The Room II

2019: walkthrough door: Dick Leeuw

Hoofdstuk 1: De Crypte

Je begint bij een vierkante tafel. er staat een rode schaal op de tafel en er ligt een brief op de tafel.

Zoom in op de tafel. Klik op de brief en lees dan de brief.  Zoom weer uit de brief. Je ziet nu ook 2 6-hoekige figuren in het tafelblad. 

je moet blijkbaar iets in die 2 figuren stoppen maar wat je erin moet stoppen weet je nog niet

Zoom uit de tafel en kijk verder rond in de kamer. Je ziet dan een 8-hoekige tafel met daarop een ronde dood en een rechthoekige kist

 

Dubbel klik op de ronde doos. De tutorial vertelt je dat je de knop van het slot moet klikken. Draai de knop van het slot tegen de wijzers van de klok in

 

Klik dan op de knop en het slot gaat open. Nu kun je het deksel van de doos openen, dus doe dat en....je ziet een puzzel in de doos

Je kunt meteen het linker stuk op zijn plaats schuiven maar om de andere twee stukken op hun plaats te krijgen moet je de middelste schijf verdraaien.

Als het is gelukt, verschijnt er aan de rechterkant een hendel, trek aan de hendel om de lade te open. Er zit een rode lens in.

Pak de lens, klik op je magische oog in je inventaris en je zult zien dat de kapotte lens is vervangen door de rode lens. Het magische oog is nu aan de rechterkant weer beschikbaar. Klik op het magische oog om dit te gebruiken en je ziet een vingerafdruk in het midden van het deksel. Klik op die vingerafdruk en een paneel gaat open en daar vind je een 6-hoekige schijf. Pak die schijf.

Zoom uit en kijk rond, je ziet een brief, zoom in en lees de brief. Op de rand van de tafel, net onder de brief,  zie je nog een 6-hoekige schijf, neem ook deze schijf.

Op de eerste tafel zijn er 2 6-hoekige  compartimenten waar een 6-hoekige schijf in past. Ga dus naar die tafel en zoom in op die 2 compartimenten. 

Sleep die 2 6-hoekige schijven naar die compartimenten en dan schuift er een plaat weg.

 

Je ziet 2 ronde schijven met een klein gaatje, draai elke schijf en je krijgt een groter gaatje waar een balletje doorheen komt.

  

Pak de bal en bekijk hem in je inventaris, je kunt zien dat de bodem kan worden verwijderd maar hoe. Zoom in op de ronde schijf in het midden, in het midden zit een opening. Sleep die bal naar die opening. De ball gaat open, het ziet eruit als een oog. Als je de aanwijzer draait, beweegt het oog. Letters verschijnen in de vakken onder het oog. Welke code is hier nodig. Zoom uit en gebruik je magische oog, je ziet nu een code op de brief.

S E S W N, je moet de letters in de vakjes met de aanwijzer zetten, de aanwijzer naar de S verplaatsen, stoppen en dan naar de E, S gaan weer naar boven en dan weer terug naar de S. Stop weer en ga dan verder naar de W, stop en dan naar de N. De bal draait rond en de klemmen gaan van het medaillon.

 

Pak dat  medaillon en bekijk het in je inventaris, je ziet 2 pijlen naar buiten wijzen. Dus verplaats de pijlen naar buiten en het ronde medaillon verandert in een 4-kant.

  

Als je al eens goed rondgekeken hebt dan weet je dat er plaats is voor een 4-hoekige schijf op het deksel van de rechthoekige kist. 

Zoom in op de kist en sleep de 4-hoekige schijf er naartoe.

De bovenkant gaat open en er komt een spotje naar boven maar om het licht te zien moet je je magische oog gebruiken.

 

Door de bal te slepen kun je de lichtstraal richten, een stukje naar links gaan en dan zie je een rode markering op de muur. Als het duidelijk zichtbaar is geweest, gaat de spot automatisch verder. Zoek hier ook een bordje aan de muur. Een beetje naar rechts en weer omhoog, weer goed dan gaat de schijnwerper naar rechts. Opnieuw hier zoeken, een klein beetje naar rechts en een beetje naar boven.

Als je alle 3 de figuren hebt gevonden dan zoom je uit en zie je een afbeelding van een engel, je zoomt er automatisch op in. 

In haar hand houdt de engel een apparaat vast, door de bovenste ring te slepen maak je het symbool compleet.

 

De bol gaat open, er verschijnt een rood kristal. Je gaat zelf weer naar de spotlight en je krijgt weer een draai- en schuifpuzzel.

Je moet bijna helemaal ronddraaien om de puzzel op te lossen.

Einde van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 2: Het schip

Je bent blijkbaar op een schip en je ziet een model van een schip, zoom erop in.

 Er staat een brief naast, lees dit. Hier praten we over de voormast, het kraaiennest en de kanonnen.

Zoom dus in op het kraaiennest, draai de 2 ringen totdat je een afbeelding van een knoop ziet.

Het kraaiennest schuift open en daar vind je een sleutel, pak de sleutel. Zoom uit en zoom in op de kanonnen aan dek.

Deze 2 kanonnen dien je naar de reling te verplaatsen, als je dit gedaan hebt gaan de luiken aan de zijkant open.

  

Achter een van de luiken zie je een sleutelgat, sleep je sleutel hierheen en draai de sleutel om.

 

De zijkant komt nu los en je kunt hem openen. Bovenaan vind je een vreemde sleutel, pak deze.

Daaronder zie je een schuifregelaar met een halfrond rood kristal, schuif deze naar het midden. Het kristal gaat glimmen en eronder wordt nu een kist verlicht.

Je gaat nu zelf naar een kist. Zoom in op het slot. Ga naar de bovenkant van de plaat die het slot bedekt en trek de rechterkant naar rechts en de linkerkant naar links.

Je ziet nu het slotmechanisme alleen de sleutel past nog niet.

Bekijk de sleutel goed, je ziet bovenaan de sleutel een figuur met 3 driehoeken. De bovenkant is vol en de 2 onderkanten zijn leeg. Ga terug naar het mechanisme en zie 3 schijven die je kunt draaien. Boven elke schijf zit een driehoek waar je een figuur kunt plaatsen. Je moet nu de 3 schijven draaien zodat de figuur die in de driehoek staat naar het midden wijst met de volle driehoek. Nu past de sleutel, dus sleep de sleutel naar het mechanisme en draai de sleutel om.

Het deksel van de kist springt los......vouw het deksel vervolgens naar achteren. Helaas zit er nog een deksel in de weg, deze heeft 4 sloten.

 

In het deksel zie je aan de linkerkant een klein vierkantje, zoom erop in en gebruik je magisch oog. Je ziet 2 poten die gestopt worden door 2 kwart rondjes, je moet deze kwartjes wegdraaien en de poten schieten los. Op de plaat zie je nu rechtsonder het wiel draaien, een kwart van het middelste wiel gaat open.

Op de plaat zie je een vierkant, zoom erop in en gebruik je magisch oog. Je ziet een plaat die 2 poten stopt, klik op de plaat en sleep deze tegen de klok in.

Nu draait het wiel rechtsboven en gaat weer een kwart van het middelste wiel open.

 

Je ziet een schuifregelaar in het rechteronderwiel, zoom in en verplaats die schuifregelaar. Rechtsonder krijg je nu een vierkant. Zoom in en gebruik je magische oog, je ziet 2 3-hoeken die 4 poten stoppen. Schuif de 3-hoeken naar de hoeken en op de plaat draait linksboven het wieltje, wederom gaat er een kwart van het middelste wieltje open.

In de rechterbovenhoek zie je een schuifregelaar, zoom in en verplaats de schuifregelaar. Een vierkant eronder schuift open. Gebruik weer je magische oog en je ziet een ronde plaat en 4 pootjes, schuif de onderkant en de linkerkant uit de cirkel. Draai vervolgens de cirkel totdat de 2 andere pallen in de gaten vallen. Nu draait het laatste wiel en is nu ook het laatste kwartier open.

  

Je kunt de plaat nog niet openen omdat je een soort sleutel nodig hebt.

 

Zoom uit en zoom in op het handvat aan de rechterkant van de kist. Sleep de hendel omhoog en daaronder vind je een vreemde cilinder.

Bekijk die cilinder in je inventaris, je ziet 2 beugels, trek ze allebei omhoog en je krijgt een vreemde sleutel

Zoom uit en zoom weer in op het middelste wiel, sleep nu die sleutel er naar toe en draai hem om. Het 2e deksel springt nu los.

 

Sleep de plaat naar boven en je ziet een kaart met een brief ernaast, lees deze brief. Hij bevat aanwijzingen. Je moet 2 mijl naar het noorden, 2 naar het westen en 3 naar het zuiden reizen. Zoom uit en klik op de vakjes volgens de brief, het startpunt is het rondje. Druk vervolgens op de knop onder de brief.

Als je het goed hebt gedaan, beweegt het rondje en ontvang je een nieuwe brief met instructies.

4 west, 4 noord en weer 2 west.

Als je goed kijkt, kun je zien dat je nu niet naar het westen kunt gaan. Onder de brief  zie je een puzzel met een sleutelgat.

 

Zoom in en je ziet rechts 4 driehoeken, 1 met een rechthoek, 4 driehoeken aan de linkerkant, 1 met een cirkel. Je kunt deze driehoeken verplaatsen, ga eerst naar rechts totdat de rechthoek aan de rechterkant staat en onder het grijze vierkant. Schuif nu de driehoek met de cirkel naar de zijkant en omhoog, verplaats nu de rechthoek naar links en je hebt nu een echt sleutelgat.

Alleen nu heb je een sleutel nodig. Zoom uit (3x) en je ziet een pilaar achter de kist, daar zie je een rand met cirkels.

Draai de middelste cirkels zodat het luik vrij komt, deze gaat nu open en daar vind je een sleutel. Pak deze sleutel.

  

Zoom uit en zoom weer in op het sleutelgat onder de brief. Sleep de sleutel naar het sleutelgat en draai de sleutel om. Nu is er een opening op het schiereiland, dus volg de instructies uit de brief. Klik weer op de vakjes en dan op de knop onder de letter, het rondje beweegt.

Je krijgt een nieuwe brief: 6 mijl naar het zuiden, 2 naar het oosten en 1 naar het noorden. 

Maar je kunt niet verder omdat er een mistbank is en die moet eerst uit de weg

 

Gebruik je magische oog op de brief, je staat ineens op de brug van het schip. Draai nu het roer naar links en je ziet de boeg van het schip naar links gaan. Bovenaan zie je een rode halve cirkel, blijf naar links sturen en je ziet een rode halve cirkel in zicht komen. Ga door tot de cirkel rond is, flits en de mistbank verdwijnt.

Volg nu weer de instructies uit de brief: 6 zuid, 2 oost en 1 noord. Druk nogmaals op de knop en kijk wat er gebeurt.

  

Op het bord komt nu een kist omhoog, zoom in en je ziet een boegbeeld. Pak het boegbeeld.  De kist sluit automatisch, hiermee ben je klaar.

Zoom uit en zoom in op het schip, zoom in op de boegspriet en sleep het boegbeeld er naar toe.

Aan de zijkant van het schip gaat nu een luik open.

 

Je ziet een stuurwiel, pak dit. Zoom uit en zoom in op de scheepsbrug.

Sleep het stuurwiel daarheen en draai het stuurwiel naar rechts. Het roer gaat dan naar links en je ziet een schuifregelaar.

Draai deze knop naar rechts, de zeilen komen naar beneden en een draaiwiel gaat open op het dek.

Draai dat wiel naar links en op de bodem van het schip springt er een bord weg,

hier kun je letters invoeren, maar welke.

Zoom uit en kijk met je magische oog naar het achterzeil, daar is: ROSE.

Ga naar de plaat onder het schip en ga daar ROSE binnen.

  

Je ziet de tandwielen draaien en je vindt de andere helft het rode kristal. Pak het kristal. 

Ga naar de gleuf met het halve rode kristal en sleep dan de andere helft naar de rechterkant. Schuif het dan naar het midden.

Je zoomt uit en draait automatisch om naar een ronde tafel met daarop een kist. Verder zie je een weegschaal en rechts zie je een gewicht, aan de andere kant van de tafel ligt een 4-zijdig bord. Je ziet ook een paar slots waar iets geduwd moet worden. Er zijn ook twee briefjes, lees deze.

Zoom in op het gewicht en pak dat. Zoom uit en zoom in op de weegschaal. Sleep het gewicht naar de juiste plaats op de weegschaal, 

in de linkersleuf beweegt een blokje naar het midden. Je ziet ook dat het slot uit de doos gaat. Open het deksel.

  

Doos 1 schuift open, hier heb je een rond medaillon nodig. In het linkerdeksel zie je een ronde schijf. (M1)

Zoom in en pak die schijf, zoom uit en zoom in op box 1. Sleep de ronde schijf er naar toe.

Draai de schijf om en plaats de vergrendeling. Bovenop de doos gaat een deksel open, daar vind je nog een gewicht.  Neem het gewicht eruit, sleep het dan naar de juiste plek op de weegschaal. Nu beweegt er een blok in de rechtersleuf. Doos 2 is open, hier heb je ook een ronde schijf voor nodig. In het deksel boven doos 1 vind je een ronde schijf. (M2). Sleep de ronde schijf naar vak 2, draai de schijf en sleep de pallen totdat ze alle 4 erin zitten. Bovenop gaat een klep open, neem het gewicht. Bekijk het gewicht in je inventaris, je ziet een punt op het blok en ook op de knop. Draai de punten boven elkaar. Het blok verandert in een 3-hoek.

Sleep het gewicht naar de juiste plaats, vak 3 gaat open. Waar is ronde schijf 3? Kijk naar de zijkant van het linkerdeksel, daar zie je een la maar die kan niet open omdat de hoeken niet in de juiste richting zijn gedraaid. Je kunt dit hier niet plaatsen, ga terug naar het gat waar je zojuist het gewicht hebt verwijderd. Je ziet daar 4 borden, draai ze naar rechts zodat ze een rechthoek vormen. Nu kan de lade worden geopend.

Ga naar de zijkant en trek aan de beugel, je vindt schijf 3. Pak deze. (M3)

Sleep schijf 3 naar vak 3 en draai en schuif totdat de pallen erin zitten. Bovenop gaat er weer een deksel open. Bekijk het gewicht in je inventaris, in het midden van elke kant kun je een blok omhoog schuiven en omdraaien. Je hebt nu een 8-zijdig gewicht, sleep deze naar de juiste plek op de weegschaal en doos 4 schuift open.

Zoek ronde schijf 4, zoom dan in op het grote ronde gat waar je zojuist het gewicht uit hebt gehaald.

Links onder aan de rand zie je een punt, draai deze naar de pijlpunt bovenaan. Daar vind je schijf 4. (M4)

Pak dit vast en sleep het naar vak 4, los daar de puzzel op door te draaien en te verschuiven.

Bovenop de doos gaat nu het laatste deksel open, wederom een gewicht. Deze moet je ook in je inventaris bekijken, zie een punt op het blok en op de knop. Draai de punten boven elkaar. Je hebt nu 2 gewichten, zet ze op hun plaats op de weegschaal en de doos gaat dicht, de weegschaal verdwijnt. De doos schuift naar achteren en zakt in de tafel.

Op de plek waar de kist heeft gestaan vind je nu een anker en een veer. Aan de andere kant van de tafel is weer een kist naar boven gekomen, pak het anker en de veer.

  

Het anker is iets dat bij een schip hoort, dus ga terug naar het schip. Op de boeg net voor het eerste kanon zie je een beugel, sleep het anker hierheen.

Het anker valt en de boeg gaat open, daar vind je een metalen ster. Grijp de ster.

Ga terug naar de ronde tafel, aan de voorkant van de doos vind je de plek voor de ster.

Sleep hem er naar toe en draai de ster met de punt naar boven, het deksel van de doos springt los. Open het deksel verder.

  

Binnenin vind je een chronometer, linksonder zie je een schuifje. Schuif hem naar links en onderaan gaat een la open.

Hier vind je een opwindsleutel, pak deze. Rechtsonder zie je een ronde knop, draai eraan en de chronometer draait om.

Ga naar de linkerkant van de chronometer, daar vind je een palletje die je kunt verschuiven. Het deksel gaat open.

Je ziet een schroef maar je hebt geen schroevendraaier. Ga naar de rechterkant van de doos. 

Bij beide hoeken kun je een bord naar beneden schuiven, in het midden gaat nu een doos open.

  

Hoera een schroevendraaier, pak hem. Ga naar boven en sleep de schroevendraaier naar de schroef. Draai hem om om de schroef te verwijderen, schuif de plaat open. Sleep nu de veer naar de schacht onderaan dat gat. Rechts zie je een plekje voor de opwindsleutel. Sleep de sleutel ernaar toe en draai de chronometer op, hij zal sluiten en terug naar de juiste positie draaien.

Je ziet links een sleutel, deze is vergrendeld door een aantal ringen. Je moet een tijd instellen om de plaat weg te schuiven. 

Ga naar de linkerkant van de doos en je ziet een vangst, schuif deze naar rechts.

Kijk nu door je magische oog naar die kant, je ziet hieronder: 2:50

 

Ga naar de bovenkant van de chronometer en draai aan de ringen om de wijzers te bewegen. Zet de tijd op 02.50. Een bord schuift weg en je kunt het draaien van de ringen nu stoppen door op de knoppen te drukken. Stop ze zodanig dat u de sleutel eruit kunt halen.

Op de bovenrand van de doos vind je een sleutelgat, sleep de sleutel er naar toe en draai hem om. Een deel van het deksel klapt naar beneden en je vindt een grote ronde schijf, je moet je magische oog weer gebruiken. Je ziet een afbeelding van een schip, maar de afbeelding is vervormd, je hoeft alleen maar aan de ringen te draaien om het recht te zetten.

Nu schuift een bord open op het deksel, daarin vind je een octaëder of een dubbele piramide. Pak het, de doos gaat dicht en zinkt in de tafel.

De 4 driehoeken schuiven in het midden naar elkaar toe.

Sleep de piramide ernaartoe, hij gaat open en een bol gaat omhoog. Je ziet ook 2 ringen die je moet draaien om het symbool goed te krijgen

De bol gaat open en je krijgt weer een draai- en schuifpuzzel. Draai totdat je boven de lange sleuf bent en je zult het symbool vinden dat je moet maken.

 

Nu krijg je de laatste film van dit hoofdstuk.

 

   Hoofdstuk 3: De Tempel

Je staat in een gang maar deze is geblokkeerd, door een kleine opening zie je dat er een kamer is. 

Kijk omhoog, daar zie je een metalen plaat die iets tegenhoudt. Trek die plaat eruit.

  

Nu valt er een plaat van steen op de grond en heb je toegang tot de kamer.

Kijk eens rond, je ziet een kleine ronde tafel met een doos erop. Draai naar links en je ziet in het midden een kruisboog.

Daarachter zie je een muur met een gat erin, draai naar links en je ziet een kist op de grond.

Zoom in op de kruisboog en je ziet dat er een stukje ontbreekt, sleep dat stukje metaal dat je eerder losgetrokken hebt naar de boeg.

 

Ga naar de kist op de tafel, bekijk hem van alle kanten. Er ligt ook een briefje op de tafel, lees dit. 

Aan een van de zijkanten zie je 3 symbolen en daarnaast een schuifje, maar er ontbreekt iets.

 

Als je hebt opgelet dan weet je dat er iets op het blok zit met de kruisboog. Ga daarheen en raap het blok hout met de 2 pinnen op. Ga terug naar de doos op de tafel en draai naar de linkerkant. Sleep nu dat blok naar de schuifregelaar en nu kun je het op en neer schuiven. Je moet nu de 3 symbolen op de goede plek leggen, dan draait er een paneel om.

Daar vind je een trigger mechanisme, pak dit.

Ga terug naar de kruisboog en sleep dat trekkermechanisme er naartoe. Je mist nog steeds iets voor de kruisboog.

Ga naar de kist op de grond, het slot aan de voorkant kun je nog niet openen maar ga naar de hendel aan de zijkant. 

Draai aan de hendel en trek hem er dan uit, er zit een pees voor de boog. Pak aan.

 

Terug naar de kruisboog en sleep de pees naar de boog, je gaat automatisch naar het vizier en deze wordt opgevouwen.

 

Ook gaat er een la open, trek deze verder open en pak een pijl voor de kruisboog. 

Sleep de pijl naar de punt van de boog, je kunt nu de pees naar achteren trekken.

Zoom in op de achterkant van de kruisboog, je kunt nu de kruisboog op het gat in de muur richten door deze te slepen.

Haal de trekker over en als je goed hebt gemikt, zie je de pijl door het gat vliegen. Als je mist, moet je een nieuwe pijl nemen. Als je het gat raakt dan zie je een stuk muur omdraaien, zie je een plank met een kapotte spiegel en een doos. Op die plank ligt ook een rol, die je kunt lezen. Onder de plank zie je ook een mechanisme, een mechanisme waarvoor?

Bekijk de doos op de plank, het is een bordspel alleen mis je een schijf. Dit staat hier niet op de plank.

Ga naar het kistje op de tafel en zoom in op de voorkant, een metalen plaatje houdt een paar pootjes tegen. 

Schuif de plaat eerst naar rechts, de bovenste vangst springt terug, dan naar links en de onderste springt terug.

Nu helemaal naar rechts en de plaat hangt nu naar beneden, je ziet een hendel. Draai deze naar links. 

Rechts zie je een paneel open, hier vind je de schijf die je nodig hebt voor het spel op de plank.

Zoom weer in op het bordspel op de plank, sleep de schijf naar de linkerhoek van het speelveld. Rechtsboven zit nog een schijf, aan de rechterkant zie je een schuifregelaar waarmee je het middelste vakje kunt verplaatsen. Het idee is om de schijf van de linkerbenedenhoek naar de rechterbovenhoek te schuiven, maar die andere schijf zal proberen je tegen te houden. Ik kan je geen kant-en-klare oplossing geven, je moet proberen de schijf van de tegenstander op de schuifdoos te krijgen. Je kunt dan er dan langs gaan en verder gaan naar het eindpunt gaan.

Als het gelukt is gaat aan de voorkant een la open, trek deze verder naar buiten en pak de vreemde sleutel. 

Het is een sleutel met een halve versnelling, die mis je op de kist op de grond.

Zoom in op het kistenslot, sleep de sleutel er naar toe en draai de sleutel om.

 Het deksel springt los en je kunt het nu openen, je ziet een stenen kop van een hamer.

Neem dit en je ziet nu 2 formulieren waar iets aan toegevoegd moet worden, maar wat?

 

Ga naar de plank met de kapotte spiegel en zoom in op het mechanisme onder de plank. 

Sleep nu het stuk steen naar de onderkant van het houten handvat, je hebt nu een breker.

Draai aan het wiel om de hamer omhoog te brengen, trek dan de pal naar boven en de hamer zwaait naar beneden tegen een stenen plaat. Er is een scheur, deze handeling herhaal je een aantal keer voordat de plaat breekt. In de holte erachter vind je een stuk van de kapotte spiegel.

Ga naar de spiegel en sleep het stuk glas er naar toe. Flits en je ziet een ander vak in de spiegel. 

Bovenin de spiegel gaat een luik open, hier kun je een code invoeren, maar waar vind je de code?

Ga naar de kist op de vloer, links daarvan vind je een stenen plaat op de vloer.

 Zoom in en gebruik je cursor als bezem om het stof weg te vegen, je ziet 2 symbolen. Schrijf dit op.

Ga terug naar de kist op de tafel, op het schuine dak zie je een klein gouden torentje. Pak dat torentje.

Ga naar de spiegel en zoom in op de bovenkant, hier zet je de juiste symbolen.

 

Flits en dan draai je automatisch om naar de tafel en er is nu nog een doos, goud.

Bekijk de doos van alle kanten en kijk naar dingen die anders zijn. 

Op de eerste laag zie je links een raam, schuif dat raam naar rechts en de deuren gaan open.

 

Gebruik je magische oog en je ziet weer een draai- en schuifpuzzel, maak er een boogdeur van. Flits en nog een draai en schuifpuzzel, maak hier ook een boogdeur en dan flits, je gaat nu een trap af. Beneden vind je nog twee symbolen, hiermee kun je terug naar de andere doos.

Kijk verder naar deze doos, op de tweede laag mis je een torentje, goed dat je dat torentje van de andere doos hebt gepakt.

 

Sleep dat torentjenaar de plek waar een koepel ontbreekt, een luik eronder gaat open en er komt een dolk uit. 

Pak deze dolk, je moet terug naar de andere doos.

Plaats de symbolen die je zojuist hebt gevonden bovenaan de spiegel en je keert terug naar het andere vak.

Bovenop de doos vind je een opening voor de dolk, sleep de dolk er naar toe en een deel van het dak gaat open. 

Je ziet een kleine strooien pop in een stoel, pak de pop.

Op de stoel vind je nu een juweeltje, pak ook dit juweeltje.

   

Als je goed naar de gouden doos hebt gekeken, weet je dat er aan één kant een edelsteen ontbrak. Je moet dus terug naar de gouden doos, maar voordat je dat doet, bekijk je deze doos met je magische oog. Aan een van de zijkanten zie je een aantal rode borden en er zijn er 3 doorgestreept, onthoud welke 3.

Ga door de spiegel terug naar de gouden doos en ga dan naar de achterkant waar de edelstenen zijn.

Sleep je edelsteen uit je inventaris naar de plek linksboven en klik dan op de 3 doorgestreepte stenen.

  

Een paneel schuift open en daar vind je een vuursteentje, er is ook een rol die je kunt lezen. Pak de vuursteen.

Ga naar de kist op de grond, net voor de kist is een kleine vuurkorf en van daaruit loopt een gleuf naar de andere kant van de kamer.

 

Sleep nu de pop van stro naar de vuurkorf, sleep nu de vuursteen naar de bovenkant van de vuurkorf. Beweeg nu de vuursteen een paar keer op en neer, je krijgt een vonk en de pop vliegt in brand. Buskruit zit in de gleuf en je kunt nu een vlam naar de andere kant van de kamer zien gaan.

Je ziet nu dat er een ruimte achter de tralies is, wat er precies in die kamer zit zie je niet maar er zit een mechanisme in.

Er zijn ook een paar zandzakken. Ook staat er rechts een fakkel en zie je een standbeeld in de muur.

Ga naar de kruisboog en pak een nieuwe pijl, sleep hem dan naar de punt van de kruisboog om hem op te zetten. Trek nu de pijl terug om de pees te spannen. Zoom dan in op het vizier en mik dan de kruisboog op de linker zandzak. Haal dan de trekker over en je hebt de zandzak geschoten, miste dan probeer het opnieuw. Als je de zandzak raakt, zie je dat de zandzak het zand verliest en het mechanisme begint te draaien. Het beeld in de muur schuift weg, je ziet een plankje met daaronder een mechaniek. Op de plank staat een rol die je kunt lezen, rechts is een blok. Grijp dit blok.

In het midden boven is een plek waar iets moet komen. Bekijk het blok in je inventaris, de vorm die je eerder hebt gezien in de doos op de vloer, dus ga daarheen. Sleep nu het blok naar de vorm in de doos of naar de vorm in het deksel, sluit het deksel en open het vervolgens weer. Het blok zit in de doos met een ronde schijf erop. Klik op de schijf en je krijgt nu een grillig gevormde schijf met een getand gat in het midden.

Ga nu naar het kistje op tafel, het gouden kistje dat je nodig hebt. Aan de voorkant zie je een rond mechaniek waar de schijf in past.

Sleep de schijf er naar toe, de bedoeling is nu om de schijf zo te draaien dat alle rode strepen 1 cirkel vormen.

In de juiste positie springt de cirkel los en kun je hem draaien. Zet nu de symbolen rechts dan gaat de doos open en komt er een doodshoofd naar voren.

 

Pak de schedel en ga dan naar de nis in de muur waar het beeld eerst was.

Sleep nu de schedel naar de plek in het midden erboven, draai dan de hendel naar rechts en de schedel breekt open.

Draai nu de bovenste schijf zodat het symbool compleet is, je krijgt nu weer een draai- en schuifpuzzel.

Los deze puzzel op en je krijgt de laatste film van dit hoofdstuk.

  

 Hoofdstuk 4: De Séance

2019: walkthrough door: Dick Leeuw