2009: Walkthrough door: Louis Koot

Hoofdstuk 2: Indonesië:

Je gaat nu spelen als archeologe Sam Peters en als Max, en het hoofdstuk begint met een heel lang gesprek tussen Max en Sam Peters.

Terwijl Nina aan het cruisen is op de oceaan, is haar ex-vriend Max naar Indonesië gereisd. Max is gevraagd om hier een fotoreportage te maken over archeologe Sam Peters, die hij nog uit zijn schooltijd kent. Sam vertelt dat ze geruchten heeft gehoord over het bestaan van een tempel in de jungle en dat ze inmiddels die tempel ook heeft gevonden. Maar haar expeditie verloopt alles behalve voorspoedig. Voorwerpen zijn verdwenen en tenten stortten in. Twee collega's van Sam zijn inmiddels ook spoorloos verdwenen en haar 5 inheemse dragers zijn weggelopen, nadat ze eerst bedreigd waren door iemand van de Puritas Cordis sekte. 

Sam is nog niet in de tempel geweest maar ze heeft wel een achterdeur gevonden, die echter op slot zit. Op de deur staat een vreemde tekst, die misschien kan helpen om de deur te openen. Ze wil Max de volgende dag de deur laten zien. Ook heeft Sam pauwenveren rond het kamp geplaatst, om de wilde dieren af te schrikken. In de nacht wordt Max wakker van een kreet en stemmen buiten zijn tent. Hij kruipt de tent uit en ziet dat Sam ontvoerd wordt. Dan explodeert er iets en klapt hij tegen de grond.

Open plek bij de tempel:

Je speelt nu als Sam Peters

Sam zit gevangen in een bamboehouten kooi voor de ingang van een of andere tempel in het kamp van de boeven. Een blanke man praat met een  Indonesiër. De mannen praten over de UN bijeenkomst die niet gunstig is voor hun plannen en over eerdere testen die niet goed verliepen. Het is bijna tijd voor een generale test en die moet goed verlopen. De blanke man gaat dan weg om de voorbereidingen treffen en de Indonesiër krijgt opdracht om op Sam te letten en haar zo nodig voorgoed het zwijgen op te leggen. Sam weet niet of Max nog leeft, maar ze wil proberen om in ieder geval de aandacht van wie dan ook te trekken. 

In je inventory heb je een kompas en een vuurpijl. Je zit opgesloten in een kooi die voor het Lelijke Gezicht(Ugly face) staat. Onder in het Lelijke Hoofd zit een gat (Hole). Voor de kooi, bij het kampvuur, zit je Indonesische bewaker op een boomstammetje. Vlak voor je gevangeniskooi staat een schaal met fruit (Fruit bowl). Naast je kooi is de leuning van wat eens een stenen trap was (Ramp). In de voorgrond staat een dikke boom. Regen de rechter zijde van de boom staat een bosje Witte Bessen (White berries) en iets verder naar rechts staat een rode Vleesetende Plant (Venus flytrap). In de achtergrond, bij de rand van de jungle, ligt een uitgevreten Kadaver (Cadaver).

Bekijk alles eerst. Het Lelijke Gezicht is bedoeld om de gemene geesten van de tempel weg te houden. Het gat onder het Lelijke Gezicht is te donker, dus Sam kan niet zien wat er in het gat zit. De schaal fruit bevat bananen, sinasappels en frambozen. Die vleesetende plant groeit niet van nature hier in Indonesië maar eigenlijk alleen in de moerassen van Noord en Zuid Carolina.  Kijk ook bovenop Sam's kooi. Bovenop de kooi steekt een Bamboepijpje uit en om dat Bamboepijpje zit ijzerdraad (Bamboo tube with wire).

Als je alles bekeken hebt dan linksklik je op je bewaker om met hem te gaan praten.  

Gebruik, na het inleidende "gesprekje" alle gespreksonderwerpen die je krijgt.De bewaker heeft niet veel te melden maar je ontdekt wel dat hij, en zijn blanke kameraad, lid zijn van de Puritas Cordis organisatie. Ook ontdek je dat de bewaker niet voor niets met zijn rug naar Sam toegekeerd zit. De bewaker is namelijk doodsbang voor het Lelijke Gezicht, achter Sam's kooi. Bewakertje heeft het gevoel dat het Lelijke Gezicht altijd naar hem kijkt en precies weet wat hij denkt.

Dat Bamboepijpje, dat boven uit de kooi steekt, zou mooi als blaaspijpje kunnen dienen om er je vuurpijl mee naar het kampvuur te blazen. 

Pak dus het Bamboepijpje. 

Sam pakt dan ook het IJzerdraadje. Je kunt ook fruit uit de fruitschaal pakken en eventueel weer terug in de schaal plaatsen. Sam kan maximaal 3 stuks fruit uit de schaal pakken. Klik op de fruitschaal. Onderin het scherm verschijnen dan de icoontjes van het fruit dat in de schaal ligt. Klik op het icoontje van het fruit dat je uit de schaal wilt pakken. Sam heeft sinasappels nodig, dus klik 3 keer op het sinasappel icoontje om 3 sinasappels uit de schaal te pakken.

Je hebt dan 3 sinasappels, het bamboepijpje en het draad in je inventory staan. Je kunt nu aan de slag. Combineer in inventory de 3 sinasappels met het draad (Wire). Je hebt dan een "rollend onderstel (Orange scooter) gemaakt. Combineer dit onderstel met het bamboepijpje en je hebt een "mobiele constructie" gemaakt. Combineer de vuurpijl (Signal rocket) met je mobiele constructie en...Sam doet de vuurpijl in het blaaspijpje en je hebt dan nu en mobiele raketlanceerinrichting gemaakt. Neem je Mobiele Raketlanceerder uit inventory en klik ermee op de stenen helling (Ramp), naast je kooi en......

Je vuurpijllanseerder rolt keurig langs de stenen helling omlaag en beland in het kampvuur alwaar de vuurpijl tot ontploffing komt. 

We schakelen over naar het basiskamp van Sam

Basiskamp:

Je speelt nu als Max

Max krabbelt overeind, nog een beetje dizzy van de ontploffing. Gelukkig mankeert Max niets maar hij ontdekt dat Sam is ontvoert. Max staart dan naar de tempel en ziet de ontploffing van de vuurpijl. Max weet niet of het een valstrik is maar besluit om naar de tempel te gaan.

Voor je nu op weg gaat naar de tempel doorzoek je het kamp nog even op bruikbare spullen. Uiteraard heb je als Max ook een inventory en daarin staat nu een foto van Nina. De tenten zijn verwoest. Voor de verwoeste tenten staat een rugzak (Backpack) en een gele mijnwerkershelm (Hard hat).  De rugzak staat tegen de vlaggenstok (Flagpole) aan.  Het linkerdeel van de tent is gemerkt als Verwoeste tent (Destoyed tent), 

Voor het omgevallen tafeltje liggen papieren (Documents) op de grond. Midden in het scherm ligt een blauwe vlag op de grond. Rechts naast de tent ligt een stuk van een totempaal (Totem). Ook staat er een blauwe pauwenveer (Peacock feather) tegen de rechterzijde van de tent. Op de tak van de boom. die achter de tenten staat, zit een aap. Helemaal rechts in het scherm ligt een stuk hekwerk (Fence) van kippengaas.  Dat hekwerk is bedoeld om het moestuintje (Garden) van Sam te beschermen. Het moestuintje zie je nog niet onderin het scherm. Achter het hekwerk staat een dunne papajaboom. Bekijk alles.

Als je alles bekeken hebt dan gaan we nu even wat spullen verzamelen. Klik op het kippengaashek (Fence). Max raapt het stuk kippengaas op maar de lange bamboestok, waar het gaas aan vast zat, blijft achter. Grijp ook de lange Bamboestok (Bamboo tube). 

Linksklik op de stam van de papajaboom. Max schopt tegen de papajaboom aan en...er valt een papaja uit de boom. Vanzelf raapt Max de papaja op.

Pak de blauwe vlag. 

Pak de Pauwenveer

Pak de papieren (Documents) die voor het tafeltje op de grond liggen. 

Bekijk de papieren in je inventory om ze te lezen. Het ene document is een lijst met daarop de namen van de planeten van ons zonnestelsel (List of planets) en het andere document is een vertaling (Translation) van de tempelinscriptie. Max leest deze vertaling hardop voorOp de planeten lijst zie je de namen van onze planeten. Voor elke planeetnaam staat het symbool van die planeet. 

De planeten staan gerangschikt in volgorde van belangrijkheid. De namen van de planeten zijn ook de namen van de goden. Dus ook de goden staan gerangschikt in volgorde van belangrijkheid en dat is van boven naar beneden: Venus, Mars, Jupiter, Juno, Pluto, Saturnus, Neptunes, Aarde

De vertaling van de inscriptie i,s uiteraard, in het Engels maar is in het Nederlands als volgt:  "Heb eerbied voor de Godin die boven allen troont. Met haar verlichte wezen en allesziende blik waakt ze over haar onderdanen: de stommen en daklozen. Zij hebben zelf schuld aan hun erbarmelijke toestand: Als ze niet zo zeer op zichzelf gefixeerd waren, konden ze de rijkdom zien die aan hun voeten ligt: Het Goud van de Koningin".

Als je de planetenlijst en de vertaling bekeken hebt dan raap je de gele mijnwerkershelm (Hard hat) op. 

Linksklik dan op de Rugzak. Het is de rugzak van Sam en Max haalt er de volgende spullen uit: een donut, een lege ballon, een blikje bier en 2 lichtkogels. Linksklik op de Verwoeste Tent (Destroyed tent). Dit was de tent van Max en Max raapt er de tentsokken (Tent poles) van op. 

Je ziet nu ook het kampvuur en de waterval. Links van het kampvuur ligt een Teepot (Teapot). Grijp de Theepot. 

In de voorgrond staat nog een tent en, links naast de tent staat een bosje rode Hibiscus. 

Linksklik op de Hibiscus struik om 1 rode Hibiscus bloem te plukken. 

Links zie je de rivier. Aan de overkant steekt er een dikke tak (Branch) over de rivier uit. Die dikke tak is gevorkt. Kijk naar de waterval.....om de paar seconden zie je dat er een vis vanuit de rivier omhoog over de waterval springt. Vul de Theepot met water uit de rivier. Dus klik met de Theepot in de rivier (River) om de theepot te vullen met water. 

Stop, in inventory, de rode Hibiscus bloem in de Theepot.  Pak dan de Theepot uit je inventory en plaats de theepot op het kampvuur en.....

....een paar minuten later meld Max dat er nu Biscusthee in de theepot zit. Sam weet niet wat ie met de thee moet doen dus hij laat de thee nog een paar minuten trekken. Weer een paar minuten later meld Max dat de thee nu rode smurrie is geworden en nu pakt Max de theepot van het vuur. Je hebt nu een theepot met rode smurrie.

Sam wil ook een visje uit de rivier vangen. Combineer in inventory de Tentstokken (Tent poles) met het kippengaas (Fence) en je hebt dan een verstevigd hek (Reinforced fence). Plaats dit verstevigde hek in de rivier, tussen de 2 grijze stenen die links van de gevorkte tak in de rivier staan de rivier. De vis springt echter over je zelfgemaakte hekje heen. Pak de Vlag uit je inventory en hang de vlag dan aan de gevorkte tak

De vlag werkt als een vangnet en Max vangt er een vis in.

Loop helemaal terug naar rechts, naar waar je het kippengaas hebt gepakt. Onder in het scherm is dus het moestuintje (Garden) van Sam. Bekijk het moestuintje. Max vertelt dat de bladeren half aangevreten zijn door slakken. Haal het bierblikje uit je inventory en zet het  blikje bij het moestuintje. 

Slakken komen op  bier af, weet Max. Maar daar gaan we niet op wachten want het is tijd om de jungle in te gaan en naar de tempel. Als je de aap hebt bekeken dan heeft Max vertelt dat de aap Sam altijd begeleide als ze naar de tempel ging. De aap weet dus de weg naar de tempel. Dubbelklik nu op het Junglepad (To the Jungle) en.....

De aap klimt de boom uit en rent weg over het pad. Max rent achter de aap aan maar....Jammer genoeg kan Max de aap niet zo snel volgen en....wel....15 minuten later zijn we dus weer terug in het kamp. Max moet iets verzinnen zodat hij de aap kan volgen, ook al rent de aap veel sneller dan hij. Combineer in inventory de Papaja met de Theepot. In de theepot zit dus rode smurrie en hierdoor kleurt de papaja rood. Klik de rode papaja op de aap, die weer op zijn boomtak zit. 

Max geeft de rode papaja, waar dus de rode smurrie vanaf druipt, aan de aap. Dubbelklik weer op het junglepad en.....We gaan weer op weg naar de tempel. De aap laat nu rode voetafdrukken achter en hierdoor kan Max de aap nu volgen naar de:

Open Plek bij de tempel:

Max  komt eerst aan bij de achterkant van de tempel. De rode sporen van de aap gaan om de tempel heen en Max volgt ze.  Max ziet Sam in de kooi en Sam heeft hem ook gezien. Max zit achter de dikke boom. De bewaker zit nu met zijn gezicht naar Sam gekeerd, op de boomstam voor het kampvuur.Rechts naast de boom staat dus het bosje witte bessen.Pluk een handvol witte bessen en ga da, via de exit links onderaan (To the back of the temple), terug naar de achterkant van de tempel.

Achterkant tempel:

Bekijk alles. De achterdeur van de tempel zit op slot. Rechts naast de deur zit een paneel waar 6 gaten in zit en waar een inscriptie op staat. Boven het inscriptiepaneel hangt een bijenkorf (Honeycomb). Het krioelt er van de bijen.  Rechts van de bijenkorf zit een gat in de stenen zuil. Op het pad staan nog steeds de rode voetstappen van de aap en boven het pad hangt een rode Sjaal (Scrap of cloth) aan een liaan. Tussen de bomen, die rechts van het pad staan, vliegen vuurvliegjes (Fireflies) rond en achter die bomen hangt een Spinnenweb (Spider web). Links van het pad groeit een grote rode bloem (Rafflesia). Die rafflesiabloem stinkt enorm en trekt daardoor vliegen aan.

Bekijk de grote inscriptiesteen weer, dus rechtsklik erop. Je komt in de close-up. Klik in close-up op de inscriptie en Max leest het hardop voor.

 Dit is dus de inscriptie die Sam heeft vertaalt en die je in het basiskamp hebt gepakt (Translation). Je moet dit raadseltje nu eventjes, zin voor zin, ontleden want de bedoeling is dat je de juiste offers in de 6 gaten legt. Hierdoor zal dan de achterdeur open gaan.

  • Heb eerbied voor de Godin die boven allen troont  = Volgens het planeten document is Venus de belangrijkste planeet en Godin. Je hebt dus iets van Venus nodig. Bij Sam heb je een Venusflytrap plant gezien. 

  • Met haar verlichte wezen  = Gloeiwormpjes geven licht = je hebt dus gloeiwormen nodig. 

  • "en allesziende blik waakt ze over haar onderdanen"  = Als je de grote pauwveer bekijkt dan lijkt het wel of er een oog in de veer staat = de pauwveer is dus je 3e offer. 

  • De stommen en de daklozen  = Vissen kunnen niet praten en zijn dus stom. Naaktslakken hebben geen huisje en zijn dus dakloos. 

  • Zij hebben zelf schuld aan hun erbarmelijke toestand: Als ze niet zo zeer op zichzelf gefixeerd waren, konden ze de rijkdom zien die aan hun voeten ligt: Het Goud van de Koningin" = Een bijenvolk heeft ook een Koningin. Het Goud v.d Koningin is dus de honing.

Je hebt dus nu bepaald welke 6 offers Max in de 6 gaten moet plaatsen: Venusflytrap plant,  Gloeiwormen, Pauwenveer, Vis. Naaktslakken, Honing. Een vis en een pauwenveer heeft Max al. Je moet dus nog de Venusflytrapplant, gloeiwormen, naaktslak en honing hebben. 

Ga uit de close-up van het inscriptiepaneel. Pak nu de stinkende Rafflesia plant

Ga dan,  via de exit To the temple square, terug naar Sam. Rechts staat dus de Venus Flytrap plant maar Max kan de plant van wege de bewaker niet pakken. De bewaker moet dus even uit de weg. Pak de Rafflesia uit je inventory en klik ermee op de bewaker en.....

Max legt de stinkende Rafflesia links naast de boom maar....de bloem ligt te ver weg van de bewaker. De stank van de Rafflesia bereikt de bewaker dus niet. De bloem moet dichter naar de bewaker geschoven worden.  Pak de Tentstokken (Tent poles) dus uit je inventory en klik ermee op de Rafflesia en...

Max doet 2 stokken inelkaar en schuift hiermee de Rafflesia dichter naar de bewaker toe. De bewaker ruikt nu de stank en gaat weg om plaatst te nemen op de andere boomstam. Nu zit de bewaker dus voorbij de venus flytrap plant.Klik nu dus op de Vens Flytrap plant. Max grijpt nu de Venus Flytrap. 

Raap ook de Rafflesia ook weer op. Ga terug naar de achterdeur van de tempel. Rechts van de bijenkorf zit er dus een gat in de zuil. In je inventory heb je een donut. De donut zit verpakt in plastiek (Wrapped donut). Bekijk in inventory de donut om het plastic ervan af te halen. Plaats dan de donut in het gat, rechts van de bijenkorf. 

De bijen vliegen dan naar het gat en de bijenkorf is nu vrij. Klik dus op de bijenkorf om er een honiggraat uit te pakken.

Rechts vliegen dus vuurvliegjes. Als je probeert om wat vuurvliegjes te vangen dan lukt dit niet. 

Rechts van de vuurvliegjes hangt ook een groot spinnenweb. Klik op het spinnenweb om dit weg te vegen.

 Aan de rechter boom komt dan een liaan (Tendril) vrij. Bovenaan de liaan zie je witte streepjes. Bekijk de liaan. Max heeft geen idee wat die witte streepjes betekenen. Pak de Vlag uit je inventory en hang de vlag dan aan de liaan. 

Hierdoor zal de spin hier geen web meer kunnen spinnen. De spin zal op een andere plek een nieuw web maken, maar dat duurt eventjes, dus ga, via onderkant scherm (To the camp), terug naar het:

Basiskamp:

Op het groene bierblikje, dat je eerder bij het moestuintje van Sam hebt geplaatst, kruipt nu een mooie grote Naaktslak. Klik op het bierblikje en....Max grijpt de Naaktslak. Loop door naar rechts, naar de rivier. Loop bij de rivier zo ver als je kunt naar linksonder. Op een paar grote groene drijvende bladeren, die in de rivier drijven, zit een Kikker (Frog). Voor Max zit er een platte grijze Steen (Flat stone) in de punt van de oever.  Plaats de Rafflesia op die Platte Steen en..

........de Rafflesia trekt weer een boel vliegen aan en dit trekt de aandacht van de kikker, die dus over de rivier heen springt naar de Rafflesia.  Max pakt dan vanzelf de Kikker op en pakt ook de Rafflesia terug.  Je hebt in je inventory nog het plastiek waar de donut in zat verpakt (Cling wrap). Combineer in inventory het stuk plastiek (Cling wrap) met de Theepot om het plastiek rood te kleuren. Ga terug naar de achterzijde van de tempel:

Achterzijde Tempel:

De spin heeft intussen een nieuw web gesponnen en wel precies op de plek waar de vuurvliegjes vliegen. De vuurvliegjes zitten nu dus gevangen in het spinnenweb. Klik dus op het nieuwe spinnenweb en....Max grijpt het web en heeft hiermee ook de vuurvliegjes gepakt. Pak ook de Vlag terug van de liaan.

Ok...je hebt nu alle 6 offers in je inventory. Nu de offers in de juiste gaten stoppen. Rechtslik weer op het Inscriptiepaneel. Er zitten 6 gaten in het paneel. Nummer de gaten, van midden boven naar links, 1 t/m 6. Pak dan een offer uit je inventory en stop het offer in het juiste gat.

  • Stop de Venus Flytrap in gat 1. 

  • Stop de Pauwenveer in gat 2. 

  • Stop de Naaktslak in gat 3. 

  • Stop de Honinggraat in gat 4. 

  • Stop de Vis in gat 5. 

  • Stop de Vuurvliegjes in gat 6 en.....

de achterdeur gaat open en Max gaat naar binnen. We belanden dan in:

Hoofdstuk 3: Terug op de Calypso

Als Nina

A: Ontsnap van de zinkende Calypso:

De Calypso is gekapseisd en drijft ondersteboven in de oceaan. Nina heeft niet veel tijd om het vege lijf te redden want de Calypso zal steeds dieper en dieper zinken en dus steeds meer vol met water komen. 

Stuurhut:

Nina is in de stuurhut. Omdat het schip is gekapseisd drijft het dus op de kop. Wat eens het plafond was is dus nu de vloer. Op de vloer ligt de passagier die Nina's leven redde. De man ligt onder een zware ijzeren balk geklemd.  Klik op de man om te kijken of hij nog leeft. De man doet zijn ogen open en vertelt Nina dat de man die in de haven van Hamburg tegen haar aan botste, haar waarschijnlijk een brief toegestopt heeft. Hij zegt dat het belangrijk is, dat Nina die brief vindt.  Nina vindt het belangrijker om te omsnappen uit het zinkende schip.

Linksklik op de ramen van de stuurhut. De ramen lijken de druk van het water voorlopig nog te weerstaan. Klik ook op de beide deuren. Achter de beide deuren hoort Nina water klotsen, dus ze is niet van plan om de deuren te openen. Links naast de achterdeur zit een pijp aan de muur en links van die pijp zit er een rode hendel aan de muur.

In het plafond zit een groot gat en in de vloer zit een rond luik. Klik op het plafond gat en klik op het vloerluik. Het luik in de vloer zit vastgeroest maar Nina denkt dat dit een vluchtweg zou kunnen zijn. Bij de ramen ligt een Buste (Bust) op de grond. Rechts staat een archiefkast (Filing cabinet) en tegen die kast leunt een schilderij van een schip (Picture of a ship). Boven de archiefkast zit ook een luik (Hatch) in het plafond. Bekijk het plafondluik. Het luik is dicht maar Nina denkt dat dit luik de enige mogelijkheid is om te ontsnappen. Het luik zit echter te hoog. Bekijk de archiefkast. De laden in de kast zitten op slot met een codeslot die onderaan op de kast zit. Bekijk het schilderij

Het is een foto van de ter waterlating van de Calypso schip op 7 april '75. Noteer de datum 7-4-75. 

Sluit de close-up. Klik nu op het codeslot van de archiefkast. Je moet dan de juiste code invoeren en dat doe je door op de juiste getallen, onderin het scherm, te klikken. Wel...op de foto van de Calypso las je dat deze schuit op 7-4-75 te water is gelaten. Klik dus op de cijfers 7-4-7-5 en...

Nina vertelt je dat je de juiste code hebt ingetoetst. Klik dus nu op elk van de 3 laden (Drawer) van de kast. De bovenste en de middelste laden gaan niet open maar de onderste la gaat wel open.  De lade is leeg maar Nina kan de openstaande lade wel als opstapje gebruiken om bovenop de kast te klimmen om bij het plafond luik te kunnen komen. Klik weer op het luik boven de archiefkast en...Nina klimt nog niet bovenop de kast want ze wil eerst zeker weten dat er geen water achter het luik zit. Raap de buste op, die tussen het raam en het vloer luik op de grond ligt. 

Klik met de buste op het luik boven de archiefkast. Nina klimt nu in de uitgeschoven la en klopt met de buste op het luik. 

Het klinkt hol en hieruit trekt Nina de conclusie dat de ruimte achter het luik geen water bevat. Klik dus weer op het luik, maar nu zonder de buste, en.....Nina klimt weer op de kast, doet het luik open en beland in de, omgekeerde:

Receptie

Boven het luik hangt een ketting (Chain). Voor het luik ligt een Metalen Staaf (Metal rod) op de grond. Voor de receptiebalie liggen documenten op de vloer. Links van de receptiebalie komt een straal water (Jet of water) uit een naad tussen de planken. Voor die straal water ligt een waterplas (Puddle).

Bekijk de Ketting. Nina verteld dat de ketting vastzit aan de aandrijfmotor van het schip. Klik op de ketting om te proberen of Nina de ketting omlaag kan trekken. Dat lukt niet want de ketting zit te vast. Pak de Metalen Staaf. Linksklik op de documenten, die voor de balie op de grond liggen. Nina vindt tussen de documenten haar reisbiljet en de brief, die door William Patterson in Hamburg in haar tasje moet zijn gestopt. De brief staat vol onleesbare symbolen en een schets. Nina begrijpt er niets van.

Pak 1 van je 2 bongo's uit je inventory en klik ermee op het straaltje water, dat links van de receptiebalie uit de muur komt. 

Nina vult de bongo dus met water. Klik in het vloerluik om terug te keren naar de:

Stuurhut

Praat met Nina's redder, dus met de man die onder de metalen balk geklemd ligt. De man is blij dat Nina de brief heeft en nu mag Nina  nu een weg naar buiten zoeken. Nina wil uiteraard ook nog proberen haar redder te redden.  Links van achterste deur zit een pijp. Bekijk die pijp. Er zit een gat in de pijp en aan de onderkant is een verbindingsstuk afgebroken. Nina ziet aan onderkant van de pijp wat olie glinsteren.  Pak de lege bongo, dus niet de bongo met water, uit je inventory en klik ermee op de pijp. Nina zet de bongo onder de pijp. 

Pak dan de Bongo met water uit je inventory en klik ook hiermee op de pijp en.......Nina giet wat water in het gat halverwege de pijp en hierdoor stroomt de olie uit het verbindingstuk in de bongo. Nina raapt de bongo met olie vanzelf op. Klik met de Olie Bongo op het ronde vloerluik om het roestige luik te smeren met olie. 

Linksklik dan op het ronde luik en....het luik gaat nu open. 

 

Nu nog de man onder de zware balk vandaan zien te krijgen. Kijk weer naar de achterste deur. Links van de pijp, waar je zojuist de olie van af getapt hebt, zit een rode hendel (Lever). Bekijk de rode hendel. Nina vertelt je dat je met deze hendel het schip vooruit en/of achteruit kunt laten varen omdat deze hendel verbonden is met de aandrijfmotor van het schip. De hendel staat nu op "Stop". Linksklik op de hendel en....onderin je scherm verschijnen nu 2 hendel icoontjes waar je op moet klikken. 

Klik op het linker icoontje om het schip op volle vaart vooruit te zetten. Hierdoor komt nu de ketting door het plafondluik omlaag. Sluit de onderste balk en linksklik op de ketting. Nina pakt de ketting beet en aan je cursor zit nu de ketting vast. Klik dus op de metalen balk (Steel grinder) om de ketting vast te maken aan de balk. 

Maar de ketting moet nog gezekerd worden, dus pak de Metalen staaf uit je inventory en klik ermee op de ketting. 

Met de metalen staaf zet Nina de ketting vast. Klik nu weer op de rode hendel en klik dan op het rechter hendel icoon om de schuit op volle kracht achteruit te zetten. Hierdoor gaat de ketting weer omhoog en wordt de balk opgetild en de arme man is bevrijd van de balk.Linksklik nu weer op de man om hem weer wakker te maken en......

Nina en haar redder verlaten het schip door het vloerluik en zwemmen omhoog en belanden dan veilig op een strand:

B: Op het Strand deel 1 

Nina en haar redder zijn aangespoeld op het strand. De man is er niet zo best aan toe.

Hij heeft diabetes en heeft zeer dringend  medicijnen of suiker nodig. Nina's inventory is nu leeg, op haar bootticket na.

Kijk om je heen en raap alles op wat je kunt vinden. Nina's rode koffer ligt op het strand. Achter Nina's koffer ligt een wiel (Wheel). Rechts van Nina's koffer ligt een hoop Kiezelstenen (Pebbles).  Bij de duinenrand staat een scheefgezakte elektrakabelpaal (Power pole). Er hangt een elektrakabel (High voltage cable) omlaag van de paal. Bij het ronde rotsblok, dat rechts van de elektrapaal staat, ligt een harpoengeweer (Speargun) en een metalen plaat (Sheet of metal). Links van de scheefgezakte elektrakabelpaal ligt een zwarte diplomatenkoffer (Briefcase) en nog verder naar links ligt een kapstok (Hat stand) en een hark (Rake). Tussen de zwarte diplomatenkoffer en de hoedenkapstok in ligt nog een handtas (Handbag). Bovenop de duinen ligt een verbanddoos (Medical kit) en er staat een wegwijzerpaal (Signpost). Bekijk alles.

Open Nina's rode koffer. Nina vindt er droge kleren in, die ze meteen aantrekt. Nina heeft zich dus omgekleed. 

Grijp een handvol kiezelstenen (Pebbles). 

Grijp het Wiel (Wheel). 

Pak de zwarte diplomatenkoffer en pak de Handtas (Handbag). 

Rechtsklik in inventory op de diplomaten koffer. Nina vindt in de koffer wat documenten en een reep chocola (Candy bar). Chocolade bevat suiker, dus geef de chocoladereep aan de man. Nina vindt het een goed idee maar zegt dat de man in zijn huidige verdoofde toestand niet kan kauwen. Nina vindt het beter om de chocolade in vloeibare vorm te geven zodat de man het kan opdrinken. Pak de Kapstok en pak de Hark. 

De wegwijzerpaal staat te hoog en te ver weg, dus Nina kan de namen op de wegwijzer niet lezen en Nina kan ook niet naar boven klimmen. Ook de verbanddoos ligt te hoog, maar dat is te verhelpen. Combineer in inventory de kiezelsteentjes met de handtas om de kiezels in de handtas te stoppen. Pak dan de handtas uit je inventory en klik ermee op de verbanddoos en....

Nina smijt de handtas naar de verbanddoos die hierdoor omlaag valt. Ook komen er 2 emmers mee omlaag. Vanzelf raapt Nina de verbanddoos en de 2 emmers dan op. Rechtsklik in inventory op de verbanddoos om de inhoud er uit te halen. Er zit alleen maar een paar rollen rekverband in de verbanddoos. Ok....loop nu over het strand naar rechts tot Nina niet verder gaat. Je ziet dan nu het achterste stuk van het strandje en de dam. Er liggen nog meer spullen op het strandje.

 Aan de dam gaat een trap omhoog (Passage). Achter het ronde rotsblok ligt een rode brandslang (Firehose) en er staat een rode gereedschapskist (Toolbox). Bij het ronde rotsblok staat een accu (Car battery) en er ligt dus een harpoengeweer (Speargun) een stuk metalen plaat. Er staat een ook roestige ijzeren ton (Barrel) op het strand en een oranje kist waar zwemvesten in zitten (Life vests). Bekijk weer eerst alles.

Aan de scheefstaande Elektrapaal zit een ronde kast waar waarschijnlijk de zekeringen in zitten. Er hangt dus ook een knetterende kabel waar dus stroom op staat. De paal is glibberig dus Nina kan er niet zomaar inklimmen.  Pak het Harpoengeweer. Het harpoengeweer heeft ook nog pijlen.  

Pak het stuk Metalenplaat Pak de Accu. Pak de Brandslang en pak de Gereedschapskist

De gereedschapskist zit op slot. Combineer in inventory de accu met de gereedschapskist om met het accuzuur het slotje van de gereedschapskist door te branden. De gereedschapskist is dan open maar Nina laat voorlopig het gereedschap in de kist zitten. Pak een Zwemvest uit de oranje kist.  

In de ijzeren ton zit nog een beetje vloeistof. Als je de ton bekijkt dan vertelt Nina je dat het vloeistof in de ton één of ander zuur is dat ook brandbaar is. De ton is te zwaar om op te rapen Je hebt nu het strand wel zo'n beetje schoongeveegd. Nu moet Nina een manier bedenken om de reep chocolade te smelten. Nina moet dus een vuurtje maken om de chocolade te smelten.

Pak het harpoengeweer uit je inventory. Klik met het harpoengeweer dan op de scheefstaande elektrapaal en.....

Nina schiet de 3 pijlen in de paal en via die 3 pijlen kan ze nu omhoog klimmen.

Linksklik dus weer op de elekrapaal en....Nina klimt omhoog en...met een tangetje uit de gereedschapskist maakt ze dan het kastje open en schakelt ze de stroom uit.

Dit werkt alleen als je eerst de gereedschapskist hebt open gemaakt met behulp van het accuzuur uit de accu. Heb je dit vergeten dan moet je dat eerst nog even doen. Nina staat dan weer op de grond en voor de paal. Pak de documenten (Documents) uit je inventory en klik ermee op de afhangende elektrakabel. 

Nina scheurt de documenten in kleinere stukken en legt ze dan onderaan de kabel. Linksklik weer op de elektrapaal en....Nina klimt weer omhoog en zet de stroom weer aan. Hierdoor vatten de documenten vlam en je hebt dus nu een vuurtje. Vanzelf schakelt Nina dan de stroom weer uit.  Combineer in inventory de Hark (Rake) met het stuk Metalenplaat en je hebt een schep gemaakt.  Klik met je zelfgemaakte schep dan op het vuurtje om het vuur op te scheppen. 

Pak de schep met vuur weer uit je inventory en klik ermee op de roestige metalen ton en....

De vloeistof in de ton vat vlam en je hebt nu een behoorlijk vuur gemaakt in de ton, dat ook een tijdje zal blijven branden. Nina wil dus een chocoladedrankje brouwen maar daarvoor heeft ze natuurlijk water nodig. Pak één van de 2 emmers uit je inventory en klik ermee op de zee (Sea). Nina vindt het water van de zee te smerig, dus ze moet eerst zorgen dat ze schoon water in de emmer krijgt. Dus Nina dient een soort zeef te maken. 

Combineer in inventory één van de 2 emmers met de kapstok. Nina hangt de emmer aan de kapstok. Combineer dan het rekverband met de andere emmer en....Je hebt een zeef van de emmer gemaakt. Pak deze zeefemmer uit je inventory en klik ermee op de zee en....

Nina vult de emmer nu met water uit de zee, dat dus door de zeef gezeefd wordt tot schoon water. Combineer de met water gevulde emmer met de kapstok zodat Nina het water in de emmer giet die ze aan de kapstok heeft gehangen. Pak nu de kapstok uit je inventory en klik ermee op de ton en...Nina plaatst de kapstok naast de ton in het strand. 

Pak de reep chocolade (Candy bar) uit je inventory en stop de reep dan in de emmer die aan de kapstok hangt. 

Nina giet eerst nog wat water uit de emmer voordat ze de reep in de emmer doet en even later zit er dan chocoladewater in de emmer, dat echter wel een wat zoute smaak heeft.Loop terug naar de man en klik met de Emmer Chocoladewater op de man. 

De man drinkt het zoutige drankje gulzig op en hij knapt er zienderogen van op en hij vertelt nu zijn verhaal.

De man's naam is David Korell en hij is een vicaris uit Berlijn en doet, in opdracht van de Katholieke Kerk onderzoek naar buitenkerkelijke sektes. David's huidige onderzoek betreft de Puritas Cordis sekte. Deze sekte hangt de voorspellingen van de profeet Zandona aan. Zandona is een profeet uit de 17e eeuw die allerlei catastrofen voorspelde. De voorspellingen van Zadona zijn ook uitgekomen. De volgende reeks rampen zou leiden tot de uiteindelijke ondergang van de Aarde. En....deze rampen vinden nu in de huidige tijd dus plaats en dat is precies waar de UN-vergadering, waar Nina's vader ook aan deelneemt, over gaat.

Korell heeft zijn onderzoek dus gefocust op de figuur Zandona maar hij kon niets vinden over de man. Al het archiefmateriaal en geschriften over Zadona zijn verdwenen. Tot er een paar weken plotseling een brief opdoek van een non, ene Zuster Elise. Het is de brief waar al zovele mensen voor zijn gestorven en die William Patterson, in Hamburg, aan Nina heeft gegeven. Je ziet nu een filmpje waarin Zuster Elise de brief zit te schrijven en opleest. 

Je ziet Zuster Elise in de kerk van Ashton en het is het jaar 1681. Zuster Elise schrijft dat ze getuige is geweest van een reeks van rampen en dat deze rampen allemaal zijn voorspelt door Zandona. Zuster Elise heeft spijt dat ze niet de moed heeft gehad om deze rampen te voorkomen. Dat had ze namelijk kunnen doen met een sleutel die verborgen is in het Franse plaatsje Gatineau.

Nina geloofd niet zo in profetische voorspellingen, maar als David Korell eventjes opsomt wat er de afgelopen tijd allemaal niet is voorgevallen moet ze toch toegeven dat het geen toeval meer kan zijn. David heeft gezocht naar het plaatsje Gatineau maar kon het aanvankelijk niet vinden. Maar onlangs werden er bij opgravingen resten gevonden van wat eens Gatineau zou kunnen zijn geweest. Korell wil nu zo snel mogelijk naar de ruïnes van Gatineau afreizen om er naar de sleutel te zoeken, waar Zuster Elise het in haar brief over heeft. David weet echter niet hoe die sleutel eruit ziet. David klimt dan nu op de dam en hij helpt Nina ook over de dam heen. 

C: Strand deel 2:

Nina staat dus nu op het strand aan de andere kant van de dam. David blijft bovenop de dam zitten. Kijk eerst weer rond en bekijk eerst weer alles. Er ligt een roeiboot op het strand. Tegen de rotsen staat een Motortas (Tank bag) en het wrak van een motorfiets (Motorcycle). Rechts van het motorfietswrak is een zandhelling (Landslide) en onderaan die helling ligt een hoopje verpakkingsmateriaal(Packaging). Links van de roeiboot ligt een gele koffer.

De motorfiets is niet meer bruikbaar maar het wrak heeft nog wel een bruikbare motor. De roeiboot is prima in orde behalve dat er geen roeispanen zijn en de boot heeft ook geen motor. Klik op de gele koffer. De gele koffer zit echter op slot.  Pak dus de accu uit je inventory en klik ermee op de koffer. Het accuzuur uit de accu maakt de koffer dan open. 

Nina pakt droge herenkledij en een digitale fotocamera uit de koffer. Geef de droge heren kledij aan David, die dus bovenop de dam zit. Je scherm gaat dan even op zwart terwijl David zich omkleed. Klik op de motortas. 

Nina pakt een kaart (Map) uit de motortas. Bekijk de kaart in inventory. Het is een kaart van Noord-Frankrijk. Als Nina nu wist waar ze nu was dan zou ze deze kaart goed kunnen gebruiken. Dubbelklik op de Dam (Passage) om terug te keren naar het linker strand.

Terug op het linker strand loop je naar links. Je ziet dan weer de wegwijzer (Signpost) bovenop de duinen staan. Nina kan vanaf het strand de namen op de wegwijzer niet lezen. Pak de zojuist gevonden digitale fotocamera uit je inventory en klik ermee op de wegwijzer. Nina neemt er een foto van.

Bekijk in inventory de camera nog een keer. Dankzij de zoomlens van de camera kan Nina dan de namen op de foto van de wegwijzer lezen, maar het zegt haar niet zo veel. Bekijk de kaart nog een keer en....Nina herkent op de kaart nu de namen die ook op de wegwijzer staan. NNina vindt op de kaart nu de weg naar Gatineau en dat is gewoon de rivier de Seine volgen.  Loop terug naar rechts en dubbelklik weer op de Dam (Passage) om weer terug te keren op het rechter strand.

Linksklik op de motorfiets. De motorfiets heeft geen voorwiel maar nog wel een motor. Maar hoe krijgt Nina de motorfiets bij de roeiboot? Combineer in inventory het Wiel met de Brandslang tot een provisorisch voorwiel. Klik met het zelfgemaakte voorwiel dan op de motorfiets en....de motorfiets heeft weer een voorwiel. 

Linksklik weer op de motorfiets en....De motorfiets zit dan vast aan je cursor, dus klik ermee op de roeiboot en....Nina rijd de motorfiets dan naar de roeiboot. De motorfiets staat dan nu bij de roeiboot, maar Nina moet er de Motor vanaf slopen. Pak dus de gereedschapskist uit je inventory en klik ermee op de motorfiets en.....

Nina sloopt de motor van de fiets en plaatst deze, als buitenboordmotor, achter op de roeiboot. Nu is er alleen nog een roer nodig. Probeer of de Schep (Makeshift shovel) kan dienen als roer, dus klik met de schep op de boot. Nina kan de schep als roer gebruiken maar alleen als ze de schep niet nog voor iets anders nodig heeft. Onderaan de zandhelling ligt dus wat verpakkingsmateriaal (Packaging). Wellicht ligt de inhoud ook hier ergens in de buurt. Pak de schop dus uit je inventory en klik ermee op de zandhelling (Landslide) en...

Nina graaft een Ventilator op uit het zand..Pak de Ventilator uit je inventory en klik ermee op de roeiboot. Helaas....Nina wil de ventilator laten dienen als propeller van de buitenboordmotor, maar die hoort natuurlijk onder de motor te zitten. Nina moet dus de boot eerst optillen om de ventilator onder de motor te kunnen plaatsen. Pak het Zwemvest uit je inventory en klik ermee op de boot. 

Nina vindt dit een prima idee om met de zwemvesten de boot op te tillen en ze rent weg om nog meer zwemvesten te gaan halen. Nina heeft dan alle zwemvesten onder de boot gelegd en deze allemaal opgeblazen en hierdoor is de boot een stukje omhoog getild. Klik dus weer met de ventilator op de boot en....nu plaatst Nina de ventilator aan de motor.  

We kunnen het strand nu verlaten, dus klik op David Korrell en......klik dan op het Gatineau icoon en.....

Nina en David stappen in de roeiboot en gaan op weg naar Gatineau en wij belanden in:

Hoofdstuk 4: Indonesië: Bevrijd Sam:

2009: Walkthrough door: Louis Koot