2009: Walkthrough door: Louis Koot

Hoofdstuk 4: IndonesiŰ: Bevrijd Sam:

Je bent weer Max:

Max is dus via de achterdeur in de tempel beland. Het is hartstikke donker in de tempel. Midden in je donkere scherm zie je een rode gloed. Bekijk die rode gloed. Bekijk in inventory de gele mijnwerkershelm. Op de helm zit een lamp. Pak de gele mijnwerkershelm uit je inventory en klik ermee op Max en.....

Max zet de helm op zijn hoofd en er is nu licht. Je ziet nu een stenen deur. De rode gloed komt dus vanachter die deur vandaan. Klik op de deur maar....met geen mogelijkheid krijgt Max de deur open. Links van de deur zit er een Muurschildering (Wall painting) aan de muur en links daarvan zit er een Controlepaneel (Ancient control panel) aan de muur. 

Bekijk de muurschildering en bekijk het controlepaneel.

Het controlepaneel ziet eruit als een toetsenbord met 3 rijen toetsen met elk 8 knoppen. In elke rij kun je slechts 1 van de knoppen indrukken.Maar welke knoppen moet je indrukken?  Bekijk weer de muurschildering. De muurschildering doet modern aan maar is in feite heel erg oud. Deze muurschildering is de hint voor het toetsenbord. In de muurschildering zijn symbolen verstopt die je zichtbaar moet maken.

Combineer in inventory nu groene ballon met de gele mijnwerkershelm. Max trekt de ballon over de lamp van de helm en in de muurschildering zie je nu alleen het groene symbool. Combineer in inventory de blauwe vlag met de helm en......in de muurschildering zie je dan alleen het blauwe symbool. Combineer in inventory dan de rode folie ( dat is dus de wikkel waar de donut in heeft gezeten en die je eerder rood hebt gemaakt door ermee op de theepot te klikken) en...je ziet dan het rode symbool verschijnen.

Je weet nu de 3 symbolen, dus de 3 knoppen van het toetsenbord, die je moet indrukken. Nu alleen nog uitvinden in welke volgorde je de 3 knoppen moet indrukken. De 3 symbolen die je zojuist zag zijn de symbolen van 3 planeten, dus van 3 goden. Bekijk weer de planetenlijst en vergelijk de 3 symbolen die je zag met de symbolen op de lijst. Je ziet dan het groene symbool bij Venus hoort, het rode symbool hoort bij Juno en het blauwe symbool hoort bij Neptunes. De volgorde is dus Rood, Groen, Blauw, oftewel Venus, Juno, Neptunes. Sluit het scherm en bekijk weer het toetsenbord. 

Linksklik nu op het toetsenbord en....onderin je scherm verschijnen de 8 planeet symbolen. Wel...klik in de juiste volgorde op de symbolen van Venus, Juno en Neptunes. Als je de symbolen 1 t/m 8 nummert, van links naar rechts, dan klik je dus op de symbolen 5, 2, 7 en....

het gehele paneel schuift open en je ziet dat Sam staat aan de achterkant van het grote stenen gezicht waar Sam voorstaat in de kooi. Max roept naar Sam.

Sam waarschuwt Max. Het gat werkt als een megafoon, dus de bewaker hoort hem roepen. 

De bewaker denkt eerst dat het stenen gezicht praat, maar vindt de stem toch te menselijk klinken. Hij is nog niet bang genoeg.

Je bent nu weer eventjes Sam maar je moet terug naar Max. Open de inventorybalk. Rechts in je inventorybalk staat nu het Max icoontje. Klik op het Max icoontje om terug te schakelen naar Max. Je gaat dus verder spelen als Max. Max moet de bewaker dus op de ÚÚn of andere manier banger maken. Max staat dus voor de achterkant van het Lelijke Gezicht.  In het bovenste rode deel van het Lelijke Gezicht zitten de 2 ooggaten en de mond. In het onderste grijze deel zit het vierkante gat. Pak de Kikker uit je inventory en klik met de kikker op het rode bovendeel van het Lelijke Gezicht.

 

Max vindt het een goed idee om de kikker door het Lelijke Gezicht heen te laten kwaken. Maar hij denkt ook dat het niet genoeg zal zijn. De bewaker moet wellicht ook eventjes beneveld worden.Pak de lange holle Bamboestok (Bamboo tube) uit je inventory en klik ermee op het onderste, grijze, gat en.....Max geeft de bamboestok door het gat aan Sam. Geef ook de witte Bessen via het onderste gat aan Sam. 

Schakel dan over naar Sam, door op Sam's fotootje in de inventorybalk te klikken.

Sam:

Je bent nu dus weer Sam. De bewaker zit weer op de boomstam achter het kampvuur en weer met zijn rug naar Sam toe gekeerd.  De schaal met fruit staat nu op de boomstronk naast de bewaker. Kik op de bewaker om met hem te praten en vraag hem dan om wat fruit. Klik, onderin je scherm, op de fruitschaal icoon en Sam vraag of ze wat fruit mag hebben. De bewaker vraagt wat ze dan wel voor fruit wil hebben. Klik op het Framboos (Raspberry) icoon. 

De bewaker geeft Sam echter Framboos maar eet de vrucht, heel pesterig, zelf op en draait zich weer om.

Pak de Bamboestok uit je inventory en klik er nu mee op de fruitschaal en.....

met behulp van de lange bamboestok zuigt Sam nu een framboos op uit de fruitschaal. Combineer in inventory de Witte Bessen met de rode Framboos. Sam stopt 1 witte bes in de framboos. Pak de framboos dan uit inventory en klik ermee op de fruitschaal en....Sam gooit de, geprepareerde, framboos terug in de fruitschaal.

Spreek de bewaker weer aan en vraag hem weer om een framboos en....De bewaker vindt het pesten van Sam van leuk dus hij eet zelf de laatste framboos ook op. Maar dit is dus de framboos waar je zojuist de witte bes in hebt gestopt en die witte bessen zijn giftig. Al snel begint de bewaker zich beroert te voelen en ziet hij het Lelijke Gezicht heen en weer bewegen. Schakel terug naar Max

Max:

De bewaker is onder de invloed van het gif van de witte bes. Pak weer de kikker uit inventory en klik er weer mee op het bovenste, rode, deel van het Lelijke Gezicht (Ugly face) en....De kikker kwaakt door de mond van het Lelijke Gezicht en de bewaker denkt dat de God tegen hem spreekt. De bewaker raakt in paniek maar rent nog niet weg.Pak 1 van je 2 lichtkogels (Glow sticks) uit inventory en plaatst deze dan ook in het bovenste, rode, deel van het Lelijke Gezicht en....

Het gaat nu weer eventjes een tijdlang vanzelf:

Door de lichtkogel gaan de ogen van het Lelijke Gezicht gloeien en dit feit met het gekwaak van de kikker duwt de bewaker over de rand. De bewaker smeert hem in paniek en Max bevrijd Sam. Er volgt een lang gesprek tussen Max en Sam. Max stuurt Sam naar de kust om de politie te waarschuwen terwijl hij zelf terug de tempel in zal gaan. Max vindt op de grond een soort sleutel, die de bewaker heeft verloren, en met deze sleutel opent hij de stenen deur in de tempel. 

Max beland bij de krater van de vulkaan. Een Raketbom hangt boven de krater. Ondertussen komt de blanke schurk terug en ziet dat zowel Sam als de bewaker verdwenen zijn. De schurk neemt contact op met zijn baas en die geeft bevel om de Raket te activeren.Max ziet dan opeens dat de teller op de bom aan staat en snel terugloopt. 

Max rent in paniek de tempel uit en...even later zien we dat de raket de diepte in schiet en explodeert. Het gevolg is een enorme uitbarsting van de vulkaan. Max heeft het echter overleefd maar wordt nu gevangen genomen door 2 schurken in dienst van Puritas Cordis. We belanden dan in:

Hoofdstuk 5: Frankrijk: Gatineau:

Je bent weer Nina:

David en Nina zijn aangekomen in Gatineau. Het plaatsje is ÚÚn grote ru´ne. Nina en David  zijn dus op zoek naar de sleutel, waar Zuster Elise het over had in haar brief. Maar waar de sleutel te zoeken?. In de brief van Zuster Elise stond dat zij elke nacht de Heilige zag die haar de weg naar de sleutel wees. David gaat de brief nog eens zorgvuldig staan lezen om te kijken of er wellicht fouten in de vertaling van de brief zijn gemaakt. Nina wil ondertussen op zoek gaan naar iets dat op een Heilige lijkt en ze krijgt van David een schets, die ook bij de brief van Zuster Elise zat. David weet ook niet wat die schets voorstelt.

Ru´nes:

Je bent dus weer Nina en in inventory heb je de schets (Sketch). Bekijk de schets. Je krijgt de schets in close-up en bestaat uit 16 cirkeltjes die onderling met elkaar verbonden zijn. Het lijkt wel iets op het Atomium dat in Brussel staat. 

Je hebt geen idee wat de schets betekent en wat je ermee moet doen, dus berg de schets maar weer op Achter David staat een bord dat waarschuwt voor vallend gesteente. Links is een landmeter (Surveyor) bezig met een lamp. Ga praten met de landmeter.

Alhoewel we in Frankrijk zijn en de Fransen niet bekent staan om hun kennis van de Engelse taal, spreekt deze man perfect en accentloos Engels. Gebruik alle gespreksopties die je krijgt.De landmeter zegt dat Nina eigenlijk hier niet mag rondlopen. Er zal hier een pretpark worden gebouwd waarvan de ru´nes onderdeel zullen uitmaken. De landmeter is dus bezig om de ru´nes te onderzoeken om te bepalen welke delen van de ru´nes veilig zijn voor de toeristen. De landmeter vertelt ook dat de archeologen deze ru´nes al hebben bekeken en klaar zijn met hun opgravingen. Mocht de landmeter nog kostbaarheden in de ru´nes vinden dan houdt hij die voor zich zelf. De landmeter heeft de beschikking over een zware graafmachine die desnoods het hele gebied kan afgraven. n nee....de landmeter heeft niets gezien dat ook maar in de verste verte op een Heilige lijkt.

Snackwagen:

Loop verder een scherm omlaag, via de Exit (Path) links onder in het scherm. Je beland dan bij het Informatiebord, de Snackwagen en de graafmachines. Ook zie je de takel van een kraan prominent in het scherm hangen.  Onder in het scherm, voor de snackwagen, ligt een kartonnen bekertje (Paper cup) op de grond. Rechts van het kartonnen bekertje zie je een Molshoop (Molehill) in de grond en ook onder het informatiebord zie je een molshoop. Bij het rechter voorwiel van de snackwagen ligt een rol Aluminiumfolie (Aluminium foil) op de grond.

Linksklik op het informatiebord. Het bord bevat de plattegrond van Gatineau en omgeving en er zijn 3 rode knoppen. Onder de 3 rode knoppen zit een klepje dat Nina niet kan openenNina drukt vanzelf op ÚÚn van de rode knoppen en hoort dan wat info over de omgeving.  Onderin je scherm verschijnen nu de 3 icoontjes van de 3 infoknoppen.  Klik op elk van de 3 icoontjes en luister dan naar de informatie die je dan te horen krijgt.  Je hoort info over de stichting, de ondergang en de herontdekking van het stadje Gatineau.

In de late 17e Eeuw hebben Benedictijner monniken hier een klooster gebouwd, dat al snel uitgroeide tot een stad, die een belangrijke handelsplaats tussen Rouen en Parijs werd. Op 5 april 1648 verwoestte een grote brand de stad, waarbij de helft van de inwoners om het leven kwam. De overlevenden vluchtten naar omringende steden. Gatineau werd nooit meer herbouwd en verviel tot een spookstad. In 2002 werd begonnen met de werkzaamheden voor de bouw van een attractiepark. Toen onverwacht de ru´nes van deze middeleeuwse stad ontdekt werden, besloot  Lazare Construction om enkele gebouwen te reconstrueren en zelfs een museum te bouwen, als onderdeel van het park.

Sluit het scherm als je alle info hebt gehoord. De snackwagen is open maar de uitbater is niet te zien. Op de toonbank van de snackwagen staat een mededelingbordje (Sign) en een Schaal (Bowl). Bekijk dat mededelingsbordje en bekijk de schaal. Het mededelingsbordje zegt "Ben zo terug" en in de schaal liggen Fortune Coockies. 

Grijp een Fortune Coockie uit de schaal. Pak het Fortune Cookie gelijk weer uit inventory en klik ermee op Nina. 

Nina eet het koekje op, maar ze vindt het eigenlijk niet lekker,  en ze houd dan het briefje met de Chinese wijsheid over. Op het briefje staat: "Als de kraan om half zeven ondersteboven vliegt dan zal het geluk de Baardige toelachen". Wel....zou dit een hint zijn? Raap het Aluminiumfolie op. Raap het kartonnen bekertje op. Ga weer een scherm verder naar links, via de exit (Path) linksonder. Nina beland op de:

Parkeerplaats:

Er staat een blauwe bouwkeet (Trailer), een SUV auto en een autowrak. Tussen de twee auto's staat een Parkeerbord. Er staat ook een wegwijzer (Post). Achter de bouwkeet is een muurtje waarop "Lazare Construction". Ook zie je daar het plastieken Logo (Plastic Boulder) van de Lazare Company in de vorm van een plastiek rotsblok. De Lazare Company is dus de bouwer van het pretpark. Voor de bouwkeet staat een klein tafeltje. De bouwkeet zit op slot. Er zit een raampje in de bouwkeet en dat raampje heeft een luikje. Aan het luikje van het raampje hangt een Spiegel (Mirror)Bekijk eerst weer alles.

Op het tafeltje, dat bij de bouwkeet staat liggen spullen die Nina wel kan gebruiken. Linksklik dus op het tafeltje en...  

Nina rent naar het tafeltje en pakt er alle spullen vanaf en dat zijn: een zakmes (Pocket knife), een waterpas met laser (Spirit level), een elektrakabel (Power cable) en een stoffen zakje (Cloth pouch). Grijp ook de Spiegel, die aan het raamluik van de bouwkeet hangt.  

De wegwijzer wijst naar de ru´nes, maar de pijl van de wegwijzer wijst de verkeerde kant op. Het plastieken rotsblok (Plastic boulder) zit vastgeschroefd aan de letters. Ook het parkeerbord is stevig vastgeschroefd.  Pak het zakmes uit je inventory en klik ermee op die plastieken rots (Plastic boulder) die aan de letters "Lazare" vast zit geschroefd.  

Nina schroeft het ding los en is zeer tevreden over het zakmes dat diverse functie heeft.  Als je alles hier hebt bekeken en de spullen van het tafeltje hebt gepakt en de spiegel en de plastieken rots hebt,  dan ga je weer een scherm verder naar links, weer via de exit (Path) links onder. Nina beland bij het:

Standbeeld:

Nina is beland bij een groot standbeeld op een sokkel. Vanzelf loopt Nina door naar het standbeeld en ook David komt hier naar toe. David probeert het tekstbordje, dat op de sokkel zit, te ontcijferen maar verder  dan "Heilige......" komt ie niet. Nina en David vragen zich af of dit beeld de Heilige is die Zuster Elise bedoelde. Nina krijgt van David de nieuwe vertaling van de brief van Zuster Elise. Als je wilt dan kun je deze nieuwe vertaling van Elise's brief in inventory bekijken. Je ziet dan weer het filmpje met Zuster Elise.

Bekijk het standbeeld, dus rechtsklik erop. Je bekijkt het standbeeld dan in close-up. Beweeg je cursor van boven nasar beneden, en van links naar rechts, over het standbeeld. Je ontdekt dan een aantal klikplekken op het standbeeld en dat zijn: het Hoofd, rechter arm, linker arm, rechter been, linker been. Bekijk deze onderdelen en linksklik er dan ook op. Waar je ook klikt Nina zegt steeds dat het standbeeld nergens draaibare plekken heeft.

Rechtsklik een paar keer op het Hoofd, de rechter arm, de linker arm, het rechter been en het linker been. Onder de rechter arm draagt het beeld iets maar Nina heeft geen idee wat het is. De linker arm wijst naar de ru´nes van Gatineau maar Nina kan vanaf hier niet de exacte locatie zien waar de arm naar toewijst. Pak de waterpas (Spirit level) uit je inventory en klik ermee op de linker arm van het beeld. 

Nina legt de waterpas op de linkerarm en de laserstraal van de waterpas wijst dan precies aan waar de linker arm naar toe wijst. Laat de waterpas op de arm van het beeld staan en verlaat de close-up.  Je ziet dat de rode laserstraal naar de parkeerplaats gaat, dus ga terug naar de:

Parkeerplaats:

De laserstraal eindigt precies op de wegwijzer. De wegwijzer bestaat uit een Pijl (Signpost) bovenop een betonnen paal (Post). De laserstraal raakt de bovenkant van de betonnenpaal. Rechtsklik op de betonnen paal maar Nina vertelt je dat ze de paal niet kan verplaatsen. Linksklik op de Pijl. Nina vertelt je dat de Pijl wel gedraaid kan worden.  Onderin je scherm verschijnen dan nu weer 2 icoontjes. 

Door op het linker icoontje te klikken zal Nina de Pijl linksom draaien. Door op het rechter icoontje te klikken zal Nina de Pijl rechtsom draaien. Klik 3 keer op het linker icoontje. De pijl staat dan precies in het verlengde van de laserstraal en de punt van de pijl wijst dus nu naar rechts.Sluit de iconenbalk. Nina vertelt dan dat de pijl nu in het verlengde van de arm van het standbeeld staat.  

Ga terug naar het standbeeld. Zoom weer in op het standbeeld en pak nu de Waterpas terug van de linker arm. 

Ga terug naar de parkeerplaats en plaats de waterpas op de Pijl van de wegwijzer. 

Volg dan de rode laserstraal weer een scherm naar rechts, naar de:

Snackkar:

De laserstraal eindigt op de snackkar. In de snackkar ligt nu de Chinese eigenaar met zijn hoofd op de toonbank te slapen. Klik op de Chinese man om hem wakker te maken en om met hem te praten. Gebruik dan de gespreksopties.

De uitbater van de snackwagen is een beetje teleurgesteld. Hij heeft geen klandizie. Maar omdat hij een contract heeft gesloten met de bouwmaatschappij moet hij hier blijven staan zolang er nog arbeiders op de bouwplaats zijn.  De werkzaamheden zijn echter al geruime tijd geleden stilgelegd dus de enige arbeider die aanwezig is, is de landmeter. De landmeter brengt echter steevast zijn eigen lunch mee, dus de snackwagen man verkoopt niets. Maar omdat de landmeter aanwezig is dient de snackwagen, contractueel, elke dag aanwezig te zijn totdat de landmeter naar huis gaat .

Wil Nina dat de rode laserstraal nog verder gaat dan de snackwagen dan moet ze zorgen dat de snackwagen verdwijnt. Om de snackwagen te laten verdwijnen moet Nina zorgen dat de landmeter verdwijnt. Ga weer een scherm naar rechts, naar de:

Ru´nes:

De landmeter is nog bezig met zijn lamp. Praat weer met de landmeter en gebruik de gespreksopties. De SUV auto, die op de parkeerplaats geparkeerd staat,  is van de landmeter. Landmetertje gaat nog niet naar huis omdat hij op zoek is naar archeologische kostbaarheden. Rechts staat dus het waarschuwingsbord dat waarschuwt voor vallende rotsjes. Klik met het zakmes op het waarschuwingsbord om het lost te schroeven en op te bergen in je inventory. 

Ga terug naar de:

Parkeerplaats:

Tussen de SUV en het andere autowrak staat dus een parkeerbord. Schroef ook het parkeerbord nu van de paal met je zakmes. Pak dan het vallend gesteente bord uit je inventory en plaats dit bord dan op de paal van het parkeerbord. 

Pak dan het plastieken rotsblok (Plastic boulder) uit je inventory en plaats dit ding in het autowrak. 

Ga terug naar de Landmeter. Praat weer met de landmeter en gebruik het Auto onderwerp weer.

Nina vertelt de landmeter nu dat zijn SUV bak niet veilig geparkeerd staat op de parkeerplaats. De man gaat met Nina mee naar de parkeerplaats om het met zijn eigen te zien. De landmeter geeft toe dat er gevaar is maar verder maakt ie zich er niet druk over, want het rotsblok is immers niet op zijn mooie auto terecht gekomen. De landmeter gelooft in de sterren en zijn horoscoop heeft voor vandaag een geluksdag voorspeld en daar vertrouwd hij op.

We belanden terug bij de  Ru´nes. Ga terug naar de:

Snackwagen/ Landmeter

Pak weer een Fortune Cookie uit de schaal. Nina vond het eerste Fortune Cookie niet erg lekker, dus inplaats van dat je Nina het koekje laat opeten kun je de koekjes ook met je zakmes openmaken. Combineer hiertoe dan, in inventory, het zakmes met het Fortune Cookie om het briefje met de Chinese wijsheid er uit te halen. Lees dan het briefje. 

Je moet een Fortune Cookie krijgen waarbij op het briefje de volgende wijsheid staat: "If you ignore the warning and disregard your neighbor's misfortune, disaster will strike you also", dus vertaalt is het dan: "Als je de waarschuwing negeert, en geen oog hebt voor het ongeluk van je buren, dan zal het ongeluk ook jezelf treffen". Blijf dus Fortune Cookies pakken en openen tot je het briefje hebt waarop dus bovenstaande wijsheid staat.  In je inventory herken je dit briefje omdat het dan horizontaal in je inventory ligt, terwijl alle andere Fortune Cookie briefjes schuin staan.  Ga, als je de goede Chinese Wijsheid hebt gevonden, terug naar de landmeter en klik met het goede Chinese Fortune Cookie briefje op de landmeter.

Nina toont de landmeter het briefje maar de landmeter is niet onder de indruk. Immers....hij heeft het koekje niet gepakt, dus de wijsheid slaat niet op hem. Ga terug naar de Snackwagen. Pak het goede Fortune Cookie briefje weer uit je inventory en klik ermee op de slapende uitbater. Nina vraagt of de man het briefje voor haar in een nieuw koekje wil pakken en dat doet de man dan ook. Ga terug naar de landmeter en geef hem dan het zojuist nieuw gebakken Fortune Cookie

De landmeter eet het koekje op en leest dan de wijsheid en wordt nu dan toch wel wat ongerust. Hij neemt de Chinese wijsheid toch wel serieus. Praat weer met de landmeter en gebruik weer het auto onderwerp en.....Nina en de landmeter gaan weer naar de parkeerplaats en Nina overtuigt de man er nu van dat hij maar beter zijn auto kan verplaatsen en dat doet de landmeter nu dan ook. We zijn dan terug bij de ru´nes. De landmeter is weliswaar niet naar huis gegaan, maar zijn auto staat nu niet meer zichtbaar op de parkeerplaats. Ga terug naar de:

Snackwagen:

Klik weer op de slapende uitbater en gebruik dan het snackwagen (Snack stand) onderwerp. Nina wijst de man erop dat de auto van de landmeter niet meer op de parkeerplaats staat. De Snackwagen man trekt hieruit de conclusie dat de landmeter naar huis is gegaan en dat hij dus nu ook weg mag. De snackwagenman scheurt weg met zijn snackwagen. De rode laserstraal gaat nu verder tot aan het informatiebord maar.....verdwijnt dan opeens.

De rode laserstraal is verdwenen. Zouden de batterijen van de waterpas leeg zijn geraakt. Kijk naar het informatiebord. Onder de 3 rode knoppen zit een klepje (Flap). Linksklik op dat klepje maar Nina vertelt je dat het klepje vastgeschroefd zit. Pak dus je zakmes weer uit je inventory en klik ermee op het klepje en....

Nina schroeft het klepje open en haalt dan 2 batterijen uit het vakje.  Ga terug naar de:

Parkeerplaats:

Pak de waterpas (Spirit level) van de pijl van de wegwijzer. 

Combineer dan in inventory de zojuist gevonden batterijen met de waterpas om ze in de waterpas te stoppen. Plaats dan de waterpas weer bovenop de wegwijzerpijl en zie...de rode laser doet het weer. Ga terug naar het:

Informatiebord:

De rode laser stopt dus nu op het informatiebord. Helaas kan Nina het informatiebord niet verplaatsen, maar misschien kan ze ervoor zorgen dat de laserstraal onder het bord door kan gaan. vCombineer in inventory de elektrakabel (Power cable) met de Spiegel (Mirror). Je hebt dan de kabel aan de spiegel bevestigt als een soort ophanghaak.  Pak de spiegel uit inventory en klik ermee op de grote kraanhaak, die voor het informatiebord hangt. Nina hangt de spiegel aan de kraanhaak. 

Het spiegeltje hangt dan, horizontaal, boven de laserstraal, dus het spiegeltje hangt nog niet helemaal goed. Het spiegeltje moet dus gekanteld worden.Pak het Stoffen Zakje (Cloth pounch) uit je inventory en klik ermee op ÚÚn van de 2 molshopen (Molehill). Je kunt hiervoor de molshoop onder het informatiebord nemen of de molshoop onder in het scherm. Nina vult het zakje dan met aarde van de molshoop. 

Plaats dan het gevulde rode zakje bovenop het spiegeltje en....

Het spiegeltje kantelt en hierdoor buigt de laserstraal omlaag tot op de molshoop onder het informatiebord. Maar Nina wil dat de laserstraal verder onder het informatiebord door gaat. Dus combineer in inventory nu het kartonnen bekertje (Paper cup) met de Aluminiumfolie. Nina wikkelt aluminiumfolie om het bekertje heen. Je houd nog aluminiumfolie over.  Pak het resterende Aluminiumfolie uit je inventory en klik het op de molshoop, onder het informatiebord en.....

het aluminiumfolie werkt ook als een spiegeltje en hierdoor wordt de laserstraal nu onder het informatiebord door geleid naar de ru´nes.

 Ga dus weer naar rechts, naar de:

Ru´nes:

De laserstraal eindigt hier bij een hoop stenen, die rechts bij de paal van het waarschuwingsbord, omlaag zijn gekomen. Maar helaas...de batterijen van de waterpas zijn blijkbaar weer op want de laserstraal verdwijnt. Maar dat vindt Nina niet erg want ze weet nu waar ze moet zijn, alleen....die hoop stenen moet uit de weg. Pak het in aluminium gewikkelde bekertje uit je inventory en plaats het op de hoop stenen (Rubble). 

Nina stopt het bekertje onder de stenen. Ga weer praten met de landmeter en praat nu weer met hem of de archeologische vondsten (Archeological finds). 

Nina wijst de landmeter nu op het glinsterende bekertje, dat je zojuist onder de stenen hebt gestopt. De landmeter gaat kijken en denkt dat ie een zilveren object heeft gevonden en hij gaat snel zijn graafmachine halen om de hoop stenen weg te scheppen. De landmeter pakt het "zilveren" bekertje en gaat weg om het naar zijn heler te brengen.

ODe hoop stenen zijn weg en je ziet nu een boogvormige stenen deur. Aan de stenen deur zit een ijzeren ring (Iron ring). 

Linksklik op de ijzeren ring en...Nina draait de ring en duwt daarna de zware stenen deur open en beland in de:

Wijnkelder:

In de hoek staat een groot wijnvat. In de muur zit een paneel met 3 grote stenen draaischijven (Stone discs). Bekijk het wijnvat. Nina vertelt je dan dat er bovenop het wijnvat een houten plank (Wooden board) bevestigd zit. Bekijk, dus rechtsklik, de houten plank. Je ziet de plank in close-up en ziet dat er 17 ronde knoppen in de plank zitten. 

Op elke knop staat een letter van het alfabet. Links zit een ondiep gat (Indentation). De 16 letter knoppen zijn ingedrukt en Nina vraagt zich af waarom de knoppen niet omhoog komen. Sluit het close-up scherm. Bekijk nu het paneel met de 3 stenen draaischijven, dus rechtsklik erop. Je komt in de close-up van de 3 draaischijven. 

Op de 3 draaischijven staan Romeinse Cijfers. In elk van de 3 draaischijven zit ook een gat. Onder de draaischijven staan 3 ronde knoppen en een rechthoekige knop. De 3 draaischijven hebben elk een andere kleur. 

De bovenste schijf is geel, de linker schijf is rood en de rechter schijf is blauw. Door op de 3 ronde knoppen te klikken draai je de draaischijven. 

Met de linker knop draai je de rode schijf rechtsom. Met de middelste knop draai je de gele schijf rechtsom maar tegelijk ook de rode schijf naar links. Met de rechter knop draai je de rode en de blauwe schijf gelijktijdig naar rechts en de gele schijf naar links.

Het is de bedoeling dat je de schijven gaat draaien zodat dan de gaten in de schijven precies in het midden over elkaar vallen. Met de rechthoekige knop kun je de puzzel resetten naar de begin positie, mocht je helemaal de weg kwijtraken. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, maar hier is mijn oplossing.

  • Stap 1 = klik 5 keer op de rechter knop. De Blauwe schijf staat dan goed.

  • Stap 2 = klik 1 keer op de middelste knop. De Gele schijf staat nu ook goed.

  • Stap 3 = Klik 4 keer op de linker knop en....

De 3 gaten van de 3 schijven overlappen elkaar nu tot 1 gat en in het gat ligt een Zegelring (Ring). Grijp de Zegelring.

Zoom uit de close-up. Zoom weer in op de houten plank, die bovenop het wijnvat zit. Terwijl je in de close-up bent van de houten plank bekijk je, in inventory, de Schets, die bij de brief van Zuster Elise zat en die David je gegeven heeft. Op de schets staan dus 16 cirkeltjes, precies zoals op de houten plank. Nina denkt dat de schets haar kan helpen om deze puzzel op te lossen en dus legt ze de schets op de houten plank. Pak de Zegelring uit inventory en plaats de ring dan in het ondiepe gat (Indentation) en.....alle letter knoppen komen nu omhoog en.....

David komt binnen David vertelt nu dat het standbeeld het standbeeld van Austrebert, de Aardsbisschop van Rouen, is. Vraag David nog even verder over het standbeeld, maar meer weet hij ook niet. Zoom weer in op de houten plank.

Omdat je de zegelring in het gat hebt gestopt zijn dus de 16 letterknoppen omhoog gekomen en is de puzzel nu dus geactiveerd. Op de knoppen staan de letters A, U T, S, R, E, B. Elke letter komt meerdere keren voor. Te samen spellen de letters een naam en wel  AUSTREBERT, dus de naam van de Heilige. Het is dus de bedoeling dat je in de juiste volgorde op de letters klikt zodat je AUSTREBERT spelt. Een knop kan meerdere keren ingedrukt worden. Je mag echter alleen op de knoppen klikken die, op de schets, met elkaar verbonden zijn door een lijn. De eerste letter is dus de A, maar welke A is dat dan? Nummer de letterknoppen, van links onder naar rechtsonder, 1 t/m 16.

  • Klik op knop 2 (A).

  • Klik op knop 1 (U).

  • Klik op knop 7 (S).

  • Klik op knop 4 (T).

  • Klik op knop 11 (R).

  • Klik op knop 13 (E).

  • Klik op knop 14 (B).

  • Klik op knop 13 (E).

  • Klik op knop 11 (R).

  • Klik op knop 4 (T) en....

De voorkant van het vat gaat open en Nina pakt een brief en een paar stukken leer met gaten uit het vat. David leest de brief voor en terwijl hij dat doet zie je een filmpje;

De brief is geschreven door is van broeder Bernard, de broer van Zuster Elise. De brief is gericht aan kardinaal Coubertin in Parijs. Broeder Bernard heeft de kardinaal eerder bewijsstukken gestuurd, waarmee Zandona voor de inquisitie gedaagd kan worden. Zandona zorgde er namelijk zelf voor, dat zijn valse voorspellingen uitkwamen, zodat zijn sekte steeds meer aanhangers kreeg. Hij voorspelde ook dat een "grote stad in vlammen zou opgaan". Zandona heeft Gatineau dus in as gelegd.

De bewijsstukken waren versleuteld. De leren lappen met gaten zijn de sleutel om die bewijsstukken te kunnen lezen. Bernard wilde zuster Elise met deze sleutellappen naar Parijs sturen. Ze is er nooit aangekomen.

Nina vraagt zich af wat er met Zandona is gebeurd en of hij ooit veroordeeld is. Mogelijk is zijn sekte al die jaren actief gebleven. Of zijn er mensen die onlangs Puritas Cordis weer leven inbliezen en op aanwijzingen van Zandona's geschriften de voorspellingen weer laten uitkomen. Met als einddoel een Apocalyps. David en Nina vermoeden dat Bernard's bewijsstukken nog ergens op het landgoed van de Kardinaal verborgen liggen. Ze gaan op weg naar Parijs.

Maar wij zien nu eerst nog wat er met Max is gebeurt:

Max zit intussen gevangen in het hoofdkwartier van Puritas Cordis. Twee mannen in lang gewaad staan bij de cel. EÚn van de mannen is de nep barkeeper van de Calypso. De andere man is Pat Shelton. De namaak-barkeeper heeft in de zakken van Max een foto van Nina gevonden, die hij natuurlijk herkent van het schip. Pat Shelton, de leider van de sekte, wil nu weten hoe de vrouw op de foto heet en waar ze is. Max weet uiteraard niet waar Nina zich bevindt. Ze geloven hem niet. Hij wordt bedreigd en krijgt even tijd om daar over na te denken. We belanden dan in:

Hoofdstuk 6: Parijs: 

2009: Walkthrough door: Louis Koot