2009: Walkthrough door: Louis Koot

Hoofdstuk 6: Parijs: 

A: Op het Kerkhof: 

Ingang:

Nina en David zijn in Parijs gearriveerd. Op het kerkhof ontdekken ze dat de kapel van de kardinaal een ru´ne is. Er staan alleen nog wat losse muren en= zuilen.

David wil proberen uit te zoeken of er nog bouwtekeningen van te vinden zijn.Nina zal intussen rondkijken in de ru´ne. David verdwijnt en Nina stapt de ru´ne binnen.

Rechts staat een stenen altaar en links staat een ronde stenen zuil. In de ronde voet van de stenen zuil zie je een vierkant gat waar een blauwe steen (Blue stone) in zit. Bekijk het altaar en bekijk de blauwe steen. Linksklik dan op de blauwe steen en.......Nina rukt de blauwe steen uit de zuil maar ze verliest haar evenwicht en valt achterover. Nina dendert door de stenen vloer en valt omlaag en beland in de:

Ondergrondse kamer:

Boven Nina's hoofd is het gat waardoor ze omlaag is gevallen. In de muur, achter Nina, zie je een wapenschild (Emblem). Rechts is de eigenlijke ingang maar daar ligt een enorme berg puin voor (Burried entrance). Links is een massief stenen deur. Tussen die stenen deur en het muurtje zit een smalle spleet (Gap) waar koude lucht door heen komt.

Bekijk het wapenschild (Emblem). Je komt in de close-up, De wapenspreuk, onderop het schild is in het Latijn en luid: "Institio Viae Est Finis" en dit betekent: "Stilstand is het einde van de weg". Linksklik op deze Latijnse tekst.

Nina vertelt je dan dat sommige letters in de tekst gedraaid kunnen worden. Maar als je probeert om dat te doen dan weigert Nina dit omdat ze geen flauw idee heeft welke letters gedraaid moeten worden en waarom. Dus sluit de close-up en linksklik dan in het gat (Hole) boven Nina. Nina roept dan om hulp en er verschijnt een zwerver. Na enig heen en weer gepraat laat de zwerver de houten bank zakken en via de bank klimt Nina terug naar boven. 

Praat met de zwerver over de ru´ne.

De zwerver vertelt dat de kapel gedurende de 2e Wereld oorlog is verwoest. De papieren van de Kardinaal moeten hier nog ergens in zijn geheime archief liggen want de papieren zijn nooit gevonden. Kardinaal Coubertin stierf in 1663. Niemand weet waar hij begraven ligt. Op een van zijn reizen bracht de kardinaal een zaakwaarnemer mee. Deze zaakwaarnemer, die 40 jaar in dienst was van de kardinaal, heeft nog tot zijn dood, 10 jaar later, voor alles gezorgd. De zaakwaarnemer werd pas weken na zijn dood gevonden in een armoedige kelderruimte. Deze zaakwaarnemer was een eenzelvig persoon, die zelden op straat kwam en altijd in een lange, ruime mantel was gehuld. De zaakwaarnemer is hier op het kerkhof begraven. De zwerver meent zich te herinneren dat hij Michel of iets dergelijks heette. Nina besluit om het graf van deze Michel te zoeken.

Er staat een oranje Lelijk Eendje geparkeerd. Rechts van de Lelijke Eend zie je een Composthoopbak. Linksklik 2 keer in de composthoop en....Nina vist een kaars (Candle) en een houten stok (Stick) uit de composthoop. Ga, via rechter rand scherm (To the cemetery) een scherm naar rechts. We belanden nu op het eigenlijke kerkhof

Zoek het graf van Michel:

Nina staat op een 4-weg kruising en onderin je scherm verschijnen nu 3 jaartal iconen. De graven zijn zorgvuldig gesorteerd op jaartal aangelegd. Je moet dus nu kiezen welk pad Nina moet nemen en dat doe je door op 1 van de 3 jaartal iconen te klikken. 

De zwerver heeft vertelt dat de Kardinaal is gestorven in 1663 en dat zijn zaakwaarnemer, Michel, 10 jaar later is gestorven, dus in 1673. Klik dus op het Anno 1670 icoon en Nina neemt het rechter pad en beland op kruispunt 2.

Op kruispunt 2 vertelt Nina dat de graven gesorteerd zijn op rijkdom van de "inwoners".  Je moet dus nu kiezen tussen Arm en Rijk, Het linker icoontje is Arm en het rechter icoontje is Rijk. Zaakwaarnemer Michel woonde in een kelder, dus rijk was hij zeker niet. Klik dus op het linker icoontje en Nina neemt het juiste pad en beland op de 3e kruising.

Op kruispunt 3 zijn de graven gesorteerd op leeftijd, dus op mensen die op jonge leeftijd zijn gestorven en mensen die op oudere leeftijd zijn gestorven. Die Michel was 40 jaar in dienst van de Kardinaal, dus het is aannemelijk dat hij al tamelijk oud was toen hij stierf. Klik dus op het rechter icoontje en....Nina loopt door naar  kruising 4

Op kruising 4 vertelt Nina dat ze de laatste halte heeft bereikt. Hier krijg je weer keuzes, je moet kiezen tussen vrouwen, mannen en familiegraven. Wel...je weet van de zwerven dat Michel in eenzaamheid is gestorven, dus hij had geen familie. Michel was, volgens de zwerver een man dus klik op het linker icoon (Man) en....

Nina rent verder maar ze vind geen graf waar ook maar een naam op staat die op Michel lijkt. Nina gaat terug naar de ingang van het kerkhof om nog eens over alles na te denken en dat zou jij nu ook even moeten doen. We zijn dus terug bij de ingang. De zwerver heeft vertelt dat die "Michel" een eenzelvig persoon was die zelden op straat kwam. Als hij wel op straat kwam dan was hij altijd gehuld in een lange wijde mantel die hem vrijwel geheel verhulde. Wat nu als "Michel" die mantel droeg om te verhullen dat "hij" geen man was maar een vrouw?

Ga terug naar rechts en loop de zelfde route nog een keer maar kies dan op het 4e kruispunt nu voor het Vrouwicoon. Dus op kruispunt 1 kies je weer Anno 1670, op kruispunt 2 kies je weer voor Arm, op kruispunt 3 kies je weer voor Oud en op kruispunt 4 kies je dan nu voor Vrouw, dus voor het middelste icoon en.....

Nina vindt nu het graf van ene Michelle de Saint-Maillefert (1605-1673). De zaakwaarnemer van de Kardinaal was inderdaad een vrouw, maar dat mocht toen niemand weten want een Kardinaal die legt te kloten met een vrouw is natuurlijk volkomen uit den boze. 

Bekijk de grafsteen zorgvuldig. Je ziet dat de letters S, a en f gekanteld zijn. Onthoud de stand van deze letters S, a en f. Zoom uit en....vanzelf is Nina dan terug bij de ingang. Dubbelkik in de poort (Passage) van de kapel, dus de poort waar de zwerver op de bank zit, en in de kapelru´ne dubbelklik je dan in het gat in de vloer om terug te keren in de:

Ondergrondse Kamer:

Zoom weer in op het wapenschild (Emblem), Nina heeft je verteld dat je de letters van de wapenspreuk kunt draaien, Op de grafsteen van Michelle de Saint-Maillefert zag je dat de letters S, a en f gekanteld staan. Je moet dus nu hier in de wapenspreuk de letters S, A en F ook kantellen om ze precies zo te zetten als je zag op de grafsteen. Je moet dus elke S (er zijn 3 S-en), de A en de F kantellen.

Linksklik 3 keer op elk S. Linksklik 2 keer op de A. Linksklik 5 keer op de F en....

de Stenen Deur gaat open. Dubbelklik dus in de deuropening (Passage) en....Nina beland bij de:

Ondergrondse Kloof:

Nina staat op een platform boven een diepe kloof. Aan de overzijde is een smeedijzeren hekdeur. In het platform waar Nina op staat zit een tegelmoza´ek en aan het linker muurtje zit een plattegrond (Map).  Bekijk het smeedijzerenhek. Nina hoopt dat het archief van de Kardinaal achter het hek te vinden is. Bekijk het tegelmoza´ek. Je komt in de close-up van het moza´ek. Er zijn 16 vakjes in 4 rijen van elk 4 vakjes. In sommige vakjes ligt een witte tegel maar 5 andere vakjes zijn leeg. Links en rechts staan Romeinse Cijfers. De witte stenen kun je verplaatsen. Open je inventory en bekijk dan de blauwe steen (White king). Op deze kubus steen is de witte Koning van het edele schaakspel gegraveerd. Pak de blauwe steen uit inventory en plaatst de steen in ÚÚn van lege vakjes in het moza´ek. Het maakt niet uit in welk leeg vak je de blauwe steen zet. 

Nina meld dat de steen past maar ze meld ook dat ze nog 4 andere stenen nodig heeft om het moza´ek compleet te maken. 

Sluit het close-up scherm. Bekijk nu de plattegrond, die aan het linker muurtje zit. Het is een kaart van het oude Frankrijk

 

Op de kaart zie je de provincies van Frankrijk, zoals Frankrijk eruit zag toen de Kardinaal leefde. Frankrijk is in oorlog met de Engelsen. Links staat een tekst. Nina leest die tekst vanzelf op. De tekst meld dat de Koning van de Provence wacht op versterking uit Navarre,terwijl de vijand vanuit Bretange toekijkt. Sluit het close-up scherm.

Nina kan hier even niet verder want ze heeft nog 4 van die blauwe stenen nodig. Dus dubbelklik op de trap (Way up) om terug te keren bij het wapenschild en dubbelklik dan in het gat, boven het wapenschild om terug uit de ondergrondse kamer te klimmen. Ga dan terug door de poort (Exit). Praat met de zwerver op de bank en gebruik het moza´ek onderwerp. Nina vraagt de zwerver of hij weet waar ze nog meer van die blauwe stenen kan vinden.

De clochard vertelt dat de stenen van de kapel na het bombardement in WO2, gebruikt werden om andere dingen die platgegooid werden, te herstellen. Dit waren een brug, een gevangenis, een dierentuin en de oude metro. Hij geeft Nina een stadsplattegrond, zodat ze makkelijk deze plaatsen kan vinden. 

Nina besluit om eerst naar de Brug te gaan:

B: De Blauwe Stenen jacht:

Brug:

Nina is beland op een brug over de Seine. Rechtsonder in de inventorybalk vindt je het Plattegrondicoon. Als je op het Plattegrond-icoon klikt dan open je de plattegrond. Op de plattegrond klik je dan op de locatie waar je naartoe wilt gaan. Maar doe dat nu nog niet want we handelen nu eerst even deze brug locatie af.

Het regent, tenminste....op de linker helft van de brug regent het. Nina staat op de rechter helft van de brug en hier is het nog droog. Nergens is er een blauwe steen te bekennen. Een stratenveger staat op zijn bezem te leunen. Voor de stratenveger ligt een hoop vuil dat hij zojuist bijelkaar heeft geveegd. Praat met de stratenveger en gebruik alle gespreksopties.

Deze stratenveger veegt gewoonlijk deze brug niet, maar momenteel valt hij hier in voor de veger die normaal deze brug veegt. De man heeft geen blauwe steen gezien. Maar de stratenveger heeft alleen nog maar deze rechter zijde van de brug geveegd. De linker zijde van de brug heeft de man, vanwege de regen, nog niet geveegd. En zolang het daar blijft regenen zal hij de linker brug helft ook mooi niet vegen.

Voor de stratenveger ligt een grote plas regenwater (Puddle). Bekijk de regenplas. Nina merkt op dat ze niet graag vlakbij de plas moet staan als er een auto voorbij komt.  Linksklik op de afvalhoop (Garbage heep) en.....Nina doorzoekt het afval en vist er een 5 cents muntstuk en een fopspeen uit. 

Nina moet ervoor zorgen dat de stratenveger weg gaat om ook de linker helft van de brug te gaan vegen.  

Ga een scherm naar rechts (Path). Nina beland bij het:

Metrostation:

Op de stoep, voor de ingang van het Metrostation, staat een man (Passerby). Bij de man staat een wit/rood paaltje en voor dat paaltje zit er een rioolputje in het wegdek. Achter de man staat een rode Ferrari (Car). In de gevel van het metrostation zie je een grote klok. Bekijk de klok, de Ferrari en het rioolputje. De klok staat stil. In de motorkap van de rode Ferrari zit een lelijke kras. Als je linksklikt op de Ferrari dan vertelt Nina dat ze de auto niet wil aanraken omdat de Ferrari voorzien is van een alarm. Praat met de man bij het paaltje. 

De jonge man's naam is Alexander Rossi en hij heeft de mooie rode Ferrari gehuurd om indruk te maken op zijn vrienden. Rossi staat hier op de hoek op zijn vrienden te wachten, die in een bestelauto zullen arriveren maar hier altijd de verkeerde afslag nemen. Een blauwe steen heeft Rossi niet gevonden of gezien. De kras op zijn Ferrari heeft Rossi zelf veroorzaakt en hierover is hij nogal depressief. 

Ga, na het gesprek met Rossi, het Metrostation binnen (Entry). Het is dus een station dat al jaren niet meer in gebruik is. Nina beland op het perron. Je ziet de Kiosk. Voor de kiosk staat een fontein.  Het plafond (Ceiling) boven de fontein is wit gekalkt. Op het raam van de kiosk zit een oranje mededeling (Sign) geplakt. Aan de zijkant van de kiosk hangt een kauwgomballenautomaat en daar staat ook een rode paraplu geleund tegen de muur. In de ronde muurnis zie je het raderwerk van de grote Klok en daar zit ook de schakelkast (Switch box). In de kloknis zit ook een raam (Window). Aan het einde van het perron ligt een gele Teddybeer. Bekijk alles.

Ga, voor je het vergeet, eerst de gele Teddybeer oprapen,  De fontein heeft geen water. Nina vraagt zich af of er onder de witte verf een blauwe steen verborgen zit in het witte plafond.  Misschien kan ze de witte verf  verwijderen. Op het oranje bord, dat op het raam van de kiosk zit, staat "personeel gevraagd". Pak het Oranje "Personeel gevraagd" bord

Een kauwgombal uit de automaat kost 10 eurocent maar Nina heeft maar 5 eurocent. Pak de rode Paraplu (Umbrella).

Het klokmechanisme (Clockwork mechanism)  is dus het mechanisme van de klok die je buiten in de gevel van het station zag. Linksklik op het klokmechanisme. Nina probeert of ze de klok weer aan de gang kan krijgen en de klok gaat ook heel even weer lopen. Maar dan staat de klok weer stil. Bekijk het raam. Het raam is de witte cirkel die je links in de kloknis ziet. 

Je ziet dan de buitenzijde van de klok en je ziet Nina door het gat in het raam. Je ziet dus de wijzers van de klok.Onder de klok staat dus de rode Ferrari van Rossi. Je weet dat de Ferrari een alarm heeft en we weten allemaal hoe fijngevoelig zo'n autoalarm vaak staat afgesteld. Pak de Kaars (Candle) uit je inventory en klik ermee op de klok. 

Nina zet de kaars op de minuutwijzer van de klok en ze legt ook uit waarom ze dit doet. 

Sluit de close-up en linksklik dan weer op het Klokmechanisme en....

De klok begint weer te lopen en hierdoor valt de kaars omlaag en Nina rent naar buiten en staat dan bij Rossi als de kaars omlaag valt en op de rode Ferrari terecht komt. 

Rossi rent naar zijn Ferrai en op dat moment komen zijn vrienden in hun bestelbus aangescheurt. Omdat Rossi niet meer op de hoek staat om zijn vrienden op te vangen scheurt de bestelbus de verkeerde kant op. De bestelbus scheurt dus over de brug en door de plas regenwater en hierdoor is de stratenveger nu zeiknat geworden.

 Rossi is nu helemaal depressief en loopt weg. Nina volgt Rossi omdat zij zich toch wel een beetje schuldig voelt. Nina vindt Rossi dan in het:

Park:

Rossi zit op een bankje in het park aan de Seine. Er staat een grote Fontein en een standbeeld. Aan de overkant van de Seine zie je een Kasteel (ChÔteau). Rechts naast het bankje, waar Rossi depressief op zit te wezen, ligt een krant (Newspaper) op de grond.  Linksonder staat ook een zandbak. Praat met Rossi. Rossi zit helemaal in de put maar Nina laat hem beloven dat ie geen domme dingen zal gaan doen.

Bekijk het standbeeld en de fontein en ook het Kasteel. Pak de Krant op en lees hem in inventory. 

De krant heeft een artikel over het zinken van de Calypso. Het artikel meld dat alle passagiers op tijd gered konden worden. Er staat ook een advertentie van de Puritas Cordis sekte in de krant en Nina leest dit verhaal ook hardop voor. Nina krijgt steeds meer het gevoel dat deze sekte verantwoordelijk is voor de rampen die de laatste tijd plaatsvinden.

Loop naar links. Op het volgende bankje zit een zwerver. Onder in het scherm zie je nog net de hoek van de zandbak. Er ligt een gele Tennisbal op de rand van de zandbank. In het water van de Seine drijft een blauwe Hoepel (Hula hoop). Bij het bankje staat een fles Sterke Rum (Bottle of booze). Aan de overkant van de Seine zie je nu dat kasteel in zijn volle glorie.

Vis de blauwe Hoepel uit het water. Pak de gele Tennisbal. 

Als je probeert om de fles rum te jatten wil Nina dat niet doen. Praat met de zwerver en gebruik alle gespreksopties. 

NIna probeert de zwerver er van te overtuigen dat ie niet zo moet zuipen. De zwerver beloofd dat als Nina hem wat te eten brengt hij zal stoppen met zuipen. Nina vraagt of de dierentuin open is en de zwerver bevestigt dit. De zwerver vertelt ook dat de fontein vroeger een wensbron was en dat toeristen er geld in gooiden.

Als het gesprek met de zwerver ten einde is dan loop je door naar links (Paris) en...je beland op de plattegrond. Nina heeft vertelt dat ze nu naar de dierentuin wil gaan, dus klik op de Olifant (Zoo) en....we belanden bij:

Dierentuin:

Nina is in de dierentuin beland. Tussen de 2 groene bankjes staat een groot standbeeld. Op de sokkel van het standbeeld staat een piep klein flesje rode nagellak (Nail polisch). Iemand heeft de tenen van het standbeeld rood geverfd met rode nagellak. Bij de linker groene bank ligt een leeg en gedeukt Sodablikje op de grond. Op de rechter bank zit dierenverzorger en daar staan ook 2 melkbussen op de grond. Naast de dierenverzorger staat een papierenzak waar stokbroden in zitten. Achter de linker bank en naast de rechter bank staat een richtingaanwijzer.

Pak het flesje rode Nagellak. Pak het Sodablikje.

Er zitten kleine gaatjes in het sodablikje. Nina kan de 2 volle melkbussen niet jatten want ze zijn van de dierenverzorger en dat geldt ook voor de zak met stokbroden. Praat met de dierenverzorger en gebruik alle opties die je krijgt.

De dierenverzorger zit hier te wachten op de eenden om ze het stokbrood te voeren. Normaliter komen de eenden meteen als de dierentuin open gaat, omdat ze weten dat ze gevoerd worden. Nina krijgt pas een stokbrood als de eenden er zijn. De dierenverzorger zegt dat hij in het krokodillenverblijf een blauwe steen gezien heeft.

Het linker aanwijsbord wijst naar de aapverblijven en het rechter bord naar de krokodillen en de olifanten, Volg het pad dus naar rechts en Nina beland bij de:

Krokodil/Olifant

In de rand van het ronde platform, waar een vervaarlijke krokodil op ligt, ziet Nina een blauwe steen. Hoe moet Nina die blauwe steen in bezit krijgen, zonder dat ze als krokodillenvoer zal dienen. Rechts van Nina staat het informatiebord. Links achter Nina, vlakbij de rand van het pad, ligt een rode Toeter (Noisemaker).  Lees de informatie op het informatiebord. Nina leest dat de krokodil een Nijl Krokodil is en dat het beest zijn territorium afgrenst via vibraties in het water. De krokodil gaat genadeloos op zijn prooi af. Pak de rode Toeter

Ga dan, over het smalle pad, verder naar links. In het water ligt een groene motorboot bij het steigertje. De motorboot ligt buiten de omheining van het krokodillenverblijf. Bekijk de motorboot. Nina vertelt dat het bootje stevig vastgemaakt is met touw aan 3 palen. Blijf hier staan. Pak de Teddybeer uit je inventory en gooi de Teddybeer dan in het water bij de krokodil (Water in the enclosure). 

Nina rent terug en gooit de Teddybeer in het water. De Krokodil duikt het water in en vreet de Teddybeer op, maar de krokodil blijft nu bij het hek in het water liggen. Ren terug naar de motorboot. Linksklik nu op de motorboot en....Nina start de buitenboordmotor van de boot en....

........de krokodil voelt de vibraties van de motor en denkt dat de motorboot een indringer is. Crockje gaat dus op wacht voor de motorboot liggen om de "vijand" in de gaten te houden. Nina moet nu een manier vinden om het krokodillen eiland te bereiken. Loop terug naar rechts en dan verder naar rechts en Nina beland bij de:

Olifant:

Links staat een boom en op de onderste boomtak zit een vogelnestje (Birdsnest) Het vogelnestje is verlaten. Bij het olifanteninformatiebord staat een gekleurde doos op de grond. De olifant bedelt met zijn slurf om eten. Bekijk de doos. De doos is leeg maar er heeft pindas in gezeten. Pak de doos (Box). Ga terug naar de dierenverzorger via de exit (Path) linksonder. Terug bij de dierenverzorger volg je het pad naar links, naar de:

Apenkooi:

Bij de apenkooi zie je dat er een gat (Hole) in het wegdek van het pad zit. Iets verder op zit er een lange spleet (Crack in the ground) in het pad. In de apenkooi zit een aap op de linker boomstam. Een dikke autoband hangt tussen de 2 boomstammetjes. Op de rechter boomstam steekt een tak uit en op dat takje rust een rode Bal. Helemaal rechts in de kooi staat een blikje pinda's op een klein plankje dat aan de muur hangt.

Bekijk het gat in het pad, de aap, de autoband, de rode bal en het blikje pinda's. Nina kan uiteraard de bal en de pinda's niet pakken, maar ze heeft dat blikje pinda's wel nodig. Loop terug naar de dierenverzorger en praat weer met hem en vraag de man over de aap. De dierenverzorger vertelt dat het een heel slimme aap is. Als je de aap eerst een stok laat zien dan zal de aap heel goed opletten wat je met de stok doet om het vervolgens feilloos na te doen als je de stok aan de aap geeft.

Ga terug naar de apenkooi. Pak de Stok (Stick) uit je inventory en klik ermee op Nina. 

Nina toont de stok aan de aap, die gelijk heel ge´nteresseerd is. Nina bergt de stok weer op. Pak nu de Hoepel (Hula hoop) uit inventory en klik ermee op de Spleet in het pad. Nina zet de hoepel in de spleet.  Linksklik op de hoepel en.....Nina kruipt van links naar rechts door de hoepel. Tegelijkertijd kruipt de aap van links naar rechts door de autoband. Pak de Stok weer uit inventory en plaats de stok nu in het gat, dat in het pad zit. Plaats het Sodablikje bovenop de stok.  Pak de gele tennisbal dan uit inventory en klik ermee op het sodablikje en.....

Nina ooit met de tennisbal het blikje van de stok en....... De aap doet Nina na en gooit het rode balletje naar het blikje pinda's dat hierdoor buiten de kooi terecht komt.  Het pindablikje ligt dus nu voor het stenen opstapje. De gele tennisbal ligt achter de hoepel bij de kooi.  Grijp het Pindablikje

Pak ook het Sodablikje, de tennisbal, de stok weer op. 

De hoepel heeft Nina niet meer nodig. Ga terug naar de:

Olifant/krokodil:

Pak het Pindablikje uit je inventory en klik ermee op het vogelnest. 

Nina geeft de olifant eerst een paar pinda's maar dan gooit ze het blik in het vogelnest. De olifant wordt pissig en.....duwt de boom om. De boom staat dus nu scheef en tegen het krokodillenverblijf aan. Linksklik op de boom en....Nina klimt via de boom naar het krokodilleneiland en haalt er de blauwe steen uit. Nina klimt dan terug en staat dan weer bij de olifant.  

Bekijk de blauwe steen in inventory. Op deze blauwe steen staat een zwarte toren afgebeeld.   Zeg....zou de stratenveger inmiddels de andere helft van de brug al hebben geveegd?. Open de plattegrond en klik dan op de Brug locatie en....Nina beland weer op de:

Brug:

Nina is nu op de linker helft van de brug. Het regent hier dus maar de stratenmaker heeft zijn werk gedaan. Nina vindt op de stoep de 3e blauwe steen. Bekijk de steen. Deze blauwe steen heeft de afbeelding van een pion. Probeer de blauwe steen te pakken maar...de steen zit muurvast in de stoep. Pak de rode paraplu uit inventory en klik ermee op de blauwe steen en....

.....met behulp van de plu wrikt Nina de blauwe steen uit de stoep. In het water van de Seine zwemmen 2 eendjes (Ducks). Bekijk de eendjes. Nina wil dat die eendjes naar de dierentuin gaan zodat de dierenverzorger de eendjes kan voeren en zij dan eindelijk een stokbrood kan krijgen. Nina moet de eenden dus lokken. Pak de Toeter (Noisemaker) uit inventory en klik ermee op Nina en.....

Nina blaast op de toeter en dit geluid trekt de aandacht van de eendjes. De eendjes komen aangevlogen en drijven dan dichter bij de brug in de Seine. Open de plattegrond en klik op de Park locatie:

Park:

Rossi zit nog depressief te wezen op de bank. Loop naar links, naar de zwerver. Ga, rechts van de zwerver, bij de reling staan. Hier heb je eerder ook de blauwe hoepel uit de Seine gevist.  Als Nina bij de reling staat dan pak je de toeter weer uit inventory en klik je de toeter weer op Nina en........

De 2 eendjes komen naar hier gevlogen. Ga terug naar de dierentuin, via de plattegrond:

Dierentuin:

Loop door naar het krokodillenverblijf. Bij het krokodillenverblijf klik je weer met de toeter op Nina en....

Nina loopt dan vanzelf naar het steigertje en blaast er weer op de toeter en...de 2 eenden komen hier naar toe. 

Ga naar de dierenverzorger. Praat weer met de dierenverzorger en gebruik nu weer het stokbrood onderwerp. 

Nina mag nu een stokbrood pakken om er de eendjes mee te voeren. Vanzelf heeft Nina een stokbrood gepakt. Bekijk het stokbrood in inventory. Het stokbroodje is keihard. Klik het stokbrood op de melkbussen, die naast de dierenverzorger op de grond staan. 

Nina doopt het stokbrood in de melk en het stokbrood is nu zacht en nat (Soggy baquette). Reis, via de plattegrond, terug naar het:

Metrostation:

Nina beland weer buiten voor het metrostation. Voor de rode Ferrari ligt nog de rode kaars op de grond.  

Grijp de rode kaars (Candle) weer op. Zoals je weet zit er een lelijke kras in de motorkap van de Ferrari. Pak het rode Nagellak uit inventory en klik ermee op de Ferrari en....Nina maskeert de kras een beetje met de rode nagellak.  Ga terug naar het:

Park:

Voor je met Rossi gaat praten loop je eerst weer naar links, naar de zwerver. Geef het in melk geweekte stokbrood aan de zwerver en....

De zwerver is er blij mee. Vraag de zwerver weer om de fles rum en....Nina mag de fles run pakken en dat doet ze dan ook.  Ga nu terug naar Rossi en praat met hem en gebruik het Ferrari onderwerp. Nina vertelt Rossi dat de kras in zijn Ferrari nauwelijks nog te zien is. Rossi gelooft Nina niet. Vraag Rossi ook nog even over de fontein en sluit dan af.

Loop  naar de fontein. Pak het 5 cent muntje uit inventory en gooi het in het waterbekken van de fontein (Fountain) en....

Voordat Nina haar 5 cent in de fontein gooit praat ze eerst nog met Rossi. Nina probeert Rossi er van te overtuigen dat ie geen looser is en dat wonderen echt bestaan. Dan gooit Nina het muntje in de fontein en....Nina en Rossi belanden dan terug bij de Ferrari. Nina toont Rossi dat de kras bijna niet zichtbaar meer is maar zegt dat dit komt omdat ze maar 5 cent heeft geofferd. Wellicht is de kras helemaal weg als Rossi zelf een groter muntje offert? Rossi rent terug naar de fontein om nu zelf een muntje in de fontein te gooien. 

Rossi doet zijn wens en rent terug naar de Ferrari maar is niet tevreden over het resultaat, want de kras is uiteraard nog zichtbaar. Rossi heeft 10 cent in de fontein gegooid en Nina zegt dat het voor 10 cent wat langer duurt om het wonder te laten geschieden.  Rossi wil bij zijn Ferrai blijven wachten tot de kras verdwenen is.

Rossi kan uiteraard wachten tot ie oud, vet en begraven is, want wonderen gebeuren niet. Tenminste niet voor maar 10 cent. Nina heeft echter dringend behoefte aan 10 cent, want ze moet een kauwgombal uit de automaat trekken. Dus reis terug naar het Park en linksklik dan in de fontein en.....

Nina vist haar 5 cent muntje en Rossi's 10 cent muntje uit het water van de fontein. Ga terug naar het:

Metrostation:

Ga nu weer het metrostation in. Pak het 10 cents muntje uit je inventory en klik ermee op de kauwgumautomaat en Nina trekt een kauwgummi uit het apparaat. 

Je hebt hier in het metrostation nog geen spoor gezien van een blauwe steen. De zwerver op het kerkhof heeft je echter vertelt dat ook in het politiebureau (Jail) een blauwe steen zou moeten zijn. Reis dus, via de plattegrond naar het

Politiebureau (Jail):

Een politieagente zit achter de balie. Tussen het raam en de voordeur hangt een foto van Zarkosy, de President van Frankrijk   Achter de balie staat de wapenkast (Gun cabinet). Voor de balie staat een prullenmand (Trash can). Rechts is de cellen gang en aan de muur hangt een groot prikbord (Pinboard) met allerlei mededelingen erop geprikt. Bekijk eerst weer alles. 

Bekijk vooral de 2 celdeuren in de cellen gang. In de 2e cel ziet Nina dan de blauwe steen waar ze naar op zoek is. Ga, als je alles bekeken hebt, dan praten met de politieagente. Vraag de politieagente over de cellen.  Nina vraagt of ze eventjes in de 2e cel mag kijken. Alleen als je dronken bent wordt je in de cel gezet, dus de agente vraagt of Nina dronken is. Bevestig dit door op de groene Duimomhoog te klikken. 

De agente wil dan Nina's adem ruiken, dus Nina blaast even ferm in het gezicht van de agente. Nina is dus niet dronken, dus ze mag de cel niet in. Sluit het gesprek. Loop de cellengang in. In de cellengang is Nina uit het zicht van de agente. Nina moet dus zorgen dat haar adem naar alcohol ruikt, maar ze moet ook zorgen dat ze niet in de verkeerde cel wordt gegooid. Pak het Kauwgum uit je inventory en klik ermee op de voorste celdeur. Nina stopt het kauwgum in het sleutelgat van de voorste celdeur. Die cel gaat dus niet meer open. Pak nu de fles rum uit inventory en klik ermee op Nina en....

Nina spoelt haar mond met een slokje rum, maar ze slikt de rum niet door.  Ga weer met de agente praten. Nina doet alsof ze dronken is en ze moet haar adem weer laten ruiken.  De agente ruikt de alcohol en Nina moet een bloedtest doen. Er wordt wat bloed bij Nina afgetapt. Voordat de agente echter het bloed kan testen gaat de telefoon. De agente loopt weg om de telefoon te gaan beantwoorden De spuit met Nina's bloed ligt op de balie.

Snel...pak weer de fles rum uit inventory en klik ermee op de injectiespuit (Syringe), die de agente op de balie heeft achter gelaten. 

Met de alcohol verdunt Nina nu haar eigen bloedmonster. De agente komt terug en doet de test en hieruit blijkt dat Nina een alcohol promillage van 3.7 in haar bloed heeft. Nina wordt nu opgesloten in de 2e cel.

In de cel:

De blauwe steen zit in de linker muur. In de cel naast Nina (cel 3) zit een muzikale buurman en door de muur heen praat Nina even met die man. De man speelt op een mondharmonica. Uiteraard beweert de man dat ie volkomen onschuldig in de cel vast zit. In het plafond zit een dakraam met tralies ervoor.

Bekijk de blauwe steen in de muur. Op de steen staat de zwarte Koning. Nina kan de steen niet met haar blote handen uit de muur rukken. Achter Nina staat een houten stoel.  Boven de blauwe steen hangt een houten kapstok. Links naast de deur ligt een kapotte voetbal op een plankje. Aan de rechter muur hangen de 2 britsen (Bunks). Pak de voetbal. 

Loop dan iets naar rechts en bekijk dan het plankje nog een keer.  Onder de bal ligt ook een lepeltje op het plankje. Pak ook het Lepeltje (Spoon). 

Klik met het lepeltje op de blauwe muursteen. 

Nina probeert met het lepeltje het cement uit de voegen, rondom de steen, te krassen. De agente hoort echter het geluid en roept dat Nina moet ophouden. Linksklik, links van de blauwe steen, op de muur (Wall) om met de man in de andere cel te gaan praten. Vraag de man over zijn Mondharmonica. 

Nina vraagt of de man weer op zijn mondharmonica wil spelen zodat het geluid van de mondharmonica het geluid van de lepel zal overstemmen. De man wil dit wel doen maar alleen als Nina eerst een raadseltje oplost. Raadseltjes zijn namelijk man's grote hobby. Nina moet in haar cel naar 3 cijfers zoeken en de man geeft Nina hiervoor 3 aanwijzingen. Sluit het gesprek

1e aanwijzing: 

  • Het eerste cijfer is een getal tussen 1 en 5. Dit getal is nergens in Nina's cel te vinden. 

  • Kijk rond in de cel en tel gewoon alle dingen in de cel waar je op kunt klikken. 

  • Dat zijn dus de kapstok, de stoel, de deur en de bedden en het dakraam. 

  • Bijelkaar zijn dit 5 dingen.

2e aanwijzing: 

  • Het 2e cijfer verhindert Nina om uit haar cel te vluchten en het is een oneven getal. 

  • De deur en het dakraam verhinderen dat Nina de cel uit kan. 

  • Tel het aantal traliestaven in het dakraam. 

  • Er zijn 9 traliestaven. 

3e aanwijzing: 

  • Het 3e getal is een even getal. Je kunt er op staan maar niet altijd mee lopen. 

  • Op poten kun je staan maar niet altijd mee lopen.

  • Een stoel heeft poten maar het zijn poten waar je niet mee kunt lopen. Je kunt wel staan op een stoel. 

  • De stoel heeft 4 poten. Nina heeft zelf 2 benen die we ook wel eens poten noemen. 

  • Dus de 4 stoelpoten met Nina's benen maakt samen 6.

Het antwoord op het raadseltje is dus: 5, 9, 6. Linksklik weer op de muur en klik dan op het vraagteken icoon en klik dan op de cijfers 5, 9, 6. 

De man is onder de indruk en gaat weer op zijn mondharmonica spelen. Snel.....wacht niet te lang. Klik weer met de lepel op de blauwe steen en....Nina peutert de blauwe steen uit de muur.

NB: als je te lang wacht dan stopt het geluid van de mondharmonica en hoort de agente Nina weer krassen. Je kunt alleen de steen uit de muur peutertje terwijl de buurman op zijn mondharmonica speelt. Ben je te langzaam dan moet je de man weer vragen om op zijn mondharmonica te gaan spelen.

Als Nina de blauwe steen uit de muur heeft gehaald dan linksklik je op de celdeur om met de agente te praten. Nina weet de agente te overtuigen om haar vrij te laten en ze krijgt ook al haar spullen terug. Je krijgt dan de plattegrond te zien. Reis terug naar het:

Park:

Pak de kapotte voetbal uit je inventory en klik ermee in de fontein. Nina vult de bal met water. 

Reis via de plattegrond weer naar het:

Metrostation:

Ga het metrostation weer binnen. Klik met de voetbal op het fonteintje en....

Nina giet het water uit de voetbal in het fonteintje en...Vanzelf gaat Nina nu een paar keer heen en weer tussen het metrostation en het park om meer water te halen en in het fonteintje te gieten. Een tijdje later heeft Nina voldoende water in de fontein gedaan. Linksklik dan nu op de Schakelkast (Switch box), die aan het muurtje naast de klok zit. 

Met de schakelkast zet Nina de fontein aan maar de waterstralen spuiten niet hoog genoeg om het plafond, boven het fonteintje, schoon te spuiten. Vanzelf zet Nina de fontein weer uit. De fontein moet dus krachtiger gaan spuiten. Pak de fopspeen (Pacifier) uit je inventory en stop de speen in de fontein. Nina stopt de speen in ÚÚn van de spuitgaten.  Klik dan met de Kaars op de fontein om met de kaars nog 2 spuitgaten in de fontein te dichten. 

Linksklik dan weer op de schakelkast om de fontein weer aan te zetten en zie....De fontein spuit nu hoger en het water spuit het plafond schoon en....boven de fontein zit dus een blauwe steen in het plafond. Vanzelf zet Nina de fontein weer uit. Klik met de paraplu op de blauwe steen om met behulp van de plu de blauwe steen uit het plafond te wrikken. 

Bekijk de steen dan in inventory. Op deze blauwe steen staat een wit paard afgebeeld.Nina heeft nu alle blauwe stenen gevonden, dus ze kan nu de moza´ek puzzel gaan oplossen. Reis via de plattegrond terug naar het:

Kerkhof:  

Moza´ek puzzel:

Ga de kapel ru´ne weer in en door het gat in de vloer naar de ondergrondse kamer. In de ondergrondse kamer ga je weer door de stenen deur naar de Kloof en rechtsklik je weer op het moza´ek

Het moza´ek bestaat dus uit  4 keer 4 = 16 vakjes. 5 vakjes zijn leeg. De bedoeling is dat je de 5 blauwe stenen in het juiste lege vakje plaatst. De witte Koning steen heb je al in een vakje geplaatst. Plaats nu eerst de overige 4 blauwe stenen in de resterende 4 lege vakjes. Het maakt niet uit in welk vakje welke steen plaatst.  

Nummer de vakjes, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 16.. Zoom dan uit de moza´ek en bekijk weer de landkaart van Frankrijk, die achter Nina aan de muur hangt.

Op de landkaart zie je dus de provincies van Frankrijk. Als je Navarra niet meerekent dan zijn het 16 provincies, dus 4 bij 4 = 16 vakjes, dus hetzelfde als het moza´ek. 

Links staat en stenen tablet met daarop een tekst. Nina leest de tekst van het stenen tablet nogmaals hardop voor. Gaat dit te vlug dan kun je op het stenen tablet klikken om de tekst weer te horen. De tekst vertelt je hoe je de 5 blauwe stenen in het moza´ek moet plaatsen. Want je leest

  1. De koning heeft zich met zijn leger in de Provence teruggetrokken.

  2. Ten noorden van de Provence woedt een boerenopstand.

  3. Er is versterking onderweg vanuit Navarra en dit leger is net de grens over gestoken.

  4. De hulptroepen worden echter tegengehouden door de verdedigingswerken in het oosten.

  5. De vijand kijkt vanuit Bretagne glimlachend toe.

Sluit de close-up van de landkaart en zoom weer in op het moza´ek. Op de 5 blauwe stenen staat dus een afbeelding van het edele schaakspel. Je hebt een Witte Koning steen, een Wit Paard steen, een Zwarte Koning steen, een Zwarte Pion steen en een Zwarte Toren steen. De blauwe stenen staan niet op de goede plekken in het moza´ek. Je moet dus nu de blauwe stenen in hun goede vakjes plaatsen. 

Stap 1:

De tekst op het stenen tablet heeft je in feite de oplossing gegeven. De Witte Koning heeft een bondgenoot en dat is het Witte Paard. De tekst meld dat de witte Koning zich heeft terug getrokken in de Provence. Op de landkaart is de Provence vak 16. Pak de Witte Koning steen op en plaats deze dan in vak 16.

Stap 2:

De bondgenoot van de witte Koning is het Witte Paard en deze komt met zijn leger uit Navarra en heeft net Gascogne bereikt Gascogne is op de landkaart vak 13, Plaats de Witte Paard steen dus in vak 13.

Stap 3:

De Zwarte Koning is de vijand die vanuit Bretange lachend toekijkt. Op de landkaart is Bretange vak 1. Plaats dus de Zwarte Koning steen in vak 1.

Stap 4: 

Ten noorden van de Witte Koning is een boerenopstand uitgebroken. De Zwarte Pion staat voor de boeren. De Witte Koning zit in de Provence. De provincie ten noorden van de Provence is Dauphine, en dat is vak 12 . Plaats dus de Zwarte Pion op vak 12.

Stap 5:

De Zwarte Toren staat voor de verdedigingswerken van de Zwarte Koning, en die bevinden zich ten Oosten van de hulptroepen van de Witte Koning,. De hulptroepen zijn vanuit Navarre de grens over getrokken maar staan dus in Gascogne. Ten Oosten van Cascogne is de Languedoc.Dus de verdedigingswerken van de Zwarte Koning bevinden zich in Languedock, en dat is vak 14. Plaats dus de Zwarte Toren steen op vak 14 en....

Als je de 5 blauwe schaakstenen goed in het moza´ek hebt geplaatst dan ga je vanzelf uit de close-up en komt er een brug omlaag.

Vanzelf loopt Nina over de brug en beland in het:

Geheime Archief: 

Dit gaat verder vanzelf:

Alle boeken in het archief zijn geschreven in het Latijn. Gelukkig komt David ook het archief binnen lopen. David vindt het juiste boek, waarin ook het geheime perkament over Zandona ligt. Na lezing ontdekken Nina en David, dat Zandona het voorzien heeft op de UN bijeenkomst in New York. Zandona wil alle Wereldleiders tegelijk uitschakelen en dan de heerschappij via zijn sekte overnemen.

Nina wil onmiddellijk haar vader in New York bellen. maar dan komt een gewapend sektelid binnen. Nina en David worden onder bedreiging van een pistool het archief uitgebracht.Op de brug valt David de gewapende man aan en krijgt Nina de kans te vluchten. 

Ver komt Nina echter niet want in de ondergrondse kamer wordt ze opgewacht door de nepbarman van de Calypso. Nina hoort een schot en een kreet van een man die in de diept. Was dat David? De barman dwingt Nina hem te volgen. 

We belanden in:

Hoofdstuk 7:

2009: Walkthrough door: Louis Koot