2009: Walkthrough door: Louis Koot

Hoofdstuk 7: Parijs: 

Het Hoofdkwartier van Puritas Cordis:

Max:

Max zit ondertussen nog steeds gevangen in een cel in het hoofdkwartier van de Puritas Cordis sekte. Maar Max is vast van plan om te ontsnappen en daar moet je hem nu een beetje bij gaan helpen. De inventory van Max is uiteraard leeg.

We zien Max staan in de cel. Ook zie je de ruimte buiten de cel. Kijk goed rond en bekijk weer eerst alles wat je kunt bekijken. In de cel zit een raam en rechts de celdeur. Max kan niets beginnen met het raam en de celdeur. Op de vloer van de cel ligt Stro (Straw) en op het stro ligt een beschimmelde Appel.

Tegenover de cel zie je een rode deur. Aan het muurtje, links naast de rode deur, hangt een grijs codekastje (Number pad) en een oranje Alarmknop (Alarm button). Aan de achtermuur hangt een pij (Cowl) en er staat een oven (Stove). In de oven zit een deurtje (Stove door). Tegen de oven staat een lange Afvalpikker (Trash picker) geleund.De appel is natuurlijk niet meer te eten, maar raap de Appel toch maar op. Klik met de Appel op de Afvalpikker en.....

Max rolt de appel tegen de Afvalpikker aan en deze valt hierdoor om. Max pakt dan vanzelf de afvalpikker op.  

Klik met de Afvalpikker dan op de deur van de oven (Stove door). 

Max tilt de oven deur uit de hengsels en stopt het gietijzeren deurtje in zijn zakken. 

Het deurtje is wellicht te gebruiken om er iemand mee uit te schakelen en.......

Het gaat dan weer eventjes een hele tijd vanzelf verder. 2 sekteleden komen binnen en nemen Max mee naar hun leider, Pat Shelton, in de controlekamer. In de controlekamer van het grote kasteel staat Pat Shelton voor een paar grote monitoren. Ook Nina wordt binnen gebracht. Shelton vertelt aan Max en Nina nu wat zijn plannen zijn.

Pat Shelton heeft genoeg van alle vernietiging van de rijkdommen van de aarde. Shelton wil de poreuze flank van de vulkaan Cumbre Vieja bij Las Palmas op Gran Canaria opblazen. Een enorme Tsunami zal zich dan over de oceaan uitbreiden en New York overspoelen. Als alle wereldleiders dood zijn, zal Puritas Cordis de macht overnemen en de mensen weer laten leven volgens de visioenen van Zandona en de wet van God. Shelton zal dan spreken als de stem van God.

Na zijn verhaal wil Shelton weten voor wie Nina en Max werken, wat de kerkelijke geheime dienst ermee te maken heeft, wat die allemaal weten en hoe ze hem denken tegen te houden. Als Nina zegt dat ze niet weet waar Shelton het over heeft, worden zij en Max mee naar buiten genomen naar de Tuin 

Nina is vastgebonden en Max wordt onder schot gehouden, terwijl hij voor een versgedolven graf staat. Shelton dreigt Max neer te schieten als Nina hem geen bevredigende antwoorden geeft op zijn vragen.  Het maakt niet uit welk antwoord je geeft. Shelton is met geen enkel antwoord  tevreden en schiet Max dood, ongeacht welk antwoord je geeft.

Max valt voor dood het vers gedolven graf in.  Nina wordt naar de cel gebracht, waar ze zichzelf verwijt de dood van David en Max op haar geweten te hebben. En ook haar vader zal de dood vinden, terwijl zij hier zit. Dan zien we hoe Max uit het graf klimt. Het gietijzeren Ovendeurtje heeft zijn leven gered, want het diende als kogelvrijvest.

Tuin:

Max staat voor het pas gedolven graf waar hij zojuist weer is uitgekropen. Links naast het graf ligt een grafsteen op het graf van een hond (Dog's grave). Het is het graf van hond Fifi.  Op dat honden graf staat een klein rood Vaasje (Vase). .Er staat ook een hondenhok (Doghouse), waar Max niets mee wil doen. Achter het hondenhok zie je een gang (Passage). In de muur, tegenover Max's graf, zit het tralievenster van een kelder (Cellar window) en tegen de achtermuur staat een Schep (Spade). Links in de hoek is een doorgang (Passage) naar de grote binnenplaats. Op het zandpad, dat van de linker doorgang naar de rechter gang gaat, staan voetstappen (Footprints).

Pak het rode Vaasje. Pak de Schep

Bekijk het kelderraam. De voetstappen op het zandpad gaan van links naar rechts en van rechts naar links. Bekijk de voetstappen. Max concludeert dat bewakers over het pad patrouilleren. Dubbelklik nu in de linker doorgang (Passage) en....Max gluurt dan om de hoek en over de:

Grote Binnenplaats:

Een bewaker staat voor de rode deur waarachter Nina zit opgesloten in de cel. Het is dezelfde cel als waar Max eerst in zat opgesloten. Links van de bewaker is een nis met een houten bank (Bench) en daar weer links van zie je een grijze houten deur. Recht tegenover deze grijze deur groeit er Knoflook (Wild garlick) op de oever van het open riool. Rechts zie je de rode hoofdingang van Shelton's kasteeltoren. In de gevel zit een diepe nis waar een schuin luik in zit (Hatch). Op de hoek, bij Max, hangt een Thermometer. Tussen de celdeur en het luiknis zie je voetstappen (Footprints) op de stenen grond.

Bekijk alles weer wat je kunt bekijken. Het luik in de diepe nis is het kelderluik. De Thermometer zegt dat het 19 graden Celsius is. In het bankje staat iets gekrast, maar Max kan het vanuit zijn positie natuurlijk niet lezen. De bewaker bewaakt niet alleen de cel maar hij heeft ook de hoofdingang, het kelderluik en de hele rest van de binnenplaats in zijn zicht. Max kan hier nu niets uitrichten dus dubbelklik bij Max weer Passage om terug te keren bij het graf. Dubbelklik nu in de poort, achter het hondenhok. Max beland in de gang achter de cel:

Gang achter Cel:

Links zie je het tralievenster van de cel. Rechtdoor staat een Muizenval (Moustrap) in de gang. Kijk door het tralievenster de cel in. Max ziet Nina vastgebonden op de stoel in de cel en er volgt een gesprek. Nina is uiteraard blij dat Max nog leeft en ze hoopt dat hij een plan heeft om te ontsnappen. Wel...een echt plan heeft Max nog niet. 

Nina zit vastgebonden dus die kan niets uitrichten, dus klik in de inventorybalk op de Max foto om terug te schakelen naar Max en sluit dan het close-upscherm. Loop door naar de Muizenval. Bekijk de Muizenval. De muizenval staat op "scherp". In de muizenval steekt een stuk Kaas.  Pak de Afvalpikker uit je inventory en klik ermee op de muizenval en....

Max pakt dan het Kaas (Cheese) uit de muizenval. Links in de muur zie je een openstaand raam. Kijk door het openstaande raam. Max vertelt je dat er een opslagruimte achter het raam is. Dubbelklik in het open raam en Max klimt via het raam naar de:

Opslagruimte:

Bekijk eerst weer alles en luister naar wat Max er over zegt.

Links is het raam waardoor Max is binnen gekropen. Voor het raam staat een oude, donker bruine Lessenaar (Lectern). Tegen de linker achter wand staat een boekenrek waar boeken en tijdschriften in staan. Naast de tijdschriften staat een busje IJssprayTegen het scheidingsmuurtje aan staat een stellingkast. 

Op 1 van de planken in de stellingkast staat een polaroid fotocamera en de onderste plank liggen 2 lege jute Zakken (Sacks). Aan de rechter achtermuur staat een oude TV op een tafeltje. Tegen de rechter muur staat een stokoude Naaimachine tafel met naaimachine. Op de naaimachinetafel ligt een Handheld Gameconsole (Gamegirl). Boven de naaimachine hangt een metalen Klerenhanger (Coat hanger). De groene deur, rechts, leid naar de grote binnenplaats, dus het is niet handig om die door nu te openen.

Op het boekenrek vindt je op de bovenste plank tijdschriften (Magazines) en boeken (Books). op de onderste plank. De tijdschriften zijn de "11 Vrienden" serie. Tussen de boeken staan de boeken met de titels:  "Sneeuwwitje en de 7 Dwergen, "666 het  nummer van de Duivel", Als je de tijdschriften en de boeken bekijkt dan vertelt Max je de titels van de tijdschriften en de boeken. Rechts naast de voetbaltijdschriften staat een IJsspray (Ice spray)  

Pak de IJsspray. Pak de Camera uit de stellingkast. 

Pak de 2 Jute Zakken uit de stellingkast. 

Linksklik op de TV. Max vraagt of ie de TV zal aanzetten of gelijk zal pakken.  

Kies er eerst voor om der TV aan te zetten, dus klik op het "On-icoon"

Max zet de TV aan maar er is geen ontvangst. Linksklik weer op de TV en kies dan nu ervoor om de TV mee te nemen (Pick up). Pak de Gamegirl. Het ding doet het nog maar er zit geen game in.Pak de metalen Kleerhanger.

Combineer in inventory de metalen Klerenhanger met de TV om het klerenhangertje als antenne op de TV te zetten. Loop terug naar het raam. Pak dan de TV uit inventory en plaats de TV op de Lessenaar (Lectern), bij het raam.

Linksklik dan weer op de TV en klik dan weer op het "On-icoon" om de TV weer aan te zetten. Rechtsklik dan op de TV en Max ziet dan op de TV een live voetbalwedstrijd. Klim terug door het raam naar de gang en loop dan terug naar de tuin en dan, via de linker passage, naar de hoek van de grote binnenplaats.

Grote Binnenplaats:

Max:

Max en Nina moeten nu steeds gaan samenwerken. Dus je moet steeds gaan schakelen tussen Max en Nina door op hun foto te klikken in de inventorybalk. Je begint als:Max gluurt weer om de hoek over de grote binnenplaats.  Op de hoek hangt dus een Thermometer en die Thermometer zegt dat het 19 graden Celsius is. Pak de IJsspray uit inventory en klik ermee op de thermometer. 

Max spuit ijsspray op de thermometer en hierdoor wordt het in de thermometer wel 8 graden kouder. Sluit de close-up niet maar schakel nu over naar:

Nina:

Nina zit vastgebonden op de stoel in de cel. Linksklik op de rode deur. Nina roept de bewaker en die komt binnen. 

Praat met de bewaker en gebruik alle gespreksopties.

De bewaker wil Nina uiteraard niet vrijlaten en waarom Nina gevangen zit interesseert hem niet. Bewakertje is alleen geïnteresseerd in de prestaties van zijn voetbalclub die op dit moment speelt. Bewaker wil ook het touw waarmee Nina op de stoel zit vastgebonden niet losser maken en dat ze honger heeft kan hem ook niet schelen. Als Nina echter zegt dat ze het koud heeft gaat de bewaker even naar buiten om op de thermometer kijken. Omdat je als Max de thermometer met ijsspray bewerkt heeft, moet de bewaker toegeven dat het koud is. Om te tonen dat hij toch niet helemaal een beroerde klootzak  is doet de bewaker Nina de pij om, die aan de muur hing. 

Sluit het gesprek en schakel terug naar:

Max:

Ga terug naar de Tuin en dan de gang weer in. Rechtsklik in de gang weer op het raam van Nina's cel om weer naar binnen te kijken. Je ziet Nina weer in de cel en ze heeft dus nu de pij om. Pak de Afvalknijper uit je inventory en klik ermee op de Pij (Cowl) die om Nina's schouders hangt.  Klik dus niet op Nina maar klik op de Pij (Cowl). 

Na een kort gesprekje heeft Max dan de Pij. Blijf Max maar sluit wel de close-up. Pak de Pij (Cowl) uit inventory en klik ermee op Max om Max te vermommen als 1 van de handlangers van Shelton. Nu kan Max zonder gevaar de binnenplaats oversteken.Loop de gang terug uit en vanzelf beland Max dan nu bij Nina's bewaker op de grote binnenplaats. 

Praat met de bewaker  De bewaker is een Rus en hij blijkt geen lid te zijn van Puritas Cordis. Hij heeft hier gewoon een baantje als bewaker. De gespreksopties verschijnen. Vraag de bewaker eerst over het graf van hond Fifi (Dog's grave) en dan over de cel (Prison).  

Fifi was het hondje van Shelton maar één van Shelton's experimenten is verkeert afgelopen. Bliksem sloeg in Fifi's hondenhok terwijl het hondje erin lag te slapen. Als je over de cel vraagt krijg je daarna extra opties die je ook eerst gebruikt. De bewaker vertelt dan over zijn passie voor voetbal en over zijn favoriete voetbalclub. Als laatste hou je dan het Patrol onderwerp over. Gebruik het Patrol onderwerp en.....De bewaker gaat dan weg om zijn rondjes te lopen en hij zal een poosje wegblijven.

Zodra de bewaker verdwenen is rechtsklik je op de bank, in de nis, om de inscriptie te lezen. Het zijn vreemde symbolen en Max begrijpt er niets van. Pak de polaroidcamera uit inventory en klik ermee op de bank (Bench) om een foto van de inscriptie te maken. 

Pak ook wat wilde Knoflookstruiken

Dubbelklik op de rode celdeur en Max gaat naar binnen:

Cel:

Max is dus nu bij Nina, die nog altijd in de cel op de stoel vastgebonden zit. Max hoopt dat de bewaker de TV heeft gevonden en nu de voetbalwedstrijd, van zijn club, staat te bekijken. Toon Nina de foto die je zojuist hebt gemaakt, dus klik met de Foto op Nina. Helaas is het in de cel te donker, dus Nina kan de foto niet bekijken. Combineer in inventory de foto met de gamegirl om de foto in de gamegirl te doen.  Geef dan de gamegirl aan Nina en nu kan Nina de foto bekijken. 

Nina vertelt dat de symbolen Russische woorden zijn en wel "Sneeuwwitje, Voetbal en Duivel".  Herinner je de boeken en tijdschriften in de opslagruimte? Dat waren de titels "Sneeuwwitje en de 7 Dwergen". "11 Vrienden" en "666 het nummer van de Duivel". Wat nu als de getallen in deze 3 titels een cijfercode zijn?  Links naast de rode deur hangt een grijs cijfercodekastje (Number pad). Rechtsklik op het cijfercodekastje.

Max vertelt dat als hij de juiste code indrukt op dit kastje Nina's celdeur dan open zal gaan. Linksklik op het code kastje Onder in je scherm verschijnen nu de cijfers 1 t/m 7. Je moet dus nu de juiste code intypen door op de juiste cijfers te klikken in de juiste volgorde. De getallen in de boektitels en de tijdschrifttitels moet je "lezen" als: 7, 1, 1, 6, 6, 6.  Dus klik in deze volgorde op de cijfers, dus: 7, 1, 1, 6, 6, 6 en....Nina's celdeur gaat open. 

Vanzelf loopt Max naar Nina en bevrijd haar van de stoel. Dan verlaten Max en Nina de gevangenis en gaan, via de grijze deur, naar de:

Opslagruimte:

Max:

De TV is uit en de bewaker is weg. Max heeft gezegd dat Nina niet in een pij kan rondlopen. Als ze zou worden aangesproken dan zou haar stem haar verraden. Maar Nina kan ook niet zomaar open en  bloot in de opslagruimte blijven. Pak een Jute Zak uit je inventory en klik ermee op Nina en.....na enig overreding van Max kruipt Nina in de zak. 

Nina zit dus nu opgeborgen in de jute zak (Nina in a sack). Max heeft "Nina in de Zak" in inventory.

Ga door de deur, links van de naaimachine, terug naar buiten, naar de grote binnenplaats:

Grote Binnenplaats:

Er zijn nu 2 bewakers op de binnenplaats. De Russische bewaker zit teneergeslagen voor de rode celdeur en de andere bewaker staat voor de ingang van Shelton's toren. Praat met de bewaker die de toren staat te bewaken. Gebruik alle gespreksopties.

Deze bewaker is wel een aanhanger van Puritas Cordis en hij wil wel een goed woordje voor Max doen, als die ook lid wil worden. De man lijkt niets te weten van Shelton's plannen voor de UN bijeenkomst in New York. Het afgesloten luik, links van de bewaker, is een kolenluik en de bewaker maakt het alleen open voor een nieuwe levering kolen. Het lijkt Max een goede manier om in de toren te komen. Als Max de suggestie oppert dat de gevangene ontsnapt zou zijn dan zegt ie dat de verantwoordelijke bewaker dan op de alarmknop moet duwen. Eerder zal hijzelf niet van zijn post afkomen.

Na dit gesprek ga je weer praten met de Rus, die depressief zit te wezen voor de gevangenisdeur.

De Rus weet dat Nina is ontsnapt, maar hij heeft het nog aan niemand verteld. Zoiets is hem al eerder gebeurd in Rusland, met een gevangene die heel erg op Nina leek.. Dit is een verwijzing naar Secret Files Tunguska, de game waar je nu het vervolg op speelt. De Rus kan geen TV meer kijken omdat de batterijen zijn leeg, maar misschien kan wat kaassoep hem opmonteren. Max mag niet de gevangenis in, maar hij belooft wel uit te kijken naar de ontsnapte gevangene.

Sluit het gesprek als je alle opties gebruikt hebt en ga terug naar de Tuin:

Tuin:

Naast het graf van Fifi staat het dus half vergane hondenhok. Pak de Schep uit inventory en ram ermee op het hondenhok om het hok nu helemaal in puin te slaan. Als Max klaar is met het slopen van het hondenhok dan pak je de Jute Zak uit inventory. Klik met de Jute Zak op de hoop restanten (Debris) van het hondenhok om de resten in de zak te doen.

Combineer dan in inventory de Zak met de resten (Coal zack) met de Nina Zak (Nina in a sack) en.... Max loopt naar de opslagruimte om de houtskoolresten van het hondenhok over Nina in de zak te doen. In inventory heb je dan een "Nina in a coal sack". Ga, door de deur,  terug naar de grote binnenplaats en klik met de "Nina in a coal sack" op de bewaker van de toren.

Max vraagt of de bewaker het kolenluik kan openen. Max gaat Nina in de zak ophalen, maar de bewaker wil eerst controleren of er wel echt kolen in de zak zitten. Gelukkig maar dat Max de verkoolde resten van het hondenhok over Nina in de zak heeft gedaan. Max pleurt de zak door het geopende luik de kolenkelder in, wat Nina niet zo fijn vindt. We zijn dan in de:

Kolenkelder:

Nina:

Max staat buiten in de tuin en kijkt door het raampje naar binnen. Onder het raampje hangen 2 planken. Op de bovenste plank staat een Helm (Helmet). Op de onderste plank staat een Wijfles (Wine bottle) en ligt een stapeltje Zakdoekjes (Hankerchiefs). In de hoek, achter Nina, ligt een berg Steenkool (Coals). Rechts staat een Vogelkooi (Bird cage) waar een bontgekleurde papagaai in resideert. Recht naast de vogelkooi staat een Oven/kachel (Stove). Boven de oven zie je groene pijpjes en naast die groene pijpjes hangt een ketting met 2 Gouden Medailles (Gold metals). Rechts is dan de rode exitdeur. 

Bekijk eerst weer alles. De Helm is een oude soldatenhelm. De Fleswijn bevat Franse wijn. 

Op de zakdoeken staan de initialen L.N. Pak de Helm Pak de Wijfles en pak de Zakdoeken. 

Pak een handvol Kolen uit de kolenberg. 

Linksklik op de 2 Gouden Medailles en....

Als Nina probeert om de gouden medailles te pakken begint de papagaai te krijsen. Nina verbergt zich snel achter het muurtje want het gekrijs van die rot vogel heeft de bewaker gealarmeerd, die even binnen komt gluren. De bewaker heeft Nina niet gezien en verdwijnt weer. 

Zolang die klote gaai vanuit zijn kooi je in de gaten houd kun je niets uitrichten. Pak de zakdoeken uit inventory en klik ermee op de vogelkooi om de vogelkooi ermee af te dekken. Maar Nina meld dat de zakdoeken te klein zijn. Geef, door het tralieraampje, de Zakdoeken aan Max en schakel dan over naar Max:

Max:

Je hebt de zakdoeken aan Max gegeven en Max moet van de zakdoeken nu een doek maken.

 Ga naar de opslagruimte, via het raam in de gang. In de opslagruimte klik je met de zakdoeken op de naaimachine en...

Max naait de zakdoeken aan elkaar tot een grote lap (Sheet). Ga terug, via het raam en de gang, naar de tuin en klik dan met de Lap (Sheet) op het kelderraam om de lap aan Nina te geven. Geef, via het kelderraampje ook de Afvalknijper, het stuk Kaas, de Knoflook en de rode plastic Vaas aan Nina. 

Schakel dan terug over naar:

Nina:

Combineer in inventory de Afvalknijper met het Doek (Sheet) om de doek aan de knijper te bevestigen. Klik dan met de afvalknijper/doek combo weer op de vogelkooi en...Nu bedekt Nina de vogelkooi met de doek. De gaai kan nu niet meer zien wat Nina uitvreet.

De oven/kachel doet het nog prima maar moet gevuld worden met brandstof. Klik met de Kolen (Coals) op de oven en Nina doet de kolen in de oven en.........er brand onmiddelijk een vuur in de oven.  Combineer in inventory  de Kaas, de Knoflook en de Fleswijn met de Helm. Pak dan de Helm uit inventory en klik ermee op de oven en....een paar minuten later heb je dan een Helm met Kaassoep.

Combineer in inventory de kaassoephelm met het rode vaasje om wat kaassoep in het vaasje te gieten. Pak de Gouden Medailles

Geef dan het rode vaasje aan Max en geef hem ook de Gouden Medailles

Schakel over naar:

Max:

Ga, via de linker passage, weer naar de Binnenplaats en geef het rode vaasje kaassoep aan de Rus, dus aan de bewaker die voor de gevangenisdeur zit. 

Max en de Rus gaan de gevangenis in alwaar de Rus aan het tafeltje zijn kaassoep gaat zitten opeten.In de cel ligt een hoop Stro (Straw) op de vloer. Aan de muur, links naast de rode deur, zit dus de oranje Alarmknop.  Klik met de gouden Medailles op het Stro in de cel en....

Max verstopt de medailles in het stro. Praat met de soepetende Rus en gebruik dan het Stro onderwerp.

Max zegt tegen de Rus dat hij iets ziet glinsteren in het stro en, na enige aarzeling staat de Rus op om zelf te gaan kijken. De rus vindt de gouden Medailles. Terwijl de Rus bezig is om de gouden medailles op te rapen linksklik je snel op de Alarmknop om het alarm in te schakelen en....

De andere bewaker komt de gevangenis in, ontdekt de Rus in de cel en wil opheldering over het feit dat Nina verdwenen is. Terwijl de twee bewakers bekvechten, gaat Max het commandocentrum in, waar hij Nina ook treft op de  benedenverdieping. 

Max en Nina spreken af dat Max op de bewakers let en dat Nina naar boven, naar Shelton,  gaat. 

Max geeft Nina nog even snel alles wat hij nog in inventory heeft.

Controlecentrum:

Je bent weer Nina en dat blijf je nu ook tot het einde van de game. Je kunt nu niet meer overschakelen naar Max.

Nina is boven in de controlekamer beland. Pat Shelton staat bij het controlepaneel (Controlpanel). Nina staat links, bij het trapluik. In de hoek, naast Nina, staat een replica van het Vrijheidsbeeld. Links en rechts van het grote controlecentrum is een raam en beide ramen staan open. Onder in je scherm is een groot gat waar Nina omlaag zou kunnen (Down).  Helemaal rechts hangt een wereldkaart en onder de wereldkaart is een liftschacht (Shaft). 

Shelton moet hier weg. Pak de helm met Soep uit inventory en klik ermee op Shelton en.....

Shelton krijgt de helm tegen zich aan en wankelt achteruit en....dendert onder in je scherm omlaag.

Controlepaneel puzzel:

Nina zoomt dan vanzelf in op het controlepaneel en je bent dan in de close-up van het paneel. 

In het blauwe paneel steekt een rode Chipkaart in de gleuf. Het blauwe scherm heeft verder cijfertoetsen en 3 knoppen. De knoppen zijn, van boven naar beneden, lichtgroen, paars en rood. Links staat een telefoon en rechts ligt het Zandona boek. Boven het blauwe paneel zit een monitor.  Op die monitor zie je getallen onder percentages. Onder 25% staat 3752, onder 50% staat 7504, onder 75% staat 11258 en onder 100% staat 15008.

Bekijk de telefoon, de chipkaart, de cijfertoetsen, de 3 knoppen en het Zandona boek. De telefoon is niet aangesloten en Nina wil het Zandona boek niet lezen en ook niet pakken. We gaan nu het zelfvernietigingmechanisme inschakelen:

Stap 1:

Linksklik op de bovenste, lichtgroene, knop. Je hoort een waarschuwing want met deze lichtgroene knop kun je de frequentie tussen de bom en het controlecentrum veranderen. De cijferknoppen verschijnen groot in je scherm. Voer een willekeurig getal van tenminste 4 cijfers in. Neem hiervoor bijvoorbeeld 1 van de getallen die je op de monitor zag staan onder de percentages.  Laten we het getal 3752 maar nemen, dus klik op de cijfers 3, 7, 5, 2 en dan op de Entertoets (dat is de pijltoets). 

De cijfertoetsen verdwijnen en je hoort dat je de radiofrequentie hebt verandert.

Stap 2: 

Klik op de middelste, de paarse, knop. De waarschuwingsstem vertelt je dat je met deze knop het alarm van de hoofdpoort kunt veranderen. Weer komen de cijfertoetsen in beeld. Klik je op 1 dan schakel je het alarm in. Klik je op elk ander cijfer dan schakel je het alarm uit. Klik dus niet op 1 maar klik op een willekeurig ander getal en daarna weer op Enter. Je hebt hiermee het alarm uitgeschakeld.

Stap 3:

Klik op de onderste, de rode, knop. Met deze knop activeer je het zelfvernietigingmechanisme maar je moet dan wel eerst een wachtwoord intoetsen. Dit wachtwoord bestaat uit een getal van 7 cijfers en dat weet je niet maar dat moet je nu gaan beredeneren.

Sluit NIET de close-up. Links staat dus de telefoon en rechts ligt het Zandona boek. Dat boek ligt er niet voor niets. De toetsen van de telefoon hebben niet alleen cijfers maar ook letters. Kijk op de telefoontoetsen welk getal er hoort bij de letters van de naam ZANDONA en je weet dan de code die je moet intoetsen.

Z

A

N

D

O

N

A

9

1

5

2

5

5

1

Klik dus op het cijferdisplay op de cijfers: 9, 1, 5, 2, 5, 5, 1 en dan op Enter en....

je hebt het zelfvernietigingmechanisme geactiveerd. 

Nina pakt dan vervolgens de Chipkaart uit de gleuf om te voorkomen dat iemand het proces nog kan afbreken.  

Eindspel:

Shelton verschijnt dan en bedreigt Nina met zijn pistool. Shelton wil de chipkaart terug maar Nina is niet van plan om die te geven. 

Nina spring door het gat omlaag naar de lagere verdieping en zegt dat ze nog niet veilig is. 

Je kunt wachten tot Shelton verschijnt of je klikt in de vloer gaten. Shelton verschijnt en Nina springt verder omlaag en is dan weer een verdieping lager. De rode deur, in het midden, is gebarricadeerd en als je erop klikt dan krijgt Nina de deur ook niet open.  Na enige seconden verschijnt Shelton weer en Nina klim nu via de liftschacht terug omhoog en is dan dus weer een etage hoger. Totdat jij Nina "vertelt" wat ze moet doen zal Nina nu steeds vanzelf heen en weer omlaag/omhoog klimmen tussen de etages via de vloergaten en de schacht omdat Shelton steeds opduikt en Nina dan vanzelf weg vlucht. Dit gaat oneindig door tot dat jij iets onderneemt.

Wacht tot Nina weer op de onderste etage is beland, of spring door de gaten omlaag. Nina is dan dus terug op de etage waar de grote rode gebarricadeerde deur is. Links van de rode deur staan kisten en ook een geel Olieblik.  Grijp het Olieblik en klim dan via de liftschacht terug omhoog naar de etage met het blauwe scherm. 

Klik op de tussen etage weer in de liftschacht om verder omhoog te klimmen naar de bovenste verdieping, waar het Controlepaneel dus is.

NB: Als Shelton opduikt dan springt Nina dus weer omlaag. Klim dan via de liftschacht weer omhoog en probeer het dan opnieuw. Dit zal steeds gebeuren dus je zult steeds omhoog en omlaag moeten om Shelton te ontlopen.

Terug op de bovenste verdieping bekijk je in inventory het Olieblik. Nina kan het olieblik niet open maken omdat de dop te roestig is.Linksklik in het linker raam en....Shelton steekt zijn kop boven het trapluik uit en Nina springt snel omlaag en is dan weer op de etage met het blauwe scherm.Klim snel, via de liftschacht, terug omhoog naar het Controlepaneel en....Snel....Pak het Olieblik uit inventory en klik er snel mee in het linker raam en....

Shelton's bewakers schieten gaten in het olieblik. 

NB: Waarschijnlijk duikt Shelton weer op en springt Nina dus door het vloergat weer omlaag. Als je dit gebeurt dan klim je via de schacht dus weer omhoog naar de controleruimte

Pak het olieblik snel weer uit inventory en klik ermee in het trapgat en...Nina giet de olie over de trap

Als je de Olie het trapgat in hebt gegoten dan linksklik je snel op het Vrijheidsbeeld en...

Nina duwt het vrijheidsbeeld om en dit blokkeert dan de trap. 

Nina rent naar de liftschaft en snijd de touwen door zodat Shelton ook niet via de liftschacht omhoog kan klimmen.

Helaas zit Nina nu zelf ook opgesloten en over 60 seconden zal de bom ontploffen. Nina neemt maar alvast afscheid van haar leven en dan.....wel....bekijk de lange....

Eindfilm:

Nina hoort Max roepen vanuit een helikopter. Nina klimt snel naar buiten en staat dan op een richel en.....ze springt naar de helikopter. 

Net op tijd vliegt de heli met Nina aan de gliders weg en....Dan zien we Nina en Max , 2 weken later, lekker op vakantie op een tropisch eiland. 

Nina en Max laten je dan nog even zien wat er met de diverse personages uit de game verder is gebeurt en dit doen ze aan de hand van foto's. 

Hierna verschijnen er een paar schermen waarin iedereen wordt bedankt. Deze schermen kun je overigens wegklikken. 

Dan is de game zo lullig om je te belonen met een lullig Certificaat omdat je de game hebt uitgespeeld. 

Walkthrough door: Louis Koot