Secret Files 2 Perutas Cordis

Secret Files 2: Puritas Cordis

2009: Walkthrough door: Louis Koot

(Klik op Nina om naar de officiŽle Secret Files 2 Puritas Cordis site te gaan) 

Inventory, Save en Laden, Dagboek e.d:

Even wat uitleggen over hoe je de game bestuurt. Als je de cursor naar de onderkant van het scherm beweegt dan floept je Inventorybalk open. Je ziet dan de items die je in Inventory hebt staan.

Zowel in Inventory als gewoon in de game bekijk je items met je rechtermuisknop. Dus Bekijken/Lezen is Rechtsklik. Je raapt Items op met je linkermuisknop. Dus pakken is Linksklik. Als je items bekijkt dan geeft de persoon die je bestuurt een korte beschrijving van het item.

Rechts in de inventorybalk zie je een schermpje, een vergrootglas en het Dagboek. Door op het schermpje te klikken ga je terug naar het Menuscherm alwaar je kunt Saven en Loaden. Door op het vergrootglas te klikken maak je alle "Hotspots" in het scherm zichtbaar, als je tenminste in de Opties de "Game help" hebt aangezet. 

Je ziet in het scherm alle Exits en alle plekken waar je iets kunt/moet doen. Door op het Dagboek (Diary) te klikken open je het Dagboek waarin je je voortgang tot nu toe kunt lezen. In het dagboek lees je ook hoe je de "Puzzle Help" kunt gebruiken. 

Je leest dat als je tijdens het spelen rechtsboven het Puzzle Help icoon verschijnt je in het dagboek hints kunt lezen over hoe je de puzzel kunt oplossen. Je kunt snel door  dialogen/gesprekken gaan middels Rechtsklik, maar ik raad je aan om dit niet te doen. Zeker niet de eerste keer als je de game speelt want je zult dan belangrijke informatie missen.

Saven en Loaden doe je in het Save/Load scherm. Je kunt niet zelf een naam geven aan je saves.Klik in het Save/Load scherm in een leeg vak om je game op te slaan.

\

Telkens als je de game afsluit dan vraagt de game ook of er een "Autosave" gemaakt moet worden. Je kunt kiezen voor Ja of Nee, maar het is een handige functie voor als je vergeet om zelf te saven als je de game afsluit.Dubbelklikken laat Nina en Max rennen. Als je dubbelklikt op een Exit dan ga je snel van het ene scherm naar het volgende scherm.

De game is vergeven van tussenfilmpjes waarin de game vanzelf gaat en je dus zelf niets hoeft te doen. Alhoewel de filmpjes kort zijn is het toch een beetje jammer want het betekent dat je in, deze toch al niet lange game, de helft van de tijd zelf niets hoeft te doen.

Intro

Ashford, Parochiekerk St Mary the Virgin

De oude priester Broeder Matthew Wakefield verlaat het parochiehuis. Broeder Matthew schrikt op van het gekraak van takken, maar er is niets te zien. Broeder Matthew loopt dan over het kerkhof naar de kerk. Op het kerkhof hoort Broeder Matthew weer gekraak, maar weer is er niets te zien. Dan zien we dat Broeder Matthew wordt bespiet door iemand die achter de grafzerken verborgen zit en een nachtkijker draagt. 

Dan wordt Broeder Matthew getroffen door een pijltje in zijn nek. Twee mannen,  in donkere gevechtskleding en met nachtkijkers op, komen vanachter de grafstenen tevoorschijn en lopen op de verdoofde Broeder Matthew af. De mannen  willen van broeder Matthew weten waar het Perkament zich bevindt. Broeder Matthew sterft.

Cambridge, Christ's Church College

 enkele uren na de moord op Broeder Matthew: 
Je speelt als Bisschop Parrey:

Een auto stop voor het gebouw het Christ's Church College te Cambridge. De mannen in donker gevechtstenue, die broeder Matthew vermoordden, zijn op weg naar hun volgende slachtoffer. We zien Bisschop Parrey aan het werk in de bibliotheek. De Bisschop bestudeert een stuk perkament. Het perkament heeft de Bisschop hij enige dagen eerder van Broeder Matthew Wakefield ontvangen. 

Broeder Matthew heeft het perkament bij de renovatie van de crypte in de dorpskerk gevonden en hij vermoed dat het perkament belangrijke en gevaarlijke informatie bevat. Want sinds de vondst van het perkament s er al tweemaal bij hem ingebroken en is een andere broeder plotseling spoorloos verdwenen

Bisschop Parrey besluit dat hij zijn vriend William Patterson, een specialist in Middeleeuwse geschriften, het perkament wil laten zien. Dan gaat de telefoon. Het is hoofdinspecteur Falk van de afdeling moordzaken in Ashford. Parrey luistert naar Falk maar neemt de telefoon niet op. 

Hoofdinspecteur Falk heeft slecht nieuws. Het lijk van Broeder Matthew Wakefield is zojuist gevonden. Getuigen hebben mannen in donkere gevechtskleding gezien. Broeder Matthew had enkele dagen eerder een berichtje achtergelaten bij de politie, die dat toen niet helemaal serieus heeft genomen. Maar nu geloofd Hoofdinspecteur Falk  dat ook bisschop Parrey in gevaar is. Bisschop Parrey wil dan Falk antwoorden maar.....de lijn is dood.

Dan begint een raam te klapperen. De bisschop loopt naar het raam om het te sluiten. Parrey ziet dan de twee mannen in gevechtskleding, die over de campus van de universiteit sluipen. Bisschop Parrey beseft dat de mannen hem zoeken en besluit dat hij als eerste het perkament moet verbergen. Maar dan wel zo dat zijn vriend William Patterson het nog kan vinden. 

Je krijgt nu de controle over de game.

Bisschop Parrey is inmiddels terug gekeerd naar zijn bureau. Parrey heeft dus de 2 moordenaars van Broeder Matthew gezien en hij vreest nu voor zijn eigen leven. En terecht. Parrey moet het Perkament verstoppen maar wel op een plaats waar zijn vriend William Patterson het kan vinden. Bekijk in je inventory eerst even de Sleutelbos, het Perkament en de Brief. De sleutels aan de sleutelbos zijn voor de deuren in deze vleugel van de College. 

Linksonder staat een leestafel. Op de leestafel ligt een rood Boek (Book) en een wit Papier. Bekijk het rode Boek. Parrey loopt er naar toe en vertelt je de titel van het boek. Het is het "Cryptografic Symbolism" boek en het handelt over geheimschrift. 

Pak het rode boek. Het boek verdwijnt naar je inventory. 

Bekijk nu de leestafel (Desk). Dus rechtsklik op de tafel. Parrey bekijkt dan het witte papier. Het witte papier is een lijst waarop de namen staan van de personen die zich ingeschreven hebben om het "Cryptografic Symbolism" boek  te lenen. Op de lijst staan William Patterson en Lucie Forrester.

Bisschop Parrey wil het perkament aan William Patterson geven, dus hij moet er voor zorgen dat Patterson het Perkament in handen krijgt. Open nu je Inventory en pak dan het Perkament (Parchment) op. Klik met het Perkament op het rode boek en..... De bisschop stopt het perkament in het boek.

Zo....je weet nu gelijk hoe je items in inventory met elkaar moet combineren. Nu moet Parrey het boek verstoppen op een plaats waar de moordenaars van Broeder Matthew het niet zullen vinden. Achter Parrey zie je de uitgangdeur. Links naast de uitgangdeur staat een boekenkast. Bekijk die linker boekenkast. De boekenkast heeft 6 vakken. In het 3e vak (van onderen) staan een aantal rode boeken, maar je ziet dat er 1 rood boek ontbreekt. Pak het rode boek, waarin je het perkament in hebt gestopt, uit je inventory en klik er dan mee op de boekenkast (Bookshelf) en...

..Parrey stopt het rode boek in de lege ruimte tussen de andere rode boeken en.....

Vanzelf verdwijnt Parrey naar de gang en we zien dan dat de moordenaars binnen komen.

Parrey staat dan in de gang. Links staat een raam open. Linksachter is de deur van het secretariaat. Je kunt proberen of Parrey door het raam wil vluchten, maar dat durft ie niet dus laat maar zitten. 

Klik op de deur van het secretariaat. De deur zit op slot. Pak de Sleutels uit je inventory en klik ermee op de deur. Klik dan weer op de deur en Parrey gaat naar binnen.Een groot bureau staat midden in de kamer. In de linkermuur zie de laatjes van de archiefkast. 

Rechts van de deur hangt een Lezingenschema (Lecture schedule) aan de muur. Bekijk dat Lezingenschema. 

Je beland in de close-up van het schema. Op het schema zie je, in de Vrijdag (Fr) kolom de naambordjes van Patterson, Harman, Soule en Forrester. Morgen is het dus vrijdag (Fr) en je ziet dat dan Prof. Patterson als eerste van de 4 Professoren een lezing geeft. Dat is niet zo handig want dan heeft Lucie Forrester de tijd om het "Cryptografic Symbolism" boek te gaan halen. 

Wat je dus moet doen is om op het schema zo te veranderen dat Lucie Forrester als eerste aan de beurt is om haar lezing te houden. Pak dus het naambordje van Patterson op en plaats het dan in het lege vakje boven Hartman. Pak dan het Forrester bordje op en klik het in het bovenste vakje. 

Hiermee heb je er voor gezorgd dat Patterson morgen ochtend het "Cryptografic Symbolism" boek kan ophalen, terwijl Lucie Forrester bezig is met haar lezing. Vanzelf ga je uit de close-up en... 

Parrey verlaat het secretariaat en doet de deur weer op slot. Parrey wil naar de politie maar helaas....de moordenaars zijn al binnen en ....Parrey wordt getroffen door een gifpijltje en hij dondert door het ronde raam naar buiten en breekt zijn nek. De moordenaars zijn hier niet blij mee want nu kunnen ze Parrey niet "vragen" waar hij het perkament heeft verborgen.

Hamburg....1 week na de moorden op Broeder Matthew en Bisschop Parrey

Nina Kalenkow staat op de kade in de haven van Hamburg. Nina belt met haar vader, die haar vraagt mee te gaan naar een UN-conferentie in New York. Nina heeft hier echter geen zin in want ze gaat er een weekje met een cruiseschip ertussenuit. 

Nina en Max zijn uit elkaar en Nina heeft nu even geen trek in conferenties. Ze houd zich groot maar ze hoopt dat een cruise over de oceaan haar minder aan Max zal doen denken.  

Dan botst een man tegen Nina op. De man vraagt Nina of zij met dit schip vaart. Enigszins verbouwereerd bevestigd Nina dit en de man loopt verder om enkele seconden later door een vorkheftruck omver gereden te worden. 

Nina twijfelt nog even of ze de man niet moet helpen, maar als ze ziet dat anderen zich al om de man bekommeren loopt ze de loopplank op om aan boord te gaan. Nu gaat de game pas echt beginnen.

2006: Walkthrough door: Louis Koot