2019 Walkthrough door: Louis Koot

Je bent Clodomir en je valt in een gat waarin afval wordt gedumpt. Je landt in een ondergrondse wereld op een vuilnisbelt.

De eerste keer dat je het spel start, moet je een Save Slot kiezen, waarin je voortgang wordt opgeslagen. Er zijn 3 Save Slots, wat betekent dat je 3 nieuwe games kunt starten.

In de opties kun jede resolutie, taal (Engels of Frans), geluid en helderheid wijzigen. Met Quit sluit je het spel en wordt het automatisch opgeslagen. Je kunt jezelf niet opslaan en laden in dit spel

Selecteer New Save en het spel begint. Kies of je hints (Jhom Wadson) wilt gebruiken of niet (Shernock Folmes). Je kunt je keuze op elk moment wijzigen terwijl je het spel speelt.

Kies de hints. Deze hints bieden geen oplossingen voor puzzels. De hintfunctie geeft alleen aan of er iets op een scherm moet worden gedaan, maar niet of je iets kunt vinden. Er zijn zoveel objecten om naar te kijken in het spel dat het handig kan zijn om deze hint functie te kiezen.

Vervolgens kun je kiezen voor handmatige of automatische tekstflow. Dit kan ook tijdens het spel worden gewijzigd via de menuknop rechtsboven in het scherm.

Met de rechtermuisknop klikken met de muis toont hotspots in de vorm van gele uitroeptekens. Om ze allemaal te zien, moet je met de muis over het hele scherm gaan.

Als je met de linkermuisknop op Clodomir of op objecten klikt, wordt het actiescherm geopend waarin u ook de inventaris hebt. Met de pictogrammen in het actiescherm kijk je naar dingen, praat je met mensen en pak je objecten.

Je moet ook het Actiescherm openen om items uit de inventaris met andere objecten in het spelscherm te gebruiken, of om een ​​inventarisitem aan andere mensen te geven

Klik op een van de 3 New Save Slots om een ​​nieuw spel te starten en ..... we beginnen met de

Tutorial

In de stippellijn cirkel op het scherm zie je Clodomir op een matras liggen, bovenop het vuil van de bovenwereld dat daar is gedumpt. Klik 3x met de linkermuisknop en je activeert Clodomir. Clodomir vraagt ​​dan of je over zijn droom wilt horen. Kies ja en klik vervolgens op de rode pijl, zodat Clodomir naar beneden komt.

Wanneer Clodomir van de vuilnisbelt is gekomen, zal hij je vertellen over zijn droom. Achter Clodomir staat een bord op een paal en een altaar.

Klik met de linkermuisknop op dat stoffige bord om het actiescherm te openen en klik vervolgens op het oogpictogram en luister naar wat Clodomir over het bord te vertellen heeft

Er hangt een oude lap aan het bord

Klik met de linkermuisknop op de Rag om het actiescherm erop te openen en klik vervolgens op het grijphand pictogram om de Rag te nemen

Klik nogmaals met de linkermuisknop op het bord om het actievenster weer te openen en klik nu op het Rag-pictogram om de doek op het stoffige bord te gebruiken

Clodomir veegt het bord schoon met de doek. Wanneer Clodomir het bord heeft schoongeveegd, vertelt hij dat er iets ontbreekt ....... Er is geen muziek .... Maar nu begint de in-game muziek en is je tutorial voorbij. Linksonder in je scherm staat een vat en op dat vat ligt een boek .... het is Clodomir's JokeMag-boek

Ga naar het vat en open het Actiescherm op het JokeMag-boek en neem het dan via het grijphand pictogram.

Ga nu naar het kleine altaar.

Open het actiescherm op het kleine standbeeld dat op het altaar staat en bekijk het via het oogpictogram.

Bovenop de standbeelden staat een Almost-Gear. Pak dat tandwiel via het grijphand pictogram in het actiescherm.

Aan de rechterkant van het altaar ligt een viltstift op de grond. Open het actiescherm op de viltstift en pak de viltstift

Zoek de rode pijl, achter Clodomir, die naar rechts wijst en klik vervolgens op die pijl om een ​​scherm naar rechts te gaan

Clodomir gaat naar het volgende deel van de grot en hij ziet het dorp, onderaan de trap.

Achter Clodomir is een Bug Zone, maar het is afgesloten met een lint. Onder het lint staat een notitie. In het midden van het pad ligt een blik op de grond en op de trap ligt een oude verzegelde boekrol. Klik op het lint van de bugzone en klik vervolgens op het oogpictogram of het handpictogram en ...

De game-ontwikkelaar verschijnt, die belooft het lint binnenkort te verwijderen.

Open het actiescherm op de notitie en lees de notitie via het oogpictogram

Clodomir leest dat Horace de burgemeester is van het dorp onder de trap en dat Horace de Bug Zone heeft uitgeroepen tot een "No Go Area" voor de dorpelingen.

Pak de notitie via het grijphand pictogram van het actiescherm

Zie dat je zuiver water kunt vinden in het kleine waterpoel op de rots. Pak het blikje, dat in het midden van het pad ligt, op via het handpictogram van het actiescherm

Pak ten slotte de oude verzegelde boekrol die aan de linkerkant van de trap ligt.

Clodomir leest de rol en de speler krijgt de hint dat door met de rechtermuisknop te klikken alle op de hotspots zichtbaar worden. De rol brokkelt af en verdwijnt uit de inventaris.

Ga nu naar het dorp, via de rode pijl op de trap

Dorp:

A: Verkrijg  je ID Bierpul

Je hebt nu genoeg geoefend met het actiescherm, dus je moet nu wel weten dat je met de linkermuisknop op dingen moet klikken om het actiescherm te openen en dat je vervolgens op de pictogrammen in het actiescherm moet klikken om met anderen te praten, om te kijken naar dingen, om dingen te pakken en om een inventarisitem te gebruiken. Dus vanaf nu ga ik je dit niet meer vertellen.

Clodomir is aangekomen op het plein van het dorp. Bekijk eerst alles via het oog van het actiescherm

Voor het linkerhuis zit een bewaker in een stoel. Op de gevel van dat huis steekteen grote gouden tandwiel. Voor het huis staat een paal en bij die paal staat een komfoor en een oven. De wegwijzer verwijst naar de heilige plaats "Offerings", waar Clodomir vandaan kwam ...... Rond die wegwijzer zijn rotsen en een van die rotsen is een "Perfect kubusvormige rots. De Brazier zit vol met een soort lichtgevende poeder dat naar citroen ruikt

Bij de waterput staan ​​een vat en een emmer. Het vat is vol met water en de emmer is halfvol met water. In de bakstenen muur van de waterput is een broodrooster ingebed en op de houten balk van de put steekt een zwengel en een katrol. Achter de bron bevindt zich de herberg "The Beauty and the Beer".

Ga de Tavern nog niet binnen. Aan de linkerkant van de deur van de herberg hangt een poster, boven de kisten die daar staan.

Lees die poster ... je leest over Klang, de beste smid van de regio. 

Smid Klang maakt bierpullen met de naam van de eigenaar erop

Het pad tussen de herberg en het wachthuis gaat naar de kerk en het kerkhof. Tussen de waterput en het linkerhuis is een groot gat in de grond ... het gat is bedekt met planken. Als je met je cursor vanuit het gat naar beneden gaat, vind je een gouden munt op de grond. Maar als je de gouden munt probeert te pakken, zal de bewaker dit niet toestaan. Als je alles hebt bekeken, ga dan met de bewaker praten, zijn naam is Garcia.

Gebruik alle praatopties die je krijgt

Het is de taak van Garcia om de identiteit te controleren van iedereen die de herberg binnen wil. Garcia heeft geen idee van de bovenwereld, waar Clodomir vandaan komt, en dat zijn ondergrondse wereld een vuilnisbelt is. Garcia wijst Clodomir naar de burgemeester van het dorp, die in de herberg is.

Wanneer het gesprek met bewaker Garcia is beŽindigd, neem dan die "Perfect kubusvormige rots", die rechts naast de wegwijzer ligt

Probeer nu de herberg in te gaan ....... maar .... Garcia roept dat Clodomir hem een ​​ID moet tonen ... Dus Clodomir kan de herberg niet binnengaan. Ga opnieuw met Garcia praten en zeg "Ik wil graag de taverne betreden" en ... Garcia vertelt Clodomir dat hij een persoonlijke bierpul nodig heeft met zijn naam erop om het cafť te betreden. Maar Smid Klang, die die bierpul's maakt, is in de herberg en Clodomir kan daar niet naar binnen omdat hij geen bierpul heeft ...... Er is hier niets anders te doen op dit moment ... Clodomir moet de eerste een persoonlijke bierpul met zijn naam erop hebben want zonder deze mag hij de taverne niet betreden.

Ga een scherm naar rechts, via de rode pijl krijg je aan de rechterkant van de waterput, en .....

Clodomir bevindt zich dan aan de rechterkant van het dorp en bij de smidse van smid Klang.

Er steekt iets omhoog uit de grond. In de smederij staat een maalsteen en een knutseltafel aan de werktafel. Op de werktafel bevinden zich gereedschapsonderdelen en nij de haard staat een groot aambeeld. Via linksonder kun je terug naar de waterput. 2 wagenwielen leunen tegen het linker huis. Op de paal van de trap, links van de smederij, plakt een notitie ... lees die notitie ... het zegt iets over een archiefsleutel ...

Dus dat huis met de trap zou het archief van het dorp zijn. Kijk naar alles wat je in de smederij kunt bekijken. In het vat zijn een stompe houweel en een stompe schop. De werktafel kan worden gebruikt om objecten uit de inventaris samen te combineren. Laten we dit nu proberen ....... Open het actiescherm op de werktafel en klik vervolgens op het tandwielpictogram en.......

..... je gaat in een close-up van de knutseltafel en ziet dat je items uit de inventaris samen op de knutseltafel kunt combineren.

We hebben nog geen items om te combineren, dus ga deze close-up uit via de rode pijl die je onder dit close-upscherm krijgt. Op de werktafel staan ​​houweel, schep en hamerkoppen. Aan de rechterkant van de smederij staat een bordje, lees waar dat bordje naar wijst .... het wijst naar de "Cursed Garbage pile" ..... Klik op de leespijl om naar die vuilnisbelt te gaan

Links van deze enorme berg afval ligt een slablad. Rechts vooraan ligt een groene appel.

Pak het slablad en pak de groene appel.

Ga terug naar de smederij via linksonder en dan terug naar de bron en de taverne.

Terug bij de bron en de taverne klik je op de rode pijl op het pad links van de taverne en ... Clodomir komt uit bij

De kerk

Een meisje dat een boek leest zit op de bank. Op de kerkgevel hangen ​​een paar notities en er zit salpeper op de muur, links van de deuren van de kerk. De linkerkant van de kerk is doodlopend. Aan de rechterkant van de kerk gaat het naar de grafdelver en het kerkhof. Lees eerst alle notities op de kerkmuur en kijk naar het salpeper ... Clodomir kan de salpeper nog niet pakken omdat hij er een hulpmiddel voor nodig heeft. Ga dan met het meisje op de bank praten, haar naam is Peige.

Peige vertelt dat Horace de burgemeester van het dorp is. Peige heeft misschien een bierpul, maar ze wil het niet aan Clodomir geven. Als je Peige vraagt ​​naar het boek dat ze aan het lezen is, vertelt ze erover. Telkens wanneer je met Peige gaat praten en haar over haar boek vraagt, vertelt ze je het volgende verhaal uit haar leesboek. Dat verhaal gaat dan over het probleem waar Clodomir voor staat, maar Peige geeft niet de oplossing voor het probleem, want dat staat altijd op de volgende pagina. Maar het verhaal dat Peige leest, kan Clodomir een hint geven om zijn probleem op te lossen.

Ga de kerk binnen als je met Peige hebt gesproken. Pakde Heilige Kaars, die op de bank rechts ligt.

Het altaar heeft 4 stenen met inscripties ... Kijk naar elk van die 4 inscripties via het oogpictogram en luister naar wat Clodomir erover vertelt

Ga dan praten met priesteres (Faith keeper) Aoum en stel haar alle vragen. Aoum kan Clodomir niet helpen met het vinden van een bierpul en ze weet ook niet de weg naar de oppervlakte. Verlaat de kerk als je klaar bent met Aoum en neem dan het pad aan de rechterkant van de kerk en ... Clodomir komt uit bij

Gravedigger Crok and the Graveyard:

Praat met de grafdelver, wiens naam Crok is. Stel alle vragen. Crok heeft geen bierpul meer.

Pak, na dit rare gesprek,  de fles wasmiddel, die op de plank achter Crok staat

De wasmiddelfles is bijna leeg. Ga nu naar het kerkhof:

De eerste grafsteen aan de rechterkant is die van Bram Stoker. Bij de grafsteen van Bram Stokers ligt een kleine houten maan ... Pak de houten maan.

Bij de 3e grafsteen links staat een gewone bierpul ...... Kijk naar die gewone bierpul en pak dan deze gewone bierpul....

Ga terug naar Crock en ..... Crok vindt het niet leuk dat Clodomir de bierpul heeft gejat .....

Crok stuurt Clodomir terug naar de begraafplaats waar Clodomir de bierpul terug bij het graf legt ....... Clodomir moet die rare grafdelver Crok zien kwijt te raken zodat hij die bierpul van het kerkhof kan meenemen. Ga nu zonder de bierpul terug naar Crok en dan terug naar de kerk. Praat opnieuw met Peige en vraag haar opnieuw over haar boek via "Wat is nieuw in de wereld van Richardor?" en.......

Peige leest op de volgende pagina van haar boek over een soortgelijk probleem als Clodomir met Crok heeft en in feite geeft ze Clodomir een hint hoe zich te ontdoen van Crok ....

De hint is duidelijk ... Clodomir moet een bevel van de burgemeester hebben om Crok te verjagen. Clodomir heeft die notitie van de burgemeester, vanaf het linthek in het begin, in inventaris. Misschien kan het worden gebruikt om Crok weg te sturen. Ga terug naar Crok en geef hem die notitie van de burgemeester en ... 

Crok gaat weg omdat hij een gezagsgetrouwe burger is Ga terug naar het kerkhof en raap die gewone bierpul weer op

Ga terug naar het dorp

Dorp:

Combineer items in inventaris:

Ga opnieuw naar de Smidse en open het actiescherm op de werktafel en klik op het tandwielpictogram om in de close-up te komen.

Je gaat nu enkele inventarisitems samenvoegen op de werktafel. Het linkerscherm is de tafel en het rechterscherm is de inventaris van Clodomir.

Klik in inventaris op de Rag. De doek wordt op tafel gelegd. Klik in de inventaris op de wasmiddelfles om deze ook op tafel te leggen .....

Klik nu op de hamer / zaagknop om het wasmiddel met de doek te combineren en ... je hebt een doek gedrenkt in wasmiddel in je inventaris. Je weet nu hoe u items uit de inventaris op de knutseltafel kunt combineren.

Combineer nu de gewone bierpulmet de doorweekte rag om de bierpul schoon te maken ...

De naam op de bierpul is Domir en dat moet veranderen. Dus combineer de bierpul met de viltstift en ....

Clodomir schrijft zijn naam op de bierpul en hij heeft nu zijn eigen persoonlijke ID pul

Ga de close-up uit en ga naar de Tavern. Probeer de Tavern opnieuw binnen te gaan en ...... Garcia roept weer dat je hem je ID moet tonen. Dus open het actiescherm op bewaker Garcia en klik vervolgens op de bierpul en ......

Clodomir toont Garcia zijn bierpul ....

Clodomir kan nu de Tavern binnen gaan dus doe dat nu

Taverne:

Burgemeester Horace zit achter zijn bureau, met een stapel dossiers om zich heen. Ga praten met de burgemeester

Burgemeester Horace begrijpt het verhaal van Clodomir over de wereld hierboven niet en verwijst Clodomir naar Aoum voor spirituele vragen.

Een kind zit aan de tafel, links van de burgemeester. Kijk naar het kind ... Het kind weigert zijn soep te eten en daarom moet het hier zitten als straf. Aan de linkerkant van de bar staat een schaal met fruit en een schaal met citroenen. Kijk naar beide schalen ..... Probeer een citroen uit de citroen schaal te pakken ..... maar Clodomir wil nu geen citroen nemen omdat hij er nu geen nodig heeft. Ga praten met herbergier Cervoise, die ook niets weet over de buitenwereld van Clodomir. Een man zit aan de bar ..... ga met hem praten ..... zijn naam is Atlas. Atlas vertelt een grap

Op de tafel met de 2 slapende mannen staat een zoutvaatje vol met zout ... Pak het zoutvaatje.

Exit het cafť. Laten we het advies van de burgemeester maar opvolgen om weer met Aoum te gaan praten, dus ga terug naar de kerk en ga naar binnen. Praat opnieuw met Aoum en zeg: "De burgemeester zei dat je me kon helpen" ...... Aoum wil Clodomir helpen, maar alleen als Clodomir bewijst dat hij echt van boven komt. Aoum wil een LR3-batterij als bewijs.

B: Zoek de LR3-batterij

Verlaat de kerk en ga weer met Peige praten en vraag haar "Weet je waar ik een LR3-batterij kan vinden?" .......

Eerst zegt Peige dat ze niets weet over zo'n batterij, maar als je het opnieuw vraagt, zegt ze dat de goden misschien helpen de batterij te vinden. Vraag Peige over haar nieuwe boek dat ze aan het lezen is en ....... Ze vertelt waar haar boek over gaat en dit is een hint over waar Clodomir een batterij kon vinden ..... Clodomir moet naar de heiligste plaats van de goden gaan .

Ga terug naar het dorp en vervolgens naar de Smithy. Smid Klang is nu aan het werk in zijn smederij ... Ga met Klang praten, maar heeft niets belangrijks te zeggen. Ga terug naar links, naar waterput en Garcia huis. Neem de EXIT aan de linkerkant van het Garcia huis, om bovenaan de trap te eindigen ...

het lint is nu verdwenen, maar ga die tunnel niet in. Klik linksonder op de rode pijl en .......

 Clodomir is dan terug bij het altaar in de startgrot.

Open het actiescherm op het standbeeld dat op het altaar staat en gebruik vervolgens de Heilige Kaars met het standbeeld en ...

Clodomir plaatst de kaars op de grond en vraagt ​​het standbeeld om hulp en ...

De heilige kaars wordt aangestoken en de kaars valt om en er ligt dan een afstandsbediening op de grond ... Pak de afstandsbediening

Ga terug naar rechts en ga nu de grot binnen, die eerder was afgesloten met het lint

In de grot steekt een zakmes in een driehoekige "Skull" steen .....Pak het zakmes dat in de schedel steen steekt.

De tunnels hier zijn een doolhof. Als je nu verder gaat in deze grotten dan zal Clodomir verdwalen, maar zal dan uiteindelijk automatisch in de kerk belanden. Bespaar jezelf het gedoe en ga direct terug naar het dorp via rechtsonder en dan de trap af. Ga terug naar de Smithy en gebruik de werktafel opnieuw.

Op de werktafel combineer je het zakmes met de afstandsbediening om twee LR3-batterijen uit de afstandsbediening te nemen

Combineer vervolgens het zakmes met de Almost-Gear om de Gear te repareren.

Clodomir heeft nu 2 LR3-batterijen en een  perfecte tandwiel. Zoom uit en ren terug naar de kerk en geef de 2 LR3-batterijen aan Aoum en ...

 Aoum komt ook van de oppervlakte, maar ze weet geen weg terug. Hyssein is de enige die de weg naar de oppervlakte weet en Crok is de enige die weet waar Hyssein woont

Dus verlaat de kerk. Gebruik buiten het zakmes op de salpeter om iets van het spul van de muur te schrapen.

Praat opnieuw met Peige over haar boek om een ​​hint te krijgen over het doolhof. Ga dan naar Crok, die is teruggekeerd, en vraag hem over het doolhof ...

Crok vertelt over een hoofd dat hem door het doolhof leidt en dat hij dat hoofd van Hyssein heeft gekregen. 

Crok wil het hoofd niet aan Clodomir lenen omdat het hem verhalen vertelt.

C: Zoek Hyssein:

Zeg vaarwel maar verlaat Crok niet ... Klik opnieuw met de linkermuisknop op Crok om het actiescherm weer te openen en gebruik nu het JokeMag-boek op Crok en Clodomir kan de kop nemen in ruil voor het Joke-boek. Crok heeft het hoofd op het vat gelegd, dus neem het hoofd, want het is een kompas dat Clodomir door het doolhof kan leiden

Ga terug naar de grot waar je het zakmes hebt gevonden

Door het doolhof

Terug in de grot, waar Clodomir het zakmes vond, komt het hoofd uit de inventaris en zweeft in de lucht. Luister naar het hoofd en praat ermee ...

Het Hoofd weet de weg door dit doolhof naar die Hyssein-man, dus Clodomir moet de Head nu volgen door dit grot-doolhof.

Het Hoofd  "vliegt" door de grotten en je moet het Hoofd volgen door op de rode pijlen te klikken. Het hoofd wacht niet tot Clodomir hem volgt, dus let op de richting waarin het Hoofd steeds verdwijnt. Het Hoofd  gaat naar links, dus volg het Hoofd naar het volgende scherm. Het gaat weer links dus volg het hoofd.

Nu gaat het Hoofdnaar rechts, dus ga direct naar het volgende scherm. Het Hoofd gaat de trap op in de tunnel, dus volg het Hoofd de trap op.

Het Hoofd gaat weer rechts, maar wacht even voordat je het Hoofd weer volgt. Je kunt hier een Scroll oppikken, Open het Actiescherm op die Scroll en pak hem op ... De scroll geeft de tip om te dubbelklikken om sneller te gaan. Na het lezen van de scrol vernietigt Clodomir het. Volg nu het Hoofd naar rechts en ...... Je ziet dan het Hoofd rechtsboven en deze gaat weer naar rechts, dus dubbelklik op de rechter rode pijl om het Hoofd een scherm naar rechts te volgen en ...

Het hoofd staat nu stil ...... Clodomir denkt dat het hoofd verdwaald is, maar het hoofd zegt dat zijn lichaam hier op de grond ligt. Praat met het hoofd en stel het alle vragen ... Het hoofd vertelt over een kauwgum dat in zijn buidel zit. Ga naar het "Verklede skelet" ... het is het lichaam van het Hoofd, dus dit skelet is zonder hoofd. Het skelet heeft een "Leren schooltas "......

Open het actiescherm op die tas en gebruik vervolgens de tas via het tandwielpictogram en .......

Clodomir neemt verschillende dingen uit de tas, zoals een Kauwgum en een kaart van deze doolhof en een Taffy Die doolhofkaart gaat naar de bovenkant van je scherm. Klik met de linkermuisknop op de kaart, die "Babyrinthe" wordt genoemd om de kaart te openen .......

Je kunt niet via de kaart reizen, dus sluit deze via de rode pijl, boven of onder de kaart

Open het actiescherm op het hoofd en geef het Kauwgummy aan het hoofd en ........

Het hoofd zal hier blijven, maar het zegt op een vage manier waar Hyssein te vinden is, dus Clodomir moet die Hyssein nu zelf vinden ...

Gebruik de Exit rechts onderaan om op het volgende scherm te eindigen .... Op een stapel hout ligt een Star Shape ... Neem die Star Shape ......

Ga een scherm naar links terug, via de linker benedenhoek ... je komt niet terug bij het Hoofd maar op het scherm metde Traptunnel

Bij Clodomir staat een rode  paddestoel .....

Als je de paddenstoel probeert te pakken, wil Clodomir hem niet met zijn blote handen aanraken. 

Gebruik dus het lege blikje op de paddenstoel om het op te pakken

Je ziet in het doolhof af en toe een soort kabouter, die verdwijnt als je ernaar kijkt. Om bij die Hyssein te komen, moet je terug naar het hoofd. Ga terug rechts via de rechtsonder hoek ..... Je ziet een verpletterde fez in de linkerbovenhoek, die je niet kunt pakken. Ga rechts. Je bent nu terug waar de paddenstoel was, maar dan op het middelste pad. Ga de trap op in de grot. Er is onder andere linksboven een broek, maar er is niets te doen op deze plek. Ga naar rechts en je bent weer waar de paddenstoel was, maar op het bovenste pad. Loop naar rechts en je bent terug bij het hoofd.

Ga nu naar rechts en ... met je rug op het scherm waar je de Stervorm hebt genomen ... 

Ga nu de grot in, die nu open is in het midden van het scherm.

Clodomir komt aan bij een huis in een meer en de kaart is verdwenen.

We gaan door in:

Deel 2 van de walkthrough

2019 Walkthrough door: Louis Koot