2015: Walkthrough door: Louis Koot    

Timelaps is een oudere point and click adventure game uit het Windows 95 tijdperk. Het was toen grafisch en qua gameplay een mooie game waarin je moeilijke tot zeer moeilijke puzzels moest oplossen om verder te geraken in de game. In dat grijze verleden van Windows 95 heb ik ooit een walkthrough gedaan voor Timelaps, toen nog zonder afbeeldingen erin. 

Ik heb de gog versie van Timelaps geïnstalleerd op mijn Windows 8.1 64x computer en tot nu toe heb ik geen problemen ervaren, behalve dan dat de tussen filmpjes er heel "geblokt" uitzien....maar tja...wat verwacht je ook van een game dat al zo oud is. Ook kan ik de foto's die je in de game maakt met de fotocamera niet zichtbaar krijgen in de game via het fotoboek. Maar dat zijn tot nu toe kleine probleempjes die het spelen van de game niet verhinderen..

In Timelaps reis je af naar Paaseiland omdat daar een vriend van je verdwenen is. Die vriend was er op een expeditie om het verloren land Atlantis te vinden. Nu is die vriend van de aardbodem verdwenen en jij gaat hem zoeken en beland, na het intro-filmpje dan in Hoofdstuk 1: Paaseiland. Door je Spatiebalk van je toetsenbord te drukken open je het menuscherm. In het menuscherm vindt je, in de rechter kolom,  de "Save" en de "Load" en de "Quit" functie. Je kunt zo vaak en zo veel saven als je wilt en ook op elk moment in de game.

In de linker kolom zie je de knoppen om het Dagboek (Journal), de Fotocamera, het Fotoboek en de Inventory te openen/activeren. De Fotocamera en het Dagboek moet je echter eerst nog vinden. De middelste kolom legt uit hoe je diverse game opties naar je eigen voorkeur kunt instellen.  Via "Return To Game" sluit je dit scherm en keer je terug in het spel.

Deel 1: Paaseiland.

In de linker kolom zie je de knoppen om het Dagboek (Journal), de Fotocamera, het Fotoboek en de Inventory te openen/activeren. De Fotocamera en het Dagboek moet je echter eerst nog vinden. De middelste kolom legt uit hoe je diverse game opties naar je eigen voorkeur kunt instellen.  Via "Return To Game" sluit je dit scherm en keer je terug in het spel.

Je staat met je gezicht naar een aantal stenen. Beweeg je cursor naar de rechterrand van het scherm en je ziet dan de Rechtsafpijl. Dus klik je muis om rechtsom te draaien. 

Je staat nu aan het begin van een doodlopend paadje. Beweeg je cursor omhoog tot op de blauwe lucht. Je krijgt dan de Vooruitpijl. Ga nu 2 klikken Vooruit en beweeg je cursor dan weer naar de rechterrand van het scherm voor de Rechtsafpijl. Klik je muis om rechtsaf te draaien. Je staat nu voor een rechthoekig rotsblok. .......Links naast het rotsblok ligt de Fotocamera van je verdwenen vriend....Je kunt de camera echter hier nog niet pakken....

Beweeg je cursor weer omhoog naar de blauwe lucht voor de Vooruitpijl en klik je muis om 1 klik vooruit te gaan en....
......Je bent nu Ingezoomd op het rechthoekige rotsblok en nu kun je de camera grijpen......

Pak dus de fotocamera op. Deze verdwijnt je tasje in. Vanaf nu kun je dus 32 foto's maken in de game met de camera.....en dat is handig want die foto's kun je weer terug kijken in het Fotoboek. Beweeg je cursor naar de onderkant van het scherm Je krijgt dan de Uitzoompijl.....die lijkt wel op een sterretje. Klik je muis en je hebt dan 1 stap achteruit gedaan.

Goed je weet je nu hoe je de belangrijkste bewegingspijlen moet zoeken en vanaf nu zal ik je alleen nog maar vertellen dat je Vooruit, Links, Rechts of Achteruit moet gaan. Ga nu rechtsaf en dan 2 klikken vooruit. Draai dan links. Je staat nu aan het begin van het hoofdpad dat helemaal over het eiland naar de oceaan toe gaat. Volg dit pad nu eerst 5 klikken vooruit en je bent bij een afslag naar rechts.

 Draai  rechts en......je staat recht voor zo'n "Stenen Hoofd" waar Paaseiland beroemd door is geworden. In het gras ligt het Dagboek van je vriend. Ga nog 1 klik vooruit naar het "Stenen Hoofd" en pak het Dagboek/Journaal van je verdwenen vriend. Neem nu even de tijd om het Journaal door te bladeren. Druk op je Spatiebalk om in het Optiescherm te komen en klik daar dan op het Journaal.

Het Journaal slaat open. Omdat je nu op het Paaseiland bent bevat het Journaal nu de aantekeningen van je vriend over het Paaseiland. Lees de pagina's door. Het is wel allemaal in het Engels, maar probeer er toch zoveel mogelijk van te begrijpen. Neem ook goed notie van alle tekeningetjes en foto's die erin staan. Teken desnoods de tekeningetjes zelf even over. Een flink aantal van de tekeningetjes zijn aanwijzingen voor puzzels die je straks moet gaan oplossen. Ben je klaar met lezen berg het journaal dan weer op en druk dan op je spatiebalk om terug te keren in het spel. Vertrouw er niet op dat ik je, in deze walkthrough, elke puzzel tot in detail aan je kan uitleggen.

Doe 1 stap achteruit (sterretje onder in je scherm), draai dan links en je staat weer op het hoofdpad. Volg het hoofdpad dan nu verder 4 klikken vooruit, links, 7 klikken vooruit, rechts,.......

........ 4 klikken vooruit, links en dan nog 5 klikken vooruit. Je bent nu bij de oceaan. Draai rechts. Je ziet nu, recht voor je uit, 3 meer dan levensgrote  beelden op het strand staan. 

Die 3 standbeelden staan op een rij naast elkaar. Ga 4 klikken vooruit en draai dan rechts. Je staat nu recht voor het achterste van de 3 Beelden. Omdat ze zo groot zijn zie je nu alleen maar de "voet" van het beeld. Op de "voet zie je een AFBEELDING. Het lijkt wel op een visje. Teken het visje na op een stuk papier. Beweeg dan je cursor over het beeld omhoog tot je de Vooruitpijl krijgt. Klik dan 1 klik vooruit en je kijkt omhoog naar de "Borst" van het beeld. Op de "borst" verschijnt een SYMBOOL.  Dit symbool verdwijnt snel, dus als je het nog een keer wilt zien, zoom dan uit en klik dan weer 1 klik vooruit en het Symbool verschijnt weer. Teken ook dit "Borst" Symbool na en onthoud dat dit symbool bij het "Visje" hoort. 

Zoom uit (sterretje) en draai rechts en ga 1 klik vooruit en draai dan links. Je staat nu voor het Middelste Beeld. Ook hier zie je een AFBEELDING op de "voet". Teken dit weer na. Het lijkt wel wat op een brilletje. Ga weer 1 klik vooruit (omhoog dus) naar de "borst" en teken het Symbool na dat op de "borst" verschijnt en onthoud dat dit symbool bij het Brilletje hoort. 

Zoom uit, draai rechts, 1 klik vooruit, draai links. Je staat voor het Voorste Beeld. Op de "voet" zie je een Afbeelding van een "Aapje". Teken het na. Bekijk de "borst" van het beeld en teken het Symbool na dat er op verschijnt en onthoud dat dit Symbool bij het "Aapje" hoort. 

Je hebt dus nu 3 setjes tekeningen, telkens met de Afbeelding van de "voet" van het beeld en het bijbehorende Symbool van de "borst" van het beeld. Zoom uit het 3e beeld, draai rechts en volg nu het "strandpad" 8 klikken vooruit. 

Je bent dan bijna de tent van je verdwenen vriend gekomen. Ga nog 5 klikken vooruit en je bent in de "tent" en ingezoomd op de grote tafel. 

Op deze tafel ligt een groot Stenen Tablet en op dit Stenen Tablet zie je rijen met Hiëroglyfen. 
Boven het Stenen Tablet ligt een wit potlood en rechts naast het Stenen Tablet liggen een paar velletjes wit papier. 

Plaats nu je "handje" op het witte papier en druk je muisknop in. Hou je muis ingedrukt en versleep dan het vel papier naar links tot het helemaal op het Stenen Tablet ligt. Laat dan je muisknop los. Doe nu hetzelfde met het witte potlood, dus sleep deze omlaag tot op het papier en laat dan je muisknop los. Het potlood tekent nu alle hiëroglyfen over op het papier. Je ziet dan dat er 3 setjes van telkens 2 afbeeldingen Vet zijn "afgedrukt. 

Teken de 3 vette setjes na of maak een foto van het gehele papier. Elk setje bestaat dus uit een Linkerafbeelding en een Rechterafbeelding. Zoom uit deze tafel en draai rechts. Je staat dan voor de andere tafel. Ga 1 klik vooruit om helemaal op deze tafel in te zoomen. 

Er ligt een velletje papier op deze tafel en je ziet er de afbeelding van een olielamp op. Klik op dit papier. Bekijk de afbeelding en lees de INSTRUCTIES voor het aansteken van de olielamp goed door. Je moet dit zo meteen zelf gaan uitvoeren, dus lees het goed door. Maak er maar een foto van. Je moet dan wel twee foto's maken, 1 van de Olielamp en dan nog een van de Instructies.

Zoom dan uit en doe dan gelijk weer 1 klik Vooruit om weer op de tafel in te zoomen. Rechts onder op de tafel ligt een blauw doosje lucifers. Pak het blauwe lucifersdoosje. Het doosje komt dan rechtsonder in je scherm te staan en blijft daar ook staan tot je het hebt gebruikt. Zoom uit, draai rechts en ga 1 klik vooruit en draai dan links . 

Volg nu het zandpad 2 klikken vooruit, rechts en dan 14 klikken vooruit. Je bent nu bij de ingang van de grot. 

Je hebt over deze grot kunnen lezen in het Journaal. 

De Grot: De Maskers puzzel:

Ga verder de grot in.......In de grot zie je een olielamp hangen. 

Ga nog 3 klikken verder vooruit en klik dan met je "vingertje" op de Olielamp....Je staat dan met je snufferd tegen de olielamp aan... Je moet de olielamp nu gaan aansteken en er voor zorgen dat de lamp dan ook blijft branden. Anders kun je niet verder de donkere grot in. Hoe je dit moet doen heb je kunnen lezen in de Instructies die je in de tent op de 2e tafel hebt gevonden.

Beweeg de "Pompknop" eerst 10 keer op en neer. Tekens moet je dan een "plofgeluid" horen en je moet dit op en neer bewegen zonder onderbreken doen. De pomp moet dus steeds helemaal omhoog komen en dan weer helemaal omlaag. Heb je dit 10 keer gedaan dan klik je op het hendeltje om dit omhoog te zetten. Klik dan 2 maal op het ronde knopwieltje zodat het rode pijltje omhoog wijst. Pak dan een lucifer uit je luciferdoosje en streek met de lucifer over de zijkant van het doosje. Als de lucifer brand dan klik je met de brandende lucifer op het "kousje" van de olielamp. De lamp gaat branden. Klik ten slotte het hendeltje weer omlaag. Nu zal de lamp ook BLIJVEN branden. Klik je het hendeltje niet omlaag als de lamp brand dan gaat de lamp weer uit als je achteruit stapt

Doe 1 stap achteruit om uit te zoomen en ga dan nu alsmaar  vooruit door de nu goed verlichte grot. 

Na ongeveer 13 klikken kun je niet verder vooruit. Je ziet een gezicht. 

Draai links en ga verder 3 klikken vooruit. Weer zie je een gezicht. Dit gezicht heeft 2 rode ogen. Stop en draai naar rechts. Je staat nu voor 3 grote standbeelden. 

De drie beelden strekken hun handen uit naar je toe. Ga 1 klik vooruit en je bent ingezoomd op deze 3 beelden. 

Op elke schouder zie je een Afbeelding staan. Het zijn dus de 3 afbeeldingen die je ook op de "Voet" van de 3 Beelden op het strand hebt zien staan en de 3 linker afbeeldingen van de 3 setjes die je in de tent op het Stenen Tablet zag staan en waar je een foto van hebt genomen.

Doe weer 1 stap achteruit en draai dan 2 maal linksom en ga dan 1 klik vooruit. Je ziet nu een Hoofd in een Rots. 

Links van het hoofd staat een Schaal bovenop een pilaar. Klik op het Hoofd. Er stroomt dan hete lava uit de mond van het Hoofd en in de lava word een MASKER gevormd en in beide ogen van het Hoofd zie je dan een Symbool. Het is één van de "Borst" Symbolen die je op de 3 Strandbeelden hebt gezien. 

Het Masker in de Lava hoort dus bij het Symbool dat je nu in de Ogen van het Hoofd ziet. Door op de ogen te klikken komt er steeds een ander Symbool in de ogen te staan en komt er een ander Masker in de lava. Door op de Schaal te klikken stroomt er water uit de schaal op het masker, waardoor het masker afkoelt. Je kunt dan het masker pakken en dit komt dan rechtsonder in je scherm te staan. 

Je moet dus nu telkens een masker naar de 3 stenen beelden brengen en dan het masker in de juiste hand plaatsen. In de Ogen van het Hoofd kun je dus 6 Symbolen instellen, 3 in het linker oog en 3 in het rechter oog. Er zijn dus 6 Maskers. De 6 Symbolen horen dus steeds bij één van de 3 "voet" afbeeldingen van de Strand beelden en bij de 3 linker afbeeldingen die je op het Stenen Tablet hebt gezien. Al deze 6 Afbeeldingen staan dus ook op de Schouders van de 3 stenen Beelden. Klik dus op de Ogen. Er komt dan een Masker in de Lava. Klik dan op de Schaal om het Masker af te koelen. Pak het Masker en zoom 1 keer uit. Draai je dan twee keer linksom en ga dan 1 klik vooruit en plaats het Masker dan op de goede hand. 

Plaats je een Masker op de verkeerde hand dan verpulverd het masker en ook alle andere maskers die je al had geplaatst en zul je helemaal overnieuw moeten beginnen. Heb je een masker op de goede hand gezet dan stap je achteruit, 2 keer links en je bent terug bij het Lava Hoofd. Zet een ander symbool in de ogen en koel het nieuwe masker af, pak het masker en ga er mee terug naar de 3 beelden en zet het masker weer op de goede hand. Zo ziet het er dan uiteindelijk uit:

Als je alle 6 maskers op de juiste handen hebt gezet dan hoor je een geluid. Zoom dan uit en draai links. De Rode Ogen in het gezicht zijn nu aan het flikkeren. Ga 1 klik vooruit naar het gezicht en klik dan met je "vingertje" op de rode ogen en….oeps….het gezicht verdwijnt en de ingang naar de Transporter Kamer is nu open. 

Ga 7 klikken vooruit en je bent ingezoomd op de Transporter Tafel. In de grote Bol verschijnt dan een filmpje waarin je wordt toegesproken door je verdwenen vriend. Luister naar hem. 

Als je vriend is uitgesproken wacht je een paar seconden want je vriend verschijnt nog een keer in de bol. Luister weer naar wat hij te zeggen heeft. Je vriend verdwijnt dan weer en komt niet meer terug. Bekijk de Transporter. Het is een grote ronde tafel waarop je 10 kleinere cirkeltjes zit staan. De 5 voorste cirkeltjes zijn gekleurd en bevatten elk een afbeelding. 

De achterste 5 cirkeltjes zijn grijs. Als je op de 5 voorste cirkeltjes klikt dan krijg bij 3 ervan een filmpje van een landschap in de bol te zien. Dus 3 van de cirkeltjes zijn actief en 2 niet. Deze cirkeltjes zijn zgn. Genepods en zij zijn je verbinding naar 3 andere werelden. Als je de 5 voorste cirkeltjes nu nummert, van links naar rechts, als 1 t/m 5 dan is Nummer 1 Egypte, Nummer 2 Anasazi, Nummer 3 is inactief, Nummer 4 Maya en Nummer 5 inactief. 

Je kunt dus nu naar: Egypte, Anasazi of Maya reizen. Dat doe je door op het betreffende cirkeltje te klikken. In de Bol verschijnt dan het filmpje van het betreffende landschap, klik dan tijdens dit filmpje in de Bol en je word naar dat landschap getransporteerd. Het maakt voor het spel niet uit welke volgorde je aanhoud, maar deze walkthrough hanteert de volgende volgorde:Egypte; Anasazi; Maya en uiteindelijk Atlantis. 

Dus klik nu op Cirkeltje 1: Egypte  en dan, tijdens het filmpje dat in de bol  verschijnt, klik je op de Bol en............ je reist naar Egypte

Hoofdstuk 2: Egypte:

2015: Walkthrough door: Louis Koot