2010: Walkthrough door: Louis Koot  

The Treasured Medaillon is een GRATIS Adventure Game. De game hoeft u niet, via een Install of Setup, te installeren.  Na het downloaden van de 2 Zipbestanden pakt u de Zipbestanden uit en dan kunt u gelijk spelen. De game is verbazend lang. U bent er niet zo maar in een paar uurtjes klaar mee. Integendeel.....de game bied u vele uren game plezier.

U bent Debbie Johnston, een jonge dame van ongeveer 20 jaar. Debbie vindt, tijdens het duiken naar schelpen, een oud Medallion. Het vinden van het Medallion is voor Debbie Johnston het begin van een avontuur waarin ze op zoek gaat naar een verborgen schat.

De Game is bedacht, ontworpen en gemaakt door Anne Hemenway en zij heeft hiervoor de AGS-Gamesoftware gebruikt.  The Treasured Medaillon is een point and click adventure game, en het is een game van behoorlijke lengte waar u  niet zo maar mee klaar bent. Er zijn geen gesproken dialogen in de game, dus geen stemmen. Praten in de game gaat dus alleen via teksten.  De game is Engels en u kun t naar hartelust saven en loaden, zoveel en wanneer u wilt.Een Gamemanuel kunt u als apart zipbestand downloaden. Het Gamemanuel legt uit hoe u de game bestuurt en welke cursors er in de game tot uw beschikking staan. Ik ga ervan uit dat u dat Gamemanuel ook even doorleest, want in de walkthrough besteed ik aan de besturing van de game verder geen aandacht.Als u de game opstart dan verschijnt het startscherm. In het startscherm klikt u op New Game om de game te starten. 

Via de knop Set-Up kunt u enige game opties naar eigen voorkeur instellen.

Deel 1: De Kust van Florida

Intro

Het is ergens in de  20ste eeuw en we zijn aan boord van het schip van Manuel Cantez. De schuit is in een razende storm verzeilt geraakt en staat op het punt met man en muis te vergaan. De enige 2 personen die nog aan boord zijn Manuel Cantez en zijn vrouw Elena. Manuel probeert uit alle macht het schip op koers te houden, maar dan beseft hij dat er geen redden meer aan is.

Manuel heeft een geheim, een geheim dat hij nooit aan zijn vrouw Elena heeft vertelt. Maar nu het einde nabij is voelt Manuel de behoefte om zijn geheim met zijn vrouw te delen. Om zijn nek draagt Manuel een Gouden Medallion en als Elena zich bij hem voegt begint hij haar het Geheim van het Gouden Medallion te vertellen. 

Maar een vloedgolf spoelt over de schuit heen en neemt Manuel mee naar de oneindige diepte van de oceaan. We belanden dat in onze tijd.

A: Diepzeeduiken:

De zusters Debbie en Rachel Johnston gaan diepzeeduiken op zoek naar mooie schelpen voor Debbie's schelpen collectie. U bent dus Debbie Johnston, het meiske met de groene zwemflippers. Debbie's oudere zuster Rachel draagt gele zwemflippers.De zusters duiken het water in en we zijn dan onderwater.

Debbie is blij dat ze haar notitieboekje bij zich heeft. Klik het tekstvak weg met je linkermuis. 

Beweeg even je cursor omhoog, naar de bovenste rand van je scherm. De Gamebalk floept dan open. 

In de Gamebalk vindt je de diverse cursors, die je in de game kunt gebruiken. Je kunt echter ook wisselen tussen de verschillende cursors door met je rechtermuisknop te klikken. Dat is makkelijker dan om het via de Gamebalk te doen. Het koffertje is je inventory en via de tandwielen ga je naar het hoofdmenuscherm. In de Gamebalk vindt je ook Debbie's Notitieboekje. Klik op het notieboekje om het te openen. Het notitieboekje heeft diverse "Tabs" in verschillende kleuren. In dit Notieboekje zal Debbie haar vorderingen noteren en ook de taken die ze moet doen. Sluit het boekje weer om terug te keren in de game.

Je bestuurt dus Debbie. Beweeg de cursor naar de onderkant van het scherm. Vanzelf wordt de cursor dan een witte pijl. Als je dubbelklikt met een witte pijl dan beland je onmiddellijk op het volgende scherm. Dubbelklik je niet, maar doe je een gewone inslik, dan zie je Debbie naar het volgende scherm zwemmen, of lopen als ze boven water is. Linksklik of Dubbelklik om een scherm omlaag te zwemmen. Debbie en Rachel zijn dan bij de bodem van de zee beland. 

Je kunt naar links, rechts of terug omhoog. Zwem een scherm naar links. Je ziet dan, op de bodem, een Schelp (Conch shell) liggen achter een struik paars koraal. Die Schelp ligt voor de ingang van een grot. Debbie is op zoek naar mooie schelpen, dus verander de cursor in de loepcursor en klik ermee op de schelp. Debbie vindt dit een mooie schelp die ze wel in haar schelpencollectie wil hebben. 

Linksklik weer om het tekstvak te laten verdwijnen. Verander de cursor in de Handcursor en klik daarmee dan weer op de schelp om de schelp te pakken en.......

Uit het grotje komt een vervaarlijke krab en die krab wil niet dat Debbie de schelp pakt. 

De krab gromt en grauwt even naar Debbie en verdwijnt dan terug het grotje in. Steeds als Debbie de schelp wil pakken zal de krab weer uit de grot komen om Debbie te beletten de schelp te pakken. Als Debbie die schelp echt wil hebben zal ze een list moeten verzinnen Zwem 2 schermen terug naar rechts. Er liggen dan 2 houten planken op de bodem. 1 van de planken leunt tegen een rotsje aan en de 2e plank ligt in het zand.  Rechtsonder staat een groene Plant.

Bekijk beide planken met de loepcursor. De plank die tegen de rots aan ligt is langer dan de plank die in het zand ligt. Verander de cursor weer in de Handcursor en klik daarmee op de plank die tegen het rotsje aanleunt. Debbie pakt dan die plank en stopt de plank in de inventory. Bekijk met je loepcursor de groene plant. Debbie merkt dat er een object onder de groene plant ligt. Klik met de handcursor op de groene plant en.....Debbie vindt een Medallion. Pak het Medallion.

Open de inventory en pak de loepcursor op en klik ermee op het Medallion. Debbie vraagt zich af of het Medallion van iemand van de Light Star is geweest. 

Klik op de Hand en klik dan met de Hand op het Medallion om het Medallion te openen. 

In het Medallion steken 2 kleine foto's. Het zijn de foto's van een jonge vrouw en een jongeman. Klik met de loep op de foto's. 

Debbie vraagt zich af wie deze jonge vrouw en jonge man zijn en of ze enige connectie hebben/hadden met de gezonken Light Star. Klik, onderaan het scherm, met de wittepijl om terug te keren in de game. Ga weer een scherm naar rechts. Debbie beland bij het wrak van de Light Star. Er zit een groot donker gat in de romp van de Light Star en Debbie is echt niet van plan om het wrak in te gaan. Linksonder ligt een klein plankje en rechtsonder liggen 2 ronde rotsjes. Bekijk het plankje (Board). Debbie denkt dat het een stuk wrakhout is van de Light Star. Pak het kleine Plankje (Board). 

Bekijk die 2 rotsblokjes en klik er dan met de Hand op. Je moet dit op allebei de rotsjes doen. Onder het grotere rotsje vindt Debbie niets, maar onder het kleine rotsje vindt ze een paar oude Muntjes. Pak de Munten Debbie meld dat Old Bill wellicht weet wat voor soort munten het zijn. Bekijk de 2 munten in inventory. Het blijken Gouden Munten te zijn. 

Ga 3 schermen terug naar links, dus naar de Schelp die voor de ingang van de Krabgrot ligt. Zwem door naar de grotingang. Debbie wil heel graag die schelp hebben maar ze weet dat als ze probeert de schelp te pakken dat dan die vervaarlijke Krab de grot uitkomt om haar even te "kietelen" met zijn scherpe scharen.

Open de inventorykoffer. In inventory heeft Debbie nu dus de grote plank en de kleine plank. Klik op de Witte pijl en klik dan op de kleine plank om de kleine plank te pakken. Je cursor is dan nu de kleine plank. Klik op OK om het inventoryscherm te sluiten. Klik met de kleine plank op de grot (Small cave) om de ingang van de grot af te sluiten......maar.....Debbie meld dat de plank te klein is.. De kleine plank ben je dan nu gelijk weer kwijt. 

Pak dus de andere plank uit inventory en klik daarmee dan op de ingang van de grot en..... de grote plank is wel groot genoeg om de grot af te sluiten. De krab kan nu niet meer de grot uitkomen, dus verander de cursor weer in de Handcursor en pak dan nu eindelijk die verdomde Schelp.

Zwem 1 scherm terug naar rechts en dan 2 schermen omhoog en.....

Debbie en Rachel klimmen terug aan boord van de motorboot om zich terug naar de stad te laten varen.

Aan boord van de motorbopt volgt er een gesprekje tussen Debbie en Rachel.Onderaan het scherm verschijnen de Gespreksopties. Klik op de gespreksopties om het gesprek op gang te brengen.Je kunt de gesprekken sneller laten verlopen door met je linkermuisknop te klikken. Debbie toont Rachel het Medallion dat ze heeft gevonden. Rachel raad Debbie aan om het Medallion aan Old Bill te laten zien. Romero meld dan dat ze de haven hebben bereikt en we belanden dan op de pier.

B: In de stad:

Rachel spreekt met Debbie af om elkaar weer bij Old Bill te ontmoeten, maar eerst moet er natuurlijk wel even omgekleed worden. 

Ga de motorboot weer op, dus loop naar rechts. 

Achter Debbie zie je dan nog net een tafeltje uitsteken. Klik met de loepcursor op de tafel. Je ziet de tafel dan in close-up. 

Op de tafel ligt de sleutel van de motelkamer van Debbie en Rachel. Bekijk de sleutel met je loep en linksklik om te weten te komen dat Debbie en Rachel kamer 5 hebben in het The DewDrop Inn motel. Pak de kamer 5 sleutel. Stap achteruit via onderkant scherm en stap dan uit de motorboot, via de gleuf in de linker rand van de boot. Debbie staat dan weer op de pier. Loop door naar links en loop dan de trap van de pier af naar het strand. 

Debbie staat dan op het strand en bij een paar meeuwen die om de buit vechten.

  Loop, via linksonder, meteen een scherm naar links en......Debbie loopt nu via de trap weer omhoog naar de Pier. 

Boven gekomen loop je rechtdoor. Debbie is dan bij de Hengelsportwinkel van Bob, "Bob's Bait and TackleBob staat in zijn Hengelhut. Bekijk Bob. Debbie vindt Bob wel leuk maar ook een vervelende klier (He is very cute. too bad he's such a jerk). Rechts naast de hut staat een witte tafel. Op die witte tafel ligt een brok Kaas (Cheese). Bekijk dat brok kaas. Debbie meld dat het behoorlijk stinkkaas is. Pak het brok Kaas

Loop terug een scherm naar links en dan via onderkant scherm terug de trappen af naar het strand. Twee zeemeeuwen Seagulls) vechten om een visgraat. Klik met je hand op de 2 zeemeeuwen en......de meeuwen vliegen weg maar laten de visgraat achter. 

Pak de Visgraat (Fishbone). Bekijk de Visgraat in inventory, Ga, via onderkant scherm, een scherm omlaag. 

Debbie is dan van het strand af en staat op de stoep. Ga nogmaals een scherm omlaag en.....Debbie is dan bij het Motel

DewDrop Inn Motel:

Debbie en Rachel logeren in kamer 5 van dit motel en Debbie staat al recht voor de deur van kamer 5. 

Waarschijnlijk staat er rechts, onder het "Vacancy" bord een vent die helemaal in het zwart is gekleed. Loop door naar de kamer 5 deur. 

Pak de Kamer 5 sleutel uit inventory en klik ermee op deur 5 en...Debbie gaat naar binnen:Loop meteen door naar de badkamer. 

Debbie gaat zich even opfrissen en omkleden en ze komt dan, gekleed in een blauw jurkje, de badkamer weer uit.

Ga 2 schermen terug omlaag. Debbie staat dan weer voor het motel op straat. Ga een scherm naar rechts. 

Debbie is dan bij de receptie/kantoor van het motel. Rechts is het kinder speelterrein

Voor de receptie staat een krantenautomaat. Ga de receptie binnen. Er is niemand aanwezig in de receptie. Op de tafel staat een koffieapparaat, een schaal met koekjes en een schaal met fruit. Op de receptiebalie staat computers en in de hoek staat een TV. In de voorzijde van de receptiebalie zit een brievenbus. Bekijk alles.  Pak een Koekje uit de koekjesschaal en pak een Banaan uit de fruitschaal. 

Ga, via onderkant scherm, terug naar buitenOp de stoep, voor het speelterrein, staat een lantarenpaal. Vlak voor de lantarenpaal zit een rioolafvoerputje in de stoeprand. Klik 2 keer met je hand in het afvoerputje en....De eerste keer vist Debbie iets smerigs op uit het putje, maar de 2e keer haalt ze een Creepy Clown Speelmunt (Token) uit het putje. 

Ga 3 schermen naar links. Debbie beland bij de hoek en bij het restaurant.  Debbie en Rachel hebben een dinerafspraak met Old Bill in dit restaurant.  Ga maar niet naar binnen want het is nog te vroeg. Loop weer een scherm verder naar links en....Debbie is dan bij Bill's Bookstore.  Een vent in zwarte kledij staat om de hoek tegen een lantarenpaal aan te leunen. 

Bill's Bookstore:

Ga naar binnen. Rachel zit achter in de hoek te praten met Old Bill. 

Old Bill is de eigenaar van de boekwinkel en een vriend van Rachel en Debbie. Old Bill weet veel over de plaatselijke geschiedenis. Loop door naar Rachel en Old Bill. Debbie neemt plaats bij Rachel en Old Bill om zich in het gesprek te mengen. Gebruik de enige optie die je krijgt en......

Debbie vertelt Old Bill over het wrak van de Light Star en ze toont hem ook het Medallion dat ze op de bodem van de zee heeft gevonden. Old Bill heeft de jonge vrouw en de jongeman, wiens foto's in het Medallion zitten, eerder gezien en hij herinnert zich dan dat enige jaren geleden de kranten vol stonden over een schip met de naam Light Star. Old Bill heeft die oude kranten nog ergens in zijn boekwinkel, maar hij weet niet meer waar.Debbie moet die kranten zelf even gaan zoeken.

Het gesprek is dan vanzelf afgelopen. Ga een scherm omlaag. Bekijk dan, met je loep, de eerste boekenkast. 

Je bent dan in de close-up van de eerste boekenkast. 

Er staat een rood boek in deze boekenkast. Bekijk het rode boek. Het is het "Maps of the World" boek. Pak het rode boek.

Stap achteruit Aan de rechterrand van het scherm staat een boekenkast waar, op de 2e plank van onderen, een krant in ligt. 

Pak die krant (Newspaper). Debbie meld dat het 1 van de oude kranten is waar Old Bill het over had. Bekijk de krant in inventory: "This is the first newspaper that tells about Manuel and the statue", vertelt Debbie je dan. Klik het tekstschermpje weg  om het krantenartikel te lezen. Klik op het krantenartikel om het in close-up te lezen. 

Je leest een artikel in de "Florida News" van dinsdag 5 maart 1980. Het artikel vertelt over een Egyptisch artefact dat is gestolen uit het Brazillian Museum. Het betreft een gouden Anubis beeldje en de waarde is geschat op meer dan een miljoen dollar. Detective Alfonse Noriez vertelt dat een werknemer van het museum, ene Manuel Cantez verdacht wordt van de diefstal. Men vermoed dat Manuel um gesmeerd is op zijn schip de Light Star en dat het beeld op dat schip verborgen is.

Als je het artikel hebt gelezen dan stap je achteruit. Ga een scherm naar rechts. Debbie is dan tussen de laatste boekenkasten. Bekijk, met je loepje, de boeken in de linker boekenkast. Dat is boekenkast 1 en boekenkast 2. Klik met je loepje in alle vakken van deze 2 boekenkasten. 

In 1 van de vakken van deze 2 boekenkasten  vindt Debbie dan een boek met de titel: "The Moment I killed You" geschreven door Mama Derringer. Dit is een boek dat Debbie nog niet heeft gelezen.  Klik weer op het schap waar het "the Moment I killed You" boek in staat en......Debbie vindt de 2e oude krant waar het vervolg van het verhaal over de diefstal van het Anubis beeldje in staat. Debbie stopt de krant vanzelf in inventory. 

Open dus de inventory en klik met de hand op de 2e krant en lees het artikel door.

Je leest dat Manuel Cantez vrouw, Elena, en zijn zoontje zijn gered door de Amerikaanse kustwacht. Manuel was met Elena en zoontje gevlucht uit BraziliŽ maar de schuit is vergaan in een hevige storm en Manuel Cantez is overboord geslagen en is verdronken. Elena en haar zoontje hebben de ramp dus wel overleeft. Elena heeft verklaart dat ze niets wist over de diefstal van het beeldje en ook heeft ze verklaart dat het beeldje niet aan boord van de Light Star was. Elena kon ook niet vertellen waar Manuel het beeldje dan wel verstopt heeft. De politie had geen andere keus dan Elena te laten gaan.

Als je het krantenartikel weer helemaal gelezen hebt dan stap je achteruit. De gehele rechtermuur is bezet door boekenkasten. Als je van vooraan begint dan zijn dit de boekenkasten 5 t/m 10. Klik met je loepje in elk vak van de boekenkasten 5 t/m 10. Zorg steeds dat het nummer van de boekenkast boven je loepje verschijnt en klik dan in de vakjes. Je moet echt in elk vakje van alle boekenkasten klikken.In 1 van de vakken van boekenkast 8 vindt Debbie een boek waarvan ze dan zegt dat het interessant is en dat ze het nader wil bekijken. 

Klik met je hand weer in dat vak en.....Debbie pakt er het "Animals of the Tropics" boek uit dat is geschreven door Anne Marino. Klik een paar keer met je linkermuis. Debbie leest dan een paar pagina's in het boek en zet het boek dan weer weg. Maar.....er zat een pagina los in het boek en die losse pagina ligt nu op de vloer.  Raap de boekpagina op. 

Debbie bergt de boekpagina op in inventory. Lees de boekpagina dus in inventory. Je leest over een tropische TUKI TUKI vogel, een vogel die alleen te vinden is op het Alethia eiland. De vogel is groen/geel en kan zich daarom uitstekend verbergen in het groen/gele landschap van het eiland.

Klik de omlaagpijl als je het artikel hebt gelezen. Duik de inventory weer in en scrol in inventory omhoog naar het Medallion. Het Medallion ligt nog geopend in inventory. Klik weer met de hand op het Medallion om het weer in close-up te bekijken. Klik dan weer met je loepje op de foto van Elena. Debbie weet dan nu dat de 2 foto's in het Medallion de foto's zijn van Elena Cantez en haar zoon en...ze merkt dat er iets raars is aan het beugeltje waar het kettingtje mee vast zit aan het medallion. Verander de cursor in de handcursor en klik dan op het beugeltje. Doe dat 2 keer en....het rechter deel van het medallion klapt nu nog een keer open en.....er zit een papier verstopt, onder de foto van Elena's zoon. 

Pak het papier uit het medallion. Sluit het close-upscherm via de omlaagpijl, onderaan het scherm.  Duik weer de inventory in en zoek het papiertje op dat je zojuist uit het medallion hebt gepakt. Klik dan met de handcursor op het papiertje. Het blijkt een briefje te zijn. Klik met de handcursor op het briefje om het te lezen. 

Het is een briefje van Manuel Cantez, het is zo'n beetje zijn "Testament". Je leest dat Manuel een kaart heeft gemaakt waarop hij de precieze locatie heeft aangeven van de plek waar hij het Anubis beeldje heeft verborgen. Manuel heeft zijn kaart echter in 4 stukken geknipt. Elk stukje van de kaart heeft Manuel verstopt op een ander eiland. Dus er zijn 4 eilanden en op elk eiland heeft Manuel een stuk van de kaart verstopt. In het briefje noemt Manuel ook de Tuki Tuki vogel.  Debbie weet nu dat de zoektocht naar het Anubis beeld het beste kan beginnen op het Alethia eiland, het eiland waar de Tuki Tuki vogel voorkomt. 

NB: Het is belangrijk dat je alle krantenartikelen, briefjes en boekpagina's helemaal hebt doorgelezen. Heb je iets overgeslagen of niet helemaal gelezen dan zal je later onherroepelijk vast komen te zitten in de game. Dus duik de inventory weer in en lees nu even op je gemak alle artikelen, briefjes e.d nog even helemaal door. Dat zijn dus de 2 kranten, de Tuki Tuki pagina uit het boek en het briefje van Manuel Cantez. Lees in het 2e krantenartikel, van 19 maart 1980,  ook het "Citizens up in arms about new leash law" en ook het weerbericht.

Klik de omlaagpijl om weer uit het close-upscherm te gaan. Heb je echt alles doorgelezen dan ga je terug naar rechts en terug naar zus Rachel en Old Bill. 

Debbie neemt weer plaats op de bank om weer met Bill te praten. Gebruik hier alle gespreksopties die je krijgt. Sla geen enkele gespreksoptie over.

Debbie vertelt Bill en Rachel wat ze in de 2 krantenartikelen heeft gelezen over Manuel Cantez, het gouden Anubis beeld en de Light Star. Debbie toont het briefje van Manuel Cantez, dat ze in het medallion heeft gevonden. Debbie wil op zoek naar het gestolen Anubis beeld, maar Rachel heeft zo haar bedenkingen. Debbie denkt dat het eiland Alethia, waar de Tuki Tuki vogel leeft, een goed startpunt is om de zoektocht te beginnen, maar ze heeft geen idee waar dat eiland ligt. Bill verwijst Debbie naar ene Jobo. Jobo is op het strand te vinden en hij schijnt afkomstig te zijn van de eilanden groep waar ook Alethia toe behoord. Debbie is vastbesloten om haar zoektocht naar het Anubis beeld te beginnen, maar Rachel heeft duidelijk geen trek om zich in zo'n avontuur te storten. Debbie spreekt af om Rachel en Bill weer te ontmoeten in het restaurant voor hun dinerafspraakje. 

Verlaat Bill's boekwinkel, via 2 keer onderkant scherm. Weer buiten op straat ga je een scherm naar links. We belanden bij de "Nothing But Dolls" poppenshop. Tussen de boekwinkel en de poppenshop is een steeg. Loop de steeg in. Achter in de steeg staat een volgepropte vuilniscontainer waar een Pop tussen de volle vuilniszakken uit steekt. 

Bekijk de Pop (Doll). Pak de Pop. Je moet hiertoe wel 2 keer met je hand op de pop klikken want in eerste instantie heeft Debbie niet veel trek om de pop tussen al het smerige vuil te vissen. Rechts staat een mooie volle Eikboom. Een eekhoorn beweegt over de onderste tak van de eik. Klik met de hand op de Eikenboom en.....Debbie breekt een dunne tak af van de boom en stopt de tak in inventory.

 Loop terug omlaag, naar de straat, en loop dan terug een scherm naar rechts, naar de boekwinkel. Steek bij de boekwinkel de straat over, dus ga voor de boekwinkel een scherm omlaag. Aan de overkant van Bill's Boekwinkel beland Debbie bij "Dan's Sporting Goods & More" sportbenodigheden winkel en de "The Sands Bar". 

Op de deur van de sportwinkel zit een briefje geplakt. Probeer of je de sportwinkel in kunt. De sportwinkel is echter gesloten, maar het briefje op de deur meld dat de winkelier over 5 minuten terug zal zijn. Maar Debbie geloofd dit niet en ze hoopt iemand te vinden die weet waar de uitbater van de sportwinkel is. Stap achteruit. Voor de Sand Bar zit een oudere vrouw, op het bankje, een boek te lezen. Verander de cursor in het mondje en klik daarmee op de boeklezende vrouw om met haar te praten. 

De vrouw stelt zich voor als C.C en ze vertelt dat Dan, de uitbater van de sportwinkel, op de pier zit te vissen naar een ongrijpbare vis. 

Volgens C.C is het niet waarschijnlijk dat die Dan snel terug zal komen.

Bij de lantarenpaal zit ook hier weer een afvoerput in de stoeprand. Klik met de hand op het afvoerputje en......Debbie vist een 20 dollarbiljet uit dit putje. Klik nog een keer op het afvoerputje en....Debbie vist een nog ongebruikt Condoom uit het putje en ze besluit om ook het Condoom te houden....je weet maar nooit nietwaar......

Ga een scherm door naar rechts en....Debbie beland bij de:

Black Cat Vuurwerk winkel:

Ook hier zit een afvoerputje in de stoeprand, dus kijk of Debbie ook hier iets uit het afvoerputje weet te vissen.

Debbie vist uit dit afvoerputje een mooie Wijnfles, die de vorm heeft van een lamp uit het 1001 nacht sprookje.. 

Loop het steegje, links naast de vuurwerk keet, in. Het houtenhek wordt rood geschilderd en er staat hier een doos en een blik rode verf en een verfbak met verfroller. Klik met je hand op de doos (box) en....Debbie pakt een Rubberen Kaars uit de doos. Pak de Rubberen Kaars uit inventory en klik ermee op het blik rode verf om de kaars rood te verven.

Loop terug naar rechts, naar de uitbater van de vuurwerkwinkel. Pak het 20 dollarbiljet uit inventory en klik ermee op de uitbater en......Debbie vraagt wat ze voor haar 20 dollar aan vuurwerk kan kopen en dat blijkt een Romeinse Kaars te zijn. Debbie besluit om de Romeinse Kaars te kopen. Rechts op de toonbank staan dus 4 rode Romeinse Kaarsen. Pak een Romeinse Kaars (Firework).

Debbie moet nu terug naar het strand en de pier om die Jobo te vinden en ook om de uitbater van de sportwinkel over te halen om terug te keren naar zijn winkel. Loop een scherm omlaag en dan een scherm naar links. Debbie is dan terug bij de Bar en de Sportwinkel. Ga nog een scherm naar links en.....Debbie is dan terug bij het:

Strand:

Een meisje zit hier op het strand te zonnen. Loop het strand op en ga dan een scherm naar links en...........

Een verrukkelijke neger ligt te zonnen in een strandstoel en dit is dus die Jobo waar Old Bill het over had. Praat met Jobo.  Jobo wil Debbie wel van alles vertellen over het eiland Alethia, maar Jobo heeft dorst en is pas bereid om iets te vertellen als Debbie hem eerst voorziet van een "Seaside Berry Wamba" drink.    Wel....waar zou Debbie zo'n drankje voor Jobo kunnen krijgen? Juist....in de Sand Bar. Ga dus 1 scherm terug naar rechts, dan 1 scherm omlaag en dan weer 1 scherm naar rechts en......Debbie is terug bij de Sportwinkel en de Sand Bar. Ga nu dan de Sand Bar binnen.

Sand Bar:

De Sand Bar beoogd een image van een rauwe cowboysaloon hoog te houden. Helaas lukt dat niet erg. Praat met de barman, die achter de bartoog staat. Na de inleidende beleefdheden kun je de barman vragen over zijn cliŽntŤle, maar waarom zou Debbie daarin geÔnteresseerd zijn. Vraag dus gelijk maar: "Would it be possible for you to make a certain drink?". 

De barre man vraagt dan welk drankje hij voor Debbie kan maken en Debbie zegt dan dat het de "Seaside Berry Wamba" moet zijn. Helaas.....Barmanski heeft de juiste ingrediŽnten niet om een "Seaside Berry Wamba" te mixen. Als Debbie echter de ingrediŽnten kan bezorgen dan zal barmans met liefde het drankje voor haar mixen. Bargoof somt dan de ingrediŽnten op die nodig zijn voor een Seaside Berry Wamba en dat zijn: Zeewier, een Eikeltje en Bramen. 

Ga 2 schermen omlaag om weer buiten op straat te belanden. We zijn hier toch vlakbij het strand, dus laten we eerst maar op zoek gaan naar Zeewier. Ga weer een scherm naar links en loop dan het strand weer op, naar het meisje dat op het strand zit te zonnen. Rechts in dit scherm liggen een paar rotsen boven op 1 van de rotsen steekt een bosje Zeewier (Seaweed). 

Probeer het Zeewier te pakken, maar helaas....Debbie kan er niet bij. Pak de Tak, die je eerder van de Eikenboom hebt gepakt, uit inventory en klik dan met de tak op het zeewier en....met behulp van de tak slaagt Debbie erin om het zeewier te pakken. Nu op zoek naar een eikeltje. In de steeg, tussen Bill's boekwinkel en de poppenwinkel, staat een eikenboom, dus daar zijn vast en zeker wel eikeltjes te vinden. Loop 2 schermen omlaag. Debbie is dan terug bij het restaurant. Ga 2 schermen naar links en Debbie is terug bij de steeg tussen de poppenwinkel en Bill's boekenzaak. Loop de steeg weer in. Rechts in de hoek ligt een hoopje bladeren, die door het eekhoorntje van de boom zijn/worden geschud omdat het eekhoorntje steeds een eikeltje uit de boom pikt. Klik met je hand in/op het hoopje bladeren en.......Debbie vist een Eikeltje (Acron) uit de hoop bladeren.

Goed....nu nog wat Bramen zien te vinden, maar ook die kun je hier plukken. Voor de eikenboom groeit namelijk een Bramenstruik (Blackberries). 

Klik met je hand op de Bramenstruik (Blackberries) en....Debbie plukt een paar Bramen uit de struik.  

Ok....nu we alle ingrediŽnten hebben gaan we dus terug naar de Sand Bar. Loop dus omlaag, naar rechts en weer omlaag en we zijn terug bij de:

Sand Bar:

Ga weer naar binnen en spreek Barremans weer aan en zeg: "I've got all the items for the drink" en...

Het barmannetje doet waar ie voor is ingehuurd, namelijk het mixed van een Seaside Berry Wamba. Barryup zet het drankje op de bar. 

Debbie hoeft niet te betalen want het drankje komt op Jobo's rekening te staan. Pak de Seaside Berry Wamba en ga terug naar het strand en naar Jobo. 

Praat weer met Jobo en zeg dat je het drankje hebt en vanzelf geeft Debbie dan het drankje aan Jobo en die verteld Debbie dan nu van alles over het Alethia eiland. Gebruik hier alle vragen die je krijgt om geen belangrijke informatie te missen.  Tijdens zijn verhaal geeft Jobo dan een klein beeldje aan Debbie. Het beeldje zal Debbie, volgens Jobo, beschermen tegen de Zwarte Magie, die volgens Jobo, wordt beoefend op de eilanden.  

Restaurant:

Loop weer terug naar rechts en dan weer 2 schermen omlaag. Debbie is weer terug bij het restaurant, op de hoek van de straat. Ga nu naar binnen.Debbie meld dat ze te vroeg is voor het etentje met oom Bill en Rachel. Bekijk de voorste tafel, die links aan de muur staat. Debbie gaat dan recht voor de tafel staan. Beweeg de cursor over de tafel om te lezen wat voor bestek er zoal op de tafel ligt. Er ligt o.a een Tang (Tongs) op tafel. 

Bekijk de Tang (Tongs). Het is een Slatang om er sla mee te pakken. Debbie vindt dat de tang er uit ziet als een groot pinchet. 

Pak de Tang (Tongs) want Debbie kan deze tang gebruiken als pinchet. Verlaat het restaurant weer en keer terug naar het:

Strand/Pier:

Loop het strand weer op en dan 3 schermen naar links en....Debbie loopt via de trappen weer omhoog naar de Pier.  

Op het einde van de pier zit Dan, de eigenaar van de Sportwinkel, te vissen. Loop dus door naar Dan. Praat met Dan.

Debbie vraagt Dan of hij zijn winkel weer even wil openen maar Dan piekert er niet over. Eerst wil Dandyboy die verdomde grote vis vangen want hij wil worden uitgeroepen tot de beste sportvisser van het jaar. Loop een scherm terug omlaag, naar de hengelsportwinkel van Bob ( Bob's Bait & Tackle). Praat met Bob en vraag: "I was wondering if you could help me?". 

Debbie vraagt Bob hoe ze er voor kan zorgen dat Dan die klote vis gaat vangen. Bob vertelt dat zijn oom, die eigenlijk de eigenaar is van deze verkoopkeet, een speciaal aas heeft om er die grote vis mee te vangen (Lucky Lure). Debbie kan de Lucky Lure krijgen maar dan moet ze eerst even wat wormen voor mooie Bobbie gaan vangen. Bob geeft dan een Schep (Shovel) aan Debbie om er de wormen mee uit te graven. Vraag verder: "Do you happen to know where I could find some worms?", maar dat weet Bobbie ook niet. Rechts voor de verkoophut staat een stapel Emmers (Pails). Pak een Emmer. 

Ga een scherm terug links en dan een scherm omlaag en Debbie beland weer op het strand, waar ze eerder de visgraat van de 2 zeemeeuwen heeft gejat. Loop 2 schermen omlaag en we zijn terug bij het Motel. Ga een scherm naar rechts, naar de receptie/kantoor van het motel. Rechts naast het motel is het speelterrein. Op het speelterrein staat een picknicktafel, een draaimolen, een schommel en een klimrek. Vlak voor de picknicktafel is een Smerige Plek (Dirt) in het gras. 

Bekijk die Smerige Plek (Dirt) met de loepcursor. 

Pak dan de Schep uit inventory en klik ermee op de Smerige Plek (Dirt) en.....Debbie graaft een gat.

Klik 3 keer met de handcursor in het gat dat Debbie heeft gegraven. Elke keer haalt Debbie dan een Worm uit het gat, zodat je uiteindelijk dan 3 wormen hebt gepakt. 

Duik de inventory in. In inventory pak je een worm op en dan klik je de worm op de emmer en....Debbie stopt vanzelf alle 3 wormen in de emmer.

Loop terug naar links en dan omlaag en loop dan het strand weer op. 

Ga weer naar links om weer via de trappen op de pier te belanden. Loop door naar Bob en praat weer met Bob en zeg "I got your worms"

Vanzelf zal Debbie dan de wormen aan Bob geven en in ruil daarvoor ontvangt zij de Lucky Lure. Loop naar rechts, naar Dan. 

Pak de Lucky Lure uit inventory en klik ermee op de vissende Dan en.....zeg "Dan" en.......

 Debbie geeft de Lucky Lure aan Dan om er de grote vis mee te vangen. Loop terug naar Bob en.....Je ziet dan dat Dan de vis gevangen heeft en nu terug keert naar zijn winkel.

Ga dus ook terug naar Dan's Sportwinkel. Dus eerst terug naar het strand en dan schermen naar rechts. 

Terug bij de Sportwinkel en de Sand Bar zie je dat de sportwinkel weer open is, dus ga nu naar binnen:

Dan's Sportwinkel:

Vanzelf volgt er een praatje met Dan, die Debbie heel erg dankbaar is omdat ze ervoor heeft gezorgd dat hij die grote vis heeft kunnen vangen. 

Als dank mag Debbie voor nop alle spullen pakken die ze nodig heeft uit de winkel van Dan.

Aan de muur staat de grote kast waarin de spullen liggen die Dan verkoopt. Rechts staat een groene tent.  

Pak de Tent. Pak uit de kast de volgende spullen:

Kompas (Compass), Zaklantaren (Flashlight), de 2 Slaapzakken (Bedroll), een klein Mes (Knives) en Touw (Rope). 

Restaurant:

Verlaat de winkel als je alle spullen hebt gepakt. Steek gelijk de straat over. Debbie is dan weer bij de boekwinkel. Loop naar rechts, naar het restaurant en ga het restaurant weer binnen.In het restaurant loop je dan nu een scherm naar rechts en....praat met de receptioniste van het restaurant en zeg "We have a reservation under the name of Johnson" en de receptioniste bevestigt de reservering. 

Stap achteruit. Bij het grijze muurtje staat een kauwgomballenautomaat. Bekijk de kauwgomballenautomaat. Debbie meld dat het ding Tokens van de Creepy Clown Arcade neemt, en laat je nu toevallig zo'n muntje uit 1 van de afvoerputjes hebben gevist. Pak dus het Creepy Clown Muntje uit inventory en klik ermee op de kauwgomballenautomaat en pak dan de rode Kauwgombal uit het apparaat. 

Het is een Gator kauwgombal dat Debbie uit de automaat haalt en dat is toevallig haar favoriete kauwgombal.Debbie meld dat het restaurant gereed wordt gemaakt om de dinergasten te ontvangen.Verlaat het restaurant maar ga gelijk weer naar binnen en......Oom Bill en Rachel zijn nu ook aangekomen want het is tijd op te gaan dineren.....de game gaat nu vanzelf verder. 

Debbie, Rachel en Bill genieten van de maaltijd, terwijl Debbie haar plannen ontvouwd. Rachel krabbelt echter terug.....Rachel zal Debbie niet vergezellen op haar zoektocht naar het Anubis beeld.De volgende morgen nemen Bill en Rachel afscheid van Debbie, die met de motorboot, bestuurt door Romero, vertrekt naar Alethia. 

Na een emotioneel afscheid en een lange zeereis belanden we dan in:

Deel 2: Debbie op de Eilanden:

2010: Walkthrough door: Louis Koot