2020: Walkthrough door: Louis Koot

Voor deze walkthrough speel ik de DIRECTOR's CUT versie van de game. 

Deze Director's Cut versie heeft 2 verschillende Eindes maar verder is het hetzelfde als de eerste versie

Boek 1: De Plaag (The Blight)

A: Het domein van god Poseidon:

De game begint met de stem van Calliope die verteld wie ze is en verteld over Argonus. Luister geduldig naar Caliliope, ik ga dit niet voor je vertalen en uitschrijven.  Als Calliope klaar is dan zijn we op het strand en zien we een enorme stenen krijger door de zee naar rechts lopen. We zien ook het wrak van de Argus en een enorme drietand die vanuit de zee omhoog steekt. 

Dan zien we dat onze held Argonus wakker word, opstaat en zijn tas oppakt van het strand.

Het is het jaar 1242 voor Christus. Argonus is met zijn schuit de Argo en bemanning op de klippen gelopen,  voor de kust van een nog volledig onbekent Grieks eiland. Deze schipbreuk is volkomen te wijten aan het prachtige gezang van de Sirenen, waar Argonus geen weerstand aan kon bieden. Overal op het strand, en ook verder op het eiland, staan versteende mensen. Deze versteende mensen zijn de bewoners van het eiland en ook de bemanning van de Argo is volkomen versteent, tengevolge van een plaag die hier heerst. Ook de Goden zijn versteend. De dieren zijn echter niet versteend en springlevend. Er vliegen vogels rond en er lopen schapen rond.

Je kijkt naar zo'n versteende man. Op de uitgestrekte linker hand van de versteende man zit een witte uil. Ga dicht tegen de man aan staan. Je krijgt dan 2 rondjes waar je op kunt klikken. 1 rondje verschijnt op de man en 1 rondje verschijnt op de uil.  Linksklik de rondjes en luister dan naar wat Calliope zegt over de man en de duif.... 

Ik ga niet vertalen en uitschrijven wat Calliope overal op te zeggen heeft. Deze man is Tiphys, de roerganger van de Argo

 Draai je dan om naar de zee. In zee proberen 2 versteende bemanningsleden van de Argo het strand op te lopen, wat hun dus niet lukt want het is nogal moeilijk vooruit komen als je versteend bent. De achterste vent is Hylas en de voorste is Acastus de zoon van koning Pelias.  Je ziet ook het wrak van de Argo

Zorg dat je de rondjes krijgt op de 2 versteende zwemmers, linksklik er dan op en luister weer naar wat Calliope te zeggen heeft. Doe dit ook op het wrak van de Argo. Draai dan naar links en.....Rechts naast de neerstorende waterval zie je de versteende Amphititre, godin van de Zee, in een verleidelijke pose op de rots staan.

Bij de waterval en Amphitrite ligt het wrak van een roeiboot op het strand, daar gaan we nu even een kijkje nemen.

Draai weer iets links en volg het strand nu naar de waterval en dan  naar rechts, de hoek in waar de roeiboot ligt.

Er staan 2 versteende kindertjes voor de roeiboot. Tja....ook al in de oudheid was kindermishandeling aan de orde van de dag. Loop door naar de roeiboot en klijk dan omhoog naar Amphitrite. Zorg dat het rondje op Amphitrite krijgt en klik dan om weer wat commentaar van Calliope te horen. Kijk dan omlaag naar het roeiboot wrak. Je krijgt 2 rondjes in het wrak. Het linker rondje komt op een Glinsterende Steen die in het zand ligt. Klik eerst het rechter rondje. Zorg dan dat je de hand krijgt in het linker rondje. Linksklik dan om te horen wat Calliope te zeggen heeft over de steen.

Rechtsklik dan om de steen te pakken en op te bergen in je inventory. We zullen deze steen de Sleutelsteen noemen, want straks open je er een deur mee

Via de E-toets van je toetsenbord open  je het Inventoryscherm waar je dan de steen nader kunt bekijken door er op te linksklikken.

 Draai je om en loop nu naar de versteende kinderen.

Ga je verder niet meer uitleggen over de rondjes en dat je op alle versteende mensen en objecten / items moet linksklikken om er het commentaar van Calliope over te horen. Bij de kindertjes ligt een Moza´ek Scherf in het zand. Zorg dat je het rondje met de dichte hand erin op de scherf krijgt, rechtsklik dan om de scherf te pakken

 Je pakt de Moza´ek scherf en bergt het op in je tasje.

Druk je E-toets in om de inventory te open.  Je ziet links je opgeraapte items, dat zijn nu de Sleutelsteen en de Moza´ek scherf.

Linksklik op een item om dat item groot in je scherm te zien. Calliope vertelt er dan iets over

 Ga nu naar de waterval. Ga vlakvoor de waterval staan. Je kunt Calliope iets laten vertellen over de waterval.

Draai je dan om. Je kijkt dan vanaf de waterval uit over het strand

Planken verzamelen:

Her en der liggen er planken op het strand. Die planken zijn wrakhout van de Argo en van andere schepen die hier op de klippen zijn gelopen. We gaan deze planken nu verzamelen terwijl we verder over dit strand struinen. Ondertussen ga je dan wel ook weer op alle versteende mensen en objecten linksklikken om er het commentaar van Calliope over te beluisteren. Hier op dit strand zijn er 8 wrakhout planken te scoren

Recht voor je zie je een dikke kei, bij het bosje hoge gras. Bij die kei ligt Plank 1. Loop naar de kei en zorg dat je het hand rondje op de plank krijgt.

Rechtsklik dan om de plank op te rapen

Verder op ligt een omgevallen zuil op het strand. Bij die zuil ligt Plank 2. Loop door naar de zuil

Zorg weer dat je het handrondje op de plank krijgt. Pak de plank

Kijk naar de Argo en  de drietand. De drietand torent op uit de zee, achter een stapel grote rotsen.

Voor die grote rotsen ligt een stapel kleinere rotsjes op het strand en daar ligt ook Plank 3

Loop dus naar die stapel kleine rotsjes, als er een stomme schaap in je weg komt dan geef je het beest maar een schop. Pak Plank 3

Iets verder op, op de rand van het strand, ligt Plank 4 bij een klein rotsje.

Loop dus door naar plank 4 en raap het op

Het is nu een goed moment om even je Kaart van dit gebied te openen. Dus druk je M-toets om de kaart te openen. Op de kaart zie je nu The Beach, want daar ben je nu

Naarmate je het strand meer verkent verschijnen er meer dingen op de kaart. Klik nu op The Beach en luister dan naar Argonus die voorleest uit zijn dagboek

Rechtsklik en dan je M-toets weer drukken om de kaart weer op te bergen.

Loop dan naar de hoge rotsen en volg dan het hoge gras naar rechts en dan om de rotsen heen.

Je zult dan Plank 5 tegen komen. Pak Plank 5

Je bent nu op het volgende deel van het strand en recht voor je zie je de Drietand.

Je ziet ook een mast op het strand liggen, en je een visnet en een versteende man met een versteende hond.

Vlak voor de mast ligt Plank 6, dus loop er naar toe en raap plank 6 dan op

Je kunt op de mast klikken en op de drietand om er het commentaar van de alom vertegenwoordige Calliope over te beluisteren.

Loop dan door naar de man met zijn hond

Klik de man, de hond en het visnet en luister naar Calliope. Plank 7 ligt in het hoge gras bij de rotsen

Ga dan  naar het hoge gras bij de rotsen en.....

........raap dan Plank 7 op, die in het hoge gras bij een rotsje ligt

Pegasus het gevleugelde paard

Loop door naar rechts en ga dan links omhoog de landtong op. Bij de boom staat het gevleugelde witte paard Pegasus op je te wachten

Kom nog niet te dichtbij want dan galloppeerd Pegasus weg.

Zorg eerst dat je het rondje krijgt op Pegasus, klik dan om Calliope's commentaar over het paard te horen. Klim dan verder omhoog en.......

Pegasus galloppeerd dan weg.....Volg Pegasus verder omhoog tot het einde en.......

...Pegasus vliegt dan weg naar links, naar de enorme versteende krijger

Je kunt op de versteende krijger klikken. Je staat hier dus boven op de klip en dit is een Dead End.

Vanaf de versteende krijger draai je rechtsom en kijk je omlaag. Diep beneden je zie je een  landengte, waar je op kunt klikken.

Draai verder rechts en je ziet een Stenen Deur,  geflankeerd door twee goden beelden. Calliope vertelt je er iets over. 

Het linker beeld stelt Minos, de koning van Kreta voor. Het rechter beeld is Pasiphae, de dochter van Helios

Draai je om en loop nu terug omlaag naar het strand.....

Vlak voordat je het strand weer bereikt ga je naar de boom die aan de rechter kant staat.

 Aan de voet van deze boom groeit een plant en die plant moet je pakken. Het is een Mandragora Plant

Dus zoom in  op de plant en ruk het dan uit de aarde

Loop nu verder omlaag, terug het strand op. Je hebt nu een aardige wandeling gemaakt en ondertussen 7 planken opgeraapt en de Sleutelsteen en een Moza´ek Scherf. Er is hier nog 1 plank te rapen en dat gaan we nu nog even doen voordat we naar het volgende gebied gaan.

Loop over het strand terug richting de waterval. Bij de rots waar je Plank 1 hebt gevonden draai je dan links

Ga vooruit...rechts aan de rand van dit pad zie je een rotsje liggen. Bij dat rotsje ligt Plank 8

Ga dus Plank 8 oprapen

Volg dit pad dan verder vooruit en je bereikt dan de hoek en hier gaat een stenen trap pad omhoog

Klim via het stenen trap pad omhoog en  als je boven bent zie je de versteende argonaut Palaemonius in het gras staan

Ga even horen wat Calliope te vertellen heeft over de arme Palaemonius.

Draai dan rechts en volg het pad verder omhoog. Het pad wordt dan een  trap. Boven de eerste treden zit een moedertje met haar dochtertje versteend op een bank

Klim verder omhoog en ga naar het bankje

Klik op mamma en dochter om Calliope weer te horen. Op het bankje ligt ook je 2e Moza´ek Scherf. Pak de Scherf

Klim de volgende treden op. Het heeft geen zin om ook de bovenste serie treden te beklimmen want de trap wordt hier geblokkeerd door de waterval. Staande op het plateau draai je rechtsom. Tussen de bomen zie je een versteende argonout op een tak staan. Zoom daar op in, dus loop door naar de rand van het pad

De versteende Argonaut is Castor en boven hem hangt een Halsketting aan de tak. Castor is versteend terwijl hij probeerde om die halsketting te pakken.

Ook jij kan de halsketting nu niet pakken omdat het stomme ding te ver van je vandaan hangt. Je hebt iets nodig waarmee je de halsketting kunt pakken

Je kan vanwege de waterval hier niet verder omhoog naar Poseidon's tempel. Dus ga terug omlaag naar de versteende Palaemonius.

Athena

Links is het trappad naar het strand maar ga nu voorbij Palaemonius rechtdoor en volg het bos pad verder

Volg dit bospad tot je aan de rechter kant 2 versteende argonauten ziet zitten. Loop nog een stap door en......

......een hand dwingt Argonus nu op de knieŰn en we horen Calliope weer. Liggent in het gras ziet Argonus 2 slangen meisjes voor bij glijden en......

.....als de slangen meisje verdwenen zijn verschijnt de godin Athena. Luister naar haar....

Athena is de Beschermvrouwe van alle ambachtslieden en kunstenaars en de Godin van de Strijd. Ze is ook de naamgeefster van de stad Athene.  Athena vreest dat zij verantwoordelijk is voor de plaag die over het eiland is gekomen en daarom wil ze het goed maken. Athena verteld dat vele van Argonus metgezellen nog leven en ze geeft Argonus de opdracht om ze te zoeken. Athena zal dan zorgen voor een boot waarmee we dit eiland kunnen verlaten.

Na haar praatje verdwijnt Athene, maar ze blijft alom vertegenwoordigd om een beschermend oogje op Argonus te houden

Je kaart en je dagboek is nu ook weer bijgewerkt dus als je dat wilt bekijken dan druk je de M-toets. 

Klik op het Athena rondje en je hoort Argonus vertellen over Athena

Bekijk nog even de twee versteende argonauten, het zijn Oileus en Phalerus. 

Vanaf de versteende Oileus en Phalerus volg je het pad het pad verder

Je bereikt dan de afgehakte Hydra Kop

Achter de Hydra kop staan weer een paar versteende argonauten in het gras  en achter die argonauten zie je de veelkoppige slang, de Hydra,

Bekijk de afgehakte Hydra Kop. Je moet iets met deze kop maar je hebt er het gereedschap nog niet voor

Rechts naast deze afgehakte Hydra kop staat een eenzame boom op de rand. Aan de voet van die boom kun je een plantje plukken.

Loop naar de boom en zoom in op het plantje en pluk het plantje dan, het is de Zwarte Nachtschade plant

Ga verder en linksklik op alle versteende argonauten die hier in vergadering bijeen zijn. Als gewoonlijk heeft Calliope over elk van hen weer iets te vertellen. Het zijn Canthus,  Eribotes, Calais, Taenarus en Asterius. Loop dan door naar de versteende Hydra, de veelkoppige slang, en bekijk die ook

Voorbij de Hydra houd het pad op maar op de uiterste rand staat nog een eenzame boom.

 In de stam van die boom steekt een speer en Argonus heeft die speer hard nodig om er straks de halsketting, bij Castor, mee te kunnen pakken

Loop dus door naar de laatste boom,  achter de Hydra, en ruk dan de Speer uit de boom.

Het loopt hier verder dood, of je moet bij deze boom de diepte in springen. Maar Argonus heeft helemaal geen trek om zelfmoord te plegen, en Athena staat dat ook niet toe. Dus draai je om en loop nu helemaal terug naar de 2 argonautjes waar Athena daarstraks opdook. Volg het pad dan verder terug maar niet helemaal terug naar Palaemonius.

Poseidon: De God van het Water:

Als het pad naar rechts bocht zie je een enorm stenen hoofd tegen de rots aan liggen. Ga naar dit stenen hoofd

Het Hoofd ligt op zijn zijkant en met zijn linker oor in het zand. 

 Vlak voor het linker Oog van het Hoofd staat een klein pilaartje. Het linker Oog is feitenlijk een ronde stenen deur dat de toegang tot de grot en het meer afsluit.

Ga voor het pilaartje staan. In de bovenzijde van het pilaartje zit een "kuiltjte"....Je krijgt er de open hand op ten teken dat je iets in het pilaartje moet steken. 

Open de inventory (E-toets). Linksklik op de Sleutelsteen en hou dan je muisknop ingedrukt en sleep de steen uit de inventory naar het pilaartje en op de "open hand".

De "open hand" wordt groter zodra je er de steen op zet, dus klik om de sleutelsteen in het pilaartje te steken en.....

Het "Oog" van het Hoofd rolt nu open, dus duik de grot in en volg het pad door de grot naar het meertje

Loop het meer in, het is ondiep water. Aan de overkant zie je een witte steen tegen de oever aan liggen.

Waad door het water naar die witte steen. Er groeit een paarse plant bij de witte steen. Pluk de paarse plant

Waad verder door het meer naar het helling pad en volg het pad omhoog naar de Tempel van Poseidon

Voor de Tempel spuwen twee stenen vissen water en veroorzaken zo de waterval die naast Amphitrite omlaag sort en dus de trap blokkeerd bij het bankje waar mamma en haar kint op zitten. Deze twee waterspuwers moeten worden uitgezet, maar hoe?

Draai je om. Midden voor de tempel staat een versteende de vrouw.

Loop naar de versteende vrouw. Linksklik op de versteende vrouw en de beide stenen waterspuwende visjes om te horen wat Calliope er over te melden heeft.

Klim dan de brede trap op naar de tempel. Boven staat de tempel priester al op je te wachten.

 Helaas kan de beste man je niet zijn zegeningen geven want ook de priester staat er tamelijk versteend bij.

Linksachter de priester probeert een vrouw de tempel uit te rennen, waarschijnlijk op de vlucht voor de toorn van god Poseidon, die achterin op zijn podium staat

Achter de vrouw staat een bankje en achter het bankje staat een vaas aan de muur. Loop door naar het bankje. 

Je 3e Moza´ek scherf ligt op het bankje. Pak de scherf

Je kunt van Calliope nog wat commentaar krijgen over de vaas. 

God Poseidon, de God van het Water,  torent versteend boven iedereen uit. Ga recht voor Poseidon staan, kijk dan omhoog naar zijn Goddelijk Hoofd. Je krijgt het rondje met open hand op Poseidon's hoofd ten teken dat je Poseidon iets moet geven of tonen. Maar dat item heb je nog niet. Linksklik het rondje om Calliope te horen.

Rechts naast Poseidon zie je een klein wit dingetje op de muur pilaar zitten. Dat dingetje is Athena in de gedaante van een witte uil. Je kunt op de uil klikken om er Calliope's commentaar over te horen. Doe dit meerdere keren, totdat Calliope zichzelf herhaald. Ga dan naar achter Poseidon. Achter Poseidon zie je een klein gat in de vloer........vanuit dat gat komt geel licht. Bekijk dat gat en hoor wat Calliope er over te zeggen heeft.

Je zult meer van dit soort gaten vinden.....Het zijn Reis Portalen waarmee je snel van de ene tempel naar een andere tempel, in een ander Domein, kunt reizen. Maar dit gat werkt nog niet omdat je de andere tempel, waar dit Poseidon gat mee verbonden is, nog niet hebt gevonden. Ga nog even alle wand moza´eken bekijken en ook de vaas die aan de andere muur staat om er het commentaar van Calliope over te horen. 

Verlaat dan de tempel weer. Vanwege de waterspuwers kun je niet via de trap terug naar beneden, dus je moet terug via het meertje en de grot. 

Beneden draai je dus rechts en ren je vooruit en dan ga je via het pad terug naar beneden, naar het meertje en de grot.

Waad terug door het meertje en voorbij de witte steen naar rechts en het water weer uit.

Volg de grot / tunnel naar de uitgang / ingang en er door naar buiten

Draai meteen om naar het pilaartje en  pak er de Sleutelsteen weeer van af.

Je hebt de Sleutelsteen later nog nodig dus vergeet dit niet. De grot blijft  gelukkig open

Als je de Sleutelsteen terug hebt gepakt volg je het bospad terug naar Palaemonius

Vanaf Palaemonius volg je het pad, en de trappen, terug naar Castor, die nog altijd probeerd om de halsketting te grijpen

Argonus heeft de halsketting nodig want hij moet het ding offeren aan Poseidon. Zorg dat je helemaal weer bent ingezoomd op de halsketting. Open dan de Inventory (E-toets). Linksklik in inventory op de Speer en hou je muis ingedrukt. Sleep de Speer dan naar de Halsketting,  tot op het rondje met de dichte hand erin. 

Het rondje word groter als je het raakt met de speer, dus KLIK en.....Argonus hengelt de Halsketting met de speer zijn tasje in.

Vanwege de waterval, veroorzaakt door de twee waterspuwende vissen, moet je nu dus via de grot en het meer terug naar de Poseidon Tempel.

 Dus volg de route terug naar het Stenen Hoofd en duik er de grot weer in

Door de grot, het meer en het omhoog pad terug naar de tempel. Trap om en loop door naar Poseidon. 

Ga weer recht voor Poseidon staan, kijk omhoog naar zijn snuffert en sleep dan de Halsketting vanuit de inventory tot op het Hand rondje en.....

......Argonus toont Poseidon de halsketting en het behaagd de God om uit zijn versteende staat te treden. 

Poseidon komt tot leven en spreekt tot Arganus....Luister naar Poseidon.....

Als dank voor de Halsketting heeft Poseidon een "pad" geopent. Na zijn toespraak keert Poseidon terug naar zijn versteende staat.

Als je in de inventory kijkt zie je dat je de Halsketting nog steeds hebt.

Open de Kaart (M-toets) en zie.....Het hele Poseidon Domein is nu ingevult op de kaart. 

Je ziet ook dat bij Amphitrite de waterval nu is verdwenen....daar is nu de doorgang naar het volgende Goddelijke Domein, van de god Hera

Klik op het rondje bij Poseidon's Tempel en luister naar Argonus die dan over Poseidon  voorleest uit zijn dagboek

Verlaat de tempel en zie......De vissen zijn "droog gevallen"....de waterval is verdwenen, dus je kunt nu via het trappen pad terug naar Palaemonius, doe dat dus

Bij Palaemonius sla je linksaf en ga je omlaag, terug naar het strand. Loop aan de linker kant terug naar Amphitrite

De waterval is verdwenen en er is hier nu een  doorgang naar het volgende gebied. Ga dus tussen de rotsen door en volg het strand dan verder naar twee pilaren

Ren tussen de pilaren door en.......er volgt een LOADING

Na de LOADING ben je in een nieuw gebied beland en.........

....Argonus word aangevallen door drie harpijen, mythische wezens, half vogel, half vrouwmens. De Harpijnen vliegen weg en Argonus staat op. We zijn beland in:

Boek 1: The Plaag: Deel 2: Domein van Hera

2020: Walkthrough door: Louis Koot