2020: Walkthrough door: Louis Koot

Voor deze walkthrough speel ik de DIRECTOR's CUT versie van de game. 

Deze Director's Cut versie heeft 2 verschillende Eindes maar verder is het hetzelfde als de eerste versie

Boek 4: De Berouwvolle

Deel 1: Labyrint en Teleporteren

A: Labyrint

Je bent nog in Boek 3 maar als je zometeen in de 1e gang van dit Labyrint bent dan wordt het Boek 4.

Je bent in 1 van de 5 Entree hallen van het cirkel Labyrint. Dit is de Hephaestus Entree Hal. Het is donker maar dankzij je eeuwig brandende toorts heb je licht. 

Midden in de hal staat een stenen kolom. Achter de kolom is de ingang van het cirkel labyrint. 

Loop door naar de kolom en ga er dicht voor staan. Op de 2 pilaartjes staan vuurschalen met olie.  Op de kolom zie je concentrische ringen. Dit is het cirkel Labyrint. Tussen de ringen zijn gangen en in elke gang zijn doorgangen naar de volgende gang. Door tussenschotten zijn de gangen in segmenten verdeeld. Rondom het doolhof zie je 4 symbolen: een drietand, een lier, een slang en een hamer.  Deze 4 symbolen zijn de 4 Entree hallen van het Labyrint. Bij de hamer staat een stip ten teken dat je nu in de Hephaestus Entree Hal staat

Nummer de ringen, van buiten naar binnen, als 0, 1,2,3,4. Nummer de gangen,  van buiten naar binnen, als A, B, C, D. De middelste cirkel is de Centrale Kamer E. Bij het Slang symbool krijg je 3 cirkeltjes op de ringen 1, 2, 3. In die 3 cirkeltjes krijg je de Hand. Noem die 3 handcirkeltjes, van buiten naar binnen, F, G, H. Door te rechtsklikken op de handcirkels F, G, H draai je de ringen 1, 2, en 3, waardoor je dus een pad kunt maken om van de ene Entree Hal naar een  andere Entree hal te gaan door het Labyrint. De ringen 0 en 4 kun je niet draaien

Steek nu eerst de 2 vuurschalen aan met je toorts. Zorg dat je de Hand krijgt op een vuurschaal en rechtsklik dan om de schaal aan te steken met je toorts

Ga dan weer voor de cirkel plaat staan. We moeten nu door het labyrint naar de Hal bij het slang symbool. Het slang symbool markeert de grot van de Gorgonen en daar wil je nu eerst naar toe. Je moet dus nu de ringen 1, 2 en 3 draaien zodat je vanaf de hamer door het labiring naar de slang kunt gaan. Je draaid de ringen 1, 2, 3 via F, G, H (rechtsklik)

Zorg dat je de hand krijgt op cirkel G, dan op H en weer op G. Rechtklik dan 1 keer G, 1 keer H en 1 keer G.....

Telkens zie je dat Argonus dan de ringen 2 en 3 draaid

Je hebt nu een doorlopende route door het labyrint gemaakt vanaf de Hamer naar de Slang, via de Centrale Kamer E.

Als bij jouw het labyrint er nu ook zo uit ziet dan loop je om de kolom heen naar de Ingang van het Labyrint

Net voordat je Gang A in stapt krijgt Argonus weer even een visioen. Stheno vermoord haar zuster Eutyale

Na het visioen stap je Gang A van het labyrint in en draai je links. Loop naar de vuurpot en steek het aan met je toorts. Doe dit met alle vuurpotten die je tegenkomt...ze leveren je een achievement op als je alle vuurpotten aansteekt. Loop door en je krijgt dan in de gang de mededeling dat je in Boek 4 bent beland. .....Gang A loopt dan dood, dus ga door de doorgang naar Gang B

Gang B loopt rechts dood, dus draai links en volg gang B tot de doorgang naar gang C en steek dan door naar gang C

Gang C loopt links dood, dus volg gang C naar rechts , waar het ook dood loopt, maar hier ga je door de doorgang naar gang D. 

Volg gang D naar links tot je bij de Centrale Kamer E bent gekomen . Je bent dan in het centrum van het Labyrint

Ga de Centrale Kamer in en loop door naar de versteende Minotaurus. Gebruik je vurige rechthand om de ziel van de minotaurus te bevrijden

Draai je om en loop terug naar gang D maar ga meteen rechtdoor Gang C in en volg gang C naar rechts, naar het einde.

Steek dan links door naar gang B en volg gang B naar rechts en volg de gang naar het rechter einde

Aan het ein de van gang B ga je door naar gang A.....Dit segment van gang A is een "waterige" gang

Volg gang A naar rechts, tot de vuurpot. Steek de vuurpot aan en stap dan hier door de poort

Je bent nu in de Slang Entree Hal. Gelukkig heb je een brandende toorts om je enigzins bij te lichten. Loop door naar achter de labyrint kolom.  De twee enorme deuren zijn de toegang tot de grot van de Gorgonen. Steek de vuurpot aan en ga dan even het cirkel doolhof bekijken op de kolom

Verdraai het doolhof nu niet hier want als je dat wel doet kom je straks in "deep shit".

Je  ziet op de kolom dat nu de stip onder de slang staat ten teken dat je op het juiste ''adres" bent aanbeland.

Draai je om, loop naar de deuren en zorg dat je de Hand cirkel krijgt op de deuren. Rechtsklik dan en.....

.....Argonus spreekt de woorden uit die hij in het visioen heeft gehoord en de deuren zwaaien dan open....

.....Loop dus het donker in en......Loading

B: Gorgolen Grot:

Loop voorzichtig de trap af en........

...het gaat dan even vanzelf.....de zwaar gewonde Euryale zit tegen de rechter muur en terwijl je vanzelf langzaam naar haar toe wordt gebracht vertelt ze wat de plannen zijn van haar zuster Stheno. Stheno wil wraak nemen op Athena en  alle andere goden voor de dood van haar zuster Medusa. Daarom wil ze alle doden en demonen uit de onderwereld bevrijden Euryale hoopt dat Argonus Stheno kan tegen houden en ze zegt dat hij daarbij de hulp kan gebruiken van de reus Talos. Om Talos te roepen moet Argonus op de Hoorn blazen die buiten op het balkon staat.

Euryale ademd dan haar laatste adem uit. Je kunt nog een keer linksklikken op de dode Euryale om nog wat Calliope commentaar te horen.

Open de Kaart en klik dan de Gorgons Home cirkel en.....Argonus leest weer voor uit zijn dagboek over Euryale

Kijk door de zaal. Midden in de vloer van de zaal steekt een plattegrond van het eiland.

Op de plattegrond staan alle tempels en nog enige andere dingen. Loop door naar de plattegrond

Ga op de plattegrond staan en bekijk alles even op je gemak. Loop over de plattegrond en zorg dat je overal de hand op krijgt...

linksklik dan en Calliope vertelt je dan wat er allemaal op de plattegrond te zien is

Je ziet dat bij bijna alle tempels er een gaatje steekt in de vloer....Die gaatjes zijn dezelfde gaatje die je ook in sommige tempels hebt gezien....Het zijn transport portalen.  

Voor de Posseidon Tempel drijft je schip, de Argo, in de zee. Zorg dat je de hand krijgt op de Argo en rechtsklik dan en........

Argonus schuift het schip op naar de kust. De Argo ligt nu aan afgemeerd aan het strand

Als je de plattegrond goed hebt onderzocht dan draai je rechtsom en loop je naar de stenen bank die bij de muur staat.

Op deze bank ligt een Tandwiel. Pak het Tandwiel

Voorbij de plattegrond staat een Harp en voorbij de Harp staat een stenen Waterbekken. Loop naar de harp. Raak de Harp aan via linksklik en dan via rechtsklik

Loop door naar het stenen waterbekken. In het bekken ligt een Obsidian Steen. Pak de Obsidian Steen

Bekijk de Obsidian Steen in inventory.

Op het halfronde buiten balkon staat de enorme Hoorn waar Euryale het over had. Ga naar de hoorn en linksklik het ding om Calliope's commentaar te horen

Indachtig hetgeen Euryale tegen je zei rechtsklik je de hoorn om op het ding te blazen, maar helaas reus Talos komt niet opdagen. Je blaast blijkbaar niet hard genoeg

Loop naar de ballustrade en kijk om laag. Diep onder je zie de jonge Apollo God in zijn prieel

C: Teleporteren naar Poseidon en de Argo

Draai om en ga terug naar binnen en naar de vloer plattegrond. Loop naar de voorzijde van de plattegrond en zoom in op de Poseidon Tempel. Zorg dat je de hand cirkel krijgt op het gaatje onder de tempel. Open dan de inventory en sleep dan de Obsidian Steen naar de hand en het gaatje en.......

......Argonus plaatst de Obsidian Steen in het gaatje en.......je scherm word wazig en er volgt een Loading en dan.......

.....blijk je te zijn geteleporteerd naar de Poseidon Tempel.

Je bent dan achter Poseidon. Verlaat de tempel aan de voorkant via de trap. Beneden draai je rechts en volg je de route naar en door de water grot / tunnel en naar buiten.

Volg dan de route naar het strand en  ga via het linker pad naar de zee en zie.....De Argo ligt nu aan het strand omdat je in de Gorgonen grot de Argo op de plattegrond naar het strand hebt verschoven. De voorplecht van de Argo ligt nu tegen de platte rots aan. Loop naar de platte rots en als je de Argo bijna hebt bereikt zie en hoor je in een visioen wat er hier met de Argo en haar bemanning, waaronder Argonus, is gebeurt

Na het visioen loop je de platte rots op tot je tegen de boeg van de Argo staat. Je kunt dan linksklikken op de mast van de Argo om Calliope te horen.

Zoom in op het boegbeeld van de Argo. Het boegbeeld heeft een Lier vast tussen haar handen. Pak de Lier want je hebt het ding nodig bij Apollo

Als je de Lier hebt gepakt keer je terug naar de Poseidon Tempel, via de grot of via de trappen.

Ga in de tempel naar het Teleporter  gaatje, achter Poseidon en zoom er op in

Open de inventory en sleep en klik de Obsidian Steen weer naar de hand op de teleporter en.....

Na de Loading ben je dan terug geteleporteerd in de Gorgonen Grot. Ga weer naar de vloer plattegrond en zoek op de plattegrond nu het Prieel van Apollo.  Ook bij Apollo's prieel steekt een teleporter in de vloer, dus sleep er je Obsidian Steen naar toe en klik de steen weer op de hand en......

......je wordt naar het Domein van Apollo geteleporteerd.....

D: Apollo:

Apollo is de god van het licht, de muziek en de poeziŽ en hij is de zoon Zeus en Leto. Apollo is tamelijk narcistisch en heel erg content met zichzelf

Je bent geteleporteert en beland in het prieel van Apollo. Loop naar voren en naar de 3 versteende muzikanten  die voor Apollo staan en....

......je krijgt weer een visioen....

Na het visioen bevrijd je de zielen van de 3 muziekanten uit hun versteende lichamen met je vurige rechter hand

Kijk dan omhoog naar Apollo en rechtsklik de hand en.....

...deze verwaande jonge adonis is kwaad op je omdat je hem geen offer brengt en nadat hij je dit in niet mis te verstane bewoordingen heeft verteld versteent ie weer

Apollo wil muziek en gezang...gelukkig heb je de Lier van de Argo nu bij je. Kijk weer omhoog, open de inventory en sleep en klik de Lier naar en op de hand en....

...Argonus plaats de Lier aan Apollo's voeten en de jonge God is tevreden gesteld en als beloning krijgt Argonus een mooie Shelp.

Bekijk in inventory de Schelp die je zojuist van Apollo hebt verkregen

deze schelp heb je nodig om reus Talos te roepen, maar zover zijn we nog niet

Draai je om, daal de lange trap af en  loop door tot het midden van het strand. Rechtdoor is de Apollo Hal van het Labyrint.

Ga echter eerst linksaf en volg dan het strand naar het schip dat ligt aangemeerd aan de houten aanlegsteiger.

Loop door naar de versteende argonaut op het schip en verlos zijn ziel met een zwierige zwaai van je vurige rechter hand

Terug naar het midden van het grasland voor het Prieel en ga dan linksaf en volg het pad naar de openstaande deuren van het Labyrint en ga naar binnen

E: Optioneel: Labyrint: Van Apollo naar de Schedel Hal

Je bent terug in het labyrint maar nu in de Apollo hal. Steek de vuurpot aan

We moeten naar de Drietand hal, linksboven, maar je kunt eerst even een een uitstapje maken naar een 5e hal die niet met een symbool staat aangeven. Die 5e hal is aan de linker kant en dan in het midden en in die hal kun je een Schedel oprapen. De schedel levert je een achievement op. Heb je er geen behoecfte aan dan sla je dit stuk over en ga je gelijk maar verder met F: Van Apollo naar de Drietand. Maar ik zal toch nu eerst uitleggen hoe je de schedel hal bereikt vanaf hier

Zoom weer in op de cirkels op de kolom. Bij de lier staat nu de stip ten teken dat je nu in de Apollo Hal van het labyrint staat.

Om vanaf hier naar de Schedel Hal te gaan rechtsklik je nu 2 keer op handje F om ring 1 twee keer te draaien

De route naar de schedel door het labyrint ziet er dan zo uit.....

Ga achter de kolom het labyrint weer in. Je bent dan in gang A, ga rechts en dan door de eerste doorgang naar gang B.

Ga rechts en door de 1e doorgang naar gang C. Volg gang C naar het einde, dus negeer de 1e doorgang

Aan het einde van gang C steek je door naar gang D. Draai rechts, volg gang D en duik gang C weer in. Draai rechts en volg gang C

aan het einde van dit segment van gang C steek je terug door naar gang B. Rechtsaf en door naar gang A.

In gang A weer rechtsaf en loop door naar de plukken  gras die nu in gang A groeien en ga bij het gras dan door de poort de Hal in.

Je bent in de 5e hal en deze heeft geen uitgang want die is ingestort. Loop door naar achteren, steek de vuurpot aan en loop door naar de Schedel, die op een rond pilaartje staat

Zoom in op de schedel. Linksklik de schedel voor commentaar van Calliope en pak de schedel dan via rechtsklik

Je hebt je achievement verdient maar verder ben ik er niet achter gekomen of je deze schedel ook nog ergens moet gebruiken in het spel. Je moet nu door het labyrint terug naar de Apollo Hal en dit is de omgekeerde route die je zojuist hebt gevolg en dat kun je zelf wel.

F: Van Apollo naar de Drietand.

Terug in de Apollo Hal zoom je weer in op de cirkels. Zorg dat je de hand krijgt in de cirkels F, G, H : Rechtsklik 1 keer F, 1 keer G en 3 keer H

De route vanaf de Lier naar de Drietand is dan zo....

Dus duik het labyrint weer in en volg de gangen naar de Drietand Hal....geen screenshots deze keer want dat werd me nu wel te veel. Volg deze route:

Gang A rechtsaf, doorgang naar gang B,  linksaf, doorgang naar C,  rechtsaf, naar D, rechtsaf, naar C,  rechtsaf, naar B, rechtsaf, naar A,  rechtsaf en daar de Drietand Hal in.

G: Drietand Hal

Loop door naar achteren en steek er de vuurpot aan met je eeuwig brandende toorts

Hier is een lift maar als je aan de lifthendel gaat trekken dan gebeurt er niets. De liftmachine staat in de stenen nis maar het ding mist een tandwiel

Zoom in op de machine en sleep en klik dan je tandwiel vanuit de inventory naar de Hand en.....Argonus plaatst het tandwiel op de machine

Terug naar de hendel en rechtsklik de hendel en.......het gaat dan even weer vanzelf verder

......de lift neemt je mee omlaag en ondertussen krijg je weer een visioen waarin je hoort hoe Athena haar dappere handlanger Perseus verteld hoe hij Medusa moet vermoorden.

De lift stopt dan. Steek de vuurpot aan en draai je dan om en loop in het duister de trap af en....

....het gaat weer even vanzelf verder....er volgt een Loading en dan.....

...in trance wordt Argonus het strand opgebracht. We zijn hier op de landengte die je in  Boek 1 van bovenaf zag toen je Pegasus de helling op volgde.

Athena verschijnt.....Luister naar Athena. Je mag hier niet verder van Athena.Achter Athena ligt het wrak van een schip dat door haar Sirenen hier op de klippen is gelopen en Athena wil niet hebben dat je daar naar toe gaat omdat je het gezang van de Sirenen niet zult overleven

Dus om je tegen de Sirenen te beschermen blijft Athena hier hangen.  

Je kunt niet voorbij Athena maar Argonus heeft het lied van de Sirenen nodig om reus Talos op te roepen. Argonus heeft hierbij de hulp van een dode nodig. Dus draai je om en zie.....je kwam uit de poort. Dit is de poort die je ook zag toen je in Boek 1 Pegasus volgde. Je bent dus terug in het Domein van Poseidon

Loop naar Minos en draai dan linksom.....In de verte zie je het wrak van schip.

Loop er naar toe en klauter dan via het wrak omhoog en dan verder omhoog naar de afgehakte kop van de Hydra.

 Deel 2: Talos, de bronze Reus

Volg de route naar het strand en duik dan bij Amphitrite tussen de rotsen door en dan tussen de 2 vuurpilaren  dooe naar het Hera domein

Ren omhoog naar de molen en via het molen erf naar de trappen van de tempel. Ga niet naar de tempel maar ren iets verder door en  sla dan rechtsaf en ren door naar de vijver

De skelet hoofdman staat nog in de vijver. Ren naar het skelet in de vijver en zorg dat je de Hand op zijn ribbenkast krijgt. 

Open dan de inventory en sleep en klik het rode Hydra Hart naar en op de hand en....

Argonus plaats het Hydra Hart in de borstkas van het hoofdman skelet en deze komt tot leven en zweert zijn trouw aan Argonus.

De Skelet Hoofdman zal Argonus nu volgen. Dus ren terug naar het Poseidon Domein. Stop wel steeds even en kijk  dan steeds even achterom om er zeker van te zijn dat het Skelet je ook volgt. Terug op het Poseidon Strand volg je de route terug naar de afgehakte Hydra Kop en voorbij de kop ga je, tussen de bomen en via het scheepswrak, terug omlaag naar Athena.

De magere hoofdman is Argonus gevolgt. Staande voor Athena draai je om naar de Hoodman en zorg je dat je weer de Hand op zijn ribben krijgt. 

Open de Inventory en geef de Schelp aan de hoofdman en zie wat ie er mee doet.

Onder het toeziend oog van Athena loopt de magere hein naar de Sirene die op de klif zit te zingen. De hoofdman "steelt" met de schelp de zangerige stem van de sirene

De Sirene keukelt dan stemloos de zee in en de hoofdman keert naar je terug en bied je de schelp weer aan. Pak de Schelp terug

De taak van de magere Hoofdman zit er op en hij blijft hier nu voor altijd staan. De hoofdman heeft zijn Schild verloren. 

Het Schild ligt achter de Hoofdman. Raap het Schild op

Bekijk het schild in inventory

Met de Schelp, waarin nu het gezang van de Sirene zit, kan Argonus nu Talos, de Reus, oproepen maar dat moet dus met de Hoorn van de Gorgonen. Argonus moet nu dus terug naar de Gorgonen Grot. Klim via het scheepswrak weer omhoog naar de Hydra Kop en ren dan door naar het Stenen Hoofd.

 Duik door het Oog van het Hoofd de grot weer in en keer via de grot terug naar Poseidon's tempel. 

Klim omhoog de tempel in en ga naar de Teleportsteen achter Poseidon. Steek je Obsidian Steen hier in het gat en.......

.....na de Loading ben je terug in de Gorgonen Grot. Open de Kaart en klik de Sirene Cirkel en luister weer naar Argonus die voorleest uit zijn dagboek over de Sirene.

Berg de Kaart op en loop door de grot naar de Hoorn op het buiten balkon.  

Zorg dat je de Hand hebt op de Hoorn en sleep er dan de Schelp naar toe en klik de Schelp op de hand en.....

.....Via de Hoorn word het gezang van de Sirene enorm versterkt en bereikt het Talos, de Reus waar je in het begin van de game al mee hebt kennis gemaakt. 

Talos komt naar het balkon en steekt zijn enorme bronze Hand naar de Hoorn uit.

Loop om de hoorn heen naar de Hand v an Talos en rechtsklik op de Hand en......

Argonus klimt op Talos's Hand en de reus brengt Argonus nu naar de ingang van het Dodenrijk hoog in de bergen, terwijl bitch Athena tevreden toekijkt

Talos zet Argonus af voor de ingang en verdwijnt. Open even de Kaart en scrol de kaart naar links. Je ziet dan dat je nu bent beland op het linker eiland.

Berg de kaart weer op en loop dan door de poort het voorportaal van het Dodenrijk binnen......Loading

Na de Loading ben je beland in:

Boek 5: Deze Donkere Kusten

2020: Walkthrough door: Louis Koot