2012: Walkthrough door Louis Koot

In Art of Murder ben je Nicole Bonnet, een jonge FBI agente en nog zo groen als gras. Toch wordt je op de zaak van een seriemoordenaar gezet. Deze seriemoordenaar zoekt zijn slachtoffers onder de "rich and famous" van de stad en gebruikt als moordwapen een nogal vreemd mes. Een andere eigenaardigheid is dat de moordenaar bij elk lijk een munt achter laat. Ook niet al te zeer gebruikelijk is het feit dat de moordenaar steevast het hart uit zijn slachtoffers snijd.

  • Je kunt Nicole laten rennen door te dubbelklikken. 
  • Dingen bekijken doe je met je rechtermuisknop. 
  • Dingen pakken doe je met je linkermuisknop.
  • Via je notitieboekje, in je PDA, kun je de belangrijkste zinnen van gesprekken teruglezen.
  • Praat altijd met andere personen net zo lang tot ze niets nieuws meer vertellen. Dit betekent dat je vaak meerdere keren achter elkaar met een persoon moet praten.
  • Spullen pakken doe je met je linkermuisknop (Linksklik)
  • Spullen bekijken doe je met je rechtermuisknop (Rechtsklik)

De game begint met een filmpje waarop FBI-agente Nicole Bonnet zich gaat melden op het observatieadres, maar helaas.........

........de al aanwezige FBI agent, James, stuurt haar weer weg om.......koffie te gaan halen. Dat had James beter niet gedaan want als Nicole terug komt met 2 dampende bekers koffie, klinken er schoten en vindt ze James dodelijk getroffen. "Take the message to Nick".....weet de dodelijk getroffen FBI man er nog net met zijn laatste ademtocht uit te brengen en dan is ie dood. Nicole probeert de moordenaar nog te achterhalen maar helaas....

het ontzielde lichaam van Agent James wordt dan afgevoert in een bodybag

Je beland op het startscherm van de game. 

Klik op "New Game" om de game nu te beginnen en......De game begint dan echt in het kantoor van Nicole's baas die haar een belangrijke opdracht geeft.

DEEL 1: New York

Hoofdstuk 1: Dag 1

FBI gebouw:

Nicole staat in het kantoor van haar baas, Chaser. Chaser zit achter zijn bureau te typen op zijn computertje. Klik met de praatcursor op Chaser om met hem te praten.

Chaser vertelt Nicole dat doodgeschoten worden nu eenmaal een beroepsrisico is voor een FBI agent. Alhoewel zojuist je partner in je armen is gestorven is het "business as usual" en moet Nicole de gebeurtenissen in het observatie huis wel eventjes netjes in een rapport schrijven. Chaser belt dan zijn secretaresse, Ruth, om te vragen of je nieuwe partner, Nick, al is gearriveerd. Maar die Nick is er nog niet. Nicole krijgt 5 minuten om haar rapport te typen en te printen.

Het "gesprek" is dan ten einde. Verlaat het kantoor via de deur. Nicole beland bij Ruth, de secretaresse van Chaser. 

Er volgt vanzelf een gesprek tussen Nicole en Ruth over de dood van James, de FBI agent die zo tragisch om het leven is gekomen. Op Ruth's bureau staat een printer/fax apparaat

Als dit praatje voorbij is ga je, via rechtsonder, een scherm naar rechts. Je ziet dan de rest van het "office". 

Er staan 5 bureaus. Het bureau, onderin je scherm, is het bureau van Ruth. Nicole's bureau is het volgende bureau

De deur achterin de zaal leid naar een voorraadkamer. Links naast die deur hangt en prikbord met mededelingen. De deur in de linkermuur, naast de kapstok en de archiefkasten, is de uitgang naar de grote centrale hal. Verlaat het kantoor via die deur. Nicole komt dan terecht op de omloop boven de centrale hal van het FBI gebouw. 

Via de trap kun je naar de beneden vloer, maar doe dat niet. Rechts van de kantoordeur zie je nog 2 deuren. De meest rechter deur is de deur van het laboratorium. Op de begane vloer zie je de deur van de bewijskamer. Linksonder in het scherm zie je een stapel dozen staan. Op die dozen ligt een pak papier.  Er staat daar ook een ladder en boven die ladder zie je elektradraden hangen. Dubbelklik op die stapel dozen met je rechtermuisknop en.......

Nicole loopt naar de dozen toe en vertelt je dat er printpapier in zit. Pak dus het pak papier dat op de dozen ligt en je hebt 500 vel print papier. Ga terug naar het kantoor door te dubbelklikken op de deur waar Nicole uitkwam.  Ga tussen Ruth's bureau en Nicole's bureau staan en dubbelklik dan op de Printer/faxmachine Je bent dan in de close-up van de printer/faxmachine. Onderin de machine zit de papierbak. Klik op de papierbak om deze uit te schuiven. Pak dan het Printpapier uit je inventory en leg het papier in de la van de printer. Sluit dan de la van de printer.

Zoom uit de close-up, via de pijl aan de rechter kant van de printer. Dubbelklik op het prikbord, dat links naast de deur van de voorraadkamer aan de muur hangt. Je beland in de close-up van het prikbord. Nicole ziet op het prikbord een klein briefje met daarop het telefoonnummer van Nick, haar nieuwe partner. Ook ziet ze het telefoonnummer van Chaser (Boss) en van Ruth. 

In de zwarte balk. onder het speelscherm, vindt je de Inventory, de PDA, een Loepje en de Toolkit. Open je PDA. Je PDA heeft 5 functies. 

Van boven naar beneden zijn dat: Telefoneren, Documenten/Notities, Camera, Foto's, Telefoonboek. 

Klik op het telefoonboek en je ziet dan dat de 3 telefoonnummers, die je zojuist hebt gezien, er nu instaan. Klik op het telefoonnummer van Nick om hem op te bellen. 

Helaas.....Nick neemt niet op. Zoom uit het prikbord en ren, via linksonder, naar Ruth. Praat weer met Ruth. 

Ruth vertelt dat Nick zich al een week niet heeft laten zien en ook niet heeft gemeld waar ie is Ook vertelt Ruth dat Nick een nieuw telefoonnummer heeft. Ruth zal het nieuwe telefoonnummer van Nick naar je computer mailen. 

Loop weer een scherm naar rechts en zoom nu in op Nicole's bureau en zie.....Op Nicole's computerscherm staat dan het nieuwe telefoonnummer van Nick. 

In het telefoonboek van je PDA is het oude nummer gelijk vervangen door dit nieuwe nummer. Blijf in de close-up van Nicole's bureau en bel nu Nick weer op, via het telefoonboek in je PDA. Je krijgt Nick's Voicemail en je spreekt een boodschap in. Wacht geduldig enige seconden....na enige seconden floept je PDA open en ontvang je een SMS-je van Nick waarin hij zegt "I'll explain to you later. Give me some time to pull myself together".

NB: het kan zijn dat je eerst uit de close-up moet gaan van Nicole's bureau om het SMS-je van Nick te ontvangen. Ik hoefde dat niet, maar het kan dat in sommige versies van de game je eerst moet uitzoomen uit het bureau om het sms-je te ontvangen

Als je Nick gebeld hebt en zijn sms-je hebt ontvangen zoom je weer in op Nicole's bureau, als je was uitgezoomt. 

Klik op het toetsenbord en Nicole typt haar rapport over de dood van James. Het rapport verschijnt als worddocument op Nicole's computerscherm. 

Klik dus op het document in het computerscherm om het uit te printen. Als het printen klaar is zoom je uit Nicole's bureau. 

Zoom dan weer in op de Printer, die op Ruth's bureau staat. en grijp het uitgeprinte rapport uit de printer. 

Zoom uit en loop terug naar Ruth en ga dan, via de deur bij Ruth, terug het kantoor van Chaser binnen. Pak het uitgeprinte rapport uit je inventory en geef het aan Chaser.  

Chaser wil Nicole nu van de zaak van James's moord halen. Nicole protesteert maar Chaser is niet te vermurwen. Nicole zal Nick's assistente zijn bij een "harde zaak". Praat met Chaser tot hij niets nieuws meer zegt en in herhalingen vervalt.  Chaser vertelt over de zaak waar Nick aan werkt. Je krijgt schokkende beelden te zijn tijdens Chaser's verhaal.  

Er zijn 3 mannen op gruwelijke manier vermoord, met een ongebruikelijk moordwapen. De slachtoffers zijn: Ingenieur Henry Fairbanks, accountant Mark Chestum en dokter Andrew Haig. De moordenaar heeft bij alle 3 de slachtoffers het hart uit het lichaam gesneden met een nogal vreemd gevormd mes. Als "visitekaartje" heeft de moordenaar steeds een muntje achtergelaten. 

Als Chaser is uitgepraat klik je weer met je praatcursor op hem om verder te praten. Chaser praat dan verder over het vreemde mes dat de moordenaar gebruikt en je krijgt dan een tekening van dit vreemde moordwapen in je inventory. Als je niet meer met Chaser kunt praten verlaat je zijn kantoor, terug naar Ruth. 

Er volgt weer een kort gesprekje met Ruth. Nicole vertelt dat ze naar het Museum of Pre-Columbian Art zal gaan. Ruth verteld over de portier van het museum. Nick denkt dat hij heeft gezien dat die portier één of ander poeder uit het museum heeft gesmokkeld, via de achterdeur.

Als Ruth niets meer te vertellen heeft loop je weer verder de kantorenzaal in en dan naar buiten via de deur in de linkermuur. Nicole staat dan weer op de omloop boven de centrale hal. Dubbelklik op de trap en Nicole rent naar beneden. Het gehele FBI gebouw wordt momenteel gerenoveerd. Linksachter zie je een bureau  en daar is ook de uitgang, bij de vlaggen. Het heeft geen zin om dat bureau te bekijken, dus dubbelklik gelijk maar op de uitgangdeur en Nicole beland buiten op straat. Nicole verteld dat dit FBI gebouw vroeger een parkeergarage is geweest. 

Om de hoek, rechts, staat de zwarte auto van Nicole. Dubbelklik op Nicole's auto. Je komt in het close-upscherm van de passagiersstoel. Op de stoel ligt de plattegrond van de omgeving van New York.

Via de plattegrond reist Nicole snel naar de diverse locaties. Beschikbare locaties zie je als foto's op de plattegrond. Om nieuwe locaties beschikbaar te krijgen moet je er voor zorgen, door het voeren van de juiste gesprekken en/of door het vinden van de juiste items, dat deze locaties beschikbaar komen. Op dit moment is er maar 1 nieuwe locatie beschikbaar en dat is het Museum of Pre-Columbian Art. Klik dus op de museumfoto en we belanden bij het:

Museum of Pre-Columbian Art:

Ga het museum binnen. Nicole beland in de entreehal van het museum. Links staat de portier achter de balie. In de hoek, rechts van de portiersbalie, is de trap naar de opslagkelders van het museum. Via de grote ingang, tussen de 2 grote Aztec beelden, bereik je de grote tentoonstellingszaal.

Ga praten met de portier. De portier vertelt dat het museum gesloten. Nicole zegt dat ze een FBI-agente is en dat ze de directeur van het museum wil spreken. De portier legt Nicole uit waar ze directeur Warren kan vinden. Ga de tentoonstellingszaal in en.....Directeur Warren komt Nicole begroeten. 

Nicole legt uit waarom ze hier is en directeur Warren verwijst Nicole naar een vitrine waar antieke messen van de Aztecs in worden tentoongesteld. Die vitrine met  de Aztec messen zie je achter Nicole en directeur Warren. Loop door naar die vitrine (Display case). In de vitrine liggen 3 Aztec messen, 

Geen van deze 3 messen lijkt in de verste verte op het het vreemde mes dat de moordenaar gebruikt. Zoom uit. Directeur Warren is inmiddels verdwenen.  Aan de rechterzijde van de kolom zie je een vitrine waar 2 gouden beeldjes in staan. Onthoud deze vitrine voor later. Rechts achter in de zaal zie je, in de achtermuur, een vitrine met een mummie (Mummy).  De glasdeuren, links, zijn de deuren van de Archiefkamer. In de rechtermuur zie je de deur naar de Orangery. Ga een scherm omhoog, naar die mummie vitrine. Nicole staat dan in de rechter hoek van de zaal. Je ziet de mummie en je ziet een Brandblusser tegen de rechtermuur aan staan. 

Bekijk de brandblusser (Fire extinguisher). De brandblusser is nog in goede conditie. Grijp de Brandblusser. Ga terug naar de entreehal en praat weer met de portier en doe dat tot hij niets nieuws meer verteld. 

De portier verteld nu dat het museum niet vaak delen van haar collectie uitleent aan andere musea. Klik weer met je praatcursor op de portier om verder te praten. Je ervaart dat het museum onlangs een lading voorwerpen heeft verstuurt naar een museum in Bogota, waaronder messen. De portier verteld nu ook dat het grootste deel van de messencollectie in een zaal op de 1e etage staat uitgestald. Nicole heeft echter toestemming van de directeur nodig om verder rond te struinen in het museum en de portier geeft Nicole dan het telefoonnummer van de directeur.Het nummer van Warren's mobieltje staat dan nu in je telefoonboek

Probeer of je naar de kelder (Down to Storage) kunt gaan, via de trap in de hoek naast de portiersbalie. De portier gilt echter dat er daar beneden niets te zien is. Je hebt ook toestemming van de directeur nodig om de kelders te doorzoeken. Bel dus, via het telefoonboek in je PDA, directeur Warren op. Helaas...de directeur heeft zijn mobieltje uitgezet. Praat weer met de portier en.....Nicole speelt het zielige FBI-agentje en ze mag van de portier dan even snel rondneuzen in de kelder. Dubbelklik dus weer op de keldertrap en we belanden in de kelders.

Het is hier echter hartstikke donker in de kelder. Ga dus gelijk terug naar boven en praat weer met de portier. Nicole vraagt wat er met het licht in de kelders aan de hand is. De portier zegt dat het licht het soms wel doet en soms niet. Nicole moet iets gaan doen met schakelaartjes om het licht te laten branden. Dus ga terug naar de kelder.

Kelder:

Midden in je scherm zie je een schakelkastje. 

Dubbelklik op het schakelkastje en Nicole maakt het kastje open en ze ziet dan 5 schakelaars. De schakelaars kun je omhoog of omlaag klikken. Is een schakelaar rood dan staat ie omhoog. Is een schakelaar blauw dan staat ie omlaag.  Deze puzzels is telkens anders. Er zijn 5 plaatsen in de kelder waar je met deze 5 schakelaars een lamp kunt aan doen. De schakelaars beïnvloeden elkaar. Je moet sommige schakelaars omhoog zetten en andere juist omlaag. 

Ik kan je niet vertellen welke schakelaars er omhoog en welke schakelaars omlaag moeten staan. Dat is telkens weer anders. Je zult zelf een beetje met deze 5 schakelaars moeten klooien om uit te vissen welke je omhoog moet laten staan en welke je omlaag moet zetten om de 5 lampen in de kelder te laten branden.  Zet eerst alle schakelaars omhoog en zet ze dan één voor één omlaag waarbij je dan steeds even uitzoomt om te kijken hoeveel lampen er dan aan zijn.  Bij mij was het deze keer zo:

Rommel dus met de 5 schakelaars en ga steeds even uit de close-up om te zien welke lampen er dan branden in de kelder. 

Als er branden 5 lampen in de kelder branden dan heb je het goed gedaan.

Nicole kan nu naar link voor, linksachter en rechtsachter. Branden deze 5 lampen nu niet alle 5, dan heb je dus niet de juiste schakelaars omlaag geklikt. Je zult dan nog even verder moeten proberen met de schakelaars want als niet alle 5 lampen branden dan zal Nicole niet alle plaatsen in de kelder kunnen bereiken.

Heb je alle 5 lampen aan dan zie je dat er aan de linkerzijde dus 2 lampen branden en aan de rechterzijde 3. Linksachter zie je een stelling en een grote kist staan. Tussen die stelling en die grote kist ligt een opblaasbare Rubberen Boot (Dighny). Bekijk die Dighny met je rechtermuisknop. Nicole loopt dan naar de Dighny toe om het te bekijken. 

De Dighny is niet opgeblazen. Pak de Dighny om het ding op te bergen in inventory. Links voor zie je een poort. 

Voor die poort staat ook een stelling. Op één van de planken van die stelling ligt een platte grijze Koffer (Flight Case).

Bekijk de Koffer en pak het koffertje dan. Er zit iets in deze Flight Case. Loop naar rechts Rechts achter in de kelder zie je kisten staan. 

Dubbelklik met je pijlcursor op die kisten en Nicole loopt dan verder door de kelder in en beland dus achterin de kelderzaal. 

Tegen de lange muur staan grote kisten. Voor de stapel van 2 kisten staat een kist op de vloer. Bekijk die kisten

Nicole probeert de onderste kist te bekijken, maar de voorste kist staat in de weg. Om de één of andere duistere reden vindt Nicole deze kisten verdacht. Probeer of Nicole de kisten kan openen. Dat lukt dus niet.  Plaats je cursor nu aan de rechterzijde van de kist.  Je krijgt dan een klikplek die heet "Gap between crates". Bekijk dit. 

Er zit dus een smalle ruimte tussen de kist die op de vloer staat en de 2 kisten die er achter staan.Pak de Dighny uit je inventory en klik de Dighny nu in de ruimte tussen de kisten (Use Dighny + Gab between crates). Nicole propt de platte Dighny tussen de kisten.  Pak de Brandblusser (Fire exinguisher) uit je inventory en klik de brandblusser dan op de Dighny ( Use Fire extinguisher+Folded-up rubber dighny) en.....

Nicole blaast met de brandblusser de Dighny op en hierdoor wordt de zware kist van zijn plek geduwd. 

De brandblusser en de dighny kun je niet meer pakken. Je kunt dus nu bij de 2 grote kisten die op elkaar staan.

Klik, in je inventory, met je linkermuisknop, op de Flight Case om dit koffertje te openen. In het koffertje zit een draagbare Röntgenscanner (X-Rayscanner). Klik in het koffertje om de X-rayscanner eruit te halen. Pak dan de X-rayscanner uit je inventory en klik ermee op de onderste van de 2 grote kisten(Use Portable X-ray scanner+crate). 

Nicole kijkt door de scanner en ziet dan wat er in de grote kist zit. In de kist zit dus de messencollectie van het museum. 

Er horen vier paar messen te zijn maar.....van het rechtsboven paar mist het 2e mes. Het ontbrekende mes blijkt als 2 druppels water op de tekening van het moordwapen. Klik op de rode Off knop om de scanner weer op te bergen. Loop, via linksboven, terug naar het begin van de kelder. Stop, in inventory, de X-rayscanner weer terug in het koffertje en plaats het koffertje dan weer terug in de stelling waar je het vanuit hebt gepakt. 

Ga dan,via onderkant scherm, terug naar boven, naar de entreehal. Praat weer met de portier. 

De portier laat Nicole nu een inventarislijst zien, van wat er in de messenkist zou moeten zitten. Hierna loop je, via onderkant scherm, het museum uit.

NB: als je het museum probeert te verlaten met de X-rayscanner dan mag dat niet. Je moet dan eerst nog de X-rayscanner weer in het koffertje doen en dan het koffertje terug in de stelling plaatsen. Nicole zal ook het museum niet willen verlaten als je bent vergeten om als laatste nog met de portier te praten over een inventarislijst van de messen in de kist.

Weer buiten krijgt Nicole een SMS-je van Nick en hierdoor floept je PDA open. 

In het SMS-je meld Nick dat er een 4e moord is gepleegd. John Rudolf, een effectenmakelaar, is vermoord en zijn lijk is gevonden op Staten Island. De moord blijkt alle kenmerken te hebben van de seriemoordenaar. Sluit de PDA en klik op Nicole's auto. Op de plattegrond is nu de nieuwe moordlocatie beschikbaar en dat is de "Stockbroker's villa".

 Klik op de foto en Nicole beland bij het:

Stockbroker's Villa:

Een agent staat voor de villa op wacht. Praat met agent Jeff Macgregor en ga dan de villa binnen. 

Je kunt een scherm naar links, naar de Annex. Rechts zie je de trap naar het balkon. Onder de trap zie je de biljard (pool) tafel staan. Agent Macgregor heeft vertelt dat het lijk op de biljarttafel is gevonden. Nicole staat nu dus in het zitkamer deel van de villa. Recht voor de voordeur staat een salontafel (Table). Loop door naar de salontafel. 

Op de salontafel zie je een krant (newspapier), een glas, een whisky fles, een karaf en een omgevallen glas waar het nummer 8 bordje naast staat. Omdat alles in het huis bewijs kan zijn zal Nicole niets met haar blote handen willen aanraken. Dus de krant kun je nu niet pakken. Bekijk de 2 glazen en de whisky fles/karaf. Bekijk ook de rechter stoel. Nicole denkt dat de rechter stoel verschoven is. Klik op de rechter stoel en Nicole schuift de stoel terug naar links.

Zoom uit de salontafel. Omdat je zojuist de stoel terug naar de salon tafel hebt geschoven zie je nu dat er visitekaartje ligt op de plek waar eerst de stoel stond.

Bekijk het visitekaartje en pak het Visitekaartje dan op.  Nicole geloofd niet dat het visitekaartje is achtergelaten door de moordenaar. Bekijk het visitekaartje in je inventory. Het kaartje is van ene Allan Branford, een verzamelaar. Het telefoonnummer van Branford wordt opgeslagen in je telefoonboek en Nicole is van plan die Allan Branford morgen op te bellen.  Ga nu een scherm naar links, naar de Annex. 

De rechtermuur hangt vol met foto's. Links in de hoek staat een kapstok die tevens dienst doet als paraplustandaard. Er staat een paraplu in de kapstok. Bekijk de paraplu en pak dan de Paraplu (Umbrella).  Zoom in op de foto's die op de rechtermuur hangen. Bekijk de foto die midden onder hangt. 

Als je probeert die foto te pakken dan zegt Nicole dat ze de foto op dit moment niet nodig heeft. 

Zoom uit en ga, via onderkant scherm, terug naar de zitkamer. Ga dan naar de Biljarttafel door te klikken onder de trap.  

Wel....agent Macgregor had je al verteld dat het lijk van Rudolf op de biljard tafel is gevonden. Blijkbaar heeft de moordenaar de biljarttafel gebruikt als operatietafel om het hart van Rudolf uit zijn dode lichaam te snijden. Het is een bloederige troep. Zoom in op de biljarttafel. Nicole loopt om naar de rechterzijde van de biljarttafel en je ziet de tafel dan in close-up. 

De Biljarttafel puzzel:

In de balgleuf zie je een blauwe biljartbal. Bekijk de biljartbal. Het is de nr 2 bal. Grijp de blauwe Biljartbal. Er zitten dus 6 gaten in de biljarttafel waar de ballen doorheen moeten worden gestoten. Bekijk het linksmidden gat. Nicole vraagt zich af of CSI wel in de gaten heeft gekeken.

Er zit iets verstopt in één van de gaten van de biljarttafel en je moet de blauwe biljartbal gebruiken om het te vinden. Ook dit is weer een "random" puzzel. Stop de blauwe biljartbal in elk van de 6 gaten. In één van de 6 gaten blijft de bal steken en dat is dan het gat waar iets in zit.  Via de andere 5 gaten komt de bal terug naar de gleuf. 

Dus pak steeds de bal weer uit de gleuf en stop de bal dan in een volgend gat en doe dit tot je het gat hebt gevonden waarbij de bal niet terug komt. Begin gewoon met het linksachter gat en dan het rechtsachter gat, dan het linksmidden gat en het rechtsmidden gat, en dan het linksvoor en het rechtsvoor gat. Bij mij was het rechtsmidden gat het juiste gat.

Als je het gat hebt gevonden waar de bal dan in blijft steken dan klik je in je inventory, met je linkermuisknop, op de Paraplu. Nicole sloopt de paraplu en je houd dan een Spaak (Spoke) over. Gebruik de Spaak (Spoke) dan op het gat waar de biljartbal in is blijven steken (Use Spoke from an umbrella+Pocket)  en....de blauwe bal komt terug maar neemt nu een klein gelig Beeldje (A figurine) mee. 

Grijp het Beeldje (Figurine). Het is het Hoofdje van een pre-Columbian beeldje. 

Zoom uit de biljarttafel, loop een scherm terug naar links en verlaat de villa dan weer via de voordeur. 

Nicole heeft er genoeg van voor vandaag en ze neemt afscheid van agent Jeff. Klik op Nicole's auto en......

Filmpje: Nicole heeft een nachtmerrie en dan ben je beland in:

Hoofdstuk 2: Dag 2:

FBI-gebouw:

Het is de volgende morgen en Nicole heeft haar auto weer om de hoek van het FBI gebouw geparkeerd. Je zou toch verwachten dat een slimme FBI agente wel de voordeur van haar kantoor kan vinden. Maar Nicole kan dat dus blijkbaar niet. Dubbelklik dus op de ingangdeur van het FBI gebouw zodat Nicole eindelijk beseft dat ze toch echt naar binnen moet gaan. Eenmaal binnen vertelt Nicole je dat ze het Gouden hoofd in de bewijzenkluis wil opbergen. 

Ga echter eerst, via linksboven, naar boven en dan, via de kantoordeur, het agenten kantoor weer binnen. In het kantoor merkt Nicole op dat het tapijt bevuilt is door modderige voetstappen. Loop door naar Ruth en praat weer met Ruth. Je babbelt met Ruth over je, nog altijd afwezige partner, Nick. Ruth meld dat die Nick blijkbaar vannacht in het kantoor is geweest.

Op Ruth's bureau ligt nu een kleine Keycard. Grijp de Keycard. Deze Keycard was blijkbaar toch al voor je bestemd dus het is wel een beetje vreemd dat Ruth je er zojuist niet op heeft gewezen. Met deze keycard gaan alle deuren in het FBI gebouw voor Nicole open.

Loop een scherm terug omlaag. Nicole merkt op dat Nick's modderige voetstappen naar haar bureau toe gaan. Wat had Nick bij Nicole's bureau te zoeken? Zoom in op Nicole's bureau. Rechtsachter op Nicole's bureau staat een plant en voor de plant ligt nu een gevouwen papieren bootje (Origami). 

Pak het papieren Bootje en klik er dan in je inventory op om het open te vouwen. Het blijkt een Stadsplattegrond te zijn. De plek waar James is vermoord is aangegeven met een cirkel en Nick wil Nicole daar ontmoeten. Je kunt de plattegrond verder niet vergroten. Zoom uit Nicole's bureau en loop terug naar Ruth en ga dan het kantoor van Chaser binnen. Praat met Chaser. 

Nicole brengt haar baas up-to-date over de zaak en ze verteld ook over het gouden hoofdje dat ze in de biljarttafel van Rudolf heeft gevonden. Chaser vindt dat Nicole terug moet gaan naar het museum om die messen verder te onderzoeken en ook om uit te vinden of directeur Warren een alibi kan produceren. Klik weer op Chaser en Nicole verteld dan dat ze in de villa van Rudolf het visitekaartje van ene Allan Branford heeft gevonden. 

Bel, via je telefoonboek in je PDA, dan die Branford op, maar er wordt niet opgenomen. Verlaat Chaser's kantoor en ga terug naar de beneden hal van het gebouw. Als Nicole weer beneden in de grote hal staat dan zie je links een deur. Dat is de deur van de Bewijskamer (Evidence Deposit). Dubbelklik op de deur. 

De deur zit op slot, dus gebruik de Keycard op de deur en Nicole gaat naar binnen. Pak het Hoofd (Figurine) uit je inventory. 

Plaats het Hoofd in de stellingkast, op de lege plek (Use The Head of a figurine+Deposit shelf). 

Verlaat de bewijskamer weer. Terug in de hal bel je, via het telefoonboek in je PDA, directeur Warren weer op. 

Warren neemt nu wel op en Nicole maakt een afspraak om hem in het museum te ontmoeten. Die Allan Branford blijkt een goede vriend van Warren te zijn en toevallig is Branford ook in het museum en wil hij heel graag met Nicole praten. Wel....is dit niet  "twee vliegen in één-klap slaan"? 

Verlaat het FBI gebouw. Klik buiten weer op Nicole's auto en dan op de foto van het museum om terug te gaan naar het:

Museum of Pre-Columbian Art:

Ga het museum weer binnen en loop gelijk door naar de grote tentoonstellingszaal. Warren staat al op Nicole te wachten. 

Praat met Warren. Als er niets meer wordt gezegd klik je weer op Warren en dit herhaal je totdat er niets nieuws meer vertelt wordt. 

Warren verteld dat Branford in de volgende kamer op je wacht. De kist met de messen is helaas al verscheept naar Bogota. Warren wordt een beetje boos als hij ervaart dat je gisteren zonder zijn toestemming in de kelder hebt gesnuffeld. Warren blijkt het 4e slachtoffer, John Rudolf, te kennen. Als alibi geeft Warren op dat ie bij een concert in het Lincoln Centre was. Warren zegt dat er werken van Rachmaninov en Prokofiew werden uitgevoerd. Warren was er samen met Allan Branford.

Als je volledig met Warren hebt gepraat, dus als hij heeft gezegt dat Branford in de Orangery op je staat te wachten, dan dubbelklik je op de Orangerydeur, in de rechtermuur. Nicole beland in de Orangeryzaal van het museum. Allan Branford is dus hier. Ga praten met Branford en doe dat weer net zo vaak tot er niets nieuws meer wordt gezegd. 

Nicole probeert met een trucje of het alibi van Warren wel echt is. Branford bevestigt echter het alibi van Warren.Nicole verteld Branford dat John Rudolf gisteravond is vermoord. Branford zegt dat ie Rudolf 6 maanden geleden voor het laatst heeft gezien. Branford kende de andere 3 vermoorde mannen ook en het lijkt erop dat ie een beetje bang is geworden. Branford gebruikt tijdens het gesprek een Spaans woord dat "Grafschenner" (Grave robber) betekent.

Als je niets zinnigs meer uit Branford krijgt dan keer je terug naar de tentoonstellingszaal. 

Warren staat voor een vitrine waar 2 gouden beeldjes in staan (Golden figurines). 

Zoom in op die vitrine en zie....het rechter beeldje mist het hoofd en laat dat nu precies het hoofd zijn dat je in de biljarttafel van Rudolf hebt gevonden. 

Nicole wil het beeldje graag nader onderzoeken maar daar heeft ze de toestemming van Warren voor nodig. Zoom dus weer uit en praat weer met Warren. Nicole vraagt of ze het beeldje mag meenemen maar daarvoor moet ze een formulier invullen. Dus verlaat het museum en ga terug naar het:

FBI gebouw:

Ga weer naar binnen en naar boven naar je kantoor. Loop weer naar Ruth. Nicole vraagt vanzelf aan Ruth een aanvraagformulier en Ruth zegt dat Nicole zo'n formulier in de opslagkamer kan vinden. Loop dus weer een scherm terug omlaag en dubbelklik dan op de deur van de opslagkamer (Storage), naast het prikbord. Nicole beland in de voorraadkamer.

Snuffel even door de 2 stellingen. In de linker stelling liggen Zaklampen, Plastic Zakjes en Batterijen. In de andere stelling vindt je handschoenen (Gloves), Luminol en de gezochte formulieren. 

Nicole wil nu alleen maar zo'n formulier pakken, al die andere spullen wil ze nu niet pakken. Dus grijp een Formulier (Forms). Rechtsklik in je inventory op het formulier (Blank Form) zodat je leest dat het FBI logo erop staat. Ga terug naar Ruth en geef het formulier aan Ruth  (Use Blank Form+Ruth). 

Ruth zegt dan dat Chaser zijn toestemming moet geven om het formulier in te vullen. Je krijgt het formulier niet terug van Ruth. Ga dus Chaser's kantoor binnen. Praat met Chaser. Nicole verteld Chaser over Warren's en Banford's alibi en dat ze het beeldje uit het museum nader wil onderzoeken. Chaser geeft Ruth dan opdracht om het formulier in te vullen. Ga terug naar Ruth en.....Nicole vraagt of Ruth het formulier nu eindelijk heeft ingevuld en dat is nu zo. Het ingevulde document ligt nu op Ruth's bureau. Grijp het nu ingevulde formulier. 

Verlaat het FBI gebouw, klik op Nicole's auto en rij terug naar het:

Museum of Pre-Columbian Art:

Ga weer naar binnen en gelijk weer door naar de tentoonstellingszaal. Directeur Warren staat nog steeds bij de gouden beeldjes vitrine. 

Geef het formulier dus aan Warren en Nicole mag het beeldje lenen. 

Warren vertelt dat Nicole aan de portier moet vragen om het beeldje uit de vitrine te halen. Ga dus terug naar de entreehal en praat er weer met de portier en......Nicole vraagt de portier om de vitrine te openen. De portier zegt dat de vitrine open zal zijn als Nicole er naar terug gaat. Ga dus weer de tentoonstellingszaal in en zoom nu weer in op de gouden beeldjes vitrine.

De rechterzijde van de vitrine is het glazen deurtje van de vitrine (Display case door),

 klik erop om het deurtje te openen en grijp dan het Beeldje zonder hoofd uit de vitrine en...

.....Het alarm van de vitrine gaat af. Nicole moet er nu voor zorgen dat dit alarm weer wordt uitgeschakeld. Linksonder zie je het rode alarmlampje flikkeren. Nicole moet het beeldje vervangen door iets dat precies hetzelfde gewicht heeft als het beeldje zodat het alarm weer uit gaat en dat lampje weer groen zal zijn. Zoom uit en ga, via de Orangery deur, naar de Orangery

De Vazen Puzzel:

Dit is weer een "Random" puzzel, dus ik kan je alweer niet een exacte oplossing geven. Als ik jouw was zou ik eerst SAVEN. 

Linksonder in de Orangery staat een open zak waar Potaarde (Potting soil) in zit. Rechts staan 3 Vazen (Vases). 

Die 3 vazen zijn van verschillende grootte en gewicht. Je moet één van de 3 vazen vullen met potaarde uit de zak. Dan de vaas in de gouden beeldjes vitrine plaatsen en hopen dat die vaas dan het juiste gewicht heeft. Zoals gezegd...dit is weer een puzzel waarvan de oplossing steeds anders is. Ik kan je dus niet vertellen welke van de drie vazen de juiste vaas is en hoeveel handjes potaarde je er in moet doen. Het kan zelfs zijn dat je helemaal geen aarde in een vaas hoeft te doen omdat soms een lege vaas voldoende is.

A: Probeer eerst met LEGE vazen:

Nicole kan maar 1 vaas tegelijk dragen. Dus zoom in op de 3 vazen en pak dan de linker vaas.

Zoom uit en ga terug naar de vitrine. Zoom weer in op de vitrine en zet dan de vaas erin. 

Als je mazzel hebt dan is deze lege ge vaas gelijk de goede en zal het alarm worden uitgeschakeld. Je bent dan gelijk klaar. Is dat niet zo dan pak je de vaas terug uit de vitrine en ga je terug naar de Orangery. Zet de vaas terug bij de andere 2 vazen en pak dan de middelste vaas op. Ga dan de middelste vaas, leeg, in de vitrine zetten. Gaat ook met de lege middelste vaas het alarm niet uit dan probeer je het nog met de lege rechter vaas.

Bij mij was de linker LEGE vaas de goede, maar dat hoeft bij jouw dus niet het geval te zijn. Het is heel goed mogelijk dat jij één van de vazen moet vullen met potaarde uit de zak. In dat geval zul je dit hele gedoe moeten herhalen, maar dan met aarde in de vazen. Ik zal dit ook even uitleggen

B: Als je AARDE in de vazen moet doen:

Je kunt in elke vaas maar 2 handjes aarde doen. Zoom in op de 3 vazen. Pak één van de 3 vazen op.  Zoom uit. Grijp een handvol Potaarde uit de zak. 

Combineer in je inventory de Potaarde met de Vaas om de aarde in de vaas te doen. 

Grijp nog een handvol Potaarde uit de zak maar stop dit nog niet in de vaas. 

Ga terug naar de vitrine en zoom er weer op in. Plaats de pot (waar je 1 keer aarde in hebt gedaan) in de vitrine. 

Gaat het alarm dan niet uit dan pak je de pot terug uit de vitrine. In inventory stop je dan de 2e portie aarde in de pot en dan zet je de pot weer in de vitrine. Gaat het alarm dan nog niet uit dan is deze pot, met 2 porties aarde erin, niet de juiste pot. Pak de vaas dan weer uit de vitrine en ga terug naar de Orangery. Zet de vaas terug bij de andere 2 vazen.  Herhaal dit hele gedoe dan ook met de middelste vaas en, indien ook de middelste vaas niet de juiste vaas is, ook met de rechter vaas.

NB: ik heb dit gedoe op beide manieren gedaan, dus zonder aarde en met aarde in de vazen. De uitkomst was bij mij steeds hetzelfde....de linker LEGE vaas was voor mij altijd de juiste vaas om in de vitrine te plaatsen.

Als je uiteindelijk dan de juiste vaas in de vitrine hebt gezet zal het alarm weer uit gaan. Het rode lampje is dan groen. Zoom uit de vitrine en ga terug naar de entreehal. Nicole loopt vanzelf dan door naar de portier, die één of andere stomme opmerking maakt. Verlaat het museum en klik op Nicole's auto en zie....er is een nieuwe locatie beschikbaar en dat is het Verlaten Huis (Abandoned House). 

Klik op de nieuwe locatie en Nicole beland dan bij:

Het Verlaten Huis:

Nicole is dus terug bij het huis waar haar partner James is vermoord en hier heeft ze dus een afspraak met Nick. Nicole is echter een beetje aan de late kant en ze hoopt dat Nick dat ook zal zijn. Het huis waar je in moet is het huis met het gele politietape. Ga daar dus naar binnen. Nicole staat dan op de 1e verdieping in de gang. Je kunt via de trap verder omhoog en je kunt een scherm naar links.  Ga een scherm naar links. 

Linksachter is de ingang van een Appartement. Rechtsachter is een keuken. 

Ga het Appartement binnen. In het appartement ga je de badkamer in. Nicole blijft in de deur van de badkamer staan. 

Onder de wastafel ligt een grijze Rubberen Gootsteenplug (Rubber plug) op de vloer. Grijp de Rubberen plug. 

Stap achteruit en ga dan, links, de kamer in. Op de tafel, onderin je scherm, ligt een haarborstel. Grijp de Haarborstel. 

Klik, in je inventory, met je linkermuisknop op de haarborstel en....je haalt de metalen borsteltjes uit de haarborstel. Je hebt dan een haarborstel zonder de borstels (Wire brush with missing bristels) en een hoopje metalen borsteltjes (A handful of bristels from the wire brush).  

Verlaat de kamer en keer terug naar de gang (Corridor). Ga nu de keuken (Kitchen) binnen. Rechts naast de ijskast staat een laag kastje( Kitchentable). Er staat een geel papier op dit kastje. In de ijskast ligt een Whiskyfles. Onder het raam is het aanrecht (Kitchen sink). 

Grijp de Whiskyfles uit de ijskast. Zoom in op het kastje, dat links naasr de ijskast staat. Je ziet dan het gele papier maar je kunt er nu niets mee. Stap uit de close-up en keer terug naar de gang. Terug op de gang zegt Nicole dat er nog een appartement is, aan de andere kant van de gang. Loop dus, via onderkant scherm, een scherm omlaag en je ziet dan het einde van de gang. Rechts is Appartement 9 (Number 9). Aan de muur, rechts, zie een open zekeringenkastje. 

Ga Appartement 9 binnen. In de eerste kamer valt niets te vinden. Ga dus de 2e kamer in en...

Filmpje: Nicole is niet alleen in appartement 9. Een vent zit op de bank en Nicole schrikt zich de pleuris en neemt de man onderschot.

De man heet Tatum Joel, of Joel Tatum Praat met Tatum en doe dat weer meerdere keren, totdat hij niets nieuws meer vertelt. 

Tatum verteld dat Nick een half uur geleden ook hier was. Nick heeft Tatum iets gegeven dat hij aan Nicole moet geven. Tatum kan zich echter niet meer herinneren waar hij het gelaten heeft.

Probeer of je Tatum's geheugen kan opfrissen met de fles whisky die je uit de ijskast hebt gepakt. Dus geef Tatum de fles whisky 

Tatum wil dit goedkope merk whisky echter niet hebben. Berg de whiskyfles weer op in je inventory. Onder de ronde tafel ligt een lege fles. Grijp de lege Fles. Het is een lege whiskyfles.  Verlaat appartement 9. Terug in de gang ga je weer een scherm omlaag en dan weer naar de keuken.Terug in de keuken zoom je in op het aanrecht. Pak de Plug uit je inventory. Klik de Plug in het afvoerputje van de linker wasbak. Pak de lege Fles uit je inventory en leg de fles in de linker wasbak. Klik nu op één van de twee kranen om de wasbak te vullen met water.  Hierdoor wordt het etiket van de fles geweekt.  Grijp het Etiket (Whisky label). 

In inventory klik je het Etiket dan op de volle Whiskyfles.

Ga terug naar Tatum Joel in appartement 9. Geef Tatum nu weer de fles Whisky en....deze keer neemt Tatum dan de fles wel aan en hij geeft Nicole dan een Origami Vogel van Nick. Linksklik op de Origami Vogel om het uit te vouwen. Er staat een boodschap van Nick op "James---MOBILE" leest Nicole. Klik in de deuropening om de kamer te verlaten en......Nicole stuurt Joel weg. Je scherm wordt even zwart en dan ben je terug in de kamer waar Joel op de bank zat.  Tussen de kussens van de bank zie je nu een witte opgebrande Zekering (Burnt-out fuse) liggen. Grijp de Zekering. Nicole denkt dat de zekering nog wel te repareren is.

Ga terug naar de gang. Terug in de gang zoom je dan nu in op het zekeringenkastje (Fuse box), dat in de rechtermuur zit. 

Je ziet dat er 8 stoppen in het kastje kunnen.  De enige plek waar je echter een stop in kunt is de op één na laatste. 

Stop de opgebrande Plug in dat gat. (Use Fuse+Fuse socket). Er gebeurt dus niets. 

Pak de Stop terug uit het kastje. Combineer in inventory dan de borstels van de haarborstel met de Stop (Use A handfull of bristels from the wire brush+Fuse) en je hebt de Stop gerepareerd. Stop de nu gerepareerde Stop terug in het kastje maar.....De zekering brand weer door.  Pak de Stop weer uit het kastje en repareer het dingweer met de metalen borsteltjes van de haarborstel. Ga terug naar de keuken. Terug in de keuken zoom je dan nu in op het kastje (Kitchen table) dat naast de ijskast tegen de muur aan staat. 

Hela....dat gele papier is verdwenen en je ziet nu een stopcontact met een kapotte stekker. Pak het uitgevouwen Origami papier (Flattened origami paper) uit je in ventory en klik het op de stekker in het stopcontact en........Nicole trekt dan de stekker uit het stopcontact en de stekker ligt dan op het kastje

Ga terug naar het zekeringenkastje en zoom er weer op in. Stop de weer gerepareerde Stop nu weer in het kastje en de zekering brand nu niet meer door, omdat je de kapotte stekker in de keuken uit het stopcontact hebt gehaald. De lampen in de gang zijn nu aan. Zoom uit het kastje en loop een scherm naar links (Staircase view) naar de trappen. Dubbelkik op de omhoog trap om verder omhoog te gaan. 

Nicole komt dan op de kleine overloop tussen 2 trappen. Verder omhoog kan ze niet. 

Onder het dichtgetimmerde raam zit een bijna tot stof vergane radiator. Voor de radiator ligt iets wits op de vloer. 

Zoom in op de radiator (Look more closely) . Je zoomt in op een gat in de vloerplanken. In het gat ligt een GSM-telefoon (Mobile 'phone). Probeer of je de GSM-telefoon kunt pakken. Dat lukt niet want je handen zijn te groot voor het gat. Pak de Haarborstel (zonder borstels) uit je inventory en klik ermee op de GSM in het vloergat. 

Met de haarborstel tilt Nicole de vloerplank iets op. Klik nu weer op de GSM en nu kan Nicole de telefoon wel pakken. Het is het mobieltje van James. Grijp de Haarborstel wel weer terug. 

Bekijk (Rechtsklik) in je inventory de telefoon. De telefoon is kapot maar Nicole denkt dat ze de data nog wel uit de telefoon kan halen. Zoom uit en ga terug via de trap omlaag naar de 1e etage en exit dan uit het huis, aan de rechterkant van de trap (Exit to street level). Terug op straat klik je weer op Nicole's auto en rij je terug naar het:

FBI-Gebouw:

Bewijskamer:

Ga weer naar binnen en in de grote hal ga je weer het Bewijskamertje (Evidence Deposit) in door met je Keycard op de deur te klikken. In de bewijskamer merkt Nicole dat het Gouden Hoofd verdwenen is. Pak het Hoofdloze Beeldje (Headless figurine) uit je inventory en plaatst het beeldje in de stelling (Deposit shelf). In de stelling staan dozen. In het vak, rechts van het vak waar je het beeldje in hebt gelegd, staat een doos waar de spullen van James in zitten (Box of James's things). Je moet Nicole even iets terug naar de deur laten lopen om die doos te vinden. Recht onder de "Deposit shelf" vind je een doos gemerkt "Box of tailor's supplies". 

Zoom dan op die doos en grijp dan de ID kaart van James uit de doos. Zoom weer uit.  Zoom ook in op de "Tailor" doos en grijp er dan de grote Schaar (Scissors) uit. 

Zoom weer uit, verlaat de bewijskamer en ga naar boven via de trap. Boven aan de trap staat Nicole dan weer op de bovenomloop. 

Ga nog niet naar je kantoor. Aan de linkerrand van je scherm zie je een ladder staan. Boven de ladder komt een bundel draden uit het plafond (Hanging wires). Klik 1 keer op de ladder om de ladder naar onder die draden te schuiven. Klik dan met je zoompijl op de hangende draden en Nicole klimt de ladder op en je bent dan ingezoomd op de hangende draden. 

Aan de linkerkant hangt een blauwe en een bruine draad (Cables). Pak de Schaar uit je inventory en klik er mee op die blauwe en bruine draad (Use Scissors+Cables). 

Je knipt een stuk blauwe en bruine draad af. Berg de schaar weer op en zoom uit. Klik weer 1 keer op de ladder om deze terug te schuiven naar links.  Rechts naast de deur van Nicole's kantoor zie je nog 2 deuren, een groene en een bruine. De bruine rechter deur is de deur van het laboratorium. Dubbelklik op de Laboratorium deur en Nicole gaat daar naar binnen.

Laboratorium: 

Op de kast, die tegen de rechter muur staat, staat een "analyzer" en een "Sample analyzer".  Rechts naast de deur staat een kastje op wieltjes. Op dat kastje op wieltjes staat een  Pot met Wattenstaafjes (Jar with swabs). Naast dat potje ligt het "Victim's blood test results"

Klik op de pot met Wattenstaafjes om er een handvol Wattenstaafjes (Clean swabs) uit te halen. Bekijk ook het "Victim's blood test result" rapport.  Linksklik in je inventory op de wattenstaafjes om 1 wattenstaafje op te pakken. Klik dan met het ene wattenstaafje op de ID kaart van James (Use Clean swab+James's ID). Je maakt met het wattenstaafje de ID kaart van James schoon. Rechtsklik om het, nu vuile, wattenstaafje weer op te bergen in je inventory. Verlaat het laboratorium en ga naar je kantoor.

Kantoor:

Ga weer de opslagkamer (Storage) binnen. Nu je de GSM en de ID kaart van James hebt kun je bijna alles wat van belang is pakken uit de opslagkamer. Dus grijp een Zaklamp (Lamp), een Batterij, een Plastiek Zak (Plastic bag), een paar Handschoenen (Gloves) en een flesje Luminol. 

Bekijk al deze spullen in je inventory. De Batterijen zijn voor een telefoon. De plastieken zak is om er bewijsmateriaal in te doen. De handschoenen moet je aandoen als je bewijsmateriaal wil aanraken. Met de Luminol worden bloedvlekken zichtbaar als je er met de Lamp op schijnt.  Verlaat de opslagkamer en zoom in op Nicole's bureau.

Repareer de GSM telefoon van James:

Je bent dus in de close-up van Nicole's bureau. Je moet nu de GSM telefoon van James repareren en dat kun je niet doen in je inventory. Dat moet je doen door de spullen die je nodig hebt eerst op Nicole's bureau te leggen. Het werkgebied op Nicole's bureau is de linksonder hoek, onder de telefoon die op Nicole's bureau staat. 

Pak de GSM van James uit je inventory en plaats het ding linksonder op het bureau. Pak de 2 Draden (Cables) op en klik de draden iets rechts naast de telefoon (Use Cables+Desk). Je doet dan de draden aan de telefoonPak de Batterij (Battery) uit je inventory en klik de batterij ook iets rechts naast de draden (Use Battery+Desk) die je aan de GSM hebt geklikt. Je doet de batterij aan de draden.Vanzelf zoom je dan verder in op de nu gerepareerde telefoon.

Je hebt echter de pincode van James nodig om de GSM te kunnen gebruiken. Rechtsklik in je inventory op de ID-kaart van James en Nicole leest een nummer op: XFAD8673. 8673 is dan de pincode voor de GSM van James. Nu moet je dit nummer op de telefoon intoetsen en dat is een beetje lastig omdat het zo klein is. Je moet dus met je handcursor op de toetsjes 8, 6, 7, 3 van de telefoon klikken. Hou je cursor boven een cijfertoets en, bovenaan je scherm lees je dan of je de juiste cijfertoets te pakken hebt.

Het is heel makkelijk om op een foute toets te klikken omdat de telefoon maar klein is en je cursor in verhouding nogal groot. 

Toets je een verkeert nummer in dan kun je dat weer Deleten door op rode telefoonhoorn knop ( rechtsboven) te klikken.

Dus toets pincode 8673 in en klik dan op de blauwe vierkante OK toets en je bent "binnen". Op het schermpje van de GSM verschijnen foto's. 

Klik op het schermpje om de foto's vanuit de GSM over te zetten naar computer van Nicole. De GSM brand hierna door en is nu verder niet meer bruikbaar. 

Zoom uit en zie....op Nicole's computerscherm zie je nu een, zeer vage, foto. 

Klik op het computerscherm om de foto scherper te maken. Het is een foto van Huaquero, de schurk die door James in de gaten werd gehouden. James was er van overtuigd dat deze Huaquero de seriemoordenaar is. Nicole denkt dat de foto is genomen in de schuilplaats van die Huaquero. Zoom uit het bureau en verlaat het FBI gebouw. Weer buiten klik je weer op Nicole's auto en zie..

..een nieuwe locatie is beschikbaar en dat is het "Thugs's Hideout", de Schuilplaats van de Schurk. Klik op de foto en Nicole beland bij de:

Schuilplaats van de Schurk:

Nicole is weer in één van de achterbuurten van New York en staat voor de ingang van een smalle steeg (Alley). 

Ga dus de steeg. links, in en dan verder omhoog door de steeg, naar de pick-up truck die achterin de steeg staat. 

Je ziet dan de achterkant van de pick-up truck. Bij het linker achterwiel van de truck ligt iets op de grond. Het blijkt een Koevoet (Crowbar) te zijn. 

Grijp de Koevoet. De koevoet zorgde ervoor dat de pick-up niet kon weg rijden. Zoom nu in op de pick-up truck. 

Nicole kijkt dan via het deurraamtje naar binnen. Tussen de bestuurdersstoel en de passagiersstoel zit de Handrem (Handbrake). 

Klik op de Handrem en........de pick-up rijd vooruit, naar het begin van de steeg. De Pick-Up Truck staat nu precies onder een opgetrokken brandladder. 

Pak de Koevoet uit je inventory en klik ermee op de brandladder (Ladder) die recht boven de Pick-up hangt (Use Crowbar+Ladder)

Filmpje: Nicole klimt boven op de auto en trekt met behulp van de koevoet de brandladder omlaag en ze klimt dan via de brandladder omhoog.

Nicole staat dan op het ijzeren balkon van de brandladders. De beide ramen zijn dicht.Voor het rechter raam staat een gammele Airconditioner. Zoom in op de Airconditioner. Het ding doet het ook nog. Pak weer de Koevoet uit je inventory en ram de koevoet dan in de draaiende ventilator van de Airconditioner (Use Crowbar + Air-conditioner fan blades) en....

......wel....de Airconditioner is nu kaduuk en een vent zet het linkerraam open om frisse lucht binnen te krijgen. 

Zoom uit en.....klik dan in het nu geopende linker raam.Nicole luistert een gesprek tussen de schurk Huaquero en een handlanger af.

SAVE GAME voordat je door het raam naar binnen gaat. Ga door het linker raam naar binnen.

Eenmaal binnen dien je er voor te zorgen dat Nicole geen geluid maakt. De gangsters zijn nog binnen. Door de geopende kamerdeur zie je één van de gangsters in de volgende kamer zitten.  Op de grijze bank staat een TAS. Nicole moet een foto maken van de TAS die op de grijze bank staat. Maar de vloerplanken kraken, dus om zonder geluid de bank te bereiken moet je Nicole via kleine pasjes nu door de kamer voortbewegen.

Klik eerst in de deuropening zodat Nicole opmerkt dat er iemand in de volgende kamer zit. Nu kun je Nicole dan met kleine stapjes door de kamer bewegen. Nicole staat op een deel van de houten vloer dat wat donkerder is dan de rest van de vloer. Blijf op het donkere deel van de vloer en beweeg Nicole dan naar rechts tot ze op de HIER plek staat.Beweeg Nicole dan, langzaam en voorzichtig, langs de kast en de dozen, vooruit tot ze naast de rechter dozen bij de deur staat.  Zorg dat Nicole dan naar de bank kijkt. 

Als je Nicole op de goede plek hebt staan dan open je de PDA en in het PDA scherm klik je op de Fotocameraknop en........

....Je maakt een foto van de TAS die op de kank staat en je ziet een papiertje waarop een telefoonnummer staat. Je ziet het telefoonnummer echter in spiegelbeeld

Het telefoonnummer dat je nu te zien krijgt is telkens anders, maar het begint altijd met 555. De rest van het nummer wordt echter "random" bepaald. Je ziet het telefoonnummer dus in spiegelbeeld, dus verdraai je hoofd om het nummer "op zijn kop" te bekijlken en je weet dan het nummer. Bij mij is dit nummer dus: 555252911.  Om de gangsters uit de volgende kamer te krijgen moet Nicole nu het gevonden telefoonnummer opbellen.  Klik in het PDA scherm dus op de telefoonknop en in het scherm verschijnt dan de telefoon. 

Toets dan het gevonden telefoonnummer in, in mijn geval is dat dus 555252911 en klik op de telefoonhoornknop. Als er in het display al een ander nummer staat dan verwijder je dat nummer eerst uit het display met de Pijltoets. Nicolebelt de telefoon van de gangster en je hoort de gangster weglopen. Wacht tot je vanzelf uit het PDA scherm bent gegaan en loop dan de volgende kamer binnen

De kamer heeft een houten tegelvloer. Er staan 2 tafels en een stoel en een grote kast. 

Klik op de linker kastdeur van de grote kast en...Nicole maakt de linker kastdeur open en ontdekt een geheime doorgang in de achterwand van de kast. Dubbelklik in de kast (The back of the closet) en.....Nicole maakt de geheime deur open en je kijkt een volgende kamer in

Ga door de kast naar de:

Geheime Kamer:

De game maakt nu een AUTOSAVE, en dat is niet voor niets want het wordt zometeen spannend en moeilijk. Rechts staat een ladekastje. 

Zoom in op het ladekastje. Er zitten 4 laden in het kastje. Nummer ze, van boven naar beneden, 1, 2, 3, 4. Klik op lade 2 om deze te openen.

 In de la ligt de Rituele Dolk (Ritual dagger) die uit het museum verdwenen is. Probeer de Dolk te pakken en......Nicole krijgt een klap op haar hoofd...

Filmpje: Nicole is te onvoorzichtig geweest en ze zit vastgebonden op de stoel in de vorige kamer. 

De gangster Huaquero wil Nicole vermoorden maar Nicole weet dit nog net te verhinderen door een smoes te vertellen

Ontsnapping:

Nicole zit dus vastgebonden op een stoel in de kamer met de houten vloertegels. Je moet snel wezen en je mag geen geluid maken. Nicole moet de tafel in de linker hoek zien te bereiken en dat moet je doen door Nicole met stoel en al over de vloertegels te schuiven. MAAR....sommige tegels maken geluid en andere tegels zijn gebarsten. 

Je mag Nicole alleen over de tegels schuiven die geen geluid maken. Je mag er ook niet te lang over doen. Maak je geluid of doe je er te lang over dan komt de handlanger van de gangster Huaquero terug om Nicole weer even bewusteloos te rammen en moet je helemaal opnieuw beginnen. 

Ga je 3 keer mis dan word Nicole doodgeschoten en is het GAME OVER. Dan moet je de AUTOSAVE inladen om opnieuw te beginnen vanaf de ladekast in de geheime kamer

Je cursor is nu een, bijna onzichtbaar, spiraaltje. Klik met de spiraaltjescursor op de tegel waar je Nicole naar toe wilt laten gaan. Dat moet wel tegel voor tegel. Je kunt niet een tegel overslaan. 

Hier is de juiste route  

Als je op Tegel 16 bewnt beland dan ga je snel verder de route doen naar tegel 25

Veilig op tegel 25, bij de tafel, beland zal Nicole zichzelf vanzelf bevrijden. Dit zie je in een kort filmpje

Klik na het filmpje snel weer op de linker kastdeur en ga dan door de kast weer naar de geheime kamer. 

Nicole doet vanzelf de geheime deur op slot zodat de gangsters niet binnen kunnen komen. Zoom weer in op het ladekastje.

De Dolk ligt nog in de geopende 2e la. Grijp de dolk NIET maar klik met de Luminol nu op de dolk. 

Klik dan met de Lamp op de dolk en Nicole vindt bloedvlekken op de dolk. 

Klik met de Handschoenen op de dolk om de dolk nu, veilig, uit de la te pakken. Nicole doet de dolk vanzelf in een plastiek zak. 

Zoom uit de la. Er ligt een kleed op de vloer. Bekijk de linker bovenhoek, bij de deur, van het kleed. Nicole zegt dat die hoek van het kleed meer versleten is dan de rest van het kleed. Klik op de linker hoek van het kleed en....Nicole een vouwt een grote hoek van het kleed om en....ze vindt een luik in de vloer. 

Bekijk het luik (Trapdoor). Probeer het vloerluik te openen. Dat lukt dus niet.Achter Nicole hangen 4 schilderijen aan de muur. Tel van links naar rechts en zoom dan in op het 2e schilderij (The Cold of Morning). Klik, in de close-up, dan op het schilderij en....Nicole ontdekt een hendel achter het schilderij. Klik op de hendel  en zoom uit. 

Klik nu weer op het vloerluik en...nu gaat het luik open. 

Dubbelklik in het geopende luik en....Nicole beland in de kelder. Je ziet echter dat de handlanger ook de kelder in wil, maar hij bedenkt zich.

Kelder:

Links van Nicole is een stellingkast. In de stellingkast zit een Keybox. Recht voor Nicole is de exitdeur. Rechts zie je het raam met een vensterbank. Op die vensterbank staat een plat grijs en rond blikje. Dat blikje zie je uiterst rechtsonder in je scherm.  Bekijk dat blikje (Can). Nicole denkt dat ze het blikje wel kan gebruiken. Grijp dus dat ronde grijze Blikje. 

In inventory linksklik je op het blikje om het te openen. Er zit geld in het ronde blikje. Linksklik weer op het blikje en Nicole haalt er een Munt (Coin) uit.

In de stelling, links, staat een Sleutelbox (Keybox). Zoom in op de Keybox. Bekijk de Keybox. De Keybox heeft een glazen deurtje. Probeer of je het glazen deurtje kunt openen. Dat lukt niet. Pak de Munt uit je inventory en klik ermee op het glazen deurtje en.....het deurtje gaat open. Er hangen 8 sleutels in het kastje. 

Klik op één van de sleutels en Nicole pakt alle 8 sleutels uit het kastje. Zoom uit.  Zoom in op de Exitdeur.De deur heeft een ruit. Aan de buitenkant zit een rolluik. Onder de deurknop zit het sleutelgat. Rechts naast de deur zit de Hendel voor het rolluik.  Boven de hendel zit een deksel dat het Rolluikmechanisme afdekt. 

Eén van de 8 sleutels past in het sleutelgat van deze deur. Probeer de sleutels dus één voor één uit door met elke sleutel op het sleutelgat te klikken. Het blijkt dat de kleinste sleutel de juiste is. Als Nicole met de kleinste sleutel de deur van slot heeft gedaan klik je op de deurknop om de deur te openen. Vanwege het rolluik kan Nicole dan nog niet de kelder uit. Klik op de Rolluikhendel. Het rolluik gaat dan iets omhoog maar valt weer terug. 

Zoom in op het deksel (Roller-blind mechanism) boven de hendel. Het deksel zit vast met 4 schroeven. Klik met de Munt op elke schroef om ze los te draaien. Dat moet je dus één voor één doen, dus steeds het muntje weer uit inventory pakken om er dan mee op de volgende schroef te klikken.

Als je de 4 schroeven verwijdert hebt zie je het rolluik mechanisme. Onder de tandwielen zie je een veer. Aan de linkerkant zit de veer vast aan een Ratchet. Die Ratchet is gebroken. Je kunt de Ratchet repareren met één van de sleutels. Klik dus weer, één voor één, met je sleutels op de Ratchet. Vanzelf vindt je dan de juiste sleutel en met de sleutel wordt de Ratchet gerepareerd. 

Zoom uit en klik nu weer op de Rolluikhendel en......

Filmpje: Het rolluik gaat nu helemaal omhoog maar....de handlanger gangster staat voor de deur met getrokken pistool. 

Handlanger wordt echter door het weer terug vallende rolluik uitgeschakeld en Nicole beland buiten in de steeg.

Rechts naast de gevelde handlanger ligt Nicole's Pistool (Gun). Grijp het Pistool en ga een scherm naar rechts en.....

Filmpje: Nicole rent weg en rent door naar het Verlaten gebouw waar dan gangster Huaquero door Nick wordt gearresteerd. 

We belanden in Dag 3 en in het FBI Gebouw alwaar Huaquero wordt ondervraagd. Nicole heeft een praatje met Ruth en dan staan we weer bij Chaser in zijn kantoor.

Hoofdstuk 3: Dag 3: New York

FBI Gebouw:

Praat weer uitgebreid met Chaser, tot ie weer niets meer zinnigs zegt. Chaser is niet bepaald blij met hoe de arrestatie van Huaquero is gegaan. Hij is bang dat de advocaat van Huaquero zal aanvoeren dat de arrestatie niet geheel volgens de regels is gegaan. Ook oppert Chaser enige twijfel aangaande zijn eigen agent Nick. Want laten we eerlijk zijn....waar is die Nick eigenlijk? We hebben die Nick tot nu toe geen ene keer gezien.

Laboratorium:

Verlaat Chaser en ga naar het Laboratorium. Nicole wil nu de bloedsporen op de rituele dolk vergelijken met de bloedsporen van de slachtoffers. Op het verrijdbare kastje staat dus een pot met wattenstaafjes en ligt het "Bloedtest rapport" (Victim's blood test result). De wattenstaafjes heb je al eerder gepakt. Eerder kon je dat bloedtest rapport alleen maar bekijken. Nu kun je het pakken. Pak dus het "Bloedtest rapport" van het wielkastje.

Op de kasten, die aan de achtermuur staan, staat een "Analyzer" en een "Sampler Analyzer". Zoom in op de Analyzer. 

In inventory pak je een schoon wattenstaafje op en klik je ermee op het zakje waar de rituele dolk in zit om er een bloedmonster van de nemen. Je hebt dan een "Dirty swab". 

Links naast de "Sample testing equipment" staan 2 rekjes met testbuisjes (Test vials). Pak een Testbuisje uit het rechter rekje. Combineer in inventory de "Dirty swab" met het Testbuisje. Je hebt dan een "Vial with a swab".  

Pak weer een Testbuisje uit het rechter rek. Pak de Testbuis met Wattenstaafje (Vial with a swab) uit je inventory en klik ermee op het testapparaat (Sample testing equipment). Het apparaat gaat analyseren. Op het scherm van het test apparaat zie je een klein rood pijltje. 

Dat rode pijltje is de "Transfer switch". Klik op de "Transfer switch" om het resultaat van de test naar Nicole's computer te sturen. Zoom uit en verlaat het lab en ga terug naar je kantoor. 

Kantoor:

Zoom weer in op je bureau en....op Nicole's computerscherm zie je dan de uitslag van de bloedtest (Blood tests results from Huaquero's knife). Pak het Bloedtestrapport (Blood test result) uit je inventory en klik ermee op Nicole's computerscherm om het bloedtestrapport van de slachtoffers te vergelijken met het resultaat van de dolk test. 

Het bloed van Henry Fairbanks zit dus op de dolk en Nicole denkt dat dit bewijs genoeg is om Huaquero veroordeelt te krijgen. Zoom uit je bureau en ga naar Ruth.  Chaser staat met Ruth te praten en vertelt dat Huaquero is vermoord. Praat nog even wat met Ruth en verlaat dan het kantoor.

Bewijskamer;

Ga naar de beneden hal en klik weer met je Keycard op de Bewijskamerdeur (Evidence Deposit) om de bewijskamer weer binnen te gaan.  In de bewijskamer zoom je weer in op de doos waar de spullen van James in zitten (Box of James's things).  Er liggen 4 sleutels in de doos. 2 van de sleutels zitten aan een FORD sleutelring.  Pak het sleuteltje dat boven de FORD sleutelring ligt. Je hebt dan de "James's Key".

Zoom uit de doos en pak dan het Hoofd van het Beeldje en het Beeldje zelf weer uit de stellingkast (The Head of a Pre-Colombian figurine en de Headless golden figurine). 

Combineer in je inventory het Hoofd met het Beeldje en....het Hoofd gaat open. Er zit iets verstopt in het Hoofd. 

Linksklik op het Hoofd en je haalt er een Zakje Wit Poeder uit. Dat witte poeder moet worden geanalyseerd, dus ga terug naar het Laboratorium. 

Laboratorium:

Zoom nu in op de rechter Sampler Analyzer. Combineer in je inventory een Wattenstaafje met de Zak Witte poeder. Het Witte Poeder is in ieder geval geen suiker. Stop het wattenstaafje (Swab with sample) in het Testbuisje dat eerder al had gepakt. Klik met het Testbuisje dan op de Analyzer en het ding vertelt je dat het witte poeder Heroïne is.

Zoom uit, verlaat het lab weer en ga weer naar je kantoor. Zoom weer in op Nicole's bureau. 

Klik nu een paar keer op Nicole's toetsenbord. Nicole "lapt" de foto van Huaquero op. 

Blijf klikken op het toetsenbord totdat Nicole de achtergrond in de foto heeft herkent als de kelder van het Museum of Pre-Colombian Art. In de foto ziet Nicole namelijk een poster die ze ook in de kelder van het museum heeft gezien. Je kunt dan niet meer op het toetsenbord klikken. Zoom uit en verlaat het FBI gebouw. Buiten gekomen klik je weer op Nicole's auto en reis je terug naar het:

Museum of Pre-Colombian Art:

Ga weer naar binnen. Nicole praat vanzelf met de portier. Portier verlelt dat directeur Warren er niet is en dat Nicole een gerechelijkbevel moet hebben om de kelder in te gaan. Ga dus naar de Tentoonstellingszaal. Ga naar de Mummievitrine, rechts achterin de zaal. Je bent dan terug in de hoek waar je in Hoofdstuk 1 de Brandblusser hebt gepakt. Aan de rechtermuur hangt een smalle vitrine en links naast die vitrine hangt een Bord (Bowl). 

Grijp dat Bord van de muur. Loop terug een scherm omlaag en ga dan het Archief (Archive) in, via de dubbele deuren links.

Archief:

Links staat een boekenkast en een stellingkast. Rechts staan 2 tafels. Op de voorste tafel staat een Vergrootglas (Laboratory magnifying glass). 

Aan de achtermuur staat een smal geel/blauw kastje. Links naast dat smalle kastje staat een rol Aluminiumfolie. 

Grijp het Vergrootglas van de voorste tafel. Grijp de rol Aluminiumfolie.  Verlaat het archief weer en ga naar de:

Orangery:

Rechtsonder staat een groot standbeeld. Loop door naar dat standbeeld. Ok.....Nicole moet de portier achter zijn balie zien te krijgen en om dat te bereiken moet ze het alarm laten afgaan. Dat moet ze doen door hier in de Orangery de temperatuur te verhogen. En dat moet ze doen bij dit standbeeld. Links in de planten hangt namelijk een temperatuur sensor. Onderaan het beeld zit een witte rand. Je krijgt er geen oog en ook geen handje op.

Pak het Bord (Bowl) uit je inventory en plaats het Bord op de witte rand onderaan het standbeeld. 

Pak dan de Aluminiumfolie uit je inventory en klik het folie op het bord. Pak dan het Vergrootglas uit je inventory en klik er ook mee op het bord en...

Een lichtstraal gaat dan vanaf het bord naar de temperatuursensor en hierdoor gaat het alarm af. Ga terug naar de tentoonstellingszaal en...

........vanzelf praat Nicole met de portier. Ga snel naar de entreehal en dan snel, via de keldertrap, naar de kelder:

Kelder:

Als het goed is zijn in de kelder de 5 lampen nog aan. Is dat in jouw game nu niet zo dan zul je dus met de schakelaars de lampen weer aan moeten doen. Loop weer door naar achterin de kelder en....Nicole ziet nu de Poster die ze ook op de Huaquero foto heeft gezien. Zoom in op de Poster. 

De poster zit aan een ronde pilaar en boven een kastje. Klik met de Sleutel van James (James's key) op het kastje om het te openen. 

In het kastje staat een weegschaal (Scale).  Pak een Wattenstaafje uit je inventory en klik ermee op de weegschaal om een Sample te krijgen. Nicole doet het wattenstaafje vanzelf weer in een zakje. Bekijk het wattenstaafje en je leert dat er nu Heroïne aan zit. Zoom uit.  Je krijgt nu een SMS-je van Nick. Er is een 5e slachtoffer gevonden in de Metro. 

Nicole begrijpt het niet. Huaquero was toch de moordenaar? En Huaquero is toch vermoord?  

Verlaat de kelder en het museum.  Klik op Nicole's auto en reis nu naar het:

Metrostation (Subway):

Je bent bij het 181street metrostation. In het gebouwencomplex zie je de BANG BANK. In het gebouw, links naast de BANG BANK, zie je een winkel. Rechts naast de winkel is de voordeur van een appartementsgebouw (Tenement). De ingang van het metrostation is het lage gebouw waar het nummer 18 op de topgevel staat. Ga door naar de ingang van het metrostation. Rechts naast de ingang staat een Colafles. 

Grijp de Colafles. De fles zit nog vol cola. Ga het station binnen. Nicole beland onder de grond op het perron van de metrolijn.

Agent Jeff staat bij het lijk, dat al in een lijkenzak ligt. Praat met agent Jeff.

Als agent Jeff niets zinnigs meer te zeggen heeft rechtsklik je op het lijk om het te bekijken. Het slachtoffer is dronkaard Joel Tatum. Aan de muur, rechts, staan verwaarloosde houten banken (Benches). Zoom in op die houten banken.  Vlak voor de banken ligt er een Aansteker (Lighter) op de grond. Pak de Aansteker. 

Zoom uit en ga dan, via onderkant scherm, een scherm verder omlaag en loop dan een scherm verder door, naar de bouwsteiger die aan het einde op het perron staat. Voor de bouwsteiger staat een blauwe Benzinejerrycan en op de steiger ligt een blauwe Knijptang. Rechts van de steiger liggen kranten op de grond. In de achtermuur van de tunnel, achter de bouwsteiger, zie je een rond rooster.

Pak de blauwe Jerrycan (Gas can) en grijp dan de Kranten (Newspaper) van de grond. De Knijptang heeft Nicole niet nodig. Als je de kranten oppakt zegt Nicole dat ze zijn gebruikt om de vloer mee aan te vegen....om voetafdrukken uit te vegen??? In inventory Linksklik je op de kranten om ze op te rollen. Je hebt dan 3 opgerolde kranten.

 Ga naar dat ronde rooster. Het is het rooster van een ventilatietunneltje en je ziet een Champagnefles in de tunnel liggen. Het rooster zit vast met 4 vleugelmoeren. Klik op één van de vleugelmoeren. Helaas....de vleugelmoeren zitten vastgeroest. Wel....je hebt een fles cola, en wat werkt er beter tegen roest dan cocacola? Klik dus met de Colafles op 1 van de vleugelmoeren en je hebt alle 4 moeren "ontroest". 

Berg de colafles weer op via een rechtsklik en klik dan op elk van de 4 vleugelmoeren om ze te verwijderen. Klik dan op het rooster om ook het rooster te verwijderen. Het wemelt in de ventilatietunnel van de smerige kevers. Als je de Champagnefles wilt pakken dan wil Nicole dat niet doen zolang die kevers er zijn. Leg de Opgerolde Kranten op de Champagnefles. Combineer in inventory de blauwe Jerrycan met de Aansteker (niet andersom) om de aansteker te vullen met benzine. Klik dan met de Aansteker op de kranten en..

De kevers verbranden. Grijp, na het filmpje, dus de Champagnefles. Er zit een briefje in de Champagnefles. 

Zoom uit het rooster en loop 2 schermen terug naar het lijk en agent Jeff en verlaat dan het metrostation via de trap in de rechtermuur. Weer buiten loop je een scherm verder naar omlaag, via onderkant scherm. Je bent dan terug op het overzichtscherm en ziet het BANG BANK gebouw weer. Ga nu naar de voordeur, rechts naast de winkel. 

Je kunt niet naar binnen, maar aan de deur hangt de Trekhaak. 

Je moet nu even wat voorzichtig met je cursor bewegen om op de Trekhaak de hand/oogcursor te krijgen. Klik dan op de Trekhaak en Nicole rukt de haak af en je hebt het ding dan in je inventory. Combineer de Trekhaak dan met de Champagnefles om het briefje uit de fles te vissen. Linksklik dan op het opgerolde briefje en....Het is Joel Tatum's Kunst Diploma van de New York universiteit. Sjees...was die dronkelap een gestuurd man? Loop een scherm terug, klik op Nicole's auto en Dag 3 is ten einde. Je beland in:

Hoofdstuk 4: Dag 4:

FBI-gebouw:

Ga weer naar binnen en via de trap weer naar de bovenomloop en ga weer naar het:

Laboratorium:

Zoom weer in op de linker Analyzer en pak dan weer een leeg Testbuisje uit de rekjes. 

In inventory stop je dan het Wattenstaafje, dat in het plasiek zakje zit, in het testbuisje. 

Blijf in de close-up en ga een scherm naar links en je staat weer voor de rechter Analyzer. Plaats het Testbuisje dan weer in de Analyzer en wacht op het resultaat. Het wattenstaafje bevat dus ook Heroïne, dus het museum is "dirty".  Zoom uit en ga naar Ruth in je kantoor. Praat met Ruth. Het gesprek gaat weer vanzelf en gaat over Chaser. Chaser is er niet en Ruth vertelt wat achtergrond info over Chaser. Praat met Ruth tot er niets nieuws meer uit Ruth komt. 

Nicole vertelt over de diploma van Joel Tatum en je ervaart dat ook de andere 4 slachtoffers hebben gestudeerd aan de Universiteit van New York en ook dat ze ongeveer de zelfde leeftijd hadden.Nicole wil dit allemaal gaan opzoeken in de bibliotheek van de Universiteit. Dus verlaat Ruth en het FBI gebouw en rij met Nicole's auto nu naar:

De Bibliotheek:

Ga naar binnen. Nicole beland in een lange gang. Links is de deur van de Microfilmkamer. 

Loop echter eerst verder door de gang via onderkant scherm. Je ziet dan de Microfilmkamer deur maar nu ook de deur van de Leeszaal (Readingroom). 

Ga eerst naar de:

Leeszaal:

Links zit de bibliothecaresse achter de balie. Ga praten met de bibliothecaresse. Deze symphatieke dame is haar bril kwijt

Nicole legitimeert zich en vraagt dan of ze het jaarklassenboek van 1982-1896 van de Universiteit van New York mag inzien. Praat nog een paar keer met de bibliothecaresse. De bibliothecaresse is alleen in het gebouw en ze zal de bibliotheek over een paar minuten sluiten. Maar Nicole mag het klassenboek zelf even gaan zoeken en dan aan de bibliothecaresse geven.Ga, via rechtsonder, een scherm terug om terug te keren naar het overzichtsscherm van de zaal. Ga dan naar de boekenkast die links naast de ingang staat. 

In het close-upscherm van de boekenkast zoek je met je cursor de vakken af tot je het 1986 NYU Jaarboek hebt gevonden. 

Grijp dat rode boek dan uit de kast en ga terug naar de bibliothecaresse. Geef het Jaarboek dan aan de bibliothecaresse. Nicole noemt de namen van de 5 slachtoffers op en de bibliothecaresse zoekt ze op in het boek. Er is echter een bladzijde uit het boek gescheurd.Praat verder met de bibliothecaresse. 

De Bibliothecaresse vertelt dat er ook een microfilm van het jaarboek is en dat die microfilm te bekijken is in de microfilmkamer. Helaas wil de bibliothecaresse de bibliotheek nu afsluiten en dus zal Nicole morgen moeten terugkomen. Praat weer met de bibliothecaresse en Nicole overtuigt haar ervan dat ze nog even moet blijven, totdat Nicole klaar is in de microfilmkamer. Praat weer met de bibliothecaresse zodat zij de laden van de kasten in de microfilmkamer open maakt. Dat doet de bibliothecaresse dus via een knopje in haar balie.

Verlaat  de leeszaal naar de gang. Klik dan op de Microfilmkamerdeur om daar dan nu naar binnen te gaan

Microfilmkamer en leeszaal:

Aan de muur staan 2 blauwe kasten met een boel laden erin. In al die laden zitten dus de microfilms en alle laden zijn nu van slot omdat de bibliothecaresse dat zojuist heeft gedaan. Loop door naar de ladenkasten. Er zijn veel te veel laden om te doorzoeken en Nicole heeft geen idee in welke la ze de microfilm van het klassenjaarboek moet zoeken. Ga dus terug naar de bibliothecaresse en praat weer met haar. De bibliothecaresse heeft inmiddels het catalogusnummer van de microfilm gevonden en dat nummer is 01-044-86. 

Ga terug naar de microfilmkamer en zoom nu in op de blauwe ladekasten. Nicole merkt dat de nummers op de laden niet overeenkomen met het catalogusnummer dat de bibliothecaresse haar zojuist heeft vertelt. Ten eerste beginnen alle nummers op de laden met 00 en ten tweede staan er ook geen streepjes tussen de getallen.Zoom uit en ga terug naar de bibliothecaresse en praat weer met haar, om haar te vragen over de nummers op de laden. De bibliothecaresse vertelt nu dat de nummers op de laden het nieuwe catalogussysteem zijn. Het nummer dat zij heeft gevonden is nog van het oude systeem. Blijf klikken op de bibliothecaresse en zij legt dan het verschil tussen het oude en het nieuwe filingsysteem uit.

In het oude systeem bestond uit filingsysteem uit een tweecijferig catalogusnummer, zoals 01, dan een driecijferig positienummer, zoals 044 en dan het tweecijferig jaarnummer, zoals 086. In het nieuwe systeem heeft het catalogusnummer 3 cijfers, dus 001, het positienummer heeft ook driecijfers, dus 044 en het jaarnummer 4 cijfers, dus 1986. Met deze wetenschap weet je dus dat 01-044-86 overeenkomt met 0010441986.

Ga terug naar de microfilmkamer en zoom weer in op de ladekasten. De gezochte lade zit in de meest linker kolom.  De bovenste 5 laden in de linkerkolom gaan van 00104419864 tot 00104419869.  Klik op de la met nummer 00104419867 om deze te openen. 

In de la ligt een doos met microfilms (Boxed microfilm). Grijp de doos Microfilms. 

Zoom uit en ga terug naar de bibliothecaresse in de leeszaal. Praat weer met de bibliothecaresse en doe dat 2 keer. De bibliothecaresse vertelt Nicole dan dat het apparaat om de microfilm te bekijken aan de andere kant van de leeszaal staat. Loop weer een scherm terug naar rechts zodat je weer op het grote overzichtsscherm van de zaal bent. De Microfilmreader staat op de tafel die rechts van de ingang staat.

Zoom in op de Microfilm Reader.

Onder het scherm zie je 2 lege spoelen. Links zit de aan/uitknop. Pak  de linker spoel uit de reader. 

Combineer dan in je inventory de Microfilmdoos (Boxed microfilm) met de Spoel (Reel) om de film op de spoel te winden. 

Als je probeert om de Spoel met de Microfilm te combineren dan lukt dit niet. Je moet echt de Microfilmdoos op de lege spoel klikken. Plaats de Spoel dan terug op zijn plek onder het readerscherm.  Zet de reader dan aan met de aan/uitknop en.....in het scherm verschijnt een zeer wazig beeld. 

Klik op het wazige beeld in het scherm. De Reader heeft geen lens. Zoom uit, linksonder of rechtsonder, uit de reader. 

Op de tafel, die rechtsonder in het overzichtsscherm staat, ligt de bril van de bibliothecaresse. 

Grijp de Bril (Glasses) en ga terug naar de bibliothecaresse. Geef de Bril aan de bibliothecaresse en praat dan weer met haar. Nicole verteld dat de optische lens van de reader kapot is. De bibliothecaresse vertelt dat ze een lens heeft gevonden. Praat weer met de bibliothecaresse en ze legt de Lens op de balie. Het is een piepklein dingetje, maar het ligt midden op de balie. 

Grijp dus de Focus Lens van de balie en ga terug naar de Microfilm Reader.

Plaats de Focal Lens in de lade, tussen de twee spoelen en....op het scherm is dan nu het document goed zichtbaar. 

Rechtsklik op het scherm om het document te lezen Nicole leest hardop voor en ze leest over: 

........een expeditie naar het Amazone gebied, die door Samuel Dickinson geleid werd. Dickinson werd geassisteerde door zijn dochter en William Warren. Daarnaast waren de studenten Haig, Fairbanks, Chestum, Tatum, Rudolph, Branford en Raches ook van de partij. Het lichaam van Raches werd in de wildernis gevonden. Dickinson en zijn dochter werden vermist. Warren nam de leiding over en bracht de anderen naar huis. Haig, Farrbanks, Chestum, Tatum, Rudolf en Raches zijn dus inmiddels vermoord. Warren en Branford zijn, als enige van de oorspronkelijke expeditie, nog in leven.

Als Nicole is uitgelezen dan rechtsklik je weer op het document in het reader scherm en Nicole leest verder. Als Nicole dan voor de 2e keer is uitgelezen spreekt ze haar vermoeden over directeur Warren uit en maakt ze een kopie van de Expeditiedeelnemerslijst (List of expedition members) die dan naar je inventory verdwijnt.

Zoom uit de reader en ga nog even terug naar de bibliothecaresse. Praat weer met de bibliothecaresse om haar te bedanken voor haar hulp. Nicole regelt vervoer voor de vriendelijke oude dame om haar met een politieauto naar huis te brengen. Je bent klaar hier, dus verlaat de leeszaal en loop door de gang naar de voordeur en dan naar buiten. Klik op Nicole's auto en rij terug naar het:

Museum of Pre-Colombian Art:

Ga naar binnen en via de tentoonstellingszaal naar de archiefkamer. Directeur Warren staat in het archief. 

Pak de Expeditiedeelnemerslijst (List of expedition members) en klik ermee op Warren. 

Nicole praat met Warren over de expeditie en het feit nu al 5 leden van die expeditie in de afgelopen dagen zijn vermoord. Warren voelt zich niet schuldig en vreest ook niet voor zijn eigen leven.Praat verder met Warren en je komt erachter dat niet alle namen van de expeditieleden op de lijst staan. 

Ene Juan Alvarado is later bij de expeditie gekomen. Die Juan Alvarado is een archeoloog en hij woont in Cusco en dat is in Peru. Ook Huaquero maakte deel uit van de expeditie. Huaquero was een grafrover en bood zijn hulp bij het zoeken naar de verdwenen Dickinson en zijn dochter. Als betaling voor zijn diensten eiste Huaquero later een hoge som geld. Huaquero meent dat de expeditieleden hem hebben bedrogen.

Als Warren niets meer te vertellen heeft verlaat je het museum weer. Weer buiten ontmoet je dan Banford. 

Praat met Banford tot ook hij niets nieuws meer te vertellen heeft. Blijf met Banford praten en hij verteld meer over Juan Alvarado.

Banford en Alvarado zijn tijdens de expeditie van 20 jaar geleden bevriend geraakt en hadden onlangs nog contact met elkaar. Banford denkt dat Alvarado de moordenaar is die nu al 5 ex-leden van die expeditie heeft vermoord. Branford gelooft dus niet dat de moorden plaatsvinden vanwege een vloek van de Inca's. Banford is bang voor Alvarado. Juan Alvarado was in New York, toen de moorden gebeurden, maar is inmiddels terug gegaan naar Peru. Alvarado heeft Branford opgebeld en heeft een bericht achtergelaten. Ook stuurde Alvarado een brief met een foto van zijn huis in Cusco, naar Banford, met het adres en heiligicoon. Helaas is Banford, tijdens zijn drukke werkzaamheden in het museum, de foto in het museum verloren.

Als Banford niets meer te vertellen heeft dan ga je terug het museum in. Voordat Nicole echter het museum weer in gaat belt ze vanzelf Ruth op en vraagt ze haar of ze wil uitzoeken of die Juan Alvarado werkelijk terug is gevlogen naar Peru. 

Ga het museum weer binnen en weer naar Warren in de archiefkamer. Praat weer met Warren en blijf dat weer doen tot de directeur niets meer te vertellen heeft. Je ervaart van Warren nu meer over Huaquero en over zaken die tijdens de expeditie van 20 jaar geleden zijn voorgevallen.

Tijdens de expeditie werden scherven en oude Spaanse munten gevonden, waarvan de waarde naar verluid niet zeer hoog was. Huaquero hielp de studenten derhalve om de scherven en de munten het land uit te smokkelen. Met drugs wilde Warren niets te doen hebben en hij verbood Huaquero om de drugs in de voorwerpen te verbergen. Warren denkt dat Huaquero hem voor de moorden wil laten opdraaien. Warren heeft Chaser, telefonisch, van zijn vermoeden op de hoogte gebracht. Nicole is hierover zeer verbaast omdat Chaser haar hiervan niets heeft verteld.

Als je bent uitgepraat met warren ga je naar de Orangery. Bij de zak potaarde ligt dan de foto van het huis van Juan Alvarado op de grond. Pak de foto en verlaat de Orangery. 

In de tentoonstellingszaal wordt Nicole dan gebeld door Ruth. Ruth verteld dat Alvarado Amerika inderdaad heeft verlaten. Nicole vraagt dan aan Ruth om 2 vliegtickets naar Peru, de noodzakelijke visa en 2 hotelkamers voor haar en Nick te boeken. Dan belt Nicole Nick op maar die neemt, zoals gewoonlijk, weer niet op. Verlaat het museum en rij terug naar het:

FBI gebouw:

Ga weer naar binnen en naar het kantoor en praat er weer met Ruth. Ruth heeft inmiddels alles geregeld voor Nicole's reis naar Peru. Nick heeft zich nog steeds niet gemeld, maar Chaser is terug in zijn kantoor. Ga het kantoor van Chaser binnen en praat uitgebreid met Chaser, tot ie weer niets nieuws vertelt.

Nicole geeft Chaser een update van wat ze tot nu toe heeft ontdekt, over de expeditie van 20 jaar geleden en dat de moorden met die expeditie te maken hebben. Chaser verteld dat hij Nick op de hoogte heeft gebracht van Warren's vermoeden over Huaquero en dat Nick dit tegen je had moeten zeggen. Nick is dit dus vergeten. Nicole denkt dat de gevonden scherven en munten misschien toch waardevol waren en dat één van de expeditieleden dit wist en het heeft verzwegen. Nicole vertelt Chaser over haar nachtmerrie en dat ze daarom vindt dat ze naar Peru moet gaan om daar het onderzoek naar de moorden verder voort te zetten. Chaser wordt boos en verbied Nicole naar Peru te vliegen en hij beveelt Nicole om een dag vrij te nemen.

Ga terug naar Ruth en praat weer met Ruth. Nicole vertelt Ruth niet dat ze van Chaser niet naar Peru mag vliegen. Nick heeft zich nog steeds niet gemeld. Ruth oppert dat Nicole maar alleen naar Peru moet vliegen en Nick dan het adres van het hotel moet laten weten. Verlaat het FBI gebouw......

......Nicole neemt het besluit om, tegen de orders van Chaser in te gaan en toch naar Peru te vliegen. Ten slotte heeft Chaser haar een vrije dag gegeven en wat ze in haar vrijetijd doet, daar heeft Chaser niets mee te maken. Dus Nicole vliegt naar Peru en je beland in:

Deel 2: Peru

Walkthrough door: Louis Koot