2020: Walkthrough door: Louis Koot

Deze Director's Cut-editie van Broken Sword 1 The Shadow of the Templars is een beetje anders dan het originele spel. De Director's Cut-editie begint met een nieuw hoofdstuk waarin we uitgebreid kennis maken met Nicole Collard en verder zijn er een paar nieuwe puzzels die moeten worden opgelost en de interface, hoe je de game bestuurd,  is ook een beetje anders.

Het spel begint met een intro met Nicole (Nico) Collard,

Intro

Parijs, stad van liefde, romantiek en dromen. Maar voor Nicole niet meer, sinds de dag van de moord.

Nicole Collard, een krantenjournalist, krijgt een telefoontje van haar baas die haar vertelt dat ze rechtstreeks naar het Palais Royale moet gaan voor een interview met Pierre Carchon, mediakoning en misschien wel de toekomstige president van Frankrijk. Carchon heeft specifiek om Nicole gevraagd om het interview te doen. Nicole loopt naar het paleis waar Carchon en zijn vrouw wonen. Bij de ingang heeft Nicole een ontmoeting met een straatartiest, een mimespeler.

Uit ervaring weet Nicole dat als je een mimespeler wilt passeren, je beter met zijn spel kunt meespelen of hard moet weg rennen.

Nicole belt aan en wordt naar Carchons vrouw Imelda gebracht, ook wel bekend als de ijskoningin.

Pierre Carchon voegt zich bij hen en vertelt dat hij een vriend was van Nicole's vader.

Maar voordat ze aan het interview kunnen beginnen, horen ze een geluid in Carchons kantoor. De mimespeler is door het raam binnengedrongen en heeft opzettelijk een vaas laten vallen. Carchon denkt dat het de kat is en hij gaat kijken. Dan horen Nicole en de "ijskoningin" een schot. Nicole rent het kantoor binnen en wordt prompt neergeslagen door de mimespeler.

Als Nico weer bijkomt, vertelt Imelda haar dat haar man Pierre Carchon dood is ... hij is vermoord door de mime

Dit is niet de eerste moord op een invloedrijk persoon de laatste tijd. De moordenaar herinnert Nicole aan een eerdere "kostuum" -moord. 

Nicole besluit om onderzoek te doen voordat de politie arriveert. Je krijgt nu de controle over Nicole

Hoofdstuk 1: Parijs, Frankrijk: Nicole Collard: 

A: Palais Royal 

Kantoor van Carchon

Op de jas van het lijk zie je een kleine blauwe cirkel knipperen. Beweeg je cursor ernaar toe en de cirkel verandert op die plek in een vergrootglas.

Klik om het lijk in close-up te bekijken.

Sluit de ogen van de dode Carchon. Links van het hoofd van het lijk ligt een haarspeld Pak die haarspeld, hij is van Nicole.

Klik op de jas van Carchon en je ziet een bloedvlek en een geel kaartje. Bekijk de bloedvlek met uw oog.

 Pak dat gele kaartje uit de binnenkant van de jas .......

Nicole vertelt je dat het een kaartje is van de Bateau de la Conciergerie.

Verlaat de close-up door op de groene pijl te klikken. Kijk rond in de kamer. Je kunt de boekenkast en de twee bustes bekijken.

Kijk naar het gordijn en schuif het dan opzij en kijk dan naar het gat in de ruit van de balkondeur.

Open dan de balkondeur en .... Nicole stapt naar buiten en je ziet haar dan op de buiten richel staan ..... De mime moet een ladder zijn opgeklommen.

Nicole gaat vanzelf weer naar binnen. Verlaat Carchons kantoor terug naar de gang. Je kunt naar het wandtapijt kijken dat naast de deur aan de muur hangt. Er ligt een geborduurd doekje op de tafel en naast de tafel staat een schildersezel. Op de schildersezel ligt een tube verf. Klik met je vergrootglascursor op het geborduurde doekje dat op tafel ligt.

Er is een groot kruis op het geborduurde doekje heeft een groot kruis. Pak het doekje

Als je het doekje hebt gepakt zie je een klein gaatje in de tafel

Klik op je inventaris om het te openen ....... Een inventarisscherm met de items die je in je inventaris hebt, gaat open.

Klik op de haarspeld en sleep hem dan uit de inventaris naar het gaatje in de tafel en laat dan los en .......

Nico steekt de haarspeld in het gaatje en ....... er gaat een geheim compartiment open in de tafel en in dit compartiment vind je de Safe Sleutel ....... Pak de Safe Sleutel

Verlaat deze close-up. Pak de tube blauwe verf, die op de richel van de schildersezel ligt

Nicole wordt dan betrapt door Imelda, maar ze mag de tube verf houden. Ga nu naar Imelda en praat met haar door op haar te klikken met je praatcursor.

De gespreksonderwerpen verschijnen als pictogrammen bovenaan in je scherm. Klik op die gesprekspictogrammen om erover te praten en zorg ervoor dat je ze gebruikt totdat er niets meer over een onderwerp te zeggen valt. Je kunt Imelda ook vragen naar de items in je inventaris

Imelda weet niet waarom haar man Nicole vroeg om te komen. Carchon kende Nicole's vader, maar Imelda kende hem niet. Imelda vermoedt dat de mime een jaloerse echtgenoot was. Haar man had veel affaires met andere getrouwde vrouwen. Imelda denkt dat Nicole meteen een artikel gaat schrijven.

Je ziet nu twee "Nicole-icoontjes" bovenaan je scherm, een met een gouden kroon en een met twee rode hoorns op het hoofd.

De gouden kroon Nico betekent "je kunt me vertrouwen" maar de rode hoorns Nico betekent "je kunt me niet vertrouwen" .......

Als antwoord op Imelda's opmerking over Nico, klik je op de gouden kroon Nico.

Nicole blijft aardig in haar antwoorden en Imelda zal haar vertrouwen. Nicole denkt dat Carchon wordt bedreigd en daarom wilde hij dat Nicole kwam, want Nicole had al een artikel geschreven over de gekostumeerde moordenaar. Nicole vraagt Imelda haar het onderzoek naar de dood van Carchon te laten doen en Imelda geeft haar de sleutel van Carchons salon aan het einde van de gang.

Carchon's salon 

Loop helemaal naar rechts, naar de deur aan het einde van de gang. 

De deur zit op slot, dus open de deur met de sleutel die Nico van Imelda heeft gekregen en ga dan naar binnen.

Boven de open haard hangt een schilderij aan de muur. Aan de rechtermuur staat een bureau.

Ga eerst naar het bureau en bekijk het van dichtbij

Op het bureau vind je een papierlade en een schrijfblok. Er staat ook een houten olifant op het bureau. Kijk naar het papierbakje, het schrijfblok en de houten olifant. Nico herkent de houten olifant ........ Hij is gemaakt door haar vader en zij heeft hetzelfde exemplaar. Carchon kende haar vader dus inderdaad. Pak de houten olifant.

Nico kan nu nog niets doen met de invoerlade en het schrijfblok, dus ga de close-up uit. Ga nu naar de open haard en klik met je cursor op het schilderij dat boven de open haard hangt. Aan de linkerkant van het schilderij zit een knop. Druk op die knop en ....... Nico hoort een klikgeluid en jij verlaat de close-up. Klik weer op het schilderij en ....

Nico opent het schilderij als een deur en daarachter vindt ze een muur safe. Zoom in op de safe en gebruik de Safe Sleutel in het sleutelgat om de safe te openen

In de safe ligt  is een steenrol met vreemde symbolen .... pak de steenrol

Maak een afdruk van de steenrolsymbolen:

Nicole wil een manier vinden om de symbolen op de steenrol af te drukken. Ga terug naar de rechterkant van de kamer en zoom weer in op het bureau. Er zijn twee methoden om een afdruk te maken van de symbolen op de steenrol.

Methode 1:

  • Knijp de tube verf in de papierlade die op het bureau staat.

  • Rol de steenrol door de verf in de papierlade.

  • Rol de met verf besmeurde rol over het schrijfblok op het bureau.

Methode 2:

  • Combineer in inventory de tube verf met het geborduurde doekje dat je van de tafel hebt gehaald.

  • Combineer de met verf besmeurde doek met de steenrol

  • .Gebruik de met verf besmeurde rol op het schrijfblok op het bureau.

Ik gebruik methode 1, dus gebruik de tube verf op de papierlade

Gebruik vervolgens de steenrol op de verf in de papierlade

Gebruik dan de geverfde steenrol op het schrijfblok en ......

..... neem dan de afdruk van het gecodeerde bericht van het schrijfblok

Bekijk in de inventaris (rechtsklik op) dit gecodeerde bericht.

Bovenaan staat "Sub-Judice", een juridische term die "onder rechtens" betekent. Onderaan staan een aantal letters: "SDSSDSS". Nicole heeft geen idee wat die letters betekenen, maar ze realiseert zich opeens dat het kaartje, dat ze in de binnenzak van de vermoorde Carchon vond, belangrijk is. Het kaartje is van Bateau de la Conciergerie, op het Île de la Cité, dat vroeger de rechtbank was. Dus "onder rechtens" zou letterlijk onder dat gebouw kunnen betekenen!

Verlaat de kamer naar de hal en ga terug naar Imelda. Praat weer met Imelda om gedag te zeggen

Nicole toont Imelda de kleine houten olifant , maar die heeft er niets zinnigs over te zeggen. Nico verlaat dan het huis en belandt op het Ile de La Cité

B: Quayside

Een uurtje later komt Nico aan op het Île de la Cité, een eiland midden in de Seine in Parijs. Nico staat op de kade bij de rivier, onder het Conciergerie gebouw. Je ziet twee grote gewelfde doorgangen met een hek ervoor. Je kunt ze niet openen. Loop verder naar rechts om de hoek. Hier zie je een grote doorgang met een hekwerk.

Kijk naar de plaquette die links van de poort aan de muur hangt. Nicole zegt dat hier hetzelfde kruis is afgebeeld als op het geborduurde doekje. Probeer de poort te openen. Dat werkt niet. Nicole bekijkt het hek van dichtbij en ziet dat er twee speciale sloten aan zitten.

Schuif Slot puzzel:

Klik op het linker slot om die van dichtbij te zien. Het is een schuifpuzzel

De bedoeling is dat je de blokjes in de puzzel verschuift zodat het blokje met het handvat naar links door de gleuf  naar guiten geschoven kan worden.

Klik met de linkermuisknop / houd vast op een blok en dan kun je het naar beneden, naar boven, naar links of naar rechts schuiven.

Ik zou je een hele reeks screenshots kunnen tonen om je een stapsgewijze oplossing te laten zien, maar dat ga ik niet doen. Dit is een erg simpele schuifpuzzel dus je kunt het zelf wel uitzoeken. Uiteindelijk krijg je het goed en zo niet, dan moet je je afvragen waarom je computerspelletjes speelt als je dit soort eenvoudige schuifpuzzels niet eens zelf kunt oplossen

Het hek wordt dan aan deze linkerkant ontgrendeld en je bent weer in de close-up van het hele hek ..... Klik nu op het rechter slot om ook dit op te lossen.

Op het rechter slot moet je ruimte maken zodat je uiteindelijk het blokje met de hendel helemaal naar rechts kunt duwen.

Deze schuifpuzzel is iets moeilijker, maar je krijgt het uiteindelijk ook wel voorelkaar

Als je klaar bent valt het hek eruit en kan Nicole naar binnen, dus loop naar binnen

Binnen ziet Nicole dat het hek als een brug over een kanaal is gevallen. Aan de andere kant staat een kapotte roeiboot tegen een hek. Duw die roeiboot omver.

Onder de roeiboot vind je een oude koperen Kogel Huls (Shell Case) op de vloer ... raap de Kogel Huls op want Nico zal het ding nodig hebben

De stenen deur aan de linkerkant is gesloten. Er zit geen grendel op de deur, maar aan de rechterkant van de deur zie je een klein gaatje. Kijk naar dat kleine gaatje in close-up. Rondom het gat staan streepjes en er zijn twee woorden: sinister en dexter. Dat is Latijn voor links en rechts. Boven het gat zie je twee knopjes. Ga uit de close-up. Herinner je de afdruk van de steenrol, waar een code op stond: SDSSDSS. Pak de steenrol uit je inventaris en plaats deze in het gat.

Het past precies en je beland weer in de close-up

Druk nu op de knoppen A en B in de volgorde aangegeven op de steenrol, SDSSDSS ... S voor links (A) en D voor rechts (B). Klik dus in deze volgorde op de twee knoppen: A, B, A, A, B, A. A en ........ De deur gaat open en Nicole kan door naar de volgende kamer. Maar neem eerst de steenrol terug uit het gat en loop dan door de nu openstaande deur de volgende kamer in.

Kruis kamer:

Als je over de drempel bent, draai je om en zie je de tekst gegraveerd op de stenen drempel in de deuropening: "Ut lex vel ut nex summito". Dit is Latijn en het betekent zoiets als "Onderwerping aan de wet of de dood". Loop naar het uitgehouwen stenen kruis in de muur. Kijk naar het kruis (klik met de rechtermuisknop) en klik dan met de linkermuisknop op het kruis.

Nico tilt het kruis op maar ze blijft het kruis vasthouden ..... De toegangsdeur gaat dicht en naast de toegangsdeur schuift een stenen paneel open.

Het kruis blijft niet omhoog en als Nicole het loslaat dan gaat de deur weer open en gaat het paneel dicht. Klik nogmaals met de linkermuisknop op het kruis om het kruis los te laten. De toegangsdeur gaat weer open en dat stenen paneel is weg. Ga naar de toegangsdeur. Pak de Kogel Huls uit inventory en plaats het ding op de drempel van de deuropening ........

Gebruik nu weer het Kruis om de deur te sluiten ..........De deur buigt de Kogel Huls.

 Laat het kruis los om de deur weer te openen en pak de nu verbogen Kogel Huls op

Grijp het kruis weer vast en als Nico het kruis weer heeft vastgegrepen, gebruik dan de gebogen Kogel Huls op het kruis

Nico legt de gebogen kogel huls onder het kruis zodat het kruis omhoog blijft staan. Laat het kruis los.

Door de gebogen kogel huls blijft het kruis nu omhoog zodat het stenen paneel er weer zal zijn. Ga naar het paneel dat nu open is.

Er zit een klein gaatje in het stenen paneel en de muur. Leg je stenen rol in dat gat en .......

Nicole hoort hoe een mechanisme ratelen even later dat het crasht

Aan de linkerkant van de kamer is nu een stenen deur een klein stukje omhoog gekomen. Ga naar die deur en kijk naar de spleet onder de deur

Maar de spleet is te smal voor Nico's vingers. Ze heeft iets dunners nodig om de deur open te wrikken. Pak de Kogel Huls terug van het kruis

Gebruik de afgeplatte Kogel Huls op de spleet, aan de onderkant van de linkerdeur.

Het lukt Nico om de deur te openen en ze kan doorlopen naar de volgende kamer

Nicole komt een donkere kamer binnen en loopt helemaal naar binnen. Ga terug naar rechts. Links van de verlichte deuropening staat een generator .....

Gebruik die generator en ... we hebben licht. Ga terug naar links de kamer in

Om de hoek staat een bureau. Het bureau is stoffig en is al jaren niet meer gebruikt. Rechts van het bureau hangt een schilderij aan de muur. Kijk naar dat schilderij. Nicole zegt dat dit de deur van een kluis is en dat ze iets moet vinden dat in het slot past. Loop naar links van de kamer. Ook hier zie je een bureau, maar dat is niet zo stoffig. Ga dit bureau van dichtbij bekijken

Tot haar verbazing vindt Nico een dossier over zichzelf op het bureau en ook de krantenartikelen die ze schreef over de gekostumeerde moordenaar, die zakenlieden had vermoord in Italië en in Japan. De zakenlieden stonden bekend als weldoeners en Nicole had bewezen dat zij het tegenovergestelde waren.

Klik met de oogcursor op de foto's, de artikelen en ook het koffiekopje. U moet dit doen om deze close-up te kunnen verlaten.

Verlaat de close-up en open nu de la rechtsboven van dit bureau

Nicole vindt een gecodeerd bericht in de la. Probeer de la te sluiten ... maar in plaats van de la te sluiten trekt Nico hem er helemaal uit

Kijk in de vak waar de la was en .........

....... Nico vindt de helft van een foto.

Op de foto zien we een lachende Carchon. Achter hem zijn soldaten en een lijk te zien. Wie zou er op de andere helft van de foto hebben gestaan?

Decodeer het gecodeerde bericht

Klik met de rechtermuisknop in je inventaris op het gecodeerde bericht om het van dichtbij te zien. Elk symbool staat voor een letter. Gelijke symbolen zijn dezelfde letters. Klik op een symbool onder aan de tekst. Het symbool licht dan op in de tekst. Klik dan op een letter. Het verlichte symbool wordt dan vervangen door de letter.

Ontcijfer het hele bericht op deze manier ...... Als je het goed hebt gedaan, lees je het hele bericht

Nicole heeft nu genoeg materiaal om een goed stuk voor de krant te schrijven en Carchons reputatie aan flarden te scheuren. Ze vertrekt naar huis.

Nico's appartement die avond.

De telefoon gaat. Het is Ronnie, de hoofdredacteur van de krant en de baas van Nico

Ronnie wil Nicole's artikel niet afdrukken. Het is zelfmoord, zegt hij, om een nationale held als Pierre Carchon aan stukken te schrijven. Nicole vertrouwt het niet want twee uur geleden, toen ze haar artikel afleverde, was Ronnie er enthousiast over en nu wil hij het niet drukken en publiceren ????. Iemand moet Ronnie onder druk hebben gezet! Carchon heeft / had blijkbaar machtige  vrienden. Nicole is wanhopig. Dit had haar doorbraak moeten zijn.

Dan krijgt Nico weer een telefoontje.

Een zekere Plantard wil een afspraak maken met Nicole om over haar Carchon-verhaal te praten. Plantard zegt dat hij informatie heeft over de gekostumeerde moordenaar. Plantard wil Nico de volgende ochtend om acht uur ontmoeten in Café de la Chandelle Verte. Nicole kan hem herkennen aan zijn grijze jas en ze kan er met niemand over praten.

Hoofdstuk 2: Parijs: Café de la Chandelle Verte

George Stobbard:

Café de la Chandelle Verte

George Stobbard, een jonge man uit Californië, reist de wereld rond voordat hij serieus aan zijn leven begint en momenteel is hij in de Franse hoofdstad Parijs. George zit op het terras van Bistro / Café de la Chandelle Verte om te genieten van een kopje koffie. George is enigszins teleurgesteld in de hooghartige houding van de Parijzenaars tegenover een gladde jonge Amerikaanse man. George is vooral teleurgesteld in de Parijze meisjes en hij besluit zijn charmes uit te proberen bij de knappe serveerster van het Café.

De knappe serveerster lacht vriendelijk naar George, maar richt haar aandacht dan op een oudere man die haar iets vraagt.

Merk op dat deze oudere man een koffertje bij zich heeft.

De serveerster en de oudere man gaan het Café binnen waar de man plaatsneemt aan de bar en een kop koffie bestelt. De man zet zijn aktetas naast hem op een barkruk. George wordt vervolgens lastiggevallen door een clown. George prikt een van de ballonnen van de clown en de clown verdwijnt ook in het café.

We zien dan dat de Clown het koffertje van de oude man oppakt en zijn harmonica op de barkruk zet.

De clown rent dan het café uit, met de koffer, en verdwijnt in een steegje, aan de overkant kant van de straat.

Terug in het Café zien we dat er een lampje begint te branden op de harmonica. De oudere man kijkt verbaasd naar de harmonica en dan zien we dat de harmonica gevuld is met explosieven ... het is een BOM en het ding explodeert. De hele gevel van het Café wordt weggeblazen en ook George wordt weggeblazen en is beland onder een parasol.

George heeft de explosie overleefd en staat weer op de been. Bij de lantaarnpaal staat een opgeblazen terrasstoel. Er ligt een krant onder die stoel.

Pak de krant. Je ziet de krant in close-up. Klik met je oog op alle artikelen .......

George leest een artikel in de krant over een Nobelprijswinnaar, afkomstig uit een Oost-Europees land en met een naam die George niet kan uitspreken. Iemand heeft echter iets op de krant geschreven ... "Salah-eh Dinn, dertien vijfenveertig", is met potlood op de krant geschreven. Bekijk dit met je oog ......

NB: In het originele spel ging je nu eerst de steeg in en dan het café binnen om naar het lijk te kijken en met de serveerster te praten. Dit is nu niet nodig. Je kunt het doen als je wilt, maar het is niet echt noodzakelijk. De serveerster heeft niets te zeggen tegen George en je eindigt dan met een bewusteloze serveerster omdat ze een hele fles cognac leeg zuipt

Achter George graaft een wegwerker een gat in de straat. Ga naar de wegwerker en .........

George komt bij de Wegwerker terecht en ..... We ontmoeten nu politieagent Moue en inspecteur Rosso.

Natuurlijk belanden we allemaal weer in het Café. Moue buigt zich over het lijk van de oude man en ontdekt dat het inderdaad een dood lijk is.

Agent Moue is niet een van de intelligentste agenten van de Parijze politie. Rosso en Moue praten even met elkaar en dan begint Rosso George te ondervragen.

Rosso vraagt of George de oude man het café heeft zien binnenkomen. Zeg ja door op het  Duim omhoog pictogram te klikken.

Rosso vraagt dan of George iemand anders het café heeft zien binnenkomen. Je krijgt de duim omlaag en het clown-pictogram als mogelijke antwoorden. Klik nu op het Clown-pictogram. Rosso is tevreden met de antwoorden die George heeft gegeven. George mag gaan en Rosso geeft zijn visitekaartje aan George. George verlaat dan automatisch het café. Buiten zien we dan dat Nicole Collard de plaats delict is betreden en ze schiet foto's van de plaats delict. Agent Moue staat nu op wacht in de deur van het café.

Als Nico even stilstaat klik dan snel met je spreekcursor op haar om met haar te praten.

Nico hoort meteen dat George een Amerikaan is en vraagt of George een oudere man met hoed en aktetas heeft gezien. George vertelt over de Clown en de explosie en Nico zegt zoiets als "Oh ... daar is hij weer", en daarmee bedoelde ze die clown. Je gespreksonderwerpen verschijnen. Praat uitgebreid met Nico. Gebruik alle gespreksonderwerpen meerdere keren totdat ze allemaal verdwenen zijn, en doe dit met alle vervolgonderwerpen die je krijgt.

Nico vertelt dat de oude man haar belde en haar vroeg om hem hier in het café te ontmoeten. De naam van de oude man is Plantard en hij had belangrijke informatie die hij Nico wilde vertellen. Nico weet ook iets van de clown af, maar hier wil ze er niet meer over praten. Nico geeft George haar telefoonnummer. Zodra Nico aan George haar telefoonnummer heeft gegeven, verdwijnt ze.

Praat met Agent Moue en vraag hem over de koffer, de clown, Plantard en inspecteur Rosso. Moue kan niet uitleggen waarom hij en Rosso zo kort na de explosie ter plaatse waren. Moue denkt dat Rosso demonische krachten heeft. Als je Moue alles hebt gevraagd sluit je het gesprek weer af via de groene krulpijl.

De wegwerker:

Loop weer naar de wegwerker. De gereedschapskist van de wegwerker staat in de tent. Tussen de tent en het gat staat de telefoon van de wegwerker

Klik met je tandwieltjes op de gereedschapskist.

George bukt om naar de inhoud van de gereedschapskist te kijken, maar de wegwerker wil dit niet hebben

Ga met de wegwerker praten en put alle onderwerpen volledig uit, totdat ze allemaal verdwenen zijn.

George komt erachter dat wegwerker een stang in zijn gereedschapskist heeft waarmee hij het riooldeksel kan optillen, maar die stang wil hij niet aan George geven. Wanneer je de wegwerker hebt gevraagd naar zijn gereedschapskist, de clown en Plantard klik dan op de Krant die je in de inventaris hebt staan ...... 

Na wat gezeur neemt de wegwerker een pauze om de krant te lezen en leest hij in de krant over "Salah Eh Dinn" en dat blijkt een paard te zijn dat meedoet aan de paardenrennen. De wegwerker verlaat nu zijn put om naar het wedkantoor te gaan om een weddenschap te plaatsen op "Salah Eh Dinn".

Nu de wegwerker is verdwenen, klik je weer met je tandwieltjes op de gereedschapskist en nu pakt George er een T-vormige metalen staaf uit.

Ga via de linkerrand van het scherm terug naar het café en ga dan de steeg in, aan de overkant van de straat.

 Steeg:

Het is een doodlopend steegje. Je kunt hier in de steeg alles bekijken maar er is maar één ding belangrijk en dat is het putdeksel midden in de steeg. Je kunt proberen of George het putdeksel met zijn blote handen kan optillen, maar dat lukt niet. Gebruik dus de T-vormige staaf op het putdeksel om het op te tillen en de weg naar het riool te openen. Ga dan het riool in

Riool:

George is in het stinkende riool beland. Je kunt iets in de hoek zien ... het is een rode clownsneus ... ga het oprapen

Blijkbaar heeft de clown hier zijn neus verloren. Open je inventaris en klik met de rechtermuisknop op de rode clownsneus ..... George merkt op dat er iets in de rode clownsneus staat ..... La Risée Du Monde, Paris, staat in de binnenkant van de clownsneus geschreven . Misschien de winkel die de clownsneus heeft verkocht?

Loop nu verder het riool in, via je wijzende hand op het hek. George komt terecht in een van de hoofdkanalen van het riool. Je ziet nog een ladder. 

Voor de ladder ligt een papieren zakdoek op de grond en bij het hek, bij de ladder, zit een stukje stof vast.

Kijk naar. De papieren zakdoek is doordrenkt met een soort smeersel. Raap de papieren zakdoek op. Kijk naar het stuk stof / stof dat aan het hek is bevestigd. Pak dan het stuk stof / doek. Ga dan de ladder op. George klimt uit het riool en belandt op een binnenplaats en hier ontmoet hij een man met een grote snor.

Een dikke man gekleed in rode kleren en versierd met een dikke snor "verwelkomt" George als hij uit het riool komt.

Praat met de man, maar hij wil niet echt met George praten omdat hij George niet vertrouwt. In inventory klik je op Rosso's visitekaartje en ........

George doet alsof hij inspecteur Rosso is en nu wil de snorjongen met George praten. 

Gebruik eerst alle gespreksopties totdat ze allemaal verdwenen zijn

Snoremans heeft in het leger gediend en hij is een beetje geil op de serveerster van het café. Snorreman heeft Plantard gezien en hij greep ook even de clown vast toen hij, net als George, hier op deze binnenplaats het riool uit het riool kwam. De clown had Plantards aktetas bij zich.

Als je alle gespreksopties hebt uitgeput klik dan niet op de "verlaat pijl" maar klik in de inventaris op het stukje groene stof dat je in het riool hebt gevonden. George laat het stuk stof zien aan snorreman, die dan zegt dat het stuk stof uit de jas van de clown komt. Vraag nu snor naar de clownsjas en doe dit meerdere keren

Doordat een van de mouwen van de clownsjas gescheurd was, heeft snorreman de jas weggegeven, maar hij vertelt echter dat op het etiket van de jas de naam en het telefoonnummer van de kleermaker stond: B. Todryk 74-98-08-59 ........ Als er niets meer is om over te praten met snorremans klik dan op de groene krulpijl om gedag te zeggen en ..... George belandt bij de wegwerkers tent.

De wegwerker is niet teruggekeerd.  Klik nu op de telefoon en bel Nicole Collard op

George belt Nicole en wordt uitgenodigd om naar haar appartement in Rue Jarry 36 te komen.

We gaan dan verder met Nico in het volgende hoofdstuk ......

Hoofdstuk 3: Parijs; Nicole Collard: Café and Quayside revisited

Rue Jarry: Nicole's appartement

Nicole heeft met George afgesproken dat hij haar vanmiddag zal bezoeken. Voor die tijd heeft Nico het een en ander te doen want ze heeft veel vragen en zoekt antwoorden. Kijk rond in het appartement. Naast het raam staat een rek met de stereo-installatie. Je kunt de radio aanzetten. Er is ook de allereerste foto die Nicole ooit heeft gemaakt. Er staat ook een antwoordapparaat op dit rek maar er zijn geen berichten op achtergelaten. Nicole's eerste teddybeer staat op het wandrek boven de bank.

Aan het voeteneinde van het bed staat een grote houten kist. Open die kist

In de kist zit een klein houten kistje met daarop een uitgesneden olifant. Nicole heeft de doos geërfd van haar vader, die hem zelf heeft gemaakt. 

Klik op de olifantendoos om deze van dichtbij te zien

Er is geen sleutel, dus Nico kan de doos niet openen. Verlaat het appartement.

De bloemenvrouw voor Nicole's appartement

Praat met de bloemenvrouw, die ook een waarzegster is.

De bloemenvrouw vertelt Nicole dat haar nichtje gisteren in Nicole's appartement op haar heeft gewacht. En dat "nichtje" had een sleutel van Nico's appartement.

Maar Nicole heeft helemaal geen nichtje! Zou iemand afluisterapparatuur in haar appartement hebben geïnstalleerd?

Loop naar links en je krijgt de kaart van Parijs in je scherm. Je  kunt snel naar de verschillende locaties op de kaart reizen.

Café de la Chandelle

Nicole komt aan bij de tent van de wegwerker, die nog niet terug is. Loop naar links, naar het ontplofte café. Bij het café is een man bezig met het repareren van de ramen.

Als je probeert het café binnen te gaan dan zal de raamman Nico stoppen, dus praat met de man.

De raamman heeft niets nuttigs te zeggen, hij klaagt alleen maar over zijn "vriend" de wegwerker en dat niemand ooit schrijft over de "ware helden" zoals hijzelf. Nicole biedt aan om een foto van hem te maken en een artikel over hem te schrijven. De man wrijft dan zijn haar in de goede richting en nu mag Nicole het café binnen. 

Dus .... ga het Café binnen

Klik met je tandwielcursor op de kapotte spiegel die tegen de balk staat. Nico zet de spiegel recht.

 Klik dan met je vergrootglas op de spiegel om van dichtbij in de spiegel te kijken

In de spiegel ziet Nico iets tussen pijpen zitten, achter een kapot paneel.

Verlaat de close-up en kijk nu achter de omgevallen tafel naar de pijpen.

Achter de twee rechter pijpen ligt een leren buidel verstopt. Pak de leren buidel

Nicole ziet dat het kruis van Carchons organisatie op de buidel staat. Plantard moet dit hier verstopt hebben voordat hij stierf. Open de buidel in je inventaris en Nicole haalt er een metalen artefact en een gecodeerde brief uit. Op het metalen artefact ziet Nicole een zwaard, een weegschaal en Vrouwe Justitia. De code in de brief is dezelfde als op die andere brief, dus Plantard had connecties met Carchon.

Klik met de rechtermuisknop in inventory op de gecodeerde brief om deze in close-up te zien.

Ontcijfer de brief op dezelfde manier als je dat ook deed met het eerste gecodeerde bericht in hoofdstuk 1 en je kunt dan het bericht lezen

Nicole denkt dat Imelda niet zo onschuldig is als ze leek. Blijkbaar werkte Plantard voor Imelda en Carchon. Maar waarom wilde hij Nicole ontmoeten? Was het een valstrik, of wilde hij gewoon dat Nicole zijn verhaal onthulde? Het was in ieder geval een verhaal dat een moord waard was.

Verlaat het café, de etalageman wil nu zijn foto maar Nico zegt dat ze haar camera vergeten is.

Loop terug naar de tent van de wegwerker en dan verder naar rechts en ...... Nicole gaat automatisch terug naar de

Île de la Cité

Als Nico op de kade is aangekomen, ga je naar binnen en naar de kamer met het kruis.

In de kamer met het kruis herhaal je de procedure om de rechter deur te sluiten en de linker deur open te houden.

Pak dus weer het kruis vast en blokkeer het kruis dan weer met de gebogen Kogel Huls

Leg dan de Stenen Rol in het gat van de stenen paneel om de linker stenen deur te openen

Pak de Kogel Huls terug van het kruis en loop door de linker stenen deur de laatste kamer in

De lichten branden nog .. Bij het eerste bureau aan de rechtermuur bekijk je het schilderij van Vrouwe Justitia ......

Vrouwe Justitia heeft een zwaard en een weegschaal

Aan de rechterkant van het schilderij ziet Nico een klein gaatje in de muur. Stop het metalen Artefact in dat gat en ......

De safe gaat open zoals verwacht. Zoom in op het spul dat in de safe  zit en pak de Foto Stukjes, die onder de rode map liggen

Nicole legt de foto stukjes op het bureau en jij moet ze nu in elkaar puzzelen.

Het is niet moeilijk ... eigenlijk is het vrij gemakkelijk ... Dus leg de stukjes in elkaar en ......

Nicole ziet dat het haar vader is op de foto. Het is het afgescheurde stukje van die andere foto met Carchon! Waar was haar vader bij betrokken?

Nicole is nogal boos over dit alles en ze gaat terug naar haar appartement en we schakelen over naar:

Hoofdstuk 4: Parijs; George Stobbard: Hotel Ubu and Crune Museum

Rue Jarry: Appartement van Nicole Collard:

George is in de Rue Jarry. Op de hoek bevindt zich een kledingwinkel. De bruine deur is de deur van Nico's appartement. Klik met je tandwieltjes op Nico's deur. George probeert de deur open te duwen, maar de deur gaat niet open. Steek de straat over naar de bloemenvrouw en praat met haar.

Je krijgt weer een aantal gespreksopties, dus gebruik ze opnieuw en put ze helemaal uit. De oude vrouw vertelt dat de deur van Nico niet op slot zit, maar vast zit door vocht. Een stevige duw tegen de deur is echter voldoende om de deur te openen. Als je alle gespreksonderwerpen hebt doorlopen en er is niets meer over, sluit je het gesprek af met de groene pijl. 

Loop terug naar Nico's voordeur en klik weer op de deur met je tandwieltjes en ....

.......nu geeft George een ferme duw tegen de deur, de deur gaat open en George komt Nico's appartement binnen

Nico is blij om George te zien en er volgt een gesprek. Nico wil haar onderzoek naar de clown voortzetten, ook al weigert de uitgever van haar krant haar foto's en artikel te publiceren. Nico's baas adviseerde haar zelfs om haar onderzoek naar de clown en Plantard te beëindigen. Volgens Nico lijkt iedereen deze zaak te willen negeren en te verzwijgen.

Je gespreksonderwerpen verschijnen en ook je inventaris wordt weer geopend. Praat eerst met Nico over Nico, Plantard en de clown.

Nico zegt  dat Plantard haar naam uit de krant had gehaald omdat ze een artikel had geschreven over het verband tussen twee moorden in Italië en Japan, beide gepleegd op rijke zakenmensen. De persoon in Italië is vermoord door een moordenaar verkleed als sneeuwman en de man in Japan door een moordenaar verkleed als pinguïn. En nu hebben we een clown als moordenaar.

Klik op de clownsneus in je inventaris en George laat Nico de clownsneus zien en wijst haar naar  La Risée Du Monde, Parijs, dat in de clownsneus staat geschreven. Nico vertelt George dat La Risée Du Monde, Parijs, een winkel is voor feestartikelen en deze locatie is nu ook beschikbaar op de kaart. Klik dan op het stukje groene stof in je inventaris. George laat dan Nico het stuk groene stof zien en ...... Nico geeft dan een foto aan George.

Het is een foto van een man. Op de foto draagt de man een geruite broek van dezelfde groene stof als het stuk stof dat George in het riool vond. Volgens Nico is de man niet moeilijk te herkennen omdat de man op zijn linkerwang een litteken heeft in de vorm van een hoefijzer / halve maan.

Je kunt Nico ook het doorweekte tissue laten zien, maar Nico zal dit walgelijk vinden en zal je er niets over vertellen. Nadat je de foto van Nico hebt ontvangen kun je Nico's appartement verlaten door op de groene pijl te klikken. Je zult Nico's telefoon niet gebruiken in deze Director's Cut-editie. Terug op straat loop je naar links om de kaart van Parijs in je scherm te krijgen. Ga via de kaart terug naar Café de la Chandelle Verte.

George belandt weer bij de wegwerker tent. Gebruik de telefoon opnieuw om nu kleermaker B. Todryk te bellen

Klik op het B.Todryk-nummer om de man nu te bellen.

Kleermaker Todryk reageert nogal nerveus als George hem vraagt of hij  kan langskomen. Gebruik alle opties in dit telefoongesprek. Het belangrijkste gespreksonderwerp hier is de foto die George zojuist van Nico heeft gekregen. George vraagt Todryk of hij een pak heeft gemaakt voor "man met een litteken in de vorm van een hoefijzer" ...... Todryk heeft echter de naam van de klant nodig, Todryk kan geen details geven zonder een naam.  Als er niets meer is om over te praten, beëindigt je dit telefoongesprek

Loop dan terug naar rechts tot je de kaart weer in je scherm hebt en ga nu via de kaart naar de feestartikelen winkel:

La Risée Du Monde Party Shop:

Praat met de eigenaar van deze feestartikelenwinkel. Vraag de man naar de clown en over Plantard.

De winkeleigenaar heeft nog nooit van Plantard gehoord en hij kan George niet vertellen wie een clownkostuum van hem heeft gehuurd. Als je alle gespreksopties hebt gebruikt, klik dan op de foto van de man met het hoefijzer litteken in je inventaris, dus klik op de foto die George van Nico heeft gekregen. George vraagt ​​aan de winkeleigenaar of hij de man op de foto herkent. De winkeleigenaar vertelt nu dat de man op de foto vanmorgen in zijn winkel was om wat theaterspullen te kopen. Klik nogmaals op de foto om de winkeleigenaar te vragen of hij zeker weet dat dit de man is die de theatersmink heeft gekocht. Klik vervolgens op de doorweekte tissue.

De winkeleigenaar ruikt aan de tissue en vertelt dat de tissue doorweekt is met een bepaald soort theatersmink en dat hij onlangs twee blikken van deze smink heeft verkocht. Klik weer op de foto van de man met het litteken. Nu vertelt de eigenaar dat de littekenman 2 blikjes smink heeft gekocht en ook een clownspak en een groen elfkostuum heeft gehuurd. De man noemde zichzelf Monsieur Khan.

Als je al deze informatie van de winkeleigenaar hebt, klik dan op de groene krulpijl om afscheid te nemen. De winkeleigenaar maakt dan een "grapje" met George. 

Hij schudt George de hand maar doet dit terwijl hij een zoemer in zijn eigen hand heeft.

George krijgt een elektrische schok en wordt een beetje boos. George mag die "zoemer" houden en dat ding zit nu in je inventaris. Verlaat de winkel door de deur en je komt terug op de kaart van Parijs. George kent nu de naam van de Scarface-man, dus reis terug naar het Café en gebruik weer de telefoon van de wegwerker om kleermaker B. Todryk weer op te bellen.  Gebruik het Khan-onderwerp en ....... Todryk vertelt nu dat Khan een kamer heeft in Hotel Ubu, maar Todryk weet het kamernummer niet

Ga naar de kaart en ... Hotel Ubu is nu een locatie waar je naartoe kunt gaan, dus reis naar:

Hotel Ubu:

Lobby:

Bij de ingang van het hotel staan twee, nogal armoedige, "heren". Deze twee zijn Flap en Guido en het zijn gangsters. Aan de linkerkant van het hotel is een poort die toegang geeft tot de steeg naast het hotel. Ga het hotel binnen. George belandt in de lobby. Een oudere dame speelt piano en op de rode ronde bank leest een man met een baard de krant. Achter de rode bank zie je een telefooncel en de trap naar de verdiepingen. Praat eerst met de pianospelende dame.

Deze dame is Lady Piermond. Vraag Lady Piermond uitgebreid over de twee gangsters, over Lady Piermond en over Khan. Je zult horen dat Lady Piermond gisteravond bijna is verleid door een van de hotelgasten. Bijna ... omdat de man genaamd Moerlin Lady Piermond heeft bedrogen. Als je alle gespreksonderwerpen helemaal hebt uitgeput, klik dan op de foto van Khan in de inventaris. Lady Piermond herkent Khan als die Moerlin, de man die haar gisteravond heeft bedrogen. Je krijgt het Khan-onderwerp weer, dus vraag Lady Piermond verder over Khan / Moerlin. Lady Piermond vertelt dan dat Moerlin / Khan een uur geleden wat papieren heeft afgegeven bij de baliemedewerker van het hotel. De papieren worden opgeborgen in de hotelkluis. Moerlin heeft het hotel verlaten en is nog niet teruggekeerd.

Sluit het gesprek met lady Piermond af als er niets meer is om over te praten. Ga dan praten met de bebaarde krantenlezende man op de rode bank.

Dit is de Nobelprijswinnaar waarover George heeft gelezen in de krant die hij na de explosie op het terras van het Café vond. Stel de man alle vragen over de Clown en Plantard. Klik in dit gesprek ook op de Khan-foto in je inventaris. De Nobelprijswinnaar herkent Khan en vraagt waarom George een foto van Khan bij zich heeft. Vraag de man dus naar Khan. De Nobelprijswinnaar herkent Khan als een vijand van zijn land en hij weet dat Khan een moordenaar is.

Sluit dit gesprek als er niets meer is om over te praten. Loop dan naar links. George komt dan aan bij de receptie van het hotel. Achter de balie staat de niftige receptionist. Op het bureau ligt een gastenboek. Achter de receptionist zie je de brievenbussen van de hotelkamers. Aan de korte muur, onder de trap, hangt een blauwe sleutel aan het toetsenbord.

Probeer die blauwe sleutel te pakken terwijl de niftige receptionist zijn vingernagels aan het poetsen is ......... leuk geprobeerd maar George kan de sleutel niet pakken terwijl de receptionist toekijkt. Kijk in het gastenboek (klik met de rechtermuisknop). Er is niemand genaamd Khan in het hotel, maar Moerlin heeft kamer 22. Praat nu met de  receptionist. Voordat je via de gespreksonderwerpen met de receptionist gaat praten, klik je eerst op de foto van Khan in de inventaris.

De receptionist herkent Khan als een van de hotelgasten, maar hij wil George de naam niet vertellen. Gebruik dan alle gespreksonderwerpen opnieuw en put ze volledig uit. Je ervaart dat de blauwe sleutel de sleutel van kamer 21 is. Kamer 21 is nu  leeg maar  is gereserveerd voor een gast die later komt. Om iets uit de hotelkluis te halen, moet George zich eerst identificeren als gast van het hotel.

Sluit het gesprek met de receptioniste weer af als je de handige alles hebt gevraagd en hem de foto van Khan hebt laten zien.

Loop dan terug naar Lady Piermond. Praat weer met Lady Piermond en gebruik het sleutel onderwerp.

George vraagt of Lady Piermond de receptionist even bezig wil houden zodat hij de sleutel voor kamer 21 van het bord kan stelen. George en de Dame lopen dan naar de balie. Lady Piermond vraagt de receptioniste om haar koffer in de kluis te stoppen. De receptioniste verdwijnt en de dame gaat terug naar de piano.

Zodra de receptioniste is verdwenen, steel je snel de blauwe sleutel van het bord

Ga dan de trap op naar de 1e verdieping. George is dan in de gang van de 1e verdieping. Van kleermaker Todryk weet je dat Khan's kamer de tweede deur rechts is en dat is kamer 22. George heeft echter de sleutel van kamer 21, en dat is de eerste deur aan de rechterkant. Pak de Hotelsleutel uit je inventory en klik er dan mee op de eerste deur rechts.

George komt kamer 21 binnen. Natuurlijk is hier niets te doen. George moet op de een of andere manier in kamer 22 zien te geraken

Klik met op het raam, direct naast het bed. George doet het raam open dus klim door het raam de kamer uit

George klimt uit het raam en komt op een richel terecht. Onder George is de steeg die zich aan de linkerkant van het hotel bevindt.

Het raam rechts is het raam van Khan's kamer, dus klik met je wijsvinger in dat raam en ....

Khan's kamer:

George klimt door het raam kamer 22 binnen. Links naast het bed staat een grote dubbele deurkast. Onderzoek het bed. George vindt niets in, op of onder het bed.

Open de grote kast. Er ligt een broek in de kast, maar George kan er niets mee

Sluit de kast weer. Nou ... dit was geen succes. Er is echt niets te vinden in de kamer, dus klik met je wijsvinger op de kamerdeur om de kamer door de deur te verlaten.

George ziet dan Khan / Moerlin de gang in komen en hij verstopt zich snel in de grote kast.

Khan / Moerlin komt dan de kamer binnen en opent de kast. 

George denkt dat hij ondekt  zal worden maar Khan haalt de broek uit de kast en begint zich om te kleden. Khan verdwijnt dan weer.

De groene clownbroek ligt nu op het bed. Klik met je vergrootglascursor op de groene clownsbroek om deze in close-up te zien.

Je ziet de voorkant van de broek. Doorzoek beide broekzakken ......

Beide broekzakken zijn echter leeg, dus klik bovenop de ritssluiting om de broek te draaien om de achterkant te zien. Klik op beide achterzakken ......

Uit de linkerzak (rechterzak op de screenshot) pakt Georges een boekje met lucifers

Als je op de rechterzak klikt (linkerzak op de screenshot) dan verschijnt linksboven op de broek een metalen label. Klik op dat label en .....

.... Door op dat label te klikken heeft George een geheim zakje aan de voorkant van de broek opengeritst, dus draai de broek om de voorkant weer te zien en .....

........ klik dan op dat geheime vakje (rechter vakje op de screenshot) en ..... George jat de ID-Card van Khan uit het zakje

Het boekje lucifers is van "Club Alamut" en de ID-pas is van "Thomas Moerlin, Grüber Electronics Corporation". Is Moerlin een elektricien?

Verlaat de kamer via de deur en keer via de trap terug naar de lobby. Terug in de lobby loop je naar de receptie. Staat de receptionist nu niet achter de balie, klik dan in de deuropening naast de brievenbus om de receptionist te roepen. Praat weer met de receptionist en klik dan ook op de ID-kaart in je inventaris.

De receptioniste herkent de ID-pas als de pas van Moerlin en weigert daarom de papieren van Moerlin uit de kluis aan  George te geven

Loop terug naar Lady Piermond. Verlaat nu het hotel door de open voordeuren en ...... buiten wordt George tegengehouden door Flap en Guido en Flap fouilleert George. Ga terug het hotel in en praat weer met Lady Piermond. Klik in inventory op de de identiteitskaart van Moerlin om die aan de Lady te laten zien en ....... George vraagt Lady Piermond om hulp om de receptionist ervan te overtuigen dat hij Moerlins papieren aan George moet geven.

George en de Lady gaan weer samen terug naar de receptionist die door Lady Piermond er nu van word overtuigd om Moerlins papieren aan George te geven. Het blijkt een manuscript te zijn en George wil het opgerolde manuscript pas bekijken als hij bij Nico terug is. 

Je weet wat er gebeurt als George het hotel verlaat met het manuscript door de voordeur. Het manuscript zal dan door die Flap en Guido worden afgenomen en dat mag niet gebeuren. Ga terug naar de 1e verdieping en naar kamer 21 en klim weer uit het raam in kamer 21. George staat dan weer buiten op de richel. Onder George George is de steeg. Open de inventory en klik op het opgerolde manuscript en gooi het manuscript dan naar beneden, de steeg in

Klim terug naar kamer 21. Verlaat de kamer weer door de deur en loop de trap weer af naar de lobby. Verlaat het hotel weer via de voordeuren. 

Buiten wordt George opnieuw gefouilleerd door Flap en Guido, maar ze vinden het manuscript natuurlijk niet.

Ga dan door de poort de steeg in en pak er het manuscript weer op

George keert automatisch terug naar Nico in haar appartement.

Terug in Nico's flat:

Praat met Nico over de clown en over Nico. Klik dan op het Manuscript in inventory om er met Nico over te praten.

Nico en George kijken naar het manuscript en dat staat nu groot op je scherm. In het midden van het manuscript zien ze een afbeelding van twee ridders die samen op één paard zitten. Nico vertelt eerst de legende van de Tempeliers en hun schat die na 600 jaar nog steeds niet gevonden is.

George denkt dat het manuscript de "sleutel" is tot die schat. Je hebt dan nog maar één gespreksonderwerp over en dat is het manuscript.

Nico zegt dat ze de hulp van een expert nodig hebben en ze kent ook zo'n een expert. Nico heeft een vriend, André Lobineau, die expert is op het gebied van de middeleeuwen. André Lobineau werkt bij het Crune Museum en dit wordt nu een locatie op de kaart Het manuscript staat weer op je scherm. Het manuscript is opgedeeld in 5 delen, A, B, C, D, E.

Elk deel van het manuscript toont een specifieke afbeelding en als je met je oog op een deel klikt, zie je het in close-up en George, of Nico, zal vertellen wat je ziet

-De figuur rechtsonder toont een vrouw die in een spiegel kijkt. De spiegel toont echter 3 afzichtelijke gezichten.
-De afbeelding linksonder toont een ridder met een kristallen bol. De engel heeft een boekrol en zegt "Door mijn lessen zul je verlicht worden".
-De afbeelding rechtsboven toont een wever die een tapijt aan het weven is.
-De afbeelding linksonder toont een man en een stier. Er is een statief tussen de stier en de man. Op het statief zit een kristal.
-De cirkel in het midden van het kruis toont 2 mannen op een paard

Als je dit alles hebt bekeken en er is niets meer om over te praten dan sluit je het gesprek en ......... neemt George afscheid en verlaat Nico's appartement. Loop helemaal naar links en ga dan via de kaart naar het:

Crune Museum

Klik in de ingang van het museum om naar binnen te gaan. 

Er loopt een bewaker rond in het museum en die zal altijd ingrijpen als George een tentoonstellingitem aanraakt.

Het museum heeft maar één zaal en het belangrijkste item is het Statief (Tripod) die in de glazen vitrine in het midden van de kamer staat. Maar je kunt bijna alle dingen in de kamer bekijken en dat moet je ook doen. Bekijk eerst het Statief (Tripot) in de glazen kast door er met de rechtermuisknop op te klikken. Het is hetzelfde statief als je op het manuscript hebt gezien en .... George leest op het bord dat dit statief in Lochmarne, Ierland is gevonden bij de overblijfselen van een Tempelier.

Onder het linker raam bevinden zich 3 vitrines en aan de linkerkant van het raam zit een draaistang om het bovenste raam in het raam te openen. Als de bewaker niet naar George en het linkervenster kijkt, klik dan met je tandwieltjes op die draaistang om het middelste bovenste raam in het grote linkervenster te openen. Als je het draam open heeft gezet dan loopt je snel bij het raam weg en ........ de bewaker zal het geopende raam weer sluiten. Blijkbaar houdt de bewaker niet van frisse lucht.

Voor het rechtervenster staat een Egyptische sarcofaag waar je met je tandwielen op kunt klikken. Linksklik op de Sarcofaag en ...... George opent de sarcofaag maar de bewaker vindt dit geen goed idee en hij zegt dat George de sarcofaag weer moet sluiten.

Naast het grote rode wandtapijt staat een grote kleurrijke totempaal. Klik eenmaal op die totempaal en kijk wat er gebeurt ... George duwt tegen de totempaal en de bewaker krijgt bijna een hartaanval. Onthoud nu dat je met de draaistang het dakraam in het linkervenster kunt openen en dat je de sarcofaag kunt openen. En onthoud ook dat je de totempaal omver kunt duwen. Je hebt dit allemaal later in hoofdstuk 6 nodig. Ga nu met de bewaker praten.

George vraagt ​​de man of hij Lobineau is. Dat is niet het geval en hij zegt dat Lobineau afwezig is. Je krijgt nu veel gespreksonderwerpen. Gebruik ze allemaal en put ze volledig uit. De bewaker doet alsof hij alles weet over de exposities, maar George komt er snel achter dat deze bewaker er eigenlijk helemaal niets weet. Vraag de bewaker echter vooral alles over dat Statief (Tripot). George leert dan van de bewaker hoe het alarm van het museum werkt. Als je de bewaker alles hebt gevraagd, verlaat dan het museum. 

Buiten ga je via de linker rand terug naar de kaart en reis je via de kaart weer terug naar Nico

Rue Jarry: Nico

George neemt plaats aan Nico's tafel en vertelt Nico wat hij in het museum heeft ontdekt. 

Nico geeft George dan een folder waarin hij vervolgens een artikel leest over professor Peagram.

Peagram werkt aan opgravingen in Lochmarne, Ierland.

Nico raadt George aan om naar Ierland te reizen. Nico gaat echter niet mee. Praat met Nico over die professor Peagram. Gebruik het Manuscript onderwerp nu niet, want dan zullen George en Nico het manuscript opnieuw bekijken, en dat is niet nodig. Zeg gedag tegen Nico en buiten ga je via de linkerrand van het scherm terug naar de kaart. Op de kaart klik je nu op de rode pijl en ... de kaart van Europa verschijnt ....... Klik op Ierland en ........

.......George beland dan in:

Hoofdstuk  5 : Lochmarne; Ierland; George Stobbard

2020: Walkthrough door: Louis Koot