2020: Walkthrough door: Dick Leeuw

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door: Louis Koot

Ik heb deze game ook al eens gespeeld in 2016, dat was toen de originele versie. Er is nu ook een Light Edition en die heb ik nu in 2020 gebruikt om deze walkthrough te schrijven. Simon Mesnard, de maker van deze game, raad ook aan aan om de Light Edition te spelen.

Er zijn een aantal verschillen tussen de Originele versie en de Light versie maar je kan deze walkthrough gebruiken voor zowel de Originele als de Light Edition. In de game heb je een Blue Matter Systeem, in de Light Edition hoef je deze niet aan te vullen. Je hebt altijd genoeg. In de Originele Edition moet je regelmatig het Blue Matter Systeem aanvullen, dit doe je met een minigame.

Je kan hier ook een Cheat voor gebruiken en dat doe je als volgt: Druk in het spel op je  Backspace toets en typ dan: thesequeltoasa en dan druk  je op je  Enter-toets. Je krijgt dan onmiddellijk 9 punten.

Een ander verschi tussen de Originele - en de Light Edition is wat je ziet om in de game te bewegen.Het is een point & click game, je beweegt door de game door op pijlen en hotspots te klikken.

In de Originele versie zie je kleine blauwe pijlen om ergens naar toe te gaan, draaien gaat met de grotere blauwe pijlen aan de zijkant van het scherm. Je ziet ook klein rode pijlen en een omkeer symbool, je draait letterlijk om, om terug te lopen.

In de Light Edition klik je op het kruisje om een scherm terug te gaan. Naar links en rechts gaan doe je met de grote blauwe pijlen, je hoeft er niet op te klikken.

Start de game en je moet nu kiezen welke Edition je wilt spelen: de Light Edition of the Original Edition. Je kan ze ook naast elkaar spelen maar de saves zijn niet uitwisselbaar.

Als je gekozen hebt klik je op PLAY. Klik dan op New Game en je ziet de uitleg over de gameplay, je moet ook aantekeningen maken.

Als het duidelijk is klik je rechtsonder op OK.

Kijk dan naar de lange introfilm.

Na de lange Introfilm sta je bovenop een grote zwarte kubus, je bent op op de vijfde maan van Catyph, Tytaah. 

Je ziet op verschillende plaatsen een aantal ringen in  je scherm. Deze ringen zijn hotspots en als je met je cursor daarop klikt dan kan je er informatie over lezen.

Met de grote blauwe pijlen kan je van links naar rechts bewegen......je gaat dan een scherm naar links of naar rechts

Als je op dit eerste scherm op alle Hotspots hebt geklikt en alle informatie hebt gelezen, ga dan een scherm naar rechts en  klik dan op de pijl omlaag, 

Je bent een scherm omlaag gegaan en je heb nu 2 mogelijkheden, je kunt rechtdoor of naar rechts gaan.

Rechtdoor kom je bij een poel met olie, je kan daar gaan kijken maar je kan er nog niks mee. Ga dus weer een scherm naar rechts en.........

 .........in het midden zie je een toren staan. Daar zie je ook een pijl, klik op de pijl om vooruit te gaan en klik dan op het volgende sc herm de volgende pijl

Volg nu steeds de pijlen tot je op een stuk strand staat, 

Aanbeland op het strand  ontvang je een boodschap van Generaal Lantier.

Luister naar Lantier en lees de boodschap, je kan deze boodschap ook nalezen in M.A.I.D.E.N. memory system. Je krijgt ook een boodschap van M.A.I.D.E.N, er zijn nieuwe dingen toegevoegd in je inventaris. Klik rechtsboven op het symbool met de hamer en sleutel, dit is ook je inventaris.

Klik daarop en daarna ernaast op memory ofwel Datalog. Als je op de tandwielen klikt kom je in het options menu waar je kan saven en je kan hier ook de game verlaten.

Lees alles in je  M.A.I.D.E.N Memery System via de tabs bovenaan en dan de files links.. In Catyph System lees je 2 dingen die je moet onthouden. 

Bij Planet Catyph lees je hoe Catyph ook genoemd wordt: Planet Y. En bij Satellites System zie je een foto van het satellietsysteem van Catyph.

Bij Tytaah lees je dat er 6 belangrijke gebieden zijn op Tytaah, je bent nu in gebied 6, Kynan. Bij Terra Archives lees je over het Blue Matter System, vanaf nu kan je dit gebruiken. Bij Other zie The Ark, dit is de naam van het ruimteschip in de game ASA, a space adventure, het eerste deel van The Black Cube series. Klik op RESUME om terug te gaan naar de game.

Draai naar links......Je ziet dan een rood gestreept gebouw. Links en rechts naast het gebouw zie je groene stenen.

Ga vooruit, over het pad, naar de deur van het gebouw. Na 1 klik vooruit sta je even stil.

 Kijk naar de groene stenen die links en rechts naast het gebouw staan en liggen. Noteer de posities van die groenen stenen, dus of ze rechtop staan of liggen.

De stenen links zijn A, B, C, D en hun positie is: A = liggend, B = liggend, C = staand, D = staand. 

De stenen rechts zijn E, F, G, H en hun positie is: E = staand, F = liggend, G = staand, H = staand

Ga verder door naar de deur en.............

 ......de deur is op slot maar rechts naast de deur zie je 2 x 4 schakelaars.........

Zoom in op de schakelaars. Nu moet je deze schakelaars goed zetten.  Zet nu de schakelaars volgens de positie van de groene stenen. Steen staand is schakelaar omhoog, steen liggent is schakelaar omlaag. De bovenste schakelaars doe je volgens de lin ker groene stenen en de onderste schakelaars volgens de rechter groene stenen......Dus Boven is: Omhoog, Omlaag, Omhoog, Omhoog. Onderste is: Omlaag, Omlaag, Omhoog, Omhoog.  Druk daarna op de knop bij de gloeilamp.

De lamp gaat branden en de deur gaat open. Ga naar binnen

Links ligt een book. In het midden staat een box, rechts zie je ballen en ook een book

Klik op het boek links, je ziet links een oliekan liggen. 

Pak de oliekan. Je kunt ook even het boek bekijken maar je weet nu nog niet wat je er mee moet. Zoom uit. We laten de box, de ballen en het rechter boek nog even met rust nu.  Ga dan een aantal schermen terug  door telkens op het kruisje te klikken. Doe dit tot je weer terug bent op scherm waarop je het rood gestreepte gebouw weer ziet. Scroll het scherm dan ietsjes naar rechts en klik dan weer het kruisje om nog een scherm terug te gaan

Je ziet dan in de verte de toren weer. Ga nu een scherm links en ga dan op het sc herm vooruit naar de Olie Poel

Klik steeds op de pijl vooruit totdat je bij de poel met olie bent. 

Pak de oliekan uit je inventaris en klik daarmee op de olie, 

Je hebt nu een volle kan met olie. Ga nu terug naar het scherm waarop je het rood gestreepte gebouw weer ziet . Scroll naar rechts, je ziet een grote koepel.

Recht voor je zie je kleine trap, klik op de trap. Loop over het looppad tot je voor een hek staat, rechts zie je een hendel en een draaiwiel.

Klik op de hendel, klik nog een keer om de tekst te verwijderen. Klik daarna op het draaiwiel, klik op de as. Het draaiwiel zit vast.

Pak de kan met olie uit je inventaris en klik daarmee op de as.

Klik dan op de hendel van het draaiwiel, het wiel wil niet genoeg draaien.

Je hebt meer kracht nodig, klik nu in je inventaris op het Blue Matter System(BMS) en klik dan op de hendel van het draaiwiel.

Klik dan weer op de hendel van het draaiwiel en.....Dankzij het BMS kan je nu het wiel wel draaien.

De ring van de hendel komt nu links te hangen.

Ga een scherm terug en klik dan op de ring, 

H et hek is nu open. Klik de rechter pijl om terug bij het nu geopende hek te komen.

 Loop dan verder over het looppad, draai rechts en ga de ladder op en ga verder over de stenen trap naar de koepel.

Je staat voor een zwart vlak, klik erop met je cursor

Klik met het BMS op dat vlak en je ziet een patroon.

Je moet dit patroon kopiŽren. Naast het zwarte vlak zie je 2 x 5 schakelaars, je moet nu de code vinden voor die schakelaars. 

Ga nu helemaal terug naar het gebouw met de rode strepen, je moet op het looppad wel het hek weer sluiten anders kan je niet verder.

Dan verder terug naar het gebouw met de rode strepen en ga er weer binnen

Binnen in het gebouw zie je 3 hotspots, links het boek waar je de oliekan hebt gevonden. In het midden een kist met 5 vakken en rechts zie je 3 houten ballen.

Klik op de ballen en klik daarna op het boek rechts om het te lezen

In het boek zie je tekeningetjes. Onderaan op de linker pagina zie dat het de aanwijzingen zijn voor ingang van de koepel.

In het midden van de linker pagina zie je dat het zwarte vlak eigenlijk een tunnel is, je moet het patroon van de achterkant van de tunnel vinden, de voorkant heb je al. En je ziet dat je de houten ballen moet gebruiken om het patroon te vinden. Op de rechter bladzijde zie je hoe de kist met de 5 vakken werkt. Zoom uit en zoom in op de houten ballen Bekijk dan de patronen op de ballen goed om te ontdekken wat het patroon aan de achterkant is.

Door op de 3D knop te klikken zie je dat een bal uit klapt en dan zie je alle patronen.

 Als je het patroon gevonden hebt ga je naar het boek aan de linkerkant.

In het boek zie je 20 patronen. Het patroon van de voorkant is patroon 19 en als het goed is heb je gevonden dat het patroon aan de achterkant, patroon 5 is.

Je hebt nu de getallen 19 en 5, deze moet je omzetten naar binaire getallen, dus naar getallen die bestaan uit nullen en eenen. Ga naar de kist met de 5 vakken, 

Zoom er op in en open de 5 deksels

in de vakken zitten knikkers, van links naar rechts zijn het 16 - 8 - 4 - 2 - 1 knikkers Om 19 te maken moet je sommige vakken open maken en de anderen dicht laten. Vak open = 1 en vak dicht = 0. 19 = 16+2+1, dus sluit de deksels van de vakken met 8 en met 4 knikkers. Laat de vakken 16, 2 en 1 open

19 wordt dan 10011 dit is voor de voorkant en 5 wordt dan 00101 voor de achterkant. 

5 maak je met de vakken waarin 4 en 1 knikkers liggen. Dus je sluit dan de vakken 16, 8 en 2 en de vakken 4 en 1 laat je open. Binair is 5 dan: 00101

Ga nu helemaal terug naar het zwarte vlak bij de koepel, Bij het looppad moet je eerst het hek weer openen

Volg dan het looppad verder, beklim dan weer de ladder en de stenen trap naar de koepel 

Zoom nu in op de schakelaarslik dan op de schakelaars en stel de code in. 

Welke schakelaars je omhoog of omlaag moet zetten wordt  bepaald door het binaire getal 19 = 10011. 1 is dan Omhoog en 0  is omlaag. Deze is voor de bovenste schakelaars. 

Dus de bovenste schakelaars zet je dan,van links naar rechts: omhoog, omlaag, omlaag, omhoog, omhoog

De onderste schakelaars bepaal je met het binaire getal 5 = 00101, dus omlaag, omlaag, omhoog, omlaag, omhoog

Klik dan op de knop,  links,  en ga dan door het zwarte vlak naar binnen 

De Koepel

Je komt dan in de koepel en je krijgt weer een bericht.

Het is belangrijk dat je alle berichten ontvangt en leest, ook moet je 6 kleine kubussen (Die) vinden. Je staat nu op niveau 0 voor het pad naar niveau +1 en rechts zie je het pad naar niveau -1. Je moet nu op alle niveaus zoeken naar 5 bougies. Ga 1x vooruit op het pad naar niveau +1,  draai naar rechts en.........

..... je ziet een bougie in de leuning. Pak de bougie en.......

  ...... ga links  en dan verder omhoog naar niveau +1

Boven klik je op de pijl naar rechts, je gaat dan naar de andere kant van de ring, klik dan op de pijl omlaag. Daar zie je de bougie liggen, pak de bougie.

 Kijk weer omhoog en ga terug en dan naar beneden naar niveau 0 en klik dan op de pijl naar links, je staat dan voor het pad naar het apparaat in het midden.

Ga naar het apparaat in het midden, pak de bougie die daar op de grond ligt.

Ga terug naar de grote ring en ga dan naar links,  je staat voor het pad naar niveau -1. Links onderin zie je een hotspot, klik daarop en je vindt weer een bougie. Pak de bougie.

 

Ga omlaag naar niveau -1, in het midden zie je een vraagteken. 

Klik op het vraagteken en je ziet beneden de kaart van Tytaah. Klik op de hotspot aan de rechterkant en de kaart staat dan in je Datalog.

Ga naar de Datalog en klik op Tytaah, daar vind je de worldmap.

  Je kan op niveau -1 naar links en naar rechts, ga naar links en naar het scherm......

  ......op de vloer net achter het scherm vind je de laatste bougie

  Stap terug en dan naar rechts, naar het rechter deel van de ring op niveau -1, daar staat een apparaat. Dit is een generator.

  Klik op de hotspot en de generator gaat open, klik dan op het vraagteken.

Je ziet dan de binnenkant van de deksel, je ziet 9 gaten. In 4 gaten zit al een bougie, bovenop de bougie zie je een afbeelding van 1 van de manen van Catyph.

  Kijk dan op de bougies in je inventaris, op die bougies zie je ook een afbeelding van een maan van Catyph.

Er zijn vele manen van Catyph maar alleen de eerste 9 zijn hiervoor gebruikt. Elke maan heeft een nummer van 1 t/m 9 en je moet nu deze 5 ook in de generator plaatsen. Kijk dan weer naar de 9 gaten en je ziet rechtsonder 3 lijn elkaar kruisen, bij iedere lijn staat het getal 15. Dit is een zogenaamd magisch vierkant, de som van de getallen op iedere lijn, horizontaal, verticaal en diagonaal moeten gelijk zijn. In dit geval moet dat 15 zijn.

Dit zijn de getallen van het magisch vierkant

8  1  6

3  5  7

4  9  2

Kijk in de Datalog bij Catyph naar het satellietsysteem en kijk welk cijfer bij welke maan hoort.

 

 De 4 bougies die al in het apparaat zitten zijn: linksboven is maan 8, midden boven is maan 1, in het midden is maan 5 en linksonder is maan 4. 

Nu is het niet zo moeilijk meer om de andere bougies op de goede plaats te zetten.

  Als je alles op de goede plaats hebt staan, klik je met het BMS  op het zwarte vlak en je ziet een Smiley.

Je hoort dan dat er een inkomend bericht is. Ga naar het scherm op het linker deel van niveau -1, het is een bericht van Germinal

  Klik op het bericht op het scherm, luister en/of lees het bericht.

Als laatste heeft hij  het over een wachtwoord voor de Teleport capsule( Pod), het is zijn eigen naam GERMINAL.

  Ga naar het apparaat in het midden van niveau 0, op het paneel rechts moet je het wachtwoord invullen.

Klik op de houten pijl en zet deze onder de G, klik en klik dan op de rechter schakelaar.

Zo moet je iedere letter doen, op de pijl klikken, op de juiste plaats zetten en klikken, op de rechter schakelaar klikken.

 

  Als je het wachtwoord, GERMINAL,  juist ingevuld hebt dan gaat de capsule open.

 Ga in de capsule zitten en kijk eerst naar beneden, 

............daar zie je een kleine zwarte kubus. Pak die kubus, volgens Germinal moet 6 van deze kubussen vinden.

Kijk weer omhoog en trek aan de hendel, er gebeurt niks want je moet eerst een bestemming selecteren. 

Ga naar niveau +1, in het midden staat een telescoop op het platform.

Ga naar boven op de telescoop

......... en trek aan de hendel om in te zoomen, klik dan op de lens.

Je ziet dan dat de bestemming Kynan is maar daar ben je al.

  Je moet moet hier een nieuwe bestemming kiezen, je kan kiezen uit 6 bestemmingen:

1.    Palak

2.    Vysynia

3.    Saad

4.    Darnaha

5.    Raju

6.    Kynan

Ga naar het stoomapparaat dat voor de telescoop op de grond staat.

  Maak het luikje open, nu staat hier 6. Met de hendel rechts kan je 2 of 3 eenheden toevoegen of verwijderen.

 Zet de hendel naar de andere kant en klik op het wiel, maak het luikje open en zie welk nummer nu hier staat. De volgorde in deze walkthrough is 1, 2, 3, 4, 5. Je hoeft het niet in deze volgorde te doen, je kan de werelden door elkaar bezoeken. Ik weet niet of de berichten dan op dezelfde plaats binnenkomen. Je moet een aantal keren op de hendel en het wiel klikken om het getal te krijgen wat wilt. Na iedere poging het luikje open maken en kijken welk cijfer er staat.

 

  Je kunt dan in de telescoop kijken of PALAK nu geselecteerd is op de kaart

Als je de bestemming hebt gekozen dan ga je terug naar de capsule en klik je op de bol links om de capsule weer te openen.

De capsule gaat open, stap in en trek je aan de hendel. 

Even later ben je op je bestemming.

Deel 2: Palak

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door: Louis Koot