Dracula Origin

Dracula Origin:

2013 / 2020 Walkthrough door: Louis Koot

 Deze game is heruitgebracht op Gog.com

Dracula Origin is een "point and click" adventure game van Frogware. Je bestuurt de game dus volledig met de muis. In feite werkt de game net zo als de Sherlock Holmes games, die ook van Frogware zijn. Het hoofdmenuscherm bevat de opties: "New Game", "Save", "load", "Options" en "Exit game". In het Optie scherm kunt je van alles zelf instellen zoals de videoresolutie, geluidsinstellingen en game instellingen. 

In de game open je het menuscherm via de Escapetoets van het toetsenbord. 

Je kunt je game saven op elk moment dat jij het wil en er zijn geen beperkingen voor wat betreft het aantal saveslots

 Via een druk op de Spatiebalk krijg je alle zogenaamde Hotspots te zien in het speelscherm. Je ziet dan in het scherm alle "voetjes", "handjes" en "ogen".Dubbelklikken op een Exit zorgt ervoor dat je snel naar het volgende scherm gaat. Het inventory/Journaal scherm opent en sluit je via uw rechtermuisknop (Rechtsklik)

Intro

Professor Van Helsing, de befaamde, of zo u wilt beruchte, vampier jager is in zijn kantoor en vertelt over zijn jarenlange onderzoek naar Vampiers. 

Van Helsing somt enige wapens op die geschikt zijn om een vampier tegen te houden. Volgens de folklore, boeken en legendes zijn vampiers te verslaan door zonlicht, knoflook, hun eigen spiegelbeeld, stromend water en zilveren kogels. Maar Van Helsing heeft in zijn jarenlange jacht op Vampiers ervaren dat alleen het Kruisbeeld, Heilig Water en een Houten Staak, de enige echte wapens zijn tegen vampiers. 

Het Kruisbeeld doet de Vampier terugdeinzen, Heilig Water verlamt de vampier en tast zijn vlees aan, en een Houten staak, recht door het hart gestoken, dood de Vampier.Maria, de onderhuurster van de professor, klopt op de deur en informeert naar de gezondheid van Van Helsing. Maria schuift een brief en een krant onder de deur door. De brief is van Jonathan Harker. Harker schrijft dat hij in het kasteel van Dracula heeft gevonden en dat hij, onder valse voorwendselen, heeft weten binnen te dringen.Harker schrijft verder dat hij Dracula een foto van zijn verloofde Mina heeft getoond. Dracula bleek heel erg geïnteresseerd in Mina en hij is plotsklaps verdwenen. Van Helsing vindt dit verontrustend nieuws en vreest dat Mina in gevaar is en hij besluit om naar Londen te gaan om Mina te bezoeken.

Het Documentenscherm verschijnt en hierin lees je dan de Jonathan Harker brief. Rechtsklik om ook het krantenartikel te lezen. 

Het kranten artikel is een artikel uit de News Times van donderdag 8 september 1898. In het artikel wordt verslag gedaan van een familiedrama. In een flat, aan de New Kent Road te Londen, heeft Gerrit Melford eerst zijn vrouw Magdalene vermoord en daarna zelfmoord gepleegd. Het artikel eindigt met de vermelding dat er afgelopen dinsdag ook al zo'n zelfde familiedrama heeft plaatsgevonden.

Nadat je zowel de brief van Harker en het kranten artikel hebt gelezen rechtsklik je om het documentenscherm te sluiten en....we belanden in Londen, in het huis van Mina. Mina ontvangt Van Helsing in haar salon en ze verontschuldigt zich voor de rommel. 

Mina heeft vandaag nog geen tijd gehad om het huishouden te runnen. Rechtsboven verschijnt dan het gespreksscherm waarin de gespreksopties verschijnen en waar je dus op moet klikken. Vraag Mina dus "What is going on" en Mina vertelt wat er aan de hand is.  De zuster van Mina's s dienstmeid Jenny is gisteren vermoord en vanmorgen heeft de politie het nieuws aan Jenny  verteld. Jenny is meegenomen naar het politiebureau om het lijk te identificeren. Je krijgt nu dus voor de eerste keer echt controle over de game. In je inventory heb je een doosje lucifers en een kruisbeeld. 

Hoofdstuk 1: Londen:

Deel 1: Bij Mina:

Van Helsing staat dus in Mina's salon. Tegen de linkermuur staat een tafeltje. Op het tafeltje staat een foto.  

Voor de foto ligt een krant en er ligt ook een stapeltje kranten op de tafel. In de voorste stoel ligt ook een krant.

Grijp de Krant uit de stoel. De krant wordt opgeslagen in je documenteninventory. Sluit het scherm via rechtsklik. Grijp de krant, die voor de foto, op de tafel ligt. Ook deze krant komt in je documenteninventory. Sluit het scherm en klik dan op het stapeltje kranten dat op de andere hoek van de tafel ligt. Van Helsing zegt dat deze kranten van Harker waren. 

In je scherm verschijnt het stapeltje kranten maar je ziet alleen de namen van de kranten en de datums. Je moet dus de juiste krant uit het stapeltje vissen door op de juiste datum te klikken. Wel....Jonathan Harker was 2 dagen geleden nog hier en het is nu 8 September, dus klik op de New Times krant van 6\09\1898. Je moet dus op de datum klikken. Deze krant komt dan omhoog uit de stapel en wordt opgeslagen in het documentenscherm

Je hebt nu dan de 3 kranten gepakt en, samen met de krant die je aan het begin hebt gekregen, heb je dus nu 4 kranten in je documenteninventory. Lees deze 4 artikelen nu door in je documenteninventory. Deze krantenartikelen bevatten de aanwijzingen voor de Londenkaart puzzel die je zo meteen moet oplossen. In de krantenartikelen gaat het erom dat je de plaatsen onthoud waar moorden zijn gepleegd en waar de moordenaar dan naar toe is verdwenen.

  • In het Courier artikel van donderdag 8 September 12898 lees je  over de moord op de zuster van Jenny. Het lijk is gevonden bij de Southwark Bridge en het schijnt dat de moordenaar is gevlucht richting de Tate Art Gallery.
  • In de News Times van 6 dinsdag 6 September 1898 lees je dat Miss Ethel Basingstroke ontsnapt is aan een moordpoging. Ethel kwam uit de St. George Church en de moordenaar verdween richting het Victoria station.
  • In de Daily Big Mirror van donderdag 8 September 1898 lees je dat het lijk van Sarah MacAllister is gevonden op het kruispunt van Tottenham Court/ Euston Road. De moordenaar is gevlucht richting St. George's Chathedrall.
  • In de News Times van donderdag 8 September 1898 staat dus het artikel over Gerrit Melford, Gerrit heeft zijn vrouw heeft vermoord op New Kent Road en een zwarte vogel is richting The National Gallery gevlogen.

Als je al deze krantenartikelen hebt doorgelezen dan sluit je het documentenscherm. Pak nog even de Foto van de tafel. Het is een foto van Jonathan Harker. De foto word opgeslagen in je Documenteninventory. Loop dan, via onderkant scherm, een scherm omlaag. Van Helsing staat dan voor de andere muur van de kamer. Klik op de rode gordijnen om ze open te schuiven en....je opent de Plattegrond van Londen. 

De plattegrond van Londen komt schermvullend in je scherm. Linksonder zie je een krommepijl en het inventory/documenten scherm. 

Onderin je scherm staat ook een Vlakgummetje en een rood potlood. 

Het is nu de bedoeling dat je lijntjes gaat trekken op de plattegrond. Je moet de plaatsen waar de moorden zijn gepleegd gaan verbinden met de plaatsen waarna de moordenaar (de vampier) naar toe is verdwenen na elke moord.Dat doe je door met het rode potlood lijnen te trekken tussen die plaatsen. Ga je fout dan kun je een lijn met het vlakgummetje weer uitwissen door met het vlakgummetje op de lijn te klikken. Als je de krantenartikelen nog wil doorlezen, om de namen van de locaties nog even te lezen, dan klik je op het kleine inventoryscherm om het documentenscherm te openen. Via de krommepijl ga je helemaal uit de puzzel.

Als je de krantenartikelen hebt doorgelezen, dan zal deze puzzel niet moeilijk zijn. Je klikt dus met het rode potlood op een locatierondje en dan hou je de muis ingedrukt en sleep je het potlood naar de locatie waarmee je het eerdere rondje wilt verbinden. Je hebt dan een lijn getrokken tussen de twee locaties. Van Helsing vertelt je steeds of je het juiste rondje te pakken hebt.

  • Gebaseerd op de Melford moord klik je, op de kaart, op het rondje van "Station-New Kent Road" en dan sleep je het potlood naar het rondje van de "National Gallery"
  • Gebaseerd op de moord op Jenny, de zuster van Mina's dienstmeid, verbindt je de rondjes van "Southwark Bridge" met het rondje van de "Tate Art Gallery"
  • Gebaseerd op de poging tot moord op Sarah MacAllister verbind je het rondje van "Tottenham Court/Easton Road" met het rondje van de "St. George's Chathedrall"
  • Gebaseerd op moord op Ethel Basingstroke verbind je het rondje van de "St. George Church" met het rondje van het "Victoria Station"

Je hebt nu 4 rode lijnen op de kaart staan en je ziet dat het kruispunt van deze 4 lijnen precies ligt op de locatie "Godalming Manor". 

Klik nu als laatste, met het potlood, op het rondje van "Godalming Manor" en.....

Van zelf ga je uit de kaart en Van Helsing trekt de conclusie dat hij nu naar het Bloomsbury Cemetery moet gaan, de begraafplaats naast Godalming Manor, omdat de moordenaar daar zijn schuilplaats moet hebben. Sluit het documentenscherm en....

.Mina komt weer binnen en Van Helsing verontschuldigd zich dat ie niet met Mina naar het park kan gaan. Hij vraagt Mina om een bosje knoflook te kopen en dat boven haar voordeur te hangen. Van Helsing zal vanavond terug keren. We belanden dan in:

Deel 2: Bloomsbury Cemetery:

Van Helsing beland bij de ingang van de begraafplaats. Het gebouw waar Van Helsing voor staat is dus Godalming Manor. Het hek dat je ziet is de ingang van de begraafplaats. Klop aan op de deuren van Godalming Manor. Hendrick, de butler, komt naar buiten en zwaait dreigend met een houten knots. 

Er volgt een gesprekje, waarin Hendrick niet echt vriendelijk is en waarin Van Helsing liegt dat ie barst want hij stelt zich voor als Professor Ernesto Slavicopete en dat ie op zoek is naar een rustig huis om in te wonen. Hendrick's meester ligt echter te pitten en Hendrick mag niemand binnen laten. Hendrickje verdwijnt weer naar binnen en Van Helsing vindt dat ie, later, hier terug moet komen omdat ie toch erg graag binnen wil rondkijken. Klik met je voetjes op het toegangshek van de begraafplaats en....Van Helsing gaat de begraafplaats op:

Rechts van het toegangshek staat een grote schuur. Klik op de schuurdeur. De deur van de schuur zit echter op slot met een cijferslot dus je kunt de schuur niet in. Het pad op de begraafplaats loopt helemaal rond, dus het maakt niet uit of je het pad omhoog volgt of omlaag volgt. Via linksonder ga je een scherm omlaag en via midden rechts een scherm omhoog.  Maar er gaat, recht tegenover het toegangshek, ook een trap omlaag naar de crypten. Je ziet die trap als je met je voetjes rechtsonder klikt. 

Volg het pad omhoog naar het volgende scherm en Van Helsing komt bij Paul Long, de doodgraver van de begraafplaats. Paul Jong is bezig met het graven, of uitgraven, van een graf. Op de stoeprand staat een doodskist en voor Paul Long ligt zijn Krabber. Op de doodskist staan 2 lege flessen die je kunt bekijken. Ook ligt er een hamer op de doodskist. Grijp de Krabber en ga dan praten met Paul Long. 

Long's schep staat in de schuur, maar hij kan de schuur niet openen vanwege het cijferslot. Vraag Paul Long dus over: "The Combination?". 

Paul's baas heeft hem de combinatie wel verteld maar hij kan deze niet onthouden. Vraag dus verder: "Opening the Shed". Long vertelt dan dat de code voor het slot de leeftijd van J.B Lemon en zijn vrouw Susy is. Deze leeftijden zijn gegraveerd op het mausoleum van J.B Lemon en zijn vrouw en dat mausoleum is dichtbij de noordtrap te vinden. Ook zegt Long dat je dan de cijfers moet omkeren, dus dat bijvoorbeeld een 6 dan een 9 is. Zeg "good-bye" om het gesprek te beëindigen, Ga, via midden rechts, een scherm terug naar de schuur en dan, via rechtsonder, naar de trap die omlaag gaat naar het pad dat rondom de crypten heen loopt. Loop de trap af. Beneden zie je 2 grafcrypten die zijn afgesloten door een hek. 

Tussen de 2 crypten in staat een "witte Engel". Loop door naar de volgende trap. Je ziet dan een graftombe met aan weerszijde 2 grote monnikbeelden. 

Ga, rechts, via de trap weer naar boven en je bent dan bij het Mausoleum van J.B Lemon.

Klik met je hand op de 2 nissen, in de zijkant van het mausoleum. Van Helsing vertelt je dat dit het J.B Lemon mausoleum is en je komt dan in de close-up van de 2 nissen.  Linksonder in je scherm staat nu de Krabber. Via de krommepijl verlaat je de close-up. In de 2 nissen zie je, vaagjes, getallen en letters staan. Pak de Krabber op en hou je muisknop ingedrukt om de krabber vast te houden. Beweeg dan met de krapper over de nissen om ze helemaal schoon te krabben zodat Van Helsing de inscripties kan lezen. 

Als je dit goed doet dan verschijnt vanzelf het documentenscherm waarin je dan de geboortedatum en de sterfdatum van  John Bruce Lemon en zijn vrouw Susy Ice Lemon leest. "John Bruce Lemon 1703-1772" en "Susy Lemon 1722-1790". John Lemon is dus 69 jaar oud geworden en zijn vrouw Susy 68 jaar oud.

NB: Je moet de 2 nissen helemaal, binnen de kaders, schoonkrabben. Het is niet voldoende dat je de letters en de cijfers goed ziet. Je moet net zo lang blijven schrapen totdat Van Helsing zegt dat hij alles goed kan lezen en het documentenscherm verschijnt.

Berg de krabber weer op en klik op de kromme pijl om uit de close-up te gaan. Ga terug naar de schuur, bij de toegangspoort van de begraafplaats. Je kunt dus vanaf het J.B Lemon mausoleum gewoon het pad omhoog volgen naar de ingang, of je gaat terug via het onderste pad. Terug bij de schuur klik je weer op de deur/het hangslot en....deze keer beland je dan in de close-up van het hangslot.

NB: je komt nu alleen in de close-up van het hangslot als je het schoonschrapen van de 2 nissen op de juiste manier hebt gedaan, dus als de datums van J.B Lemon en zijn vrouw ook zijn opgeslagen in je documentenscherm.

Je moet dus nu de juiste code van 4 getallen in het hangslot zetten. J.B Lemon is dus 69 jaar oud geworden en zijn vrouw Susy 68 jaar. De code, zou je zo denken, zal dan 6968 zijn, ware het niet dat Paul Long je heeft verteld dat je de 6 en de 9 moet omdraaien. Dus een 6 word 9 en een 9 word 6. Dan is de juiste code dus 9698. Het slot heeft 4 vakjes. Klik in de vakjes tot je in elk vakje het juiste getal hebt staan, dus van links naar rechts: 9, 6, 9, 8. Klik dan op de ronde knop, die aan de rechterzijde van het slot uitsteekt. 

Het slot gaat open en Van Helsing beland in de schuur.Bekijk alles wat je kunt bekijken met je oogcursor. 

Achter Van Helsing staat, rechts naast de deur, een Schep en een Metalen Staaf. Op de tafel staat een Lantaren

 Grijp de Schep en pak ook de Metalen Staaf en grijp de Lantaren. 

Ga terug naar buiten en loop terug naar Paul Long, de doodgraver. Praat weer met Paul Long en vraag hem nu over "Godalming Manor" en dan over de "Other Entrance". 

Paul Long verteld dat iemand, uit het Godalming huis, s'nachts over de begraafplaats ronddwaalt. Ook verteld de doodgraver dat zijn voorganger wel eens iets heeft gezegd over een tunnel tussen de begraafplaats en het Godalming huis. Vraag verder "Where is the Watchman?" Die voorganger van Paul Long ligt begraven in de crypte met de 2 grote monniksbeelden en in zijn graf zou een boek over de geheime tunnel zijn. Zeg gedag tegen Paul Long en ga terug naar het J.B Lemon mausoleum. Ga bij het J.B Lemon mausoleum weer de trap af en je bent terug bij de grafcrypte met de 2 grote monniken beelden. Klik met je voetjes op het hek om in de close-up te komen. 

Van Helsing ziet dan, achter het hek, een inscriptie in de vloer, maar omdat het er binnen donker is kan hij de inscriptie niet lezen. Sluit het documentscherm. Je kunt het hek niet met je handen openen. Open dus het inventory/documenten scherm en klik op Items om je inventory te openen. Klik in je Itemsinventory dan op de Metalen Staaf (Iron bar) om deze te selecteren. 

Sluit het scherm en de Metalen Staaf staat dan rechtsboven in je scherm. Klik nu met je handje precies in het midden van het traliehek van de tombe en....met de metalen staaf buigt Van Helsing de 2 middelste hekstaven uit mekaar. Nu kun je met de lantaren naar binnen schijnen.

Combineer in je itemsinventory de Lucifers (Matches) met de Lantaren (Lantern). Pak dus de Lucifers op en klik ermee op de lantaren om de lantaren aan te steken. Klik dan op de nu brandende lantaren om deze te selecteren en sluit het scherm en klik dan met je handje tussen de open gebogen tralies. Maar Van Helsing kan niet diep genoeg de tombe inschijnen met de lantaren. Rechtsklik om je itemsinventory weer te openen. Combineer nu de brandende Lantaren met de Schep (Shovel) om de Lantaren op de schep te zetten. Selecteer dan de schep en sluit het scherm. 

Klik nu weer tussen de 2 gebogen tralies en.....nu kan Van Helsing de inscriptie, achterin de tombe lezen. 

Klik met je hand op de inscriptie tegel en Van Helsing kopieert de tekst naar het documentenscherm. Lees deze "Poem from the crypt" dan door.

Het is dus een gedicht en het gaat als volgt:

"The archangel guarding this tomb will not let in. But he who's heart is pure and grief is genuine. If your despair makes him ulutate, He will open this gate. But in order to move him, you must first sever The stone heart of the celestial henchmen right there. Up high to down low you will go; The blood of the eyelids will flow"

Dit gedicht vertelt je dus wat je moet doen om het hek van de crypte te openen en hoe je dan vervolgens het graf moet openen.. Sluit het documentenscherm en klik dan met je voetjes middenonder in je scherm om uit te zoomen. Ga een scherm omhoog, naar het witte engelenbeeld dat tussen de 2 andere crypten in staat. 

"Witte" Engel:

Bekijk het witte Aartsengel beeld met je oog en je beland in de close-up.Een Engel ligt in een cirkel.  Rondom de cirkel staan demonen en gelovigen.  In de buitenste rand van de cirkel zie je, voor elke gelovige en demon, een knopje en een vakje.  In de onderste rand staat een inscriptie. Lees die inscriptie. 

Van Helsing leest de inscriptie dan hardop voor.  Door op de knopjes te klikken zet je in het vakje een Traan of een Kelk.  Bij elke Demon moet je een Kelk in het vakje zetten en bij elke Gelovige een Traan.  Linksboven zie je de "Engelen Knop". 

Als je in elk vakje bij de demonen een Kelk, en bij de Gelovigen een Traan hebt gezet dan klik je op de "Heilige Knop" en........

....."Perfect" zegt Van Helsing en.....bloed stroomt dan door de "aders" naar de Engel en vanzelf ga je uit de close-up.

Ga terug naar de trap, bij de crypte met de 2 monniken, en via deze trap weer naar boven. 

Je staat dan weer voor het J.B Lemon mausoleum. Ga een scherm omlaag via rechtsonder en....op de hoek staat het beeld van een "Huilende Engel". 

"Huilende" Engel

Bekijk de huilende Engel weer met je oog. Je beland weer in een close-up. Je ziet een weegschaal. De linker schaal zit vol Demonen. Boven de rechter schaal hangen de gewichten. 

Lees eerst weer de inscriptie tussen de schalen. Deze inscriptie wordt naar je documenten gekopieerd. Lees deze "St. Peter's Judgement" eerst even door.Je leest over het "Oordeel van St. Peter". St. Peter heeft een aantal zondaren gestraft met jarenlange straffen. De optelsom van alle straffen vertelt je het totale gewicht dat je in de rechter schaal van de weegschaal moet plaatsen.

  • De 3 woedende (Wrath) zondaars ontvingen elk 100 jaar, dus bijelkaar 300 jaar. 

  • De Arrogante (conceited) zondaar kreeg 3 keer de straf van een woedende, dus 300 jaar. 

  • De Jaloerse (Envious) zondaar kreeg de helft van  de 3 woedende + de arrogante = (300+300): 2= 300. 

  • Ook de Vraatzuchtige (gluttonous) zondaar ontvingen de helft van (300 + 300): 2 = 300 jaar.. 

  • De Gierige (Greedy) zondaar ontving 2 keer de straf van de woedende zondaren + 25 jaar extra = 2x300+25 = 625 jaar.

  • Tel deze straffen bij elkaar op, dus: 300+300+300+300+625 = 1825 jaar = 1825kilo. 

Boven de rechterschaal van de weegschaal hangen dus de gewichten en dat zijn 2 keer  5, 10, 100, 200, 500 en 1000. 
Klik op de onderste 5 om deze omlaag te laten zakken. 
Klik op de beide 10 om ze allebei omlaag te doen. 
Klik op de onderste 100, 200, 500 en 1000 om deze ook omlaag te doen en in de schaal zit dan 1825 kilo. 

Klik dan op de schaal knop en....."Perfect"...roept Van Helsing weer en vanzelf ga je weer uit de close-up. Loop weer door naar rechts, naar het volgende scherm. Je ziet een "Geketende Engel" en, links onder, een stenen Kruis. 

De "Geketende" Engel

Op het Stenen Kruis ligt een zwarte Sluier. 

Zoom in op de "Geketende Engel". In de close-up zie je dan Demonen die proberen de gelovigen en de zondaren te verleiden. Lees eerst weer de inscriptie die zegt dat "Alleen de godvruchtige zullen eeuwige vergeving krijgen". Linksboven staat de "Zwaard Knop"

Je moet de Zondaren selecteren door op de hoofden van de zondaren te klikken. Als je op een hoofd van een zondaar klikt dan wordt het hoofd zwart.Zondaren zijn dus de figuren die je dingen ziet doen die, in de ogen van godvruchtige, zondig zijn.

  • Klik op het hoofd van de Vraatzuchtige man. 

  • Klik op het hoofd van de vrouw die haar rok optilt. 

  • Klik op het hoofd van de vrouw die een kind slaat met een stok. 

  • Klik op het hoofd van de man die een geldbuidel in zijn hand heeft. 

  • Klik op het hoofd van de dikke vrouw die op de draagbaar ligt. 

Klik op de "Zwaard Knop" en...de kelen van de 5 zondaars worden doorgesneden. "Perfect", zeg Van Helsing weer en vanzelf zoom je uit. Grijp nu de zwarte Sluier.

Loop weer verder een scherm door naar rechts en Van Helsing is dan terug bij Paul Long, de doodgraver. Selecteer in je Itemsinventory de zwarte Sluier (Black veil) en praat dan met Paul Long. 

Paul heeft echter geen interesse in de zwarte sluier en zegt dat je de sluier zelf mort houden, of weggooien. Ga weer verder een scherm naar rechts. Je bent dan terug bij de schuur. Loop weer een scherm door, via linksonder, en je bent dan bij de:

"Buigende" Engel:

Zoom in op de Buigende Engel. In de close-up  zie je beesten gegraveerd op de stenen plaat. Lees eerst weer de inscriptie, onderaan de plaat. 

Je leest: "De Duivel is overal, in de Ogen van de Spin, de Slang, de Kikker en de Wolven". Je moet dus klikken op de Ogen van de Spin, Slang, Kikker en op de ogen van sommige Wolven. Je moet dus echt op de OGEN klikken en niet op de beesten. De ogen worden dan rood. Klik dan op de "Wolf Knop" rechtsboven.

Klik op het ogen van de: Spin, Slang, Kikker. Klik dan op de ogen van de volgende Wolven: De wolf onder de spin. De wolf die het paard aanvalt. De wolf die links naast de ram staat. 

Klik op de "Wolf Knop" en......"There...perfect"...zegt Van Helsing weer en je zoomt van zelf uit. Van Helsing zegt nu dat de crypte van de vroegere doodgraver nu open zou moeten zijn. Ga dus nu terug naar de crypte met de 2 grote monniksbeelden en....inderdaad....de crypte is nu open

Ga dus de nu geopende crypte binnen en loop door naar achteren. In de nis staan 2 doodskisten. Op de onderste doodskist ligt een boek. 

Grijp het Boek en lees dit "Book from the crypt" dan in je documentenscherm. Je leest over de geheime tunnel van Lord Godalming. De ingang van de geheime tunnel bevindt zich in de Noordoostelijke hoek, tussen een graf zonder deksel en een groot Gotisch Kruis. Verlaat de crypte en ga via de trap weer naar boven. Voor je nu op zoek gaat naar de ingang van de tunnel ga je nu eerst weer terug naar de ingang van de begraafplaats. Links voor het toegangshek staat een grote Pot in het grasperk. Er vliegen Vliegen boven deze stinkende pot. Selecteer in je Itemsinventory de zwarte Sluier, sluit het Itemsscherm en klik dan met je handcursor vlak boven de pot om met de sluier een paar Vliegen te vangen. 

Loop, vanaf de ingang, dan een scherm terug omlaag. Je bent dan terug bij de "Buigende Engel". Ga weer een scherm naar rechts en....

Boven in je scherm zie je dan een graf zonder deksel en een graf met een klein kruis. En je ziet een Gotisch Kruis. 

Selecteer in je Itemsinventory weer de Metalen Staaf, sluit het Inventoryscherm en klik dan met je handcursor op het Graf met het kleine kruis en..Van Helsing schuift met de staaf het deksel van het graf en.....je hebt de ingang van de Geheime Tunnel gevonden. Klik met je voetjes in het nu geopende graf en.....

Van Helsing daalt door het graf omlaag en beland bij een deur. Het is de geheime toegang van Godalming Manor.

Klik op de deur, Het is een solide deur en er is geen kans om de deur open te breken. Je beland echter in de close-up van het deurslot. Er zijn 6 schuifjes. Alle schuifjes staan nu links. Als je op een schuifje klikt dan schuift dat schuifje en nog 2 anderen naar links. Zorg dat alle schuifjes links staan en klik dan op het bovenste schuifje 1 en daarna op het onderste schuifje 6 en.......

......de deur gaat open en Van Helsing beland in de kelder van Godalming Manor.

Deel 3: Godalming Manor:

Kelder:

Bekijk alles in de kelder wat je kunt bekijken. De geheime deur is verborgen achter de stellingkasten, waarvan dus nu de ene kast deels verschoven is. De kelder lijkt wel een martelkamer. Er hangen kooien en gemeen uitziende valstrikken om dieren te vangen. In een hakblok steekt een bijl en die bijl is onlangs nog gebruikt. Aan de linkermuur staat een werktafel. Op de werktafel staat een bankschroef en naast de bankschroef staat een Doos Spijkers. Onder de werktafel staat een Glazen Pot. Links van de werktafel staat een Knijptang tegen de pilaar.

Grijp de Glazen Pot. Grijp de Doos Spijkers en grijp de Knijptang

Loop, via onderkant scherm, een scherm verder omlaag. Je ziet dan een Zaag tegen de onderste treden van de stenen trap staan. Grijp de Zaag

Klik met je voetjes op het houten luik, boven de trap en Van Helsing beland in de begane vloer gang

Keuken:

Ga door de gele deur. Je bent dan in de keuken en je ziet Hendrick, de butler, over de vloer dweilen, op zoek naar insecten om die op te vreten. Van Helsing walgt ervan en hij wil niet door Hendrick gezien worden. Voor de smerige tafel ligt een Vijl op de vloer. Op de smerige tafel ligt een Houten Lepel

Grijp de Vijl. Grijp de Houten Lepel

Klik met je voetjes op de deur, links van de tafel, maar Van Helsing wil die deur niet openen vanwege het lawaai. Combineer in je Itemsinventory de Vliegen (A few flies) met de Glazen Pot (Glass bowl) om de vliegen in de pot te stoppen. Selecteer dan de Glazen Pot en sluit het inventoryscherm. Klik met je hanscursor op Hendrick en.....Van Helsing rolt de pot naar Hendrick die vervolgens gulzig de vliegen gaat zitten opvreten. Snel....terwijl Hendrick de vliegen opvreet klik je weer met je voetjes op de linker deur en....nu gaat Van Helsing wel door de deur. Van Helsing beland in een gang. 

Loop een scherm omlaag, via onderkant scherm. Je ziet dan de voordeur van het huis. Links bij de voordeur staat een paraplubak. 

Klik met je handcursor op de paraplubak en Van Helsing pakt er een Wandelstok uit. 

Ga dan door de deur, tegen over de keuken. Van Helsing beland in de:

Salon:

In de muur, links naast de deur, zit een grote metalen plaat. Klik op de metalen plaat. Van Helsing vertelt je dat het een safe is. Je komt in de close-up van de deur van de safe, maar Van Helsing zegt dat ie iets nodig heeft. Dus zoom weer uit via de kromme rode pijl. Loop verder de kamer in via onderkant scherm. Je ziet dan een gammele piano, 2 dichtgespijkerde ramen en de open haard.  Voor het hoek raam, rechts van de open haard, ligt een stapel houtblokken. Klik met je handcursor op de houtblokken en Van Helsing grijpt een paar houten Stokjes

Verlaat de kamer weer door de deur, terug de gang op. Terug in de gang ga je dan de eerste trap op.

Van Helsing beland op de overloop, tussen de 2 trappen. In de muur zie je, bij de 3-armige kandelaar, de omtrek van een deur.

Klik op de kandelaar. De kandelaar schijnt los te zitten, maar er gebeurt verder niets. Loop via de volgende trap verder omhoog en je beland op de 1e Etage

Slaapkamer van Lady Godalming:

Ga door de linker deur de slaapkamer van Lady Godalming binnen. Blijf gelijk binnen staan. Voor de grote klerenkast ligt een Garenklosje op de vloer.

 Links van het kleine kastje, waar de kandelaar op staat, staat een bruin Papier tegen de plint van de muur. Pak het Garenklosje en pak dat bruine Papier

Lees de boodschap (Message from the Lady's Chamber). Dit is een aanwijzing voor die kandelaar deur op de overloop van de trap. Je leest: "It's from there that I saw him enter, Madam, touching one of the torches. Right after, he was found in his chamber". Sluit het documentenscherm Loop verder de kamer in, via de voetjes rechtsonder. Nu zie je het grote hemelbed van de Lady. Voor het bed ligt een rol Meetlint op de vloer. 

Grijp dat Meetlint. Bij het raam ligt een Houten Hamer. Grijp de Houten Hamer. Bekijk verder alles wat je kunt bekijken. Het jasje, dat naast het bed ligt, is van Hendrick de butler. Blijkbaar slaapt die butler nu in deze kamer. Loop een scherm terug en verlaat de kamer weer naar de gang en ga dan door de rechter deur naar de:

Bibliotheek:

Blijf gelijk weer staan. Rechts zie je een grote staande klok. In de muur, links van de staande klok, zie je weer zo'n grote metalen Plaat. Ook dit is een safedeur en ook deze kun je nog niet openen.. Loop, rechtsonder, een scherm door naar rechts om de rest van de bibliotheek te zien. Rondom en voor de lessenaar is het een bloedige bende. 

Op de tafel ligt een stapel Schrijfpapier. Grijp het Schrijfpapier.

Loop terug naar de deur en klik dan nu op de Metalen plaat in de muur. Onder de afbeelding staat een Latijnse tekst. Onder de tekst zie je knopjes. Linksboven staat de rode uitzoompijl en je Itemsinventory. Klik op het Itemsinventoryschermpje om het te vergroten. Selecteer dan in je Items de stapel Schrijfpapier (Writing paper) en rechtsklik dan om terug te keren naar de close-up van de Metalenplaat.

Op de Metalenplaat zit dan nu een vel Schrijfpapier. Sleep het vel papier omlaag zodat het vel papier de Latijnse tekst en de knopjes onder de tekst bedekt. Dat omlaag slepen doe je dus door je muis omlaag te slepen. Als het vel papier het onderste deel van de plaat bedekt dan klik je met je linkermuisknop en...in het vel papier worden dan, door de knopjes op de plaat, gaatjes gestanst.

Sleep met je muis het papier weer omhoog zodat je dan op de kromme uitzoompijl kunt klikken om uit de plaat te zoomen. Het vel papier met de 6 gaatjes zit dan in je Itemsinventory. Verlaat de bibliotheek. Terug in de gang loop je nog even een scherm door naar beneden, dus via onderkant scherm. Je ziet Van Helsing dan op de rug en je ziet dan ook een deur aan het einde van de gang. 

Klik met je voetjes op die einddeur. Van Helsing meld dan dat die deur op slot zit met een slot dat hij niet kan openen. Hij voelt echter dat het geheim van dit huis achter deze deur te vinden zal zijn.Ok...loop terug en ga dan via de trappen terug naar de Salon op de beganevloer etage.

Salon:

Klik ook hier weer op de Metalen plaat in de muur. Ook deze plaat heeft een Latijnse tekst en knopjes onder de tekst. Helemaal onderaan de plaat zie je 12 draaiknoppen. Selecteer in je Items weer het Schrijfpapier en rechtsklik dan weer. Sleep het vel papier weer omlaag tot het weer de Latijnse tekst en de knopjes bedekt en klik dan weer en....weer worden er gaatjes gestanst in het papier. 

Onthoud dat dit het Salon papier is. Klik weer op de uitzoompijl om uit de close-up te gaan. Verlaat de Salon en ga terug naar de Bibliotheek op de 1e etage.

Bibliotheek:

Klik weer op de Metalen plaat, in de muur bij de staande klok, om weer in de close-up te belanden. Klik dan in het inventoryschermpje om dit weer te vergroten. Selecteer in je inventory dan het papier waar de gaatjes van de Salon Metalenplaat in zitten. Rechtsklik om terug te keren naar de Metalenplaat. Sleep het papier weer omlaag en zorg dat de gaatjes over de Latijnse Tekst komen. 

In de gaatjes zie je dan bepaalde letters. Je ziet de letters: N, E, N, S, SE, E.  Klik je linkermuisknop om de letters in je Documenteninventory te schrijven. Sluit het documentenscherm en klik op de rode uitzoompijl om uit de close-up te gaan. Ga terug naar de beganevloer en weer naar de:

Salon:

Selecteer in je Itemsinventory nu het papier met de bibliotheek gaatjes en zoom weer in op de Metalen plaat. Sleep het papier weer omlaag en zorg dat de gaatjes weer op de Latijnse Tekst staat. Weer zie in de gaatjes bepaalde letters en wel: SE, E, N, SE, N, SE. 

Klik weer om ook deze letters op te slaan in je Documenten. Berg het papier weer door op de uitzoompijl te klikken

Open de Safe:

Zorg er voor dat in je Itemsinventory niets meer is geselecteerd en zoom dan weer in op de Metalen Plaat. Onderaan de Metalenplaat staan dus 12 Draaiknopjes.  Elk draaiknopje heeft een pijltje en  8 streepjes. Je kunt elk draaiknopje dus op 8 posities klikken. 

Rechtsboven op de plaat staat een kompas. De streepjes op de draaiknoppen geven de Windrichtingen aan, dus Noord, Noordoost, Oost, Zuidoost, Zuid, Zuidwest, West, Noordwest. 

De Letters, die je via de gaatjes in de 2 papieren zag, geven ook de Windrichtingen aan. N= Noord, E = Oost, S = Zuid, SE = Zuidoost.Nummer de draaiknoppen, van links naar rechts, 1 t/m  12. Nummer de streepjes 1 t/m 8. 

streepje 1 = Noord, streepje 2 = Noordoost, streepje 3 = Oost, streepje 4 = Zuidoost, streepje 5 = Zuid. Streepje 6 = Zuidwest, streepje 7 = West, streepje 8 = Noordwest Klik dan op de knopjes om het pijltje naar het juiste streepje te draaien. 

Als het goed is staan alle pijltjes van alle 12 knoppen nu op het Noordstreepje, dus op streepje 1. Je hoeft dus alleen de knoppen te veranderen die niet op het Noorden moeten staan. De volgorde is dat de knoppen 1 t/m 6 verandert moeten worden via de letters die je zag op deze Salon plaat en de knoppen 7 t/m 8 via de letters die je zag op de Bibliotheek plaat. Dus de volgorde word: SE, E, N, SE, N, SE, SE, N, E, N, S, SE, E.,

  • Zet Knop 1 op Zuidoost, dus op streepje 4.
  • Zet knop 2 op het Oosten, dus op streepje 3.
  • Zet Knop 4 op Zuidoost, dus op streepje 4.
  • Zet Knop 6 op Zuidoost, dus op streepje 4. 
  • Zet Knop 8 op Oost, dus op streepje 3.
  • Zet Knop 10 op Zuid, dus op streepje 5.
  • Zet Knop 11 op Zuidoost, dus op streepje 4.
  • Zet Knop 12 op Oost, dus op streepje 3.
  • Je zoomt uit en Van Helsing zegt....."There Perfect....

Van Helsing opent de Safe. In de Safe ligt een Sleutel. Grijp de Sleutel. 

Verlaat de kamer en ga in de gang de eerste trap weer op naar de overloop. Selecteer in je Items de Knijptang (Pliers) en klik dan weer op de 3-armige kandelaar en.......

....de kandelaar valt op de grond. Klik met de handcursor op de deur, Je ziet 4 gaatjes in de close-up. Klik met je pijlcursor op een gaatje en Van Helsing vertelt je dat hij de diepte van elk gaatje moet meten. Klik in het Itemschermpje om het Itemsinventory te openen. Combineer in je inventory het Meetlint (Tape measure) met de Houten Lepel. Combineer dan het Garenklosje (Spool of thread) met de Houten lepel/Meetlint combo en je hebt een Meetinstrument (Measuring instrument). Selecteer dit Meetinstrument en sluit het scherm. Je meetinstrument staat dan linksonder in het close-up scherm. Pak je meetinstrument op en klik er dan mee, van boven naar beneden, op de 4 gaatjes. 

Van Helsing zegt dan steeds "There...I have the Hole's measurments" en bij het onderste gat zegt ie dat hij nu een speciale sleutel moet gaan maken. De gaten zijn 10, 8, 12 en 5 cm diep Sluit het inventory scherm. Loop terug de trap af en ga dan de keuken weer in, via de deur in de linker gang muur. Van Helsing verteld je dat Hendrick, de butler, inmiddels uit de keuken verdwenen is. Loop een scherm naar links en je beland terug in de gang achter de keuken. 

Klik op de stenen trap om terug te keren in de:

Kelder:

Een Sleutel maken:

Loop door naar de werktafel. Nu je weet dat je een sleutel moet maken, en ook de afmetingen weet van de sleutel, kun je op de bankschroef klikken. Dus klik op de bankschroef

Je komt terecht in het close-upscherm van de werkbank.

Linksboven staat weer de uitzoompijl en je Itemsschermpje. Op de werkbank staan/liggen nu alle gereedschappen en middelen om een sleutel te maken. Er ligt een vijl, spijkers, de houten hamer, de zaag, een mandje met houten pinnen, 4 donkere ronde stokjes, een grote lichte ronde stok, een liniaal en een ronde stok met gaatjes. Die ronde stok met gaatjes is dus de sleutelstok die je nu verder moet afmaken.

In die sleutelstok zie je 1 groot gat aan de linkerzijde en 4 kleine gaatjes aan de rechterzijde. Het zijn de gaten A, B, C, D, E. Er moeten nu donkere ronde stokjes in de gaten  A, B, C, D worden gestoken en wel stokjes in de afmetingen 10, 8, 12 en 5 cm lang. 

Pak een donker stokje op en sleep het stokje naar onder de liniaal. Zorg er voor dat de stok precies onder de liniaal ligt en klik dan om de stok onder de liniaal te leggen. Je moet de stok nu afzagen op 10 cm. Dus pak de zaag op en klik dan, met de punt van de zaag, op het 10cm streepje van de liniaal. 

Je zaagt dan een stokje van 10 cm. Pak het 10cm stokje op en sleep het naar het bovenste rechter gat A van de sleutelstok. om het stokje in het bovenste gat te steken.

Zaag nu, op de nu bekende wijze, een donker stokje af op 8 cm, 12 cm en 5 cm. Plaats het 8 cm stokje in het 2e gat B, het 12 cm stokje in het 3e gat C en het 5cm stokje in het 4e gat D van de sleutelstok.

Er moet ook een stok in het grote linker gat van de sleutelstok gezet worden en dan moeten die stokjes nog worden vastgespijkerdPak de dikke ronde lichte stok op en deze leg je ook onder de liniaal. Zaag met de zaag de dikke ronde stok af op 5cm. Steek deze 5cm dikke ronde stok dan in het grote gat E, aan de linkerzijde van de sleutelstok. 

Pak dan de Vijl op. Klik met de vijl op de uiteindes van elk van de 4 donkere stokjes die je aan de rechter kant in de sleutelstok hebt gestoken. Je vijlt aan elke stok een punt. Doe dit ook bij de dikke ronde stok, die je links in de sleutelstok hebt gestoken.

Plaats de vijl weer rechtsboven in  het scherm.

Nu nog even vastspijkeren: Pak een Spijker.Klik met de Spijker nu aan de linkerkant van de sleutelstok op de hoogte waar de stokken voor de gaten steken. Je kunt met de ene spijker blijven klikkenDoe dat voor de dikke stok aan de rechter kant. 

Pak dan de Houten Hamer op en ram er mee op elk van de 4 spijkers om de stokken nu vast te spijkeren en.....

Vanzelf ga je dan uit de close-up. In je Itemsinventory heb je dan de Zelfgemaakte Houten Sleutel (Makeshift wooden key).  Ga terug, via de keuken, naar de overloop. Terug op de overloop selecteer je in je Items de Zelfgemaakte Houten Sleutel en dan klik je weer met je handcursor op de "behangdeur" en....De sleutel doet het en de deur gaat open. 

Van Helsing waarschuwt dat het buiten nu donker is en dat ie heel voorzichtig moet zijn en dan stapt ie door de nu geopende deur en beland in de geheime passage. Deze geheime passage is een smalle stenen trap. Loop verder de trap op via rechtsonder. Links zie je dan weer een deur. In de rechterhoek zie je een gat met pinnen in de vloer. Boven het gat hangt het metalen rooster. Bekijk het pinnen gat.

 Selecteer in je Items de Sleutel (Key) die je uit de Salon Safe hebt gepakt, en klik dan op de deur en...Van Helsing beland in:

De kamer van Graaf Dracula:

Van Helsing voelt dat er iets, of iemand, aanwezig is in de kamer. Onderzoek de kamer grondig. De deur met de 2 zwaarden is dus de deur naar de geheime passage. Aan de linker muur hangt een schilderij van Graaf Dracula. Onder dat schilderij staat een kastje en op dat kastje staat een dik Boek. Klik op het Boek. 

Het boek is beschermt en heeft een Pentagram slot. Je kunt er nog even niets mee dus ga weer uit de close-up. Loop, via linksonder, verder de kamer in. Je ziet dan de hoek boekenkast en een deur. Die deur is de einddeur van de 1e etage gang en gaat dus niet open In het rechter deel van de boekenkast kun je, op de middelste plank van het voorste vak, een Boek pakken. Pak dat Boek uit de boekenkast. 

Je Documentenscherm opent en hierin staat dan een met bloed bevlekte pagina uit dat boek. Op de pagina zie je een Pentagram.

 In de 5 buitenste driehoeken van het pentagram zie je tekst en in de 5 binnenste driehoeken zie je een juweel.

Sluit het scherm en loop terug naar het kastje onder het Dracula schilderij. Klik weer op het Boek dat op het kastje staat. Je komt weer in het close-upscherm.

De Pentagrampuzzel:

Je ziet het Pentagram slot weer. Op de snijpunten van de binnenste driehoeken staat een, een rode, zwarte, groene, witte en lichtblauwe edelsteen. Onder het pentagram zie je 3 grote rode edelstenen. Als je op de middelste rode edelsteen klikt dan reset je deze puzzel terug naar de beginstand. Boven het pentagram staat een grote vleermuisknop

Op de bloedbevlekte pagina zag je dat er in de 5 buitenste driehoeken een tekst moet komen en in de 5 binnenste driehoeken een symbool. Nummer de 5 buitenste driehoeken 1 t/m 5.  Nummer de 5 binnenste driehoeken A, B, C, D, E

De puzzel bestaat uit 3 delen. Deel 1 is om de juiste symbolen in de juiste binnenste driehoeken te krijgen. Deel 2 om de juiste tekst in de juiste buitenste driehoeken te krijgen. Deel 3 is om de 5 edelstenen op de juiste plek te zetten

Deel 1: De Symbolen in de binnenste driehoeken:

Als je op de Vleermuis klikt dan verschijnt er in één, of meerdere, van de binnenste driehoeken een symbool. Klik je op 2 van de binnenste driehoeken dan verwisselen ze  van plaats. 

Je moet de driehoeken A, B, C, D, E dus op de juiste wijze met elkaar van plaats laten verwisselen zodat de juiste symbolen in de juiste driehoeken verschijnen. 

Er zijn meerdere oplossingen moegelijkJe kunt op de bloedbevlekte pagina zien welk symbool er in welke driehoek moet komen te staan.Reset de puzzel door op de grote rode edelsteen te klikken.

Stap 1: 

Klik op de vleermuis. 

In driehoek E verschijnt het juiste symbool. 

Stap 2: 

Klik op driehoek B en dan op driehoek D. 

B en D verwisselen van plaats. 

Klik op de Vleermuis. 

In B en D verschijnt het symbool. 

Stap 3: 

Klik op driehoek A en op driehoek C A en C verwisselen van plaats. 

Klik op de Vleermuis. 

In A en C verschijnt het juiste symbool.

Alle binnenste driehoeken hebben nu het juiste symbool. 

Nu de juiste teksten in de juiste buitenste driehoeken zetten. Ook hier zijn meerdere oplossingen mogelijk. Ook de buitenste driehoeken verwisselen van plaats als je er steeds 2 aanklikt.

Deel 2: De juiste tekst in de juiste buitenste driehoek:

Stap 1: Klik op driehoek 4 en 5. Klik op de vleermuis. 

Stap 2: Klik op driehoek 3 en 4. Klik op de vleermuis. 

Stap 3: Klik op driehoek 1 en 2. Klik op de vleermuis. 

Stap 4: Klik op driehoek 1 en 4. Klik op de vleermuis. Klaar

In alle 5 buitenste driehoeken staat nu dan een tekst. Nu moet je de edelstenen naar de bovenste punten van de binnenste driehoeken brengen.

Deel 3: Verplaats de edelstenen:

De rode, zwarte, groene, witte en blauwe edelsteen moeten worden verplaats naar de punten van de binnenste driehoeken in de buitenrand van de cirkel. Maar dat gaat niet zo maar. Als je op een edelsteen klikt dan worden de mogelijke plaatsen waar die edelsteen naar toe kan licht. Als je dan op zo'n vrije plek klikt dan gaat de edelsteen daar naar toe. Weer zijn er meerdere oplossingen mogelijk.

Klik op de zwarte edelsteen en klik dan op de bovenste punt van driehoek B. 

Klik op de rode edelsteen en klik dan op bovenste punt van driehoek C. 

     Klik op de witte edelsteen en klik dan op de bovenste punt van driehoek E. 

        Klik op de blauwe driehoek en klik dan op de bovenste punt van driehoek D.

                                                 Klik de witte edelsteen naar de bovenste punt van driehoek A. 

                           Klik de groene edelsteen naar de bovenste punt van driehoek E. Het ziet er nu zo uit. 

Het ziet er nu zo uit.

Klik nu op de Vleermuis en....

het boek gaat open en wordt gekopieerd naar je documenten inventory.

Lees dus, in je Documenten, de tekst van het Count Dracula boek. Je leest hoe Graaf Dracula een vampier is geworden en je leest over Irina, een vreselijke slachting, de zelfmoord, de terugkeer en over Mina. Als je deze hele tekst hebt gelezen dan rechtsklik je om het scherm te sluiten. Van Helsing denkt dan dat Dracula nu bij Mina is. We zien dan dat Hendrick naar deze kamer toe komt lopen, dus Van Helsing moet weg wezen. 

Ga terug door de zwaarddeur naar de geheime passage en.........

..... in de geheime passage klik je dan met de voetjes op de traptreden en.....

......vanzelf belanden we terug in de woning van Mina:

Deel 4: Terug in de woning van Mina:

Van Helsing is terug in de salon van Mina. Bij de ronde salontafel staat een mand met knoflook. Bekijk de mand. Omdat het knoflook nog in de mand zit heeft het knoflook geen effect, zegt Van Helsing. Klik op de deur naast de open haard. Dat is de deur van Mina's slaapkamer. Van Helsing voelt een aanwezigheid. Selecteer in je "Items" de Crucifix en klik dan weer op de deur en.....

Filmpje: Van Helsing gaat Mina's slaapkamer in en....Helaas....te laat.....Dracula heeft Mina al gebeten en verandert in een vleermuis en vliegt weg.

Van Helsing verstuurt nu een telegram naar Seward, de directeur van het Carfax Sanatorium. Lees het telegram. 

Van Helsing vraagt in het telegram de hulp van Steward. Hulp voor Mina en voor zijn kruistocht tegen de vampiers. Sluit het scherm en die Seward komt binnen. We zijn dus terug in Mina's salon. Er volgt een gesprek tussen Van Helsing en Steward. Van Helsing zal achter Dracula aan gaan.

Seward loopt dan weg naar de kaart van Londen, die achter de rode gordijnen aan de muur hangt. Loop ook omlaag, naar de Londen kaart. 

Klik op de Londen kaart en Van Helsing zet nu de kaart van Europa in je scherm. Op de Europa kaart moet je klikken op het rondje van de stad waar Van Helsing denkt dat Dracula nu naar toe is gegaan. Als je op de verkeerde stad klikt dan zegt Van Helsing dat je verkeert zit. Wel...als je hebt opgelet dan weet je dat Dracula nu naar Cairo, de hoofdstad van Egypte is gegaan. Dus klik, rechtsonder op de kaart, op Cairo en.....

........"Perfect"....zegt Van Helsing en legt aan Seward uit waarom hij denkt dat Dracula in Cairo te vinden is. je beland in:

Hoofdstuk 2: Cairo:

2013 / 2020 Walkthrough door: Louis Koot