Escape Legacy Ancient Scrolls

Januari 2020: Walkthrough door: Dick Leeuw

Screenshots en Tekst door Dick Leeuw

Dit is een Escape game met 10 hoofdstukken, deze hoofdstukken kan je spelen in 3 moeilijkheidsgraden: easy, normaal en hard. De puzzels blijven gelijk maar je hebt minder tijd. Je kan in een hoofdstuk niet saven, als je het hoofdstuk niet uitspeelt dan moet je later dit hele hoofdstuk opnieuw doen.

Je moet op zoek gaan naar sleutels, voorwerpen, beeldjes, notities en edelstenen. De edelstenen zijn niet zo belangrijk maar de rest wel want je moet overal zoeken, in alle laden en hoeken. Sommige laden zitten op slot dus dan moet je de sleutel zoeken want in de la kan een aanwijzing liggen.

Als je een kamer binnenkomt moet je ook achter de deur zoeken want daar liggen ook regelmatig dingen verstopt. In ieder spel liggen de sleutels, voorwerpen, beeldjes, notities en edelstenen ergens anders. Ik kan dus niet aangeven waar de dingen liggen, ik laat in een aantal screenshots zien waar ze verstopt kunnen zijn. Als ik hetzelfde hoofdstuk opnieuw speel liggen ze ergens anders, dit gebeurt ook als je het hoofdstuk in een andere modus speelt.

 Als je bij een puzzel een aantal hendels in een bepaalde combinatie moet zetten dan moet je ook de hendels die al goed staan opnieuw goed zetten anders werkt de oplossing niet.

 Ik laat je zien hoe de puzzels werken en wat je moet vinden om deze op te lossen.

Start de game, klik rechtsboven op de tandwielen. Je komt in het options menu.

Hier kan je wat dingen aanpassen, je kan je gebruikersnaam veranderen en als je op het toetsenbordje in de game controller klikt dan zie je de controls. Je beweegt met de WASD toetsen, interactie en draaien doe je met de muis. Kruipen doe je met de C-toets, je kan ook rennen maar dat gebruik je eigenlijk niet.

Met de Tab-toets kom je in de inventaris. Met de cijfertoets 1 maak je het scherm donkerder en met toets 2 maak je het lichter.

 Klik een paar keer op OKE en je komt in de Level Selection, als je begint kan je alleen naar Chapter 1.

Je kan dan wel kiezen voor easy, normal of hard maar begin maar op easy.

Hoofdstuk 1

Klik op START, je staat onderaan een trap.

Loop naar boven en klik op de klink, je moet dicht bij staan want anders zie je de opmerking dat je dichterbij moet komen.

Stap door de deur en een stem zegt dat de tijd nu begint.

Je moet nu overal kijken, sluit de deur en kijk of er iets in de hoek ligt. Je moet echt in alle hoeken en gaten zoeken voor de sleutels en de edelstenen, ga vaak kruipen om alles goed te zien. Op de screenshots kan je zien hoe deze verstopt liggen.

Je moet dicht bij de dingen komen om ze op te pakken, je ziet een groene cirkel met Oké

 Klik op de notitie op de doos, het gaat over een driehoekige machine die niet helemaal compleet is.

Klik de notitie terug.

Links van de deur zie je die machine hangen.

Je moet de 3 onderdelen voor deze machine nog vinden, ze kunnen in alle kamers van dit hoofdstuk liggen.

Op een bureau, in een kast of in een lade, dat is iedere keer weer anders. Er staan 3 kasten naast de machine, op de derde hangt een slot. Maak de deur van de eerste kast open en zoek op alle planken, de tweede kast is open.Pak alles wat je ziet, vaak is dat een stukje papier met een cijfer en een sleutel. De derde kast zit op slot, je ziet links van de kast een vraagteken zweven, klik daarop en je krijgt een uitleg over het slot.

Je moet 3 stukjes papier met een cijfer vinden.

Klik dit weg en draai je om, ga de kamer tegenover de kasten in.

Zoek overal, kijk in alle lade die open zijn, sommige kan je pas veel later openmaken als je de sleutel gevonden hebt.

Als je alles gezien hebt dan heb je nu 3 stukjes papier met een cijfer erop, loop dan naar de kast met het hangslot.

Klik op de Tabtoets en kijk naar de papiertjes, je kan zien aan de randen wat de volgorde moet zijn.

In mijn game was het nu 915, stel de code in op de rollen en klik op het slot, als het goed is kan je nu de kast openmaken.

Vaak vindt je daar een grote sleutel. Ga dan verder de gang in, rechts hangen 4 schilderijen op verschillende hoogte. Op ieder schilderij staat een gekleurde hand.

Nummer de schilderijen van links naar rechts 1 t/m 4, de hoogte bepaald de volgorde.

Bij mij is dat nu: 3, 4, 2, en als laatste 1, dus de volgorde van kleuren wordt dan: groen,paars, rood en geel.

Loop naar het einde van de gang, kijk ook hier weer overal. Klik op de klink van de deur, ga naar de volgende gang.

Loop naar het schilderij recht voor je en klik op de rechter rand, het schilderij schuift opzij.

Maak de deur van de safe open en meestal vindt je hier een edelsteen. Loop naar het einde van de gang, de zijgang naar rechts ga je later naar toe.

Je ziet daar links een deur met een kleurencode slot, recht voor je zie je een bureau. De bovenste lade kan je open maken, de sleutel voor de tweede la vind je later.

Rechts op de dozen ligt een notitie met de aanwijzing voor de kleurencode. De code is de kleuren van de handen op de schilderijen: groen, paars, rood en geel. Klik op de knoppen om de juiste kleur in te stellen en klik dan op enter. Bij de juiste code zie je dan UNLOCKED staan.

Je kan nu de deur openmaken. Links staat een bureau met daarop 2 notities, links naast het bureau staat vaak een beeldje.

In deze kamer ligt ook ergens een notitie met kruisjes en rondjes, dit is de code voor een slot in een andere kamer. Deze kan op het bureau, in de lades van het bureau of op de planken van de boekenkast liggen. Deze notitie wordt opgeslagen in je inventaris.

Ook op de stoel kunnen sleutels liggen, vaak zijn die lastig te zien. Op de doos naast de stoel ligt een notitie, deze gaat over de 3 delen voor het driehoekige mechanisme. De 3 delen voor dit mechanisme liggen hier of in de volgende kamers. Bij mij lag deze keer een deel op het bureau, gewoon de hele kamer goed doorzoeken. Ga naar de andere kant van de kamer, naar de linkerkant van de kast.

Als je dichtbij staat dan kan je de kast verschuiven, daarachter vindt je weer een safe. Kijk wat erin ligt.

Ga dan terug naar de gang en ga de zijgang in.

Kijk weer in alle hoeken en gaten, op alle planken en pak wat je daar vindt. Ga dan de trap af, kijk beneden onderaan de trap ook goed in de hoeken langs de muur. Voor je zie je een grijze kast staan, hier bovenop kan een edelsteen liggen.

Ga naar rechts, links zie je een deur met links daarvan een kaartlezer. Deze kaart moet je nog vinden.

Tegenover de deur staat ook een grijze kast, op de zijkant van deze kast of op de andere grijze kast zie je 3 rijen met pijlen staan. Noteer naar welke kant deze pijlen wijzen, dit heb je dadelijk nodig op een code te vinden. Op de tafel naast de grijze kast ligt een notitie. Aan de andere kant staan nog een paar kasten, doorzoek ook deze.Rechts daarvan hangt een kast aan de muur, je ziet ook weer een vraagteken zweven. Klik op het vraagteken en je ziet een uitleg van deze puzzel.

Maak de kast open en hier heb je de notitie met de rondjes en kruisjes nodig.

Klik op de Tabtoets op de notitie te bekijken in je inventaris, kijk waar de rondjes en kruisjes staan.

In de kast hangt een paneel met 3 x 3 lampjes, de rondjes staan voor een groen lampje.

Klik op de juiste lampjes en je hoort iets verschuiven, draai je om en je ziet dat de boekenkast is verschoven.

Ga de volgende kamer in, voor je zie je een bureau. Bekijk alles weer.

Links tegen de muur staat een kist, je kan deze verschuiven en daarachter vindt je een safe.

Kijk wat in de safe ligt.

Aan de andere kant staat een kast tegen de muur, maak de kast open en pak de dingen die je hier ziet liggen.

Draai dan naar rechts en je ziet links in de hoek een kast aan de muur hangen, met een cijfercode hangslot.

Ga dan naar de ingang, links van de ingang hangt een machine met een wijzerplaat. Eronder zie je een pijl naar links en naar rechts. Pak je notitie van de pijlcode erbij en klik op de pijlen volgens de eerste regel, de naald wijst een getal aan: bij mij is dat 34. Klik dan op de pijlen volgens de tweede regel en je hebt nog een getal: bij mij 12. Doe dit ook met de derde regel: bij mij 25.

Zet deze code op de ringen van het hangslot en klik op het slotje, de kast is nu open.

In die kast vindt je een magneetkaart, pak die kaart. Loop dan naar de deur in de andere kamer en klik op kaartlezer, de deur kan je nu openmaken.

Ga naar binnen en doorzoek weer alles, In de kast en naast de kast.

Je bent nu bijna klaar met hoofdstuk 1, in je inventaris zitten nu nog een aantal sleutels en 3 delen van een driehoek.

Loop naar de verschillende bureaus en probeer de laden die nog op slot zitten nu open te maken. Kijk ook bij de ladekasten of er nog laden zijn die op slot zitten. Loop dan terug naar boven en ga naar de deur met de driehoekige machine links van de deur. Klik in de 3 vakken en de 3 delen van de driehoek worden nu in de machine geplaatst.

Nu kan je deze deur openen, in het midden van de kamer staat een sokkel met daarop een papierrol.

Pak de papierrol en je bent klaar met het eerste hoofdstuk.

Je ziet nu je score en op welke plaats je staat, klik op OKE en je komt weer in het selectiescherm.

Je kan hetzelfde hoofdstuk opnieuw spelen met minder tijd of je gaat naar hoofdstuk 2. 

Hoofdstuk 2

Klik op Chapter 2 en kies dan easy, klik op start en je begint aan hoofdstuk 2.

Je staat in een hal, voor je is een stalen deur. Maak de deur open en stap naar binnen, een stem zegt dat je tijd loopt. Net zoals in Chapter 1 moet je weer in alle hoeken en gaten, alle laden en kasten zoeken naar sleutels, notities, beeldjes en edelstenen.

Je ziet nu ook kleine en grotere kisten die op slot zitten, je moet de sleutels voor die kisten vinden want daar zitten ook aanwijzingen in. Je staat voor een trap, ga naar beneden en je staat voor een kast die aan de muur hangt, op slot natuurlijk.

In deze kast zit de laatste puzzel, je moet op zoek naar 3 cijfers: een groen, een rood en een blauw cijfer.

Deze cijfers kunnen overal op staan, op stoelen, bureaus of in kasten.

Bij mij was het deze keer een rode 9, een groene 6 en een blauwe 1.

Je kan hier nu links of rechts, het maakt niet uit wat je eerst doet.

Ik ga eerst naar rechts, op een doos ligt een notitie, lees deze notitie.

Links is een zijgang, ga daar in en doorzoek alles.

Het kan zijn dat je hier een tandwiel vindt.

Loop verder naar het einde, daar is een stalen deur die op slot is.

Draai rechts en aan de muur hangt een open kast, hierin moeten 3 tandwielen komen en deze moet je gaan zoeken.

Als je de tandwielen gevonden hebt, plaats je die in deze kast en de deur is dan niet meer op slot.

Loop terug en ga links en dan rechts een andere gang in.

Meteen rechts staat een kist, daarop ligt een notitie.Aan de muur hangt ook nog een kist waar iets in kan liggen.Je kan niet ver deze gang in want er staan een stel kisten.

Loop dan terug, ga links de gang in en loop langs de trap verder.

De gang wordt geblokkeerd door een kast, net voor de kast is een gang naar rechts.

Ga de gang in, rechts staan een paar kasten en een rek met boeken.

Doorzoek weer alles.

Iets verder is rechts een stalen deur die met een elektronisch slot is afgesloten.

Iets verder in de gang staat een doos, deze kan je naar achteren schuiven en je ziet een safe in de muur.

Loop dan terug naar de kast die omgevallen is en duw deze weer overeind.

Daarachter staan een paar smalle kasten, daarin zijn 1 of meer dingen te vinden.

Ga dan links de gang in, er staat een pallet tegen de muur en daarboven hangt een kastje.

Je hebt een sleutel nodig voor dat kastje.

Loop naar de stalen deur terwijl je weer overal zoek naar dingen.Klik op de deur, als het goed is heb je de sleutel voor deze deur al gevonden. Ga de kamer in, links staat een bureau. Hierop ligt in ieder geval een notitie maar er kan meer liggen ook 1 van de gekleurde cijfers kan hier op geschreven zijn. Kijk ook in de laden.

Draai dan naar rechts, aan de muur hangt een schilderij.Klik op de rechter rand en het schilderij schuift opzij, je ziet weer een safe.

In de safe vindt je een notie met een getal van 3 cijfers, klik op het papier en deze notitie wordt opgeslagen in je inventaris.

Bij mij was het deze keer: 547

Draai dan verder naar rechts en je ziet een rek met boeken en daarnaast een tafel. Hier zijn ook weer een aantal dingen te vinden.

Draai verder naar rechts en loop naar de ladekast, daarnaast staat een boekenkast.

Alles even bekijken, in de onderste lade ligt een aanwijzing voor de laatste puzzel.

Rechts naast de boekenkast staat een kist, op de kist staat een kleine kist.

Maak de kleine kist open en daar ligt een notitie, dit is een aanwijzing voor het schilderij dat je opzij hebt geschoven.

Als het goed is heb je nu 3 tandwielen gevonden, loop nu terug naar de deur met het kastje ernaast.

Klik op de assen en de tandwielen worden in het kastje geplaatst, je kan nu de deur openmaken,

Ga naar binnen, links hangt een kastje aan de muur, als je deze nog niet open kan maken dan ligt de sleutel hier ergens in de kamer.

Doorzoek alle laden, kasten, kisten en dozen.

In de muur achter de deur zie je een safe met een codeslot, vul hier de cijfers in van de notitie die je eerder achter het schilderij hebt gevonden.

Hierin ligt de sleutel voor de kast onderaan de trap. Als je nu nog meer dan 1 sleutel hebt ga dan langs alle kasten en laden die nog gesloten zijn om die te bekijken.  Hebt je alleen nog 1 sleutel loop dan naar de kast tegenover de trap, maak de kast open. Je ziet 3 gekleurde hendels en 1 dubbele zwarte hendel.

Je hebt 3 gekleurde cijfers gevonden, bij mij was dat: groene 6, rode 9 en een blauwe 1.  Je moet nu net zo vaak op de groene hendel klikken als het groene cijfer, daarna op de rode hendel klikken net zo vaak als het rode cijfer. Doe dit ook met de blauwe hendel: bij mij was dat 6 x op groene hendel, 9 x op de rode hendel en 1 x op de blauwe hendel.

Klik daarna op de dubbele zwarte hendel en de deur met het elektronisch slot is nu open.

Loop naar die deur en ga naar binnen, op een sokkel ligt daar weer een papierrol.

Pak de papierrol en dit hoofdstuk is nu ook klaar.

Je ziet weer je score voor dit hoofdstuk, klik op Oké en op hoofdmenu en je komt weer in het selectiescherm.

Hoofdstuk 3

Klik nu op Chapter 3 en je begint aan hoofdstuk 3.

Je staat weer in een hal, voor je is een stalen deur.

Klik op de klink om de deur open te maken, ga naar binnen.Links staan een paar tafeltjes en dozen en rechts staat een stoel met daarop een lade.

Je moet hier weer in alle hoeken en gaten, kasten en laden, dozen en kisten zoeken om sleutels en edelstenen te vinden.

Het is soms moeilijk te zien, hier zijn een paar voorbeelden van die moeilijke vindplaatsen.

Voor je zie je 2 stalen deuren, allebei op slot. De rechter deur heeft een elektronisch slot.

Tegenover die rechter deur hangt een kastje aan de muur, ook op slot.

Langs de muur staan een aantal kisten.  Je moet nu een aantal sleutels zoeken, in ieder geval de sleutel voor het kastje aan de muur en de sleutel voor de linker stalen deur. Vaak ligt er een sleutel in de lade op de stoel, op de kranten, op de tafeltjes en tussen de kisten langs de muur.

 Maak het kastje open als je sleutel hebt gevonden, meestal ligt de zilveren sleutel voor de stalen deur in dit kastje.

 Maak dan de linker stalen deur open en ga naar binnen. Ook hier we overal zoeken, ook achter de deur.

Links staat een bureau en tegen de linker muur staat een bank, rechts staat een boekenkast.

Naast de boekenkast zie je doorgang die met planken verspert is.

Verder naar achteren hangt een kast aan de muur, tegenover die kast is een stalen deur.

Tegen de muur staan ook een paar ladekastjes, midden in de kamer staat een salontafel.

Op het bureau staat een kist, op slot, en in die kist kan een notitie liggen met een aanwijzing voor een hangslot.

In deze kamer of in de kamer ernaast moet je deze 2 notities vinden, deze heb je nodig voor de code voor een hangslot en voor de laatste puzzel.

Deze notitie vindt je in een kist of een lade die op slot is. De volgorde van de zinnen op de linker notitie en de woorden op de andere notitie zijn iedere keer anders. Ook ligt er een notitie op het bureau, kijk in de laden.Naast de bank staat een kruk, hierop ligt een notitie met een aanwijzing voor een puzzel in deze kamer. De schilderijen zijn belangrijk.

 Op de leuning van de bank kan een sleutel liggen, deze is moeilijk te zien.Kijk ook op de salontafel en ga daarna naar de boekenkast, ook daar staat een kist bovenop.Ook daar heb je een sleutel voor nodig.Loop dan langs de planken naar achteren, kijk door het gat in de planken.

Je ziet 5 schilderijen hangen, kijk hoe ze hangen: rechtop, dwars of onderste boven.

Loop naar de ladekastjes tegen de muur, in een lade kan een notitie liggen. Hierop staat een aanwijzing voor de code van een puzzel.

De stalen deur is nog op slot, ga naar het kastje aan de muur. Als het goed is heb je de sleutel hiervoor al gevonden zo niet dan moet je daar nu naar gaan zoeken omdat je anders niet verder kan. In het kastje zie je 5 hendels, deze kunnen 3 posities hebben: boven, midden en onder.

Kijk nog een keer naar de 5 schilderijen in de andere kamer en noteer hoe de schilderijen hangen. 

Nummer de schilderijen van 1 t/m 5, eerst de bovenste rij en daarna de onderste rij.

Bij mij was het deze keer: midden, boven, midden, midden en midden.

 Zet nu de hendels in de juiste positie en je hoort dat er iets gebeurt..

Loop terug naar de hal en je ziet dat het elektronische slot van de rechter deur nu “Unlocked” is.

Ga naar binnen. Links staat een doos tegen de muur, deze doos kan je verschuiven.

Daarachter vindt je een safe met een codeslot, de aanwijzing voor dit slot heb je misschien al of je vindt deze nog.

Die notitie is verstopt in een kist. Op de notitie staan 3 woorden met in het midden een dubbele letter, die 3 letters is de code voor het slot.

Bij mij was het nu: S R T.

Maak de safe open en kijk wat erin ligt. Achter de deur staat een lage tafel met 2 notities en een kist.

Links naast die tafel zie je stalen deur voor het einde van dit hoofdstuk. Aan de muur aan de andere kant van de kamer hangt een kastje, hier heb je ook een sleutel voor nodig. Links van het kastje zie je de dichtgetimmerde doorgang naar de andere kamer. In deze nis kan je ook dingen vinden.

Als het goed is hebt je nu de sleutel voor de stalen deur in de andere kamer gevonden dus ga naar die deur.

Ga de kamer in, er is weer een aantal dingen te vinden.

Zoek overal en ga dan naar de 4 kastjes met de 4 posters erboven. Doorzoek ook deze kastjes en laden. Je hebt een notitie gevonden met 4 regels, deze regels vindt je ook terug op de posters. De volgorde van de regels en dus van de posters bepaald de volgorde van de cijfers. Bij mij was het deze keer.

Het aantal flessen op de kastjes vormen de cijfers van de code.

 Nummer de regels van boven naar beneden 1 t/m 4, de volgorde van de poster moet dan zijn, bij mij was: B – A – C – D.

Tel nu de flessen onder de posters en dan krijg je de code, bij mij was dat: 8 – 7 – 4 – 6

Loop naar de stalen deur met het code slot en vul hier de gevonden code in, klik op enter en de deur is nu “Unlocked”

Ga naar binnen en pak de papierrol van de sokkel, einde hoofdstuk.

Je krijgt weer je score te zien.

Klik deze weg en je bent weer in het selectiescherm.  Kies Chapter 4.

Kies EASY en klik op start.

Hoofdstuk 4

Januari 2020: Walkthrough door: Dick Leeuw

Screenshots en Tekst door Dick Leeuw