2015:Walkthrough door: Louis Koot

Oorspronkelijk kon je de game alleen via een toetsenbordbesturing spelen. De Remastered versie bied je nu ook de mogelijkheid om de game geheel met je computermuis te spelen, en dat werkt een stuk prettiger dan de toetsenbordbesturing. De Remastered versie ziet er grafisch ook een stuk beter uit dan de oorspronkelijke versie.

Het verhaal in het kort:

Je bent Manny Calavera en je bent dood. Iedereen in jouw wereld is dood want je "leeft" in het dodenrijk. Manny heeft in zijn leven vele fouten begaan en nu hij dood is werkt hij, in de Onderwereld, voor de DOD, het Departement voor de Doden. Manny is dus "Magere Hein" compleet met zeis en een lange zwarte jas. Het is Manny's taak om de doden op te halen uit de echte wereld en om hun ziel dan naar de Negende Onderwereld, de Hemel, te sturen. In principe duurt de reis naar de Hemel 4 jaar en het is een lange en gevaarlijke voettocht.

Manny heeft een schuld aan baas Dan Copal en om die schuld te kunnen aflossen moet Manny een zogenaamde "Premium Sale" scoren. Een "Premium Sale" is een cliŽnt die rijk is en van onbesproken gedrag moet zijn. Alleen zo'n "Premium CliŽnt" komt in aanmerking voor een ticket voor de "Number Nine" trein. Met de "Number Nine" trein duurt de reis naar de hemel geen 4 jaar maar 4 minuten. Helaas heeft Manny nog nooit een "Premium Sale" gescoord......Manny scoort alleen maar de armoedzaaiers en de zondaars en dus kan Manny zijn schuld aan Copal niet aflossen en is ie gedoemd om voor Eeuwig dit werk te blijven doen. Manny ontdekt dat er iets vreemds aan de gang is in de onderwereld: zijn collega Domino Hurley lijkt alle goede commissies te krijgen en ook zijn baas doet verdacht.

Via het Hoofdmenuscherm kun je allerlei opties naar eigen voorkeuren instellen. In de game bereik je het menuscherm door je Escapetoets in te drukken.

Als je de game wilt besturen via je het toetsenbord dan kun je gebruikmaken van de standaard toetsenbordinstellingen of je kiest zelf de toetsen die je liever gebruikt.

Via MOVEMENT MODE kun je instellen of je Manny "Camera-Relative" wilt bewegen of dat je de oude "Tank Controls" wilt gebruiken. Je moet zelf maar even uitvinden wat het verschil is tussen deze 2 mogelijkheden. Ik ga ervan uit dat je de game liever geheel bestuurt met je muis. Daarom hier even in het kort hoe deze muisbesturing werkt.

Muisbesturing:

Rechtsonder in het scherm zie je altijd het Inventory ikoon. 

Linksklik op het inventory icoon om de inventory te open. In de inventory zie je altijd het laatst gepakte item. Je hebt in inventory 3 optie: "Select", "Examine Item" en "Cancel". Linksklik op de optie die je wilt gebruiken. Met "Select" pak je het item uit inventory.....Manny houd dat item dan vast. Met "Examine Item" vertelt Manny je iets over het item. Met "Cancel" sluit je de inventory 

Als je een Item uit inventory pakt dan ga je vanzelf uit de inventory. Manny heeft het item dan in zijn hand. Rechtsonder zie je dan 2 ikoontjes. 

Door op het bovenste ikoontje te klikken vertelt Manny iets over het item. Door op het onderste ikoontje te klikken bergt Manny het item terug op in inventory. Als je de cursor over het scherm beweegt dan verschijnen er PIJLEN. Door dan te klikken gaat Manny dan schermen naar links, rechts, omhoog of omlaag. Dubbelkikken met je linkermuisknop laat Manny rennen, en dat gaat een stuk sneller dan gewoon lopen.

Met je muis kun je ook items oppakken en opbergen in inventory. Plaats je cursor op een item en het Actiemenu verschijnt dan

Door op de ikoontjes in het Actiemenu te klikken voert Manny dan de gevraagde actie uit. Meer valt er niet uit te leggen. Als u Grim Fandango nooit eerder hebt gespeeld, omdat u niet van toetsenbordbesturing houd, dan kunt u nu dus deze mooie game geheel met de muis spelen. De game is een aanrader voor iedereen die van het "point and click adventure" houdt. De game is humoristisch maar niet makkelijk. Maar mijn walkthrough sleept u er wel weer doorheen.

De game begint, zoals zo vaak, met een:

INTRO:

Manny heeft een "Sale" gescoord, het is ene Mr. Flores en meneer Flores zit in Manny's kantoor en is nogal verward

Meneer Flores weet even niet wat er aan de hand is en hij wil graag naar huis want hij weet niet dat ie dood is. Manny vertelt meneer Flores dan even de harde feiten en Flores moet hier, begrijpelijk, wel even van slikken. Maar Flores accepteert dan zijn lot en steekt nog maar een sigaretje op. Manny legt aan meneer Flores dan uit dat ie op reis gaat naar de hemel. De reis door het dodenrijk duurt echter, te voet, 4 jaar maar wellicht komt meneer Flores in aanmerking voor een snellere reis.

Manny legt uit dat meneer Flores de reis ook kan afleggen in een mooie snelle sportauto of op een luxe oceaanstomer. Maar als meneer Flores rijk was en een leven zonder zonde heeft geleid dan zou hij ook in aanmerking komen voor een kaartje voor de "Nummer 9 Trein". Met de "Nummer 9 Trein" duurt de reis naar de Hemel maar 4 minuten en is zonder enig gevaar.

Manny zoekt dan in zijn computer het leven van meneer Flores op, maarhelaas meneer Flores is niet rijk en hij is ook een zondaar geweest want hij rookt. Meneer Flores is geen "Premium Sale" en Manny heeft hem alleen een mooie wandelstok te bieden, om hem de lange lange wandeling door het dodenrijk wat te vergemakkelijken. Manny stuurt meneer Flores dan op zijn 4-jarige wandeling door het dodenrijk

Alweer geen "Premium Sale" gescoord en tamelijk wanhopig bergt Manny zijn robe en zijn zeis op in de kast. Terwijl Manny dit doet zien we de buis van de interne buizenpost trillen. Er is post gestuurd naar alle reisagenten en de game is nu begonnen met Jaar 1.

Hoofdstuk 1: El Marrow

2015:Walkthrough door: Louis Koot