Dit is de 2016 Remastered versie van de game en het is de Engelstalige versie. 

2016: Walkthrough door: Louis Koot  

In deze Remastered versie van de game zijn sommige dingen, zoals diverse puzzels, anders dan in de oude versie.

De grootste verbetering is echter de verbeterde grafische kwaliteit van de game

Invertory/portfolio scherm:

Het is in deze game van wezenlijk belang dat je altijd alles bekijkt. Gebruik in de close-upschermen altijd, indien beschikbaar, het Vergrootglas. Lees altijd de documenten en de rapporten door in de "Documents" en de "Report" sectie van het inventory/portfolio scherm.  Je opent het Inventory/portfolio scherm met je rechtermuisknop Via de "Tabs", onder het boek open je dan het Inventoryscherm, het Dialogen scherm, het Documenten scherm, het Rapporten scherm en het Plattengrond scherm. 

Het vraagteken opent het Hint scherm, waar je hint kunt lezen over wat je te doen staat

1e persoon of 3e persoon perspectief:

Je kunt het spel spelen in de 1e perspectieve (Firs person perspective) en in het 3e perspectieve (Thirth person perspective). Via het Inventory/portfolio scherm kun je heen en weer schakelen tussen beide perspectieven. In 1e perspectief kijk je dus door de ogen van Holmes of Watson......je ziet dan de omgeving maar je ziet niet Holmes of Watson. In de 3e perspectief ben je dus eigenlijk een 3e persoon.....je ziet dan Holmes of Watson

Ben je in de 3e persoon dan beweeg je Holmes, of Watson, door het scherm via "voetjes" die je dan klikt met je linkermuis. Dubbelklikken laat Holmes of Watson rennen. Ben je in de 1e persoon dan beweeg je Holmes, of Watson, over het scherm met toetsen van je toetsenbord of je drukt je linkermuisknop in en die hou je dan ingedrukt.  Je moet zelf weten welke manier van spelen jij het beste vindt, 1e persoon of 3e persoon, maar het is vaak handig om veelvuldig te schakelen tussen beide perspectieven. Vooral als je iets in close-up moet bekijken is de 1e persoon handiger dan de 3e persoon.

Intro:

De game begint met Dr. Watson. Watson heeft een zware dag gehad en probeert van een goede nachtrust te genieten. 

Maar helaas....Watson wordt geplaagd door een vreselijke nachtmerrie.

O...Holmes.....wat is er gebeurt.....zal het ooit ophouden......het is allemaal begonnen 2 jaar geleden en we gaan 2 jaar terug in de tijd en belanden in hoofdstuk 1

Hoofdstuk 1: Londen 

In en rond 221B Baker street

Dr. Watson loopt door Baker Street ( London) en hij gaat het huis 221b binnen, het huis van zijn goede vriend Sherlock Holmes, de beroemde detective. Sir Sherlock Holmes is nogal somber....hij heeft geen dringende zaken omhanden. Holmes staat zich eigenlijk stierlijk te vervelen. Watson komt binnen en neemt plaats aan de tafel om te genieten van het ontbijt. Watson probeert Holmes wat op te beuren, maar veel succes heeft ie er niet mee. "Is er iets, Homes"? Je luistert niet eens naar me"., vraagt Dr, Watson ietwat verwijtend. "Verveling, mijn beste Watson, Verveling......", is de reactie van Holmes. "Kom op nou, Holmes, dit is niet meer dan een fase die elk moment voorbij kan zijn. Voor je het weet gebeurt er, hier in Londen, weer iets extra-ordinairs waar men jouw geweldige talenten voor nodig heeft om het tot een oplossing te brengen en waarmee jij je behoefte aan Intellectuele gymnastiek volledig kunt bevredigen", is de reactie van Watson.

Watson vertelt dan over een zaak die hij persoonlijk onder handen heeft. Het schijnt dat de bediende van ene Captain Stenwick spoorloos is verdwenen. Watson raad Holmes aan om even naar buiten te gaan  om de ochtentkrant te kopen en om even in de boekwinkel rond te neuzen. De nieuwe boekenverkoper , Barnes, heeft enige interessante boeken in de collectie. Watson verdwijnt, Holmes tamelijk bedroeft achter latent.

Als Sherlock Holmes

We zijn dus in de zitkamer van Sherlock Holmes, Baker Street 221B Londen. Watson heeft zojuist het ontbijt van Holmes naar binnen gewerkt en heeft Holmes weer verlaten om naar het huis van Captain Stenwick te gaan. Blijkbaar is de uitheemse bediende van die Captain Stenwick op mysterieuze wijze spoorloos verdwenen. Holmes staat voor het linker raam. Ben je in 3e persoon? Ga dan even in 1e persoon en kijk dan even door het raam naar buiten, door helemaal tegen het raam "aan te lopen". Aan de overkant van de straat zie je dan de krantenjongen staan, die je ook al zag in het introfilmpje. Draai linksom naar het bureau van Holmes.

Op het bureau ligt een doosje Lucifers. Grijp het doosje Lucifers van het bureau. Open dan even het Inventoryscherm door met de rechtermuisknop te klikken en zie dat Holmes nu een Mes en het doosje Lucifers in zijn Itemsscherm heeft staan. Klik ook even op de andere Tabs, dus op "Dialogues", "Documents", "Reports" en "Maps" om ook deze schermen even te bekijken. Sluit het Inventoryscherm weer via de rechtermuisknop.  

Je kunt verder even op je gemak rondkijken in de zitkamer en je kunt de slaapkamer van Holmes bekijken

De slaapkamer bereik je via de deur links naast de open haard. Je kunt niet de deur rechts van de open haard openen. Voor het rechter raam staat de "laboratorium" tafel van Holmes waarop hij al zijn onderzoekjes uitvoert. De deur naast de grote kast is de deur naar de gang. Verlaat de kamer via die deur en in de gang ga je rechts, links en dan de trap af naar de voordeur. Open de voordeur en stap dan, via de buitendeur, naar buiten, Baker Street in.

Aan de overkant staat de krantenjongen zijn kranten uit te venten. Rechts in de straat staat een "taxi koets" en links in de straat staat een politieagent. Steek de straat over naar de krantenjongen. Ga recht voor de krantenjongen staan en klik dan met je linkermuis om met de krantenjongen te praten, via de praatcursor.

Deze krantenjongen is één van de straatschoffies die Holmes vaak gebruikt om voor hem informatie te verzamelen en, soms, dingen te jatten. Het jochie vertelt Holmes dat momenteel een Scandinavische Prinses Londen met haar bezoek vereert. Holmes koopt een krant en geeft de jongen opdracht om meer informatie over die Prinses te vergaren. De jongen rent dan weg.

NB: Je weet nu hoe u een gesprek met andere personen moet starten, als zo'n gesprek niet vanzelf begint. Ik ga dit niet steeds weer opnieuw uitleggen. Gewoon recht voor een persoon gaan staan en dan met je linkermuisknop klikken om het gesprek te starten.

 In de "Documents" sectie van de inventory heeft Holmes nu dan de krant, dat is "De Strand". 

Lees het "Strange Disappearance" artikel over de Scandinavische Prinses even door.

Draai je om en loop door Baker Street naar de Politieagent die op de hoek staat. Dit is Sergeant Ruffles.

Praat met Sergeant Ruffles en Holmes vraagt hem waar de Barnes Bookshop is. Ruffles legt het uit. Ga rechts de hoek om. We zijn dan in Melcome Street.

Loop verder door naar Glenworth street. Op de hoek van Glenworth street staat Miss Flemming haar bloemen uit te venten. Zeg even vriendelijk goedendag. 

Loop iets verder Glenworth street in en kijk naar de eerste deur links. Holmes heeft Barnes Bookshop gevonden.

Loop naar de deur van de boekenwinkel, open de deur en stap naar binnen.

Barnes Bookshop:

Holmes wordt hartelijk begroet door Barnes, de boekverkoper. 

Barnes maakt Holmes er op attent dat ie 2 nieuwe boeken binnen heeft gekregen, een Vis boek en een Piraten boek. 

Draai je om en loop naar het laddertje........Je krijgt het vergrootglas" op het laddertje. Klik met je linkermuisknop om het laddertje te bekijken. 

Holmes merkt een uitglijspoor  op, op het laddertje, alsof iemand van het laddertje is afgegleden. Loop terug naar de toonbank. Links naast de toonbank staan een zitbankje waarop een boek ligt. Ga in 3e persoon bij het zitbankje staan en pak dan het pak dat er op ligt........dit is het "Piraten boek".

Vanzelf wordt het "Documenten scherm" geopent, dus lees het stuk over piraten even door.

Achterin de winkel zijn 3 nissen die vol staan met boeken. In de middelste nis staat een tafeltje en op dat tafeltje ligt het Visboek. Pak het Visboek

Loop dan terug naar Barnes en Holmes rekent de beide boeken vanzelf af. in  

de vensterbank van het etalageraam staat een nogal verlepte plant. Bekijk de plant met je "vergrootglascursor".

De plant is tamelijk verlept en Holmes vermoed dat Barnes de plant opzettelijk geen water geeft. ...Vanzelf gaat Holmes nu met Barnes praten en krijgt je de eerste proeve van de briljante deductie vermogens van Holmes als hij, uit de voetsporen op het laddertje en de verlepte plant, deduceert dat Barnes de aandacht van Miss Flemming probeert te trekken.

Open even het Inventory/Portfolio scherm en dan de "Map" sectie. Je ziet nu dat er in het "vergrootglas" een locatie is bijgekomen. Via de Map kun je dus snel heen en weer reizen naar de diverse locaties. Nu zijn er twee locaties beschikbaar en dat zijn Baker Street 221b en Barnes Bookshop. Telkens als je een nieuwe locaties hebt bezocht zal deze locatie ook op de map verschijnen. Het is echter niet altijd verstandig om via de Map van locatie naar locatie te reizen. Dat gaan we nu ook niet doen.

Verlaat Barnes Bookshop nu gewoon via de voordeur en loop terug naar Melcome Street en volg Melcome street rechtsaf richting Baker street. Voorbij Baker Street staat Watson, voor de ingang van het huis van Captain Stenwick, op de stoep. Als Holmes vlakbij Baker Street is gekomen roept Watson dat Holmes bij hem moet komen

oop dus door naar Watson en, nadat Watson is uitgepraat, ga je door het hek naar Captain Stenwick en Sergeant Rufles, die voor het huis staan te wachten

Captain Stenwick

De Stenwick locatie wordt op de Map gezet. Praat met Stenwick. 

Stenwick vertelt dat zijn "man-servant" Baowpa, zo maar spoorloos is verdwenen. Praat dan met Rufles en doe dat 2 keer. Volgens Rufles is er geen reden tot paniek. Er zijn wel meer arme immigranten spoorloos verdwenen de laatste tijd en Rufles meent dat die vanzelf wel weer opduiken. Holmes vraagt Rufles of hij er voor kan zorgen dat Holmes de rapporten over al deze vermissingen krijgt.

Na deze 2 gesprekken ga je, achter Rufles, om het huis heen naar rechts en naar de achtertuin. In de achtertuin staat een schuurtje. 

Het schuurtje is de slaapplaats van Baowpa, de verdwenen uitheemse bediende van Stenwick. 

De deur van het scheurtje staat open. Loop tegen de openstaande deur aan en op het deurslot krijg je dan je vergrootglas.

Klik om het slot te bekijken. Holmes concludeert dat het slot niet is geforceerd. Ga in de deuropening staan.

Bovenaan in de deuropening hangt een stukje Stof. vanzelf krijg je het "Handje" op het stukje stof. Grijp dus het stukje Stof.

Loop de schuur in en kijk dan naar de vloer. Op de vloer ziet Holmes een merkwaardige tekening

Bekijk de vloertekening. Een verklaring van deze tekening wordt opgeslagen in "Documents" van de portfolio........Het stelt een man voor die probeert te ontsnappen aan golven waaruit vliegende vissen komen. Bij de linker muur staat een Schaal op de grond. Ga naar de schaal en kijk omlaag zodat je de Hand in de schaal krijgt. Klik met de Hand in de schaal en je beland in het close-upscherm. 

Er ligt iets in de schaal maar Holmes kan niet goed zien wat het is. Linksonder in het scherm staat nu het Vergrootglas. Pak het vergrootglas op en beweeg met het vergrootglas over de schaal..........Linksboven in de schaal ziet Holmes dan een Bal liggen. Klik met je linkermuisknop en Holmes pakt de Bal uit de schaal Holmes vermoed dat er Opium in de bal zit. Om dit zeker te weten zal hij de Bal straks in Baker Street 221b moeten analyseren

Klik met je rechtermuisknop om uit dit close-upscherm te gaan. Verlaat de schuur. 

Er gaan voetsporen naar de stenen achtermuur van de tuin. Loop langs de schuur heen naar achter in de tuin

Bij de achtermuur van de tuin, tussen de 2 witte pilaren, zul je schoensporen in de grond zien.  Kijk naar de schoensporen en klik er dan op met je hand

Je komt in het close-upscherm van de schoensporen.  

Je ziet 2 schoenafdrukken en linksonder in het scherm staat weer het Vergrootglas en nu ook een Meetlint. 

Pak het Meetlint op en beweeg het naar de bovenkant van de linker schoenafdruk. Klik dan met je linkermuisknop.  Hou je linkermuisknop ingedrukt en trek dan het meetlint uit, naar de onderkant van de schoenafdruk en laat dan je linkermuisknop los. Je rolt het meetlint uit over de schoenafdruk en Holmes zegt dat het schoenmaat 7 is met harde zolen.

Berg het meetlint weer op, linksonder in het scherm. Het kan zijn dat je dan uit de close-up bent.....is dat zo dan klik je weer met je Hand op de voetsporen om er weer in de close-up te komen. Pak dan het Vergrootglas op en beweeg het vergrootglas over de rechter schoenafdruk en linksklik .  Holmes ziet dan dat in de punt van de afdruk er een nagel ontbreekt

Beweeg dan het vergrootglas links boven de linker schoenafdruk over de grond.......Je zult dan een Visschub zien in het vergrootglas.

Klik weer met je linkermuisknop om de Visschub op te bergen in de inventory.  Klik met je rechtermuisknop om uit het close-upscherm te gaan. 

Lees alles over de schoenafdrukken en de visschub door in "Reports" van je inventory. Kijk omhoog naar de bovenkant van de muur. Vanzelf zul je dan het Handje krijgen op één van de ijzeren punten die bovenop de muur staan. Klik en Holmes zegt dat er daar "iets" zit. Maar vanaf deze kant kun je dat "iets" niet goed zien of pakken.

Draai je om en ga door de tuin terug naar Watson, Stenwick en Rufles, die nog steeds bij de voordeur staan. Ga achter Watson terug door het hek de straat weer op en loop naar links en ga dan gelijk de steeg links in. Dit is dus de steeg naast Stenwick's huis.

Loop door naar achter in de steeg. Tegen de houten schutting ligt een ladder en je ziet voetsporen, die vanaf de ladder naar de muur van Stenwick's tuin lopen. Volg de voetsporen naar de houten schutting. Klik dan met je Hand op de houten schutting. Holmes zal zeggen dat er geen reden is om over de schutting te klimmen.

Draai rechts en loop naar de ladder. Grijp de Ladder. Draai je om en loop terug naar de stenen muur van Stenwick's tuin. Ga naar het 2e deel van de muur, daar waar de voetafdrukken beginnen. Ga tegen de muur aan staan en kijk omhoog. Op de ijzeren punten, die bovenop de muur zitten, krijg je dan het Handje. Open het inventoryscherm en selecteer de ladder......rechtsklik om het inventoryscherm weer te sluiten......De ladder "zweeft" nu rechtsboven in je scherm.......Klik nu weer met je Hand bovenaan de muur en Holmes zet nu hier de ladder tegen de stenen muur aan.

Klik met je Hand op de ladder. Holmes klimt de ladder op en is dan ter hoogte van de ijzeren punten die bovenop de muur staan. 

Rechts zie je dan een Draad Stof om de gebogen spijl zitten. Grijp het Draad Stof (Fibres)

Holmes zegt dat ie deze Draad Stof nader zal moeten onderzoeken. Klik met je rechtermuisknop om terug van de ladder af te dalen. Ga terug naar de voortuin van Stenwick's huis. Loop helemaal door tot bij Watson, Stenwick en Rufles. Vanzelf volgt er een gesprek met Stenwick. Holmes is nogal beledigend tegen Stenwick terwijl hij hem vertelt dat zijn Maori bediende Baowpa is ontvoerd door 2 onbekende mannen. Vanzelf belanden we dan weer in de zitkamer van:

221B: Baker Street: 

Holmes krijgt even de wind van voren van Watson omdat hij zo beledigend tegen Stenwick heeft staan praten. Holmes is niet onder de indruk en geeft Watson opdracht om met de krantenjongen te gaan praten en om een boek over Maori's te gaan halen in de boekwinkel van Barnes.

Analyseren van het bewijs

Holmes staat voor zijn laboratorium tafel.

 Klik met je Hand op de stoel of op de tafel en Holmes gaat zitten.  

Op de tafel staat links  een Analyseerapparaat en rechts een Microscoop. Ook staan er 4 kleine flesjes op de tafel.

Piece of Cloth: 

Open het inventoryscherm via je rechtermuisknop en dan het "Itemsscherm". Klik in het "Itemsscherm" op de "Piece of Cloth". Je hebt dit item dan geselecteerd. Sluit het inventoryscherm via je rechtermuisknop. 

Het "Piece of Cloth" staat nu rechtsboven in het scherm. Klik met je Hand op de microscoop.......je ziet nu door de microscoop het stukje stof flink vergroot. 

Klik op de stof. Holmes vindt het heel interessant. Klik met je rechtermuisknop om weer uit de microscoop te gaan.

Visschubben:

Open weer het inventoryscherm en lees in "Reports" de bevinden van Holmes over het stukje stof (Linnen Scrap) door. Open dan het "Itemsscherm" scherm. Zie dat je het Stukje Stof nu kwijt bent. 

Selecteer nu de "Fish Scale" en sluit het inventoryscherm. Klik weer met de hand op de microscoop en je geraakt weer in het close-upscherm.Je ziet dus de Visschubben in de cirkel. Nu zie je ook een Pincet en een Mesje linksonder staan. Grijp het Pincet en klik ermee op de Visschubben.  Je peutert een schub los en Holmes vertelt er je zijn bevindingen over.

Ga uit het close-upscherm. Lees het "Report" over de visschubben door in de "Report" sectie van je inventory. Je leest dat de visschub afkomstig is van een Baars (Perch), een zoutwater vis.

Fibres:

Pak nu de Fibres uit je inventory en klik dan weer met de hand op de microscoop. Weer in het close-upscherm pak je het Pincet weer uit het etui. Klik met de Pincet overal op de Fibres in de cirkel totdat je de plek hebt gevonden waar Holmes er dan een heel klein stukje draad vanaf knipt. Die plek is ergens aan de rechter kant op de Fibres.

Dit kleine stukje draad wordt dan opgeborgen in "Items". Ga weer uit de microscoop. Lees de bevindingen van Holmes weer door in de "Reports" sectie van het inventoryscherm.

Ball:

Pak nu de Ball uit het "Itemsscherm" van de inventory en klik dan weer met de hand op de microscoop. Nu zie je de Ball in het microscoopscherm. Pak het Mesje uit het etui en klik er mee op de Ball. Je snijdt de Ball in 2 gelijke helften en er komen zaadjes uit. Berg het mesje terug op in het etui en pak nu de Pincet. Klik met de Pincet op de zaadjes om ze op te bergen in het "itemsscherm".

 Holmes vertelt dat het mosterdzaadjes zijn maar dat ze ook enige andere componenten bevatten. Ga uit het microscoopscherm

Analyseerapparaat:

Terug in de tafel grijp je nu de flesjes Water, Solvent, Acid en Spirit Alcohol. Al deze 4 flesjes verdwijnen naar je itemsinventory. Pak nu de "Piece of Stained Rope" uit je inventory en klik dan met de hand op het Analyseerapparaat. Holmes legt het stukje touw op het platformpje van het apparaat. Pak het Flesje Solvent uit je inventory en klik dan weer met de "Tandwieltjes" op het Analyseerapparaat en.....Het apparaat gaat nu aan het werkt en als het proces klaar is meld Holmes dat er vers water uit het draad is gekomen. Lees het rapport over deze analyse door in "Reports" van het inventoryscherm.

Pak dan de zaden, dus de "Compounds from Maori's Ball" uit het Itemsscherm en klik weer op het Analyseerapparaat. De zaden worden op het platformpje gelegd. Pak de Acid uit je inventory en klik weer op het Analyseerapparaat. Het zuur lost de zaden op maar Holmes denkt dat ie het zaakje moet verhitten. Pak dus de Lucifers uit je inventory en klik dan met de Hand op het kleine kaarsje van het analyseerapparaat op het Analyseerapparaat.

 Holmes steekt het kaarsje aan en....het apparaat gaat weer aan de slag. Holmes meld dat in de zaadjes opium en morfine wordt gevonden maar ook sporen van enige onbekende elementen.

Vanzelf is Holmes nu klaar en gaat ie even uit het raam kijken of Watson al bij de krantenjongen is gekomen. We gaan nu even verder als:

Als Watson:

Loop naar de krantenjongen en praat met de krantenjongen.

De jongen meld dat de lijfwacht van die Scandinavische Prinses verdwenen is. Watson geeft de jongen wat muntjes als beloning.

Ga nu, via de Map of gewoon lopend door de straten, naar :

Barnes Bookshop:

Ga naar binnen en naar Barnes. Watson krijgt van de arme Barnes even de wind van voren vanwege het feit dat Watson, zo denkt Barnes, met Holmes over Barnes problemen heeft gepraat. Barnes wijst Watson dan waar hij het Maori boek kan vinden.

Het Maori boek ligt op het tafeltje dat in de middelste boekkastnis staat, waar ook het visboek op lag

Ga dus naar dat tafeltje en grijp het paarse boek. Lees dit "People at the Earth's End" boek in "Documents" van het inventory/portfolio. Ga terug, via de Map of lopend, naar:

221B Baker Street:

Open de voordeur, loop de trap op en ga boven via de deur de zitkamer van Sherlock Holmes weer binnen.

QUIZ

 Holmes staat rechts voor de open haard. Loop naar Holmes en ga vlak voor, of achter, hem staan en klik dan met je linkermuisknop en......je bent weer Sherlock Holmes. Holmes vertelt nu wat hij nu allemaal al weet en stelt een vraag aan Watson die jij moet beantwoorden. .Je bent voor de eerste keer in de Quiz van Holmes.

Holmes heeft een vraag gesteld en jij moet die beantwoorden door het antwoord te typen in het zwarte vlak onderaan het scherm en dat doe dioor op de letters te klikken en dan je antwoord te becestighen door op de "V" knop te klikken. De vraag van Holmes luid: "From what part of London does one of the kidnappers of the young Maori come? Er zijn verschillende antwoorden mogelijk en dat zijn: DOCKS, WHARF of THAMES. Dus type één van deze 3 antwoorden in en druk dan op je ENTER toets of klik op de "V".

Je hebt nu in ieder geval de vraag goed beantwoord en Holmes kondigt aan dat we moeten verkassen naar het havendistrict van Londen. 

Open de Map en zie....er is een vergrootglas op de map bijgezet en hierin staat nu de locatie "Wharf no 13". Klik daar op en we belanden in:

De Docks:

The Cursed Mermaid

We zijn in het haven district beland en wel op Wharf 13 en staan voor de kroeg "The Cursed Mermaid". 

Ga de kroeg binnen en naar de bar. Een zeeman staat aan de bar te zuipen en achter de bar staat de barman. Ga praten met de barman.

Holmes bestelt 2 pinten en informeert dan bij de barman naar de naam van een "Kolen gestookt" schip. Ook geeft Holmes een beschrijving van één van de vermeende kidnappers. Helaas kan de barman Holmes niet helpen. De barman zegt dat Holmes met ene Harper moet gaan praten. Harper's huis is niet te missen want het heeft een groot anker op de gevel en het is voorbij de brug. Holmes informeert dan naar die zeeman, die aan de bar staat te zuipen. De barman vertelt dat die zeeman wacht op zijn nieuw Houten Hand. De zeeman mist namelijk een hand en heeft dus een haak. Zijn nieuwe hand had gisteren al geleverd moeten worden, maar is nog steeds niet gearriveerd. De zeeman barst dan uit en gooit al zijn ellende over Holmes en Watson heen. Holmes neemt dan beleefd afscheid.

Wel....op naar die Harper dan maar. Verlaat de kroeg en zorg dat je voor de kroeg weer het overzicht hebt.  

Je ziet de vuurtoren en, rechts, de brug. Ga naar en dan over de brug 

Als Holmes en Watson over de brug zijn gegaan ga je rechtdoor en dan via de stenen trap oplaag. 

Onderaan de stenen trap volg dan de weg naar tussen de 2 stenen huizen. 

Op het grote linker huis staat een groot rood Anker geschilderd. Dus dat moet het huis van Harper zijn. 

Ga naar de deur van het anker huis en klik er op. Helaas....de deur zit op slot. Draai je om naar het kleinere huis. 

Een jochie gluurt door het rechter raam naar Holmes en Watson. Ga het huisje binnen.

De Nepalese vrouw en de postbode:

Achter in de kamer zit een vrouw op haar knieën te huilen. Loop naar de vrouw en vanzelf zal Holmes haar aanspreken en vragen of zij weet waar Harper is.

We zijn in het huisje van een Nepalese vrouw en zij zegt dat Harper vertrokken in op een schip. Holmes blijkt ook Nepalees te spreken en praat verder in het Nepalees met de vrouw. De vrouw vertelt over haar 16 jarige zoon die sinds een week verdwenen is. Ze vertelt ook over een man met een "Zilveren Oog" die blijkbaar grote belangstelling had voor haar en haar zoon. Ze zegt dat ze op het altaartje enige spullen van haar verdwenen zoon heft uitgestald en dat Holmes die wel mag bekijken.

Kijk weer naar de vrouw en loop dan door naar het altaartje. Grijp het Medaillon van het altaar. 

Holmes zegt dat het medaillon gemaakt is van nepzilver. Bekijk het medaillon in het itemsscherm en zie dat het een Pelikaan voorstelt. Sluit het inventoryscherm en draai je om. Die knaap die je door het raam zag gluren zit op één van de matrassen, maar je kunt niet met hem gaan praten. Kijk even op je Map en zie dat nu ook dit "Nepalese House" op de map is gezet.

Verlaat het huisje en draai rechts. Op de hoek staat een stapel zakken tegen de Harper's huis aan.

 Loop naar de stapel zakken en grijp er dan het Touw dat bovenop de stapel ligt. 

Voorbij Harper's huis zie je een grote kraan en een scheepswrak. Links is de loods van de Havenmeester. Loop door naar de kraan

Filmpje: Je ziet een stomdronken postbode die even "over zijn nek" gaat bij een stapel kisten.

Loop nog iets door naar de kraan. Je bent bij het Schip in Aanbouw. Draai dan rechts. Je ziet een Toren. 

Loop door naar de toren en dan zie je, rechts van de toren, die postbode zitten op de kisten. Ga naar de postbode. en ga met hem praten

De postbode moet weer overgeven en Holmes vraagt Watson om de man te onderzoeken. Watson concludeert dat de postbode niet ziek, maar stomdronken is.

 De postbode vertelt dat ie gisteren een pakketje moest afleveren, hier in de haven. Hij werd echter overvallen door een bende kerels die hem dwongen om een fles met smerig spul helemaal leeg te drinken. Hierdoor raakte de postbode bewusteloos en toen ie zojuist wakker werd heeft ie gemerkt dat het pakketje dat ie moest bezorgen verdwenen is. Holmes concludeert dat een illegale drankstoker zijn nieuwste brouwsel op de postbode heeft uitgeprobeerd.

Holmes raapt vanzelf een groene fles op en ruikt eraan en zegt dat er een koolraapdrankje in heeft gezeten. Waarschijnlijk het spul dat de postbode heeft moeten drinken. In je inventory heb je dan nu een "Bottle Moonshine".  Ga, via de Map of lopend, terug naar Wharf no 13 en ga weer "The Cursed Mermaid" binnen.

The Cursed Mermaid:

Ga weer praten met de barman. Holmes vraagt nu de barman over de man met het "Zilveren Oog".

 De barman zegt dat dit "Dirty Sommers" zal zijn, een gevaarlijke vent. Dirty Sommers was gisteravond nog hier in de kroeg om mensen voor zijn schip aan te monsteren. Dat heeft ie gedaan aan een privé tafeltje in één van de nissen van de kroeg.

Na dit gesprek draai je om. Aan de overkant van de gelagkamer zie je 3 nissen. De middelste en de rechter nis zijn afgeschot door een gordijn. 

Ga naar de middelste nis en klik dan met je Hand op het gordijn. Holmes trekt het gordijn helemaal open. Klik dan met je hand op de tafel die in de nis staat

In het tafelblad zijn enige symbolen gekerfd. Je ziet 4 symbolen en Holmes zegt dat ze vrij recent in het blad zijn gekerfd. Wellicht is het goed idee om deze 4 symbolen even na te tekenen en doet ie dan ook...Je vindt deze symbolen terug in "Documents" van het portfolio 

Open de Map en klik dan op de "Nepalese House" locatie en vanzelf staan Holmes en Watson dan weer voor de deur van het Nepalase vrouwtje.

De Smokkelaar/Moonshiner:

Ga niet het huisje binnen maar draai links en loop weer door naar de kraan en dan weer naar rechts, naar de zieke postbode die nog steeds, rechts van de toren, op de kisten zit. Ga dan voorbij de postbode rechtsaf de hoek om en volg de straat. Halverwege deze straat ga je de brede stenen trap op. 

Boven volg je de straat verder.

 De straat gaat dan linksaf, maar jij gaat de steeg tussen de twee grote huizen in. Loop door de steeg. 

Aan het eind van de steeg zit er een groot gat in de grond. Er ligt gelukkig een plank over het gat, dus loop verder over de plank en Holmes en Watson belanden op een binnenplaats. Links zie je een "tent" en bij die "tent" staan een hoop lege flessen. Loop door richting de "tent" en Holmes zegt dat het een mooie schuilplaats zou zijn. Ga naar de deur van het gebouw bij de "tent". 

Klik met je Hand op de deur en....er wordt open gedaan maar de bewoner snauwt even "wat mot je" en smijt de deur weer dicht. Dit is de "Smokkelaar" of ook wel de "Moonshiner" die verantwoordelijk is voor de deplorabele toestand van de postbode. Kijk even op de Map en zie dat deze locatie nu ook op de Map staat. Het is de "Smugglers" locatie. Pak de "Bottle Moonshine" uit je inventory en klik dan weer op de deur. 

De vent doet weer open en Holmes complimenteert hem met het brouwsel dat ie gebrouwen heeft. Holmes informeert naar het pakketje van de postbode en de vent geeft het pakketje aan Holmes. De vent doet de deur weer dicht. Je hebt nu het Pakket van de postbode in je inventory.  Pak nu de "Pelikaan Medaillon" uit je inventory en klik weer op de deur. Holmes vraagt de "moonshiner" nu of hij dit medaillon al eens eerder heeft gezien. De man vertelt nu over een zekere Brannoch die zo'n pelikaan van een dokwerker heeft gekregen. Die dokwerker had een rode muts op en een hazenlip. Sindsdien is die Brannock verdwenen. Die dokwerker is te vinden bij/in Loods 12. Berg de Pelikaan terug op in je inventory en ga via de Map terug naar Wharf no 13. Holmes en Watson staan weer voor The Cursed Mermaid. Open het inventoryscherm en dan het "Itemsscherm

Items combineren in je inventory:

Ik ga je nu even leren hoe je 2 items in je inventory met elkaar moet combineren want je moet nu het pakketje open maken. Open het inventoryscherm. Klik op het Mes (Knife) en hou dan je linkermuisknop ingedrukt.  Sleep het Mes naar het Pakket (Parcel) en laat dan het Mes los op het Pakket.

Het Pakket snij je nu open en er komt een Kunst Hand Met Krabber (Fake Hand with scraper) uit. Plaats het Mes terug in een inventory vakje.Zo...nu weet je hoe je 2 items in inventory met elkaar moet combineren. Dus in het vervolg leg ik dit niet weer zo uitgebreid uit.  Ga nu The Cursed Mermaid binnen.

The Cursed Mermaid:

Ga weer naar de bartoog. Ga vlak tegen de zuipende zeeman aan staan. Pak de Kunst Hand Met Krabber uit je inventory en klik op de zeeman. Je krijgt geen Hand op Tandwieltjes op de zeeman, dus je moet recht voor de zeeman staan en dan klikken alsof je met hem wilt praten. 

Holmes geeft de zeemand de kunsthand en deze "trekt" zijn haak uit en "trekt" de kunsthand aan. De haak ligt dan voor de barman op de toog. Grijp de Haak.

Vindt Loods 12:

Ga, via de Map of lopend, nu weer terug naar het "Nepalese House". Holmes en watson staan dan weer voor de deur van het huis van het Nepalese vrouwtje. Ga niet naar binnen maar loop nu verder weer door naar de kraan en het schip in aanbouw. Draai rechts. Je kijkt weer naar de Toren. Ga nu verder vooruit aan de linker kant van de toren.

 Dus ga vooruit tussen de Toren en het Schip in Aanbouw. Ga dan naar links en je ziet dan, achter het schip, een lood met groene deuren. 

Loop rechtdoor naar de loods met groene deuren. O

p de rechterhoek van de loods hangt een lamp en onder de lamp zit een bordje met daarop het cijfer 7. Dit is dus loods 7. 

Volg de straat naar rechts en ga dan de eerste zijstraat rechts in. 

Loop door naar de tweede loods aan de linker kant. Ook deze loods heeft 2 grote groene deuren en dit is dan Loods 12.

Loods 12:

Ga tegen de linker groene deur aan staan en klik dan met je Hand op de deurhendel. Helaas....de deur gaat niet open. Kijk omhoog. Boven de deuren zit een boograam en boven de rechter deur zit er een gat in de ruit van het boograam. Ga nu recht voor de rechterdeur staan. Combineer dan in je Itemsinventory de Haak (Hook) met het Touw (Rope). Je bevestigt dus de Haak aan het Touw. Selecteer dan de Haak/Touw combinatie in je inventory. Sluit het inventoryscherm. De haak/Touw combo staat dan rechtsboven in je scherm. Kijk omhoog naar het boograam. Je krijgt de Hand op de kapotte ruit boven de rechterdeur. Klik en......

Holmes gooit de Haak door het gat in de ruit en hij staat je dan ietwat schaapachtig aan te staren terwijl ie aan het touw staat te rukken. Je bent nu weer 

Watson:

Maak de groene loodsdeuren open:

Draai je om en ga, rechts naast de loods, de steeg in. In de steeg zie je een smal raam in de zijgevel van Loods 12. Klik met de Hand op/in het raampje......Je beland in de close-up van het raam...Je ziet de middelste ruit van het raam....... Je krijgt je Hand in de linker boven hoek van het raamkozijn. De ruit is helemaal beslagen door dik grijs stof. Je moet de ruit nu schoonvegen met je Hand.  Plaats je Hand in de linker boven hoek van de ruit. Hou dan je linkermuisknop ingedrukt en sleep dan met je Hand van links naar rechts en van boven naar beneden over de ruit om de ruit schoon te vegen. 

Je veegt de ruit dus in banen schoon en als je de ruit bijna helemaal schoon hebt geveegd klik je vanzelf op de haak, die Holmers dus nu aan de binnenkant van de geroene deuren hebt bevestigd via het boograam en, geheel vanzelf, rukt Holmes aan het touw waardoor de grendel omhoog komt en de deuren van slot gaan.

NB: Je hoeft dus nu in deze remastered versie niet meer de moeilijke puzzel te doen om met de haak de grendel omhoog te trekken.....

..........het enige dat je moet doen is om de ruit schoon te vegen en dan gaat de rest vanzelf.

Holmes:

Open nu de groene deuren en stap Loods 12 binnen. Links zie je een lange kist staan......Klik met je hand op die kist en......Holmes en Watson staan dan bij die kist.

Er staat ook een stapel lange kisten. Bij kist 1 ligt een ijzeren staaf op de vloer. Tussen de kisten 1 en 2 ligt een paspoort op de vloer. Voor Kist 2 zie je voetsporen die naar de linker kant van het grote vloerluik gaan. Ga nu eerst de ijzeren Staaf (Iron Bar) van de vloer op pakken. Pak de ijzeren Staaf uit je inventory en klik dan met je Hand op Kist 1. Met behulp van de Staaf maakt Holmes Kist 1 open. Holmes zegt dan dat de afmeting van de kist 1 meter bij 1 meter is. In kist 1 liggen zeilen en die heeft Holmes niet nodig. Berg de ijzeren Staaf weer op. 

Draai links en ga naar de items die tussen kist 1 en kist 2 op de vloer liggen. Klik op die items met je hand en je zoomt er op in.

Je bent ingezoomd op een paspoort en een Hoedenpen. 

Klik op het Paspoort. Het is een Amerikaans paspoort en de naam van de eigenaar is Amos Colby. Er is een bloedige Demon tekening in het paspoort getekend en Watson heeft hier enige opmerkingen over. Grijp de Hoedenpen en zoom uit. Bekijk het Paspoort in "Documents" van het inventoryscherm. Het is dus een Amerikaans paspoort op naam van ene Amos Colby. Colby is op 22 Augustus 1894 in Engeland aan gekomen. Bekijk ook nog even de Demon tekening via de scrol tab onderaan. Sluit het inventoryscherm. Ga nu naar Kist 2 en maak ook Kist 2 open met behulp van de ijzeren Staaf. In Kist 2 staat een Lantaren. Het is een zogenaamde "Bullseye Lantern". Grijp de Lantaren uit de kist. 

Holmes maakt nog een opmerking over deze kisten waarop Watson vraagt of deze kisten dienen als doodskisten. Volg de voetsporen op de grond naar de linkerkant van de grote Vloerdeuren. Bekijk dan bij de vloerdeuren de voetsporen. Holmes merkt op dat er meerdere tripjes zijn geweest vanaf de lange kisten naar dit grote vloerluik.

Open het Vloerluik:

Ga midden op het grote vloerluik staan en probeer het luik dan te openen door op de ronde hendels te klikken. Helaas....de vloerdeuren zijn veel te zwaar om zomaar open te tillen. Er moet een andere manier zijn om dit grote vloerluik open te maken. Kijk even op je gemak rond in de loods.

Achter het vloerluik staan kisten. Er hangt ook een  touw omlaag. Kijk omhoog. Het touw gaat naar links en hangt over 2 katrollen. Links in de hoek staan 2 kisten waar je op kunt gaan staan via de schuine planken. Het touw gaat over 2 katrollen. Het einde van het touw bij het luik is Touweinde 1. Het einde van het touw boven planken/kisten, is Touweinde 2.

Voor de stelling, bij de linker muur, hangt een grote zware metalen "emmer". Die "emmer" hangt vlak voor een watwerpijpje waar een kraantje aan steekt. Kijk naar links....In de hoek staat een grote tank met een waterbak.Aan de muur lopen 2 leidingen waarvan de bovenste leiding dus de waterleiding is. Achter de tank steekt dan een draaiwiel aan de waterleiding, waarmee je de waterkraan kunt open zetten.

Ga nu naar Touweinde 1, dat dus omlaag hangt bij de kisten achter het vloerluik.....Zorg dat je de hand op touweinde 1 krijgt en klik dan.....

draai je om naar het vloerluik en zorg dat je dan met de hand op de linker ring kunt klikken.....Klik dan die linker ring en.......

Holmes bevestigt Touweinde 1 aan de linker ring van het vloerluik.....

Ga nu naar de zware hangende "Emmer".....De "emmer"is leeg en dus nog niet zwaar genoeg. Klik met je hand op de emmer en.....

......Holmes geeft de emmer een zet en hierdoor schuift dee emmer tot onder het kraanpijpje......

Ga nu naar rechts van de tank en draai daar het draaiwieltje in de waterleiding open.......

......de "emmer" wordt nu gevuld met water. Ga terug naar de emmer en klik er weer op met je hand en.......

.....Holmes duwt de emmer nu tot vlak voor de katrol waar Touweinde 2 omlaag hangt.. Loop dus via de 2 schuine planken de "stelling op en ga dan recbht voor de emmer staan.

Klik met je hand op Touweinde 2 en dan op de haak waar de emmer aan hangt, of op de rechter stang van de emmer en......Holmes knoopt Touweinde 2 vast aan de rechter beugel van de emmer. Selecteer nu in inventory het MKes, sluit de inventory en klik dan met de hand op het touw waar de haak aan vast steekt en.........

Holmes snijd en emmer los van de haak en hierdoor hangt het volle gewicht van de emmer aan het touw en......

...wel....het gewicht van de volle emmer maakt dan nu het grote vloerluik open...

Ga door het nu geopende vloerluik omlaag en Holmes en Watson staan dan in een donkere ondergrondse gang. 

De Geheime Tempel:

Onderaan de trap selecteer je in inventory de Lantaren en Holmers heeft dan licht. 

Volg de gang vooruit en je beland in een kamer met een deur en een pilaartje in het midden.

De deur achter het pilaartje is de toegang tot de Geheime Tempel. Die deur moet dus geopend worden maar dat gaat zo maar niet. Je kunt aan alle 4 de zijden van het pilaartje gaan staan. Je staat nu aan de voorzijde, maar je kunt er rechtsvoor, linksvoor en achter gaan staan. Bekijk eerst de linker en de rechter muur in deze ruimte. Je ziet ingekraste symbolen op de muren. Ga terug voor het pilaartje staan en klik er nu met je Hand bovenop.

Je komt dan in de close-up van één van de muren van deze kamer. Je ziet nu één van de muren met symbolen in close-up.

Herinner je de symbolen die je op de tafel in de Cursed Mermaid hebt bekeken? Je cursor is nu een soort Hoefijzer in de lichtcirkel van de lantaren. Beweeg de cursor over de close-up van de muur. Je zult 3 onvolledige Symbolen zien.Als je met je Hoefijzer cursor dan op zo'n onvolledige Symbool gaat staan dan maak je het symbool compleet en kun je zien of het één van de 4 symbolen is die ook in de tafel van de Cursed Mermaid staan gekerfd.Onthoud waar dit symbool op de muur staat: Rechtsboven, Midden of Linksonder of Rechtsonder

Rechts onder in je scherm, kun je omschakelen naar de andere muur door in het lichte vlak te klikkenJe ziet dus 4 keer 3 onvolledige symbolen en door er dan je Hoefijzer cursor op te plaatsen maak je zo'n symbool compleet en kun je zien of het één van de 4 symbolen van de tafel in de Cursed Mermaid is. Heb je dit dan gedaan dan ga je naar de deur.

Links en rechts naast de deur zit een paneel. Elk van die 2 panelen heeft 3 Symboolknoppen. De Symbolen op die knoppen zijn echter maar Halve Symbolen. 4 van deze symbolen zijn, als je ze zou combineren met het Symbool van de Cursor die je zojuist op het pilaartje kreeg,  de Symbolen die je hebt gezien op de tafel in de Cursed Mermaid. Via het Pilaartje heb je dus bepaald van deze 6 Symbolen de Symbolen op de tafel in de Cursed Mermaid zijn en heb je ook de volgorde bepaald waarop je nu op deze 4 symbolen moet klikken.

  • Ga voor het Linker Paneel staan en klik dan op de Middelste Symboolknop.

  • Ga voor het Rechter Paneel staan en klik op de Bovenste Knop en dan op de Onderste Knop.

  • Ga terug naar het Linker Paneel en klik op de Bovenste Knop.

De deur gaat nu open. Ga dus de Tempel binnen.

Het is flink donker in de tempel, dus hou de Lantaarn rechtsboven in het scherm. 

Kijk goed rond in de Tempel. In de hoek, rechts van de ingang, staat een tafel waarop een klein kistje staat. Bekijk het doosje. 

Holmes dat het Pelikaan Medaillons bevat maar dat het een "vals spoor" is. Draai je om en ga naar de hoek, links van de ingang. Er staat een klein Kistje op de vloer in deze hoek. 

Ga boven dit kistje staan en klik er dan met je Hand op. Je pakt er een brok Steenkool (Coal) uit. 

Langs de gehele linker en rechter muur liggen matrassen achter de ronde pilaren. 

Loop tussen de pilaren door naar achter in de ruimte.....Holmes en Watson komedn dan voor het Altaar terecht. 

Er ligt een rottent lijk op het altaar. Bij de laatste 2 pilaren aan de rechter kant zie je een Koolstof tekening op de vloer en er ligt ook kleding op de vloer......loop daar naar toe.

Klik met je Hand op de steenkool tekening. Je zoomt er dan op in en ziet een Vierkant met een Kruis. Teken het na en zoom uit.... Klik met je Hand op de kleding. Holmes zegt dat er bloed aan de kleding zit en hij pakt een Advertentie uit de zak van het shirt. Bekijk deze Advertentie in "Documents". Het is een advertentie van de Northwood Agency en je ziet er een Vingerafdruk op.

Sluit het inventory scherm en ga naar de hoek aan de overkant van de kamer, links voorbij het Altaar. In deze hoek staan 3 tafels.

 Bekijk de kruik die op de linker tafel staat. Holmes zegt dat er water in de kruik zit en dat er Opium in het water zit. 

Ga voor de rechter tafel staan en klik dan met je Hand op het kleine kistje dat op deze tafel staat. 

Het is een klein metalen doosje waarop een Edelweiss als symbool staat. Pak het doosje.  Bekijk met je vergrootglascursor de witte korrels, die voor deomgevallen fles die op deze tafel liggen. . Holmes concludeert dat er opium in de fles zit. Zijn we in het hol van Opium Smokkelaars beland?. Ga nu de treden op naar het Altaar. Je ziet een kort filmpje van het beeld achter het altaar. Op het altaar ligt het ontblote lijk van een man. De man is duidelijk gemarteld. 

Links naast het altaar ligt het hoofd van het stenen beeld op de vloer. Pak die stenen hoofd.

 Klik met je je vergrootglascursor op het altaar.....Je komt dan in de close-up van de rechterhand van het lijk......

 In de close-up van de hand pak je het Vergrootglas en  bekijk met het vergrootglas de vingertoppen van de hand.

Op de wijsvinger ontdekt Holmes vingerafdrukpoeder. 

Zou deze vingerafdruk overeenkomen met de vingerafdruk op de Northwood advertentie? Zoom uit. Ga nu, via links van het altaar, achter het altaar staan en zoom nu in op de linkerhand van het lijk en gebruik in de close-up van de hand weer het vergrootglas op de vingertoppen. In één van de vingertoppen ontdekt Holmes dan een gaatje.

Holmes zegt dat de man zichzelf met de Hoedenpen heeft geprikt om dan met zijn eigen bloed die Demon tekening in het paspoort te tekenen. Dus was dit lijk dan die Amos Colby? Zoom uit. links en rechts van het grote beeld staat een klein metalen pilaartje aan de muur. Ga naar één van deze twee pilaartjes.....ik neem het linker pilaartje

Op beide pilaartjes staat een tekst/tekening. De tekst is echter in een voor Holmes onbekende taal geschreven. Holmes wil een kopie van de twee teksten maken. Pak de Northwood advertentie uit je Itemsinventory en klik dan op het pilaartje. Holmes legt de advertentie over de tekst. 

Pak dan de Steenkool (Coal) uit je Itemsinventory en klik weer op het pilaartje.

 Met behulp van de steenkool trekt Holmes de tekst nu over op de advertentie. Grijp het papier dan weer om het weer op te bergen in Items.

De steenkooltekening worsdt opgeslagen in "Documents"

Holmes zal dan nu zijn conclusies vertellen over wat er met al die vermiste personen is gebeurt. Watson geeft dan een gil en Holmes en Watson lopen naar het lijk op het altaar en.....MIJN HEMEL.....het lijk barst open. Er komen tentakels uit het lijk en het hooft wordt van de romp gescheiden.....  

Holmes en Watson smeren hem de tempel uit en vanzelf zijn we dan terug in de zitkamer van Holmes te 221b Baker Street.   

221B Baker Street

Holmes stuurt een brief en de tekening van de tekst op de pilaartjes naar zijn broer Mycroft en hij wil nu dat metalen doosje onderzoeken.

Analyseer het Witte Poeder:

Ga dus weer naar de labotafel van Holmes en klik er weer op met de hand. Holmes neemt weer plaats en je bent weer bij de microscoop en de analyseerapparaat. Open je Itemsinventory. Gebruik in het Itemsscherm het Mes (Knife) op de kleine Metalen Doos (Box with a flower). Er komt een Wit Poeder (White Powder) uit het doosje. Zet het Mes terug en selecteer dan het Witte poeder op en sluit het scherm. Klik op de microscoop en Holmes bekijkt het Witte Poeder door de microscoop. Tussen het witte poeder zie je gekleurde bolletjes. Pak het Pincet uit het etui en klik met het Pincet op het witte poeder en je hebt er dan al die bolletjes tussen uit gepakt. 

Zoom uit de microscoop. Selecteer in inventory die bolletjes (Compounds from Maori's ball) en klik dan op het Analyseerapparaat. 

Holmes zegt weer dat ie de boel moet verhitten, dus steek met je lucifers weer het kaarsje op het apparaat aan. 

Het apparaat doet weer zijn werk en Holmes weet dan dat die bolletjes ook opium en morfine bevatten en dus hetzelfde spul is dat ook zat in de Ball die je in de schuur van Stenwick hebt gevonden. Er volgt nu weer  een gesprek tussen Holmes en Watson. Holmes vraagt zich af hoe het mogelijk is dat zoveel opium ongemerkt door de douane is kunnen komen. Watson zegt dat er grote hoeveelheden medicijnen in kisten uit andere landen Engeland worden ingebracht. Deze kisten worden door de douane nooit gecontroleerd. Als we nu een label van zo'n kist in handen kunnen krijgen dan weten uit welk land het afkomstig is.

Open de Map en reis terug naar Wharf No 13.

De Docks:

Cursed Maiden:

Ga weer de kroeg binnen en praat er weer met de barman. Holmes vraagt waar hij de douane man kan vinden. De barman zegt dat Beddoes, de douane man, wel op de pier bij een schip zal zijn. Ga, via de Map of lopend, nu weer naar het "Nepalese House". Ga weer niet naar binnen maar loop weer richting de kranen, maar ga dan naar links naar de "Customs" loods. Ga aan de rechterzijde deze open houten loods binnen. 

Gelijk links in de loods zie je dan een Register Boek op een kist liggen en op de hogere kist zit een briefje geplakt. Grijp de Brief van de kist. Lees de brief in "Documents". Het is een kort krabbeltje van ene Philo aan ene O'Reilly en hierin vertelt die Philo dat ie blijkbaar vader is geworden van het kind van ene Sondra en dat de "boot vrij is". Sluit het inventoryscherm en bekijk dan het Register Boek dat op de kist ligt. Holmes ervaart nu dat de "speciale import goederen" altijd in Loods 16 worden opgeslagen. Er wordt nu een nieuwe locatie op je Map gezet en dat is dan "Warehouse 16". Ga daar nu onmiddellijk naar toe.

Volg de voetsporen:

Holmes en Watson staan voor de gesloten deuren van Loods 16. Loods 16 is dus vlakbij de Cursed Mermaid en de brug. De loods is gesloten van wege een staking. Op de grond voor de deuren zie je voetsporen. Loop tot tegen de deuren aan en bekijk de deuren dan met je Oog. Holmes ziet geen enkele mogelijkheid om de deuren te openen. Watson gilt dan dat ie vieze smerige teer onder zijn schoenen heeft zitten. Kijk omlaag naar de voetsporen en klik dan je Handje om in het close-upscherm te komen.

Linksonder staat weer je vergrootglas en het meetlint. Rechtsboven ligt een Sleutel. Er zijn 2 voetsporen die je moet onderzoeken. Bovenin het scherm onder zoek je de schoenafdruk met behulp van het vergrootglas. Klik met het vergrootglas op de bovenste afdruk en Holmes vertelt je dat deze rechterschoen een nagel mist, net als de afdruk in de tuin van Stenwick. Plaats het vergrootglas terug linksonder en pak dan het Meetlint op. Meet met het meetlint de onderste schoenafdruk op en Holmes zegt dat het schoenmaat 7 is met harde zolen. Ook net als in de tuin van Stenwick. Berg het meetlint weer op en pak weer het vergrootglas. Klik met het vergrootglas op de Sleutel om de Sleutel te pakken. Zoom uit.

Stap bij de deuren vandaan......Je ziet dat de voetstappen aan de overkant de steeg in gaan. 

Volg nu de voetstappen. Je gaat dus door de steeg en dan zijn Holmes en Watson achter de Cursed Mermaid. 

De voetstappen gaan dan rechtsaf naar de muur en naar de stenen trap. 

Je ziet de Vuurtoren en je ziet dat de voetstappen naar de deur onder de vuurtoren gaan.

Volg de voetstappen dus de trap af en naar de deur onder de vuurtoren. 

Ga tegen de deur aan staan en open de deur met de Sleutel die je bij loods 16 hebt gevonden. 

De linker deur gaat open en in de donkere ruimte zie je een Label op de vloer liggen. 

Grijp het Label en bekijk het in "Documents". Het is een "Black Edelweiss" label. 

Holmes heeft gezegd dat ie nu terug wil naar Baker Street, dus open je map en ga terug naar:

221b Baker Street:

We belanden terug in de huiskamer van Holmes. Watson zegt dat er een brief is bezorgt en Holmes en deze brief komt dan vanzelf in je "Documents". Het is een brief van Mycroft als antwoord op de brief van Holmes. Ook heb je nu een gedicht in "documents", maar je kunt nu deze brief en dat gedicht niet lezen omdat Holmes nu weer gaat uitleggen wat we tot nu toe allemaal weten over de vermiste personen. Holmes sluit of met een vraag over het "Black Edelweiss" label en de rechthoek met kruis die we op de vloer van de Tempel hebben gezien. 

Je moet nu het antwoord geven op de volgende vraag:

"Where should you go to continue your investigation?

Wel......je moet het antwoord weer typen in het zwarte vlak. De antwoorden die bij mij werkten waren SWISS of SWITZERLAND

Dus type één van deze twee antwoorden in en druk op Enter of klik op de "V".

Hoofdstuk 2: Zwitserland:  

2016: Walkthrough door: Louis Koot