2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot

Hoofdstuk 5: Deel 2

Zoom in op de voorkant van het bureau, tussen de wielen zie je een plaat met een hendel.

Zoom in op die plaat en klik dan op de Oculus, je ziet een mechanisme.

Het mechanisme bestaat uit een hendel, 4 rollen,  1, 2, 3, 4 en 4 pallen die in de screenshot zijn genummerd als A, B, C, D. Tussen de vhendel en de 4 rollen hangt een bloem flacon. 

Het is de bedoeling dat je het bloem flesje omhoog brengt zodat je het dan kan pakken. Als je de hendel naar onderen of naar boven trekt dan beweegt de eerste rol, trek je nog een keer aan de hendel dan beweegt de tweede rol. 

De rollen draaien dus in de volgorde 1, 2, 3, 4. Op elk van de 4 rollen zie je een donkere stip. Je moet ervoor zorgen dat de pallen onder de rollen allemaal naar beneden geduwd worden door de rollen

Hier is geen stap voor stap oplossing voor te geven. Je moet dit gewoon proberen. 

Trek de hendel omlaag of duw het ding omhoog. De 1e keer draait rol 1, de 2e keer draait rol 2, de 3e keer draait rol 3, de 4e keer draait rol 4 en dit herhaald zich telkens als na rol 4 de hendel weer op en neer beweegd. 

Je zult deze puzzel dus helemaal zelf moeten oplossen. Staan alle pallen, A, B, C, D, naar beneden dan kom de flacon naar boven, pak de flacon.

Hierin zit essentiŽle olie van de tulp. Zoom uit en ga naar de 8-hoekige schijf, op de brede rand staan symbolen en de bloem die daarbij hoort, Noteer het symbool.

Ga naar de urn en zoek daar dat symbool, plaats de flacon voor dat symbool.

De flacon wordt vastgeklemd en je kan nu het voorwerp, een vreemde sleutel, eruit pakken.

Zoom uit en zoom dan in op de halve bol in de kast,  aan de muur achter het bureau, zoom verder in op het vierkante got onder de halve bol.

Sleep de vreemde sleutel naar het gat en trek de sleutel naar beneden, de halve bol gaat open.

Je ziet een ronde schijf waarop de namen van de dierenriem opstaan, in het midden staat een hele bol. De ring is verdeeld in 4 gekleurde delen: rood, geel, groen en blauw.

In ieder kwart is een halve bol, je moet ervoor zorgen dat iedere halve bol helemaal te zien is.Achter ieder kwart zie je een schuifknop, als je deze knop naar binnen schuift dan staat de halve bol vast. Op de rand zie je een schuifknop.

Ook voor deze puzzel is geen stap voor stap oplossing te geven. Je zult het gewoon moeten uitproberen.

Ik begin in het rode kwart, je kijkt hoeveel van de halve bol te zien is. Als je de schuifknop naar links zet dan wordt er meer van de halve bol zichtbaar maar als je die naar rechts zet dan wordt er minder zichtbaar. 

Als je naar een andere kleur gaat en de halve bol is nog niet helemaal zichtbaar, dan schuif je de knop achter die kleur naar binnen.De halve bol beweegt nu niet als je de schuifknop terugschuift, schuif de schuifknop terug en schuif de knop achter dat kwart weer naar achteren.

Schuif dan de schuifknop verder totdat de halve bol compleet zichtbaar is. Blokkeer dan de halve bol en ga verder met de volgende kleur. Als alle halve bollen helemaal zichtbaar zijn dan gaat de bol in het midden open.Ook hier komt een flacon uit, deze bevat essentiŽle olie van anijs.

Zoom uit en ga naar de 8-hoekige schijf en zoek de plant en het symbool dat daarbij hoort. Ga naar de urn en zoek het symbool, leg de flacon in de houder.

Uit de zijkant komt een bloemornament, je ziet een + teken dus je hebt nog een onderdeel nodig.

Zoom uit en zoom dan in op de rode muts die op de stoel achter het bureau hangt, trek de muts van de stoel en draai dan  de spitse knop omhoog.

Zoom uit en zoom dan in op de schoen, die voor de stoel op de vloer ligt, Pak de schoen, het is een schoen met een dikke zool.

Klik op de schoen in je inventaris en draai naar de hak, schuif de zool omlaag en de hak gaat open. Pak het metalen blad van een bloem.

Combineer in je inventaris het bloem ornament met het mechanisme met het bloemmotief. Klap dan de beide "bladeren" uit

Zoom uit en zoom in op het linkerdeel van de kast met de halve bol,

Je ziet 2 ronde schijven, de rand van de rechter schijf moet je in de juiste positie draaien.

Trek dan de rechter chijf omhoog, je ziet een kruis met 4 pallen. Zoom daar verder op in

Schuif eerst de pallen links en rechts opzij en daarna de pallen onder en boven.

Sleep dan de knop van de stoel naar het gat in het midden van het kruis.

Draai de knop omlaag en blijf draaien tot het paneel helemaal opzij geschoven is en je de boeken in de kast ziet

Zoom in op de boeken en pak het linkse boek.

Zoom uit en ga naar het bureau en ga naar de achterkant van het bureau, op het bovenblad zie je 3 gaten en je ziet ook een motief.

Sleep dan het mechanisme met het bloemenmotief naar die gaten.

Je ziet een luik in 2 delen, schuif die delen opzij en er ontstaat een lessenaar.

Sleep het boek naar de lessenaar. 

Het boek gaat open en je ziet dan de flipperpuzzel.

Rechtsboven zie je de flacon die je kan pakken nadat je 3 knikkers in het bakje hebt geflipperd

Links zie je een trekker mechanisme in een draak, je moet knikkers afschieten als in een flipper spel.

De knikker begint in de punt bovenaan en moet naar de punt beneden, de knikker valt dan in een bakje aan de linkerkant.

Rechtsonder is de bediening van de flippers, rood en groen.

Als de knop op rood staat dan gaat de knikker schuin rechts naar beneden en met de knop op groen gaat de knikker schuin links naar beneden. Er zitten hoop een paar gaten in waar de knikker door kan vallen, dan moet je een nieuwe knikker afschieten. Je moet 3 keer een knikker naar de onderste punt krijgen, iedere keer wordt het iets moeilijker. De eerste knikker is makkelijk, de tweede wordt al moeilijker want er komen meer gaten.

De derde keer zijn er nog meer gaten, je moet wisselen tussen de rode en de groene knop.

Ook vindt je daar een handvat die achter de flacon zat.

Zoom uit en ga weer naar de schijf aan de muur, zoek de plant en noteer het symbool.De flacon bevat essentiŽle olie van salie.

Ga dan naar de urn en leg de flacon op de juiste plaats.

Zoom uit en ga dan naar de zijkant van het bureau, daar zie je 2 gaten. Sleep het handvat naar de gaten, trek het naar beneden.

Je ziet hier 3 woorden maar dit zijn niet de juiste woorden, op het schilderij heb je de juiste woorden gezien, CUSTODIAS HIC HOSTIUM.

 Draai de bordje met woorden tot je de juiste hebt, het paneel klapt open.

Je vindt daar de flacon met de essentiŽle olie van munt.

Kijk op de schijf welk symbool hierbij hoort, zoom uit en ga naar de urn. Leg de flacon op de juiste plaats.

Zoom uit en zoom in op de achterkant van de lessenaar, daar zie je een halve ronde schijf.

Je ziet 2 kwarten en 2 schuiven, schuif eerst de rechtse schuif A naar het midden.Schuif het linker kwart naar rechts via schuif B, nu kan je schuif Anaar buiten schuiven tot op schuif B.. Pak dan de flacon uit het linkerdeel, in de flacon zit essentiŽle olie van de roos in.

Schuif dan de 2 kwarten naar links, in het rechterdeel vindt je een sterornament.

Zoom uit en ga weer even op de 8-hoekige schijf het symbool bij roos opzoeken en plaats de roos flacon dan in de urn.

Draai om naar de boekenkast tegenover de lift. Aan de rechterkant mis je een sterornament, zoom in en sleep dat ster ornament daar naar toe.

Schuif dan de plank verder opzij en je vindt weer een flacon, pak de flacon.

Ga dan naar de urn op het bureau en leg de laatste flacon op de juiste plaats.

Draai naar de kant waar je de eerste flacon in hebt gelegd, je ziet een schuif. Trek die schuif omlaag en de urn gaat dicht, de top komt iets omhoog.

Dubbelklik op de top, je hebt nu een vreemde sleutel.

Zoom 2x uit en zoom in op de linker zijde van het gordijn, daar staat een goudkleurig apparaat.

Zoom in op het vierkante gat  op de voorkant, sleep de vreemde sleutel naar het gat.

Draai de sleutel en aan de rechterkant gaat een luik open. Trek dit luik verder open, er gaat nu ook luik eronder open.

Op de rand tussen de 2 luiken zie je aan de linkerkant een schuif, zet deze schuif naar links.

Een wiel binnenin het apparaat schuift naar voren en bij het onderste luik schuift grendel omhoog.

Bekijk dan het onderst luik, daar zie je 2 armen, trek deze armen naar het midden.

Het wiel in het bovenste luik kantelt en de 2 armen vallen omlaag, ze vormen nu 1 geheel en liggen in een opvangbak.

Zoom in op die opvangbak en pak de vleugelmoer.

Ga weer naar het bovenste luik en draai het wiel linksom, van onder de tafel komt een apparaat naar boven.

Zoom in op het apparaat en sleep de vleugelmoer naar de as in het midden,

Draai de vleugelmoer linksom en kijk wat  er gebeurt, de lamp wordt gedoofd en de klem gaat naar de andere kant.

Je kan je de vreemde sleutel draaien en de top gaat open, til de top verder open.

 Je ziet 5 hendels en je moet deze hendels in de juiste stand zetten. Als je een hendel goed zet, schuift er een pijp omhoog.

Zet je de volgende hendel fout dan zakt de hendel weer omlaag.Nummer de hendels van links naar rechts als 1 t/m 5.

Zet hendel 1 naar rechts, hendel 2 naar links, hendel 3 naar rechts, hendel 4 naar links en hendel 5 naar links.

De pijp is helemaal omhoog geschoven en je ziet daar dan een nog een hendel.

Trek deze hendel omlaag en kijk er nu een wenteltrap tevoorschijn komt.

Ga naar boven en zoom in op het deur slot.

Zoom in op het deurslot en klik op de klink en duw de deur open.

Ga vooruit en je gaat door de deur.

 Hoofdstuk 6

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot