2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot

Deel 1

Je staat samen met Leonardo voor de deur van de bibliotheek.  

Als Leonardo uitgepraat is ga je naar de deur en laat je de klopper 2x op de deur vallen.  

Een monnik laat jullie binnen, als de monnik uitgepraat is  gaat hij naar de kapel.  

Leonardo gaat naar de lessenaar waar een boek op ligt, daar geeft Leonardo nog een paar instructies.  

Je moet zoeken naar een geheim deel van de bibliotheek. Draai naar rechts, in het midden zie je het altaar in een nis, links en rechts zie je ook een nis.  

Ga naar de rechter nis, op tafel staat een versierde Monstrans. Zoom in op het onderste deel en daar zie je een rode edelsteen, schuif de steen omlaag.  

Er gaat een luik open en daar vind je een schedel., pak de schedel.

Zoom nu in op de bovenkant van de Monstrans en klik op de Oculus. Je ziet dan een mechanisme, je ziet 2 ringen met in iedere ring een opening.  

Je ziet ook een staal met 2 dikke ringen, ook zie je links en rechts een engel staan.  

Door de engelen te verdraaien kan je de ring draaien. De rechter engel B draait de kleine ring B en de linker engel A verdraait de grote ring. A

Je moet de ringen draaien zodat de openingen in de ringen A en B onder de dikke ringen op de staaf staan.  

Als de ringen goed staan dan draait de schijf in het midden om, pak die schijf. Het is een reliŽf schijf.  

Zoom uit en ga naar de linker nis, op de muur hangt een drieluik.  

Zoom in op het schild van de ridder en sleep de reliŽf schijf naar het midden van het schild.  

Het drieluik schuift omhoog, in een nis in de muur vind je een deel van een wapenschild. Pak het schild en het drieluik zakt weer omlaag.  

Zoom 2x uiten draai naar links, loop dan door het midden van de kerk naar het schilderij met een doodskist. Op het schilderij staat een tekst: CEDO NULLI  

Op een tafel onder het schilderij staat een kistje. Zoom in op de bovenkant van het kistje, links en rechts is een blauwe knop.

In het midden ontbreekt die knop, sleep de schedel naar het midden.  

De schedel wordt erin gestoken en het dak gaat open, trek het dak helemaal open.  

Je ziet 2 gouden staven met tanden en je ziet ook 8 schakelaars. Je moet de schakelaars goed zetten zodat je de staven naar buiten kan schuiven.

De schakelaars moeten zo staan, van links naar rechts:A = 1= Omhoog, 2 = Omlaag, 3 = Omhoog, 4 = Omlaag. B = 5 = Omlaag, 6 = Omlaag, 7 = Omhoog, 8 = Om laag

Schuif dan de staaf met de blauwe edelsteen naar buiten.

Zoom uit en ga naar de linker nis, 

In de linker nis staat ook een Monstrans.

Zoom in op de ring met blauwe stenen, draai aan de ring tot je een lege plek ziet. Sleep dan  de blauwe steen vanuit je inventaris naar de lege plek.

Het bovenste deel schuift omhoog maar nog niet ver genoeg, je moet 6 x aan de ring me blauwe stenen trekken: R, L, L, R, L, R.

Iedere keer gaat de bovenkant verder omhoog totdat de bovenkant opengaat.

Pak dan het voorwerp uit de beker,

Het voorwerp moet bevestigd worden op de achterkant van het wapenschild.  

Nadat het onderdeel in het schild geschoven is moet je de haken naar buiten trekken tot in de gaatjes.

Zoom uit en ga naar de achterkant van het altaar, zoom in op de middelste cirkel.

Draai de cirkel en je ziet 4 gaatjes, sleep het schild naar de gaatjes, het schild zakt omlaag.

Boven zie je 9 rollen met symbolen en onder zie je een rooster waar voorwerpen achter liggen.

Denk aan de woorden die op het schilderij staan CEDO NULLI, dat zijn 9 letters: 

  Op de rollen staan alleen symbolen, welk symbool hoort bij welke letter.

Verspreid in de kerk staan 8 stenen lijkkisten, op elke kist staat een symbool met een letter ernaast. Vindt deze 8 stenen lijkkisten en vindt het letter / symbool op de lijkisten. Zoom steeds helemaal in op het symbool zodat het wordt opgetekent in je notitieboekje.  De eerste 2 lijkkisten staan hier achter het altaar. In de hoek staat lijkkist 1. Zoom er op in en vind er de letter / symbool combinatie op.

Zoom in op die letter / symbool combinatie en deze word in je notitieblok genoteerd.

Zoom uit, draai je om en zoom in op lijkist 2 en vindt er de letter / symbool combo op

Zoom uit en ga nu de overige 6 stenen lijkkisten vinden en zoom op elke lijkkist helemaal in op de letter / symbool combinatie

Als je op elk van de 8 lijkkisten de letter / symbool combo hebt gevonden, en er steeds helemaal op hebt ingezoomd, dan staan alle letters / symbolen opgetekent in je notitieboekje.

Ga dan nu terug naar de puzzlel achter in het altaar en zet de juiste symbolen voor de woorden CEDO NULLI op de rollen en.....

.... het rooster zakt omlaag, daar liggen een vreemde sleutel en een houten ornament. Pak de vreemde sleutel en.......

.....pak het houten Ornament.

Zoom uit en ga naar het midden en draai naar rechts, ga naar de grote lessenaar.

Rechts daarvan is een afgesloten deur en links daarvan staat een kast. Zoom in op de kast, langs de gleuf onder de boogramen zie je krassen.

Sleep het houten ornament naar de brede smalle opening, de ramen verdwijnen en er komen 2 panelen naar voren.

Ieder paneel heeft 3 tekeningen: het linker paneel een vierkant en het rechter paneel heeft een kubus.

Linker paneel: 3 vierkanten met een aantal dikke lijnen op ieder vierkant, je moet alle dikke lijnen combineren tot 1 vierkant.

Rechter paneel: 3 kubussen met een aantal dikke lijnen op iedere kubus, je moet deze dikke lijnen combineren tot 1 kubus.

Als het vierkant en de kubus hebt gevonden schuif je het houten ornament naar links.

Je ziet dan 2 rode houders met daarachter een wiel met vierkanten, zoek het juiste vierkant.

Schuif dan het ornament naar rechts en zoek de juiste kubus.

Hier is nog een ander screenshot die wellicht beter uitlegt wat de bedoeling is

Schuif nu het houten ornament weer  naar het midden, de panelen verdwijnen weer en de ramen komen terug.

De knop boven tussen de ramen gaat open, je ziet nu 4 houten pinnen. Sleep de vreemde sleutel naar de pinnen.

Draai dan de sleutel naar rechts en.....

De kast draait open als een deur, trek de deur verder open en ga naar beneden.

Op de volgende deur zie je links en rechts een lange smalle sleuf, in beide sleuven zie je een koperen knop.

Sleep de linker knop naar boven en de rechter knop naar beneden, nu kan je de grendels opzijdraaien.

Duw de deur verder open. Rechts zie je het aandrijfmechanisme van de lift, recht voor je zie je een doorgang en links hangt een ring aan de muur.

Pak het wiel, het heeft 4 hendels op de ring maar er ontbreekt nog een deel in het midden.

Ga door de doorgang en ga naar het raam. 

Maak het raam open en trek het raam dan verder open.Kijk dan naar het handvat op het raam, boven en onder zit een grendel.

Schuif die grendels naar boven en onderen, de klink van het raam valt op de grond. Pak de klink.

Zoom uit en draai naar links, links van het raam zie je een wenteltrap naar beneden. Ga naar beneden. Je beland in een voorraadkamer

Beneden vindt je links, op een kruk een houten hendel, pak de hendel.

Zoom uit en draai naar rechts, links en rechts van de deur hangt een kandelaar.

Op de rechter kandelaar zie je krassen dus zoom in op de rechter kandelaar. Draai de kandelaar linksom tot het muurvak geopent is, 

pak dan het zware bronzen onderdeel uit het muurvak

Combineer in je inventaris het wiel met het zware onderdeel. Verschuif de 2 knoppen zodat het zware onderdeel vast zit in het wiel, je hebt nu een takelwiel.

Bekijk het takelwiel in je inventaris, je kan het middenstuk aanpassen aan de as, maar dat moet je zo meteen doen

Ga terug naar boven en zoom in op de as van het takelmechanisme, je ziet de rode rand van de vorm van de as.

Pas het middenstuk van het takelwiel aan de vorm van de as. Sleep daarna het wiel naar de as, 

draai dan naar rechts en je zie een hendel boven een bord met pijlen. Zet de hendel naar rechts en de punt van de hendel wijst naar de pijl omlaag.

Het mechanisme gaat draaien en de lift komt omlaag.

Zoom uit en ga in de lift, aan de rechterkant hangt een apparaat met 2 handvaten, pak dat voorwerp.

Bekijk het in je inventaris, links en rechts zie je een knopje. 

Schuif die knopjes naar boven, trek de handvaten uit elkaar en draai ze om tot je een onderdeel van een takel hebt.

Zet in de lift de hendel naar rechts, 

Stap uit de lift en zoom weer in op de grote hendel boven de pijlen.  

Trek de hendel naar links, de punt wijst dan naar de omhoog pijl. Draai met het wiel nu de lift omhoog naar de 2e verdieping. Vergeet dit niet

Zoom uit en draai je om en zoom in op de bank langs de muur. 

Je ziet een smalle opening in de zijkant van een balk, sleep de klink van het raam hier naar toe.

Draai de klink omhoog, je kan nu de balk naar rechts schuiven.

In de muur zie je een wiel met een vierkant gat, sleep de houten hendel naar het gat en trek de hendel omlaag.

Een deel van de bank gaat open, pak de stang met een ring uit de opening.

Zoom uit en draai je om zodat je weer naar het halletje met het raam en de trap kijkt. Stap het halletje weer in en ga dan via de trap weer naar beneden, naar de voorraadkamer. Rechts zie je een haspel met touw, zoom in op de as van die haspel.Sleep de stang met de 2 handvaten naar de as. 

Draai de hendel linksom. Een kar met een vat erop wordt naar buiten getrokken.

Zoom in op het vat,. Je ziet 4 gebogen stukken van een ring en daarboven zie je een koperen ring, op het vat.

Je moet nu die 4 stukken ring, A, B, C, D, naar boven op de koperen ring schuiven en dan de koperen ring verdraaien zodat er plaats is voor een volgend stuk ring. Je moet eerst de koperen ring zo draaien dat je nu het eerste stuk A op de koperen ring kan schuiven. Dan de koperen ring weer verdraaien zodat je B er op kunt schuiven, dan C en dan D. 

 Als je een stuk op de koperen ring schuift dan gaat er een knop omhoog. Ben je fout gegaan dan kun je de ring weer van de koperen ring afschuiven door die knop naar beneden tge duwen Het eerste stuk A heeft 2 haken die ver uit elkaar staan, het volgende stuk B heeft 2 haken die dicht bij elkaar staan. C en D hebben  4 haken. Je kunt A, B, C, D alleen omhoog tot op de koperen ring schuiven als de haken door de gleuven gaan.Het derde stuk heeft 4 haken en het vierde stuk heeft 3 haken, draai de ring naar de juiste positie en schuif het laatste stuk op de ring.

Hier zijn een paar screenshots die laten zien wat de bedoeling is. 

Heb je het voorelkaar dan gaat het vat open,

 

Je ziet 3 sterren bovenaan en deze sterren moet op de gele lijn komen te staan. Onder iedere ster zie je pijlen staan, omlaag pijlen en omhoog pijlen. In de kolom onder een ster moeten evenveel pijlen omlaag als pijlen omhoog staan want dan staat de ster knop op de gele lijn. Je ziet ook 4 platen met pijlen, deze moet je gebruiken om de aantallen pijlen in een kolom te corrigeren. Je kunt die platen naar links, rechts, omhoog en omlaag schuiven. 

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk en dit sc reenshot toont je 3 mogelijke oplossingen

Als de 3 sterren op de gele lijn staan dan komt een hijsoog omhoog, klik de haak aan het hijsoog.

NB: Het kan zijn dat er hier geen touw met een haak hangt, als dat zo is dan ben je eerder vergeten om de lift weer omhoog te halen.

Zoom uit en zoom dan in op het mechanisme bovenaan de linkerpaal, sleep de stang met de ring naar het mechanisme en.........

..... trek dan aan de stang. Het luik boven het vat klapt open.

 Ga weer naar boven en zoom in op de hendel boven de pijlen, zet de hendel in het midden.

Draai naar het takelwiel en draai het wiel rechtsom totdat het vat boven is.De lift komt ook omlaag.

Stap in de lift en trek de hendel naar rechts, je gaat automatisch met de lift naar boven.

Stap uit de lift en kijk even rond in de kamer.In het midden staat een bureau, achter het bureau staat een stoel met een muts.

Er ligt een schoen op de vloer en er hangt een schilderij aan de muur. Tegenover je staat rechts een kast en links hangt een gordijn, in de vloer zie je een luik en links staat een gouden toren. Tegen de linker muur staat een boekenkast en daarnaast hangt een 8-hoekige schijf. Zoom in op de 8-hoekige schijf en je ziet een 8-hoekige afbeelding van het bureau met het schilderij.

In de brede rand zie je symbolen en afbeeldingen van bloemen.Links in het midden zie je een rode kristallen knop en je ziet een zwarte lijn, de lijn gaat van het rode kristal naar de overkant. Schuif nu de rode kristal over de zwarte lijn to je niet verder kan omdat het schilderij in de weg hangt.

Zoom uit en ga naar het schilderij, trek het schilderij omlaag. Noteer ook de woorden op het schilderij: CUSTODIAS HIC HOSTIUM.

Zoom uit en ga terug naar de 8-hoekige schijf, nu kan je het rode kristal verder schuiven.

 Maar dan kan je niet verder bij de onderkant van het schilderij.

Ga terug naar het schilderij en duw het schilderij terug naar boven. 

Ga terug naar de 8-hoekige schijf .Nu kan je het rode kristal weer verder schuiven tot je bij het bureau komt. Wiel B van het bureau blokkeerd het kristal dan

Je moet wiel B draaien zodat de zwarte lijn doorloopt.

 Kijk goed naar de beide wielen A en B, op wiel B op de afbeelding staat de gouden T schuin links omlaag.

 Zoom uit en draai je om naar het bureau, zoom in op het linker wiel op de voorkant van het bureau.

Het linker wiel op het bureau is gekoppeld aan het rechter wiel op de afbeelding. Draai nu het linker wiel een halve slag de middelste punt van de T staat nu naar linksboven.

Zoom uit en ga terug naar de 8-hoekige schijf en je ziet dat je weer verder kan,  tot aan wiel A

Nu moet je het linker wiel A op de afbeelding verdraaid worden, de middelste punt van de T staat nu naar rechtsboven. Zoom uit en ga naar het rechter wiel op het bureau en draai het wiel een kwartslag rechtsom. De manier van draaien van de wielen op de afbeelding en het bureau is gespiegeld. Als het wiel op de afbeelding linksom moet dan moet je het wiel op het bureau rechtsom draaien.

Schuif het rode kristal verder, het is maar een klein stukje en je moet het wiel weer draaien.Het linker wiel A op de afbeelding moet een kwartslag linksom draaien, dus draai het rechter wiel op het bureau weer een kwartslag rechtsom. Schuif het rode kristal verder naar het rechter wiel A, deze moet een kwartslag linksom.

Ga weer naar het linker wiel op het bureau en draai dit een kwartslag rechtsom, nu kan je het kristal naar het eindpunt schuiven.

De symbolen verschuiven en een luik gaat open, pak het metalen onderdeel- een halve ring.

Zoom uit en draai je om naar het bureau, daar staat een eivormig pot, een urn. Sleep het metalen onderdeel naar de hals van de urn, 

de urn gaat open in 6 delen.

Hier kan je nu niet verder. We gaan verder in:

Hoofdstuk 5: Deel 2

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot