2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot

Je ziet de landkaart van Italië. Je ziet dan een afbeelding van een kasteel: Castello Estense.  Klik dan op: Play Chapter.

Je zit in een cel, voor je staat een schaal met een pollepel. Je draait vanzelf naar de celdeur en ziet een Tutorial hoe je moet draaien, linkermuisknop ingedrukt houden en dan bewegen.

Er kijkt een bewaker door het luik en.......

.... even later wordt er een leren koker door het luik onderaan de deur gegooid.  Pak de koker op en deze komt in je inventaris, 

Klik in de inventaris op de koker en je ziet een Tutorial hoe je de koker moet open maken.

Draai de bovenkant los en trek de brief uit de koker, 

de brief komt dan in je inventaris.

Klik op de brief en je ziet een tutorial hoe je deze brief moet lezen, sleep de brief met ingedrukte muis naar boven.

Onderaan de brief zie je een sleutel in een opgerold lint, rol het lint af en je hebt de sleutel.

Klik de sleutel naar je inventaris en dubbelklik op de deur. Sleep nu de sleutel naar de vierkante klinknagel, draai de sleutel rechtsom.

Het sleutelgat is nu zichtbaar, sleep de sleutel naar het sleutelgat.

 Draai de sleutel linksom en trek de deur helemaal open.

Kijk naar de vloer en pak de pollepel op, je hebt deze dadelijk nodig.

Dubbelklik in de deuropening, je komt in de ruimte naast de cel. 

Je ziet 2 vaten, een luik inde vloer, een haspel met een ketting en aan die ketting hangt een handboei.

Draai je om en in een nis tussen de deur en de trap ligt een vreemd gevormde schroef.

 Dubbelklik in de nis en pak dan de vreemde schroef.

Klik deze naar je inventaris en klik met rechts om uit te zoomen. Draai je om en ga naar de voorste ton, voorop zie je een vreemde knop. Zoom daar op in

Sleep de vreemde schroef vanuit de inventaris naar die knop en .....

.....draai de schroef dan rechtsom totat het deksel van de ton helemaal is omgedraaid

Dubbel klik op het apparaat bovenop de ton, trek de haken A, B, C, D dannaar buiten.

Klik dan op het middenstuk en trek dat naar buiten, het is een deel van een martel werktuig.

Klik dit naar je inventaris en je ziet een +-teken in je inventaris, dit betekent dat je nog een deel nodig hebt om het object compleet te maken.

Klik dan op het deel met het + teken, sleep dan de vreemde schroef naar de bovenkant van het andere deel.

Draai de vreemde schroef rechtsom en het martelwerktuig is nu compleet.

Klik rechts (2x) om uit te zoomen en klik dan op het luik in de vloer. Sleep nu het martelwerktuig naar het rooster in het luik in de vloer.

Klik het martelwerktuig in het rooster

Zoom uit en ga naar de haspel met de ketting, draai de hendel linksom en de handboei ligt dan op de vloer.

Zoom in op handboei en sleep de handboei naar het martelwerktuig en klik het vast

De handboei en het martelwerktuig zitten nu aan elkaar vast.  Zoom uit en ga weer naar de haspel, draai de hendel rechtsom.

Het luik gaat omhoog maar dan breekt de spie en het luik valt omlaag.

Sleep nu de pollepel vanuit je inventaris naar de as van de haspel, de hendel zit weer vast op de as. 

Draai de hendel weer rechtsom tot het luik open is.

Klik op de opening en spring dan naar beneden.

Je beland in het riool en ziet een hek.  Zoom in op de bovenkant van het hek en trek de pin omlaag.

Het hek valt om laag. Dubbelklik in de poort en je beland in het riool. 

Je bent dan in de ondergrondse gewelven van het kasteel, je ziet een Gargoyle (waterspuwer). Loop over de brug naar het houten draaiwiel, zoom in op het wiel en op de rand van het wiel zie je een schuif. Zet de schuif omlaag en nu kan je aan het wiel draaien.

Draai dan het wiel, via de hendel,  rechtsom en een traliehek gaat omhoog.

Dubbelklik in de opening van het hek.

Draai dan naar links, in de nis zie je een donkere opening.

Draai terug en ga vooruit, rechts zie je een hendel op de brug en de hendel zit vast. Links zie je een kist in een gat in de muur.

Zoom in op de kist en dan verder in op het vlak met de 3 cirkels, 

draai de linker en rechter cirkel (A en B) zodanig dat de openingen op de cirkels naar het midden wijzen. 

Draai da de middelste cirkel (C) een kwartslag, de pallen verschuiven en het klepje gaat open

Pak de met goud en zilver bedekte knop.

Zoom uit en zoom dan in op het vlak boven de cirkels, je ziet een aantal sleuven en een aantal knoppen.

In de middelste sleuf zie je 2 gaten, sleep de knop naar die gaatjes.

Trek dan die knop A omlaag, de 2 gouden knoppen B en C gaan omhoog. 

Sleep de 2 zilveren knoppen D en B naar het midden en de deksel gaat open.

Trek de deksel verder open, je ziet een halve bol met schijven. In het deksel zie je een brief, pak de brief.

De brief gaat over het apparaat dat voor je staat, hiermee kan je in het verleden kijken. Dingen die je daar doet hebben invloed op het heden. 

Klik de brief weg en in het deksel vind je een knop, pak die knop.

Sleep die knop naar het gat bovenop de halve bol. Klik nog een keer op de knop en dan gaan alle sloten open.

Je moet nu de schijven in de juiste positie zetten, de onderste schijf zit vast.

Als de schijven A en B op de goede plaats staan dan gaat de halve bol open.

Pak de gouden bol en nu zie je de bol rechts in het midden staan, het is de Oculus Perpetua.

Klik nu op die bol, je ziet een gekleurde ring verschijnen.

Zoom in op die ring, klik met links op het scherm en........

...... houd met ingedrukte muisknop de cursor in het midden van de ring.......

Je wordt dan naar het verleden getrokken.

Ga dan naar de hendel op de brug, de hendel kan je nu wel bewegen. Zet de hendel naar de andere kant, de waterspuwers stoppen met water te spuwen.

Je ziet dat de brug wordt hersteld...ook in het heden is de brug nu weer intact. Je bent vanzelf terug in het heden

Klik in de nis bij de brug, nu kan je daar wel komen, in de nis ligt een stenen hoofd. Pak dat hoofd en zoom uit, 

ga dan naar de nis met het gat in het midden. Zoom in op dat gat en sleep het stenen hoofd daarnaartoe.

Trek de onderkaak van het stenen hoofd omlaag, een geheime deur gaat open.

Ga door de gang en ga dan de trap op.

Je ziet een hek en rechts is een hendel in de muur, trek de hendel omlaag. Trek dan het hek opzij en ga door de poort,

je ziet dan de binnenplaats van het kasteel. Je ziet links een wachter staan,

als de wachter verdwijnt zie je een deur aan de overkant opengaan.......Ga door die deur.

Achter de tafel zie je de “vriend” die je heeft geholpen om te ontsnappen. 

Je ziet ook weer een tutorial voor het gesprek, klik iedere keer dat het gesprek stopt met de linkermuisknop.

Dan gaat het gesprek verder. Dit  is Cesare Borgia en je komt erachter dat er een prijskaartje hangt aan de hulp bij je ontsnapping.  Je moet in dienst treden van Leonardo Da Vinci en hem bespioneren. Het gesprek gaat verder en je krijgt een notitieboek waar je alles in moet noteren. Je ziet ook een tutorial voor het gebruik van het notitieboek. Pak het Notebook uit de handen van Borgia

Vanaf nu staat het notebook rechtsonder en hierin zul je steeds je vorderingen noteren.

Ook zul je tekeningen maken in hret notitieboekje. Dus kijk er regelmatig in. Open het notebook en bekijk het dan even

 Dubbelklik dan in de deuropening en.........

Je gaat naar Milaan naar Santa Maria delle Grazie.

Hoofdstuk 2: Milaan

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot