2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot

De Turkse Kast

 Je zit op je kamer in je notitieblok te schrijven, je doet het notitieblok weg. Je staat op en je pakt de gouden bol uit een kastje, de Oculus Perpetua.

Je hoort dan een gesprek tussen Leonardo en Cesare Borgia.  

Je bent dan in de werkplaats met Leonardo. Er is een apparaat bezorgd bij Leonardo en jij moet uitzoeken waarvoor dat apparaat dient. Het apparaat is een zoigeheten Turkse Kast Leonardo houd nu een monoloog, je telkens weer met links klikken om het verhaal verder te horen.  

Terwijl Leonardo op zijn werktafel bezig is ga je het apparaat onderzoeken. De rest van de ruimte is niet belangrijk alleen de vierkante kast is belangrijk. Zoom in op de kast en draai er omheen, voor zie je groene steen met 2 ronde gaten eronder, boven de groene steen zie je een ronde schijf. Op de linker en rechter zijkant zie je een groene steen en op de achterkant zie je rond apparaat.  Ga naar de voorkant en zoom in op de schijf, tussen de knop in het midden en de ring met tanden zie je nog een ring.

Dat is en mooi bewerkte ring, rechts zie je een knop in een sleuf in de ring. Sleep de knop van rechtsonder naar rechtsboven, de ring komt dan los.  

Pak die ring en je ziet iets bewegen in de rand langs de ring.  

De groene stenen links en recht draaien omlaag en in allebei die vakken zit hoofd, een hoofd van een vogel en in de ander zit een hoofd van een pop.  

Ga die beide hoofden pakken

Bekijk beide hoofden in je inventaris, bij het poppenhoofd moet je de muts naar beneden draaien.

Bij het hoofd van de vogel moet je de rode schijf draaien, de snavel komt naar voren. Het is het hoofd van een Phoenix.  

 Ga naar de achterkant en sleep de ring naar de ronde schijf, de schijf gaat open.  

Langs de rand zie je de volgorde van de kleuren, ook onderop zie je gekleurde vakjes.  

Net boven die vakjes zie je een knop daarmee selecteer je een kleur.

In het midden is een rode knop, klik daarop en je ziet 4 pinnen naar binnen komen.  

Op ieder pin staat een andere afbeelding, links staat een vogel op de pin en rechts een slang. De pinnen trekken zich weer terug. De kwart van de schijf die je ziet zijn eigenlijk 4 kwarten die boven elkaar staan. Zet de knop onderaan op rood, dan kun je het rode kwart verschuiven. Het verschuiven van de kwarten kun je doen  door de ring te draaien of door een kwart te verschuiwen.

 Zet het rode kwart links (vogel) en het gele kwart rechts (slang) rechts.  

Het groene kwart zet je boven en het blauwe kwart onder, klik dan op de rode knop in het midden..........aldus......

De pinnen komen weer naar binnen maar nu gaan ze niet terug, een mechanisme gaat werken.

Bovenop de kast komt nu een opgevouwen vogel naar boven. Zoom in op de vogel

Sleep de vogelkop naar de vogel, de staart komt omhoog en een luik gaat open.  

Kijk op de buitenkant van de vleugels, op de buitenste zie je een uil staan. Deze hoort bij het rode kwart,  je moet de juiste 3 symbolen van de uil erbij zoeken.  

In je notitielok staat een tekening van de kwarten.  

Zoom in op de buik van de vogel en daar staan 4 schijven, 3 groene en 1 rode. Op de groene schijven moet je zoeken naar de andere symbolen die bij de uil horen. Je verschuift dus alleen de 3 groene schuiven op zoek naar de 3 symbolen die bij de uil horen. Je kunt dit zien op de tekening in je notitieboek. Als je de juiste 3 symbolen van de uil hebt geselecteerd dan draaid ook de  rode schijf verdraait nu en het buitenste paar vleugels van de vogel klapt open.  

Kijk op het tweede paar vleugels en daar zie je het symbool van het groene kwart. Zoom weer in op de 4 schijven en zoek de symbolen die bij het groene kwart horen.  

Als die goed staan dan gaat het tweede paar vleugels open. Kijk op het volgede paar vleugels en daar zie je de slang, het teken van het gele kwart.

Zet deze symbolen goed en het derde paar vleugels gaat open.  

Doe dit ook met het laatste paar vleugels, 

.......de vogel draait naar voren en een luik gaat open.  

Je vindt daar een pop die weer in elkaar gezet moet worden. Zoom er op in en sleep het poppenhoofd naar de pop, 

Sluit de borstkas en draai de armen op hun plaats.  

De bol bij de knieŽn van de pop gaat open. zoom daar op in en pak dan de maansleutel.  

Zoom uit  en kijk naar de bovenkant, bovenop zie je 4 manen. Op 1 van die manen past de maansleutel. Zoom in op die maan

Sleep de maansleutel naar die maan en draai die sleutel totdat de top van de maan open gaat. Pak de bol uit de maan,

Zoom in op pijpje dat tussen 2 manen staat. Sleep de bol naar dat pijpje en laat de bol in het pijpje vallen.  

Het bovenstuk van de kast gaat omhoog, je ziet 4 poten met 2 opgevouwen draken ertussen.  

Zoom in op voorkant en draai de koppen van de draken naar voren.  

Zodra je de linker draken kop naar voren hebt gedraaid gaat er aan de zijkant aan de linker draak gaan 2 kleppen open, 

Draai dan de kop van de rechter draak naar voren en ook in de zijkant van de rechter draak gaat dan een klep open

De koppen van beide draken zijn nu dus naar voren gedraaid

Zoom uit en ga naar de zijkand van de l,inker draak. Zoom in op de onderste opening

Pak het flesje met blauwe vloeistof uit de klemmen.  

Ga naar de zijkant van de rechter draak, daar is nu maar 1 klep open.  

Sleep het flesje naar de klemmen bovenin, je ziet de vloeistof stromen tot de eerst rode knop.

Je kan de rode knoppen zo niet wegschuiven, sleep de 2 koperen beugels naar beneden tot de beugels achter de rode knoppen staan.  

Nu kan je alle 3 de rode knopen wegschuiven, de vloeistof stroomt weg.  

Links gaat nog een klep open, de vloeistof loopt in de 3 glazen containers.  

Ga terug naar de andere klep, een ronde kooi is naar buiten geschoven.  

Je ziet een voorwerp liggen binnenin een kooi, de zijkant van die kooi kan je draaien.

Je ziet een opening in de zijkant, draai deze naar de juiste plaats en je kan het voorwerp pakken.  

Je moet wel aan de andere kant van de ronde kooi staan om het voorwerp te pakken.Het is een knop met een stekel.  

Deze klep gaat dicht, zoom uit en ga naar de draak aan de andere kant. Ga naar de bovenste klep, 

Sleep de knop naar het vierkantje onder de middelste pijp.  

De knop is een drukknop. Je ziet 3 pijpjes en drie bol doosjes. Onder de 3 bol doosjes ligt een scroevendraaier maar die zit vast geklemt met 3 schijven, rood, geel en groen Je moet op de knop drukken en een rode knikker valt omlaag. Er volgt nu een spelletje balletje-balletje, volg het doosje met de rode knikker.  

Ik kan hier geen oplossing voor geven omdat het iedere keer anders is en je moet dit 3 keer doen. 

De 2e keer bewegen de 3 doosjes iets sneller dan de 1e keer en de 3e keer gaat het nog weer iets sneller 

Volg met je ogen het doosje waar de rode knikker in is gevallen. 

Als het verwisselen stopt dan klik je op het doosje waarvan jij denkt dat de rode knikker er in zit. Pak de rode knikker

De rode schijf onderaan verdraait, de opening is nu aan de voorkant

 Klik weer op de knop en een gele knikker valt eruit, de 3 doosjes worden weer door elkaar gedraaid.  

Klik weer op het juiste doosje, pak de gele knikker eruit en de gele schijf verdraaid.  

Klik op de knop en doe hetzelfde met de groene knikker.

De groene schijf draait nu ook en je kan nu een schroevendraaier eruit pakken.

Dus pak de schroevendraaier en de klep gaat dicht

Ga naar de andere draak en zoom in op de 3 containers met vloeistof.  

Sleep de schroevendraaier naar het kleine gat boven de containers, draai dan de schroevendraaier.  

De deksels van de containers gaan open, laat in iedere container een knikker vallen.  

De rode knikker in de linker container, de gele knikker in de middelste container en de groene knikker in de rechter container

Onderaan de containers zie je een ring, draai de ringen en de vloeistof loopt weg.

Vanzelf ga je naar het midden van de draak, een hendel verschuift en de spaak is nu los.  

Verdraai de spaak en een veiligheidsschroef komt naar buiten, pak de veiligheidsschroef.  

Ga dan naar de andere draak en zoom in op het midden. 

Sleep de veiligheidsschroef naar de as.  

Een ronde koperen hendel is nu los, draai die hendel omhoog en duw de veiligheidsschroef naar beneden.

De bovenste deel van de kast gaat verder omhoog en de draken spuwen vuur, de platen boven het vuur smelten weg.  

Dan komt Leonardo even kijken en vragen hoe het gaat, hij zegt dan dat hij nu naar de bovenste werkkamer moet.  

Leonardo gaat naar boven en jij gaat verder met de kast.  Kijk naar de koppen van de draken, 1 draken kop hangt lager dan de ander.

Deze kop is zwaarder, zoom in op de kop die omlaag hangt en pak het onderdeel van een mechanisme eruit.  

De kop van de draak gaat omhoog en een mechanisme komt in het midden omhoog.  

Zoom in op de bovenkant van het mechanisme, sleep het losse onderdeel naar de koperen beugel.  

Duw de beugel omlaag, de 2 halfronde platen draaien naar beneden.  

Je ziet nu een pop in het midden. Ook zijn 2 van de poten opengegaan.

Links en rechts onderaan de pop zie je 2 houders, ga naar de houder aan de linkerkant van de pop.  

Duw de koperen houder omlaag, de arm van de pop gaat dan omhoog.  

In zijn linker hand heeft de pop een plat kistje, 

zoom in op het kistje en maak het kistje open.  Trek eerst de grendel hendel omlaag en schuif dan de grendel naar links

Trek dan het deksel helemaal open. In het kistje ligt een ronde schijf, er staat een afbeelding van de Boogschutter op. Ook zie je een aantal gaatjes in de schijf.

Zoom uit en zoom dan in op de linke poot van de kast, ook daar zie je een schijf met gaatjes.  

Achter deze schijf zie je lichtjes, je ziet ook 2 tandwielen. Met deze 2 tandwielen kan je de lichtjes verplaatsen.

Sleep nu de schijf met de afbeelding van de Boogschutter naar de andere schijf met gaatjes.  

Draai de 2 tandwielen A en B zo dat alle lichtjes op de afbeelding van de Boogschutter aan, dus wit, zijn.  

Heb je het voorelkaar aan gaan de 2 grendels los, schuif de grendels dan opzij.  

In het midden zie je nog een grendel, schuif deze naar rechts en het deurtje gaat open.  

Trek het deurtje verder open, rechts in de hoek vind je een bronzen hendel. Pak die hendel.

Bekijk nu goed de landkaart.. De 3 pijlen wijzen een eiland aan. Rechts naast het eiland staat tekst. 

Prent dit eiland in je geheugen want je moet het zo meteen op de andere landkaart terug vinden

Zoom in op de andere poot. 

Sleep de hendel naar de ronde schijf, draai aan de hendel en de klep gaat open.  

Met de wijzer kan je de kaart verschuiven totdat je dat bepaalde eiland ziet op de kaart.  

Nu moet je het vizier verschuiven zodat dat eiland precies in het midden van het vizier staat.  

Het kastje gaat dicht en zakt omlaag, pak het houten penseel dat daar hangt.  

Je ziet dat op de andere poot de landkaart open gaat. Ga daarnaartoe en zoom in, trek de hendel omlaag.  

Je ziet dat de grendel van de houder aan de rechterzijde van de pop open gaat.  

Zoom uit en de poten gaan dicht, ga naar de rechterzijde van de pop. Duw de houder omlaag en de linkerarm van de pop gaat omhoog.

Zoom uit en ga naar de voorkant van de pop en zoom in. Sleep het penseel naar de linkerhand, de pop zakt door zijn knieŽn.  

Nu gaan de poten achter de pop open. Zoom in op de rechter poot, je ziet het handvat van een zwaard.  

Klik op de rode knikker en het handvat gaat open, 

pak het stuk fluit. Het is de helft van een fluit.  

Schuif dan de knop in het handvat omlaag, onderaan gaat de halve bol open en je ziet een kleine sleutel.  

Pak de kleine sleutel en zoom uit , 

Ga naar de andere poot en zoom in op het slot dat daar hangt. Sleep de sleutel naar het slot en draai de sleutel om, 

Ook hier hangt een zwaard en dat valt naar beneden. Op het plankje onderaan het zwaard ligt een groene druppelvormige edelsteen

Zoom dan in op de bovenkant van het handvat van het zwaard, 

klik op de rode knikker en pak de andere helft van de fluit.  

Zoom in op de druppel steen. Pak nu de druppel steen

Combineer in je inventaris de 2 helften van de fluit.  

Zoom uit, de poten gaan dicht en ga dan naar het hoofd van de pop, zoom in op de muts en sleep de groene edelsteen naar de muts.  

Je ziet dat er een luik verschuift aan de achterkant. Zoom dan uit en ga naar de achterkant, zoom in op dat nu geopende luik

Sleep de fluit daarnaartoe.  

Schuif de ringen links en rechts naar binnen en de fluit is aangesloten op een luchtslang.

Boven de fluit zie je een blok met 6 gaatjes, leg het blok op de fluit en druk dan op de knop onder de fluit.  

Er wordt een melodie gespeeld en de kast gaat ophoog, je ziet nu 4 olifantspoten, zoom in op de poten.  

Je ziet een koperen ring in de poot linksvoor, draai aan de ring en pak het  stuk rail dat je daar ziet.  

Draai naar de voorkant van de poten en zoom in, sleep het stuk rail naar de gleuf.  

Sleep dan de rode knop door de rail, van links naar rechts, de deuren gaan open.  

In het midden zie je een blok met vierkanten schijven, in het midden zie je een rechthoekig vizier voor 2 schijven.  

 

Als je aan het wiel draait zie je het vizier op en neer gaan volgens de gebogen lijn. Links zie je een hendel, daarmee kan je de schijven draaien.  Met de hendel kan je de schijven verdraaien, schijf 1 en schijf 10 kan je niet verdraaien.

Op de metalen strip is 1 deel het dichts bij de ring, dit is punt A.  Begin bij de onderste of bovenste schijf. Nummer de schijven van onder naar boven 1 t/m 10.

Zet punt A op 12 uur en je ziet nu de schijven 6, 7, 8, 9 en 10. Schijf 10 staat goed, deze is goudkleurig. Alle schijven moeten die kleur worden. In het vizier zie je nu schijf 9 en 8, trek aan de hendel totdat schijf 9 de juiste kleur heeft.

Draai aan de ring tot je schijf 8 en 7 in het vizier staan, je moet de ring ver draaien tot je de juiste schijven in het vizier hebt. Als schijf 7 en 8 in het vizier staan trek je aan de hendel totdat schijf 8 de juiste kleur heeft.

Draai aan de ring totdat schijf 6 en 7 in het vizier staan, trek weer aan de hendel totdat schijf 7 de juiste kleur heeft. Zak zo iedere keer 1 schijf omlaag en trek aan de hendel tot de schijf de juiste kleur heeft.Doe dat tot alle schijven de juiste kleur hebben

Als de schijven geel zijn dan schuift een olifantskop naar buiten, de slagtanden zitten opgevouwen.  

Zoom in op de bovenkant van de olifant kop en schuif de rode ster omhoog,

Je kan de gele punt nu naar links en rechts bewegen. Doe dat en de dekseltjes gaan omhoog en 2 knoppen komen naar boven.  

Druk op allebei de knoppen en de rode wielen aan beide zijden van de kop worden ontgrendeld.

Zoom uit en draai aan de rode wielen, draai totdat de slagtanden correct zijn en op de grond liggen

Zoom weer in op de olifant kop in en trek de rode ring weg,

 de slurf van de olifant wordt uitgerold.  

Zoom weer in op de olifantkop en trek de koperen ring omhoog,

 er rolt nu een wiel door de slurf omlaag. Pak het wiel. 

Zoom uit en ga naar rechts, je ziet daar een sleuf. Zoom in op de sleuf en sleep het wiel naar de sleuf.

Draai aan het wiel, een as komt uit het mechanisme, uit de as komt een hendel omlaag.  

 Draai aan de hendel en een brief word uitgerold, nu gaat het even vanzelf.

Je draait om de kast heen en je ziet veel dingen draaien, je bent klaar met de kast.  

Dan komt Leonardo uit de bovenste werkkamer, hij praat even met je en gaat dan slapen.

Je bent nu alleen in deze werkkamer. Lees de brief, 

zoom dan uit en ga naar boven want je wilt nu weten wat Leonardo daar maakt.  

Uiteraard is de deur op slot. Klik op de gouden bol en ga naar het verleden, het slot is nu open.  

Ga de kamer, je bekijk nu alles, zoom in op de tafel en je maakt aantekeningen in je notitieboek.  

Zoom uit en ga de werkkamer uit en je bent weer in het heden. Je bent dan weer in je kamer en je legt de gouden bol in de kast en je doet de kast dicht.

Dan word er op je deur gebonsd, Cesare Borgia staat voor en wil je aantekeningen zien.

  Hij scheurt een bladzijde eruit en loopt daarna weg. In je kamer ontdek je dat de gouden bol, de Oculus Perpetua, is verdwenen.

In het kastje ligt een brief, pak de brief en lees de brief.  

Je gaat dan naar

Hoofdstuk 4: Florence

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot