2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot

Hoofdstuk 4

Je bent in Florence, in dezelfde toren waar je geëindigd bent in The house of Da Vinci 1.  

Je ziet dat de mysterieuze man de ijzeren handschoen meeneemt. Je bent langzaam opgestaan.

  Voor je zie je een kist staan en links bij de muur zie je een hendel liggen.

Pak de hendel en zoom daarna in op de kist.

Aan de voorkant zie je het slot en 2 emblemen, gouden Franse Lelies, 

zoom in op de rechter embleem en draai de lelie.

Een deurtje gaat open en er rolt een houten wiel uit de kist. Pak het houten wiel

 in je inventaris draai je de metalen ring dat op het wiel zit en dan klap je het wiel uit......Je krijgt dan een houten tandwiel.

Draai je om, links zie je op een dikke houten balk een popje liggen, pak de pop. Het is een Leonardo pop

Zoom uit en draai rechts, je ziet planken voor een raam. Rechts van de planken zie je een rechthoekige plaat met een gat, 

Rechtsonder die plaat zie je een gat. Zoom in op dat gat en sleep de hendel naar dat gat,

Draai dan de hendel en na een kwart slag valt de plaat.Sleep het tandwiel naar dat gat, draai aan de hendel en...........

 ...........de planken ernaast worden opgevouwen. Zoom daar op in

Je ziet 6 tandwielen en 6 hendels, ook zie je 2 langen staven die een lade blokkeren. Als je aan de rechter hendels trekt dan draaien de tandwielen rechtsom, trek je aan de linker hendel dan draaien de tandwielen linksom. Je moet de lange stangen naar boven schuiven zodat de lade open kan. Op de tandwielen zitten pallen en ook de lange stangen zitten pallen, als een pal op een tandwiel tegen een pal op de stang komt dan beweegt de stang.

 Als beide stangen boven zijn trek je de lade helemaal naar buiten, 

.........pak dan de sleutel.

 Zoom uit en ga terug naar de kist, zoom nu in op het slot.

 Bekijk de sleutel in je inventaris en je ziet dat je de sleutel moet aanpassen aan het slot....

Je moet de pallen op de sleutel draaien zodat de sleutel in het slot van de kist past

Sleep dan de sleutel naar het slot en draai de sleutel om totdat de deksel van de kist open gaat.

Je krijgt de sleutel terug, trek de deksel verder open. Zoom daarna in op de rechter bovenkant van de kist, je ziet 2 plaatjes die je kan draaien.

Draai de openingen in de 2  plaatjes naar de zijkant van de kist, trek dan aan het handvat van de kist. Deze schuift naar buiten en de hendel valt eraf.

Zoom uit en ga naar de lade onder de tandwielen, zoom nog veder in en sleep het handvat naar de lade.

Trek het handvat naar beneden, de lange stangen glijden naar beneden en de tandwielen verdwijnen.

Je krijgt de gouden bol, de Oculus Perpetua, terug. Lees de brief en pak de Oculus Perpetua, deze heeft een nieuwe functie erbij.

 Klik op de gouden bol en ga naar het verleden.

Aan de andere kant zie je 3 planken aan de muur. Zoom in op de onderst plank, draai de standaard die op de plankstaat rechtsom tot de pijltjes naar elkaar wijzen.

De plank klapt dubbel, je ziet een metalen oog in de plank zitten. Pak het metalen oog en je ziet dat er ook een haak aanzit.

Zoom dan in op de onderkant van de tweede plank, sleep het oog naar de gleuf in de plank.

Trek het oog naar links, nu kan je de metalen blokjes verschuiven, de plank breekt doormidden.

Zoom in op de linker steun van de bovenste plank, schuif de steun naar links en de plank hangt nu verticaal.

Het is een verborgen deur, trek de deur verder open. Ga naar binnen, zoom in op het kastje. Je ziet 3 knoppen en een hendel aan de zijkant.

Klik op de Oculus Perpetua en nu zie je de extra functie die Leonardo heeft toegevoegd. Je kan nu ook het magische oog gebruiken. 

Door het magische oog kan je nu de inhoud van het kastje zien. Klik op de gouden bol en nu zie je de tandwielen binnenin het kastje.

Schuif het grote tandwiel opzij en naar boven, sleep dan het tandwiel beneden naar boven en naar links.

Sleep dan het middelste tandwiel naar links tot het niet verder kan.

Trek aan de hendel en je gaat met de verborgen lift naar boven, je ziet daar weer die mysterieuze figuur.

Je schrikt en je bent weer in het heden maar nu op de volgende etage. Er staat een grote tafel in het midden, er staat 6 palen omheen. 

Kijk door de Oculus, je ziet op de 6 houten palen zwarte vlekken met getallen en symbolen erop.

Zoom in op die zwarte vlekken, op elk van de 6 houten palen. 

De getallen en de symbolen worden in je notitieboek genoteerd.

Zoom dan in op het midden van de tafel, sleep de figuur van Leonardo naar het midden en kijk wat er gebeurd.

Je ziet nu een gebouw met 4 torens, rechts van dat gebouw zie je een machine met een rol tekst.

Zoom in op de tekst om deze te lezen, de tekst staat nu ook in je notitieboek. Zoom in op het gebouw, op de torens staan blokken met symbolen bovenop.

De blokken op de torens zijn in het screenshots genummerd als A,  B, C, D. Midden tussen de 4 torens zit een metalen ring en een dikke drukknop. Aan de metalen ring zitten ook 4 blokken vast en op elk blok staat een symbool. De ring met die 4 blokken kan je draaien. Draai de ring een kwartslag zodat dan de blokken van de ring tussen de torens staan.

Je ziet dat op de torens ook die symbolen staan, je moet de juiste symbolen boven elkaar draaien. Dus je moet de blokken van de ring op hetzelfde symbool op de torens draaien. Als je de ring steeds een kwartslag draait dan kun je de 2 blokken die het dichts bij de tekstmachine omdraaien door op de dikke knop in het midden te klikken. Zo kan je alle symbolen op de juiste plaats zetten.

Als de symbolen goed staan dan gaat de deur open en komt er een figuur naar buiten. 

Deze figuur volgt een spoor en blijft dan voor een grote ronde staan, uit deze ronde komt een kerk omhoog.

Je bent dan weer ingezoomd op de tekstmachine. De nieuwe tekst word bijgeschreven ikn je notitieboek. Zoom uit en.....

Zoom in op de achterkant van het tweede gebouw, op de achterkant zie je een netwerk met tegels.

Je moet deze tegels verschuiven, de gele tegels staan vast. De blauwe tegels moet je allemaal verschuiven tot ze in het gouden netwerk staan.

Sommige tegels hebben witte stippen, de witte stippen bepalen tegen welke rand ze moeten staan.

Dezelfde letters moeten tegenover elkaar staan, de witte stippen moeten langs de rand van het gele netwerk staan.

Heb je alle letters op de goede plaats dan draait de rechthoek om en je ziet een afbeelding.

De top van de koepel gaat omhoog, zoom in op de spits en draai de spits.

Je kan nu het koepeldak open maken.

Je vindt daar een bronzen frame dat in elkaar geschoven is.  Pak dat frame en het dak gaat dicht, 

de figuur gaat dan verder en er komen nog 2 gebouwen omhoog. Op de tekstmachine zie je een nieuw deel van de tekst.

Zoom in op het onderste deel van de toren, de toren is een model van de toren uit het eerste deel van The House of Da Vinci.

Je ziet daar een bronzen handgreep, pak die handgreep.

Zoom uit en zoom in op het andere gebouw, achteraan dat gebouw zie je 2 gaten, sleep die handgreep daar naar toe.

Trek dan de muur en een deel van het dak omhoog.

Zoom in op de kaars, op het apparaat achter de kaars zie je een koperen knop. Die koperen knop zit vast aan het vuursteen apparaat

Trek die koperen knop naar rechts en je ziet vonken, doe dat een aantal keer en de kaars gaat branden.

Je bent dan weer ingezoomd op de toren. In je inventaris moet je nu dat opgevouwen frame openvouwen, je hebt dan een wiel met dia’s.

Naast de spiegel zie je een houder, sleep het wiel naar de houder.

Het wiel gaat draaien en de toren gaat open, een wit doek wordt uitgevouwen.

Zoom uit en zoom dan in op het voorste deel van het gebouw met het wiel.

Bovenop de voorkant van dat gebouw zie je een lens, pak de lens eruit want deze is vuil.

Op de grond van het open deel van het gebouw zie je een stervormig apparaat, pak ook dat stervormig voorwerp.

Je ziet nu een lichtstraal. Zoom uit en zoom in op de rand van de tafel, er zijn 8 ornamenten op de rand maar 1 ornament is anders. 

Zoek dat afwijkende ornament in de rand

Je ziet ook een gele hendel onder het ornament, deze staat nu aan de linkerzijde.

Draai 1 van de 2 delen een kwartslag naar rechts, zet dande gele hendel naar rechts en draai het deel weer een kwartslag weer naar links.

Het midden gedeelte gaat open, trek de klep open en een polijstmachine voor lenzen komt naar buiten.

Sleep de vuile lens naar de machine en druk op het bovenste deel van de machine.

 Even later heb je een gepolijste lens, pak de, nu schone, lens terug.

Nu de lens schoon moet je deze terugzetten op het gebouw.....

... je ziet dan een diavoorstelling op het witte doek.

Je ziet dia’s van 4 verschillende vormen, je moet deze vormen in de juiste volgorde indrukken op de spits van de toren. Zoom dus in op de torenspits

Je moet nu, in de juiste volgorde, de 4 vormen indrukken die je zag op het witte doek

Ais je deze 4 vormen  in de juiste volgorde hebt ingedrukt dan gaat de toren dicht en zakt naar beneden.Je zoomt vanzelf in op de tekstmachine. 

Er is ook een hendel omhoog gegaan.Zoom uit de machine en de rol van de machine komt los, pak de rol.

Alle gebouwen zakken weer in de tafel.  Zoom uit, je ziet aan de andere kant van de tafel 2 smalle kasdeuren  met vreemde sloten op de deuren.

We gaan eerst de rechter kastdeuren openen. Zoom dus in op de rechter deuren.

Je hebt die vreemde sleutel nog in je inventaris, ga naar de rechterkast. Klik op de vreemde sleutel en pas de sleutel aan, aan het slot van de kast.

Steek dan de sleutel in het slot en trek dan de kastdeuren open

Je ziet een ketting met in het midden een koker met 2 handvaten. Trek de handvaten naar beneden en de ketting gaat uit elkaar.

Een deel van de vloer zakt omlaag en daar zie je een trap naar beneden. Ga naar beneden en daar staat de houten kist, 

Zoom in op de linkerkant van de rand. Sleep dan de stervormige knop naar de koperen knop met een kruis en draai dan de knop.

Links aan de voorkant gaat een luik open, er valt een metalen hendel uit. Pak de hendel

Combineer in je inventaris de rol met de hendel, schuif de hendel daarna naar de rol en je hebt dan een rol met een hendel.

Ga terug naar boven en ga naar de kast aan de linkerkant, 

pas je sleutel aan, aan dit slot.

 Maak dan de kast open, 

binnenin zie je een ketting met in het midden een rechthoekige houder. Sleep de rol met een houder naar de rechthoek, je moet hier een code invoeren.

Je hebt nu de aantekeningen nodig, de getallen en de symbolen op de palen rond de tafel.  Je moet op de rol het ontbrekende getal van de 4e paal invullen. Maar wat is dat ontbrekende getal. Start bij de paal rechts onderaan, bij de pijlen.

Het eerste getal is dan 0507 en het tweede getal is 1015: het verband is x 2 + 1 =

0507 x 2 + 1 = 1015

1015 x 2 + 1 = 2031

2031 x 2 + 1 = 4063

4063 x 2 + 1 = 8127

Het ontbrekende getal op dee 4e paal is dus 4063. Vul dus dit getal getal in op  de houder met de rol en......

De rol gaat draaien en er komt een trap naar beneden. Ga de trap op. Boven zie je rechts een houder voor een hendel maar je mist de hendel nog.

Links tegenover de hendel zie je een paal, klik op de knop bovenop die paal en je kan dan een houten roos pakken.

 Ga een etage naar omlaag, je zie allemaal deuren of panelen met een houten roos in het midden behalve 1 deur.

 Zoom in op het midden van die deur en sleep de houten roos naar het gat.

Een paneel draait om en daar vind je de hendel, pak de hendel. 

Ga terug naar boven. Zoom in op de houder rechts en sleep de hendel naar de houder, 

trek de hendel omlaag.

Er komt een stuk doek met touwen tevoorschijn, klik op de touwen en.......

....... je vliegt naar buiten aan de parachute en je beland op een berg stro in een binnenplaats.

 Je ziet 3 sokkels, op de linker sokkel staat pot met bloemen. 

Op de sokkel in het midden staat een standbeeld en op de rechter sokkel staat een kleine piramide. 

Tegen de muur staat een waterput en in het midden in de grond is een put met een rooster.

Klik op de put met het rooster, je ziet een hendel liggen onder het rooster.

Klik op de Oculus, je ziet dan tandwielen en een as die naar de sokkel met de bloemen gaat.

Zoom in op de rand van de bloemen sokkel, je ziet tandwielen en springveren.

Draai aan de wielen links en rechts tot de blauwe pallen de veren helemaal indrukken.

Nu kan je de bronzen knop draaien, de as gaat draaien en het rooster boven de put schuift weg.

Pak dan de hendel uit de put.

Ga naar de waterput, op de deksel zie je 4 ornamenten en de middelste 2 kan je verschuiven.

Je ziet dan een kruisvormig gat voor op de rand, sleep de hendel naar dat gat en.....

...... draai de hendel linksom. De plaat zakt omlaag en je ziet de volgende puzzel, zoom in op de puzzel.

Je ziet 7 symbolen en deze moeten eerst in de juiste volgorde gezet worden op de middellijn.

Klik op de Oculus en je ziet bovenaan de volgorde van de symbolen.

Onderop staan cijfers 1 t/m 7, als de symbolen goed staan dan moet je de symbolen naar boven schuiven in de volgorde 1 – 7.

Je kunt het middelste deel van de gleuf gebruiken om de symbolen in de goede volgorde te zetten

Daarna schuif je alle symbolen omhoog, in de aangeveven 1 t/m 7 volgorde

Wanneer je alles goed gezet hebt dan gaat de deksel van de waterput open. 

Ga naar rechts en zoom in op de rand, je ziet daar een stenen bloem met 2 koperen pijlen.

Draai de bloem zodat de pijlen naar elkaar wijzen, 

een klep gaat open met daarin een deel van een mechanisme. Pak dat deel van een mechanisme

Zoom in op de bloemen en tussen de bloemen vind je een vleugelmoer, pak die moer.

Bekijk het mechanisme in je inventaris, sleep de vleugelmoer naar het onderdeel. Draai dan  de vleugelmoer rechtsom en je hebt een draaiwiel voor een lier.

Zoom uit en zoom dan in op de tandwielen, op de rechterzijde van de waterput er, sleep het wiel naar de as.

Draai het wiel linksom en een schaal komt omhoog. Pak het stenen ornament uit de schaal.

Ga dan naar de sokkel met de kleine piramide, sleep het ornament naar de voorkant van de sokkel.

De piramide gaat open en je ziet een masker, 

zoom in en pak het masker.

Ga dan naar de sokkel met het standbeeld en zoom in op het hoofd.Sleep het masker naar het hoofd, de voorkant van de sokkel gaat open.

Trek aan de hendel en een capsule valt van het dak en in de handen van het beeld

Pak de capsule uit de handen van het standbeeld.

Ga terug naar de sokkel van de kleine piramide, zet de capsule in de sokkel.

Klik dan op de Oculus en je ziet cijfers op de capsule, ook zie je romeinse cijfers op de koperen driehoeken.

Je ziet 4 schijven met cijfers (A, B, C, D) , je moet nu draaien met de schijven zodat de som van de kolom met cijfers gelijk is aan het getal van het  romeinse cijfer. 

Je moet puzzelen, ik vind de beste manier is om te beginnen met het cijfer XI. Er staan maar 2 cijfers 4 op de schijven en die moeten allebei boven XI staan, deze schijven moet je niet meer verdraaien. Kijk dan naar het cijfer  IV, dat kan je alleen maken met 4 x het cijfer 1 en je mag 2 schijven niet draaien. Daarna is het niet zo moeilijk meer.  

NB Louis: In tegenstelling tot Dick vond ik het makkelijker om deze puzzel op te lossen door VI en V op te lossen. Als je VI en V oplost, met XI in het midden, dan is gelijk de hele puzzel opgelost

De top van de capsule gaat open, trek deze verder open en pak de brief uit de capsule.

Als je de brief hebt weg geklikt dan komt dan komt Leonardo de binnenplaats opgelopen.  

Nadat Leonardo is uitgesproken ga je naar

Hoofdstuk 5: Turijn

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst door Dick Leeuw. Screenshots door Louis Koot