2011:Walkthrough door: Louis Koot

Indiana Jones Fate of Atlantis kun je geheel met je MUIS spelen. Indiana Jones verhalen spelen zich af in de tijd van vlak voor, tijdens en vlak na de 2e Wereld Oorlog. In deze game neemt Indy het dus op tegen de Nazi's. Voor alle duidelijkheid......Dit is geen vechtgame maar echt een point and click Adventure game. In 1 van de 3 scenario's moet er echter op een paar momenten wel eventjes met de vuisten gevochten worden maar dat stelt echt niet zo veel voor.

Je opent het menu scherm, waar je kunt Saven, Laden en afsluiten, door op je F1-toets te drukken.

Wil je Saven dan klik je op Save. Wil je Laden dan klik je op Load. Wil je Afsluiten dan klik je op Quit en dan op je Y-toets. 
Als je wilt Saven dan klik je dus op Save. Je komt dan in het Save Game scherm.

In het Save Game scherm klik je op een cijfer in het scherm en dan typ je een naam voor je Save Game. Klik dan op OK.Je kunt de game spelen volgens 3 scenario’s. Aan het einde van het INTRO SPEL moet je dan kiezen welk scenario je wilt gaan spelen. Je kunt kiezen uit het Sophia scenario, het Denk scenario en het Vecht scenario.  Deze Walkthrough behandelt eerst het  Algemene Hoofdstuk 1, dan Hoofdstuk 2: Het Sophia scenario. En dan: Hoofdstuk 3: Het Denk scenario en dan Hoofdstuk 4: In Atlantis. Het Vecht Scenario doe ik niet

Hoofdstuk 1 is voor elk scénario's hetzelfde. Sommige dingen en puzzels zijn elk spel weer anders

Hoofdstuk 1: 

Op zoek naar het "The Lost Dialoques of Plato" boek: 

Barnet College

Indiana Jones duikt door een raam van het Barnett College en komt terecht op de rommel zolder van het College. De zolder staat vol met archeologische spullen zoals beelden en urnen. Onze Indy is op zoek naar een bepaald beeldje. Je kunt, als je wilt, op je gemak rondkijken en overal op klikken waar je maar op kunt klikken. Indy zal niets pakken, maar heeft wel overal enig commentaar op te geven. De bedoeling is echter dat Indy zo snel mogelijk het beeldje vindt waarna hij op zoek is.

Links achter Indy staat een raar standbeeld (peculiar statue) in de hoek. Voor dat rare beeld zit een luik in de vloer. Klik op het "Peculiar" Standbeeld en.....Om het standbeeld nader te bekijken gaat Indy dus op het luik in de vloer staan en.....het luik breekt en Indy dendert door het luikgat omlaag en beland een etage lager in een opslagkamer

Ook in deze opslagkamer kun je van alles bekijken, maar Indy zal niets pakken. Rechts zit weer een luikgat in de vloer en bij dat luikgat ligt ook een Touw (Rope). Klik op het Touw en.....Indy verliest zijn evenwicht en valt weer door het lukgat verder omlaag en beland op de vloer van de Bibliotheek.

Je moet weer even wachten tot Indy weer bij zijn positieven is gekomen. Er staat een schoolbankje en er zijn boekenkasten vol met boeken over potten, gereedschap, wapens, opgravingspekken en beelden. Het touw dat Indy probeerde op te rapen, hangt uit het gat in het plafond naar beneden te bengelen.

De boekenkast die helemaal links aan de muur staat bevat boeken over beelden (books on statues). Klik op die linker boekenkast om er een boek uit te pakken en.....helaas...de boekenkast valt om, boven op Indy en.....de vloer stort in en Indy valt weer omlaag en is weer even van de wereld.

Weer een opslagruimte. Op de lange tafel staan 4 Kattenbeeldjes (cat figurine). De tafel staat tegenover een oranje nis en in die nis is een "kolen glijbaan" naar de stookkelder. Klik op het meest linker Katbeeldje en......Het linker katbeeldje blijkt een echte kat te zijn die het niet leuk vindt om te worden aangeraakt. Indy schrikt en wankelt achteruit de nis in en dendert via de glijbaan omlaag naar de Stookkelder.Aan de muur staan 3 kasten. Als Indy weer terug wakker is geworden klik je op elk van de 3 kastdeuren om ze te openen. In 1 van de 3 kasten vindt Indy dan het Gehoornde Stier Beeldje (horned statue) waar hij naar op zoek is. Het beeldje kan in elk van de 3 kasten staan, dus je moet ze alle 3 wel openen.

Indy pakt niet vanzelf het beeldje uit de kast, Dus klik op het Beeldje om het uit de kast te pakken

Als Indy het beeldje uit de kast heeft gepakt gaat hij vanzelf terug naar het kantoor. In het kantoor staan Marcus en Mr Smith op Indy te wachten.

Mr Smith vraagt aan Indy of hij het gehoornde beeld van de stier heeft gevonden. 

Smith heeft een sleutel die in het slot in de bodem past en hij vraagt Indy om het beeldje open te maken. 

Uit het beeldje komt een kleine Metalen Kraal (bead) tevoorschijn.

Indy zegt dat het beeldje nep is. Mr Smith trekt een pistool en bedreigt Indy en Marcus en hij eist het beeldje op. Indy leidt Smith dan even af met een vraag over een vluchtauto. Mr Smith kijkt dan even om, om uit het raam te kijken, en Indy springt dan boven op hem. Er ontstaat een kort gevecht. Mr Smith weet te vluchten met het beeldje, maar moet zijn jas achterlaten.In de jas vinden Indy en Marcus een paspoort. Mr Smith heet in werkelijkheid Klaus Kerner en is een geheim agent in dienst van het Nazi Duitsland Rijk, het zogeheten Derde Rijk onder Hitler. 

Indy bekent nu aan Marcus dat het beeldje helemaal geen nep is. 

Verder vinden Indy en Marcus in de jas een oude aflevering van het  National Archaeology tijdschrift.

 Het artikel is verlucht met een foto van Indy en zijn ex-assistente Sophia Hapgood.

Het artikel gaat over een opgraving in IJsland waar Indy een paar jaar geleden de leiding over heeft gehad, samen met Sophia Hapgood. Indy vertelt aan Marcus, dat Sophia nu een medium is en in New York les geeft over paranormale zaken. Indy besluit naar New York te gaan om Sophia te waarschuwen voor de Duitse spion. Indy neemt dus het vliegtuig naar "The Big Apple" of te wel... New York

New York:

Theater. 

Indy staat voor het theater waar Sophia Hapgood haar paranormale voorstelling geeft. Onder het speelscherm zie je nu het Actiescherm waarin de acties staan die je Indy kunt laten uitvoeren. Het scherm rechts onder is je inventory. Je hebt het National  Archaeology tijdschrift in inventory. Om Indy een actie te laten uitvoeren klik je in het Actiescherm op de betreffende actie en dan in het speelscherm op de plek waar Indy de actie moet uitvoeren.

De acties die je Indy kunt laten doen zijn dus:

  • Give = Geef aan. 

  • Open = Maak open. 

  • Close = Maak dicht. 

  • Pick up = Pak op. 

  • Talk to = Praat met. 

  • Look at = Bekijk. 

  • Use = Gebruik. 

  • Push = Duw. 

  • Pull = Trek

Je kunt echter ook soms rechtsklikken om een bepaalde actie uit te voeren. Als Indy bijvoorbeeld een deur moet open dan rechtsklik je op de deur om de deur gelijk te openen. 

Het theater heeft een tickethok waar de kaartjesverkoper of verkoopster in zit. Klik in het Actiescherm op "Talk to" en plaats je cursor dan op het tickethok zodat je leest "Talk to ticket taker". Klik dan om met de kaartjesverkoper te praten. De persoon in het tickethok zegt dat de show uitverkocht is. Onder in je scherm verschijnen nu wat gespreksopties. Klik op één van de gespreksopties, het maakt niet uit welke, om Indy een antwoord te laten geven. Indy mag echter niet naar binnen want de show is helemaal uitverkocht.

Op de hoek staat een telefooncel. Achter de telefooncel is een winkel die kranten verkoopt. De winkel is nu natuurlijk gesloten maar voor de winkel staat een bord waarop nog 1 krant ligt. Bekijk de krant, dus klik in het Actiescherm op "Look at" en klik dan op de Krant ( Look at newspaper). De krant blijkt de krant van vandaag te zijn. Klik in het Actiescherm nu op "Pick up" en dan weer op de krant (Pick up newspaper) en Indy pakt de krant. De krant verdwijnt naar de inventory. Ook in inventory gebruik je de commando's in het Actiescherm om items te bekijken, te pakken en/of te combineren.

Bij de telefooncel begint de Steeg. Loop een scherm naar rechts, dus loop de steeg in. Indy komt bij de zijdeur van het Theater. Er staan een boel kisten in de steeg. Via de zijdeur of de kisten kan Indy het theater in. Er zijn 3 manieren waarop Indy hier het theater in kan. Wil je alle 3 manieren uit proberen dan stel ik voor dat je nu even je game saved. 

Manier 3 is de ideale manier om binnen te geraken. Ik ga binnen via Manier 3, maar zal Manier 1 en manier 2 ook eerst even uitleggen

Indy het theater in brengen: 

Manier 1: Slijm je naar binnen:

Rechtsklik op de zijdeur en.....de deur gaat open en.....Biff komt naar buiten. Biff is de portier/uitsmijter van het theater en het is zijn taak om te voorkomen dat onbevoegden via deze zijdeur naar binnen proberen te gaan. 

Er verschijnen gespreksopties. Om nu door Biff binnen gelaten te worden moet je de juiste gespreksopties gebruiken. Biff is niet alleen groot en zwaar, hij is ook een grote fan van Sophia, dus je moet nu alleen die opties gebruiken die de goede dingen over Madame Sophia zeggen. Gebruik deze opties:

  1. I'm here to enjoy Madame's outrageous orations. 

  2. Of course not. Madame Sophia's a serious thinker. 

  3. No kidding. I think she's the greatest. 

  4. .....yeah, she's very smart.

  5. .....the way she makes things so easy to understand?

Indy mag nu naar binnen en beland op het podium waar Sophia haar praatje staat te houden.

Manier 2: Sla Biff in elkaar:

Praat met Biff maar maak hem nu kwaad. Dus gebruik deze opties:

  1. Let me in, you Darwinian nightmare. 

  2. What do you think. 

  3. Why should I, you fat tub of lard?

Biff wordt nu echt kwaad en je moet nu met hem gaan knokken. Onder in het scherm verschijnen de gezondheidsmetertjes van Indy en van Biff.  Je moet Biff nu raken om te zorgen dat zijn groene metertje eerder leeg is dan het groene metertje van Indy. 

Klik steeds snel achter elkaar op Biff's hoofd om dit voor elkaar te krijgen. Dit is de enige manier waarop je kunt vechten....door te klikken op je vijand en dat kun je het beste op het hoofd doen. Raak je Biff sneller dan dat Biff Indy raakt dan is Biff eerder uitgeschakeld dan Indy. Klik je te langzaam, of niet accuraat genoeg, dan red Indy het niet. Als Biff bewusteloos op de grond ligt dan loop je door de zijdeur naar binnen. Indy beland dan ook op het podium.

Manier 3: Via de brandladder: ( de beste manier)

Loop in de steeg zo ver mogelijk door naar rechts. Je ziet dan nog veel meer kisten en.....je ziet dan de brandladder. Om de brandladder te bereiken moet Indy nu wat kisten uit de weg schuiven en dat doe je met de "Pull/Push" opdrachten. Klik dus eerst steeds in het actiescherm op "Pull" of op "Push" en dan op de kist die je uit de weg wilt schuiven/trekken.

Duw, dus "Push", de voorste krat vooruit. Loop dan verder door naar rechts. Duw de volgende krat vooruit en loop dan weer een stukje door tot Indy achter de krat staat die je als eerste vooruit hebt geschoven. 

Schuif deze krat nu, via "Push", terug en loop dan weer een stuk door. Indy staat dan bij de laatste kisten waarachter de brandladder hangt. Duw de volgende  krat weg en klik dan op de Brandladder  en...Indy klimt via de brandladder omhoog en komt terecht op het Podium en wordt gelijk aangesproken door de Stageman. De man denkt dat Indy de nieuwe portier is. 

Geef de man een antwoord. Het "gesprek" wordt dan vanzelf beëindigt. Praat weer met de man, dus klik met "Talk to..." op de man en......Je ziet dan nu even de Show van Sophia Hapgood en hier moet je even geduldig naar kijken.  Sophia verteld over Atlantis en toont een paar dia's op het grote scherm. Dan beland je terug bij de stageman.

Klik weer met "Talk to" op de stageman om het vervolg van Shopia's show te zien. Sophia vertelt verder over de ondergang van Atlantis en vertelt ook over Nur-Ab-Sal..de Grote Geest die haar leidt.  Je komt dan weer terug bij de Stageman. Praat weer met de man en gebruik nu de volgende opties:

  1.  "Isnt there something you'd rather be doing?" 

  2. "Don't you ever read?". 

  3. "What if I give you something to read?"

Als Indy de stageman iets te lezen geeft dan zal de man hier eventjes weg gaan om ergens rustig te gaan lezen. Klik dus in het Actiescherm op "Give" en dan in inventory op de Krant en klik dan op de Stageman (Give newspaper to stagehand) om de krant aan de stageman te geven. De man verdwijnt nu met de krant en vraagt Indy of hij de lampen wil bewaken.

De kast, waar de stageman, voor stond, is het bedieningsconsole voor de Nur-Ab-Sal pop, die voor de kast aan een touw hangt. De kast heeft 3 hendels en een rode knop. In het scherm van de kast zie je 3 rode lampen. Je moet nu op de hendels klikken om de 3 rode lampen groen te maken. Hiervoor gebruik je de "Push" opdracht. 

  • Klik dus op "Push" en klik dan op de linker hendel. De 3 lampen worden geel. 

  • Klik weer op Push en dan op de rechter hendel en..de 3 lampen worden groen. 

  • Klik weer op "Push" en dan op de rode knop en.....

De Nur-Ab-Sal pop slaat op hol en hierdoor is Sophia gedwongen om haar show voortijdig te eindigen. Sophia ziet dan wie verantwoordelijk is voor het sturen van de pop en ze gaat naar Indy toe. Indy en Sophia gaan naar het kantoor om daar met elkaar te praten. 

Indy en Sophia gaan naar het kantoor. Er blijkt ingebroken te zijn en Indy denkt dat die Kerner de dader is. Indy loopt even naar buiten maar ziet geen Kerner. Als Indy weer naar binnen is gegaan zien we die Kerner achter de kisten opduiken. Kerner pleegt een telefoontje en verdwijnt dan. Terug in het kantoor volgt er een gesprek tussen Indy en Sophia waarin je een paar keer een  gespreksoptie moet gebruiken 

Sophia verteld, dat in de krant stond, dat een Duitse wetenschapper een uranium atoom heeft weten te splitsen. Zo wil hij het Derde Rijk van energie voorzien. Omdat praktische toepassing hiervan nog mijlenver in het verschiet ligt, zijn de nazi's alvast op zoek naar de kracht van Atlantis

Indy neemt Sophia niet serieus, alhoewel hij haar een goede wetenschapper vindt. Gebruik de optie  'Yet you've been concealing important artifacts'. Indy en Sophia krijgen dan een woordenwisseling omdat Indy vindt dat Sophia geen belangrijke archeologische vondsten had mogen stelen. Sophia vindt echter dat ze best iets voor zichzelf mag houden. Sophia gaat zich dan  omkleden achter het kamerscherm en zegt dan dat Indy een kleine koperen Kraal moet pakken uit de la in het bureau. Indy vindt de kraal en Sophia stopt het koperen kraaltje dan in haar halsketting

Het kraaltje zou gemaakt zijn van "Orichalcum", een stof die Plato in zijn boek over Atlantis beschreef. Heel even knippert het licht en beeft de aarde en verschijnt de geest van Nur-Ab-Sal. Sophia zegt dat de geest heel dichtbij is. De geest vertelt haar, dat ze om Atlantis te kunnen vinden, eerst het "The Lost Dialogue of Plato" boek moeten vinden Indy gelooft het allemaal niet zo. Maar uiteindelijk besluit Indy om, samen met Sophia,  naar IJsland te gaan. Terug naar de plek, waar Sophia de ketting vond. Een zekere Björn Heimdall is daar nu bezig met een opgraving. We belanden dan in:

Ijsland

 Ik neem aan dat je nu wel weet hoe je Indy bepaalde acties moet laten doen via de commando's van het actiescherm. Vanaf nu ga ik dit niet meer uitgebreid uitleggen. Ik beperk me nu tot kreten als "Praat met...." "Pak op...." enz...... Indy en Sophia zijn aangekomen bij de opgraving op IJsland Links is de ingang van de grot waar de opgravingen hebben plaatsgevonden. Loop dus de grot in. In de grot is Dr. Heimdall bezig om een ijzig object uit de ijzige grot muur te bikken.

Praat met Dr.Heimdall en gebruik een paar gespreksopties tot je Heimdall kunt vragen over Plato’s Lost Dialoque boek. Vraag dan: "Have you ever heard of "Plato's Lost Dialoque"?  Heimdal vertelt dan dat je met ene Costa en met ene Sternhart moet gaan praten. Sluit dan af met "Well, so long". Verlaat de grot en buiten loop je terug naar de truck. Klik "use" op de truck en......Indy en Sophia rijden terug naar het vliegveld. De kaart verschijnt dan weer in je scherm. 

Je moet nu de game "vertellen" waar je nu naar toe wilt reizen. 

Je kunt terug naar New York of naar de Azoren of naar Tikal. Klik op de Tikal locatie en......we belanden dan in:

Tikal.

Jungle:

Indy en Sophia zijn op Tikal beland en staan aan de rand van de jungle. In je inventory heb je Indy's Zweep. Rechts is de Ingang (Entrance) van de jungle. Op het jungle pad staat een wild zwijn (rodent). Loop het jungle pad in tot aan het wilde zwijn. Loop dan door en.....het wilde zwijn loopt ook weg en gaat dan verder op staan. 

Er zijn nu 6 donkere paden die Indy in kan lopen. Alle 6 paden heten "Dark Jungle Pad". 

Nummer de paden, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4, 5, 6. Het wilde zwijn staat voor pad 3. 

Pad 1 brengt Indy terug uit de jungle bij Sophia, dus pad 1 moet je nu niet hebben. 

Als je pad 2 neemt dan komt Indy uit pad 6 weer tevoorschijn. 

Ga je pad 3 in dan jaag je het zwijn terug naar pad 1 en komt Indy uit pad 5 weer tevoorschijn. 

Neem je pad 4 dan.....komt Indy aan de rechterkant weer uit de jungle en dan staat hij bij de Kloof.

Bij de kloof beland moet Indy over de kloof naar de overkant. Maar hoe? Er staat een kale boomstam op de rand. In de boomstam zit echter een gevaarlijke Anaconda slang. Als je probeert om Indy in de boomstam te laten klikken dan weigert Indy dat te doen vanwege de Anaconda. Loop terug de jungle in. Indy komt weer uit de ingang van pad 4.

Indy moet nu het wilde Zwijn naar de kloof zien te jagen zodat het zwijn de Anaconda slang verjaagt. Het wilde zwijn staat nu bij pad 1. Loop pad 1 weer in. Indy beland terug bij Sophia en het zwijn gaat terug naar één van de andere paden. Loop de jungle weer in. Het Zwijn zal nu bij één van de andere paden staan en ik kan je niet vertellen bij welk pad want dat is steeds verschillend. 

Je moet nu met behulp van Indy's zweep het zwijn pad 4 in jagen zodat het zwijn dan uitkomt bij de Anaconda. Als het zwijn nu niet voor pad 4 staat dan moet je er nu eerst voor zorgen dat het zwijn wel voor pad 4 komt te staan. Zorg dan dat Indy bij pad 3 of pad 5 staat en gebruik dan de zweep op het zwijn en......het zwijn loop via pad 4 naar de kloof en....

de Anaconda heeft wel trek in dit lekkere hapje en neemt het zwijn in een wurggreep. Anaconda met zwijn verdwijnen dan de diepte in.Loop nu zelf via pad 4 terug naar de kloof. Klik "Use" op de boomstam en....Indy klimt in de boomstam, de boomstam buigt dan voorover over de kloof en Indy land veilig aan de overkant van de kloof

Indy wordt begroet door Sophia die een veel makkelijker route heeft gevonden om hier te geraken. 

Wel....dat is echt een grapje volgens Lucas Arts traditie. Praat even met Sophia en sluit dan af. We zijn beland bij de:

Tempel:

In de boom, links, zit een Papagaai. Rechts staat een souvenirkraam. In de souvenirkraam hangt een olielamp. Loop naar de tempel (walk to temple) en.....Dr.Sternhart komt uit de tempel en zegt dat Indy de tempel niet mag. Sternhart vraagt wat Indy komt doen. Gebruik deze gespreksopties:

  •  "I hope so, Mr....." 

  •  "What can you tell us about "Plato's Lost Dialoque?"

  •  "What can you tell us about the Temple?".

  • "Why aren't we allowed inside?"  

  • Sternhart wil eerst weten of Indy en Sophia geen ordinaire toeristen zijn. 

  • Alleen echte wetenschappers mogen van Sternhart de tempel van binnen bekijken. 

  • Zeg dus: "I'm Dr. Indiana Jones, is that scholary enough?". 

  • Sternhart is echter niet onder de indruk, 

  • Ga dus verder met "I'd really like to explore the temple".  

Sternhart wil nu dat je hem de titel van Plato's Lost Dialoque boek verteld om te bewijzen dat je echt een wetenschapper bent. Je krijgt nu een lijst met namen waaruit je dus de juiste naam moet kiezen. Je weet echter de juiste naam niet en als je op de verkeerde naam klikt dan krijg je geen kans meer om je fout te herstellen, zeg dus dat je het niet weet,  dus zeg: "I don't know the title". Sternhart verdwijnt. Om de tempel in te mogen moet Indy aan Sternhart dus de titel van Plato's boek vertellen. Tijdens het gesprek met Sternhart hoorde je zo nu en dan die pappagaai, die in de boom zit. Loop naar de boom en praat dan met de Papagaai (Talk to parrot). Vraag de papagaai "Title" en.....de papagaai roept de titel van het boek en dat is dus "Hermocrates". 

Loop weer naar de tempel (walk to temple) en.....Sternhart komt weer tevoorschijn. Praat weer met Sternhart en zeg "About exploring the temple...." en....Sternhart vraagt weer om de titel van het boek, dus zeg nu: "The Hermocrates" en....Indy en Sophia mogen nu de tempel in. Sophia vertelt Indy nog even dat ze die Sternhart niet vertrouwt en dan belanden we in de tempel. Links zit een Dierhoofd (Animal head) aan de muur. Rechts in de voorgrond zie je, links en rechts, Spiralen aan de muur.

Bekijk het Dierhoofd en bekijk de Spiralen. Het Dierhoofd mist een neus. Die Spiralen staan onder elkaar. Indy verteld dat de onderste spiraal, in de linker rij, dieper in de muur is geëtst. Het is vervelend dat Sternhart alles in de gaten blijft houden. Als je de tempel weer verlaat dan loopt die sternhart mee naar buiten. Sternhart moet dus even bezig gehouden worden.

Praat met Sophia en vraag haar om die Sternhart eventjes bezig te houden, dus zeg: "Could you talk to Sternhart and keep him occupied?".  Sophia gaat met Sternhart in de hoek staan praten. Loop nu terug naar buiten en loop dan door naar de souvenirs "winkel". Er hangt dus een olielamp in de souvenirs winkel. Pak dan de olielamp (pick up kerosene lamp). Ga terug de tempel in. 

In inventory moet je de olielamp openen, dus klik met "Open" op de olielamp om de lamp te openen. Klik dan met "Use" op de olielamp en klik dan op de onderste spiraal van de linker rij spiralen (use kerosene lamp with spiral design). De kerosine uit de lamp vreet de teer weg en Indy kan nu de spiraal pakken. 

Dus klik met "Pick up" op de spiraal om het te pakken. Gebruik de Spiraal dan op het Dieren Hoofd (Use spiral design with animal head). Indy hangt het spiraal aan het dieren hoofd dat nu wel wat lijkt op een olifanten kop. Het spiraal is dus nu de neus van de "olifant"(Elephant's nose). 

Klik "Push" op de olifanten neus (Push elephant's nose) en.....er gaat een geheim vak in de muur open. Het geheime vak is de graftombe van een Atlantheaan Koning en Sternhart vindt er een Worldstone in, Sternhard grijpt de Worldstone en verdwijnt via een geheime deur in het grijze muurtje.

In de grafnis ligt echter nog een geel koperen kraaltje (bead).  Het is zo'n Orichalcum kraaltje. Pak dat geelkoperen Kraaltje (Bead) uit de nis (Pick up shiny bead). Verlaat de tempel. Rechts achter de souvenirkraam is het pad dat Sophia heeft genomen (Walk to path around jungle).  Neem dat pad dus om terug te keren bij de jeep. Gebruik dan de Jeep en vlieg via de kaart terug naar:

IJsland:

Ga de grot weer binnen. Dr.Heimdal zit nu stijf bevroren in de grot.

 Bekijk de plek in de muur waar Heimdal aan het bikken was (ice-obscured object). 

Het blijkt een aalhoofd te zijn. Bekijk het Aalhoofd (look at exposed eel head). 

Indy vertelt dat een bead in de mond van de aal past. Pak dus de Bead uit je inventory en gebruik de bead dan op het Aal hoofd (Use orichalcum in exposed eel head). Door de hitte van het kraaltje smelt het ijs en kun je het Aalhoofd pakken. Pak dus het Aalhoofd uit de ijsmuur (Pick up eel figurine). Je hebt dan een Aal beeldje in je inventory. Verlaat de grot en gebruik buiten de truck weer en vlieg nu naar de:

Azoren:

Indy en Sophia belanden bij het huis van Dr. Costa. Klop op de deur (Open door) en.....Costa steekt zijn neus buiten de deur. Praat met Costa en vraag  "I hear you know something about Plato's Lost Dialoque?". Zeg dan : "I'm Indiana Jones" en.....Oeps.....dat was niet goed. 

Costa wil verder niet met Indy praten en smijt de deur dicht. Sophia denkt dat ze meer succes zal hebben, dus  praat met Sophia en zeg: "Here, you talk to the man". Je bent dan eventjes Sophia. Klop, als Sophia,  weer op de deur en.....Costa komt nu echt naar buiten. Praat met Costa en gebruik deze opties:

 "Professor Costa? My name is Sophia Hapgood"

  • "I hope my friend didn't pester you too much" en dan 

  • "We need some help from you".

  • "What can you tell us about Plato's Lost Dialoque?". 

  • "Have you read it?" 

  • "Do you have it?" 

  • Can you get it for me?". 

  • "Do you know where we could find it?".

Costa wil alleen vertellen waar het Plato boek is als Indy en Sophia hem een kostbaar Atlantisch artefact geven. Costa wil Sophia's halsketting hebben maar Sophia weigert dit af te staan. Zeg: "Would you do business with my friend here?". Costa wil nu wel met Indy praten over een ruilhandeltje. 

  • Praat dus met Indy en zeg "I think you better take over" en....je bent dan weer Indy. 

  • Klop weer op de deur en praat weer met Indy en zeg "Let's talk about a trade" en dan "I'm offering this mysterious eel figurine".

Costa is nu bereid om zijn informatie te ruilen tegen het Aal figuurtje en hij vertelt dan waar het Plato boek te vinden is. Costa noemt de naam van een collectie waar het Lost Dialoque boek een onderdeel van is. Costa gaat dan terug zijn huis in en Indy roept dan dat de collectie eigendom is van het Barnett College. De naam van de collectie waar Plato's Lost Dialoque boek te vinden, en die dus door Costa wordt genoemd, verschilt per keer.  De naam van de collectie, die jij hier van Costa te horen krijgt, kan zijn:

  • de Dunlop collectie, 

  • de Spraque collectie, 

  • de Ashkenazy collectie, 

  • de Ward collectie, 

  • de Phoenix collectie, 

  • de Shawmol collectie, 

  • de Pearce collectie. 

NB: Er zijn waarschijnlijk nog meer Collectie namen die Costa kan geven. Ik kan je dus niet vertellen welke collectie naam jij van Costa te horen krijgt, dus onthoud de naam want je moet die collectie gaan zoeken in het Barnett College. Ik kreeg van Costa de Ward collectie op als de collectie waarin het Lost Dialoque boek in verborgen is. De Dunlop, de Ward en de Spraque collectie zijn wel de namen die Costa het meest waarschijnlijk zal noemen.

Indy en Sophia moeten dus terug naar het Barnett College en ondertussen zien wij een tussen scène. 

We zien die Nazi spion Kerner in een laboratorium ergens in Duitsland.

Klaus Kerner heeft een ontmoeting met dr. Übermann. Kerner laat het gestolen beeldje zien en overtuigt Übermann ervan dat het uit Atlantis komt. Übermann stopt de Orichalcum kraal, die in het beeldje zat, in de bek van het beeld. De kracht die ontstaat is groot genoeg om een gat in de betonnen muur te boren. Übermann is enthousiast. We zijn dat terug in het:

Barnett College: 

Sophia wil weten waarom ze hier weer terug zijn. Zeg "Plato's Lost Dialoque should be here somewhere". Sophia vraagt of ze moet helpen zoeken, maar dat heeft Indy liever niet, dus zeg "No thanks. You'd just get in the way".  Sophia verdwijnt en zal in Indy's kantoor op hem gaan staan wachten. Het gebouw aan de overkant is waar Indy's kantoor is. Volg Sophia naar het kantoor (Walk to office door).

In Indy's kantoor staat, rechts, een kleine ijskast (ice box). Open de ijskast.

 Er staat een pot mayonaise in de ijskast. Pak de pot (Jar) mayonaise uit de ijskast. 

Verlaat het kantoor weer en als Indy dan weer buiten op de straat staat klik je links in het scherm om het tentoonstellingsgebouw weer binnen te gaan. Loop door naar links, naar de trappen. 

Indy moet nu hier  in het Barnett College op zoek naar het "Lost Dialoque of Plato" boek. Er zijn 5 plaatsen waar dit boekwerk verborgen kan zijn. Waar jij het "Lost Dialoque of Plato" boek vindt is afhankelijk van de collectie naam die jij van Costa hebt gehoord. Die 5 plaatsen zijn wel steeds hetzelfde maar de namen van de collecties op die 5 plaatsen kunnen ook telkens weer anders zijn. Dus ik kan je hier niet exact helpen, dus ik ga je naar al die 5 plaatsen brengen en dan ook vertellen wat je daar moet doen. Ga via de omlaag trap naar de:

Stookkelder:

Rechts staat een kist en op die kist ligt een vieze oude Lap (Dirty rag). Pak de vieze Oude Lap. In de kolennis, links van de kasten, ligt nu een hoop steenkool.

 Pak een Steenkooltje (Pick up coal). Loop door de deur weer naar buiten. Je beland terug in de hal. Ga nu de omhoog trap op naar de:

Bibliotheek:

Rechts voor de omgevallen boekenkast staat een oude schoolbank. Bekijk de schoolbank (Look at school desk). 

Indy vertelt dat er kauwgum onder de schoolbank geplakt zit. Pak het Kauwgummetje (Pick up gum). 

Links ligt dus de omgevallen boekenkast. Bekijk de omgevallen boekenkast. Indy vertelt dan dat de boeken in de kast onderdeel zijn van een Collectie en het kan zijn dat dit de collectie is die Costa heeft geboend. Uit het gat in het plafond hangt nog steeds het touw. Klim via het touw (Use rope) omhoog naar de:

Tussen zolder:

Dit is de zolderkamer direct boven de bibliotheek. Achter, in de hoek, staat een Totempaal. In de kasten, rechts van de Totempaal, ligt een Pijlpunt (Arrowhead). Bij de linker kasten staat een grote krat (big crate). Duw de grote krat naar rechts, dus klik "Push" op de grote krat. Als Indy de grote krat heeft weg geduwd dan zie een stoffige oude Kist (dusty old chest) in de kast staan. 

Bekijk de stoffige oude kist. Indy vertelt je dan de naam van de collectie waarvan deze kist onderdeel is. Wellicht is dit de Collectie die Costa heeft genoemd. Het kistje zit op slot.

  • Pak de Pijlpunt (Pick up arrowhead). 

  • In het plafond zit het gat waardoor Indy in het begin van de game omlaag is gevallen. 

  • Achter in de hoek staat dus een Totempaal. 

  • Gebruik de pot Mayonaise op de totempaal (use jar of mayonnaise with totem pole). 

  • Indy smeert de onderkant van de totempaal in met de olieachtige mayo. 

  • Klik nu 2 keer met Pull op de totempaal om de totempaal onder het plafond gat te zetten. 

Gebruik (use) dan de totempaal en....Indy klimt omhoog en beland terug op de:

Bovenste zolder:

  • Indy staat dus aan de linker kant op de zolder. Naast Indy staat een Urn op de vloer. Bekijk de Urn. 

  • Indy verteld dat de urn een begrafenis urn is en deel is van de collectie waartoe ook de oude stoffige kist toe behoord.  

  • Open de Urn. Bekijk dan de geopende urn weer. Er zit as in de urn. 

  • Klik nu met "Pick up" op de geopende urn en.... Indy haalt een stoffig sleuteltje uit de urn. 

  • Klim door het vloer gat terug omlaag naar de 

Tussen zolder:

Gebruik het Sleuteltje, die je uit de urn hebt gehaald, op de stoffige oude kist (use dusty key with dusty old chest) en....

Als dit kistje behoort tot de collectie waarvan je de naam van Costa hebt gekregen dan vindt Indy nu het "The Lost Dialoque of Plato" in dit kistje. Heeft Costa je een andere collectie genoemd dat vindt Indy dus het Plato boek niet in dit kistje.

Bibliotheek:

In de bibliotheek ligt dus de linker boekenkast plat op de vloer. De boekenkast ligt met de achterkant omhoog. 
De achterwand van de boekenkast zit vastgeschroefd met 5 schroeven. 

  • Gebruik, in inventory, de Pijlpunt (arrowhead) op de Oude Lap (use arrowhead with dirty rag) om de oude lap om de pijlpunt te wikkelen. 

  • Gebruik dan de Pijlpunt op elk van de 5 schroeven in de boekenkast om elke schroef afzonderlijk los te schroeven. 

  • Je moet dus steeds "Use" klikken op de pijlpunt en dan de pijlpunt op elk van de 5 schroeven gebruiken. Indy zegt steeds dat de schroef los geschroefd is. 

  • Als je alle 5 schroeven uit de kast hebt geschroefd dan klik je "Open" op de boekenkast en.....

Indy tilt de achterwand op en....vindt dan het "Lost Dialoque of Plato" boek  als Costa je de naam van deze collectie heeft gegeven.Was de collectie in deze boekenkast niet de collectie die Costa je heeft vertelt dan vindt Indy dus het Plato boek niet in deze boekenkast. Je zult dan verder moeten zoeken,

Stookkelder:

Gebruik het Kauwgum op de glijbaan (coal chute) in de kolennis. Indy plakt het kauwgum onder zijn schoenen. 

Klik op de glijbaan en Indy klimt via de glijbaan omhoog en beland terug in de:

Kat Kamer:

  • In de Kat kamer zit dus het gat in het plafond, waar Indy in het begin door omlaag is gevallen toen de boekenkast in de bibliotheek op hem viel. Die boekenkast ligt dus over dat plafond gat heen. 

  • In het plafond gat zie je een rood boek.  Gebruik het Steenkooltje op dat rode boek (Use lump of coal with book) en....Indy gooit het steenkooltje naar het boek en het boek valt op de vloer. 

  • Het rode boek ligt dan bij de stapel boeken die al op de vloer liggen. Bekijk het rode boek. Indy zegt dat het een Manuscript is. Pak het rode boek en....het blijkt het "Lost Dialoque of Plato"  boek zijn.

Het kan ook zijn dat je het Plato boek vindt tussen de stapel boeken die hier al op de vloer liggen. De 3 katten, die op de tafel staan, zijn ook onderdeel van een collectie waarvan je de naam mogelijk van Costa hebt opgekregen. Is dat zo dan pak je het linker katbeeldje op. Dit kat beeldje is gemaakt van Was. Glij via de glijbaannis terug naar de:

Stookkelder:

Open het deurtje van de grote kachel/oven en smijt dan het wassen Katbeeldje in de hete oven en....

Als Costa je de naam van de collectie heeft gegeven waartoe dit katbeeldje behoorde dan.,...vindt Indy het Plato boek nu in dit kat beeldje.Ok...dit waren alle mogelijkheden om het "Lost Dialoque of Plato" boek te kunnen vinden. Eén van deze mogelijkheden is dus op jouw spel van toepassing en het is dus afhankelijk van de Collectie Naam die je van Costa hebt gehoord. Als je het Lost Dialoque of Plato uiteindelijk in je bezit hebt dan keer je terug naar Sophia in Indy's kantoor.  Save wel eerst je Game want in het kantoor moet je een keuze maken uit 3 mogelijkheden en je keuze bepaald dan hoe je de game verder gaat spelen.

Kantoor:

Indy meld Sophia dat ie het Plato boek heeft gevonden. Sophia wil het boek zien en Indy toont het haar.

  Je krijgt het boek dan groot in je scherm. Via de paperclips blader je door het boek. Blader dus even door het boek en lees de teksten op elke pagina. 

Gedurende het vervolg van de game zul je dit Plato boek nog veelvuldig raadplegen omdat het aanwijzingen bevat over wat je moet doen met de Ronde Stenen die je gaat vinden, en hoe je ze moet gebruiken. Klik onderaan het boek om het boek weer op te bergen en praat dan verder met Sophia via de gespreksopties.

Sophia begint met te vragen hoe dit Plato boek kan helpen om Atlantis te vinden. 

  • Zeg: "Didn't you notice Plato's tenfols numbering error?" Plato heeft in zijn boek bepaalde datums verwisseld. 

  • Zeg: "Plato's error means distances could ALSO be wrong". 

  • Sophia wil dan weten waarom dit belangrijk is. 

  • Er blijft dan 1 mogelijkheid tot antwoorden over en dat is: "If Plato is right, Atlantis is in the MEDITERRANEAN". 

  • Dus 300 mijlen van Griekenland inplaats van 3000. 

  • Zeg: "Yes! The cradle of civilization". 

Sophia denkt dat Indy gelijk heeft en ze verteld dan dat Nur-Ab-Sal heeft gezegd dat hij uit het Midden van de Aarde komt, en Mediterranean betekent Middelpunt van de Aarde. Geef Sophia 1 van beide mogelijke antwoorden. Sophia voelt een visioen opkomen en gaat met haar handen omhoog staan. Gebruik weer 1 van de 4 mogelijke antwoorden en Sophia vertelt dan over de Worldstone die door Sternhart is gestolen. Sophia verteld dat zij deze Worldstone  heeft gekocht van ene Al-Jabbar in Algiers.

  • Vraag: "Why should he help us?". Sophia twijfelt nu en zegt dat ze de Worldstone ook gekocht kan hebben van ene Allain Trottier in Monte Carlo. 

  • Zeg "I'm readdy to go" en.....Sophia gaat dan nog even tegen Indy aan staan praten en dan....krijg je de keuze uit 3 opties. 

  • Welke optie je nu kiest bepaald hoe je de game nu verder gaat spelen, met of zonder Sophia. 

Je krijgt nu 3 mogelijkheden om Sophia nu te antwoorden

  1. You're right, I better think this through alone

  2. I'd rather tackle this together with you.

  3. I'd rather go into action by myself

Optie 1: Het Denk scenario:

  • Zeg je "You're right, I better think this through alone" dan gaat Indy alleen verder op pad, dus zonder Sophia. 

  • Dit is het Denk scenario.

  • Er zijn veel puzzels op te lossen, maar minder dan in het Sophia scenario. 

  • Er wordt niet in geknokt.

Optie 2: Het Sophia scenario:

  • Zeg je: " I'd rather tackle this together with you", dan ga je het Sophia scenario spelen. 

  • Dit is het TEAM scenario waarin Indy en Sophia gaan samen op pad. 

  • Er zijn veel puzzels op te lossen en Indy en Sophia moeten hier en daar samenwerken.

Optie 3: Het Vecht scenario:

  • Zeg je: "I'd rather go into action by myself", dat gaat Indy ook alleen verder. 

  • Dit scenario bevat heel weinig puzzels maar wel veel knokwerk. 

  • Indy knokt zich dan verder een weg door de game.

  • Maar er zijn natuurlijk ook wel een paar puzzels op te lossen

Deze walkthrough zal alle 3 scenario's verder behandelen en ik begin nu met het Sophia Scenario, dus Indy en Sophia gaan samen verder en er moeten vele puzzels opgelost worden. Wil je de walkthrough logisch blijven volgen dan zeg je dus nu: "I'd rather tackle this together with you" en dan "Yes, I'm sure. We should team up" en dan nog "Let's get going. We can still catch tonight's clipper".....Indy en Sophia stappen samen in de auto en rijden naar het vliegveld.

Op de kaart moet je nu kiezen waar Indy en Sophia naar toe zullen vliegen. Je keuze is Algiers of Monte Carlo. Ga eerst naar Algiers, dus klik op de Algiers locatie en...

.je beland in:

Hoofdstuk 2: Het Sophia Scenario

2011:Walkthrough door: Louis Koot