Journey To the Center of the Earth

2014:Walkthrough door: Louis Koot

Het spel is een zgn. "Point and Click" game. Dus je bestuurd het helemaal met je muis.Het Hoofdmenu scherm is te zien in de Cabine 

Via de STOEL start je een Nieuw Spel.De Control Panel is de "Ga door met het Spel" optie. Het Optiemenu open je door op het Peilglas/Drukmeter te klikken.Via de Monitor kun je Saven en Loaden en via de Deur verlaat je het spel. Tijdens het spelen kom je in de Cabine door op je ESCAPE toets te drukken. Om dan te Saven of om dan een Save Game te laden, klik je op de Monitor en selecteer je een leeg slot om te Saven. Klik dan op Save. Via het Optie Menu kun je diverse geluids -en video opties instellen.

In het spel open je de Inventory door je met je Rechtermuisknop te klikken. Je Inventory Balk moet dan omhoog komen. Om een Item uit je inventory te oppakken klik je erop. Het item komt dan aan je pijltjescursor vast te zitten. Sluit dan je inventory via een klik met je rechtermuisknop. Bij sommige items in je inventory krijg je een schermpje te zien als je de cursor op het item plaatst. In dat schermpje krijg je dan de mogelijkheid om het item te "Gebruiken". 

Om een item terug te plaatsen in je inventory moet je het item er weer terug in klikken.De Computer, links van de balk, bevat alle documenten, notities enz. die je kunt lezen en ook gebruik je de Computer om items te analyseren. Ook gebruik je deze Computer om de foto's en de mail te kunnen bekijken die Ariane vanzelf maakt. Klik op de X, rechtsboven in het scherm, om de laptop weer te sluiten.Ariane gaat rennen als je Dubbelklikt.

Het spel is erg lineair. Dit betekend dat je in elk deel van het spel eerst ALLE puzzels/Actie zult moeten doen voordat je naar het volgende deel van het spel kunt gaan. Vergeet je iets dan verdomd Ariane het gewoon om naar het volgende deel te gaan.Je kunt dialogen overslaan door op je Spatiebalk te drukken.

Om van het ene naar het andere scherm te gaan beschik je over een "Voetjes" cursor. Je zult deze "voetjes" echter niet op ieder scherm krijgen en je zult vaak de juiste plek moeten zoeken om de "voetjes" zichtbaar te krijgen.In de walkthrough gebruik ik de volgende aanwijzingen om van het ene naar het andere scherm te gaan: Middenonder, Linksonder, Rechtsonder, Middenlinks, Middenrechts, Linksboven, Rechtsboven. Hiermee worden de randen en de hoeken van je scherm bedoeld.

1864:

Toen Professor Hardwigg voor het eerst vertelde over zijn avontuurlijke reis naar het "Middelpunt van de Aarde" was de gehele wetenschappelijke gemeenschap zeer sceptisch. Zouden wetenschappers echt geloof moeten hechten aan zo'n fantastisch verhaal, vertelt door iemand uit hun eigen gemeenschap? Een jaloerse rivaal van professor Hardwigg slaagde erin om Hardwigg's geloofwaardigheid te ondermijnen en naarmate de tijd verstreek raakte Hardwigg's verhaal in de vergetelheid en werd verwezen naar het rijk der fabelen.

2005:

Ergens boven IJsland vliegt een helikopter. De helikopter land op een "strandje" van de Sneffels vulkaan en Ariane, een jong verslaggeefstertje op pad om een verhaal te maken voor een bekent tijdschrift, stapt uit de heli en begint meteen de omgeving te fotograferen.  Opeens wordt de helikopter bedolven onder vallende rotsblokken. Ariane mankeert gelukkig niets, maar de piloot is verdwenen en de helikopter is totaal verwoest. Ariane gaat op zoek voor hulp en opeens zakt de grond onder haar voeten weg en ze stort omlaag. Na een val van enige honderden meters omlaag vindt Ariane zich zelf terug op een subtropisch strand. Ze ontdekt vreemde landschappen en een heleboel vreemde objecten. Wat is dit voor vreemde wereld? Wie zijn al die vreemde mensen? Waar komen zij vandaan? Waar ben ik, vraagt Ariane zich af.

Ga mee met Ariane op onderzoek en help haar op haar speurtocht door een vreemde en onbekende wereld en ontdek een vreemde en fascinerende beschaving, verborgen onder het aard oppervlak. Voor een jonge, pas beginnende journaliste is dit de Kans van Haar Leven op een groot verhaal. Maar nadat de eerste opwinding bij Ariane voorbij is komt de grimmige realiteit naar voren: De toekomst van deze wereld is in gevaar. Bijna tegen beter weten gaat Ariane op pad. Welke keuzes zal ze maken? Zal zij erin slagen om de weg terug naar de oppervlakte te vinden? Maakt ze haar Verhaal van Haar Leven? En zal zij het bestaan van deze vreemde wereld "aan de grote klok hangen" en daarmee de het voortbestaan van deze wereld op het spel zetten?

Hoofdstuk 1: Sneffels Vulkaan:

De helikopter vliegt in en land bovenop de vulkaan. Ariane stapt uit en begint gelijk haar camera te gebruiken. 

Dan vallen de rotsblokken omlaag en de helikopter wordt vernietigd.

De Helikopter en de Passage

Loop naar de helikopter om de toestand van de piloot te onderzoeken. Klik op de helikopter deur. De helikopter deur is echter gesloten. 

Links voor de helikopter liggen twee afgebroken helikopter wieken op de grond.

Pak het meest linker Helikopterwiek op. De wiek verdwijnt je inventory in. Klik met je rechtermuisknop om je inventory te openen. Je inventory verschijn onder in je scherm. Hierin komen dus alle items terecht die je Ariane laat oppakken in het spel. Op dit moment zit er de zojuist gepakte wiek in en Ariane's fototoestel. 

Klik op de Wiek. De wiek zit dan vast aan de cursor. Klik met je rechtermuisknop om de inventory weer te sluiten. 

Klik met de helikopterwiek op de helikopterdeur. Ariane wrikt de deur eruit. 

Klik in de deuropening. Je kijkt in de cockpit en je ontdekt dat de piloot verdwenen is. Er liggen wel een aantal spullen in de heli die Ariane goed zal kunnen gebruiken en er hangt een medicijn kistje. Links van het medicijn kistje zie je een half geopend elektrakastje

Pak het Touw, het Mes, de Laptop computer en de Tas.

Open je inventory en hou dan je cursor op de tas....er verschijnt een schermpje waarin je op "Unpack" klikt om de Tas uit te pakken

Uit de Tas komen een Schroevendraaier, Warme Handschoenen, een Aansteker en een Lege Veldfles. Pak gelijk die schroevendraaier uit je inventory en klik hiermee op de Medicijnkist die aan de muur hangt. "Unpack" de medicijnkist en je krijgt dan een Fles Clearing Oplossing, Adhesive Pleister, Verband en een Tube Aspirine in je inventory. 

Pak het Mes uit je inventory en gebruik het mes op het Elektrakastje, links van de medicijnkist, om wat Elektrische Draden in je inventory te krijgen. Klik dan op de Pijl, linksboven in je scherm, om de helikopter weer te verlaten. Weer buiten loop je 1 scherm naar links, via linksonder. Ariane komt bij de rand van het "strand". Je ziet een kale boom en de zee. Ariane zegt dat ze haar kantoor op de hoogte moet brengen van het ongeluk. 

Zegt Ariane nu niet dat ze haar kantoor op de hoogte moet brengen dan heb je in de Heli iets vergeten of er is dan nog niet voldoende tijd voorbij gegaan. Check dan of en wat je vergeten bent of loop gewoon even wat heen en weer en keer dan hier terug. Je kunt echt pas verder met de game als Ariane hier bij de boom heeft gezegd dat ze haar kantoor moet inlichten over haar situatie.,

Open je inventory en plaats je cursor op de Laptopcomputer en klik dan, in het schermpje, op "Use"........ De laptop komt nu helemaal links in het schermpje van je inventory te staan. Klik op dat Computer Monitor Scherm en het computerscherm verschijnt groot in beeld. De computer bevat documenten, een heuse encyclopedie, post en foto's. Klik op de Mail en in het schermpje, links, verschijnt S.O.S. Klik op S.O.S. In het grote scherm verschijnt de tekst van het mailtje. Klik dan op de Mail met de Groene Pijl om je mailtje te verzenden. 

Klik op de X, rechtsboven, om het laptopscherm weer te verlaten. Loop terug, via middenonder van het scherm. Je komt terug bij de helikopter. Loop 1 scherm door naar rechts, via rechtsonder. Je ziet dan een passage welke wordt geblokkeerd door een grote ronde steen. Gebruik je helikopterwiek op de ronde steen om deze te verwijderen.

De passage is nu open. Als je nu niets vergeten bent om te doen hier, dan kun je nu door de passage gaan. Klik in de spleet. Ariane vertelt echter dat het pikkedonker is in de spleet en ze wil de spleet dus niet in gaan. Open dus je inventory en plaats je cursor op de Aansteker. Er verschijnt een klein schermpje boven de aansteker. Klik in dit schermpje op "Use" en de aansteker is nu aan. 

Pak de brandende aansteker dan uit je inventory, sluit de inventory en klik dan met de aansteker op de spleet in de rots en....

...Ariane loopt de donkere "passage" in en dan ........

........Ahahhhh..............

Strand bij de oude mijn en de Kristal Grot:

In de donkere passage is Ariane door een gat omlaag gevallen en tamelijk hard op een strand terecht gekomen. Als Ariane weer bij haar positieven is gekomen ontmoet ze Adam Covelier, de kluizenaar. Adam heeft hulp nodig. Rechts in het scherm verschijnt nu je "Gespreksopties Scherm". 

Klik op een gespreksoptie in het scherm om erover met Adam te praten. Praat dus met Adam en gebruik al je dialoogopties en put ze volledig uit. 

Hulp is wellicht te vinden in de stad Askiam en de stad is te bereiken via het oude mijnpad. Adam vraagt of je een Kristal voor hem wil gaan zoeken. Hij heeft dit kristal nodig voor zijn toverstokje en hij vertelt je nog dat je het kristal in een grot bij het kamp kunt vinden. Het kristal dient ook gepolijst te worden. 

Adam verdwijnt dan. Vlakbij Ariane ligt een stuk Bot op het strand.....Pak dat Bot....het is een "Tip of Bone"

Pak de lege veldfles uit je inventory en klik hiermee op de "eenzame" rots die aan de rand van het strand staat. Wellicht moet je hiervoor Ariane eerst even 1 of 2 passen naar voren zetten.....zoek dan de plek waar je met de Veldfles kunt klikken.....klik plekken herken je dus aan het Handje........

Ariane vult de lege fles dan met water en je hebt dan een Fles met Water. Loop, via de onderkant van het scherm, 1 scherm omlaag.

Je ziet dan de ingang van de Oude Mijn. Links ligt een Schelp. Pak de Schelp. 

Ga de mijn binnen. Het is schemerig donker in de mijn omdat er geen power is. Binnen in de mijn zie je, aan de linker muur, een groot vliegwiel. Aan het vliegwiel steekt het elektrakastje maar er is geen power. Rechtsonder staan 2 kratjes en achterin is een grot. Als je probeert om Ariane de achterste grot in te laten lopen dan wil zij dat niet doen omdat het er te donker is.

Op één van de kratjes, die rechtsonder staan, ligt een "Oude Beitel". Pak de beitel. 

NB: In de oorspronkelijke 2003/2004 versie van de game moest je ook de "Zegels" (Seals) uit het open kratje B pakken. In de gog.com versie kun je die "Zegels" niet pakken omdat Ariane ze niet nodig heeft.

Als Ariane de beitel heeft gepakt verlaat je de mijn weer via de onderkant van je scherm. Ariane staat dan weer buiten de mijn. 

Ga, via de rechterkant van het scherm, 1 scherm naar rechts en ga dan naar het "kamp", aan de overzijde van de rivier. 

Ariane loopt over de planken naar de overzijde. Helemaal onder in je scherm ligt dan een hoop rotzooi waar een oude Lap (Cloth) aan hangt. 

Links ligt een stuk Hout en je ziet ook 2 grafstenen bij een dode boom staan. Ook zie je nu de waterval. 

Loop omlaag naar de troep waar de doek aan hangt en pak dan de Doek (Cloth). 

Ga dan het stuk Hout (Fossilized Wood) oprapen.

Loop naar de 2 grafstenen en klik er op met je handje om in een close-up van de twee grafstenen te belanden. 

Op de linker grafsteen lees je "Ivan Platonov 1830-1872" en aan je cursor zit nu je laptopje vast.  Ariane zegt dat ze de naam wil opzoeken in de encyclopedie.

Klik met je laptopcursor op de linker grafsteen. Linksonder in je scherm gaat dan je computertje flikkeren. Klik dus het computerscherm en..... in je scherm verschijnt nu je laptop. De Encyclopedie functie van je computer is nu geopend. Klik op "Ivan Platonov" en lees wat er over deze vent bekent is. Je leert dat Platonov zelfmoord heeft gepleegd door zich zelf in 1864 te verdrinken. Maar op de grafsteen staat dat Platonov in 1872 is gestorven, dus er klopt ergens iets niet......

Bekijk nu de rechter grafsteen. Je kunt nauwelijks de markeringen zien die op de rechter steen staan. Open je inventory en klik op je flesje "Cleaning Solution" om dit op te pakken. Scroll dan naar rechts door je inventory en klik je flesje schoonmaakspul op de "Cloth". Je verkrijgt zo een "Natte Doek". 

Gebruik de "Natte Doek" op de rechter grafsteen. Er verschijnt nu ook een tekst op de rechter grafsteen: "Armand Latifere 1840-1874" lees je. 

Klik weer met je Computer op de tekst en daarna op je computerscherm, linksonder. In het computerscherm klik je dan op Armand Latifere. Je encyclopedie vertelt je dat Latifere in 1864 is verdwenen op IJsland. Maar de grafsteen vertelt je dat Latifere is gestorven in 1874. Sluit je computer en ga uit het grafstenen scherm. Achter de grafstenen zie je de waterval. Klik met je voetjes op het zand, links van de waterval. Ariane loopt nu richting de waterval en ze komt op het volgende scherm. Je ziet de ingang van de Kristal Grot. Ga de grot binnen.

In de grot zie je een "Blaasbalgkastje" en achterin de grot zie je een ladder. Klik op de ladder. Ariane loopt naar de ladder. Boven de ladder zie je een Geel Kristal in de muur steken. Klik op de ladder en Ariane klimt omhoog.  Open je inventory en plaats je cursor op de Handschoenen en klik dan op "Use" en........ Ariane trekt de handschoenen aan (er blijft 1 handschoen in je inventory). Scroll naar rechts en pak die Oude Beitel op en klik hiermee op het stuk fossiele hout. 

Pak dan de Beitel/Hout combinatie uit je inventory en klik hiermee op het Gele Kristal. Ariane hakt het kristal los en dit verdwijnt je inventory in.

Sluit dit scherm en keer, via midden onder, terug naar de voorzijde van de grot. Klik nu op het "Blaasbalgkastje". Je komt in het Blaasbalg scherm.

Pak het gele kristal uit je inventory en plaats het kristal bovenop de standaard. Klik dan 1 keer op de blaasbalk.

 Ariane vertelt je dan dat ze polijspoeder moet hebben omdat het kristal gepolijst moet worden. Aan het kastje hangt een flesje en in dat flesje moet het polijspoeder worden gedaan. Sluit het scherm en ga, via midden onder, de grot weer uit. Buiten gekomen zie je, rechtsonder, een laag en langwerpig groen bosje. Boven het bosje zie je wat rotsblokjes in het zand liggen. Beweeg je pijltje nu heen en weer over het bosje, of bij die rotsblokjes, en je zult dan het "Handje" krijgen. Klik dan met je "Handje" en Ariane raapt daar een handvol zand op

Ga dan terug de grot binnen en klik weer op de "Blaasbalg". Pak het zand uit je inventory en klik dit op het hangende flesje van de blaasbalg en Ariane doet het zand in het flesje

Klik nu 4 keer op de blaasbalk om het gele kristal te polijsten. Pak het Kristal weer op en stop het terug in je inventory. 

Je hebt nu een "Gepolijst Kristal". Pak nu ook de Blaasbalg want dat scheelt je straks een hoop heen en weer geloop.

Ga, via middenonder, terug de kristal grot uit en dan, via linksonder, terug naar het scherm met de twee grafstenen. Dan, via middenrechts. terug naar de rivier. Klik dan middenonder in je scherm en Ariane steekt terug de rivier over en staat dan weer voor de ingang van de Oude Mijn: Ga de mijn weer binnen

De Oude Mijn:

Achter is de boogdoorgang naar de achterste mijngrot.  Als je het eerder nog niet geprobeerd had dan probeer je nu of Ariane de achterste grot in wil lopen, Ariane weigert dit dus omdat het er te donker is. Links staat het grote vliegwiel. Klik met je handje op het vliegwiel.

Ariane loopt naar het vliegwiel en je komt in de:

Elektra Puzzel:

Je ziet het elektradraden paneel. Rechtsonder zie je dat daar de draden stuk zijn. Open je inventory en ga met je pijltje op je handschoenen staan en klik dan "Use" om de handschoenen weer aan te doen. Pak dan de "Electric Wire" uit je inventory en klik deze draden nu op de kapotte draden, rechtsonder in het paneel. Ariane heeft dan vanzelf haar handschoenen weer uit gedaan, dus doe de handschoenen weer aan ( Klik weer "Use" op de handschoenen)  en pak dan de "Adhesive plaster" uit je inventory en klik dit plakband op de draden, rechtsonder in het paneel. 

Doe je dit juist dan floept de elektra aan en is er licht in de mijn. Sluit het scherm en klik weer in de boogdoorgang en nu loopt Ariane wel de achterste grot in. In de achtermuur steekt een grote ronde deur. Klik met je voetjes op de ronde deur en.........de deur schuift open. Wel.....loop door de geopende deur nu dit gebied uit.

Ariane beland in de Paddenstoeltuin


Oorspronkelijke versie van de game:

Zegeldeur puzzel:

Ok.....hier is dus het eerste verschil tussen de gog.com versie en de oorspronkelijke versie van de game. In de oorspronkelijke versie moet je hier nu de Zegeldeur puzzel oplossen om deze ronde Zegeldeur te kunnen openen. Speel je dus de oorspronkelijke versie dan gaat deze ronde deur nu niet vanzelf open. Je moet dan de puzzel oplossen. En dat doe je als volgt...........Om de Zegeldeur puzzel op te lossen heb je dus de Zegels nodig, die je uit kratje B in de hoofdgrot van de mijn hebt gepakt. Heb je die Zegels nog niet uit kratje B gepakt dan ga je dat alsnog doen:

Keer dan terug naar de ronde Zegeldeur en Ariane vertelt je dat ze:"de Zegels in een bepaalde volgorde in de deur moet plaatsen". Boven de ronde deur staat iets geschreven in de grijze stenen balk. Klik daar op en lees wat er geschreven staat. Je leest: "Het Occident is het tegenovergestelde van de Oriënt. Ons verhaal begint bij zonsopgang. Natuur en technologie gaan ieder hun eigen weg. Eerst degene als wij komen. Dan die ene welke ons voed. Gevolgd bij de ene welke wij uit de mijn halen. Dan breekt de Tijd van Transformatie en Famed Energy aan. Tenslotte zij die ons zullen gidsen".   Sluit dan dit scherm en klik dan weer midden op de deur. Je komt dan in de puzzel

Midden in de deur zie je dan je 12 "Zegels" en in de rand zie je 12 vakjes. Je moet nu elk van de 12 zegels in het juiste vakje plaatsen. Nummer de 12 zegels, van linksboven naar rechtsonder, als: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L en de vakjes, van rechtsboven naar Linksboven, als: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

Plaats dan: A in 6, B in 10, C in 8, D in 9, E in 4, F in 2, G in 11, H in 5, I in 3, J in 12, K in 1, L in 7. 

Doe je dit juist dan gaat de ronde deur open. Ga door de nu geopende deur en Ariane is dan weer buiten en in de:


Paddenstoelen Tuin:

Ariane is dus aan de andere kant weer uit de oude mijn gekomen. Links in het scherm staat een hele grote paddenstoel. Er is verder niets te doen hier, dus ga, via linksonder, door naar het volgende scherm. Je komt dan echt in het paddestoel bos en aan je cursor zit nu vanzelf je computertje vast. 

Klik met je computertje op één van de reusachtige paddenstoelen en klik dan vervolgens op je knipperende computer. Lees over deze "Mushrooms" in de encyclopedie van je computer. Helaas zegt je computer dat deze paddenstoelen van een "onbekend merk" zijn. Sluit je computer.  Zoek nu zorgvuldig dit scherm af. Midden in het scherm, net boven het zandpad, vindt je een bosje piepkleine witte paddenstoelen. Je krijgt er het "Handje". Pak je Mes (Knife) uit je inventory en klik hiermee op die piepkleine witte paddestoelen. Ariane "plukt" er dan een aantal van. 

In je inventory kom je er achter dat deze paddenstoelen een nogal vreemde reuk verspreiden. Ga, via rechtsonder, door naar het volgende scherm. In de verte ziet Ariane dan een Hut, bovenop een reusachtige paddenstoel. Volg het zandpad nu verder naar het volgende scherm. Je komt dan bij twee reusachtige paddenstoelen die door een brug met elkaar verbonden zijn.  Bovenop de linker paddenstoel staat die hut en langs de stam van die paddenstoel kringelt een wenteltrap omhoog. Zoek weer de voetjes, linksonder, om door te lopen naar het volgende scherm. Ariane staat dan voor de wenteltrap paddenstoel. Aan de linkerkant van de paddestoel begint de wenteltrap. 

Klik met je voetjes en Ariane klimt naar boven en komt bovenop de paddestoel terecht en ze wordt begroet door een vent in een rode legerjas. Dit is Luitenant Lenkoff. Je gespreksopties verschijnen. Gebruik alle gespreksopties en ook de eventuele nieuwe opties die je tijdens het gesprek nog krijgt.

Dit is een legeruitkijkpost en om in de stad te komen moet je de hangbrug oversteken. De metgezel van Lenkoff heeft zijn been gebroken en heeft hierdoor erge pijn. Als je het "Pil"  onderwerp gebruikt dan geeft Ariane een pijnstiller pilletje aan Lenkoff. Als je alle opties hebt uitgeput dan zeg je "Goodbye" en dan klik je in het openstaande luik en......... 

Ariane daalt terug de wenteltrap af naar beneden. Ga dan verder 3 schermen naar rechts en je komt bij de 1e Brug. Stop. Voor de hangbrug staan weer twee hele grote paddenstoelen. Voor de rechter paddestoel staat een paddestoel stomp. Klik op de stomp. Je komt in het close-up scherm.  Pak je Mes weer uit je inventory en klik hiermee op de stomp. Ariane snijd er twee langwerpige plakken af. 

Sluit dit scherm en ga terug naar Lenkoff bovenop de wenteltrap paddenstoel. Klik op Lenkoff met je "praat" cursor. Gebruik dan het "Splint"  (Spalk) onderwerp.

 Ariane geeft de twee paddenstoelen plakken aan Lenkoff. Gebruik dan het "Healed"  onderwerp. Lenkoff vertelt dat het wat beter gaat met zijn metgezel maar dat hij hier vandaan moet worden gebracht. Er is echter een Pterodactyl nodig om de vent te vervoeren. Helaas is de Conch, de Hoorn, waarmee een Pterodactyl kan worden opgeroepen, gebroken. Ariane moet dus voor een nieuwe Schelp zorgen. Vraag ook nog even over de "Horn"  en zeg dan weer "Goodbye"

De Hoorn repareren:

Loop, via rechtsonder, 1 scherm naar rechts. Ariane is dan zeer verbaast over wat ze nu weer ziet en links onder in je scherm begint haar computertje te kreunen.

 Klik dus op het computerschermpje en lees dan de "Hi there" e-mail. Het is een e-mail van Ariane's oudere zuster Eva. Sluit de computer en je ervaart dat er geen e-mails verstuurt kunnen worden. Ariane hoopt nu maar dat haar SOS mailtje nog wel is door gekomen. Achter de hut zie je nu ook de grote Ivoren Hoorn. Dat is dus de hoorn die Ariane moet gaan repareren. Klik met je "Voetjes" op de hoorn en Ariane loopt er naar toe.

NB: was je vergeten om de Blaasbalg mee uit de kristal grot te nemen, dan zul je nu eerst helemaal terug moeten gaan naar de kristal grot om alsnog de Blaasbalg te gaan pakken.

Als je de Schelp en dan de Blaasbalg aan de Hoorn hebt bevestigd dan loop je, via rechtsonder, terug naar rechts en terug naar Lenkoff. Klik dan met je "Praat" cursor op Lenkoff en vertel hem dat de Hoorn gerepareerd is (Horn repaired") en............

...... kijk naar het filmpje...........:

Lenkoff gebruikt nu de hoorn om Nils, de Pterodactyl, op te roepen en deze prehistorische vogel komt dan aangevlogen. 

Lenkoff vertelt Ariane het wachtwoord waarmee ze toegang tot de stad Askiam kan krijgen en de Pterodactyl vliegt vervolgens weg met Lenkoff en zijn gewonde maat. 

Ariane staat nu alleen voor de tafel. Klik met je "Handje" op de tafel. 

Je komt in de close-up van de tafel. Op de tafel ligt een Kaart, een Machete en er staat een peervormig flesje. Op het krukje, dat voor de tafel staat, ligt een opgerold touw.

Pak de kaart. De kaart verdwijnt naar de inventory. Klik in inventory dan "Read" op de kaart en.....De kaart verdwijnt de computer in. 

Klik op je computerscherm en klik vervolgens op de "World Map". De kaart verschijnt in het computerscherm. Je kunt er nu niets mee, dus sluit de computer maar weer. Pak vervolgens het peervormige flesje van de tafel op en bekijk dit flesje in inventory. Het is een "Black Powder Pear" en het bevat dus buskruit. Pak de "Machete" van de tafel en pak ook het "Touw" van het krukje. In je inventory kom je er achter dat het touw een "Slender Vine" is.  Sluit het close-up scherm en klik dan weer met je voetjes op het geopende luik en....... Ariane daalt weer af naar beneden. Als Ariane weer onderaan de wenteltrap paddestoel staat dan ga je weer een paar schermen verder naar rechts tot je weer bij de Brug bent beland. Klik nu met je voetjes op de brug en..... Ariane loopt dan nu de brug op en haar computertje begint weer te gillen. 

Klik dus op het computerschermpje en lees de "Re: SOS" e-mail door. Het reddingsteam is onderweg maar het duurt nog wel 2 dagen voor ze gearriveerd zijn. Sluit de computer en klik dan met je voetjes, linksboven op de brug. Ariane loopt verder over de brug en ze beland in de Woestijn. Je ziet een Hut staan en voor de hut staat Adam Covelier, dit is dan ook zijn hut. Ga, via linksonder, 1 scherm verder naar links. Ariane staat dan voor de "oprijlaan" die naar de hut toe gaat. 

Links en rechts van het pad staat een paal en op die palen steekt een dierenschedel. Klik met je computer cursor op één van beide schedels en klik dan vervolgens op het computerschermpje. In je computertje lees je dan over de "Bones". Je leest dat deze dierenschedels van een onbekend prehistorisch dier zijn, dat leefde in het Krijt tijdperk, 1600 tot 1650 voor Christus. Sluit je computer en klik dan je voetjes op de Hut en Ariane loopt er naar toe.

Klik met je "Praat" cursor op Adam, die voor zijn hutje staat. Je gespreksopties scherm verschijnt. 

Gebruik al je gespreksopties, dus vraag Adam over alles. Tijdens dit gesprek vraagt Ariane of ze foto's van Adam's hut mag maken en geeft ze het "Gepolijste Kristal" aan Adam en als dank mag Ariane dan in de hut gaan kijken. Als er niets meer te vragen valt zeg je "Goodbye" om het gesprek af te sluiten. Klik dan met je voetjes in de ingang van de hut. Ariane loopt de hut binnen en ze komt in de voorste Kamer. Er staat een kachel en een bed en rechts is de doorgang naar de achterste kamer. Ga daar nog niet gelijk de achterste kamer in maar klik met je voetjes middenonder in je scherm en........

Ariane loopt omlaag en we zien dan de andere hoek van de voorste kamer. Er staat een boekenkast tegen de linkermuur en verder staat er een ladekastje en een paar stapels boeken op de vloer. Je ziet nu ook de rechter post van de doorgang naar de achterste Kamer. Aan die rechter post hangt een Item. Klik met je handje op dat Item. Ariane pakt het op en steekt het in haar zak. Kijk in je inventory en je ziet dat dit item een "Amulet" is. Sluit je inventory weer en ga nu door de doorgang naar de achterste Kamer.

Ariane is nu in de achterste Kamer. Er staat een tafel en een kist en via middenonder kun je doorlopen naar de andere hoek.

Op de tafel staan 3 potjes/zakjes. Pak de 3 potjes/zakjes......in inventory zie je dat er  kleur pigment in de zakjes/potjes zitten. Probeer de kist te openen......helaas...de kist zit op slot. Loop omlaag naar de andere hoek van de kamer. Er staan hier 2 tafels. Op de linker tafel zie je een kratje met daarin 3 grote witte eieren, waar je niets mee kunt. Op de andere tafel ligt een boek en staat een grote Zilveren Bokaal. Voor het boek ligt nog iets op de tafel. 

Klik met je handje op het "iets", dat voor het boek op de tafel liggen. Ariane pakt het van de tafel en in je inventory zie je dat het een aantal "Stukjes Hout" zijn. Pak het Boek.......Het boek verdwijnt de computer in. Klik op het computerscherm en lees vervolgens dit "Discoveries of a Forgotten World" boek door. Met de pijltjes onder in het scherm blader je door het boek. Je kunt de pagina's 15 en 16 lezen.  Heb je dat gedaan dan sluit je de computer maar weer. Klik nu met je handje op de Zilveren Bokaal. Ariane vraagt zich af wat er zal gebeuren als ze iets in de bokaal zal doen. Pak dus de "Kleine Paddestoelen" uit je inventory en klik hiermee op de Zilveren Bokaal en...........

Ariane doet de paddestoelen in de bokaal en het blijkt een "magische bokaal" te zijn....

......in een filmpje ziet Ariane haar aankomst op het eiland terug en ze ziet nu ook dat de piloot  veilig uit de helikopter is gekomen. 

Na dit filmpje duik je weer je inventory in. Pak de "Stukjes Hout" uit je inventory en klik ze op het Amulet en...... Je komt in de :

Amulet Puzzel:

Het is een ordinaire legpuzzel. Je moet de stukjes hout op de juiste wijze in de uitsparing van het amulet plaatsen. Om een stukje op te pakken klik je erop. Om een stukje te draaien klik je ermee op de Gouden Pijl die je onderaan de Amulet ziet zitten.

Als je het laatste stukje op de juiste plaatst hebt geplaatst dan hoor je "Klik" en ga je vanzelf uit dit puzzelscherm. Kijk dan even in je inventory en je merkt dat je nu een "Geopend Amulet" hebt en dat dit wel eens een soort sleutel zou kunnen zijn.  Ga, via midden onder, terug naar de Kist.  Pak het "Geopende Amulet" uit je inventory en klik ermee op de zilver grijze kist. De kist gaat nu open. In de kist ligt een witte "Buste", 3 witte scrollen" een soort sleutel en wat boeken. 

Klik met je computer cursor op de Buste en klik dan op je computertje. Lees in je computer over dan over "Professor Hardwigg". Sluit de computer en in de kist klik je dan met handje op de 3 witte scrollen. Ook de 3 scrollen gaan naar je computer, dus lees in je computer de "Letter" en de "Union Letter" door. Sluit dan de computer weer en sluit dan ook het kist scherm.

Ga via de doorgang terug naar de voorste Kamer en klik dan met je handje op het gordijn dat in de uitgang/ingang hangt. Ariane staat dan weer buiten voor de hut. Klik rechts in je scherm de voetjes op het einde van de "Oprijlaan", om terug te lopen naar het pad. Klik dan linksonder om een scherm naar links te gaan. Linksonder in het scherm is dan het begin van de 2e Brug.  Klik daar met je voetjes en Ariane staat dan op de tweede, en lange hangbrug. 

Je computer gaat weer schreeuwen. Dus klik maar weer op je computertje en lees het "News Bulletin, June 6" door. In de "normale" wereld dreigt een oorlog tussen China en Amerika los te barsten. Sluit de computer. Ga nu verder over de brug door met je voetjes linksboven te klikken. Ariane komt dan op het volgende brug scherm en dit deel is boven de "Varens" jungle. Hier krijg je geen voetjes, maar toch moet Ariane verder over de brug. Klik nu steeds met je cursor, vlak voor Ariane,  op de brug en ze zal dan steeds een stukje verder door lopen. Blijf dit doen tot je op het volgende scherm bent gekomen. Ariane is dan op het laatste brug scherm. Aan het einde van de brug zie je een Touwladder, aan de linkerzijde van de brug, naar benden hangen. 

Klik met je hand op de touwladder en Ariane daalt via de touwladder naar beneden en ze staat dan onderaan de touwladder op de grond. Ga nu twee schermen naar links en.......... We kunnen  dan niet verder omdat de doorgang is dichtgegroeid door dikke varens. Je krijgt je hand op de varens. Pak de "Machete" uit je inventory en klik ermee op de varens. Ariane hakt wat varens uit de weg en deze vallen op de grond. Pak de afgehakte varens op. 

In je inventory heb je dan een "Groot Blad" gekregen. Rechts naast Ariane krijg je dan de voetjes,  dus klik ze om verder te gaan en...... Ariane komt bij de:

T-Rex:

O.......een grote T-Rex dino doet zich tegoed aan een dode dino. Je kunt klikken wat je wilt maar Ariane weigert om verder te gaan. Zoek de Exit, ergens op de rechterrand van het scherm op en klik daar dan. Ariane gaat dan een scherm naar rechts en je ziet dan die T-Rex van voren. Voor de T-Rex ligt een dode Holle Boomstam.

Klik je hand op de holle boomstam en je komt in de close-up ervan. Ariane moet die T-Rex weg jagen. Maak je inventory open. Pak nu achtereenvolgens de volgende spullen uit de inventory en klik ze steeds in de Holle Boomstam. Doe dit in deze volgorde: Grote Blad, Gekleurd Pigment, Zwarte Poeder Peer en de Slender Vines.....je hebt dan een mooi vuurwerkpakketje gemaakt in de holle boomstam

Gebruik dan "Use" op je Aansteker en pak de brandende aansteker dan uit je inventory en klik ermee op het pakketje dat je nu in de holle boomstam hebt liggen en......Ariane verjaagt de T-Rex met haar eigengemaakte vuurpijlen.

Ga, via links onder, 1 scherm terug en klik dan met je voetjes links naast het lijk van de dino en.......... Ariane rent, rechts van het dinolijk, dan tot  voorbij de dode dino en ze ziet dan de hangbrug weer. Zoek de voetjes in het zand en loop dan verder door naar het volgende scherm en......

Rechts in het scherm zie je dan een Railkar op het begin van een rail staan. Precies op de rechterrand van het scherm zie je nog net een Boom staan. Klik de voetjes bij de railkar om er naar toe te rennen. Een baby dino probeert fruit uit de boom te "plukken" maar het lukt de baby Dino niet erg......

Beweeg je cursor nu over de fruitboom tot je op één van de vruchten je hand krijgt en klik dan en..... Ariane plukt een vrucht uit de boom. Loop terug naar de railkar en.......baby Dino volgt Ariane.......Klik dan met je hand op het railkarretje.

De computer begint weer te sputteren. Klik dus maar eerst weer op je computer en lees de "SAR" e-mail. Het reddingsteam heeft je piloot gevonden en zij hopen dat Ariane niet in het diepe gat is gevallen. Op het karretje staat een "Tredmolen" en je krijgt er het "Handje" op. Pak de zojuist geplukte vrucht uit je inventory en klik hiermee op de Tredmolen en........... Filmpje:

Ariane plaatst de vrucht in de Tredmolen.....Baby Dino klimt in de tredmolen en is nu de "motor" van het karretje. 

Het karretje komt in beweging en brengt Ariane naar:

Hoofdstuk 2: de stad Askiam:

2014:Walkthrough door: Louis Koot