2020: walkthrough door: Louis Koot

Je kunt dit gratis spel downloaden via deze link: Metaphobia download

Na het downloaden en uitpakken van de game kun je de game direct spelen omdat er geen installatie nodig is.

Maar voordat je het spel start raad ik je ten zeerste aan om eerst wat zaken in te stellen via de Winsetup-functie in de spelmap

De game speelt goed met allerlei versies van Windows, inclusief Windows 10. 

Maar via Winsetup kun je de beste schermresolutie, het beste renderingstuurprogramma en filter kiezen of dat je het op volledig scherm of in een venster wilt spelen.

Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou de beste optie is. Sla uw wijziging op

Klik in het startscherm op "New Game" om te beginnen met spelen.

We horen schilder Richard Elmsted, de zoon van de geliefde burgemeester van de stad, Carl Elmsted.

Als burgemeester van de stad probeerde Carl Elmsted de situatie van gewone mensen in de stad te verbeteren. 

Maar kort na zijn verkiezing werd burgemeester Carl Elmsted echter vermoord.

De moordenaar werd snel gearresteerd, veroordeeld en naar de gevangenis gestuurd. De zaak van de moord op Richard's vader werd dus vrij snel afgesloten. Carl's zoon Richard maakt zich echter zorgen over de details en besluit de moord op zijn vader zelf verder te onderzoeken. Zijn hoofdverdachte? De politieke rivaal van zijn vader, Edward Raban. Tijdens het onderzoek zal Richard ontdekken dat de waarheid achter de moord diep verborgen is, dieper dan hij zich ooit had kunnen voorstellen. Richard wil bij zijn onderzoek de hulp inroepen van Judy, zijn ex-vriendin. Maar Richard heeft Judy al zes jaar niet meer gezien en gesproken.

Dag een

Thuis:

We beginnen in de woonkamer van Richard terwijl zijn dochter Patricia thuiskomt van een tijdje weg geweest  te zijn. 

Na een kort gesprek gaat Patricia op de bank liggen.

Als je met je driehoekige muiscursor over een actieve plek zweeft, licht deze geel op. Rechtsklik op de actieve plekken om Richards opmerkingen erover te horen. Linksklik op items / actieve plekken om het te pakken en op te slaan in de inventory

Om het hoofdmenuscherm te openen, klikt u op het pictogram rechtsboven in uw scherm of op de ESC-toets op uw toetsenbord.

Je kunt je spel altijd en overal opslaan. 

Je opent de inventory door linksboven op het scherm op het tas-icoon te klikken.

Rechtsklik op objecten in de inventory om de opmerking van Richard erover te horen. Linksklik op items in inventory om het uit de inventory te halen. Toon objecten in je inventory aan de personages, misschien zeggen ze er iets nieuws en belangrijks over. 

Als je met andere mensen praat, blijf dan praten totdat de gespreksoptie verdwijnt of totdat ze zichzelf herhalen, anders mis je bepaalde belangrijke informatie.

Kijk rond in de kamer.  Rechtsklik op alles waar uw cursor geel wordt, om de opmerkingen van Richard erover te horen. Op de schildersezel staat een onafgewerkt schilderij van een van Richard's kunststudenten. Voor die ezel staat een tafel met verfgereedschap erop. Linksklik op die tafel om er een kwast van te nemen. In het midden van de kamer ligt een schaar op de grond. Pak de schaar van de vloer. Links staat een lage kast tegen de kleine muur. Linksklik op de deuren van die kast om hem te openen en ... Richards vindt zijn mes in de kast en slaat het op in de inventory.

Patricia ligt verveeld op de bank. Linksklikop Patricia om met haar te praten en gebruik vervolgens alle onderwerpen die u krijgt.

Patricia is echter een heel normaal tienermeisje, dus ze wil echt niet serieus met haar vader praten

Richard wil zijn ex Judy nu bellen, dus open de inventory en linksklik op de mobiele telefoon van Richard.

De mobiele telefoon staat dan in je scherm. Patricia en Judy zijn momenteel de enige twee contacten in Richard's telefoon.

Patricia is geselecteerd, dus klik op de pijl-omlaag om Judy te selecteren en klik vervolgens op de groene telefoonknop om Judy te bellen

Judy klinkt niet al te vriendelijk, maar tja.....ze heeft al ook al zes jaar niets van Richard gehoord. Ze stemt er echter mee in dat  Richard haar bezoekt. 

Dus Richard wil nu naar Judy. Klik met de linkermuisknop op de deur en .....

Het BESTEMMINGEN-scherm verschijnt. Klik op Judy en ...

 ......Richard arriveerd in

Judy's kantoor

Richard start automatisch het gesprek. Kies dan voor de andere opties.

Begin met "Apologize" en gebruik dit totdat het uit de lijst verdwenen is. Richard vertelt Judy waarom hij haar heeft verlaten en nooit contact heeft gehad met andere mensen. Judy bedankt hem voor zijn eerlijkheid. Vraag dan Judy over "Herself" en vraag dan "Judy's Help". Judy is dan bereid om Richard te helpen door informatie op te zoeken voor Richards.

Judy werkte ooit met de politie en ze heeft nog steeds toegang tot de politie database vanaf haar computer. Zeg dus je meer wilt weten over Edward Raban, die inmiddels burgermeester van de stad is. Maar Judy zegt dat de moordenaar van Richard's vader al is gearresteerd en dat ze meer bewijs wil over de betrokkenheid van Raban bij de moord op Richard's vader, voordat ze in Raban's gegevens wil gaan snuffelen

Ga naar buiten en het Bestemmingen scherm verschijnt opnieuw. Reis nu naar je.....

Vaders kantoor

Bij binnenkomst in het kantoor van zijn vader kijkt Richard eerst even uit het raam en spreekt een paar woorden ter herinnering aan zijn vermoordevader. Het bureau van Richard's vader staat in het midden van de kamer. Het bureau heeft 2 lades. Je kunt beide laden openen, de bovenste lade is leeg. Dus open de onderste la en ... Richards vindt een fles waterstofperoxide en hij slaat het op in zijn tas.

Er staat een boekenkast aan de muur. Linksklik in de boekenkast en Richard vindt een oud telefoonboek en stopt dit ook in zijn tas

Tussen het raam en de deur hangt een poster en een boekenplank aan de muur. Op die boekenplank staan 5 boeken. Rechtsklik op de poster aan de muur ...De poster het heeft een motto van Richard's vader. Richard vraagt ​​zich af waarom PEACE in hoofdletters op de poster staat geschreven. 

Linksklik de boekenplank die ook aan die muur hangt. Je ziet de 5 boeken die op de plank liggen in close-up. De 5 boeken hebben allemaal een titel.

Je moet de 5 boeken herschikken zodat de eerste letters van de titels PEACE spellen. Het is een simpele verwissel puzzel. Klik met de hand op een boek en hou dan je muis ingedrukt. Schuif het boek vervolgens naar links of rechts, naar een ander boek, en laat je muisknop los. De twee boeken zijn dan van plaats verwisselt.

Van links naar rechts is de oplossing Pride and Prejudice, Electra, Animal farm, (the) Catcher in the rye, (the) Elephant man.

Als je klaar bent ga je uit de close-up en hoor je "Klik". 

In de vloer, voor de grote boekenkast, is nu een van de vloertegels wegschuiven, waardoor een geheim vak zichtbaar is geopent

Linksklik  in dat nu open vloercompartiment en Richard haalt er een verzegelde envelop uit en hij vraagt ​​zich af waarom zijn vader die hier heeft verstopt.

  Open de inventory en rechtsklik da op de verzegelde envelop om er wat documenten uit te halen.  

Rechtsklik op de documenten en ...... Richard leest de documenten

De vader van Richard had geweldige plannen voor de stad en hij dacht dat hij het geld voor zijn plannen kon krijgen van corrupte politici die geld hebben misbruikt.

Richard vermoedt dat Raban hiervoor zijn vader heeft laten vermoorden.

Verlaat het kantoor en ga terug naar het kantoor van Judy.

Judy

Loop naar Judy. Open de inventory. In inventory linksklik op de documenten De documenten zitten dan vast aan je cursor. 

Sleep je cursor dan  naar beneden om de inventory te sluiten en klik dan met de documenten op Judy om ze dan aan haar te tonen.

Na het gesprek wil Judy helpen, dus vraag haar om onderzoek te doen naar Raban. Judy zoekt Raban op, maar de gegevens van Raban zijn beveiligd, alleen de echte Raban heeft toegang tot deze gegevens. Richard wil het kantoor van Raban onderzoeken, dus Judy geeft haar toegangskaart aan Richard waarmee hij elk gebouw in de stad kan betreden. Verlaat Judy en ga naar het kantoor van Raban.

Raban's kantoor

Richard wil niet praten met het receptioniste-meisje omdat hij bang is dat ze hem zou herkennen. Richard moet zichzelf vermommen.

Open de inventory en combineer de schaar met de kwast om de haren van de kwast te knippen.

Sluit de inventory.  Aan de linkermuur staat een koffiemachine. Haal je geld uit de inventory en klik er mee op de koffiemachine.

De machine spuugt een beker koffie uit. Rechtsklik op het koffiebekertje om Richard's opmerkingen hier te plaatsen

Er zit extra suiker in de koffie. Linksklik op het koffiebekertje om het te pakken.

Rechts naast de lift hangt een radiator aan de muur. Linksklik op de radiator. De radiator is heet.

Pak het koffiebekertje uit je inventory en klik het op de hete radiator en ...

Richard zet het koffiebekertje op de radiator. Wacht een paar seconden en rechtsklik dan op het koffiebekertje.

Door de hitte van de radiator is de koffie in het bekertje opgedroogd. Linksklik nu op het koffiebekertje en .....

In je inventory heb je nu kleverige opgedroogde koffie met veel suiker.

Combineer in inventory de kwastharen met de plakkerige gedroogde koffie om een ​​nep snor te maken

Haal de nep-snor uit de inventory en klik erop op Richard en ....... Richard plakt de nep-snor op zijn gezicht.

Nu Richard zich heeft vermomd met een nepsnor, ga je praten met het receptiemeisje.

Het meisje wil een werknemerskaart zien, dus neem de toegangskaart van Judy uit de inventory en toon deze aan het receptioniste meisje en ......

Het meisje meent dan dat Richard de beroemde schilder Salvatore Dali is, maar dat is oke ... Richard mag nu de lift gebruiken.

Klik dus op de liftknoppen, links van de liftdeuren, om de lift te openen. Stap de lift in en .....

Richard belt Judy die vervolgens zegt dat het kantoor van Raban op de bovenste verdieping is. We belanden dan op de bovenste verdieping. Als Richard uit de lift komt, bevindt hij zich in een gang op de bovenste verdieping waar Rabans kantoor is. Aan de deur van Rabans kantoor hangt een kaartscanner aan de muur. Er steekt ook een elektrische schakelkast aan de muur. Als je Richard's toegangskaart door de kaartscanner probeert te halen, kom je erachter dat zijn kaart hier niet werkt. Richard moet dus een andere manier vinden om in Rabans kantoor te geraken.

Linksklik op de schakelkast om deze te openen en linksklik dan nog een keer om de stroom op deze verdieping uit te schakelen.

Nu kan Richard het kantoor van Raban binnengaan, dus linksklik op de deur van het kantoor om daar naar binnen te gaan. 

Op Rabans bureau vind je de smartphone van Raban. Pak de Smart Phone

Richard wil dat Judy in Rabans telefoon kijkt. Er is hier niets anders te doen, dus verlaat het kantoor en ... er komt iemand.

Richards verstopt zich om de hoek en hoort een gesprek tussen twee mannen die de stroom weer aanzetten en dan weer vertrekken

Ga de lift in en wanneer Richards weer in de lobby is, verlaat je het gebouw en reis je terug naar:

Judy.

Praat met Judy over de mannen in de gang en dan over Edward's telefoon en gebruik dan ook de vervolgonderwerpen

In de jaren tachtig werden moorden gepleegd, door een geheime criminele organisatie. Judy denkt dat de mannen in het gebouw van Raban die organisatie hebben bedoeld en ze raadt Richard aan de bibliotheek te bezoeken om wat dingen op te zoeken. Judy zegt ook dat de politie en zelfs de CIA geen bewijs hebben gevonden dat die organisatie bestaat.

Judy kan niets doen met de smartphone van Raban. Dus geeft ze de telefoon terug aan Richard. Verlaat Judy en reis nu naar de bibliotheek

Bibliotheek

Een oudere man leest een boek aan tafel. De bibliothecaris zit achter haar balie. Rechts staat een computer op een tafel. Praat met de bibliothecaris en gebruik alle onderwerpen. Richard heeft een lidmaatschapskaart nodig om de bibliotheek computer te kunnen gebruiken. Richard heeft geen lidmaatschapskaart en hij kan zich nu ook niet registreren als nieuw lid

Praat met de oude man aan tafel en gebruik alle onderwerpen totdat er niets anders is om over te praten.  De man is op zoek naar een vrouw die Mary heet en daarom heeft hij in alle telefoonboeken hier in de bibliotheek gekeken, maar die Mary heeft hij nog niet gevonden. Wanneer het gesprek voorbij is, pak je  het oude telefoonboek uit inventory en geef je het boek aan de oude man en .....

.......de oude man vindt zijn Mary in het oude telefoonboek en hij geeft zijn lidmaatschapskaart aan Richard. 

Pak de lidmaatschapskaart uit inventory en klik ermee op de bibliothecaris en .....

Richard mag de computer gebruiken. Dus loop naar de computer en linksklik er op.

Richard leest een oud artikel over detective Procter, die de moorden in de jaren tachtig heeft onderzocht

Geef de bibliotheekkaart terug aan de oude man en verlaat de bibliotheek en ga terug naar

Judy:

Praat met Judy om haar te vragen het adres van detective Proctor te vinden. Judy zoekt het adres en schrijft het op voor Richard.

Verlaat Judy en reis naar die Proctor-man

Richard komt aan in de straat waar het huis van Proctor is. Klik met de linkermuisknop op de deur van Proctor.

Proctor doet niet open omdat hij zich niet lekker voelt en hij vraagt ​​of Richard naar de apotheek kan gaan om er zijn pillen te halen.

Klik op de pijl naar links of rechts om de straat te verlaten en ga dan via het Bestemmings scherm naar de Apotheek.

Apotheek

De vrouwelijke apotheker staat achter de toonbank en een man steekt dozen door het raam in een opslagruimte. 

Ga eerst met de apotheker achter de balie praten en vraag hier naar het medicijn van Proctor.

Maar Richard heeft een doktersrecept nodig om het medicijn te krijgen. Als je goed naar de dozen man kijkt, zie je dat er een kaart in de achterzak van zijn broek steekt. Ga achter de man staan ​​en linksklik dan op de kaart in zijn broekzak om de kaart te stelen ... Het is een werknemerskaart.

Je kunt met de man praten, maar hij heeft niets belangrijks te zeggen en hij is geen aardige vent.

Toon de zojuist gestolen werknemerskaart aan de vrouwelijke apotheker en .....

Richard doet zich voor als inspecteur van een regionale apotheker en hij krijgt dan de heparine pillen van haar. 

Ga naar buiten en ga terug naar Procter om terug te keren naar zijn straat

Procter

Klop opnieuw op de deur van Proctor en Procter laat Richard binnen en wil zijn pillen. Dus haal de pillen uit de inventory en geef ze aan Proctor

Proctor herstelt onmiddellijk en is Richard dankbaar voor het redden van zijn leven. Proctor slikt niet alle pillen in, dus geeft hij de resterende pillen terug aan Richard. Als Richard en Proctor in de stoelen zitten, klik dan op Proctor om met hem te praten en gebruik alle opties die je krijgt.

Proctor zegt dat de moordenaar van Richard's vader al is gevonden, maar dat hij uiteindelijk wil hij wel helpen. Procter heeft nooit het bestaan ​​kunnen bewijzen van een ondergronds geheim genootschap dat alles in de stad controleert en dat iedereen dood die uit de pas loopt. Maar ondanks dat Proctor nooit heeft kunnen bewijzen dat een dergelijke organisatie de stad bestuurd gelooft hij dat het waar is. Proctor vermeldt een gerucht over het bestaan ​​van ondergrondse tunnels. Proctor zegt ook dat van de moordenaars uit de jaren 80 er slechts één is gearresteerd. Die 'Crazy Mike' is echter helemaal gek geworden en praat alleen in onsamenhangende zinnen. Richard wil die 'Crazy Mike' spreken, die zit opgesloten in het gevangenis hospitaal

Als je klaar bent met praten met Proctor, ga dan de straat uit en ga dan, via de bestemmingen, naar het gevangenis hospitaal

Gevangenis hospitaal:

Bij aankomst staat de dienstdoende officier achter de linker balie. 

Praat met de dienstdoende officier, maar hij laat je die 'Gekke Mike' niet zien tenzij je een psychiater of een politieagent bent. Dus vertrek en ga terug naar:

Judy:

Praat opnieuw met Judy en vraag haar of ze neppapieren kan maken waarmee je kunt praten met die 'Crazy Mike'.

 Er volgt een gesprek en dan maakt Judy neppapieren voor Richard. 

Richard vertelt Judy uiteindelijk waarom hij haar verliet en niet met anderen omging. Verlaat Judy en ga terug naar:

Gevangenis Hospitaal: Crazy Mike

Geef de neppapieren die je van Judy hebt gekregen aan de dienstdoende officier

Je kunt nu 'Crazy Mike' bezoeken en praten, die volgens de dienstdoende officier coherenter is sinds ze hem zijn medicijnen geven Ga naar rechts en klik dan op de kogelwerende glazen wand. Crazy Mike zit achter de glazen wand, dus praat met hem. Stel jezelf voor en kies ervoor om eerlijk te zijn. als je ervoor kiest om te liegen, ontvang je geen informatie van 'Crazy Mike', maar je kunt de eerlijke optie opnieuw kiezen. Gebruik alle opties die je krijgt.

Crazy Mike vertelt over een moordopdracht die hij heeft uitgevoerd voor een man, die helemaal in het zwart gekleed was.

Richard wil Mike's huis onderzoeken op mogelijke aanwijzingen voor de geheime groep waar Mike voor heeft gewerkt. Dus ga terug naar de dienstdoende officier en verlaat dan de gevangenis en ga terug naar Judy. Vraag Judy of ze Crazy Mike's huisadres kan opzoeken. Judy zoekt het op en zegt dat het huis leeg is. Niemand heeft erin geleefd na Crazy Mike. Verlaat Judy en reis naar het appartement van Mike.

Appartement van Crazy Mike:

Linksklik op de stenen in de muur, links naast de deuropening. De muur klinkt hol. Bij de ramen staat een tafel. De tafel heeft 4 poten. 

Linksklik op de tafel en Richard schopt de tafel en een van de tafelpoten breekt af. Pak de tafelpoot.

Haal de tafelpoot uit de inventory en klik ermee op de stenen in de muur en .....

Richard breekt wat stenen uit de muur. Linksklik in het muurgat en .......

Richard vindt een kaart.  Bekijk de kaart in je inventory (rechtsklik)

Het is een kaart van het bos en naar een hut die de geheime schuilplaats van Crazy Mike was.

Verlaat de kamer en .... die hut in het bos is nu beschikbaar, dus ga daar nu heen.

Hut

Ga de hut binnen. Bij de deur staat een mand, het lijkt bijna een tafeltje. In de rechterhoek staat een stellingkast. In de stelling vind je een houten plank, een stok en een wasblokje. Er ligt een kleed op de vloer en links van dat kleed ligt een stuk touw op de vloer.

Pak uit de stelling de houten plank en het wasblok en de stok......als je het was blok pakt dan heb je ook de stok. Pak het touw dat op de grond ligt. Bekijk het wasblok in je inventory ... het is een masief wasblok. Linksklik op het kleed om het kleed te verwijderen. Een valluik zit in de vloer waar het kleed lag. Open het valluik en ga dan omlaag naar de kelder.

Het is donker in de kelder maar je kunt nog net zien dat er een tafel tegen de linkermuur staat.

Op tafel ligt iets dat Richard nodig heeft, maar als je op de tafel klikt, zegt Richard dat hij niets kan zien omdat het hier te donker is. Richard heeft licht nodig. Richard moet een kaars maken en daarom moet hij het wasblok smelten en dat moet hij hier in de hut doen want hij kan het nergens anders doen. Ga terug omhoog via de ladder. Richard moet nu een vuurtje maken om het wasblok te laten smelten.

Pak de houten plank uit de inventory en plaats deze op de mand / tafel, die bij de deuropening staat.

Pak dan de houten stok uit je inventory en klik ermee op de tafel / plank en ......

.. .....als een volleerde padvinder draaid Richard het stokje rond en maakt  vuur. 

Neem het wasblok uit de inventory en smelt het blok was dan in het vuur en .....

Je hebt dan gesmolten was in je tassie. Steek het touw in de gesmolten was om een ​​kaars te maken met een lont.

Pak de kaars uit je inventory en steek hem aan in het vuur.

Ga terug omlaag naar de kelder en zet je brandende kaars op tafel en ......

Door de kaars schijnt nu wat licht op tafel. Linksklik op de linker hoek van de tafel en ......

Richard pakt 2 papieren met symbolen erop van de tafel. Bekijk die twee symbool papieren in de inventory.

Richard heeft nog nooit zulke symbolen gezien. Ga weer omhoog via de ladder en verlaat de hut en loop dan naar links om het bestemmingsscherm te krijgen.

Richard wil nu meer over die symbolen maar Judy kan hierbij niet helpen, dus ga nu terug naar de

Bibliotheek

Terug in de bibliotheek toon je de twee symbool papieren  aan de bibliothecaris. Je hoeft maar 1 van die papieren te tonen

De bibliothecaris kent de symbolen op het kleinste papier niet, maar ze zegt dat de symbolen op het grote stuk papier Sumerisch zijn. Je zou terug kunnen gaan naar Judy om hier te vragen of ze iets weet over de symbolen, maar dat is tijdverspilling omdat Judy niet kan helpen met de symbolen. Dus gebruik weer de computer hier in de bibliotheek en ... Richard vindt informatie over Dr. Blake, die Sumerisch kan vertalen en ook psycholoog, historicus en bioloog is.

Verlaat de bibliotheek en bezoek Dr. Blake op de universiteit

Universiteit: Dr. Blake

Richard gaat automatisch de universiteit binnen en dan staat hij in een lange gang.

Aan de linker muur hangt een prikbord, links van de klapdeuren. Aan de rechter muur hangt een electra kastje. Er han gen  ​​twee berichten op het prikbord. Rechtsklik op elk bericht. De kleine boodschap is  "We hebben geen onderwijs nodig" grapje. Het grote papier is een briefje van een Bryan Kosloff met zijn telefoonnummer, die tegen betaling hulp biedt bij biologisch onderzoek. Zijn telefoonnummer komt terecht in je telefoon.

Ga door de klapdeuren en Richard ontmoet Dr. Blake. Praat tegen hem. Laat Blake dan één voor één de beide symboolpapieren zien

Blake weet ook niets te zeggen over de symbolen op het kleinste papier behalve dan dat het op geen enkele menselijke taal lijkt. Over de symbolen op het grotepapier zegt Blake dat de taal erg oud is, maar dat het papier zelf niet ouder is dan hoogstens 50 jaar. Blake wil echt weten waar Richard het papier vandaan heeft. Richard geeft het papier aan Blake om het te vertalen en hij kan het na 2 dagen terug komen halen. Richard vertrouwt deze Blake echter niet

Verlaat de kamer en Richard belt automatisch Judy en vraagt ​​hier om Blake te bekijken.

Maar Judy kan geen slechte dingen vinden over Blake, maar belooft Blake in de gaten te houden via de camera's op de campus. Via de camera's ziet Judy dan dat Blake een kopje koffie drinkt met 4 klontjes suiker erin. Na dit telefoontje met Jude is dag 1 ten einde en wil Richard gaan slapen.

Dus verlaat de universiteit en ga naar huis en ...... Richard gaat slapen en word de volgende ochtent wakker

Metaphobia: Dag twee

Het is de ochtent van dag 2 en Richard begint de dag met een  gesprek met zijn dochter Patricia.