Röki:

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

Hoofdstuk 1: Home Time

A: Bij het Meer

Tove en Lars zijn bij het bevroren meer aan het spelen. Nou ja.....Lars is aan het spelen en .............. 

Tove vindt dat het nu wel de hoogste tijd is om terug naar huis te gaan. Larsje heeft daar echter nog niet zo veel zin in en stribbelt wat tegen.

Je krijgt nu uitleg over hoe je Tove door de game moet navigeren via de WASD toetsen van je toetsenbord, maar je kunt hiervoor ook je pijltoetsen gebruiken als je dat makkelijker vind

Lars is dan overtuigd van het feit dat het nu toch echt de hoogste tijd is om terug naar huis te gaan en hij rent vast vooruit

Dus wees een grote meid en volg Lars. Standaard zal Tove rennen maar je kunt haar snelheid vergroten door je SHIFT-toets in te drukken.....Tove zal dan een sprintje trekken

Volg Lars een scherm of twee naar rechts en je bereikt dan de Verschrikkelijke Sneeuwman. Lars heeft zich in, of achter, de Sneeuwman verstopt. Er zitten 2 zwarte raven bovenop de sneeuwman. Bij de boom,  rechts, liggen 2 mooie sneeuwballen voor het oprapen klaar. Zwarte Raven spelen een belangrijke rol in de game....je moet ze altijd verjagen ........De game trakteert je weer op een mededeling over hoe je objecten kunt bekijken.

Loop dus dichter naar de Sneeuwman toe zodat je er het oogicoontje krijgt. 

Druk dan je Enter-toets of druk je Linkermuisknop en luister / zie wat Tove zegt.

Tove denkt dat Lars "Hide and Seek" speelt achter de sneeuwman. Druk weer je Enter toets of je Linkermuisknop om het tekstscherm uit de weg te ruimen.

Loop naar de 2 sneeuwballen en zorg dat je er het oog ikoontje krijgt. Druk dan je Enter toets of je Linkermuisknop om 1 van de 2 sneeuwballen op te rapen

Tove bergt de sneeuwbal op in haar rugzak, die je altijd linksboven ziet, en de game legt uit hoe je de rugzak opent en weer sluit.

Loop terug naar de Sneeuwman. Druk dan je I-toets in om de rugzak, en dus de inventory,  te openen en zie......de zojuist opgeraapte sneeuwbal staat keurig netjes in de inventory. Je moet nu de sneeuwbal uit inventory slepen en dan met de sneeuwbal op de sneeuwman klikken. De game vertelt je dat je de sneeuwbal moet selecteren en uit de inventory moet slepen met je Enter-toets. Je kunt dit echter ook met je Linkermuisknop doen, wat ik persoonlijk makkelijker vindt.

Dus selecteer, Linksklik op, de sneeuwbal en hou dan je linkermuisknop ingedrukt. Sleep vervolgens de sneeuwbal uit inventory naar de sneeuwman en laat dan je muisknop los en......

......Tove gooit de sneeuwbal tegen de sneeuwman aan en hierdoor vliegen de 2 zwarte raven weg en komt Larsje te voorschijn,

NB: Rechtsklik sluit de inventory

De game vertelt je dan nu hoe je Tove's dagboek kunt openen door op je J-toets te hakken

Dus ram je J-toets in om het dagboek te openen, je kunt dit op ieder moment in de game doen. Het dagboek heeft meerdere Tabbladen. zoals Map, Notes, Loot en Badges. Ik ga ervan uit dat je zelf de werking van het dagboek kunt uitvogelen want dat lees je onderaan elke pagina. Zal wel de diverse tabbladen even uitleggen.

In Notes noteert Tove steeds haar nieuwe belevenissen en ontmoetingen, en dat kun je dus in Notes altijd terug lezen, per hoofdstuk

In Map vindt je de plattegronden van het gebied waar Tove is. Nu bevat Map alleen nog de plattegrond van Hoofdstuk 1, dus van het meer en omgeving. Het meer is nu geselecteerd want daar zijn we nu. De vraagtekens zijn de andere locaties rondom het meer waar we nog naar toe moeten.

In Badges worden de Badges opgeslagen die je in de game kunt "verdienen". Er zijn 32 Badges te verdienen. Deze Badges zijn de STEAM Achievements en je verdient ze door bepaalde dingen te doen in de game. Ook als je de game niet op STEAM koopt en speelt verdien je deze Badges, als je maar de dingen doet die je moet doen om zo'n Badge te scoren. De game vertelt je het als je een Badge hebt gescoord

In Loot bewaard Tove alle items die niet essentieel zijn om de game succesvol uit te spelen. Dit zijn items die her en der in de game zijn verstopt en vaak zijn ze heel klein en moeilijk te vinden. Ze lichten vaak ook niet op als je de F-toets drukt maar je krijgt er wel het oog ikoon en het Pak ikoon op. Raap zo'n Loot item dan op via je Enter Toets of je Linkermuisknop. Er zijn 48 Loot items te scoren in de game en als je zo'n Loot item opraapt zal Tove melden dat ze het item in  haar collectie zal toevoegen en ze bergt het dan op in de Loot sectie

Ik ga je niet beloven dat ik al die 48 Loot items zal vinden want ik ga er niet echt mijn best voor doen

Het is niet nodig om alle Badges en alle Loot items te scoren om de game succesvol uit te spelen en de game kent maar 1 eindde

Ondertussen is kleine Lars doorgerent naar de brug, dus volg Lars naar de brug. Er volgt een kort gesprekje tussen Lars en Tove

Lars rent dan door en Tove volgt en we belanden nu bij het huis van Tove en Lars. 

B : Thuis:

Buiten

Lars staat te janken in de besneeuwde voortuin van het huis want zijn teddy beer Mr. Jotün is op de grond gevallen

Loop door naar Lars en raap dan de teddy beer Mr. Jotün op, met je Enter toets of met je linkermuisknop

De teddy beer beland in de rugzak en de game vertelt je hoe je een item in inventory nader kunt bekijken. Ook dit kun je echter met je linkermuisknop doen inplaats van met je Enter toetsSelecteer de teddy beer en druk Enter of je linkermuisknop en......Tove vertelt dat de teddy een oog mist en daarom huilt Lars zo erg

Lars is niet van plan te bewegen voordat zijn Teddy is gerepareerd.

 Links naast het huis staat de auto van Pappa Hendrik en achter de auto staat een kastje met 2 laden op de zij waranda

Loop naar de auto en dan de waranda op en loop dan door naar het kastje. Het kastje heeft 2 laden. Je kunt beide lades openen maar in de rechterla vind Tove niks.

Dus open de linker la en.......

...in de linker la vindt Tove een tubetje lijm

Combineer in inventory de lijmtube met de teddy beer om  het oog weer op de teddy te plakken.

...door het repareren van de Teddy Beer heb  je nu je allereerste Badge verdient en de game laat je dit nu ook weten

Loop terug naar Lars. Sleep de gerepareerde Teddy Beer uit inventory naar Lars en laat dan je muisknop of Shift Toets los om de teddy terug aan Lars te geven

Lars is blij en rent meteen het huis binnen. Volg Lars dus naar binnen via de openstaande voordeur.

Binnen in huis: Eten bereiden

NB: Je moet nu wel weten hoe 1 en ander werkt in deze game dus ik ga nu niet steeds meer uitleggen hoe je items moet oppakken en uit de inventory moet halen

Papa Hendrik zit laveloos in zijn schommelstoel bij de haard te slapen. Zo brengt Hendrik zijn dagen door sinds zijn vrouw is overleden tijdens de geboorte van Lars. Lars dreigt Tove te doorboren met zijn pijl en boog. Tove heeft geen tijd om met de kleine Lars te spelen want het is etenstijd en ze moet dus iets te eten bereiden. Loop het keukentje in.....

Rechts naast het fornuis hangt een koekenpan. Onder de koekenpan is een muizenholletje in de muur. 

Tove kan de koekenpan nog niet pakken. Bekijk eerst dat muizenholletje met je oog. 

Nadat Tove het muizenholletje heeft bekeken kan ze de koekenpan pakken. Pak dus de koekenpan. 

Links naast het fornuis / oven staat een kast onder het raam. Er staat een witte schaal op de kast die onder het raam staat. Pak de witte schaal. 

Loop door naar de koelkast. Open de koelkast en pak er dan het doosje met eieren uit.

Combineer in inventory de eieren met de schaal om de eieren, geklutst en wel, in de schaal te doen

Loop naar Lars en ga achter het ventje staan. Lars heeft zijn teddy Mr. Jotün weer eens laten vallen. Raap de teddy weer op

Je kunt proberen om Mr. Jotüm terug te geven aan Lars maar die wil hem nu niet hebben. Loop terug naar het fornuis  en ga er recht voorstaan. 

Sleep dan de koekenpan uit inventory naar het fornuis en laat dan je linkermuisknop, of je Enter toets, los.

Tove zet de koekenpan op het fornuis en het ding word meteen heet. Sleep dus nu de schaal met geklutste eieren naar de koekenpan en......

.......de omelet wordt gebakken en Tove roept Lars en.....

........we gaan aan tafel om met heel veel tegenzin alweer eieren naar binnen te werken.

Als de eieren zijn gegeten gilt Tove dat het bed tijd is

Lars stribbelt wat tegen maar uiteindelijk gaat ie toch naar boven, naar de zolder slaapkamer van Tove en Lars.Voordat Tove ook naar boven gaat wil ze er eerst nog even voor zorgen dat pappa Hendrik het niet koud krijgt in zijn schommelstoel.Rechts naast de kachel ligt brandhout. Raap een blok brandhout op en ga dan voor de kachel staan.

Sleep het blok brandhout uit de inventory naar de kachel en......Tove mietert het blok de kachel in om het vuur in de kachel hoog op te stoken.

Loop naar de ladder en zorg dat je er de omhoogpijl krijgt. Linksklik dan en........

Hé....de brave Hendrik wordt eventjes wakker en informeert of zijn dochter wel het "diner" heeft gemaakt.

Hendriekus dommelt weer in. Klik weer de omhoogpijl op de ladder en nu klimt Tove ook omhoog naar de zolder slaapkamer

Lars is al in pyjama en is vol overgave bezig om zijn bed als trampoline te gebruiken. 

Voor Tove's bed staat een koffer en op de koffer ligt een rood boek. Raap dat rode boek op dat op de koffer ligt.

Loop naar het raam en sluit dan de gordijnen want anders wil Lars niet gaan slapen. 

Als Tove de gordijnen heeft dicht gedaan roept klik je op Lars om te zeggen dat het tijd is om te slapen. 

Lars wil echter zijn teddy beer hebben dus geef nu de teddy beer terug aan Lars. 

Praat weer met Lars maar die wil nog steeds niet slapen...Lars wil eerst een verhaaltje horen. 

Sleep dus het rode boek uit inventory naar Lars en klik het boek op Lars en......

 Het gaat dan nu even vanzelf verder.....

Tove gaat zitten en gaat voorlezen uit het boek dat ze daarnet van de koffer heeft gepakt. Tove leest het verhaal van Jötnar en de Baby voor....

Luister en kijk naar het verhaal over Jötnar en de Baby.....Tove weet het nog niet nu maar dit verhaal zal al snel werkelijkheid worden voor Tove en Lars....

......al lezende is Tove in slaap gevallen en dan opeens gilt de kleine Lars dat ie hoog nodig moet plassen

Tove schrikt wakker van het geschreeuw van Lars en ze beveelt hem dat hij zich moet aankleden want de WC bevindt zich buiten in het Outhouse. 

Lars mag verder niets meenemen. Lars kleed zich aan en gaat vooruit naar beneden. Loop naar links, naar de ladder. Daal nog niet omlaag maar ga rechts van de ladder op de rand staan Op de dwarse steunbalk ligt een Loot Item. Zorg dat je het grijphandje krijgt en klik dan om dit eerste Loot Item te pakken. Tove zegt dat ze het zal toevoegen aan haar Loot collectie

Dus druk je J-toets om het dagboek te openen en blader door naar de Loot sectie en zie........

....je hebt je eerste Loot item gescoord, tenminste...het 1e loot item dat ik heb gevonden

Exit het dagboek en zorg dat je nu de omlaagpijl krijgt op de ladder en daal dan omlaag naar de woonkamer

Beneden gekomen merkt Tove dat de het vuur in de kachel weer bijna uit is

Ga dus weer een blok brandhout oprapen en....

......smijt het blok hout weer de kachel in om het vuur weer hoog op te stoken. Hendrikje wordt er niet eens wakker van....

Loop naar rechts alwaar Lars al vol ongeduld op je staat te wachten bij de voordeur. Ga dus naar buiten

Tove en Lars belanden buiten op de waranda. Tove is verbaast over alle raven die nu hier buiten zijn.

De game toont je dan een overzicht van het gebied voor het huis. Je ziet het wc huisje (Outhouse)  en je ziet de waterput. Achter de waterput ligt een handvol steentjes (pebbles). Je ziet ook dat er heel veel raven zijn. De raven zitten op het dak van het huis en de wc en op de waterput maar ook zijn er 3 groepjes raven op het pad naar het wc huis. Alhoewel Lars heel erg dringend moet plassen wil hij niet naar de wc lopen vanwege de raven die op het pad zitten.

Tove moet die 3 groepjes raven, die op het pad zitten, weg jagen. Maar beweeg Tove eerst naar links over de waranda. 

Bij het linker raam kun je namelijk je 2e Loot Item oprapen, dus doe dat. Het is een gedroogde mot

Loop terug naar de voordeur en loop dan de waranda af en ga nu eerst die 3 groepjes raven weg jagen die op het pad naar de wc zitten.

Je doet dit door gewoon tegen de raven aan te lopen.

Als Tove de 3 groepjes raven heeft verjaagd gilt ze naar Lars dat de kust veilig is en.....

.....Lars rent dan naar het wc huisje maar weigert dan om er binnen te gaan vanwege de raven die op het dak van de wc bivakkeren

....Ren naar de waterput en raap er dan de Steentjes (pebbels) op die achter de water put in de sneeuw liggen.

Ren terug naar de wc en sleep de steentje van uit inventory naar de raven die op het dak van de wc zitten en.......

....Tove smijt de steentjes naar de raven en die vliegen weg en......

......je hebt je 2e Badge verdient en Lars gaat nu eventjes zijn plasje doen. Terwijl Lars zit te pissen horen we gedonder en Lars denkt dat de monsters eraan komen. 

Na enige geruststellende woorden van Tove gaat Lars het huis weer binnen. 

Volg Lars dus terug naar bin nen en we belanden dan vanzelf terug op zolder

Tove vertelt Lars dat we veilig zijn maar dat blijkt een te voorbarige conclusie te zijn want.......

....een enorme klauw breekt naar binnen door het raam...de klauw tast de vloer af.....Klauw is duidelijk op zoek naar iets.....Tove moet iets doen en snel....

.....een brok hout met een scherpe punt ligt voor Tove op de  vloer. Raap dat stuk hout op en ram  het dan in de klauw en.....

.....wel.....dat vond de klauw niet prettig.......Tove en Lars moeten snel het huis ontvluchten maar eerst moeten ze weer beneden zien te geraken. De ladder is weg dus via de ladder kunnen we niet meer omlaag. Vlak voor Tove steekt er nog een steunbalkje  aan de vloer. Bekijk dat steunbalkje......Tove denkt dat ze via dat balkje wel omlaag kunnen klimmen maar daarvoor heeft ze dan wel een "touw" nodig.

Tove heeft een paar dingen nodig die ze kan samen binden tot een "touw". Op Tove's bed ligt een lap. Pak de Lap. 

Aan de muur, links naast het nu kapotte raam, hangt een rood / wit gestreepte sjaal. Pak de sjaal

Op het bed van Lars ligt ook nog een doek. Pak ook die doek

Combineer in inventory de sjaal met 1 van de 2 doeken en combineer dat geheel dan met de andere doek en Tove heeft dan een  lang "touw"

Gebruik je "Touw" op de opstaande steunbalk en........

........Lars en Tove glijden via het "touw" omlaag naar papa Hendrik

...Het monster is echter nog niet klaar met Tove en Lars want het ramt nu zijn enorme klauw door hwt raam naar binnen.

Tove moet snel iets bedenken om het monster weer pijn te doen. Bij Tove ligt een witte doek op de vloer. Raap de witte doek op. 

Bij pappa Hendrik staat zijn bijna lege fles whisky. Raap de fles op.

Combineer in inventory de doek met de fles en Tove heeft dan een molotov cocktail

Gebruik de molotov cocktail fles op de kachel om het ding aan te steken en.......

.........sleep de nu brandende fles naar de Klauw en laat los en zie wat er gebeurt.......

.......Tove gooit de brandende fles naar de Klauw en........

........wel....het leek een goed plan maar het pakt een beetje verkeert uit voor de familie Hendriks want......Het monster vat wel degelijk vlam maar het sloopt nu ook het huis en......papa wordt bedolven onder het brandende puin. Tove kan haar papa niet redden maar die zegt dat zij en Lars naar de kelder moeten vluchten en dit doen we dan maar.

In de kelder is het donker dus doet Tove het licht aan maar.....het licht trekt de aandacht van het monster die prompt zijn enorme klauw de kelder in ramt

.....de klauw tast even rond in het schemer duister maar vindt Tove en Lars niet en dus trekt de Klauw zich schielijk terug. Lars en Tove lopen dan naar links. Lars gaat zijn speelgoed robotje staan te bewonderen en Tove ziet een slee hangen en ze gilt dat die slee de manier is om uit het nu brandende huis te ontsnappen. Maar de slee hangt te hoog voor Tove, dus hoe krijgt ze die slee omlaag?

Ga de speelgoed robot van Lars even nader bekijken. Er zit een batterij in de robot maar Tove krijgt het ding niet open

Achter Tove en Lars staan grote dozen. Loop naar die dozen en zorg dat je de grijphand krijgt op de achterste doos.

 Linksklik dan en......Tove vist een beitel uit de grote doos.

Tegen de achtermuur staat een ladekastje. Je kunt de laden van dat kastje openen maar Tove zal er niets in vinden. Tegen de trap staan dozen. Ga bij die dozen staan en zorg dat je er de grijphand krijgt en linksklik dan en.... .....op de dozen vindt Tove haar school rapport en dit is weer een Loot Item dat Tove weer opbergt in de Loot sectie van haar dagboek

Loop naar de rechterzijde van de kelder. Op de doos die in het midden staat vindt Tove een Zaklamp. Pak de Zaklamp.....er zitten geen batterijen in

Aan de rechter muur staat een boekenkast en een ladekast. De bovenste la van de ladekast is leeg, dus die la kun je net zo goed dicht laten

De onderste la van de ladekast klemt en dus krijgt Tove deze la niet open...ze heeft hulp nodig om de onderste la open te krijgen

Sleep de Beitel naar de onderste la en.....

..na wat gewrik  met de beitel schuift de la open en in de la vindt Tove een schroevendraaier.

...Pak uit de boekenkast een batterij.....

In de voorgrond staat een schemerlamp.....indachtig wat er gebeurde toen Tove de kelderlamp aan deed doe je nu ook de schemerlamp aan en......De klauw van het monster ramt door de vloer want het monster wordt blijkbaar aangetrokken door het licht en dit brengt Tove op een idee hoe ze de slee omlaag kan krijgen

Ga terug naar de speelgoedrobot en peuter er nu de batterij uit met behulp van de schroevendraaier.

In inventory stop je dan de beide batterijen in de zaklamp

Ga bij de slee staan en sleep de zaklamp uit inventory naar de slee en zie wat er dan gebeurt....

...Tove schijnt met de zaklamp op de slee......Monster ziet het licht en ramt zijn klauw weer door de vloer en hierdoor valt de slee omlaag

...Bekijk de slee en..........

.......we ontsnappen uit het huis en.......we sleeën dan de besneeuwde helling af naar het donkere bos. Het monster, dit is dus Röki, brult het uit van frustratie over de ontsnapping.

....sneller en sneller  glijden Tove en Lars op de slee omlaag en helemaal beneden zien we hoe hun huis nu definitief de fik in gaat......Zal papa Hendrik het overleefd hebben?

....Je hebt weer een Badge verdient.....

Door het donkere Bos

Tove en Lars zijn beland in het donkere bos. Beweeg Tove nu een aantal schermen naar links tot dat ze zegt dat ze niet ver kan en ze dan merkt dat Lars haar opeens niet meer is gevolg

loop dan een scherm terug rechts en.........we zien Lars dan staan op een rotsblok en......het monster Röki verschijnt en.......

......Röki grijpt nu Lars en verdwijnt......

Ok.....Tove moet nu op zoek naar haar broertje Lars in dit donkere bos en het is een beetje een doolhof. Begin er mee om een scherm naar rechts te gaan en dan een scherm omhoog

Op het volgende scherm loop je door naar links en.....Tove ziet dan reuze voetafdrukken in de sneeuw.  Bekijk die voetafdrukken......

Tove denkt dat ze op het goede spoor zit dus loop door naar links en....... Tove komt dan bij de verschrikkelijke Sneeuwman, maar het blijkt een standbeeld te zijn.

....Je kunt hier verder naar links maar ook kun je links en rechts van het standbeeld omhoog. Ga eerst een scherm door naar links en......o.....een Dead end.

...Ga terug rechts naar het standbeeld en ga nu aan de linkerkant van het standbeeld een scherm omhoog en.......

Tove komt dan via rechts vanzelf terug bij het standbeeld via de rechter zijde van je scherm

Ga nu aan de rechterzijde van het standbeeld een scherm omhoog en......

.....vanzelf komt Tove dan via links weer terug bij het standbeeld maar nu zegt ze dat er toch echt nog een ander pad moet zijn

Ga dus weer een scherm naar links, naar het dead end en.......nu zie je glinsterende steentjes liggen in de sneeuw. 

Ga die steentjes bekijken en....Het zijn knikkers en Lars heeft die hier neer gestrooid als een aanwijzing voor Tove

......Vanzelf vindt Tove nu de doorgang en ze beland op het volgende scherm alwaar ze weer 3 knikkers van Lars ziet glinsteren in de sneeuw

...Je moet nu dus op zoek naar de volgende knikkers die Lars heeft achter gelaten want de knikkers wijzen Tove de weg. De knikkers liggen echter onder de sneeuw of onder takken, dus je moet nu op elk scherm elke plek vinden waar je het oog ikoon op krijgt Klik dan en Tove zal je vertellen of er knikkers liggen of iets anders.

.......je zult eerst op een paar plekken geen knikkers vinden maar uiteindelijk vindt je de volgende 3 knikkers rechts boven. 

Bekijk de knikkers en ga daar dan omhoog naar het volgende scherm

.....weer vindt Tove dan 3 knikkers maar weer houdt het spoor op

Weer moet je alle plekken vinden waar je de oog cursor op krijgt en weer moet je dan klikken. 

Onder tak en bij de 2 raven vindt Tove geen knikkers

Vanaf waar de 2 raven waren loop je omlaag en je ziet dan een lichtere sneeuwplek waar je het oog op krijgt. Klik daar en.....

Tove graaft met haar handen in de sneeuw en ontdekt wat.....rode bessies.

...Loop terug omhoog naar de plek waar de 2 raven waren en dan naar links en.....boven de plek waar de tak lag krijg je nu het oog op een lichtere sneeuwplek. 

Klik en.....Tove heeft de volgende 3 knikkers van Lars gevonden

Ga hier tussen de bomen door naar het volgende scherm en.......We horen dan Lars om hulp roepen en we zien de volgende 3 knikkers in de sneeuw.

Loop naar rechts  en.....bij de geknakte boomstam ontdekt Tove weer voetafdrukken en ze denkt dat ze op de goede weg is

Ga dus vanaf de geknakte boom een scherm door naar rechts en loop dan verder door en dan omhoog en.......

....bij de 2 bomen die een boog vormen zie je dan weer een lichtere sneeuwplek...loop door naar toe en....

...Klik het oog op die plek en.....Tove vind weer 3 knikkers van Lars...Loop nu tussen de bomen door omhoog en........

Tove komt terecht op een open plek in het bos, bij het meer en.....er verschijnt een teleport portaal en Lars komt tevoorschijn uit de teleporter maar.....

De enorme klauw van Röki grijpt Lars weer en trekt hem terug de teleporter in en.......

...Tove rent naar de bol en ze verdwijnt erin en.......

Er volgt een Flits en dan zijn we beland in......

Hoofdstuk 2: Het Diepe Bos

2020 Walkthrough: Louis Koot