Röki

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

NB: Tove moet heel veel doen en ze moet dat doen in diverse gebieden. Ze zal ook steeds heen en weer moeten tussen de verschillende gebieden hier in het Diepe Bos. Je hebt nu als speler veel vrijheid om dingen te gaan doen. Er is niet een vaste volgorde waarin je de dingen moet doen. Mijn walkthrough vertelt je hoe ik het heb gedaan maar dit is geenzinds de enige manier waarop je het allemaal kunt doen. Je kunt best de dingen in een andere volgorde doen als jij dat beter en logischer vindt.

Hoofdstuk 3: 

Het Diepe Bos Deel 2

A: Slijp de Dolk

Aan het einde van hoofdstuk 2 heeft Tove de Moeder Boom via de rechter exit verlaten en ze is nu dus in het gebied rechts van de Moeder Boom en het "Plein". Tove heeft dringend behoefte aan een slijpsteen om er haar dolk mee vlijmscherp te slijpen. Terwijl we dus op zoek gaan naar een mogelijkheid om de dolk te slijpen zullen we dit gebied verkennen en we zullen ook enige belangrijke creaturen ontmoeten die voor Tove belangrijk zijn

Begin er maar mee om naar rechts door te lopen en....Tove beland op een kruispunt. Je kunt terug naar links, je kunt verder naar rechts en je kunt omhoog naar de Molen.  Bij het trappad dat omhoog gaat zie je de ingang van een huisje. Bij het voorste huisje, rechts op de hoek, staan wat planten in potten. Je kunt die planten nader bekijken met je oog maar Tove heeft er niets aan.

Loop door naar rechts tot je een inham ziet waar rook uit omhoog komt.

Loop de inham in en loop door naar achteren. De rook komt uit een opening in de sneeuwhoop onder de boom

Bekijk de opening........Tove denkt dat ze er wel doorheen past, dus klik de omlaag pijl om de opening in te kruipen

Tove is dan via een ladder in een gang onder de grond beland.

Er hangen oude lappen in de gang en je kunt de meest rechter lap pakken. Pak dus die meest rechter Lap

Loop dan door naar rechts en......Tove beland in het hol van een enorme grijze Kater

Yule Kater Jolakötturinn

Er volgt een gesprekje tussen de kat en Tove. Dit is  de Yule kater Jolakötturinn. Yule katers zijn eigenlijk zwart en levensgevaarlijk voor mensen maar dit exemplaar is dat totaal niet want Jolakötturinn heeft een grijze vacht en daar is de kater niet echt blij van. Vanwege zijn grijze vacht is Jolakötturinn momenteel de risee van het bos en niemand is nog bang voor hem en dat is echt geen leven voor een ras echte Yule Kat

Tove beloofd om de vacht van Jolakötturinn in zijn oude zwarte glorie te herstellen. Jolakötturinn is bezig een mooie ham te roosteren, die je met je oog kunt bekijken, maar zolang zijn vacht grijs is heeft ie domweg niet de lust om de ham op te eten. Tove weet het nog niet maar ze heeft de Ham nodig maar je kunt de ham nu nog niet pakken. Tove moet eerst nog weten dat ze de ham nodig heeft en dan kun je de ham pas pakken nadat je Jolakötturinn zijn zwarte vacht terug hebt gegeven en dat kun je nu nog niet doen. 

Links op de hoek van het platform, waar Jolakötturinn op ligt, kun je een Loot Item oprapen.....Het is een juweel gemaakt van een bot

Als er niets meer te praten valt verlaat je het hol terug naar de gang. Loop door naar links en klim dan via de ladder terug naar buiten

Terug buiten in de inham loop je omlaag en dan volg je het hoofdpad verder naar rechts en.....

......Tove bereikt dan een diep ravijn  waar ze niet overheen kan.

Er staat een schuine boomstam die je met je oog kunt bekijken maar Tove is niet sterk genoeg om die stam verder omver te duwen

Tove kan dus nu niet het ravijn oversteken. Daar heeft ze hulp bij nodig en die hulp moet ze nog zien te krijgen want ze zal een keer het ravijn moeten oversteken.  Loop terug naar het kruispunt en loop dan omhoog maar ga nog niet verder omhoog via het trap pad. Vlak voor het trappad duik je de 2e grot binnen en.....

Tove is dan beland in de grot van:

Trollhulde

Trollhulde is de zuster van Trollhilde en ze heeft een kikker jong als huisdier. Blijkbaar is Trollhulde bang dat het kikker jong wegloopt want het jong zit vast geketend aan een ketting. Bekijk het kikker jong met je oog en luister dan naar de conversatie waarin ook Trollhulde zich dan zal mengen. Dit kikkerjong is een Krokeling en zijn naam is Krunk. Krunk is het broertje van de Krokeling die beneden in de sneeuwhut in de ton verstopt zit. Krunk wordt hier gegijzeld door Trollhulde.

Als Trollhulde niet meer de richting van Krunk en Tove op kijkt dan klik je met de praatcursor op Krunk om het gesprek met Krunk te hervatten

Krunk zou graag willen ontsnappen en hij is er al ingeslaagd om de ketting waarmee hij vast zit los genoeg te krijgen maar Trollhulde zal het zien als hij hem nu zou proberen te smeren. Tove beloofd om te helpen maar ze heeft iets nodig om de aandacht van Trollhulde af te leiden van Trunk. Praat hierna met Trollhulde die Tove dan van harte welkom heet in haar grot en ook verteld waarom ze die kikker Krunk hier vast houd. Trollhilde heeft last van naaktslakken in haar grot en ze heeft Krunk gegijzeld om die naaktslakken op te vreten.

Op de vloer van de grot zie je 2 lichtere plekken. Bekijk die 2 lichtere plekken met je oog en......Trollhilde vertelt dan dat het slijm is van de naaktslakken

Rechts in de hoek staat een tafel en planten. Op de tafel staat een stenen schaal en er ligt een recepten boek. Ook staat er een houten gereedschapskist op de tafel. 

Loop rechtsonder de hoek in. In de hoek bij de planten zit zo'n groen slijmerige Naaktslak. Grijp de Naaktslak

Bekijk de stenen schaal die op de tafel staat. Trollulde gebruikt de stenen schaal om er haar plantjes en kruiden in fijn te malen.

Bekijk het recepten boek met je oog en doe dat een paar keer totdat Tove het recept leest voor het brouwen van een Sleepy Tea drankje, een slaapdrank

Het Sleepy Tea drankje heeft Tove nodig om de fluit van Trollhulde te kunnen bemachtigen. De ingrediënten voor het Sleepy Tea drankje zijn een Valerian -of-the-Mountain Flower, een Whispering Flower en een Sapor Lily. Dit alles moet worden fijngemalen en dan worden gekookt in kokend water. Tove noteert het Sleepy Tea recept in haar dagboek

De Whispervine Flower heeft Tove al gevonden, boven in de kerktoren bij de kerkklok.

Voor de houten gereedschapskist kun je een Loot Item oprapen....het is een Snake Skin

Verlaat Trollhulde's grot en klim dan nu verder omhoog via het trappad en......Tove komt bij de:

Watermolen:

Slijp de Dolk:

Loop door naar de brug van de watermolen en.....Tove heeft de 2e Waytree gevonden.....

Op de 2 dikke wortels van de boom zitten weer raven en de grijze deur van de boom is overwoekerd door die stengels. Verjaag de raven door naar ze toe te lopen. De boom wordt echter nog niet "wakker" vanwege die grijze stengels en Tove kan die stengels nog niet uit de weg hakken want haar dolk is nog niet geslepen

Loop de brug op maar ga nog niet de molen binnen. Aan de linkerzijde van de brug kan Tove via een ladder omlaag klimmen naar de rivier

Klim omlaag en loop beneden door naar de oever. Op 3 rotsplatformpjes liggen munten. Bekijk de munten met je oog

Bekijk het water met je oog. In dit water leeft de moeder van Krunk en zijn 2 broers maar Tove moet munten in het water gooien om mamma kikker omhoog uit het water te krijgen

Klim via de ladder terug omhoog naar de brug en loop dan de molen binnen.

Gelijk in de hoek staan  een paar houten vaten. Op het linker vat ligt een doosje lucifers. Pak de lucifers. Er steken 3 lucifers in het doosje

Links van de vaten is de open haard waar een kookpot in hangt maar er brand geen vuur. Aan de linker kant kun je via de ladder omlaag naar de onderste verdieping van de molen maar doe dit nog niet. Rechts staat een etensschaal voor een gat in de muur. De etensschaal staat in een cirkel dat op de vloer is getekend. Pak de etensschaal

Als je de etensschaal en de lucifers hebt gepakt loop je door naar links. Je ziet dan de achteruit /ingang van de molen. Er liggen een paar houten balken op  de besneeuwde vloer. Pak de linker balk. Het is mooi droog hout waarmee Tove een vuurtje kan stoken in de open haard

Loop door de achterdeur naar buiten. Tove staat dan op de warande aan de achterzijde van de molen.

Ga nog niet het trapje af maar loop rechts  hoek om en dan door naar achteren.

Aan het einde van de waranda is dan de takel om emmers water omhoog te takelen. Helaas is de hendel verdwenen

Loop terug en daal nu het trapje af en loop door naar links en.....Tove is dan bij Poort B.

Ook Poort B word geblokkeerd door die vervelende stengels dus hier kan Tove nu even niet verder

Poort B is de toegang tot Het Vergiftige Bos maar daar kunnen we nu dus nog niet naar toe.

Loop terug de molen in en daal dan via de ladder omlaag naar de "machinekamer" van de molen

Het is een zooitje in de machinekamer. De tandwielen waarmee het waterrad moet worden aangedreven liggen allemaal uit elkaar.

Er staat een grote slijpsteen en achterin hangt een houten hamer. Pak de houten hamer

Bekijk de slijpsteen....Het ding doet het niet omdat het waterrad niet kan draaien.

Op de richel, voor het grote tandwiel, ligt een Loot Item maar Tove kan dat nog niet pakken omdat de tandwielen in de weg liggen

Bekijk de aandrijfstang....het ding is afgebroken

Links achter ligt een Zwengel / Hendel op de richel. Pak de Zwengel / Hendel.

Klim via de ladder terug omhoog en ga dan weer naar buiten via de achter deur. Volg de waranda weer rechts de hoek om naar de water takel

Sleep de Zwengel / Hendel naar de takel

Klik dan op de zwengel / hendel en......Tove zwengelt een volle emmer water omhoog. Pak de emmer

Ga terug de molen in en loop naar de open haard. Sleep het houten balk naar de haard en laat los. Sleep dan de lucifers naar de vuurplaats en......

Tove maakt een mooi vuur in de haard en ze houd 2 lucifers over. Sleep het Porridge blik naar de kookpot. Giet dan het water uit de emmer in de kookpot

De pap is klaar dus vul de etensschaal met de Porridge pap

Loop naar de plek waar de etensschaal stond en zet de nu gevulde schaal weer daar op de vloer en......

Een kabouter, een Tomte, kruipt tevoorschijn uit het hol in de muur.

De Tomte is Tove dankbaar voor de pap en Tove vraagt zijn hulp om het molen mechanisme te repareren.

De kabouter verdwijnt naar beneden dus volg de kabouter naar beneden en....De Tomte repareert op magische wijze het mechanisme.

Nu kan Tove ook dat Loot Item pakken dus doe dat nu ook

Ga bij de slijpsteen staan en sleep de dolk naar de slijpsteen en.....

...onze jonge heldin blijkt echt van alle markten thuis te zijn want ze slijpt nu haar dolk vlijmscherp.

Klim terug naar boven en verlaat de molen via de voordeur en loop door naar de Waytree. Hak nu met de nu vlijmscherpe dolk die verdomde stengels uit de weg en.....

.....ook deze 2e Waytree komt nu weer tot leven en de deur / portal is nu weer een rechtstreekse verbinding met de Moeder Boom.

Vanaf nu kan Tove dus via de Moeder Boom snel naar de Molen reizen en terug

Ga nu niet terug naar de Moeder Boom maar ga terug de molen in en ga via de achter deur weer naar buiten.

Loop dan buiten het trapje weer af en loop door naar Poort B.

Sleep de scherp geslepen Dolk naar de stengels die Poort B blokkeren om ze nu dan uit de weg te hakken

Poort B is nu "bevrijd" dus loop door. Tove is beland op een open plek in een nieuw deel van het bos. Recht vooruit kan Tove via een trap pad verder omlaag naar een lager deel van dit bos. Links zit een versteende troll tussen de bomen en rechts zie je een houten bord met een hand erop getekend.

B: Het Vergiftige Bos

Deel 1:

Loop naar rechts en bekijk dat houten bord met je oog. De grond onder het bord is omwoeld en Tove denkt dat er hier iets begraven is.

Tove heeft nog geen schepje en met de dolk kan ze niet graven. Dus Tove zal later hier terug moeten komen als ze iets heeft gevonden waarmee ze kan graven

Loop terug naar het midden en dan vooruit en daal nu het pad af  en .....Tove beland op een groot "Plein" en als je de plattegrond opent dan zie je dat we zijn beland in :

Dit is een grote open plek. In het midden is een ondiepe ronde kuil. Achter de kuil zie je een muur. In het midden van de muur is doorgang A. Links is doorgang B boven 3 paddenstoelen. Rechts is vijver D en boven de vijver zie je doorgang C. Rechts van doorgang A staat zuiltje E. In de vijver zie je een kikker / Krokeling. Naast  A steken 2 "ogen" aan de muur.

Loop eerst naar die kikker die in de vijver steekt. Zorg dat je de praatcursor krijgt om even met dit kikkertje te praten.

Het kikker jong wil echter met rust gelaten worden. Dit is echter het 2e broertje van Krunk, maar dat weet Tove nu nog niet,

Na dit eerste gesprekje met de Krokeling loop je langs de vijver naar links. Je ziet dan doorgang F.

 Doorgang F lijkt open maar als Tove dichterbij komt wordt F geblokkeerd door stengels.

Loop de hoek bij de vijver in om die hoek closer in beeld te hebben. 

Er hangt een "Oog" aan de muur en bij de paddenstoelen kun je een Loot Item oprapen, dus pak dat Loot Item

Probeer dan het "Oog" van de muur te pakken, maar dat lukt Tove nu nog niet

Loop naar doorgang F en......de stengels verschijnen weer om F te blokkeren. Loop even iets terug en.....de stengels in F verdwijnen maar als je Tove weer dichtbij F zet dan verschijnen de stengels weer. Probeer of Tove de stengels kan weg hakken met haar dolk. In eerste instantie lijkt het te lukken maar.....de stengels verschijnen weer.

Tove kan de stengels in F niet weghakken want ze komen steeds terug. Dit komt door die "Ogen" die aan de muur steken. De "ogen" beschermen de doorgangen A, B, C en F door de stengels te laten verschijnen.. Als je probeert om door doorgang A te lopen dan lukt dit ook niet omdat ook in A die stengels de doorgang dan blokkeren

Ga zuiltje E nader bekijken via je oogcursor.

Tove ziet 3 symbolen op zuiltje E en ze denkt dat deze 3 symbolen belangrijk zouden kunnen zijn. Teken deze 3 symbolen na op een  papiertje.

Loop terug naar A en ga dan naar links naar B. Loop omhoog naar B via de paddenstoelen en.....

Ook in B verschijnen stengels die Tove niet kan weghakken, hoe vaak ze het ook probeert.

Daal terug omlaag, loop dan iets verder door en ga dan naar links tussen de rotsblokken

Tove is dan in een cirkelvormige inham en hier ziet ze 3 draai stenen waarop de symbolen staan die ze daarnet ook zag op zuiltje E.

De 3 symbolen op de 3 draaistenen staan verkeert om gedraaid dus je moet de 3 stenen A, B, C nu draaien totdat elk symbool precies zo staat als je ze op zuiltje E zag.

Het is niet moeilijk of ingewikkeld

Als je de 3 symbolen goed hebt staan dan schuift er een trap open in de grond, dus daal via de trap omlaag en....

Tove beland in het ondergrondse hol van:

Shroomi

Dit schijnt een soort van laboratorium te zijn en in het midden staat een grote kookpot te stomen boven het vuur. Er schijnt ook niemand aanwezig te zijn maar schijn bedriegt, zoals Tove zo meteen zal ervaren. Links naast de trap staat een witte glazen pot op het tafeltje.  Pak de glazen pot

rechts staat een bureau met laden en de onderste la staat open. Loop naar het bureau. Er ligt een troffel in de geopende la. Pak de troffel en....

...de bewoner van dit lab meld zich nu maar hij is onzichtbaar en zegt ook zijn naam niet, maar zijn naam is Shroomi en hij is een soort paddenstoel, zoals je later wel zult zien. Shroomi vindt het niet zo fijn dat Tove zijn spullen steelt maar Tove mag de glazen pot en de troffel houden. Shroomi. Tove legt het één en ander uit en Shroomi wil haar dan wel helpen. Om door de doorgangen A, B, C en F te kunnen moet Tove ook onzichtbaar worden.

Shroomi kan voor Tove een masker maken waarmee ze onzichtbaar wordt maar daar heeft Shroomi enige spullen voor nodig die Tove eerst moet gaan vinden en dan hier in de kookpot moet mieteren. Shroomi noteert de ingrediënten op een papiertje en plakt dat papiertje dan op de muur bij de trap.

Ga dat papiertje dus bekijken met je oog en...

Tove noteert dan in haar dagboek welke dingen ze moet zoeken voor dat onzichtbaarheids masker en dat zijn:

Het "Haar van een bebaarde Kikker, 2 Nattamare Parasites en de Schedel van een Ram

Shroomi verteld nog dat het verkrijgen van haar van een bebaarde kikker lastig kan zijn.

Verlaat Shroomi's grot en loop dan de inham uit en ga nu helemaal de hoek linksonder in en......Tove heeft dan de 3e Waytree gevonden

Ook deze Waytree heeft last van stengels en van raven  die op haar dikke wortels zitten, links en rechts van de boom. 

Verjaag eerst de 2 raven en hak dan met de dolk de stengels uit de weg en......

......de boom komt echter dan nog niet tot leven....blijkbaar zit er nog ergens een raaf op een wortel van de boom. 

Ga die wortel zoeken en verjaag dan ook de 3e raaf. Je vindt de 3e raaf beneden bij doorgang B in de hoek

Terug naar de boom en nu komt de boom tot leven en het portal in de boom wordt nu geactiveerd. 

Nu kan Tove dus via de Moeder Boom snel hier naar toe reizen, en terug naar de Moeder Boom. Doe dit nu echter niet want nu Tove de Troffel van Shroomi heeft gejat kan ze bij het hand bord in de grond graven. Ga dus nu lopend terug naar dat bord waar de hand op is getekend

Terug bij het bord gebruik je de Troffel op de omwoelde grond en......

....Tove graaft een zak met munten op en vanzelf stopt ze de munten in haar rugzakje

We zijn voorlopig even klaar hier in het Vergiftigde Bos, maar we komen hier weer terug want Tove moet hier nog heel veel doen. Maar eerst gaan we nu terug naar Poort A, links van de sneeuwhut. Je kunt snel terug naar de Moeder Boom via de Waytree 3 of de Waytree 2 die voor de Molen staat. Je moet het zelf weten. Je kunt natuurlijk ook de gezonde route nemen door gewoon terug naar de molen te wandelen, door de molen te steken en dan bij Waytree 2 terug te wandelen naar de Moeder Boom

Terug in de Moeder Boom kun je dan via portal B snel terug naar het kerkhof en dan verlaat je het kerkhof en volg je het pad, over de stenen brug, naar Poort A, links voorbij de sneeuwhut.

Hak met de dolk de stengels uit Poort A en loop dan door om te belanden in:

Hoofdstuk 4: Het Diepe Bos Deel 3: Wolven Ruďnes

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot