Röki

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

NB: Tove moet heel veel doen en ze moet dat doen in diverse gebieden. Ze zal ook steeds heen en weer moeten tussen de verschillende gebieden hier in het Diepe Bos. Je hebt nu als speler veel vrijheid om dingen te gaan doen. Er is niet een vaste volgorde waarin je de dingen moet doen. Mijn walkthrough vertelt je hoe ik het heb gedaan maar dit is geenszins de enige manier waarop je het allemaal kunt doen. Je kunt best de dingen in een andere volgorde doen als jij dat beter en logischer vindt.

Hoofdstuk 4: The Deep Forrest: Deel 3

A: Wolven Ruďnes Deel 1

Tove heeft Poort B "bevrijd" van de stengels dus loop door poort B

Tove is dan aan de voet van een lang trappad dat omhoog de bergen in gaat. Je kunt hier nog een stukje naar links maar daar zit een versteende trol die er verder niet toe doet

Klim dus via het trappad omhoog en....

......Tove beland boven in een grot met 4 Wolf beelden. We zijn beland in de 

Wolven Ruďnes

Puzzel 1: De Wolven Schaduw puzzel

De grote deur aan de andere kant van de grot gaat niet open. Er staan 4 wolven te huilen in de grot. De 2 voorste wolven zijn groter dan de 2 achterste wolven. 

Alle 4 wolven werpen hun schaduw op de muur waar de grote deur in zit. Voor de 4 wolf beelden steekt er een ronde Oog tegel in de vloer

Bekijk de Oog tegel met je oog en bekijk ook de wolfbeelden met je oog. De 4 wolf beelden staan elk in een gleuf. Je moet de wolven standbeelden zo uitlijnen, dus door de gleuven schuiven,  dat wanneer je op de oogtegel staat, de lichte wolven standbeelden de donkere wolven op de achter muur volledig verduisteren. Dan zal de grote deur open gaan. Dit kost wat "Trail and Error"  terwijl je de wolven heen en weer duwt, maar het is een vrij eenvoudige puzzel.

Je schuift een wolf richting de achter muur via de omhoogpijl en van de achter muur af via de omlaag pijl. 

Je moet dus steeds wel op de goede plek bij een wolf staan om de juiste pijl te krijgen

Ik heb eerst de 2 wolven A en B, die links staan, goed gezet, zoals je op dit screenshot kunt zien....

Daarna heb ik de wolven C en D, die rechts staan, naar hun goede plekken geschoven, zoals je op dit screenshot kunt zien.

Als je de 4 wolven alle 4 op de goede plekken hebt geschoven dan gilt Tove dat ze het voor elkaar heeft en.......

........de enorme deur gaat open.......Ik hoefde hiervoor niet terug op de Oog tegel te gaan staan

Heb je de wolf puzzel opgelost dan ren je verder door de nu geopende deur en dan verder tot Tove op het cirkel platform staat. Je bent dan bij

Puzzel 2: Herstel het Sterrenbeeld

Midden op het plateau is een cirkel die bestaat uit 3 ringen. De cirkel heeft een lijn tekening maar de tekening is door de war en Tove moet de tekening herstellen om de volgende grote deur te openen. Rondom de midden cirkel staan 3 draai wielen, A, B en C. Met die draaiwielen A, B, C kun je de ringen in de midden cirkel draaien.

Rondom het platform steken ook 4 rots zuilen omhoog. Op 3 van de 4 zuilen zie je een sterrenbeeld tekening. 

De tekening op de 4e zuil, links voor, is echter verdwenen.

De midden cirkel heeft  verschillende concentrische ringen (en een centrale schijf), die moeten worden uitgelijnd zodat ze één van de sterrenbeelden vormen op de pilaren om je heen. Het sterrenbeeld die je moet namaken op de midden cirkel is de tekening die op de rechtsachter zuil staat.  

Bekijk eerst alles met je oog. Dus bekijk de 4 zuilen, de midden cirkel en de halve bogen A, B, C......luister goed naar Tove.....

  • Zoals Tove suggereert, is de juiste ring 1 een goede manier om met deze puzzel te starten. 

  • De midden cirkel heeft 4 ringen, 1, 2, 3, 4 , en je kunt ze draaien via de wieltjes A, B, C

  • Je kunt de buitenring draaien met het rechter wieltje C. 

Draai aan C totdat in de buitenste ring de  ‘arm’ van het sterrenbeeld naar beneden wijst en aan de linkerkant is geplaatst. Je kunt dan wiel A gebruiken om de grotere ‘donkere’ ring 2 te draaien totdat deze uitgelijnd is met de buitenste ring.

De moeilijkheid is echter dat de 2  binnenste ringen, 2 en 3,  samen verdraaien via wiel B, maar ring 2 verdraaid ook met wiel A. Je moet dus een beetje kunnen voorspellen hoe elke ring zal eindigen als je ze verdraaid via A, B, C. Dit is best ingewikkeld dus ik heb deze opgelost via "Trail and Error". Ik geef je hier dus geen stap voor stap oplossing voor deze puzzel want dat wordt te ingewikkeld

Op dit screenshot zie je hoe het er uiteindelijk uit moet zien

Heb je de puzzel opgelost dan gaat de grote deur open, dus ren de trap op en stap door de geopende deur en.......

Wolven Kloof

...Tove is dan op een groot buiten platform beland.  Recht vooruit zie je de  kloof. Tove kan niet naar de overkant van de kloof omdat de brug verdwenen is. Aan deze kant staan er 2 zuilen met daarop een wolf en ook aan de overkant staan 2 zuilen met daarop een wolf. We zullen deze kloof dus maar de Wolven Kloof noemen

De 2 wolven die op de zuilen aan de overkant staan zijn naar elkaar gericht. De 2 wolven die aan deze kant op de zuilen staan zijn van elkaar af gericht. De linker wolf kijkt naar links en de rechter wolf kijkt je aan. Voor deze 2 zuilen staat links een gele Wolf Staf maar de rechter Wolf staf ontbreekt.

Bekijk de linker staf en bekijk ook de plek waar de rechter staf hoort te staan. Tove weet dan dat de rechter staf ontbreekt. Met de linker Staf kan Tove de linker wolf draaien, maar omdat de rechter staf ontbreekt kan ze de rechter wolf nu niet draaien Loop dan naar rechts en.......We hebben de Waytree van dit gebied gevonden.

Uiteraard zijn er weer raven die je moet verjagen en dan hak je weer de stengels weg met de dolk en.....Ook deze Waytree komt weer tot leven

Vanaf nu kan Tove via de Waytree snel hier naar toe reizen via de Moeder Boom en weer terug naar de Moeder Boom

Loop nu naar links......de wolf kloof loopt rondom het plateau en vanuit de kloof steken 2 enorme ijs handen omhoog. Rechts zie je stenen die uitsteken aan de rots en een ladder vormen waardoor Tove daar omhoog kan klimmen naar een hoger plateau waar je de ingang van een tunnel ziet. Die tunnel gaat omlaag en komt uit bij een lager plateau waar op een vogelnestje ligt

Blijf nog even weg van die 2 enorme ijshanden en klim nu eerst via die ladder omhoog

Boven gekomen beweeg je Tove door naar de grot tunnel. De tunnel is te donker dus Tove durft er niet in. Tove moet eerst een brandende toorts hebben eer ze deze tunnel durft in te gaan. Links groeit echter een mooie witte Valerian Bloem en die bloem heeft Tove nodig om  het slaap thee drankje voor Trollhilde te brouwen. Pak de Valerian Bloem

Daal via de ladder terug naar beneden en loop dan nu naar de 2 enorme ijshanden. Bekijk de ijshanden met je oog en......

........de ijshanden gaan uit elkaar en vormen dan een ijzige brug waarover Tove nu naar de overkant kant. Je hebt ook weer een Badge verdient

Loop over de ijshanden naar de overkant en klim vervolgens verder omhoog naar links en.......

...Tove beland dan in de grot van Fossegrim, de Water Geest

B: Fossegrim:

Bekijk 1 van de bollen die hier her en der hangen en......Je hoort dan Fossegrim maar je ziet hem nog niet

Luister naar wat Fossegrim vertelt....

Fossegrim verteld over het water en hoe je het water kan controleren / commanderen. Fossegrim kan Tove helpen om het water te kunnen controleren maar daartoe dient Tove aan Fossegrim een muziekinstrument en iets te eten te geven. Fossegrim geeft Tove ook een aantal "Dorstige Stenen" die Tove in 3 vijvers moet dopen en hij vertelt ook iets over deze 3 vijvers.....1 vijver was eerst groot maar is nu kleiner, 1 vijver was eerst schoon maar is nu vervuilt en de laatste vijver verbergt een lang vergeten tragisch geheim

Als dit gesprek met de tot nu toe niet zichtbare Fossegrim ten einde is dan loop je naar de ronde vijver en.........

Fossegrim verschijnt nu en het gesprek gaat verder. 

Fossegrim verlangt een offer en een muziekinstrument voor zijn hulp aan Tove. Tove vraagt dan nu of Fossegrim weet waar ze die ontbrekende Staf kan vinden. Fossegrim vertelt dat een Trol die staf aan hem heeft aangeboden. Die trol was Trollhilde en ze wilde dat Fossegrim haar fluit betoverde zodat ze met de fluit het water kon commanderen.

Dus Trollhilde heeft die ontbrekende staf. We zullen het haar straks gaan vragen.

Als Tove alles met Fossegrim besproken heeft kun je aan de rechter kant nog een Loot Item oprapen

Keer terug naar de ijshanden en steek terug over de kloof en loop door naar de Waytree. Reis via de Waytree terug naar de Moeder Boom

In de Moeder Boom ga je weer door portaal B om weer te belanden op het kerkhof

C: Kerk en Mausoleum deel 2

Loop naar de kerk en ga er weer binnen en loop dan door de kerkzaal naar achteren en klim dan via de ladder omhoog naar de kerkklok

Klim dan verder omhoog tot op de balk waar de kerkklok aan hangt. Snij nu de kerkklok los met de Dolk en.....

De klok dendert omlaag en slaat een gat in de vloer van de zaal. Je hebt ook weer een Badge verdient

Klim via beide ladders terug omlaag en spring dan via het gat in de vloer omlaag naar de kelder van de kerk.

Beer puzzel 1: 1e keer

De klok ligt hier op de vloer. Achter de klok zie je een Beer beeld. Onder de beer zie je een halve maan en tussen de halve maan en de beer zie je 4 gaten.

 In 2 van de gaten steekt een stenen tegel.

Bekijk de beer muur nader in close-up. In het 2e en het 4e gat steekt een stenen tegel. De tegel in het 2e gat heeft 3 stippen en de tegel in het 4e gat heeft 2 stippen. Tove moet de ontbrekende 2 tegels nog vinden dus ze kan deze puzzel nu nog niet oplossen

Je kunt de 2 tegels nu uit hun gat pakken om ze op te bergen in Tove's rugzak, maar je kunt ze hier ook laten zitten. We komen later hier terug om deze puzzel op te3 lossen als we de 2 ontbrekende tegels hebben gevonden. 1 van die 2 tegels vindt je hier in de kelder maar de 4e tegel vindt je pas in het hol van de Nokken

Je bent hier in het middelste deel van de kelder en je kunt nog naar links en naar rechts.

Ga nu eerst naar links en loop dan door tot je bij het 2e altaar bent dat totaal is overwoekerd door spinnenwebben. Hak de spinnenwebben weg met je Dolk en.....

Op het altaar staat dan de 3e steen en dit is de steen met 1 stip. Pak de Steen

Loop dan door naar links want meteen achter de pilaar kun je dan een Loot Item oprapen.

Loop terug naar de klok en de tegel muur. Je kunt nu de tegel met 1 stip, die je zojuist gevonden hebt, alvast in 1 van de 2 lege gaten plaatsen of je houd de tegel in je inventory. Ik draag de tegel gewoon met me mee tot ik hier later weer terug kom om deze tegel puzzel dan op te lossen, als ik ook de 4e tegel heb gevonden. Ga nu door naar rechts en....tegen het altaar leunt een  stenen Schijf met een tekening erop. Pak de Schijf want je hebt het nodig om de 2e Beer puzzel te kunnen oplossen

Terug naar de klok en klim via de klok terug naar de kerkzaal en verlaat dan de kerk

Terug buiten loop je door naar het Mausoleum gebouwtje en stap je er weer binnen

Voor de rechter steen is de grond omgewoeld, alsof daar iet begraven ligt. Tove heeft nu dus de troffel dus  gebruik de troffel, op de omwoelde grond en...

....Er is een  2e stenen Schijf begraven hier. Pak de stenen Schijf....ook deze schijf heeft een tekening

Loop naar de ingang. Links naast de ingang hangt nog steeds die draaischijf. Deze schijf houd buiten die paardenkop op zijn plaats.

Ram de draaischijf uit de weg met de houten hamer

Loop naar buiten en dan naar rechts en zie......de paardenkop ligt nu op de grond. Pak de paardenkop

Verlaat het kerkhof via het toegangshek en volg dan het pad naar links, naar de stenenbrug. Ga omlaag bij de brug.

D: Trollhilde, Mamma Kroke, Trollhulde:

Onder de brug hoort een brede rivier te stromen maar er is alleen nog maar een klein miezerig plasje van over. Bekijk het plasje water onder de brug

Weet je nog wat Fossegrim heeft gezegd over de 3 "Dorstige Stenen" die hij aan Tove heeft gegeven? Tove moet de 3  stenen elk in een vijver dopen en 1 van die vijvers was eerder groot maar is nu klein. Pak dus de 3 "Dorstige Stenen" uit Tove's rugzak en doop ze hier in het plasje water en.....

.....1 van de 3 stenen zuigt zich vol met water. Nog 2 stenen te gaan maar hiervoor moet Tove 2 andere vijvers zoeken. Loop de grot van Trollhilde binnen en ga met haar praten en vraag Trollhilde naar die ontbrekende Wolfstaf. Trollhilde vertelt dat ze de Wolfstaf aan haar zuster Trollhulde heeft gegeven.

Ga nu terug naar de brug bij de Watermolen. Je kunt dit lopend doen of via de Moeder Boom.

Zet Tove op de brug en daal dan via de ladder sporten weer omlaag naar de rivier.

Tove heeft hier al gezien dat men de gewoonte heeft om muntjes in het water te gooien en ze heeft nu muntjes in haar rugzak. Die muntjes heeft Tove opgegraven bij het bord met de hand in het voorportaal van het "Vergiftige Bos. Gooi die muntjes hier nu in het water en.......Mamma Kroke duikt op uit het water.

Er volgt een gesprek met Mamma Kroke, die eigenlijk Tove wel zou willen opeten. Maar Tove sluit een deal met Mammie. Als Tove de 3 kindertjes van Mamma terug brengt dan zal Mamma niet alleen haar leven sparen maar krijgt Tove ook wat baardharen van Mamma Kroke

Tove weet inmiddels waar ze die 3 jonge Krokelingen kan vinden. 1 zit gevangen in de grot van Trollhulde, de 2e heeft zich verstopt in de ton in de sneeuwhut en de 3e heeft zich verstopt in de vijver in het "Vergiftige Bos". Om de Krokeling bij Trollhulde, Krunk, te bevrijden heeft Tove een decoy nodig en dat zou de paardenkop kunnen zijn. Om de Krokeling in de sneeuwhut te vangen moet Tove die Krokeling een snack geven en dat zou de naaktslak kunnen zijn.

Reis nu eerst terug naar het "Vergiftige Bos". Je kun t dit weer lopend doen, via de Molen en Poort B, of je doet dit via de Waytree en de Moeder Boom. Terug in het "Vergiftige Bos" loop je door naar de vijver. Praat met de Krokeling maar die wil absoluut niet terug naar Mammie.

 Om deze Krokeling te vangen heeft Tove een Kreeften Val nodig maar die heeft ze nu nog niet. De Kreeften Val vindt je straks in het hol van de Nokken. Deze vijver is vergiftigt en is dus 1 van de vijvers waar Fossegrim over heeft verteld. Dus doop je 2 overgebleven "Dorstige Stenen" hier in de vijver en 1 van de 2 stenen zuigt zich vol met water

Tove heeft nu 2 stenen vol met water en nog 1 "Dorstige Steen". Dus nog 1 vijver te vinden. Ga hier naar de Waytree, helemaal links in de hoek, duik via de Waytree naar de Moeder Boom en via de Moeder Boom naar het kerkhof. Verlaat het kerkhof via het toegangshek en volg dan het pad, via de stenen brug, terug naar de

 Sneeuwhut.

Duik de Sneeuwhut weer binnen en daal binnen via de ladder weer omlaag. Loop beneden dan weer naar die ton. Sleep de Naaktslag naar de ton en......

....het diertje dat in de ton verstopt zit smikkelt de naaktslak op en het komt nu te voorschijn. Het is Kronk, de broer van Krunk en 1 van de nakomelingen van Mammie Kroke.  Kronk voelt zich eenzaam en hij wil terug naar huis, naar zijn mammie, maar hij weet de weg terug niet meer. Tove beloofd om Kronk naar huis te brengen en Kronkie verdwijnt Tove's rugzak in.

Nu Krunk "bevrijden". Ga dus nu helemaal terug naar de grot van Trollhulde. Je kunt dit uiteraard helemaal lopend doen, via de Tree of Many en de Moeder Boom. Of je doet dit via de Waytree op het kerkhof om in de Moeder Boom te belanden. Ach...je kunt net zo goed het hele traject lopend doen.

Trollhulde

Duik Trollhulde's grot weer binnen. Pak dan de paardenkop uit Tove's rugzak en klik het ding op Trollhulde,......

..... maar Krunk vindt dit geen goed idee en zegt dat Tove de paardenkop aan hem moet geven

Geef de paardenkop dus nu aan Krunk en......

........Krunk verdwijn nu ook in Tove's rugzak. Praat nu een paar keer met Trollhulde.

Trollhulde weet best dat Krunk verdwenen is maar ze is eigenlijk best blij dat ze van die krokeling af is en dat ze er de paardenkop voor terug gekeken heb.

Blijf praten met Trollhulde totdat Tove haar vraagt over de verdwenen Wolfstaf.........

.....Trollhulde vertelt dan dat ze de Wolfstaf in de vijver aan de overkant van het ravijn heeft gegooid omdat het ding niet aan haar verwachtingen voldeed. Tove zegt dat ze de Wolfstaf nodig heeft maar dat ze het ravijn niet kan oversteken. Trollhulde zal Tove nu helpen om het ravijn over te kunnen steken

...We verlaten dan Trollhulde's grot en belanden bij het ravijn en Trollhulde duwt dan die zwakke boomstam omver, over het ravijn.

Trollhulde verdwijnt weer naar haar grot. Loop over de boomstam naar de overkant van het ravijn.

E: De Nokken

Aan de andere kant van  het ravijn  beland beweeg je Tove verder naar rechts en.... We belanden bij een grote vijver en hier vinden we ook de laatste Waytree.

Bevrijd de Waytree van 4 of 5 raven en de stengels en ook deze Waytree is dan weer verbonden met de Moeder Boom. Je hebt weer een Badge verdient

The geur die Tove ruikt komt van de waterlelies die in de vijver drijven. 

PAS OP......Ga nog niet zo'n waterlelie uit de vijver pakken. Loop om de vijver naar rechts achter de vijver. Daar is een grot

Ga de grot in en loop door naar rechts. In de grot is een kleine waterpoel. Doop hier de laatste "Dorstige Steen" in de water poel

De 3 "Dorstige Stenen" zijn nu alle 3 verzadigd met water.  

Er liggen botten op de grond. 1 van de botten kan Tove oprapen. Raap dat bot op want Tove kan er een toorts mee maken

Rechts kun je dan nog een Loot Item oprapen

Ga terug naar buiten en loop dan n u naar de waterlelie die voorin de vijver drijft. 

Dit is een Sopor Lilly en  het is de 3e bloem die Tove nodig heeft voor het slaap thee drankje voor Trollhilde. 

Pak de Sopor Lilly en.........

O.....Dat had Tove beter niet kunnen doen want de Nokken duikt op en sleurt Tove mee de vijver in en.....

......we schakelen even over naar....

Utangard

Rörka is bezig met het uitvoeren van het ritueel om haar zoon Röki te veranderen in een mensen kind, ten koste van Lars, maar het ritueel vergt even te veel van haar krachten dus ze neemt even pauze. Terwijl Rörka uitrust moet je Lars even helpen om een ijssplinter uit Rörka's hand te trekken. 

Als de game is ingezoemd op Lars en je de hand cursor krijgt moet je een paar keer klikken totdat Lars de hand van Röki helemaal heeft geopend

Lars ziet dan de ijssplinter in Röki's hand en je krijgt het grijphandje, dus klik en.......

.....Lars trekt de ijssplinter uit Röki's hand en die is er blij mee. 

Een raaf komt Rörka op de hoogte brengen van Tove's ontmoeting met de Nokken en dan begint Rörka het ritueel weer en we schakelen terug naar Tove. 

Ontsnap aan de Nokken

We zijn in de Nokken grot, diep onder de vijver en Tove zit vastgebonden op een stoel

Je krijgt het rechter handje. Je moet nu een paar keer het handje klikken om Tove met de stoel heen en weer te bewegen.

Na een paar keer klikken heeft Tove zichzelf dan bevrijd  en staat ze rechtop naast de stoel.. 

Loop naar rechts en........Tove ziet dan de vermiste Wolf Staf maar ze kan er van hier uit niet naar toe

De Nokken heeft zijn hol heel gezellig ingericht als een huiskamer, met tafeltjes, stoelen, bankjes en kasten. Het is net alsof de Nokken een mens wil zijn. 

Op de bank zit een Teddy Beer. Pak de Teddy Beer

Sleep de Teddy Beer meteen uit inventory naar het water en klik dan en........

......Tove gooit de teddy in het water en de Nokken gaat er achteraan en hierdoor let de Nokken even niet meer op Tove......

Ren nu naar links en ren door, ook door het water totdat Tove links bij de schommelstoel staat

Er zit een pop op de schommelstoel. Pak de pop

Loop door naar de kast. Open de kast en pak er dan het Loot Item uit

Links naast de kast staat de 4e steen die Tove nodig heeft voor de puzzel in de kelder van de kerk. Pak de Steen, deze heeft 6 stippen.

Op de kist staat een paar gele laarsjes. Pak de laarsjes

Het ladekastje heeft 2 laden. Open eerst de bovenste la en kijk erin. De bovenste la is leeg maar nu kun je de onderste la open schuiven. 

Doe dat en Tove pakt een kleine rode Schaal uit de onderste la

In de krat, links naast het ladekastje, staat een Kreeften Val. Pak de Kreeften val

Op de laatste kist staan een model scheepje. Het zeil van het scheepje is een blauw hemd. Pak het blauwe hemd (zeil van het bootje)

Combineer in inventory het blauwe hemd met de pop, de gele laarsjes met de pop en dan de rode schaal met de pop 

Tove heeft dan een aangeklede Pop. Loop naar rechts en.......Oeps.......De Nokken wil niet dat Tove zijn/ haar hol verlaat en.....

.....De Nokken heeft Tove terug op een kist gezet en het wil gezellig met Tove een kopje thee drinken.

Tove wil niet thee drinken....ze wil hier weg. Pak de aangeklede pop uit inventory en zet de pop op de kist en.....

.........De Nokken vindt de pop eigenlijk leuker dan Tove.....

......Dus loop naar rechts en verlaat het hol en volg de tunnel omhoog tot het einde. Je verdient weer een Badge

Aan het einde van de tunnel klik je het handje en.......Tove beland terug in de grot van Trollhilde.

...er stroomt wat water uit de Nokken grot naar binnen en hierdoor gaat Trollhilde's vuurtje uit. 

Als het water verdwenen is ligt er zwarte As op de grond. Bekijk de zwarte As plekken

Hmmmmmm.....is er niet een grote grijze Yule Kat die graag zijn zwarte vacht terug wil hebben? 

Sleep de glazen pot naar de asplekken en klik dan om de as in de pot te scheppen

Tove heeft dus nog steeds die Wolf Staf niet want die kon ze in de Nokken grot niet bereiken. Ze moet dus terug naar het Nokken hol maar hoe krijgt ze die Nokken daar weg. Verlaat Trollhilde's grot en zorg dat je terug in de Tree of Many komt. Praat met de Tree of Many en vraag de boom hoe je die Nokken uit de weg moet ruimen

De Tree of Many vertelt Tove van alles over de Nokken. De Nokken is blijkbaar verwant aan Fossegrim. De Boom zegt dat Tove aan de Nokken haar echte NAAM moet vertellen. Tove weet de naam van de Nokken al want die heeft ze gelezen in het  Parish Register toen ze daarmee klikte op de grafsteen die rechts naast het Mausoleum staat. De echte naam van de Nokken is dus Ignes Jolhaffsson Markesson en deze naam is rood gemarkeerd in dat boek

Ga via de Tree of Many terug naar de Moeder Boom en in de Moeder Boom stap je dan door poort F om terug te belanden bij de Nokken Vijver. De kop van de Nokken steekt nu half boven water. Klik met het Parish Register boek op de Nokken en zie verder wat er dan gebeurt....

......Tove spreekt de naam Ignes Jolhaffsson Markesson uit en.......

.....De Nokken verdwijnt maar nu is de vijver stijf bevroren.

De vijver is nu stijf bevroren, maar hoe kan Tove dan nu de Wolf Staf krijgen?.

 Dat moet Tove doen via de kleine poel in de grot hier, maar daarvoor heeft ze de fluit van Trollhilde nodig

Ga via de Waytree hier terug naar in de Moeder Boom

Hoofdstuk 5: Het Diepe Bos: Deel 4: Wolf Staf verkrijgen 

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot