Röki

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

NB: Tove moet heel veel doen en ze moet dat doen in diverse gebieden. Ze zal ook steeds heen en weer moeten tussen de verschillende gebieden hier in het Diepe Bos. Je hebt nu als speler veel vrijheid om dingen te gaan doen. Er is niet een vaste volgorde waarin je de dingen moet doen. Mijn walkthrough vertelt je hoe ik het heb gedaan maar dit is geenszins de enige manier waarop je het allemaal kunt doen. Je kunt best de dingen in een andere volgorde doen als jij dat beter en logischer vindt.

Hoofdstuk 5: The Deep Forrest: Deel 4: De Wolf Staf en Wolf Visioen

A:  De Baardharen van Mamma Kroke

Nadat Tove met de Nokken heeft afgerekend is ze terug in de Moeder Boom. Ga door poort F terug naar het Vergiftige Bos. Loop door naar de vergiftigde vijver. 1 van Mamma Kroke's jongens zit in de vijver en Tove weet al dat deze jongeling niet terug wil naar zijn mammie.

 Uit het hol van de Nokken heeft Tove een Kreeften Val meegenomen.  Vang de jonge Krokeling met de Kreeften Val

De jonge Krokeling beland in de val, dus pak het kikker jong uit de val

Tove heeft nu alle 3 nakomelingen van mamma Kroke dus ga nu terug naar de vijver onder de watermolen.

 Mamma Kroke duikt op uit het water dus geef, één voor één, de 3 jonge Krokelingen terug aan hun moeder

Als straf vreet Mammie haar 3 jongen op en als dank aan Tove mag die nu wat baardharen van mamma Kroke afknippen en dat doe je met de Dolk

Sleep dus de Dolk naar Mamma's Baard en.......Tove hakt wat baardharen uit de baard

B:  De Fluit van Trollhilde krijgen

Keer terug naar Trollhulde's grot en loop door naar het tafeltje. Stop, één voor één, de 3 bloemen in de schaal en....

....Tove stampt in de schaal de bloemetjes tot poeder. Pak dan de het groene poeder uit de schaal

Het poeder moet worden gekookt in heet water. Verlaat Trollhulde's grot en ga nu terug naar Jolakötturinn, de Yule Kater

Terug in het hol van Jolakötturinn klik je met de glazen pot op de kater om zijn grijze vacht zwart te verven met de as van Trollhilde's uitgedoofde vuur

De kater is tamelijk ijdel en gaat zichzelf liggen bewonderen in de spiegel. Pak dus nu de mooie lekkere Ham

Verlaat dit hol en zorg dat je terug beland in de grot van Trollhilde. 

Het vuur is uit dus steek het vuur weer aan met 1 van je laatste 2 lucifers en mieter dan het bloemetjes poeder in de kookpot en...

....Het slaapdrankje werkt onmiddellijk want Trollhilde valt diep in slaap. Pak nu de Fluit uit Trollhilde's rechter hand

Ga, lopend of via de Moeder Boom. terug naar de Wolf Kloof

C: Bedwing het Water en krijg de Wolf Staf

Loop door naar de "ladder". Als je het eerder nog niet had gedaan dan bekijk je nu eerst nog even dat vogelnestje dat aan de overkant op het lager gelegen plateau ligt. Tove ziet dan dat er een Ram Schedel in het nest ligt en ze heeft die schedel nodig.

Klim via de ladder stenen weer omhoog naar het bovenste plateau en loop door naar de tunnel. Tove heeft licht nodig want ze durft zonder licht dit tunneltje niet in

Combineer in inventory de oude Lap met het Bot tot en toorts en steek het dan aan met je laatste lucifer

Klik de brandende toorts in de tunnel en.....Tove heeft licht. Loop naar binnen en pak dan eerst de 3e stenen Schijf op, die hier in de hoek staat.

Loop door het tunneltje omlaag en pak beneden dan de Ram Schedel uit het vogelnest

Terug naar boven en dan via de ladder stenen terug omlaag. Loop naar de Ijshanden en steek via de Ijshanden weer over naar de overkant en dan alsmaar naar links tot Tove weer in de grot van Fossegrim is beland. Geef Fossegrim achtereenvolgens de Ham, de 3 volgezogen Dorstige Stenen en als laatste de Fluit van Trollhilde en.....

Fossegrim betovert de Fluit  en met de fluit kan Tove nu het water "commanderen".....je verdient ook weer een Badge 

Als het goed is dan heeft Tove vanzelf de betoverde fluit gepakt, maar controleer dit even in de inventory. Verlaat Fossegrim, steek terug over de ijshanden en via de Waytree keer je terug in de Moeder Boom. Via de Moeder Boom ga je dan terug naar de Nokken Vijver

Loop door naar de grot en ga er weer binnen en loop door naar de waterpoel. Klik met de betoverde fluit op de waterpoel en.....

...Tove fluit een deuntje op de fluit en het water in de poel verdwijnt, dus spring omlaag. Beneden klik je weer met de fluit op het "watergordijn" en.....

......het water trekt zich weer terug dus loop door en.....Tove is terug in het hol van de Nokken.

 Klim meteen via de ladder stenen omhoog naar de Wolf Staf. Pak de Wolf Staf

Klim terug omlaag en loop door naar links en klim dan via de volgende ladder stenen weer omhoog en.......

....Pheeeew.....dat was op het nippertje....Loop door naar links, ga door de opening, volg de tunnel, klik op de sluitsteen en........

...Tove is dan terug in de grot van Trollhilde en ze zorgt er nu voor dat de "achterdeur" van het Nokken hol niet meer dicht valt.

Ga naar de Moeder Boom en via de Moeder Boom terug naar de Wolven Kloof

D: Maak Wolf Gurdian Jötunulfur wakker

Terug op het plateau van de Wolven kloof beweeg je Tove naar de houder van de ontbrekende rechter Wolf Staf en dan plaats je de Wolf Staf in de houder

Je kunt de beide Wolf Staffen draaien. Als je kijkt naar de 2 wolven die op de 2 pilaren aan de overkant staan dan zal jij ook wel zien dat die 2 wolven naar elkaar kijken. De 2 wolven aan Tove's kant van de kloof kijken echter niet naar elkaar. Blijf bij de rechter Staf staan en draai nu de rechter staf niet zo vaak als nodig is om de rechter wolf naar links te draaien, zodat de rechter wolf dus naar links kijkt.

Ga dan de linker staf draaien en doe dat totdat de linker wolf naar rechts kijkt. De beide wolven kijken elkaar dan aan en......

.......De brug wordt nu uitgerold. Ga over de brug naar de overkant en klim dan via het trap pad verder omhoog en....

......op het tussen plateau beland klim je verder omhoog via de linker of de rechter trap en.......Tove beland 1 trap onder de Wolf Guardian

Er staat een Hoorn op het plateau maar blijf er nog even van af. Klim verder omhoog naar de Wolf. De wolf is in diepe slaap en zijn vacht zit vol met schimmels. Onder het linker oog van de wolf steekt een parasiet. Bekijk de wolf en probeer dan die parasiet uit de wolf te trekken.  De wolf wordt niet wakker en Tove vermoed dat dit zo'n Nattamare Parasite is, die ze nodig heeft voor het onzichtbaarheidmasker

Daal terug omlaag naar de Hoorn en klik nu op de Hoorn en......

.......In 2 pogingen slaagt Tove erin om de Wolf wakker te blazen met de hoorn. 

Er volgt een gesprekje tussen Tove en de Wolf Jötunulfur en je hebt weer een Badge verdient

Klim weer omhoog naar de wolf Jötunulfur. De wolf heeft Tove toestemming gegeven om die Nattamare Parasite uit zijn kop te trekken dus doe dit nu en........

........Je beland dan nu in :

E: Wolf Visioen

Zoals je uit het gesprek tussen Jötunulfur en Tove wellicht wel begrepen hebt zijn Nattamare Parasite gevaarlijke dingen die hun prooi laten hallucineren en Tove is nu in een hallucinatie van haar eigen verleden beland. Tove is bij de waterput die voor haar ouderlijk huis staat. Papa staat ook bij de waterput. Loop door naar de waterput.

....Papa is niet echt, papa is een geest. In de waterput is een Touw gespannen. Pak dat Touw

Klik met je oog op papa en luister naar wat Tove vertelt om te begrijpen waarom we hier zijn beland. Daal dan af in de waterput en.....

....Tove is dan op de bodem van de waterput en de emmer wordt omhoog getrokken en je krijgt te zien wat er hier zoal te beleven valt.  Tove is heel klein nu. Hoe hier uit te geraken???. Tove staat op eiland A en ze moet naar de oevers B, C, D, E en F.  Je ziet op B en C een grote foto van Tove en ook op F is zo'n Tove Foto. Op D hangt de hanger van Tove's moeder en die moet je gaan pakken. Op E ligt de halsketting van mamma en op F zul je mamma's ring vinden. Op A, D en F liggen ook enorme stenen handen.

Tove is op A en in het water drijft een haarborstel die dient als een vlot waarmee je Tove naar C, D, E en F moet varen. Maar om met het vlot te kunnen varen heeft Tove een peddel nodig. Om B te bereiken moet Tove op A langs de enorme hand naar achteren lopen maar als je dat probeert lukt dat niet want de hand probeert dan Tove te grijpen. Dit gebeurt ook op de oevers D en F. Tove moet die handen iets geven waar ze tevreden mee zullen zijn zodat ze Tove dan met rust laten.

Op A steekt een Eyeliner Potlood in de grond. Bekijk de Eyeliner en pak het ding dan.

De drijvende haarborstel is het vlot waarmee Tove over het water naar B, C, D, E en F kan varen. Klik dus met de Eyeliner op de haarborstel en......

....Tove stapt op het vlot en je krijgt dan de naar links pijl. Klik je nu de linksaf pijl dan stapt Tove weer van het vlot en dat is niet de bedoeling. 

Je vaart Tove over het water met je AWSD toetsen of met je pijltoetsen. Dus zorg dat Tove zich op het vlot omdraait en.......

.......Vaar Tove nu naar oever B en stap daar dan van het vlot.

Op B ga je eerst het rode potje Nagellak oprapen. Het is de favoriete nagellak van Tove's mamma en Tove heeft het straks nodig.

Zodra Tove de nagellak heeft gepakt keert ze even terug naar haar ouderlijk huis alwaar nu ook een Geest Tove staat

Loop naar Geest Tove en  bekijk haar en luister naar wat de echte Tove vertelt.

...we keren dan vanzelf terug op B in de waterput. Ga nu naar de Foto waarin Tove de kat Stoker vast heeft. Bekijk de foto en....

.......Tove beland terug in de tijd....Het is Tove's verjaardag en mamma heeft een prinsessentaart gebakken. 

Mamma staat foto's te nemen van geest Tove en de tafel is gedekt voor Tove's verjaardagfeest. 

Tove moet een aantal items pakken hier in de keuken. Op het screenshot heb ik die items genummerd als 1, 2, 3, 4. Tevens moet je de kalender 5, op de ijskast, bekijken. Om terug te keren in de waterput klik je op de fotocamera van mamma, maar dat doe je pas als laatste. 

Aan de kant van de ijskast ligt een blauwe ring beschuit op de tafel. Pak de Ring Biscuit (1).

Op de rechter hoek van de tafel staat een bekertje met daarin een rietje. Pak het Rietje (2) uit dat bekertje

Op het kastje dat onder het raam staat ligt een rietje. Pak dat rietje (3)

Geest kat Stoker draagt een halsband. Pak Stoker's Halsband (4)

Op de ijskast kleeft een kalender. Bekijk de kalender (5)....

je ziet op de kalender dat Stove jarig is op de 17e dag van de maand maar de kalender vertelt niet welke maand het is. Noteer 17.

Als je 1, 2, 3, 4 hebt gepakt en je hebt de kalender (5) bekeken dan klik je met de hand op mamma's fotocamera (6) en.......

......Tove beland weer op oever B in de waterput. Stap weer op het vlot en vaar nu naar oever F en stap daar weer van het vlot

Op F staat een foto van een kampeeruitje van Tove met haar familie. Aan de zijkant steekt een stenen Hand waar Tove niet voorbij kan.

Bekijk de foto en luister naar Tove en......

....Tove beland in de foto om het kampeeruitje nogeens opnieuw te beleven

Loop achter papa en mamma naar de tent. Rechtsvoor de tent staat een bekertje met ee3n rietje erin. Pak het rietje uit het bekertje. Tove heeft dan nu 3 rietjes

Achter pappa staat zijn visdoos met daarin zijn visspullen.. Bekijk de visdoos. 

Tove pakt niets uit de visdoos maar je ziet een deel van het cijferslot van de doos. Bij het pijltje zie je dat de laatste 2 cijfers van de code 05 is

Ga tussen papa en mama in staan. In pappa's borstzak steekt zijn kam. Pak de Kam

Klik met de hand op de camera om terug te keren  in  de waterput.

Terug op F probeer je dan om voorbij de Hand te geraken. 

Dat lukt niet dus geef Stoker's Halsband aan de Hand en......Tove kan dan verder de helling naar boven op lopen

Loop verder naar boven en pak dan mamma's witte Ring, die boven op de rots ligt.

Terug omlaag, stap weer op het vlot en vaar naar oever E. Ga aan land en pak mamma's witte armband die hier ligt.

Tove beland dan weer even bij haar ouderlijk huis. Geest Tove staat nu op de waranda. Loop naar geest Tove en bekijk haar en luister weer naar Tove

We keren vanzelf weer terug in de waterput op E. Stap op het vlot en vaar nu terug naar A. Stap van het vlot en geef de witte armband aan de Hand

De hand heeft het dan druk met de armband dus loop nu door naar achter de hand. Bekijk dan B

Tove kan van A niet oversteken naar B want er is geen brug. Combineer in inventory de 3 rietjes met het touw om de 3 rietjes samen te binden

Klik met de bundel rietjes dan op B en.....

...Tove heeft dan een brug waarover ze nu van A naar B kan lopen, dus doe dat. Bekijk op B de foto en luister weer naar Tove en.....

....Tove beland in de foto. Het was een dag waarop Papa en Tove aan het vissen waren. Achterin de roeiboot staat papa's visdoos.

Klik op de visdoos. Tove moet de cijfercode invullen op het codeslot van de visdoos. De code is de datum van Tove's verjaardag. Op B heb je op de kalender gezien dat Tove op de 17e dag jarig is, maar van welke maand. Op F zag je op papa's visdood de laatste 2 cijfers van de code en dat was 05, en dat is dus de 5e maand. Tove is dus jarig op 17 april dus de code is 1705. Zet dus 1705 op de 5 tuimelaars van het slot en de visdoos gaat open

Pak dan uit de geopende visdoos de Vishaak

Klik de camera, die papa vast heeft, om terug te keren op B in de waterput.

Loop terug, over de rietjes, naar A en naar de voorzijde van A. Pak de witte armband terug en.....

......vaar met het vlot nu naar D en ga daar aan land......

Op E hangt het medaillon van Mamma maar de 2 liggende handen staan niet toe dat Tove door loopt naar het medaillon. De linker hand draagt 3 witte ringen en de rechter hand draagt een rode armband. De witte ring van mamma heeft Tove al maar ze heeft geen rode armband. Combineer in inventory de rode nagellak met de witte armband om de armband rood te verven.

Geef dan de witte ring aan de linker hand en de rode armband aan de rechter hand

De beide handen zijn te vreden en Tove mag nu doorlopen. Loop dus tussen de handen door en bekijk dan het medaillon. De hand wil het medaillon echter niet loslaten.

Loop terug, stap weer op het vlot en vaar terug naar E. Op E klik je met de Kam op de linker rots muur en......De kam is dan een ladder dus klim omhoog

Loop door naar de rand en gooi dan de Vishaak naar de hand die het medaillon vast heeft en.....de hand laat los en het medaillon ligt dan op D

Klim terug omlaag en vaar terug naar D en raap er nu het medaillon op en......

.....we belanden terug bij de waterput bij Tove's huis. Loop naar de waterput, luister naar Tove en klik dan met je oog op de waterput en luister weer naar Tove en.....

......het visioen is voorbij en we zijn dan terug bij de witte Wolf Jötunulfur. Er volgt nog even een gesprekje. 

Controleer of Tove nu de Nattamare Parasite in haar rugzakje heeft.

Voor het onzichtbaarheidmasker heeft Tove echter 2 Nattamare Parasites nodig. Om de 2e Nattamare te krijgen moeten we naar de Beer en die vinden we via de kelder van de Kerk. Dus daal de Wolf Berg terug of naar de Waytree bij de wolven kloof. Ga via de Waytree en de Moeder Boom dan nu terug naar de Kerk.

Hoofdstuk 6: Het Diepe Bos: Deel 5: De Beer en de Spin

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot