Röki

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

NB: Tove moet heel veel doen en ze moet dat doen in diverse gebieden. Ze zal ook steeds heen en weer moeten tussen de verschillende gebieden hier in het Diepe Bos. Je hebt nu als speler veel vrijheid om dingen te gaan doen. Er is niet een vaste volgorde waarin je de dingen moet doen. Mijn walkthrough vertelt je hoe ik het heb gedaan maar dit is geenszins de enige manier waarop je het allemaal kunt doen. Je kunt best de dingen in een andere volgorde doen als jij dat beter en logischer vindt.

Hoofdstuk 7: Het Diepe Bos: Deel 6: Het Vergiftigde Bos deel 2:

 A: Onzichtbaarheids Masker (Ram Masker)

Het is alweer een eeuwigheid geleden dat je in het vergiftigde bos was, dus hier eerst even een screenshot om je geheugen op te frissen

Ga vanaf de Waytree naar de inham en daal dan via de trap in de inham af naar het lab van tovenaar Shroomi

In het lab van Shroomi gooi je de Ram Schedel, de Baardharen van mamma Kroke en de 2 Nattamare Parasites in de kookpot van Shroomi en....

....de onzichtbare Shroomi gaat aan het werkt en het onzichtbaarheidmasker verschijnt. Pak het masker.

De game vertelt je hoe je hoe het masker op moet zetten

Druk dus tegelijkertijd je Spatiebalk en je F1 toets in om het masker op te zetten. Tove is dan doorzichtig.

Er volgt een gesprek. Shroomi vertoont zich echter nog steeds niet. Shroomi verteld dat er dingen zijn die verborgen zijn en die Tove niet kan zien. Om die verborgen dingen te kunnen zien heeft Tove het Masker van de Alziende nodig en hij schrijft op welke items hij daarvoor nodig heeft. Hou het onzichtbaarheidmasker maar op en ga het nieuwe briefje op de muur bekijken.

B: Alziende Masker (Uil Masker)

Op het briefje heeft Shroomi de items genoteerd die hij nodig heeft voor het Alziende Masker en dat zijn: een Eye-Orb Fungus,  een portie Newt Spawn, een Uil Schedel, en 3 Bluecap Toadstools (3 blauwe paddenstoelen). Verlaat het lab en loop via de midden kuil naar de vergiftigde vijver en poort F.  Ga de rechts van poort F de hoek van de vijver in en....

...In deze hoek hangt de Eye-Orb Fungus. Pak de Eye-Orb Fungus

 Ga naar Poort B. Loop via de 3 paddenstoelen omhoog naar Poort B.

Omdat Tove door het masker nu onzichtbaar is zien de "ogen" Tove niet en worden de poorten A, B, F niet geblokkeerd door de stengels. Ga dus door Poort B

Poort B brengt Tove in het noordelijke deel van het bos. Loop naar links. Halverwege zie je een grot met stengels ervoor. Hak de stengels weg met de dolk en....

......in het grotje staat dan de 1e van de 3 Bluecap Toadstools. Pak de Bluecap Toadstool

Loop verder naar links. In een inham staat een rond ding met gaten. Ga dat ronde ding bekijken. Het is een Lady's Veil en Tove hoort een stem maar ziet niemand.

Boven aan de sneeuw helling zie je weer een grotje met stengels. Loop de helling op en hak de stengels uit de weg met de dolk en pak dan de Uil Schedel uit de grot

Ga terug en via Poort B weer naar buiten. Ga nu naar poort F. 

Vanwege het masker verschijnen de stengels niet in poort F dus loop door de poort en Tove is dan in het oostelijke deel van het bos.

Tove kan niet naar de overkant van de vijver, maar vlak voor de vijver is een kleine waterplas waar wat wit spul in drijft. Bekijk die waterplas. Tove vertelt dat het witte spul dat in de plas drijft het Newt Spawn is dat ze nodig heeft voor het nieuwe masker. Schep dat Newt Spawn uit de plas met de glazen pot.

Boven de waterplas zie je een aantal kleine paddestoelen. Loop omhoog naar die paddestoelen. 

De achterste paddestoel is een Bluecap paddestoel. Pak de Bluecap paddestoel

Hier kan Tove even niet verder, dus ga terug door F en ga dan naar poort A Ga door Poort A en.......Achterin zit het Hert. Maar ook hier is alles vergiftigd

Loop door totdat Tove bijna bij het Hert is. Ga nu nog niet verder door naar het Hert. 

Rechtsonder zie je weer een paar piepkleine paddenstoelen en de voorste paddestoel is dan de 3e Bluecap paddestoel. Pak de Bluecap paddstoel

Tove heeft nu alle ingrediënten voor het All Seing Mask, dus ga terug naar het lap van Shroomi. 

Gooi de Eye-Orb Fungus, de Uil Schedel, de 3 Bluecap paddestoelen en Newt Spawn in de kookpot en......

Shroomi tovert dan het Alziende Masker. Pak het Alziende Masker en zet het gelijk op via je Spatiebalk + F1 toets

Je wisselt dus tussen de beide maskers door tegelijkertijd je Spatiebalk + F1 toets te drukken. 

Als Tove het Alziend Masker draagt ziet ze dingen die anders voor haar verborgen zijn dus nu ziet ze dan ook die Shroomi

Er volgt een gesprekje met Shroomi. Shroomi kan iets brouwen waarmee de vergiftiging van dit bos teniet kan worden gedaan maar daarvoor heeft ie 3 verse Nattabloom schimmels nodig en die moet Tove nu gaan zoeken. Deze 3 Nattabloom schimmels kun je vinden achter de poorten B, C, F dus je zult steeds moeten wisselen tussen de beide maskers via je Spatiebalk + F1 toets. Je hebt ook weer een Badge verdient

C: Vindt de 3 Nattabloom Schimmels

Hou nu het Alziend Masker op (Uil Masker) en  ga terug naar buien en loop naar de hoek waar Poort C boven de grote vijver is.  Omdat Tove nu het Alziend Masker draagt zie je nu een "trap"die over de vijver naar poort C gaat. Loop dus via de "trap" omhoog naar poort C. Bij poort C moet je dan wisselen van masker want anders kan Tove niet door Poort C vanwege de stengels die weer in Poort C verschijnen. Zet dus het andere masker (Ram masker) op en loop dan door Poort C.

Tove is dan terug in het gebied achter Poort C. Zet meteen het Uil Masker weer op om de onzichtbare dingen hier te kunnen zien. Je ziet dan een "brug" waarover je naar de overkant van de vijver kunt gaan en je ziet een aantal kleine huisjes. Bekijk het eerste huisje met je oog en loop dan over de "brug".

Vlak voor het 2e huisjes ziet Tove een paddenstoel en die wil ze wel hebben.

Graaf de paddestoel uit de grond met behulp van je schepje.

Loop dan verder omhoog en bekijk onderweg al die kleine huisjes. Loop boven door naar de rand en luister dan naar wat Tove zegt. 

In de linker van de 3 bomen ziet Tove zo'n Nattabloom schimmel maar ze kan er niet bij komen

Ga terug naar beneden, over de "brug" en naar Poort C. Bij Poort C wissel je weer van Masker want anders kun je niet terug door Poort C. 

Terug door Poort C en aan de andere kant van C zet je dan weer de Uil Masker op want anders kun je niet omlaag.

Ga weer naar en door Poort B, waarbij je dus weer even van masker moet wisselen. 

In het gebied achter Poort B zet je dan weer het Uil Masker op om de onzichtbare dingen te zien. Toen Tove hier eerder was hoorde ze een stem

Loop door naar de  Lady's Veil en bekijk dat ronde ding weer met je oog en.......

.....nu ziet Tove dat er een Älva gevangen zit in de  Lady's Veil

Er volgt een gesprekje. De Alva zegt dat ie zijn toverstokje nodig heeft maar die ligt in zijn huisje.  De Alva geeft zijn huissleutel aan Tove en ze zegt erbij dat zijn huisje vlakbij een boom staat. Verlaat dit gebied weer door Poort B. Terug in het hoofdgebied zet je het Uil Masker weer op en loop je naar Poort C. Klim weer omhoog naar poort C, wissel van masker om door Poort C te kunnen gaan. Aan de andere kant van poort C zet je het Uil Masker weer op. Ga weer over de "brug" en loop door naar het huisje dat onderaan de helling staat.

Bekijk het huisje.....Tove denkt dat dit het huisje van de Alva is, dus klik met de Alva Huissleutel op het huisje en.....

....Tove vindt de Toverstaf van de Alva en ze bergt het op in haar rugzakje. 

Ga als een speer terug naar en door B en door naar die Lady's Veil waar de Alva in gevangen zit. 

Gebruik de Toverstaf op de Lady's Veil en zie wat er gebeurt

......De Alva zegt dat Tove de toverstaf op de Lady's Veil moet gebruiken en dat doet Tove dan ook

......Met de toverstaf maakt Tove de Lady's Veil groter en hierdoor kan de Alva ontsnappen. Als dank mag Tove de toverstaf houden

Met de toverstaf kan Tove dus planten e.d groter en kleiner maken en dat is erg handig, zoals je al snel zult ervaren. Loop over de helling omhoog en steek dan over het dak van de Lady's Veil naar de overkant en......In een boom ziet Tove dan de 1e van de 3 Nattablooms die ze moet verzamelen. 

....Schimmels / Fungussen versperren Tove echter de doorgang, dus verwissel het Uil Masker voor het Ram Masker en Tove kan door. 6 paddenstoelen staan in een cirkel maar hier komen we straks terug. Loop door en als Tove bij de vijver is beland zet je het Uil Masker weer op. Tove ziet dan dat zie via een "trap" omhoog kan klimmen. Klim dus verder omhoog en.....

...De "trap" houd dan op. Gebruik echter de Toverstok op de zwevende stukje fungus om die te vergroten en loop er dan over naar de Nattabloom

Gebruik je Dolk op de Nattabloom om er een flink stuk vanaf te hakken. Tove heeft dan een stuk Nattabloom in haar rugzak maar ze heeft er nog 2 nodig.

Daal terug naar de grond. Bij de paddenstoelen moet je weer even van masker wisselen want anders kun je niet door. 

Ga dan midden tussen de 6 paddenstoelen staan en....

Zet het uil masker weer op en......Je ziet dan dat het zand in de cirkel van paddenstoelen wit is geworden. Klik met je grijphand om het zand hier weg te halen en daal dan omlaag de grot in.

In de grot groeit een paddenstoel. Gebruik de toverstaf op de paddestoel om het ding te verkleinen en gebruik dan de troffel om de paddestoel uit te graven

Klim terug omhoog en wissel weer van masker om de paddenstoelen cirkel naar links te kunnen verlaten. Verlaat dit gebied weer door Poort C

Terug in het hoofdgebied gebruik je de toverstaf op de paddestoelen "trap" onder Poort B en dan gebruik je de troffel om de verkleinde paddestoelen op te graven

Ga weer door Poort F. Zet het Uil Masker weer op en ga weer over de "brug".  Onderaan de helling staat een huisje en vlak voor dat huisje groeit een paddenstoel

Gebruik je Troffel om de paddestoel uit te graven. Tove heeft nu 2 paddenstoelen

Loop de helling op en gebruik dan steeds de Toverstaf op de kleine stukjes fungus om die te vergroten en loop er dan over naar de overkant

Loop door naar links en.....Tove ziet dan de 2 Nattabloom maar ze kan het niet bereiken. In de grond zie je echter een hoopje paarse aarde. Bekijk dat hoopje aarde

Plant de paddenstoelentrap in het hoopje aarde en gebruik er dan je toverstaf op om de trap weer te laten groeien.

Loop via de paddenstoelen omhoog en gebruik dan je Dolk op de Nattabloom om ook van deze een stuk van af te hakken

Klim omlaag, verklein de paddenstoelen weer met je toverstafje en graaf ze dan weer op met je troffel. Verlaat dit gebied weer via Poort F en ga terug naar Poort B en plant daar de paddenstoelentrap weer terug in de grond. Vergroot de "trap" dan weer met je toverstafje

NB: Als je de walkthrough stap voor stap hebt gevolgd dan hoeft Tove nu nooit meer door Poort B dus dan hoef je de paddenstoelen trap hier nu niet terug te plaatsen. Speel je echter in je eigen volgorde en moet je nog door Poort B dan moet je de paddenstoelentrap nu wel terug plaatsen als je nog de dingen achter Poort B moet doen

Tove moet nog 1 Nattabloom vinden en die hangt in het gebied achter Poort C. Om die Nattabloom te bereiken heeft Tove de 3 groene paddenstoelen nodig, maar die heb je inmiddels alle 3 opgegraven. Ga weer door Poort C. Ga dan nog niet over de "brug", maar loop omhoog de hoek bij de Nattabloom boom in.

Hier in de hoek zijn 3 hoopjes aarde waar je nu de 3 groene paddenstoelen moet planten en er dan de Toverstaf op moet gebruiken om ze te laten groeien.  Je hebt een kleine groene paddenstoel, een middelgrote groene paddestoel en een grote groene paddenstoel.

 Plant de kleine (small) paddenstol in het rechter hoopje, de middelgrootte (medium) paddenstoel in het middelste hoopje en de grote (large) paddenstoel in het linker hoopje.  Gebruik de toverstaf op de paddenstoelen om ze te laten groeien. Als je de 3 paddenstoelen geplant hebt en hebt laten groeien dan ga je over de "brug" en dan via de helling omhoog

Loop naar de rand en loop de voorste paddenstoel op. Gebruik je toverstaf op de kleine fungussen om die groter te maken en loop dan verder tot Tove op de hoogste paddenstoel staat

Hak dan met de Dolk een stuk van de Nattabloom af en......

......Tove heeft dan nu de vereiste 3 Nattabloom samples. 

Zorg dat je nu terug komt in het ondergrondse lab van Shroomi en mieter daar de 3 Nattabloom brokken in de kookpot en.....

.......Shroomi brouwt dan nu een antigif middel en dat krijgt Tove dan vanzelf in haar rugzakje. 

Shroomi verteld nog wel dat Tove het antigif niet zomaar kan gebruiken. Verlaat Shroomi en ga door Poort A en loop nu helemaal door naar het Hert.

Onder het Hert staat ook hier de Hoorn maar die is helemaal ingepakt door het giftige fungus. 

Combineer in inventory de Dolk met het Antigif om de punt van de dolk in het gif te dopen

Gebruik dan de Dolk op de paddenstoel die voor de Hoorn staat en.........

........de giftige dolk ruimt al het giftige fungus op maar........Tove geraakt nu in het:

Visioen van het Hert:

Tove is terug in haar ouderlijk huis maar alles is anders dan normaal Bij de tafel ligt een deurmat op de vloer.

 Pak de deurmat. Een stengel steekt omhoog op de plek waar de deurmat lag

Loop naar de koelkast en open de koelkast. Pak de zak kunstmest uit de koelkast

Gebruik het kunstmest op de stengel, waar de deurmat lag

De stengel heeft ook nog water nodig om te groeien dus ga naar buiten en loop dan naar links, naar papa's auto. Links van de auto staat een gieter. Pak de gieter

Loop naar de waterput. Gebruik de gieter op de waterput om de gieter te vullen met water

Terug naar binnen en giet dan je gieter leeg op de stengel en........

......de stengel groeit uit tot een enorme boom. Klim omhoog in de boom en....

.de boom heeft 2 vertakkingen aan de linker zijde en Tove komt terecht op de onderste verdieping van de boom

Helemaal bovenin de boom staat papa Hendrik aan zijn auto te sleutelen. Onder papa zit mamma Eva in haar stoel te breien. Tove staat voor een deur maar de deur is er eigenlijk nog niet echt. Bekijk de deur met je oog. Links staat een kastje. Ga bij het kastje staan en klik dan met je grijphandje en.....Tove pakt een Lakruk van het kastje

Loop naar links. Tove's dagboek steekt in een hoopje aarde. Bekijk het dagboek met je oog en pak dan het hangslot waarmee het dagboek op slot zit

Loop terug naar de deur. Voor de deur zie je de omtrek van een deurmat en van een sleutel op de grond. Leg je deurmat voor de deur en klik dan op de deurmat met je handje....

...Tove schuift de deurmat opzij en zie.....er ligt nu een echte sleutel voor de deur. Pak de sleutel

...klik de Lakruk in de deur en klik dan het hangslot op de deur

...Steek de sleutel in de deur en.,.....ga dan naar binnen

......Midden in de kamer zit een piep jonge Tove te spelen. Loop naar de jonge Tove en bekijk haar met je oog.

.....Tove zit te spelen met een kegel waarop ze 4 ringen moet plaatsen.....maar die 4 ringen zijn pleite. Bekijk de kegel

Dit is dus je taak....zoek de vermiste 4 ringen en plaats ze dan hier op de kegel. Je moet een gele, rode, groene en blauwe ring zoeken

Loop terug naar de deur. Bij de deur staat Stoker's drinkbak en het zit vol met water. Gebruik je lege Gieter op de drinkbak om de gieter weer te vullen met water

 Terug naar buiten. Rechts steekt een piepklein stekje uit de boom. Gebruik de gieter op dat stekje en......De boom groeit verder uit en heeft nu ook een rechter kant. De boom heeft nu 3 stammen waar Tove omhoog kan klimmen, A, B, C. In stam A zit mamma te breien en is pappa bezig met zijn auto. Tussen B en C probeert pappa de kinderbox te schilderen en in C zit Tove te tekenen en boven Tove staat een kastje.

Loop door naar stam C en klim via C helemaal naar boven, naar het kastje

Klik op het kastje en......Tove breekt de deur uit het kastje en schrikt zich dan rot van het Oog dat haar dan aankijkt.

Als het oog verdwijnen is pak je de kastdeur van de grond.

Klim terug naar beneden en klim dan via B weer omhoog

Boven gekomen loop je over de bladeren naar links en.....Er is een blad weg tussen B en A. Leg de kastdeur hier tussen de bladeren en je kunt doorlopen naar A

...Loop dus door naar A en loop dan achter de kromme stengel langs naar Papa die aan zijn auto staat te sleutelen

.....er klopt iets niet aan de scène. Papa giet witte verf inplaats van olie in de motor. Onder de motorkap ligt de gele Ring maar die kan Tove nu niet pakken. 

In papa's gereedschapskist ligt een verfkwast. Pak de verfkwast

Loop terug naar de andere kant van de stengel en klim dan via A 1 etage omlaag. Links zit mamma te breien

Mamma breit een mooie blauwe sjaal en die sjaal hangt rechts aan de tak. In de sjaal steekt een schroevendraaier

Pak de Schroevendraaier

.....de blauwe sjaal rolt verder uit. Klim via de sjaal terug naar beneden. Tove is dan terug bij de deur van de woonkamer.

Ga weer naar rechts en dan naar papa, die tussen B en C probeert de kinderbox te verven,

...aan het speeltje dat boven de box hangt steekt de groene Ring maar Tove kan ook deze ring nu nog niet pakken. 

Paps heeft geen kwast maar een kleurpotlood in zijn hand. Geef de verfkwast aan papa

.......De kleurpotloden liggen dan op de grond. Pak de kleurpotloden.

Paps heeft ook nog de witte verfpot nodig. 

Ga eerst naar C en klim 1 etage hoger in C. Je bent dan bij Tove die graag wil tekenen maar ze heeft geen potloden. 

Inplaats van potloden heeft Tove de breinaalden van haar moeder in haar hand. Op de tafel ligt de rode Ring.

Geef de kleurpotloden aan Tove. Geest Tove legt dan de breinaalden op tafel. 

Pak de rode Ring en pak de breinaalden

Klim terug omlaag en loop naar A en klim via de blauwe sjaal terug omhoog. Loop dan door naar links, naar je breiende mamma

Mamma probeert te breien met een steeksleutel, maar dat werkt natuurlijk niet. Om mamma's schouder hangt de blauwe Ring. 

Geef de breinaalden aan mamma. Raap dan de steeksleutel (spanner) van de grond en pak ook de blauwe Ring

Klim via A terug naar boven en ga naar papa bij de auto.

Leg de schroevendraaier in de gereedschapskist

Geef de steeksleutel (spanner) aan paps en......

.....pak dan de gele Ring uit papa's rechter hand en pak ook de verfpot

Klim via A of B weer helemaal omlaag en ga weer naar papa bij de box.

plaats de verfpot op de 2 kranten  die op de grond liggen

.....nu is al het gif weg. Bekijk eerst de box met je ook en dan kun je de groene Ring pakken. Pak de groene Ring

Terug naar Tove in de kamer. Zoom in op Tove

....Plaats 1 voor 1 de 4 ringen op de kegel in de groot naar klein volgorde, dus blauw, groen, geel rood en.....

.......kijk dan naar de scènes en.........

.....het visioen is dan voorbij en er volgt een lang gesprek met het Hert

.....de 3 Guardians, Wolf, Beer en het Hert, besluiten nu om hun krachten te bundelen om Tove naar het kasteel van Rörka te zappen via het portaal. 

Tove beland dan terug op de open plek in het bos

...In afwachting van het verschijnen van het portal schakelen we nu over naar:

Hendrik:

Het huis van Tove is helemaal afgebrand en Hendrik ligt onder het puin maar hij leeft nog. 

Je moet nu een paar keer je grijphandje klikken om Hendrik onder het puin vandaan te laten kruipen.

Als Hendrik tevoorschijn is gekomen loop je iets omlaag en bekijk je de slede sporen in de sneeuw en.....

...we schakelen dan even terug naar Tove op de open plek alwaar zo langzamerhand het portal begint te verschijnen

We gaan door in.....

Hoofdstuk 8: Kasteel: Deel 1: Poort en Bron

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot