Röki

2020: Walkthrough door: Louis Koot

 Tekst en Screenshots door Louis Koot

Je kunt Röki kopen op Steam maar gelukkig ook op  gog.com    Ik heb versie 1,07 en heb geen problemen gehad met de game

Vanaf nu wordt de game lineair. Je hebt geen vrijheid meer om de dingen in eigen volgorde te doen. Je moet ook steeds switchen tussen Tove en haar vader Hendrik. Tove en Hendrik zijn op dezelfde plaatsen maar Tove is in een andere dimensie dan Hendrik dus ze zien elkaar niet. Tove heeft Hendrik nodig en Hendrik heeft Tove nodig om puzzels e.d op te lossen. Spullen die Tove oppakt komen ook terecht in Hendrik's inventory en andersom werkt dat ook zo

Hoofdstuk 8: Kasteel: Deel 1: Poort en Waterput

A: Hendrik: Bos

Op zoek naar zijn kinderen Tove en Lars is Hendrik in het bos beland. Rechtsboven liggen de rode restanten van de slee, waarmee Tove en Lars het huis zijn ontvlucht. Loop naar de restanten en bekijk het met je oog. Hendrik weet dan dat ie op het juiste pad is.

Vanaf de slee restanten loop je omhoog. Hendrik vindt dan de knikkers die hier door Lars en Tove zijn achter gelaten. Bekijk de knikkers en....

....Na enig gemijmer loopt Hendrik dan vanzelf verder door en we schakelen dan weer even terug naar Tove op de open plek alwaar het portal bijna gereed is gekomen

Terug bij Hendrik in het bos loop je door naar links. Hendrik komt dan bij een paar raven die op een boomstammetje zitten

Loop verder door naar links en........Bij de bomen vindt Hendrik dan een 2e serie knikkers. Bekijk de knikkers en.......

......Vanzelf verdwijnt Hendrik dan tussen de bommen en.....We belanden terug bij Tove op de open plek waar dan nu ook Hendrik opduikt. 

Hendrik ziet nog net hoe Tove door het portal verdwijnt maar hij is te laat om Tove te door het portal te volgen

Je bent nog steeds Hendrik.  De roeispaan, die Tove uit de roeiboot heeft gepakt, staat nog steeds bij de ingang van de Tree of Many. Pak de roeispaan

Loop door naar de roeiboot. 

Toen je als Tove de roeiboot bekeek was het ding lek maar dat is de roeiboot nu niet meer en er ligt zelfs een 2e roeispaan in de boot. 

Klik met je grijphand op de roeiboot en....

......Hendrik vaart in de roeiboot over het meer naar het kasteel en  gaat er aan land

B:  Kasteel: Poort

Hoe in het kasteel te geraken:

Hendrik en Tove

Je bent nog Hendrik. Bij de poort van het kasteel staat Tove maar Hendrik kan Tove niet zien en Tove kan haar vader niet zien. Tove en Hendrik zijn beide op dezelfde plek maar ze zijn elk in een andere dimensie. Als je Hendrik bent zie je een transparante Tove en als je Tove bent zie je een transparante Hendrik

Loop door naar de poort van het kasteel en bekijk dan de transparante Tove. 

Hendrik kan Tove niet zien maar hij "voelt" dat er iemand aanwezig is en hij denkt dat het zijn overleden vrouw Eva is

Vanzelf schakelt de game nu even over naar Tove en je krijgt de mededeling over hoe je moet schakelen tussen Tove en Hendrik

De game zegt dat je de F1 + Spatiebalk moet drukken om te schakelen tussen Tove en Hendrik. Maar ik kan dit ook doen door alleen maar mijn F1 toets te drukken. Ben je Hendrik en moet je Tove worden dan druk je dus F1 / Spatiebalk. Ben je Tove en moet je Hendrik worden dan druk je ook F1 / Spatiebalk. Tove en Hendrik delen de inventory, dus items die je als Tove of als Hendrik oppakt kun je als Tove en als Hendrik gebruiken. Tove en Hendrik delen ook het dagboek. Om je geheugen op te frissen, je opent het dagboek door je J-toets in te drukken. Hendrik en Tove moeten samenwerken om dingen voor elkaar te krijgen en om puzzels op te lossen

Wordt nu Hendrik en als Hendrik loop je naar rechts. Rechts naast de poort staan 2 standbeelden. In het linker standbeeld steekt een Schijf. Pak die Schijf

De schijf is de Maanschijf want er staat een halve maan op....Je krijgt nu ook de mededeling over het gezamenlijk gebruik van de inventory

Loop naar links en loop dan omhoog de linker hoek in. In deze hoek staat een krat. Bekijk de krat met je oog en....

......Hendrik vindt een briefje in de krat en hij leest wat er op het briefje staat en dan pakt ie vanzelf een bergbeklimmers haak (Piton) uit de krat

Loop terug naar de 2 standbeelden en ga nu naar achter de 2 standbeelden. Hendrik is dan bij een tralieraam in de muur. 

Klik handje op het tralieraam en....Hendrik buigt de tralies verder vanelkaar af maar hij is zelf te dik om door de opening te glippen

Wordt dus nu Tove en breng Tove nu ook naar het tralieraam en kruip dan door het raam en.....

...Tove beland op de 1e binnenplaats van het kasteel. Kijk als Tove hier rond.

Links is de poort naar de 2e binnenplaats maar het hek is dicht.  Ook zie je een ladder maar de ladder is bevroren dus Tove kan niet via de ladder omhoog klimmen. Midden in de binnenplaats steekt een drukplaat in de grond. Als je Tove op die drukplaat zet dan drukt ze de plaat een beetje in en dan zie je dat er een hendel in de muur te voorschijn komt, links naast  de poort van de 2e binnenplaats. Loop vanaf de drukplaat omlaag en Tove staat dan bij het hek van de buiten poort. Links en rechts steekt een ronde houder in de muur. In de linker houder moet Tove de Zon Schijf steken en in de rechter houder moet ze de Maan Schijf plaatsen. De Maan Schijf heeft Hendrik al gevonden en die zit nu ook in Tove's rugzak.

Loop terug naar de drukplaat en loop dan naar links. Je ziet een hoger hangend platform. Je ziet ook het linker gewicht van het hek in de poort van de 2e binnenplaats. Aan de muur steken klimstenen. Klim via die klimstenen omhoog naar het platform en ga dan door de opening in de muur

Tove beland op een richel. In het gewei van het hert standbeeld hangt de Zon Schijf. Pak de Zon Schijf

Ga terug door het gat in de muur en klim dan terug omlaag via de klimstenen. Terug op de grond beweeg je Tove weer naar de onderste poort.

Plaats dan de Zonschijf in de linker houder en de Maanschijf in de rechter houder en....

.....De buitenpoort gaat open. Schakel over naar Hendrik en beweeg Hendrik de binnenplaats op en zet hem dan op de drukplaat.

De hendel, links naast de binnenste poort, komt weer tevoorschijn komt

Wordt weer Tove en loop naar de hendel en gebruik de hendel nu......

helaas....de binnenste poort gaat niet open  omdat 1 van de gewichten niet zwaar genoeg is.

Klim, als Tove, via de klimstenen weer omhoog en ga dan weer door het gat in de muur.

Tove is dan terug op de richel waar ze eerder de Zonschijf heeft gepakt. Nu staat er hier een blok steen in de hoek. Pak dat blok steen

Schakel over naar Hendrik. Hendrik staat nog op de drukplaat. Loop naar rechts, naar de ladder. Klim via de ladder omhoog naar de richel en het rechter gewicht

Op de richel plaats je Hendrik voor het gewicht. Pak het blok steen uit inventory en plaats het blok op het gewicht....

Klim terug omlaag via de ladder en zet Hendrikje weer op de drukplaat. Wordt weer Tove en klim via de klimstenen weer omlaag

Omdat Hendrik op de drukplaat staat is de hendel weer tevoorschijn gekomen. Gebruik dus weer de hendel en....

...door het extra gewicht dat Hendrik op het rechter gewicht heeft geplaatst gaat het binnenhek nu open....

Blijf Tove en loop door de nu geopende binnenste poort en Tove beland op de binnenste binnenplaats. Her en der hangen er Gieren in kooien, dus ik benoem deze binnenplaats als de Gier Binnenplaats.  Deze binnenplaats bestaat uit een lager deel en een hoger deel. In het lage deel zie je de waterput en kun je naar links en rechts. Loop door naar de waterput. Bekijk de waterput......Het rooster dat de put afsluit is stijf bevroren.

Loop via de brede trappen omhoog naar het hogere deel van de binnenplaats. Alle poorten hier zijn afgesloten door hekken. Loop naar de linker poort. Voor de linker poort zijn er 2 plekken op de vloer die je kunt bekijken. Doe dat. In de hoek steken klimstenen aan de muur. Klim via die klimstenen omhoog en......

........Tove beland bovenop de linker muur van het kasteel......

Je kunt de muur volgen naar links en ook omlaag via de trap, maar ga nu eerst rechts door de poort. Tove beland in een Wachttoren kamer Een dode gier ligt te stuiptrekken op de grond en het kadaver heeft een speer vast. Pak de speer. Aan de muur staat een boekenkast vol met boeken. Bekijk de boekenkast.....er ontbreken een paar boeken in de boekenkast.

Schakel over naar Hendrik en ga als Hendrik ook door de binnenste poort naar de waterput op de gier binnenplaats.

Je zult al wel gemerkt hebben dat als je Hendrik bent al het ijs is verdwenen, dus nu is de waterput niet bevroren

Gebruik als Hendrik dus de door Tove gevonden Speer op het rooster van de waterput en......Hendrik verwijdert het rooster

Wordt weer Tove en ga terug door de linker poort naar de muur. Klim dan via de klimstenen, meteen in de hoek, terug omlaag naar de vloer van de Gier Binnenplaats.

Terug beneden loop je omlaag naar de waterput, die dus door Hendrik is geopend, Klim via de klimstenen nu als Tove omlaag in de waterput en......

Tove beland via de waterput onder de grond in de:

C: Gevangenis:

Meteen links ligt de emmer van de waterput. Bekijk de emmer en klik dan met je grijphandje....

Tove pakt een ronde Sleutelsteen uit de emmer. De steen heeft een zon patroon

Loop naar rechts en.....Tove beland in de linker cel van de gevangenis.

De deur zit op slot maar rechts van de deur kun je Tove door de gebogen tralies naar buiten wringen.

Doe dat en loop dan naar rechts en omhoog naar de 2e cel

Aan de linker muur hangt een martelwerktuig. Loop door naar de 2e cel.

Ook hier zijn 2 traliestaven gebogen maar de opening is te nauw voor Tove om er door heen te kunnen kruipen. In de cel ligt een dode gier

Ga verder door naar rechts. Tove beland in het 2e deel van de gevangenis. In de voorste cel ligt een dode gier. Links in deze cel staat een Vijzel maar Tove kan de cel niet in om de vijzel te pakken. De deur van de cel gaat niet open en de opening in de tralies is te nauw voor Tove om de cel in te kruipen.

Ga door naar rechts en dan via de trap verder omhoog. Tove komt terecht in het 3e deel van de gevangenis.

 Boven aan de trap is de Exit maar die deur zit op slot. Rechts zitten er 2 dode gieren op de bankjes. Loop door naar de rechter gier.

De rechter gier heeft een sleutel in de linker klauw. Pak de Sleutel....Tove breekt de klauw met de sleutel van de gier af.

......het is de sleutel voor de Exit deur bovenaan de trap maar die deur kan alleen van de buitenkant worden geopend, dus schakel over naar Hendrik. Loop vanaf de waterput naar rechts en verdwijn dan door de poort en Hendrik beland op de Gevangenis Binnenplaats. Het hek in de rechter poort gaat niet open. In de achtermuur zit de deur van de gevangenis, waar Tove nu ook is. Achter het linker gewicht van de hekpoort zie je een hendel. Rechts van de gevangenis deur zit er een scheur in de muur.

Bekijk de scheur in de muur. Gebruik de Sleutel, die Tove uit de klauw van de gier heeft getrokken, op de gevangenisdeur om de deur te openen

Blijf Hendrik en loop de gevangenis in en via de trap omlaag.

Verdwijn dan naar rechts en daal de trap af naar het 2e deel van de gevangenis en door naar het martelwerktuig dat in het 1e deel aan de muur hangt.

Bij het martelwerktuig hangt nu een hamer aan de muur. Pak de Hamer. Ga dan de gebogen tralies van de 2e cel verder uit elkaar buigen

Terug naar rechts, naar de cel waar de vijzel in staat. Buig ook hier de gebogen tralies verder uit elkaar

Schakel weer over naar Tove en breng haar nu terug naar de cel waar de Vijzel in staat

Ga door de gebogen tralies de cel binnen en pak er dan de vijzel

Ga verder terug naar de 2e cel, bij het martelwerktuig en ga ook deze cel nu binnen via de gebogen tralies.

Bij de snavel van de gier kun je dan een Loot Item oprapen

Terug naar de 2 gieren bij de uitgang. Loop voorbij de gieren naar rechts, trap af en ga dan beneden verder omhoog naar de laatste cel

In deze laatste cel ligt ook weer een dode gier maar Tove kan de cel niet in en er zijn ook geen gebogen tralies. Tove moet een andere weg vinden om in deze cel terecht te komen. Breng Tove terug naar de Exit en naar buiten tot op de kleine binnenplaats. Schakel dan weer over naar Hendrik

Breng Hendrik via de Exit naar buiten tot op de kleine binnenplaats. Rechts boven in de hoek steekt de hendel om het hek in de rechter poort omhoog te takelen.

Gebruik de berghaak / hamer op de scheur in de muur

Hendrik ramt de berghaak in de scheur. Wordt weer Tove en klim dan via de berghaak en de klimstenen omhoog naar de hendel. Gebruik de Hendel

.....het hek in de poort gaat omhoog. Blijf Tove en klim terug omlaag en ga nu door de poort en Tove beland op de

 D: Oost Binnenplaats.

Ga via de trap omhoog en loop dan door en.......Tove beland op de Zonnewijzer.

Bekijk alles wat je kunt bekijken van de zonnewijzer. Je kunt deze puzzel nu nog niet doen omdat je er eerst een paar dingen voor moet verzamelen.

Loop verder omhoog. Op een bankje zit een dode gier. In de nis staat een houten kar. Links is een dichte poort naar de Gier Binnenplaats en daar hangt een hendel naast. Op de richel boven de zittende gier ligt een item dat Tove en Hendrik nodig hebben voor de zonnewijzer maar Tove kan er niet bij. Ga eerst naar de hendel en gebruik die dan om de poort naar de Gier Binnenplaats te openen.

Schakel weer over naar Hendrik en breng hem vanaf de Gevangenis Binnenplaats ook naar de Oost Binnenplaats

Loop de trap op en over, of langs, de Zonnewijzer, naar de houten kar. 

Klim aan de linker kant van de houten kar,via de stenen treden omhoog en laat Hendrik dan op de linker kant van de kar vallen.

Hendrik staat nu dus links op de kar. De kar is een wip. Hendrik is zwaarder dan Tove. Schakel over naar Tove. 

Loop ook via de stenen treden omhoog, spring op de kar en loop door naar de rechter kant van de kar.

Hendrik is zwaarder dan Tove, dus Tove staat nu op de hoogste kant van de kar en ze kan nu dat item van de richel pakken.

 Pak dat Item. Het blijkt een vierkante tegel met daarop een sneeuwvlok te zijn

Wordt weer Hendrik. Op het bankje, waar de gier op zit als je Tove bent, ligt een briefje. 

Bekijk dat briefje en luister dan naar Hendrik. Het briefje vertelt iets over de zonnewijzer.

In de hoek staan twee kisten. De linker kist is leeg. Gebruik de Speer op de rechter kist en pak er dan een Boek uit.  Op de kaft van het boek staat een vogel, dus dit is het vogel boek. Dit is één van de 3 ontbrekende boeken in de boekenkast die in de wachttoren kamer staat, waar Tove de Speer heeft gevonden

Loop omlaag, naar de zonnewijzer, en klim dan via de trap, rechts, omhoog en.....Hendrik beland boven op de kasteel muur.

Ga meteen links de hoek in. Bij de stenen die op de grond liggen kan Hendrik een Loot Item oprapen. Pak dat Loot Item.

Loop omhoog en ga onder de groene boog door naar de achtermuur. 

Er steken klimstenen aan de achtermuur en er zit een scheur in de muur. Bekijk de scheur in de muur

Ga rechts en bekijk de kist die daar bij de muur staat. Hendrik leest een briefje en daarna pakt hij de 2e ronde Sleutelsteen uit de kist

Loop omlaag en klim dan de trap op naar het hogere deel van de muur. Er hangt een kooi aan de boom. Loop naar links. Hendrik kan dan niet verder omdat de "brug" omhoog hangt en de hendel om de "brug" te laten zakken steekt aan de overkant. In de ronde boomwortel steekt een Berghaak (Climbing Piton). Pak de Berghaak. 

Schakel over naar Tove. Spring als Tove van de houten kar en ga voor de gier staan die op het bankje zit. 

Bekijk de gier, die dan zijn kop verliest. Klik met je grijphandje op de gier en.....Tove vindt een Loot Item en dat is een stro pop

Breng Tove nu ook verder omhoog, naar de hangende kooi, en.....Tove kan dan vanwege een gier niet verder. 

De gier verspert Tove de weg naar de "brug". Tove moet die gier in de kooi zien te krijgen.

Schakel over naar Hendrik en breng Hendrik terug omlaag en naar de muur waar de scheur in zit, dus de muur achter de groene boog. 

Ram dan de zojuist gevonden berghaak in de scheur van de muur

Wordt weer Tove en breng Tove naar de muur / Hendrik en klim dan via de klimstenen omhoog naar het fruit dat aan de takken hangt. Pak het Fruit

Breng Hendrik en Tove nu terug naar de hangende Kooi. Als Hendrik maak je dan de Kooi open. Wordt dan weer Tove en stop het stuk Fruit dan in de geopende kooi en.....

De gier gaat de kooi in, aangetrokken door het fruit en.....Tove en Hendrik "voelen" elkaars aanwezigheid en Tove gilt dat Hendrik de kooi moet sluiten en dat doet Hendrik dan ook.

Je bent vanzelf weer Tove en de gier is nu opgesloten in de kooi.

Loop naar links en klim dan via de klimstenen aan de muur naar de andere kant en gebruik dan de hendel om de "brug" te laten zakken

Breng Hendrik over de "brug" naar Tove en ga dan meteen door naar links en.....Via een stenen trap klimt Hendrik omhoog naar boven op de buitenste muur van het kasteel

Wordt Tove en breng haar dan naar Hendrik, bovenop de muur. Als Tove zie je dan dat er gieren op de muur staan, dus Tove wil even niet verder.

De Gieren Puzzel: