2021: Walkthrough door: Louis Koot

Gog.com versie van de game

Secret Files: Sam Peters is een "spin-off" van de serie Secret Files. In deel 2 en 3 van de serie hebben we Sam Peters ontmoet. Deze Sam Peters speelde een bijrol in Secret Files 2 en 3 maar heeft nu haar eigen game. Je speelt dus als Sam Peters, een journalist van het tijdschrift "Uncharted".

De makers/uitgevers van het spel, Deep Silver en Animated Arts, hebben op hun gamewebsite een stripverhaal aangeboden waarin de geschiedenis van het verhaal wordt uitgelegd. Deze strip van 10 pagina's kon je lezen op de gameswebsite. Deze strip was niet bij het spel inbegrepen. Ik weet niet zeker of dit stripboek van Sam Peters nu in 2021 nog beschikbaar is op de Deep Silver website

Wetenschappers hebben in Afrika ontdekt dat er veranderingen zijn aangebracht in de genetische codes van verschillende zeedieren die in het Bosumtwi-meer leven. Lake Bosumtwi is meer dan een miljoen jaar geleden ontstaan ​​door de inslag van een gigantische meteoor vanuit de ruimte. Zou het kunnen dat er zich toen ook een buitenaardse levensvorm op aarde vestigde?

Klik met de rechtermuisknop op dingen om ze te bekijken, je hoort  dan de opmerking van Sam. Links klikken is dingen oppakken en acties uitvoeren zoals items gebruiken en lopen. Met de spatiebalk maak je alle "hot spots" zichtbaar in het scherm. De inventaris verschijnt wanneer je de cursor naar de onderkant van het scherm beweegt. Het spel begint met uitleg van Sammy, die het een en ander over zichzelf en het verhaal vertelt. Klik op "Doorgaan" om door te gaan naar de volgende pagina

De game begint dan met..... 

Hoofdstuk 1

Sam rent het strand op en komt bij de dinghy terecht. Onderaan het scherm komt de Inventory balk tevoorschijn en je ziet in de balk de verschillende knoppen waarmee je de Hotspots zichtbaar kunt maken op het spelscherm, terug kunt gaan naar het hoofdmenuscherm, het dagboek opent en hints ziet over wat je moet doen

Sam wil het eiland verlaten en daarna terugkeren naar haar thuisland. 

Sam rent verder het strand op en beland  bij Max's opblaasbare rubberboot. Kijk om je heen.

Achter Sam steekt er een fles in het zand en in de fles zit een brief. Pak de Brief in een fles. Er staat een metalen kist in de sloep en er zit een klein gaatje in de rand van de sloep, onder de metalen kist. Links van de roeiboot is een kleine rots en tegen die rots ligt een dode krab. Kijk naar het gat in de rand van de rubber boot. Het blijkt een kogelgat te zijn en het is de oorzaak dat de rubber boot lekt. Linksklik op de dode krab en.....

Sammie breekt een klauw van de dode krab en bergt deze op in de inventaris.

Pak de Brief in een fles uit inventory en sla de fles dan op de rots. Pak dan de Gebroken Fles op.

Sam heeft dan de Glas fragmenten en de brief die in de fles zat opgepakt. Rechtsklik in inventory op de brief om hem te lezen maar helaas....

De brief is in het Indonesisch geschreven en die taal spreken wij niet. Rechtsklik op de metalen kist . Het is de kist van Max. 

Linksklik op de kist om te proberen de kist te openen. Dit werkt niet omdat de kist op slot zit en het een puzzelslot is. Je komt in de:

Kist Slot puzzel:

Het is een soort schuifpuzzel. DeDavidster heeft op elk punt een gaatje en 6 van de gaatjes hebben een ronde grijze knoop. De onderste 3 knopen zijn genummerd I, II en III, de bovenste 3 knoppen zijn niet genummerd. Op 3 van de gaatjes staan de letters van MAX.

Je moet de I, II en III knopen naar die 3 gaten brengen met de M, X en A. Knoop I moet naar het M-gat, Knoop II moet naar het A-gat en Knoop III moet naar het X-gat. Nummer de bovenste 3 knoppen, van links naar rechts, A, B, C. Nummer de gaten, van het A-gat tot het I-gaatje, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Je pakt een grijze knop op door er met je linkermuis op te klikken....de knop zit dan vast aan je cursor en dan sleep je de knop naar het gaatje waar je erop wilt klikken en dan linksklik je om de knop erin te zetten dat om een gat te maken.

-Pak Knoop I op en klik ermee in gat 5, het M-gat. Knoop 1 schuift dan naar het M-gat.
-Pak knoop C op en klik deze in gat 1, dus het A-gat.
-Pak knoop 2 op en klik deze in het nu lege gat 4.
-Pak de knoop in het X-gat op en klik op de knop in gat 8.
-Pak nu Knoop 3 op en klik deze in het X-gaatje.
-Pak de knoop in de A guest en klik deze in gat 6.
-Pak Knoop II op en klik ermee in het A-gaatje en....

Puzzel opgelost en de kist gaat open en Sam pakt automatisch wat spullen uit de kist en dat zijn een paar gele rubberen laarzen, een paar paarse sokken en een luchtpomp die in delen uit elkaar is gehaald.

Loop een scherm naar rechts (Verlaat het strand). Sam komt op het scherm voor het strand en hier zien we een pijl gemaakt van stenen. Kijk naar de stenen pijl. Sammy vertrouwt het niet en ze besluit er vanaf te blijven. Je ziet nu ook een karkas van een dier onder de struiken liggen. Loop naar het karkas en linksklik er op en Sam pakt een Bot van het karkas.

Het pad gaat verder naar rechts, maar Sam wil daar niet heen. Hier gaat ook een pad naar beneden, dus volg het pad een scherm naar beneden en loop dan helemaal naar de rand......Je ziet dan de lavastroom van de vulkaan en je ziet dat de gloeiende lava een struik in brand heeft gestoken

Sam heeft een stuk rubber nodig om het gat in de bijboot te dichten.

Open de inventory en pak dan de glasscherven op en klik met de glasscherven op de gele rubberen laarzen.

Sam sneed een stuk geel rubber uit de laarzen, maar ze houdt de nu kapotte laarzen ook. Combineer het stuk rubber met de Krabklauw om het stuk rubber tussen de klauw te klemmen. Combineer dan de Krabklauw met het stuk Bot, om het geheel langer te maken en pak dan de krabcombo uit inventory en klik ermee op de brandende struik.......

Sam legt het stuk rubber in het vuur en het rubber smelt een beetje. Loop terug naar boven en dan naar links, terug naar het strand. Pak de sokken uit inventory en klik met de sokken op het gat in de rand van de rubberboot om het zand rondom het gat weg te vegen. Pak dan de Rubber/Been/Krabklauw uit inventory en klik deze ook op het gat en.....Sam sluit dan het gat af met het warme rubber.

Nu moet de rubber boot worden opgepompt, maar Sam moet eerst de luchtpomp in elkaar zetten.

Rechtsklik in inventory op de onderdelen van de luchtpomp om in deze puzzel te komen en knutsel dan de verschillende onderdelen aan elkaar.

Je pakt een onderdeel op en klikt het vervolgens op de juiste plek.

Begin met het plaatsen van het grote ronde pomphuis op de ronde bodemplaat. Plaats vervolgens de dop bovenop het pomphuis. Steek vervolgens de korte pijp in de dop. Klik vervolgens de pomphendel op de leiding. Klik vervolgens de slang in het gat van de handgreep en klik tenslotte de sproeikop onderaan de slang en ....Klaar

Pak de pomp uit inventory en klik ermee op de rubber boot om de boot op te pompen. Als Sam de boot heeft opgepompt rechtsklik je erop en Sam verlaat het eiland en roeit en vliegt naar haar thuisbasis in Hamburg. Terug thuis krijgt Sam gelijk een nieuwe opdracht en komen we terecht in:

Hoofdstuk 2

Humboldt University:

A: Buiten: 

Hoe over de muur te klimmen

Sam is terecht gekomen bij het biologisch instituut van proffessor Hartman. Sam praat met de portier, via de intercom bij de poort. De portier zegt dat de professor op reis is gegaan. Blijf met de portier praten via alle opties die verschijnen, maar Sam kan zeggen wat ze wil, ze mag niet binnenkomen

Boven Sam, aan de gevel van het portiershuisje, hangt een beveiligingscamera. De camera is constant gericht op de toegangspoort en de muur. Aan de bovenkant van de muur zitten scherpe ijzeren punten om te voorkomen dat iemand over de muur klimt. Op de stoeprand van het trottoir, aan de voorkant van het portiershuis, zie je gele strepen. Aan de rechter pilaar van de poort hangt een Brievenbus. Voor de betonnen muur staan ​​op de stoep een bruine en een blauwe afvalcontainer. De bruine container is de biocontainer en de blauwe container de papierbak. Bij de 2 containers staat ook een groene container met restafval en in die container steekt een opgerold oud tapijt. Linksklik op de muur, achter de 3 afvalcontainers en luister dan naar Sam. Door de scherpe punten op de muur en door de beveiligingscamera kan Sam niet over de muur klimmen. Rechtsklik op de brievenbus en........

Sam leest het briefje dat op de brievenbus is geplakt en op dit briefje staat dat er eerst een vuilniswagen zal langskomenom de papiercontainer te legen en dan zal er een andere vuilniswagen komen om de biocontainer te legen. De restafval container wordt dan de volgende dag opgehaald. Terwijl Sam het bericht leest over het legen van de 3 containers, komt de vuilniswagen langs om de papiercontainer te legen en.........De vuilniswagen trekt de aandacht van de camera en de camera "kijkt" naar de vuilniswagen en is dan eventjes niet langer gericht op de muur.

Dit geeft Sam en idee. Pak nu het opgerolde tapijt uit de restafval container. Pak het tapijt uit inventory en klik ermee op de muur en luister dan naar Sam.

Sammy denkt dat het een goed idee is om het tapijt over de scherpe punten te leggen en dan over de muur te klimmen, maar helaas is dit niet mogelijk vanwege de camera die het zal zien. De camera moet de andere kant op kijken en we hebben gezien dat dit gebeurt als de vuilniswagen langskomt.

Linksklik nu op de bruine container. Sam vraagt dan waar ze de container heen moet brengen. 

De bruine container zit nu vast aan je cursor. 

Klik met de container op de Stoeprand  waar de gele strepen op zitten, dus de stoeprand steen voor het portiershuis en.......

Sam sleept de bruine container naar links en zet het ding op de stoep bij het portiershuis

Loop terug naar de blauwe container, pak dan het tapijt uit inventory en klik weer met het tapijt op de muur en.......

Sam zegt weer haar gedachten over de camera en er gaan een paar minuten voorbij en dan verschijnt de vuilniswagen weer en stopt bij de bruine container.

 De camera richt zich weer op de vuilniswagen en Sam gooit nu het tapijt over de muur en......

Hoe het gebouw binnen te geraken

Sam is ongezien over de muur geklommen en ze staat nu in de voortuin voor het faculteitsgebouw. Er staat een stopbord op de hoek van het gebouw en een Hark leunt tegen dat bord. Aan de linkerkant van het gebouw hangt een groene tuinslang en een raam staat open. Linksachter staat een opgevouwen ladder onder een boom. Vooraan staat een houten bankje met daarop een kunststof gereedschapskist. Loop naar de hoek en pak de Hark. Kijk naar de tuinslang en probeer dan  of Sam de tuinslang kan pakken...

......maar dat werkt niet. Loop verder naar links en pak dan de ladder.

Loop terug naar voren en nu naar de bank waar de gereedschapskist staat. Linksklik op de gereedschapskist om het ding te openen en ....

Sam steelt een tuinschaar en een paar werkhandschoenen uit de gereedschapskist. Loop terug naar de tuinslang.

Pak de tuinschaar uit inventory en klik ermee op de tuinslang en....

Sam knipt de klem door die de slang op zijn plaats houdt en dan heeft ze de tuinslang in inventory. 

Rechtsklik in inventory op de ladder en luister dan naar wat Sam erover te zeggen heeft. De ladder is gemaakt van aluminium en is ingeklapt en wordt bij elkaar gehouden door 2 kettingen. In inventory klik je met de tuinschaar op de ladder om de 2 kettingen door te knippen.....de ladder is nu een uitgeschoven ladder. In inventory klik je de tuinslang op de hark......Sam bindt de tuinslang stevig om de handgreep van de hark. Klik nu de Hark met tuinslang op de ladder om de hark door de ladder te duwen zodat de ladder nu mooi stevig staat. Pak nu de Ladder uit inventory en klik ermee op het geopende raam en....

Sam zet de ladder onder het geopende raam tegen de gevel....

linksklik in het geopende raam en Sam klimt de ladder op en door het open raam en komt op de 1e verdieping en in een gang.

B: Binnen in de Humboldt University:

In de hoek, rechts achter Sam, staat op het rode bankje een doos met ringbanden. Links voor de rode bank ligt een stapel papier. Er zijn 3 deuren, 2 links en 1 rechts en er is een Snackautomaat. Rechtsklik op elk van de 3 deuren om erachter te komen tot wiens kantoor ze toegang geven. De linker achterdeur is van het kantoor van ene Dr. Frits Schnijder. De linker voordeur geeft toegang tot het kantoor van Lieschen Müller en de rechterdeur, achter de snackautomaat, is de deur van het kantoor van Professor Hartmann en Sam wil daar naar binnen maar helaas zit de deur op slot. Bekijk de ringbanden, de stapel papier en de snackautomaat. Open de inventory.....Sam heeft haar mobieltje en haar portemonnee in inventory. Rechtsklik  op de portemonnee van Sam ...

Uit de portemonnee komen een foto, een munt van 2 euro, een lockersleutel en een creditcard. Pak de creditcard uit inventory en klik ermee op de deur van Professor Hartmann, in een poging het deurslot te forceren maar helaas.... het werkt niet en de creditcard van Sam is nu in 2 stukken gebroken.

Pak de 2 euro munt uit inventory en stop de munt in de snackautomaat......

Sam koopt een zakje chips en krijgt 1 eurocent terug. Klim door het raam weer naar buiten. Sam klimt de ladder weer af. Aan de dikke boom die links voor in de tuin staat is een bordje genageld. Kijk naar dat bord.....het bord vertelt ons dat de boom een kastanjeboom is. Gebruik de cent op het bord om het bord los te schroeven en op te bergen in de inventaris.

Klim weer door het raam naar binnen en gebruik het boombord op de deur van Professor Hartmann en.......

......het bord blijkt steviger te zijn dan de creditcard van Sam en ze forceert nu het slot, dus linksklik op de deur en we komen terecht in:

Hartmann's kantoor:

Aan de muur staan 4 grote boekenkasten en in de onderste vakken van elk van de 4 boekenkasten staan ringbanden. Aan de rechterkant van het bureau staat een prullenbak. Bekijk al die ringbanden eens......Sam noemt dan de letters waarmee de ringbanden gelabeld zijn.....In het 3e van staan de ringbanden GHN, onthoud dit. Bekijk de prullenmand......Sam schreeuwt dat er papiersnippers in de prullenbak zitten, dus linksklik in de prullenbak om die stukjes papier er uit te pakken en op te bergen in inventory. Rechtsklikin de inventory op de stukjes papier en....

 Je beland in de....

Fax puzzel:

De stukjes papier zijn dus een gescheurde fax en je moet ze nu weer in elkaar puzzelen tot een complete faxbrief. Linksklik op een stuk om het te pakken en sleep het dan naar een ander stuk en klik erop. Om een stuk te draaien, klik je met een papier stuk op de draaipijl, die je bovenaan in het midden van het scherm ziet.

Het linkerbovengedeelte van de brief is al goed en dat is je uitgangspunt, dus puzzel de fax in elkaar.

Als je klaar bent rechstklik je op de fax en Sam leest dan de fax door maar helaas.....er wordt niet vermeld waar die professor Hartman naartoe is gevlogen. Er staat echter een referentienummer op de fax en dat nummer is: Ref: GHN-7531, zou dit nummer verwijzen naar die GHN ringbanden? Ga uit het close-up scherm en linksklik dan op de GHN ringbanden, die in het onderste gedeelte van de 3e boekenkast staan en.......

Sam pakt automatisch de goede ringband uit de kast. Rechtsklik in inventory op de ringbandmap en.......

Sam leest dat de Hartmann-expeditie zich in Afrika bevindt, namelijk in Ghana en bij Lake Bosumtwi. Scroll naar de volgende pagina om Sam deze ook te laten lezen. Sluit dan de ringbandmap en........Sam overlegt met zichzelf maar dan vertrekt ze om naar Ghana te vliegen, met een tussenstop op Amsterdam Schiphol Airport.

Hoofdstuk 3: Ghana

2021: Walkthrough door: Louis Koot