2016: Walkthrough door: Louis Koot  

Deze game is in de U.S.A uitgebracht als "Sherlock Holmes Nemesis"

Dit is de 2016 Remastered versie van de game en het is de Engelstalige versie. 

De game werkt precies zoals de vorige Holmes game "The Awakened" Je kunt ook deze game dus spelen met het toetsenbord of met de muis en je kunt schakelen tussen 1e persoon perspectief en de 3e persoon perspectief. Wat 1e persoon en 3e persoon betekent heb ik al uitgebreid uitgelegd in mijn 2016 walkthrough voor Sherlock Holmes The Awakened. Dus als u niet weet wat 1e persoon en 3e persoon perspectief is dan zoekt u dan maar op in mijn The Awakened walkthrough.

Op het Hoofdmenuscherm kunt u eerst naar de "Opties" gaan om daar enige grafische en game opties naar eigen voorkeuren in te stellen. 

Ook kunt u de standaard ingestelde toetsen naar eigen voorkeur veranderen op het "Controls" scherm

U kunt op elk moment in de gave "Saven" en "Loaden" er zijn ongelimiteerde "saveslots". In de game opent u het menuscherm door op uw "Escape-toets" te hengsten.  U heeft ook in deze game weer de beschikking over een "Inventory/Boek scherm, dat u opent door uw rechtermuisknop te drukken.  

Linksonderaan staat de camera waarmee u kunt schakelen tussen de 1e persoon en de 3e persoon. Het "Vraagteken", rechtsonder, opent het "Hintscherm". Het "Hintscherm" geeft hints over wat te doen als u het even niet meer  weet, maar stelt u zich er niet al te veel van voor. 

Als u er voor kiest om de game geheel met uw muis te willen spelen dan doet u ook alles met de muis.  Vooruit gaat U dan met de linkermuisknop. Gaat het lopen te langzaam dan kunt u Holmes/Watson laten rennen door de SHIFT toets in te drukken en ingedrukt te houden. Je draait naar links, rechts of helemaal om door je muis naar links, rechts of rond te draaien.  Met je linkermuisknop open je ook deuren e.d en grijp je de items die je in de game moet verzamelen.  Je moet wel heel dicht tegen objecten gaan staan, bijvoorbeeld deuren e.d, om het grijphandje te krijgen. Met je rechtermuisknop open je het inventoryscherm.  

 Ik leg de verdere werking van de game en de inventory niet uit, want dat heb ik al uitvoerig beschreven in mijn walkthrough voor "Sherlock Holmes The Awakened".  Het enige dat ik nog wil melden is dat ik veelvuldig schakel tussen de 1e persoon en de 3e persoon want het  is soms handiger om even in de 1e persoon te zijn maar op andere momenten is het weer handiger om in de 3e persoon te zijn......U moet dit echter zelf bepalen of u dit handig vindt......in de walkthrough zal ik dit niet steeds vermelden.

Nadat je in het optiescherm de game hebt ingesteld naar je eigen voorkeuren, die afhankelijk zijn van de prestaties van je computer, kies je voor "New Game". Je krijgt dan eerst een paar schermen met uitleg tekst te verduren. Druk op je spatiebalk om naar het volgende scherm te gaan.  Na de tekstschermen begint het voorfilmpje, dat ongeveer precies gelijk is aan het voorfilmpje van "the Awakened".  Je bent dan in Hoofdstuk 1 beland

Hoofdstuk 1: 14 juli 1895

Nadat je in het optiescherm de game hebt ingesteld naar je eigen voorkeuren, die afhankelijk zijn van de prestaties van je computer, kies je voor "New Game".  Je krijgt dan eerst een paar schermen met tekst te verduren.  Druk op je spatiebalk om naar het volgende scherm te gaan.  Na de tekstschermen begint het voorfilmpje, dat ongeveer precies gelijk is aan het voorfilmpje van "the Awakened". 

Baker Street 221b:

Holmes:

Na dus weer een wandeling door de straten belanden we in de zitkamer van Baker Street 221b, het huis van de beroemde detective Sherlock Holmes. 

De onvermijdelijke side-kick van de detective, Dr. Watson, is ook weer aanwezig en leest voor uit de ochtend krant, terwijl Sherlock Holmes bezig is om een viool te verkrachten.  

De krant meld dat de beruchte Franse gentleman-inbreker Arsène Lupin een jonge Italiaanse Gravin heeft verleid en van haar bruidschat heeft geroofd.  Arsène Lupin heeft echter aan de krant verklaart dat hij dit gedaan heeft om de Gravin te redden van het gearrangeerde huwelijk met een man die haar niet waardig zou zijn.  De jonge Gravin zit inmiddels in een klooster uit te huilen terwijl de vaders van de bruid en de bruidegom een prijs op het hoofd van Arsène Lupin hebben gezet.

Na het voorlezen van dit krantenartikel, en nog wat gezeur over het sombere humeur van Holmes, bekijkt Watson de post en...hij krijgt de hik van schrik. Tussen de post blijkt een brief te zitten van die Arsène Lupin en Watson wil dat Holmes de brief opraapt en leest. Je krijgt nu controle over de game.

Kijk omlaag naar de brieven op tafel en grijp dan de Arsène Lupin brief. De brief wordt opgeslagen in de "Documents" sectie van het inventoryscherm. 

Lees de brief door en gebruik de pijlen om door de brief omlaag te scrollen.

In de brief vertelt Arsène Lupin aan dat hij een grote bewonderaar is van Sherlock Holmes. Holmes, zo schrijft Lupin, is de enige geciviliseerde man in het Verenigd Koningrijk met voldoende hersens om voor hem een tegenstander van formaat te kunnen zijn.  Lupin kondigt aan dat hij de arrogante zelfingenomen Britten eens een lesje wil leren.   

Daartoe is Lupin van plan om in de komende week 5 trofeeën van Nationale Trots van de Britten te stelen en deze trofeeën publiekelijk tentoonstellen om de Britten voor schut te zetten. Arsène Lupin is echter een ijdeltuit. Hij beschouwt zichzelf als een artiest en daarom heeft hij graag toeschouwers bij zijn daden.  Lupin daagt Holmes dan ook uit om zijn daden te volgen of te proberen ze te voorkomen.  In de brief heeft Lupin dan een gedicht toegevoegd. 

Dit gedicht bevat aanwijzingen over de diefstal van heden avond. In het gedicht staat: "Dat de Fransen, in de buurt van de Spaanse Kaap, verslagen zijn door een persoon met één oog en één arm. Een tegenstander met een Franse naam kwam om de Victory te beschermen. Deze verrader, die zich "aan de voeten van zijn meester bevindt", wil Lupin "aan de grond laten lopen". De brief is echter niet ondertekent met Arsène Lupin maar met "Arseno Lotinho".  

Klik met je rechtermuisknop om het inventoryscherm te verlaten. Holmes vraagt zich dan af waarom Lupin de brief met "Arseno Lotinho" heeft ondertekent. Watson krijgt de opdracht om naar de boekwinkel van Barnes te gaan om daar te kijken voor meer informatie betreffende de aanwijzingen in het gedicht. Holmes zelf verlaat de kamer om te gaan ontbijten. Je bent nu dus:

Watson:

In de Map sectie van het inventoryscherm heb je nu ook de plattegrond maar je kunt nog niet via de plattegrond reizen. Locaties verschijnen pas op de plattegrond als je een locatie voor de eerste keer hebt bezocht. Je kunt, als je daar zin in hebt, even door de kamer lopen en alles bekijken. Je kunt echter niets oppakken of iets anders doen. Dus waarom zou je de moeite nemen? Zoek de kamerdeur op, links van de kapstok. 

Open de deur door met je hand te klikken op de deurknop en verlaat de kamer. Loop de trap dan af en open de buitendeur en stap de straat op.  Baker Street 221b wordt nu op de plattegrond beschikbaar. Wel....je moet naar de boekwinkel van Barnes. Draai links en loop Baker Street uit naar Melcombe Street. ga rechtsaf Melcome Street in en.......

.......... loop door naar de zijstraat Dit is Glentworth Street en hier vindt je dan:

Barnes Boekwinkel:

Loop door naar de voordeur van Barnes boekwinkel. De boekwinkel is vanaf nu beschikbaar op de plattegrond. Ga naar binnen. 

Watson merkt op dat het in de boekwinkel een troep is. Loop naar de toonbank en....

We zien Barnes die een  vreemd soort ritueel dansje staat te dansen en  daarbij vreemde geluiden maakt. Barnes staat dan in een boek te lezen. 

Barnes staat te lezen in het "Verboden Boek" die Holmes heeft gevonden in The Awakened". 

Loop door naar Barnes en klik dan op hem om met Barnes te praten. 

Na de inleidende beleefdheden krijg je rechtsboven in je scherm de gespreksopties. Je krijgt nu maar 1 gespreksoptie en dat is "A strange affair"

Plaats je hand erop zodat de zin donkerblauw wordt en klik dan en Watson zegt tegen Barnes dat hij op zoek is naar informatie over een Spaanse Kaap en een man met één arm en één oog. Barnes antwoord dat boeken over de history van de Marine in één van de boekenkasten te vinden zijn. Klik op "Good-bey" om het gesprek te beëindigen.

Draai je om zodat je de toonbank weer ziet. Loop dan vooruit naar de kasten, links van de toonbank en draai dan links. Je kijkt nu de eerste boekenkastnis in. Er staat een laddertje en een bankje. In de rechter kast in deze nis zie je, op de onderste boekplank een bruin boek liggen.  Loop door naar het bankje en grijp dan dat bruine  boek. 

Het is het "Great Englisch Seaman Book" en de relevantie informatie uit dit boek wordt opgeslagen in "Documents" van het inventoryscherm. Lees deze 2 pagina's door. Je leest over Admiraal Horatio Nelson, die bij Kaap Trafalgar de Fransen heeft verslagen. Admiraal Nelson had dus één arm en één oog. Je ziet ook 3 tekeningen in deze 2 pagina's van het boek.  Bekijk deze 3 tekeningen. Sluit het inventoryscherm en.....Watson neemt dan vanzelf afscheid van Barnes.

Open het inventoryscherm weer en dan de plattegrond via "Map". Bovenaan de plattegrond zie je 2 "Tabs". De "Map of London" tab opent de Kaart van Groot Londen en de "Map of Baker Street" tab opent de omgeving van Baker Street in het vergrootglas.In het vergrootglas zie je nu 2 groene stippen.  De groene stippen op de plattegrond zijn de locaties die beschikbaar zijn en waar je nu naar toe kunt gaan.  Op dit moment zijn dat dus Baker Street 221b en de Barnes Boekwinkel. 

Je kunt natuurlijk ook gewoon terug wandelen naar baker Street 221b, maar waarom zou je dat willen doen? Klik op de Baker Street 221b stip en vanzelf sta je dan weer voor de voordeur van het huis van Holmes. Ga naar binnen, trap op en dan via de bruine deur de woonkamer van Holmes weer in.

Baker Street 221b:

Holmes staat al pontificaal en vol ongeduld, bij de open haard, op je te wachten. Loop naar Holmes en spreek hem aan door op zijn hoofd te klikken en...

Holmes wil weten of je de betekenis van de handtekening "Arseno Lotinho" hebt achterhaald. Onder in je scherm zie je het alfabet en de letters 0 t/m 9. De vraag is "Wie is Arsène Lotinho" Rechts zie je de "V-knop". Onder de "V-knop" zie je de "Bakje-knop" en de "Pijl-knop".  Met de "V-knop" bevestig je het antwoord. Met de "Bakje-knop" zet je spaties in je antwoord en met de "Pijl-knop" herstel je een fout als je op de verkeerde letter of cijfer hebt geklikt

Je hebt dus 2 mogelijkheden om het antwoord te geven.  Je kunt het antwoord geven door op de letters klikken en dan op de "V".  Of je typt het antwoord in op je eigen toetsenbord in en drukt dan op je ENTER toets.  Geef je het antwoord door op de letters te klikken dan moet je wel een spatie zetten, via de "Bakje-knop", tussen Horatio en Nelson. Het antwoord op de vraag is dus.....HORATIO NELSON Typ dus HORATIO NELSON in, op je toetsenbord of door op de letters in het scherm te klikken.  Bevestig het antwoord met je ENTER-toets of met de "V-knop" en......

Watson legt dan uit dat "Arseno Lutinho" een anagram is van Horatio Nelson.  Holmes concludeert nu dat wat Lupin vanavond wil stelen te maken moet hebben met Admiraal Nelson. Er staat een standbeeld van Admiraal Nelson op Trafalgar Square. Omdat de aanwijzing in het gedicht spreekt over "aan de voeten van de meester", concludeert Holmes dat wat Lupin wil stelen in de buurt van het standbeeld van Nelson op Trafalgar Square moet zijn.  Holmes wil de plattegrond van Londen bekijken om te zien of er in de buurt van Trafalgar Square iets interessants te vinden is. Maar onze geweldige detective is niet van plan om zelf even de plattegrond te gaan pakken. Dat mag Watson, dus jij, gaan doen.

Draai linksom en kijk naar het rechter raam. Aan de muur staat het bureau van Holmes. 

Loop er naar toe en ga er heel dicht tegenaan staan. 

Rechts ligt het rode Londen boek op het bureau. Zorg dat je de hand op het boek hebt en grijp het boek dan. 

Watson gilt dat ie de plattegrond van Londen heeft en Holmes wil weten wat er op Trafalgar Square is dat "voor de voeten van Admiraal Nelson" staat. Open het inventoryscherm en dan de Map sectie. De kaart opent met de omgeving van baker Street. Klik dus op de  "Map of London" tab om de kaart van Groot Londen te openen. Op de kaart van Groot Londen zie je dan, in het roze middendeel, 4 gele stippen.  Deze 4 gele stippen zijn voor "West", "Center", "East", en "South". 

Trafalgar Square is een plein in het centrum van Londen, dus klik op de "Center" stip om de kaart van het Centrum te openen.  Op de kaart van het Centrum staan n u 3 gele stippen.  De linksboven stip is The British Museum,  de stip in het midden is het Justice Court en de stip links onder is Trafalgar Square.  Plaats je cursor op deze stippen en je leest dan een beschrijving van de locatie.   Bij Trafalgar Square lees je dat daar ook de "National Gallery of Paintings" is gevestigd.

Klik op de Trafalgar Square stip en.....

Watson gilt naar Holmes dat de "National Gallery of Paintings" recht tegenover het standbeeld van Admiraal Nelson staat. Holmes concludeert dus dat Lupin van plan is om een schilderij uit dat museum te stelen, maar welk schilderij?. Holmes wil het museum nu bezoeken en geeft Watson opdracht om een koets (Hansom) te regelen terwijl hij zelf Inspecteur Lestrade van Scotland Yard zal bellen om hen naar het museum te vergezellen.

Wel....je weet even je plaats weer. Je bent tenslotte niets meer dan het hulpje van de Grote Detective, dus ga naar buiten de straat op en regel even een koets voor je Heer en Meester. Als je weer op straat bent dan draai je rechts en zie.....er staat al een koets te wachten en koetsier Lamb zit op de bok.  

Ga dicht tegen de achterzijde van de koets aan staan en kijk dan omhoog zodat je de hand op de rug van koetsier Lamb krijgt. 

Klik dan om Lamp aan te spreken en......we belanden dan in het museum:

National Gallery of Paintings:

Holmes:

Entreehal

Je bent nu dus Holmes en je staat beneden in de entreehal van het museum. Watson staat links. Draai rechtsom naar de receptie en ga naar de jongeman die achter de lessenaar staat. Spreek hem aan. Dit is Palinor, de leerling-archivaris van het museum.  Het gesprek gaat eerst vanzelf. 

Palinor begint met vertellen dat Holmes en Watson momenteel de enige bezoekers zijn, maar Holmes onderbreekt de jongeman. Holmes legt uit waarom hij en Watson naar het museum zijn gekomen. Je krijgt dan 2 gespreksopties, "Director" en "Ledger". Gebruik ze allebei. Via "Director" vertelt  Palinor dat de Directeur van het museum, Sir Poynter, momenteel in gesprek is met een artiest. We zien dan Sir Poynter en die artiest. 

De artiest heeft nogal wat eisen betreffende de expositie van zijn werk. Zijn schilderijen zijn opgehangen in de trappen hal en dat vindt ie geen mooie plek. Sir Poynter ziet dan Holmes en Watson en besluit om het gesprek met de artiest verder voort te zetten in zijn kantoor.  Via "Ledger", dat Catalogus betekent, vraagt Holmes naar de catalogus van de tentoongestelde schilderijen. Helaas.....Palinor vertelt dat er wel een catalogus is maar dat hij de catalogus ergens verloren heeft. Holmes bied dan aan om de catalogus te gaan zoeken. Je krijgt dan de optie"Blueprint". Gebruik deze optie dus ook en Palinor geeft Holmes dan een plattegrond van het museum. Zeg "Good-bey" om het gesprek te beëindigen. 

De plattegrond van het museum is nu onderdeel van de plattegronden in de "Map-sectie" van het inventoryscherm en je opent deze plattegrond via de Tap "National Gallery of Painting". Doe dat nu even en bestuur de layout van het museum.  In, bijna elke, kamer  van het museum staat een groene stip. 

Plaats je hand op de groene stippen en je leest dan de naam van de betreffende ruimte. Door op de groene stippen te klikken beland je dus in die kamers. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon te voet alle kamers bereiken. Je moet nu als eerste naar de Franse Zaal (French Gallery) gaan. Je kunt dus nu via de plattegrond naar de Franse Zaal gaan of je gaat er lopend naar toe. Ik ga nu eerst lopent

Zoek de Catalogus:

Draai linksom naar de trappen. De trappen bestaan uit 2 delen. Het bovenste deel van de trappen is bekleed met rode vloerbedekking, het onderste deel is kaal. Bovenaan het onderste deel gaat er dan  een smalle rode trap naar links en naar rechts. Loop nu de onderste trap op en draai dan links. Je kijkt dan naar de Spaanse Zaal. 

Loop de smalle rode trap op en ga de Spaanse Zaal in en dan rechtdoor naar de Franse Zaal. In de Franse Zaal loop je door naar de dichte dubbele deuren en dan draai je rechts. Je kijkt dan naar de poort naar de Engelse Zaal.  Links van de poort staat een stoel en links naast de stoel ligt een groen boek op de grond.  

Loop de hoek in, links van de stoel, en draai je dan om naar de stoel.  Kijk omlaag naar het  boek en zorg dat je er de handcursor op krijgt.  Grijp dan het groene Boek. Dit boek is dus de Catalogus (Ledger) van het museum. Holmes vertelt je dat het Catalogus geschreven is in "shorthand", dus in Stenoschrift. 

Entreehal:

Open de plattegrond van het museum en klik op de "Entrance Hall" stip om terug te keren in bij de voordeuren. Draai je dan om naar Palinor en loop weer naar hem toe. Open het inventoryscherm en klik dan op "Items" om je inventory te openen. Klik op de Catalogus (Register) om dit boek te selecteren. Sluit dan het inventoryscherm. Het groene boek staat dan rechtsboven in je scherm. 

Klik nu op Palinor en klik dan op "Ledger", in het gespreksscherm en...Holmes geeft de catalogus aan Palinor. Holmes vraagt nu aan Palinor of er in het museum een schilderij is waarop iets van de Slag Bij Trafalgar staat afgebeeld. Palinor denkt van wel maar hij heeft meer informatie over het schilderij nodig en vraagt aan Holmes wat er op dat schilderij dan staat afgebeeld. Het alfabet verschijnt weer onderin het scherm, dus je moet weer een Quizvraag oplossen..

De vraag is dus "What does the painting based on the Battle of Trafalgar depict?".  Je moet het antwoord dus eerst opzoeken.  Open het inventoryscherm en dan de "Documents" sectie.   Je ziet dan weer pagina 93 van het "Great English Seamen Boat" boek.  Op pagina 93 staat dus een tekening van de Slag Bij Trafalgar.  Je ziet dus het vlaggenschip van Admiraal Nelson, de Victory" afgebeeld. 

Sluit het inventoryscherm en geef dan als antwoord op de vraag: SHIP of BOAT.  

Het quizscherm verdwijnt en Palinor vraagt "Yes Mister Holmes?". Je krijgt nu als gespreksoptie "Boat". Dus klik op "Boat" en.......

.......Palinor vertelt nu dat tijdens de Slag Bij Trafalgar, de schuit van Nelson, de Victory, werd beschermt door een ander schip, de Temeraire. Dit trafeel is afgebeeld op het schilderij "The Fighting Temeraire" dat hier in het museum hangt. Vraag dus verder over deze "Fighting Temeraire".  Palinor weet niet waar het Temeraire schilderij hangt, maar hij denkt dat het in de Engelse Zaal te vinden moet zijn. 

Zeg gedag en ga dan via de museum plattegrond naar de Engelse Zaal (English Gallery). Of je loopt naar de Franse Zaal en dan door naar de Engelse Zaal

Engelse Zaal:

De Engelse Zaal bestaat uit 2 delen. Een ronde zaal en een vierkante zaal. Bij de poorten hangt steeds een bordje met de naam van de zaal. Als je via de plattegrond bent gegaan dan beland je in het ronde deel van de zaal. Rechts is dan de Nederlandse Zaal (Dutch Gallery). Draai je om en loop het voorste deel van de Engelse Zaal in en......de game toont je het schilderij dat je zoekt

Ga voor elk schilderij staan en zorg dan dat je de oogcursor op de onderste rand van de schilderijlijsten krijgt. Klik dan en Holmes geeft je dan een beschrijving van het schilderij. Het "Fighting Temeraine" schilderij is het 2 schilderij dat aan de rechtermuur hangt. Klik 2 keer met je loepje op het schilderij om het in close-up te bekijken

Holmes vertelt dat dit het schilderij moet zijn dat Lupin vanavond wil jatten. Watson vindt dat ze nu de Directeur van het museum moeten waarschuwen. 

Open de museum plattegrond en klik op groene  stip in het kantoor van de Directeur (Director's Office) en.......

..... vanzelf staan Holmes en Watson dan voor de deuren van het kantoor van de Directeur. Klik met je handje op de deurknop en......

Directeur Sir Pyonter en die Artiest, komen uit het kantoor. Palinor komt aangelopen en stelt Holmes stelt en Watson voor. Horace Velmont, de Franse schilder vertrekt zodra hij hoort dat Holmes en Watson niet zijn gekomen om over de kunsten te praten. Holmes vraagt wie die vent is en de directeur vertelt dat het Horace Velmont is, een Franse schilder. Watson wordt achter de vent aangestuurd om te kijken waar ie naar toe gaat. Watson komt terug en meld dat de artiest verdwenen is. Holmes brengt de Directeur op de hoogte over de reden waarom hij en Watson hier zijn en ook Inspecteur Lestrade arriveert nu. Het hele gezelschap begeeft zich dan naar de Engelse Zaal.

Bij het "Fighting Temeraire" schilderij vertelt Holmes dan over de brief van Arsène Lupin en dat deze heeft aangekondigd om dit schilderij heden avond te komen stelen. Holmes stelt voor om het museum nu te sluiten voor het publiek en dat Lestrade een toer door het museum maakt om te kijken of elke mogelijke vluchtweg is afgesloten.  Lestrade stribbelt eerst nog wat tegen, maar ook hij moet buigen voor de wil van de Grote Detective. Holmes en Watson vertrekken en zullen de volgende ochtend terug komen. Je gaat nu even verder als:

Inspecteur Lestrade:

Je bent nu Lestrade en staat in de entreehal van het museum. Als Lestrade ga je nu door het museum wandelen, op zoek naar mogelijke plekken waar een inbreker het museum in zou kunnen komen. Je staat dus onderaan de trappen in de receptie hal van het museum, en dus voor de voordeuren van het museum.  Als je het leuk vindt dan kun je, in elke zaal, Lestrade de schilderijen laten bekijken. Lestrade heeft zo zijn eigen kijk op de kunstwerken. Je moet dan wel voor elk schilderij gaan staan zodat je de oogcursor op de onderste rand van de schilderijlijsten krijgt. Klik dan en je hoort het commentaar van Lestrade, maar veel stelt dit niet veelal hoor je steeds dezelfde 2 zinnetjes. In de schilderijzalen hangen bordjes aan de muur met daarop de naam van de zaal waar je in bent. Verdwalen kun je niet want er zijn maar een paar zalen en die zijn allemaal met elkaar verbonden.

Draai je om en klik op de voordeuren. De deuren zitten stevig op slot, maar Lestrade besluit om hier toch maar een agent op wacht te zetten.  

Draai rechts.In de hoek staan kisten en ingepakte schilderijen Links staat een grote kist met een beugel maar zonder slot. Als je helemaal doorloopt dan kun je met je oog klikken op de ingepakte schilderijen, die links en rechts tegen de muur aan staan. Lestrade zegt dan "Nothing to report". Loop de onderste trap op. Draai rechts en loop de rechter smalle rode trap op en loop dan door naar de dichte deuren. 

Klik op de deuren met je hand en Lestrade meld dat deze deuren stevig op slot zitten. Draai je om en loop iets terug naar de smalle trap en draai dan weer rechts en ga dan de rechter kamer in. Dit is een kleine rustkamer met sofa's en stoelen tegen de muren. In de rechtermuur zitten 2 smalle deuren. 

Open de rechter deur en ga dan het donkere berghok binnen. Lestrade vertelt je dat het een donker hok is zonder ramen, dus zonder in - of uitgang. Verlaat het berghok weer en ga nu door de linker deur. Lestrade beland in het restauratie atelier van het museum. Loop helemaal door en de game toont je dan het glazen dak van het museum. 

Lestrade vindt het glazen dak een zwak punt en dus een mogelijkheid voor Lupin om binnen te komen. Lestrade besluit om hier een agent op wacht te zetten.Ga terug en via de deur terug de rustkamer in ga dan door de rechter poort terug naar de hal. Ga dan meteen rechtsaf naar de Italiaanse Zaal. Lestrade meld gelijk dat deze zaal geen problemen oplevert. 

In de Italiaanse Zaal zit rechts een deur. Klik met je hand op die deur en Lestrade vertelt je dat dit geen exitdeur is en dus geen probleem oplevert. Ga links de Vlaamse (Flemish) Zaal in en dan rechtdoor naar de Nederlandse (Dutch) Zaal. Loop door naar het ronde deel van de Engelse Zaal. In de Engelse Zaal aangekomen meld Lestrade weer dat er geen Exits zijn. 

Draai links en loop verder door het 2e deel van de Engelse Zaal naar de Franse Zaal. In de Franse Zaal is, rechts, weer een dichte deur. Klik op die deur en Lestrade meld weer dat ook dit geen exit is. Draai je om en loop naar de Spaanse Zaal en dan verder door de poort terug naar de trappen hal. Rechts is dan de deur van het directeurs kantoor en links is de Duitse Zaal.  Ga naar de deuren van het kantoor, open de linker deur en stap naar binnen.In het kantoor zijn de Directeur en Palinor. 

Praat met de Directeur en de rest gaat nu vanzelf......

De directeur zal een plattegrond van het museum voor Lestrade tekenen en Lestrade geeft instructies aan zijn agentenHet wordt nacht en.....Wel.....kijk naar de diefstal van het schilderij.Lupin heeft een heel originele manier bedacht om de agenten uit te schakelen en het schilderij te stelen. Hij gebruikt hierbij een speelgoed treintje en een speelgoed luchtballon waar gas uit komt. Dan zien we Lupin bij het schilderij en......

Dan zien we Lupin bij het schilderij en......

Vanzelf belanden we dan in:

Hoofdstuk 2: 15 juli 1895

Baker Street:

Watson:

Het is de volgende ochtend en Holmes en Watson brengt Holmes een brief van Lestrade, waarin deze meld dat het schilderij gestolen is. 

Watson moet weer een koets regelen om naar het museum te kunnen gaan. 

Verlaat dus de kamer weer en ga weer de trap af en door de voordeur naar buiten, de straat op. Draai links.  

Vlak voor je staat een jongeman. Verderop staat een koets (hansom) met de koetsier op de bok, Loop naar de jongeman en....

De jongeman vraagt Watson om een vuurtje en komt er achter dat Watson het hulpje is van de beroemde Sherlock Holmes. Dit is Piers Urquart Alenn, een free-lance journalist. Piers zegt dat Watson een centje bij kan verdienen als hij hem informatie bezorgt over de gebeurtenissen in het museum. Piers geeft zijn visitekaartje aan Watson en zegt dat hij altijd in één van de kroegen in de buurt te vinden is. Watson besluit om Holmes niets te vertellen over de journalist.

Het visitekaartje van Piers word opgeslagen in "Documents" van je inventory. 

Sluit het inventoryscherm en loop door naar de koets en preek de koetsier aan en......Holmes en Watson belanden weer in het:

National Gallery of Paintings:

Holmes:

Entreehal:

Holmes en Watson ontmoeten Lestrade in de entreehal van het museum. Lestrade vertelt dat hij en zijn mannen niets hebben aangeraakt. Maar dat ze wel via de ladder het dak op zijn gegaan. Het schilderij is dus gestolen. Praat verder met Lestrade via de gespreksopties en gebruik ze allemaal.

Lestrade vertelt dat de inbraak door twee personen gepleegd is.De eerste persoon moet al in het museum zijn geweest, voordat Lestrade zijn mannetjes postte.De inbrekers hebben het Temeraire schilderij meegenomen.Maar de inbrekers hebben ook diverse originele schilderijen van de muur gehaald en vervangen door de schilderijen van de Franse schilder, die beneden in de hal stonden.De originele werken hebben ze in de kamer van de directeur gezet.De inbrekers zijn ontsnapt via het glazen dak van het restauratie atelier.De inbrekers hebben in blauwe verf getrapt en daardoor hun voetstappen door het hele museum achtergelaten. Lestrade heeft ervoor gezorgd, dat Holmes die voetafdrukken nog kan onderzoeken.

Lestrade en Watson gaan weg om een buurtonderzoek te doen en om het dak te onderzoeken. Holmes kijkt dus naar de kisten en ingepakte schilderijen die in de hoek van de hal staan. Merk op dat de grote kist, die daar gisteren nog zonder slot stond, nu een hangslot heeft.  Loop naar de grote kist en zorg dat je de handcursor op het hangslot krijgt. Klik dan op het slot maar....Holmes vertelt dat het een combinatieslot is, van Franse makelij. Het slot kan alleen worden geopend met de juiste combinatie.

Draai je om en loop naar de balie van Palinor. Rechts van de balie hangt een schilderij van de "Kroonjuwelen" aan de muur. Onder dat "Kroonjuwelen" schilderij zie je blauwe voetstappen op de vloer. Loop naar het "Kroonjuwelen" schilderij. Loop er min of meer tegenaan en draai je dan om en kijk omlaag naar de voetstappen. 

Bekijk de voetstappen met je loepcursor. Holmes concludeert dat de iemand, vanuit het museum, naar hier is gelopen en toen hier heeft staan rusten om intensief naar iets te kijken.  Holmes is hier verbaast over want de schilderijen die hier hangen zijn nu niet bepaald buitengewoon en dus niet waard om er lang naar te gaan staan kijken. Draai je om en volg de voetstappen nu. De voetstappen worden wel wat vager maar zijn toch wel zichtbaar. De voetstappen gaan aan de rechterkant de onderste brede trap op. Op de 4e en de 5e trede van de onderste trap zie je dan 4 duidelijke voetafdrukken.  Loop de eerste 3 treden op en zorg dan dat je de oogcursor krijgt op de voetafdrukken die op de 5e trede staan. 

Klik dan en je zoomt in op de voetafdrukken.  In het close-upscherm staat dan, linksonder, het vergrootglas en het meetlint.  Je ziet de 4 voetafdrukken.  De linker afdrukken gaan de trap op en de rechter afdrukken gaan de trap af.  Pak het vergrootglas op en plaats het dan op alle 4 de voetafdrukken en klik dan.

Holmes vertelt dat de linker afdrukken, dus de opgaande, duidelijk zijn, alsof degene die ze gemaakt heft iets zwaars droeg, zoals een schilderij. De rechter afdrukken zijn echter lichter.alle voetstappen zijn door dezelfde man gemaakt. Dus toen de man de trap opliep droeg hij een schilderij en toen hij weer omlaag liep droeg hij niets. Klik het vergrootglas weer linksonder.Pak nu het meetlint op en plaats het meetlint op de bovenste punt van de linksboven voetafdruk. Druk dan je linkermuisknop in en hou deze ingedrukt en sleep je muis dan omlaag om het meetlint uit te treken tot de onderste punt van de afdruk. Laat dan je muis los en.....Holmes meld dat de voetafdruk maatje 10 is

NB: Dit opmeten van voetafdrukken moet je heel precies doen. Doe je het verkeert dan meld Holmes de maat van de afdruk niet. Je moet het blijven proberen totdat Holmes je de maat van de afdruk heeft gemeld. Zodra Holmes de maat van de afdruk heeft gemeld ga je vanzelf uit het close-upscherm en kin je niet meer inzoomen op deze voetafdrukken.

Ga de trappen verder op en ga dan, rechtsaf, de rustkamer in en dan, via de linker smalle deur, naar het:

Restauratie-atelier:

Je ziet blauwe voetstappen op de vloer. Volg de voetstappen de hoek om en.....midden op de vloer is een pot blauwe verf omgevallen. Eén van de inbrekers is in de blauwe verf gestapt en heeft dus die blauwe voetafdrukken achter gelaten.  Voor de omgevallen pot verf staan 4 voetafdrukken op de vloer. Achter de pot verf zie je nog eens 4 voetafdrukken.

Loop tot vlak voor de dikke verfplek en kijk dan omlaag en zorg dat je de oogcursor krijgt op de 4 voetafdrukken  voor de verfplek. Zoom er op in om in het close-upscherm te komen. Bekijk de voetafdrukken met het vergrootglas. Holmes meld dat deze afdrukken zijn gemaakt door iemand die normale zware werkschoenen droeg. Meet de schoenafdruk dan op met het meetlint

In "Documents" lees je dan dat de maat van deze schoenen maat 10 is, dus het gaat om dezelfde persoon waarvan de afdrukken ook op de trap en bij het Kroonjuwelen schilderij staan. Loop door naar de 4 voetafdrukken die achter de verfplek staan. Holmes toont je dan het glazen dak en zegt dat de inbrekers door dit dak zijn binnen gekomen en ook weer zijn verdwenenLoop nog iets door en kijk dan omlaag naar de vloer en zorg dat je de oogcursor krijgt op de op 1 na laatste voetafdruk.

 

Klik dan om weer in het close-upscherm te komen. Bekijk de voetafdrukken weer met het vergrootglas en luister naar het commentaar van Holmes. Leg het vergrootglas dan weer weg en pak dan het meetlint weer op. Meet met het meetlint de bovenste voetafdruk op en doe dat weer op de juiste wijze. Holmes meld dit deze voetafdrukken maatje 9 zijn.

Tussen de schildersezels, en dus pal onder het glazen dak, ligt een witte vacht op de grond. Bekijk die witte vacht met je oogcursor. Holmes concludeert dat de vacht heeft gediend als "schokdemper" voor de inbrekers toen zij zich door het dak omlaag zijn gesprongen. Tegen de achtermuur staan 2 tafeltjes. Op het linker tafeltje kun je de restauratie werktuigen bekijken en op het rechter tafeltje kun je een vaas met water bekijken. Meer is hier niet te doen. Open dus de plattegrond van het museum en ga naar de Italiaanse Zaal.

Zoek de schilderijen van Vermont:

De Italiaanse zaal is nu je begin punt voor een toer door de schilderij zalen van het museum. In elke zaal ga je elk schilderij bekijken. Op de vloer van de Italiaanse zaal ziet Holmes 4 rode hoeken......die 4 rode hoeken bakenen een vierkant stuk van de vloer af.......bekijk dat stuk vloer, binnen de 4 rode hoeken met je oog.......Holmes denkt dat dief Lupin dit stuk vloer opzettelijk heeft afgebakend

Je bent op zoek naar de schilderijen van die Horace Vermont, de dik doenerige Franse artiest. Ga dus voor elk schilderij staan en bekijk ze dan via je oogcursor. Holmes vertelt dan wat het schilderij voorstelt en door wie het geschilderd is.   Bij de schilderijen van die Horace Velmont zegt Holmes dan dingen zoals:  "Velmont has unusual taste for a painter", of "What horrors". Of nog een andere opmerking waaruit de afschuw van Holmes voor deze schilderijen blijkt. Je herkent de schilderijen van die Velmont gemakkelijk omdat ze zo afwijkend zijn van de rest van de schilderijen. Je moet echt in elke zaal elk schilderij met je oogcursor bekijken, want de game eist dit van je, dus je bent er wel even mee bezig.

Begin dus in de Italiaanse zaal en werk je dan een weg, door de Vlaamse Zaal en de Nederlandse Zaal, naar het 2e deel van de Engelse zaal. In de Engelse zaal ga je naar de plek waar het "Fighting Temeraire " schilderij hing, dat dus gestolen is. Hier hangt nu een schilderij van een suf kijkend paard met een kikker op zijn rug. Op de grond, voor dit schilderij, zie je dan 4 korte sporen. Ga tegen het paard schilderij aan staan en kijk dan omlaag naar de vloer en draai je om zodat je de oogcursor krijgt, tussen de 4 sporen. 

Klik dan om in het close-upscherm te komen. Je ziet dan de vloer en de 4 sporen. 

Pak het vergrootglas en klik ermee op alle 4 de sporen en Holmes zegt dat het rubbersporen zijn en dat ze een vierkant vormen. 

Vanzelf zoom je dan weer uit de close-up. Blijf staan en kijk omhoog naar het plafond. Er zit een gele enveloppe aan het plafond geplakt. 

Klik met de oogcursor op de gele enveloppe. Holmes heeft echter een ladder nodig om de enveloppe te kunnen pakken. Helaas is de enige ladder die het museum rijk is in gebruik door de mannen van Lestrade. Ga verder met het bekijken van de schilderijen in de Franse zaal, de Spaanse zaal en de Duitse zaal. Als je dan alle schilderijen in het museum bekeken hebt dan ga je naar het kantoor van de Directeur. Klik nog niet op de deur maar draai links. Achter de pilaar is een potplant omgestoten. Loop er naar toe, kijk omlaag en klik met de oogcursor midden in de hoop aarde. Je komt weer in het close-upscherm. Er staat 2 duidelijke voetafdrukken in de aarde. 

Bekijk de afdrukken met het vergrootglas. Holmes vertelt dat het afdrukken zijn van schoenen met zolen van zacht leer en met een specifiek patroon en van Franse makelij. Het zijn de afdrukken van de schoen van die Horace Vermont. Meet de afdrukken op met het meetlint en.....

Wel....het is maatje 9 en Holmes concludeert nu dat Horace Vermont niemand minder is dan Arsène Lupin. Die Lupin is dus ook een meester in het zich vermommen. .Open dan nu de deur van het kantoor en ga naar binnen. De directeur zit achter zijn bureau en die Palinor staat rechts. Voor Palinor liggen de schilderijen op de grond, de schilderijen die Arsène Lupin heeft vervangen voor zijn eigen schilderijen. Praat met de directeur.

De directeur zeurt eerst even over de rotsooi die de inbrekers in zijn museum hebben veroorzaakt. Praat dan verder over "The Theft" en over "Velmont". Palinor en de directeur zijn bezig met het inventariseren van de schade, dus ze weten nog niet of er, buiten het Temeraire schilderij, nog meer items zijn gestolen. 

Zeg "Good-bye" als er niets meer te praten valt en....

.een agent van Lestrade komt melden dat ze de ladder niet langer nodig hebben en dat ie de ladder buiten het kantoortje op de gang heeft gezet.  

NB: Heb je niet alle schilderijen in de diverse zalen echt bekeken door er met je oog op te klikken, of ben je vergeten een voetstap te bekijken en op te meten, dan komt de agent nu niet melden dat Holmes de ladder kan pakken.  Verschijnt de agent nu dus niet dan heb je dus ergens een schilderij vergeten te bekijken, of een voetafdruk niet bekeken of opgemeten. Of wellicht heb je dat stuk vloer in de Italiaanse zaal vergeten te bekijken met je oog. Ga dan dus na wat je vergeten bent en ga dat dan alsnog doen......Als je echt alles hebt bekeken en hebt opgemeten dan zal die agent verschijnen, waar je dan ook bent.

Verlaat dus het kantoor en buiten draai je om en zie de ladder in de hoek staan. Grijp de ladder

Loop terug, via de Spaanse zaal en de Franse zaal,  naar de Engelse Zaal en naar de rubbersporen die voor het paard schilderij op de grond staan.  Selecteer in "Items" de ladder en sluit de inventory......de ladder "zweeft" dan rechtsboven in je scherm. Zorg dat je de handcursor hebt op die vloerplek en klik dan om de ladder neer te zetten........

Klik dan met je hand op de ladder en.....Holmes klimt de ladder op. Bovenaan de ladder kijk je omhoog naar de gele enveloppe. 

Je krijgt dan nu de handcursor op de gele enveloppe. Grijp de enveloppe en....

Lupin's schilderijen raadsel:

De brief, die uit de gele enveloppe komt, wordt opgeslagen in "Documents" van het inventory. Het "documents" opent gelijk met deze brief. Lees de brief (Arsène Lupin Riddle). Lupin vertelt dat de schilderijen, die hij niet heeft vervangen door zijn eigen schilderijen, aanwijzingen bevatten voor de plaats waar hij zich heeft verstopt, voorafgaande aan de inbraak.  De brief eindigt met een raadseltje. Dat raadseltje vertelt je welke 4 schilderijen Holmes moet gaan bekijken en wat hij er mee moet doen. Holmes moet de volgende 4 schilderijen gaan bekijken:

  1. Een schilderij waarop Venus en Mars staan, gewikkeld in een wit doek. Het jaartal is van belang
  2. Een schilderij waarop een vermoeide ruiter en een wit paard staan. Ook hier is het jaartal van belang.
  3. Een schilderij van "Hendrick", waarop schaatsers staan afgebeeld. De leeftijd van Hendrick is van belang.
  4. Een schilderij met vis, kool, een jongeman en een engel. Het jaar van aankoop van dit schilderij is van belang

Sluit het inventoryscherm via de "close" knop linksonder en....Holmes klimt vanzelf terug de ladderr af,

Holmes moet dus op zoek naar 4 schilderijen, die omschreven zijn in het raadseltje. Als je tijdens je wandeling door de zalen van het museum echt elk schilderij bekeken hebt, zodat Holmes je steeds een korte beschrijving van de schilderijen heeft gegeven, dan zou je nu die 4 schilderijen blindelings moeten kunnen vinden. De 4 schilderijen hangen dus elk in een andere zaal. Je kunt te voet of via de plattegrond naar de zalen gaan. Ga de 4 schilderijen dus zoeken en zoom er op in met je loepcursor en in de close-ups klik je dan weer met de loepcursor zodat Holmes verteld over het scghilderij. Noteer dan de datums die Holmes bij elk van de 4 schilderijen op noemt. Doe dit in de juiste volgorde. 

Schilderij 1. Italiaanse Zaal:

De Goden Venus en Mars.Het is een schilderij van Botticelli en het hangt links van de dubbele deur. 

Het schilderij is voor het eerst hier tentoongesteld in het jaar 1874. 

Schilderij 2: Vlaamse Zaal: 

Het schilderij hangt in de hoek, links van de ingang naar de Duitse Zaal. Schilderij van een wit paard en de ruiter ligt onder een boom te slapen. Het is gemaakt door Pieter Verbeeck, waarschijnlijk naar een print van Paulus Potter.  Het jaartal waarin de print door Paulus Potter is gemaakt is1652. 

Schilderij 3: Nederlandse Zaal: 

Aan de linkermuur, als je via de Vlaamse Zaal komt.Schilderij van een wintertafereel.

 Klein rond schilderijtje. Je ziet er schaatsers nabij een Kasteel op. 

Het is geschilderd door Hendrick Averkamp. Hendrik Averkamp leefde van 1585 tot 1643, dus Hendrick is 49 jaar oud geworden. 

Schilderij 4: Duitse Zaal: 

Het schilderij heet "Tobias and the Archangel Raphsel" en is gemaakt door Adam Elsheimer. 

Het schilderij hangt links naast de ingang naar de Vlaamse Zaal. 

Het schilderij werd in 1894 door het museum aangekocht.

Als je de 4 schilderijen bekeken hebt, in de juiste volgorde, dan geeft Holmes aan dat hij iets moet doen met de jaartallen van de schilderijen.   Wel....het raadsel van Lupin zegt als laatste: "First minus Second, then times third. Do you care? Minus the fourth".  

Dus je moet de jaartallen van schilderij 2 aftrekken van het jaartal van schilderij 1.  Dan de uitkomst vermenigvuldigen met de leeftijd van Hendrick en daarvan dan weer het jaartal van schilderij 4 van aftrekken.

Dus maak de rekensom:
1874 - 1652 = 222
222 x 49 = 19878
10878 - 1894 = 8984.

 Maar wat moet je met dit getal 8984 nu doen??

Entreehal

Ga naar de grote kist, die beneden in de hoek van de Entreehal staat. Zoals je al weet heeft de kist nu een combinatie slot.  Klik met je handje op het combinatie slot van de kist en.....nu kom je in de close-up van het slot. Je moet 4 cijfers invullen in het slot. Wel.....probeer het getal 8984, dat je via de schilderijen rekensom hebt berekent.  Klik gewoon met je hand in de 4 tuimelaars van het slot tot het juiste cijfer voor staat. 

Als je 8984 op de tuimelaars hebt staan dan klik je met je hand op het ronde uitsteeksels, dat rechts uit het slot steekt en....Holmes zegt dan "Open".  Rechtsklik nu om uit de close-up te geraken en klik dan met je hand op het slot en.....het deksel van de kist gaat nu open.

In de kist zie je, van links naar rechts: De Velmont vermomming van Arsène Lupin, een kussen, een fles champagne met glas en een portret van Napoleon. Je moet nu even zorgen dat je de oogcursor op de Velmont vermomming krijgt, of op de fles champagne. Bekijk of de vermomming en de fles champagne met je oog en......Holmes vertelt je zijn conclusies. Arsène Lupin heeft dus in deze kist liggen wachten tot het nacht was.

Zorg dan dat je de handcursor op het portret van Napoleon krijgt. Klik met de handcursor op het portret van Napoleon en....Holmes vindt er een Brief van Arsène Lupin op. Je leest deze brief (Arsène Lupin's message) in "Documents". In de brief zegt Lupin dat er ergens in het museum een schilderij hangt, waarop hij staat afgebeeld in de Velmont vermomming. Als Holmes voorzichtig de kleding verwijdert dan zal hij een nieuwe aanwijzing vinden.

Lupin's letters puzzel:

Letter 1: Franse Zaal

Wel....je moet dus op zoek naar het zelfportret van Arsène Luipin, maar dan verkleed als Horace Velmont. Dat schilderij hangt dus in de Franse Zaal, en dan links van der dubbele deuren. Ga dus naar de Franse Zaal en zorg dat je de oogcursor weer op dit zelfportret krijgt.  Klik dan en.....je beland in een close-up van het schilderij. 

Klik nu met je hand op het schilderij en.....Holmes vertelt dat het een olieverf-schilderij is, maar met een deklaag op water-basis. Holmes wil de directeur vragen hoe hij die deklaag veilig zou kunnen verwijderen. Zoom dus uit de close-up en ga naar het kantoor van de Directeur. Ga naar binnen en spreek de Directeur weer aan en vraag de sombere man over  "Restoration"

De directeur vertelt dat Holmes water, borstel en een spons nodig heeft om de deklaag van het Vermont schilderij te verwijderen.

Restauratie-atelier

Zeg gedag en ga, via de plattegrond of lopent, naar het Restauratie-atelier. Via de plattegrond kun je naar de rustkamer en daar ga je dan het restauratie atelier binnen. Loop helemaal door naar de 2 tafeltjes, die tegen de achtermuur aan staan. Van het linker tafeltje grijp je de "Spons met Kwast" en van het rechter tafeltje grijp je de "Kan met water"

Ga terug naar de:

Franse Zaal:

Ga weer inzoomen op het Velmont zelfportret schilderij zodat je weer in het close-upscherm bent.  Linksonder in het close-upscherm staan dan de kan met water, de kwast en de spons.  Pak de kwast op en klik ermee op de kan water. De kwast zuigt zich vol met water.  Klik met de natte kwast op Velmont. 

Hou dan je muis ingedrukt en sleep dan de kwast, met rustige sleepbewegingen, over het gezicht en het haar en over de kleding van Velmont, om het gezicht, het haar en de kleding helemaal nat te maken Je mag geen pixeltje overslaan.  Leg dan de kwast terug en pak de spons.  Klik/sleep nu met de droge spons over Velmont's gezicht en zijn kleding om Velmont uit te vlakken  Doe je dit goed dan komt er onder het portret van Velmont een nieuw portret tevoorschijn. 

Het is een heer met snor en lorgnet in een zwart rokkostuum.  In de borstzak heeft de heer een brief waarop de rode letter C staat. Grijp de brief.

Vanzelf ga je uit de close-up en Holmes zegt dat de letter C de eerste letter is van een woord. 

Op het briefje staat een rijmpje dat je in "Documents" doorleest. 

Het rijmpje is een hint voor de volgende letter van het woord die je moet zoeken. Het gedichtje zegt dat je moet zoeken naar "Rood dat om Groen heen staat" en dat "Holmes naar binnen moet kijken" Sluit het inventoryscherm en ga naar het ronde deel van de Engelse Zaal

Letter 2 en letter 3 : Engelse Zaal:

In het ronde deel van de Engelse Zaal hangt een rond schilderij. Het is een groen gezicht in een ronde rode lijst, dus "Rood dat om Groen heen staat" Zoom in op dit schilderij. Linksonder staat dan het vergrootglas. Pak het vergrootglas op en zoek met het vergrootglas de ronde rode lijst af. Rechtsboven zie je dan, in het vergrootglas, een briefje steken onder de lijst. 

 Zorg dat je het briefje goed ziet in het vergrootglas en klik dan met je linkermuisknop om het briefje te pakken.  Het briefje beland dus weer in "Documents" en er staat een rode O op en weer een rijmpje. Lees het rijmpje voor de volgende aanwijzing. Je moet in dit ronde deel van de Engelse Zaal blijven. Aan de noordwand van deze ronde zaal hangt een schilderij. Vanaf dat schilderij  moet je dan 6 wanden, inclusief de poorten, naar rechts tellen om het volgende schilderij te vinden. 

De Noord wand van de ronde Engelse Zaal is de wand rechts van het groene gezicht schilderij. Tel nu, vanaf dat schilderij 6 wanden naar rechts, waarbij je de poorten ook als wanden mee telt. Het schilderij dat dan achter de blauwe gordijnen hangt is het schilderij waar het om gaat, en....dat is het schilderij gelijk links van het groene gezicht.

Ga naar dit schilderij en kijk dan naar links om achter het linker blauwe gordijn te kunnen kijken. Achter het linker gordijn hangt een schemerlampje aan de muur. Ga heel dicht tegen het schemerlampje aan staan en klik er dan op met je handcursor. Het lampje beweegt dan iets naar rechts en....achter het lampje zie je dan een brief.  Grijp de brief. 

Het is de R brief en het bevat weer een rijmpje. Lees het rijmpje en je weet dat je voor de volgende letter op zoek moet naar een donkere hoek waar een witte doek ligt en dan moet Holmes naar iets roods zoeken. Wel.....de enige echt donkere ruimte in het museum is het berghoek, die je bereikt via de rechter deur in de rust kamer. 

Letter 4: Berghok:

Ga dus weer naar de rust kamer en open daar weer de rechter deur van het berghok. Loop naar binnen en....Het is echt te donker in het berghok. Holmes ziet er niets en heeft een lamp nodig. Ga dus weer naar de Directeur, in zijn kantoor. Links op het bureau van de directeur staat een lamp. Zorg dat je de handcursor op de lamp krijgt en pak dan de lamp. 

Holmes vraagt wel eerst beleefd of hij de lamp mag lenen, en dat mag.  Ga terug naar het berghok. Ga er weer binnen. Vaagjes zie je dat je dan voor een kastje staat waar je de hand op krijgt. Open het inventoryscherm en dan "Items" en klik op de lamp. Sluit het inventoryscherm en de lamp staat dan rechtsboven. Klik met de handcursor op het vage kastje en Holmes zet de lamp erop. Je hebt nu licht in het berghok. 

Kijk naar links. Links naast het kastje staat een schep tegen de muur en links van de schep staat een emmer waar een witte doek over heen hangt. Loop naar de emmer zodat je de handcursor op de witte doek krijgt. Klik dan en......Holmes zegt dat ie de emmer niet kan optillen omdat de emmer te zwaar is. Wel trekt Holmes de doek weg en ziet dat de emmer een rode rand heeft.  Er steekt nu een briefje uit de witte doek. Klik weer met je handcursor om het briefje te pakken. 

De letter op dit rijmbriefje is weer een O. Lees het rijmpje weer voor de volgende aanwijzing. Het rijmpje zegt dat de "Directeur slaapt onder een boeket witte lelies". Je moet de directeur een kwartier jonger maken. Je moet dus op zoek naar het schilderij waarop de directeur, onder witte lelies, ligt te slapen. Pak de Lamp terug van het kastje en ga naar de Vlaamse Zaal

Letter 5: Vlaamse Zaal:

Hier hangt het schilderij waarop directeur Poynter ligt te slapen. Klik weer met je oogcursor op het schilderij. Het schilderij draait nu een kwart slag om en....ZZZ veranderen hierdoor in NNN. Er valt een briefje op de grond. Kijk omlaag naar de vloer, direct onder het schilderij, en raap dan het gele briefje op.  De letter N staat op dit briefje. 

Lees het rijmpje weer voor de volgende aanwijzing. Lupin schrijft dat zowel de oudoom van Holmes als zijn grootvader de Franse naam Vernet hadden. Als Holmes deze hint volgt dan zal hij belanden bij een race op de rivier de Tiber. Ga naar de Franse Zaal

Letter 6: Franse Zaal:

Links naast de ingang met de Spaanse Zaal hangen 2 identieke schilderijen waarop een roeiwedstrijd over de rivier de Tiber staat afgebeeld. 

Bekijk eerst het rechter schilderij  en dan het linker schilderij. 

Holmes zegt dat beide schilderijen identiek zijn en je komt dan in de close-up van het linker schilderij. Links op het schilderij zie je toeschouwers, onder een witte tent, op het balkon staan. Pak het vergrootglas op en bekijk er de toeschouwers op het balkon mee. Rechts vooraan, bij de vlag, staat een man die een brandend schilderij vast heeft. Klik en Holmes vertelt dat dit Lupin is. Holmes zegt ook dat ie een lamp nodig heeft. 

Zoom uit het close-upscherm. Pak dan de lamp uit je inventory en klik dan op het linker schilderij en.....

Met de lamp steekt Holmes het linker schilderij in de fik. Wacht tot het schilderij verbrand is en..

..Je ziet dan een grote rode I op het schilderij. Onder de I staan in rood geschreven zinnen. 

Klik weer met de hand en....Holmes schrijft de I en de zinnen over. Het is weer een rijmpje. Lees het weer door om te weten waar je de laatste letter moet zoeken. De laatste letter zal Holmes vinden als hij op zoek gaat naar 9 schilderijen die, qua thema en de kleuren bruin, rood, groen, geel en blauw, op elkaar lijken. Holmes moet die 9 schilderijen dan samenvoegen tot 1 geheel. Holmes moet dus nu op zoek naar 9 schilderijen die erg op elkaar lijken. Het zijn uiteraard 9 Lupin/Velmont schilderijen. 

De 7e Letter: 

De 9 schilderijen van Lupin/Velmont:

Je moet dus nu op zoek naar 9 Velmont/Lupin schilderijen die er allemaal ongeveer zo uitzien:

Zoek deze 9 Schilderijen en pak ze dan om ze in je inventory op te bergen.

  • De eerste van de 9 schilderijen vindt je hier in de Franse Zaal. Rechts van de ingang naar de Spaanse Zaal.
  • Het 2e schilderij hangt in het rechthoekige deel van de Engelse Zaal, en wel in de hoek waar je de ladder hebt neergezet. 
  • Het 3e schilderij hangt in het ronde deel van de Engelse Zaal en wel links van de ingang naar het rechthoekige deel. 
  • Het 4e schilderij vindt je in de Nederlandse Zaal, rechts van de ingang naar de Vlaamse Zaal. 
  • Het 5e en het 6e schilderij hangen in de Vlaamse Zaal en wel, rechts naast de ingang naar de Nederlandse Zaal en rechts naast de ingang naar de Duitse Zaal. In de Italiaanse Zaal vindt je schilderij 7,rechts van de dubbele deur. 
  • Het 8ste schilderij vindt je in de Duitse Zaal en wel links achter in de hoek. 
  • Het 9e schilderij hangt in de Spaanse Zaal en wel links van de ingang naar de Franse Zaal.

Als je alle 9 schilderijen hebt gevonden en in je inventory hebt staan, dan ga je terug naar de Italiaanse Zaal. Voorin de zaal zie je 4 rode Hoeken geschilderd op de vloer. Ga midden op deze vloerplek staan, zodat je de handcursor op de vloer krijgt. 

Klik dan en...je beland in de puzzel voor de 7e, en laatste, letter.

De 9 schilderijen staan links en je moet ze in het grote rechter deel plaatsen. De 9 schilderijen staan in 2 kolommen. In de linker kolom staan 5 schilderijen en in de rechter kolom 4. Nummer de schilderijen in de linker kolom 1 t/m 5 en in de rechter kolom 6 t/m 9.  

Pak een schilderij op en hou dan je linkermuisknop ingedrukt. Met je rechtermuisknop kun  dan je het opgepakte schilderij draaien, als dat nodig is.Sleep de schilderijen naar het rechter deel en klik het dan op de plek waar je denkt dat het hoort te staan.  Het is de bedoeling dat je een grote S maakt

Doe je dit goed dan heb je dus als laatste letter de S en zijn alle 9 schilderijen op de vloer geplaatst. 

We krijgen echter geen volgende aanwijzing van Lupin. Misschien weet de Directeur meer?  De letters die je dus via de schilderijen hebt gevonden maken dus het woord: CORONIS.  Ga naar de Directeur, in zijn kantoor en spreek de man weer aan. 

Holmes wil weten of CORONIS enige betekenis voor de Directeur heeft. Je moet dus CORONIS intypen in het quizscherm. Dus klik op de letters van CORONIS en klik op de V-knop. Of typ het woord CORONIS met je toetsenbord en druk op Enter.

De directeur zegt dat het museum een schilderij uit 1617 in bruikleen heeft, genaamd "Apollo Slaying Coronis". Palinor gaat het schilderij ophalen. Op het schilderij dood Apollo zijn geliefde Coronis met een pijl. Holmes ziet echter niets vreemds op het schilderij. Watson komt dan het kantoor binnen en hij heeft een briefje voor Holmes bij zich. Het is weer een aanwijzing van Arsène Lupin. Lupin schrijft in het briefje dat "Rond Coronis een zwarte schaduw hing die op het schilderij niet zichtbaar is". Ook meld Lupin "dat er vanavond nog 6 vermist zullen zijn".

Sluit het inventoryscherm. 

Holmes vraagt de directeur naar de "onzichtbare de zwarte schaduw". De directeur verteld dat de ontrouw van Coronis aan Apollo werd vertelt door een zwarte raaf. Die raaf staat echter niet op het schilderij. Holmes krijgt nu een idee over wat Lupin bedoeld met "vanavond zullen er 6 vermist zijn"en hij vraagt om de plattegrond van Londen.

Open dus de plattegrond van Londen. Klik op de Londen plattegrond dan op de "East-knop" om de plattegrond van Oost-Londen te openen. Er zijn 3 locaties knoppen op de Oost kaart, en dat zijn: St. Pauls Cathedral, de Bank of England en de Tower of Londen. Als je op de Tower of Londen locatie gaat staan (rechtsonder) dan lees je dat de Tower een fort en een gevangenis is.6 Raven bewaken de Tower. Klik op de Tower of Londen knop en luister naar Holmes.....

Holmes vertelt over de legende die zegt dat het Britse Rijk ten onder zal gaan als de 6 Raven uit de Tower of Londen zullen verdwijnen. Watson wordt er op uit gestuurd om een koets te regelen en we belanden dan in:


Hoofdstuk 3:  15 Juli 1895

Walkthrough door: Louis Koot