2020: walkthrough door: Louis Koot

The Talos Principle is een Adventure/Puzzel game. De game is gemaakt door de dezelfde mensen die, in een grijs verleden, de krankzinnige shooters Serious Sam hebben gemaakt. The Talos Principle is geen shooter maar een adventure/Puzzel game. Het is echter geen standaard point and click game.....integendeel.....niets aan deze game is standaard......Je speelt de game met je toetsenbord en je muis. Je kunt niet zelf saven in de game. De game saved je voortgang telkens als je een checkpoint hebt bereikt....Je kunt dood gaan in de game, en geloof mij.....het zal je vaak gebeuren dat je dood gaat. Ga je dood dat reset de puzzel, waar je mee bezig was, naar de begin stand en kun je vanaf het begin van de puzzel opnieuw proberen. 

Als je de game opstart beland je op het startscherm. Ga hier eerst even naar het Optiemenu om daar van alles naar je eigen voorkeuren in te stellen. De grafische kwaliteit van de game hangt uiteraard sterk af van de kwaliteit van je computer en van de grafische videokaart/adapter die jij in je computer hebt. Je kunt de game, bij de grafische opties, een test laten uitvoeren, een zogenaamde Benchmark, om de grafische kwaliteit van je compu te testen. Bij "Keyboard and Mouse" kun je zelf de toetsen van je toetsenbord aanwijzen die jij voor alle functies in de game wilt gebruiken, of je maakt gebruik van de vooringestelde toetsen.

Klik  Play om een nieuwe game te starten. In de Gold Edition heb je niet alleen The Talos Principle maar ook de 2 extra DCL's Road To Gehennia en Prototype die je kunt spelen.

 Maar natuurlijk begin je met het hoofdspel The Talos Principle

Zoals hierboven al gezegd......je kunt niet zelf saven in de game.....De game maakt gebruik van CHECKPOINTS en saved je voortgang bij het bereiken van een nieuw chekpoint. Je weet dat er een CHECKPOINT is bereikt, en dat de game dus je voortgang saved, als je het CHEKPOINT ikoon rechtsonder in je scherm ziet....je moet er goed op letten want dit ikoontje verschijnt telkens maar heel even in je scherm

De game "bewaard" steeds de laatste 10 checkpoints zodat je vanaf elk van die checkpoint opnieuw kunt beginnen, via "RESTORE BACKUP / CHECKPOINT". 

Cheat Console

Je kunt cheaten in de game. Om the cheaten moet je de Developers Cheats activeren en dat doe je zo....

Druk je F1 toets, of de Tilde-toets ~, in om de cheat console te openen. Dit kun je ten alle tijden doen als je in het spel bent.

Ga naar de laatste regel, en vul dan bij de knipperende > cursor het volgende in:

cht_bEnableCheats = 3  en bevestig dit door je Enter toets te drukken. Denk om de hoofdletters,  underscrol en spaties

Sluit de console door nogmaals F1 te drukken

Terug in de game druk je Escape om terug te keren op het hoofdmenu scerm. Hier vindt je nu de knop F3 Cheats.

Klik F3 Cheats of druk je F3 toets in om het Cheat Menu scherm te openen

In het Cheat menuscherm kun je dan allerlei Cheats aan en ook weer uitzetten door vinkjes bij de cheats te plaatsen of die weer te verwijderen. 

Druk F3 om dit scherm weer te sluiten

De Cheats hebben wel invloed op hoe de game zich gedraagd, dus als je problemen krijgt omdat je een cheat hebt geactiveerd dan raad ik je aan om het weer uit te zetten

Terug in de game zie je nu steeds de mededeling dat je de Developers Cheats hebt geactiveerd

In het oorspronkelijke spel uit 2015 was er nog een een cheat waarmee je in 1 klap de Tetris van een Tetris puzzel kon veroveren zonder dat je dan die puzzel hoefde op te lossen. Ik weet niet of deze cheat ook nog beschikbaar is in deze Gold Editie want ik heb de cheats zelf nog nog uitgeprobeerd. Deze cheat ging als volgt:

Bij elke paarse poort staat een bordje waarop is aangegeven welke Tetris steen je achter de paarse poort kunt scoren. Ga dicht tegen zo'n bord aan staan en zorg dat je cursor er op staat en....Druk dan tegelijkertijd je beide muisknoppen in en.....als deze cheat nog werkt dan krijg je vanzelf de Tetris steen die op het het bord staat vermeld en hoef je de puzzel om de steen te scoren niet zelf te doen.

Nogmaals....ik heb de Cheats zelf nog niet uitgeprobeerd want Cheaten is voor mij echt een allerlaatste red middel voor als ik echt helemaal niet meer verder kan.

De Werelden in de Talos Principle game:

De game heeft 3 Werelden, A, B en C en een Centrale Toren waar je voorlopig niet naar toe kunt. De 3 Werelden A, B en C hebben elk een Tempel

Elke Tempel heeft een Zaal en in die zaal zijn de 7 Teleporters om naar de Sub-gebieden van die wereld te teleporteren want elke Wereld heeft weer 7 sub-gebieden.

In elk van die sub- gebieden dien je puzzels op te lossen om Tetrisblokken (de SIGILS) te verzamelen. In elke tempel zaal vind je ook een aparte teleporter die geblokkeerd is door houten planken. Daarnaast is er in elk Sub-gebied een Gouden Ster verstopt die je ook kunt gaan scoren door de puzzel op te lossen.  Met de Gouden Sterren kun je, in elk van de 3 Tempels, de Sterdeur openen naar de Ster Wereld van die wereld, want in elk van de 3 Tempels vindt je een hekdeur naar een zijkamer waar je dan de Teleporter naar de Sterwereld vindt......Je moet dan eerst de Hekdeur naar de Teleporter openen via een Tetrispuzzel

Je hebt 10 Gouden Sterren nodig voor elk van de 3 Sterdeuren, dus in totaal zijn er 30 Gouden Sterren te scoren.  Als je dus 10 Gouden Sterren hebt verzameld kun je 1 van de Sterdeuren openen via een Tetrispuzzel......De 10 Sterren worden Tetrisblokken en die moet je op de juiste wijze in het "dambordslot" puzzelen

In elk van de 3 Sterwerelden zijn 3 Grijze Tetrissen te scoren, als je erin slaagt om de puzzels op te lossen

De  Grijze, Gele, Groene en Rode Tetrissen heb je nodig om deuren en andere dingen te Unlocken

Groene Tetrissen: nodig om andere Werelden te "unlocken". De puzzels om ze te scoren zijn niet al te moeilijk

Gele Tetrissen: Nodig om deuren en objecten te "unlocken". De puzzels om ze te scoren zijn medium moeilijk

Rode Tetrissen: Nodig om de Etages van de Centrale Toren te "unlocken". Zijn via de moeilijkste puzzels te scoren

Grijze Tetrissen: Te scoren in de 3 Sterwerelden....waarvoor ze dienen blijft een mysterie ..kortom ik weet dit op dit moment ook nog niet.=

De Boodschappers van God:

In elke Tempelzaal vindt je ook een aparte Teleporter die geblokkeerd is door houten planken

Je kunt deze teleporters pas gebruiken als je de Bijl hebt gevonden om er de planken mee uit de weg te hakken.....De Bijl hangt in Tempel C maar om Tempel C te bereiken zul je eerst voldoende Groene Tetrissen moeten scoren om zowel de deur van Tempel A als van Tempel C te kunnen openen. Hiertoe moet je eerst in Wereld A en B voldoende groene Tetrissen verzamel. Deze teleporter brengt je dan in de Wereld van de Boodschappers van God....er zijn 3 Boodschappers en je kunt ze elk om hulp vragen.....maar je mag elke boodschapper maar 1 keer gebruiken, dus denk goed na als je zo'n boodschapper om hulp wilt vragen over waarvoor je dan om hulp vraagt.

Het verhaal van de game:

Het achter liggende verhaal van de game leer je door gebruik te maken van de computerterminals die je her en der in elk gebied vindt en via QR-codes en audioboodschappen De Werelden waarin je speelt zijn enorm uitgebreid en er is heel veel te zien en te doen in elke wereld. Niet alles is van belang om de game tot een goed einde te brengen.....de game kent overigens 3 verschillende eindes en welk einde jij zult meemaken hangt af van de keuzes die jij maakt in de game. Het is een onmogelijke opgave om een complete "stap voor stap doorloop" voor deze game te verlangen en dat moet u van mij dan ook niet verwachten. Heel veel van wat je kunt doen in deze game zult u zelf moeten uitvogelen.....Ik beperk mij hier tot een poging om een duidelijke uitleg te geven van, in eerste instantie, alle Tetris/Sigil puzzels, en dat is al een behoorlijke opgave.

De 3 mogelijke eindes van de game:

De game kent dus 3 verschillende Eindes. Welk Einde je zult meemaken hangt af van je succes in de game.....Heb je alle puzzels in de game opgelost, dus heb je ALLE TETRISSEN en ALLE STERREN gescoord dan zul je het Mooiste Einde meemaken.  Dit zijn de 3 mogelijkheden:

Oja.....nog even dit....ELOHIM is de Hebreeuwse naam voor God...

.en oja.....ook nog  even dit......

1e persoon of 3e persoon

Je kunt spelen in de 1e persoon of in de 3e persoon........In de 1e persoon zie je de omgeving door de ogen van je poppetje.....je ziet je poppetje dan niet......Door op je H-toets te drukken schakel je over naar de 3e persoon perspectief......je ziet dan het personage dat je bent.........Druk maar eens je H-toets in en.......Oeps.....je hebt niet alleen een robotarm.......je bent een robot.......

Wel....tot zover mijn uitleg.....er valt nog heel veel meer uit te leggen, maar dat doe ik dan wel verder in de Wereld Walkthroughs op het moment dat er extra uitleg nodig is. Als je via de Opties alles naar eigen voorkeur hebt ingesteld ben je gereed om de game te beginnen, dus klik "NEW GAME" en....je gaat beginnen en je start dus in Wereld A1.

Wereld A 1: Wereld A 2 Wereld A 3 Wereld A 4
Wereld A 5 Wereld A 6 Wereld A 7 Wereld B 1

walkthrough door: Louis Koot