2020: walkthrough door Louis Koot

Hoofdstuk 1: Wereld A 1

Plaza A1:

A: Op weg naar Plaza 1

Je hebt geen idee wie je bent en waar je bent....Kijk...dat is in ieder geval een vertrouwd begin want zoals met zo veel games het geval is.....de oermoeder van deze game is uiteraard Myst

Logic Check

Blijkbaar ben je niet helemaal van vlees en bloed want je hebt robot armen en handen. Je bent op een binnenplaats en recht vooruit zie je een paarse poort. Er is hier niets te doen dus beweeg je voort naar de paarse poort, maar ga er nog niet door. Luister naar de stem die je hoort en je toe spreekt.......De stem zegt dat ie ELOHIM .....GOD himzelf is en dat jij 1 van zijn kinderen bent. Je wordt uitgenodigd om God op te zoeken in zijn tempel.

de paarse waas in de poort is een energieschild, waar je gewoon doorheen kunt stappen.  Stap door de paarse poort en......je beland op de volgende binnenplaats en bij een blauwe poort. In het gebied, links van de blauwe poort, zie je een geel apparaat staan. Probeer of je door de blauwe poort kunt stappen.....Ha ha....dat gaat niet want het blauw is een ondoordringbaar energieschild. Je moet echter door de poort, dus je moet op de n of andere manier dat energieschild uitschakelen.  

Ik vindt het handiger om in de 1e persoon te spelen, dus dat ik het poppetje niet zie.....Maar in sommige puzzels is het handig om in de 3e persoon perspectief te zijn omdat je dan een beter overzicht hebt over de omgeving en dat kan dan van belang zijn. Je moet zelf maar beoordelen wat voor jou het beste werkt.......1e persoon of 3e persoon.

Loop naar het gele apparaat dat je in het gebied links ziet staan

Het gele apparaat is een Jammer ( spreek het uit op zijn Engels als TJEMMER).....omdat Jammer in het Nederlands een heel andere betekenis heeft dan in het Engels zal ik deze gele apparaten Jemmers noemen. Met deze Jemmers kun je de blauwe energieschilden, maar ook Mijnen/bommen en Turrets, uitschakelen of te wel...... Jemmen.

Loop tegen de Jemmer aan.....de game vertelt je wat je ermee kunt doen, dus klik je linkermuisknop om de Jemmer op te pakken. Je draagt de Jemmer dan in je hand.....Draai je om en loop, met de Jemmer in je hand, terug naar het blauwe energieschild.

 Ga recht voor het energieschild staan en richt de Jemmer er op......de game toont je wat je moet doen.....Je moet met de Jemmer het energieschild verstoren, of te wel jammen.....dus druk je linkermuisknop in om de Jemmer voor het blauwe schild op de grond te plaatsen en......zie.....het blauwe energieschild verdwijnt........Als je de Jemmer weer oppakt verschijnt het schild weer, dus doe dat niet. 

Loop nu door de poort en dan naar rechts en ga door de volgende paarse poort het volgende gebied in. O ja....Je kunt Jemmers niet mee nemen door paarse poorten 

Paarse energieschild poorten zijn de toegangspoorten tot gebieden waar je puzzels moet oplossen.....je hebt dus nu de eerste van zo'n gebied bereikt. Loop door en dan linksaf en......Oeps.......wat is dat voor een bal die daar heen en weer rolt? Die "Bal" is een Sentrymijn  en het ding heeft een scanner en het zal je doden als je er te dichtbij komt.....

Als je te dichtbij de mijn komt dan gaat ie rode straling afgeven ten teken dat ie weet dat je er bent....kom je dan nog dichterbij dan is het van BOEM en dan ben je dood......Dood betekend dat het gebied waarin je bent zich reset zodat je in het gebied helemaal van vooraf opnieuw moet beginnen. Zorg dus dat je altijd uit de buurt van de Sentrymijnen blijft.......

Je moet verder maar je kunt zo niet voorbij de mijn geraken. Je moet de Mijn dus Jammen, maar je kunt de Jemmer, die je daarnet hebt gebruikt voor het blauwe energieschild, niet gaan ophalen om die Jemmer nu hier te gebruiken. Rechts is er echter een zijgebied. Wacht, voor de afslag naar rechts,  tot de mijn weer van je af beweegt en ga dan snel het rechter gebied in en.........Dank God op je Blote Knien voor zijn Gift......want hier vindt je een 2e Jemmer.

Pak Jemmer 2 op en neem het ding even mee terug naar de paarse poort, waarbij je dus moet uitkijken voor de mijn. Probeer met de Jemmer terug door de paarse poort te lopen......dat gaat niet.....jij mag wel door paarse energieschilden maar Jemmers niet......De Jemmer wordt uit je handen geslagen en terug gezet op de plek waar je het ding hebt gevonden. Les 1 is dus dat je Jemmers, en later ook Connectors, niet met je mee kunt nemen door paarse energiepoorten.

Ok....keer terug naar de Jemmer en raap het ding weer op en neem het ding weer met je mee en ga er nu de Mijn mee Jammen.......Dus van op veilige afstand richt je de Jemmer op de mijn en dan klik je de linkermuisknop om de Jemmer neer te zetten. De Jemmer jamt de mijn,  waardoor die nu blauw wordt en bewegingsloos blijft hangen.

Je kunt nu veilig de mijn passeren, dus doe dat en volg de route dan naar links en.......Oooooo.....een nieuw probleem.......aan de muur hangt een Laserturret die een dodelijke rode laserstraal straalt. Wordt je geraakt door de straal dan ben je dood. Maar ook Turrets kun je Jammen. Je kunt de 2e Jemmer niet gaan ophalen want dan wordt de Mijn weer actief en kun je weer niet voorbij de mijn geraken......

Gelukkig......hier staat ook een 3e Jemmer in de hoek. Pak de 3e Jemmer dus op en loop ermee terug naar het pad waar de mijn hangt......De mijn wordt al gejamd door Jemmer 2 dus het lijkt onlogisch om de mijn ook nog eens te Jammen met Jemmer 3......Maar dat is precies wat ik je aanbeveel want het is handig als je zo direct Jemmer 3 met je mee kunt nemen naar Plaza 1.......Je hebt straks namelijk een Jemmer nodig om je 1e STER te kunnen scoren..... Richt Jemmer 3 ook op de mijn en klik dan je linker muisknop om Jemmer 3 neer te zetten. De Mijn wordt dus nu gejamd door zowel Jemmer 2 als Jemmer 3.

Loop nu weer naar Jemmer 2 en raap die nu weer op.......

Loop met Jemmer 2 dan weer tot voorbij de mijn. Richt Jemmer 2 nu op de Laserturret.......

.....Klik weer je linker muisknop om Jemmer 2 weer neer te zetten.....Jemmer 2 Jamt nu de Turret

.....Ok.....de turret is nu uitgeschakeld. Loop naar Jemmer 3, ga recht achter Jemmer 3 staan en raap het ding nu weer op.......

......Kijk uit want hierdoor wordt uiteraard de Mijn weer actief........

.......Dus draai je snel om en ren, met Jemmer 3 in je hand, de steeg in die door de Turret werd bestreken en ren door naar het kruispunt in de steeg

 Links en rechts loopt het dood....je moet verder rechtdoor maar op de rechtermuur zie je een wit plakkaat geplakt.  

Zet even Jemmer 3 hier neer op het kruispunt en loop dan door naar dat witte plakkaat op de muur

Zeg.....het witte plakkaat  lijkt verdomd veel op zo'n QR-code die je met je mobieltje kunt scannen om dan op een website te belanden........Plaats je cursor op het plakkaat en....er verschijnt een tekst die je kunt lezen......Dit soort plakkaten zul je heel veel vinden in de game en ik zal ze in het vervolg dus QR-plakaten noemen....Het zijn boodschappen die  zijn achter gelaten door je voorgangers. Later in de game kun je zelf ook van dit soort tekstplakkaten op muren schilderen, maar nu kun je dat nog niet.

Het is aan te raden deze QR-plakkaten te zoeken en ze te lezen....ze geven je veel informatie en wellicht ook hulp. Achter het bomenbosje, bij de rechte muur, steekt een gele ladder om terug over de muur te klimmen. Doe dat echter niet want het brengt je terug bij de blauwe schildpoort en het gebied reset dan zodat je helemaal opnieuw moet beginnen.

 Ga nu Jemmer 3 weer oppakken en volg dan verder het rechtdoor pad en terwijl je dat doet gaat die ELOHIM weer aan je kop zeuren.

ELOHIM heeft het over "Trails" die jij moet doen en over "Zegels" die jij moet zoeken. Je beland bij de volgende poort en deze heeft geen energie schild.

Rechts naast de poort zit weer zo'n QR-plakkaat

Zet Jemmer 3 hier weer even neer en ga dan die QR-plak even lezen........

Loop terug naar Jemmer 3, raap het ding weer op en draag het met je mee door de poort en.........

Je bent beland in een groter gebied.......dit is PLAZA 1 en hier ga je de eerste 4 Zegel/Tetris puzzels oplossen

B: Wereld A 1 A: Plaza 1:

De deur naar Wereld 1 B en de Tempel

Recht vooruit zie je 3 poorten. Loop door naar de middelste poort.....Zet, vlak voor de poort, de Jemmer neer op de grond. We laten de Jemmer hier nu een even staan. De linker en de rechter poort zijn open maar de middelste poort zit dicht met een hekdeur. Loop door naar de middelste poort. Voor de poort staat een wegwijzerbordje dat naar rechts wijst. Op het bordje staan de afbeeldingen van een groene en een gele Tetris/Zegel. 

De hekdeur zit op slot. Loop helemaal tegen de slotplaat aan en doe dan even wat de game zegt......dus klik je linkermuisknop en........helaas......de hekdeur gaat niet open. 

Dit is je 1e deurslotpuzzel. Op de slotplaat zie je dat je 3 groene Zegels in de vorm van een L en een Z moet gaan zoeken......Dit zijn dus de Tetrisblokken die je moet gaan zoeken en dan hier in de slotplaat moet plaatsen om ze dan, in het "dambordvak" te puzzelen. Dan pas zal deze hekdeur open gaan.

De eerste 5 Tetris/Zegel puzzels en je 1e Ster:

Ga uit de hekdeur en kijk dan even naar links en rechts. Links zie je een open witte poort waardoor je naar de 3 sublevels aan de linkerzijde kunt gaan. 

Rechts zie je een open witte poort en een paarse poort naar de 2 sublevels aan de rechter zijde

Level A1:

Rechts van de Hekpoort

Je hebt, vanaf de Logic Check een Jemmer naar deze Plaza mee genomen en die Jemmer heb je hier op de Plaza neer gezet, vlak voor de hekpoort. Raap die Jemmer nu weer op want je hebt het ding nodig om de 1e Ster te kunnen bemachtigen. Neem de Jemmer mee door de witte poort, rechts van de hekpoort. 

Op het bordje dat voor de witte poort staat zie je een groene L-Tetris. Ga door de poort. Er zijn hier 2 poorten, een  paarse poort en een Hekpoort. In het gebied achter de hekpoort is de Ster te vinden, maar het hek in de poort gaat niet open. Zet eerst even de Jemmer hier weer neer.

 In  de rechter hoek, dus rechts van de hekpoort, steekt een stukje muur uit en die hoek wordt bedekt door een bosje struiken.

 Loop naar de rechter muur en loop, langs de muur, naar het bosje struiken in de hoek

Loop door de struiken tot tegen de achter muur aan en draai dan links en......Hela....een Hendel....

..wel...........Klik op de hendel om  het ding omhoog te klikken en.....je hoort een ratelend geluid. 

Keer terug naar de Jemmer en zie.......De Hekpoort is nu open. Raap de Jemmer op want je hebt het ding zometeen nodig. 

Ga dus nu door de geopende poort en loop door naar achterin het gebied

Ga dan rechtsaf door de poort in de muur en.....je ziet een blauwe poort waarachter de STER zweeft......Wel.....Jam de blauwe poort.  

Ren dan door en raap de STER op......Dat doe je door tegen de Ster aan te lopen

...Je hebt nu je 1e Ster gescoord en dat zie je linksboven in je scherm

Je hebt de Jemmer niet meer nodig dus het heeft geen zin om dat ding op te rapen en weer met je mee te sjouwen dus laat de jemmer hier maar staan. 

Verlaat dit gebied en als je terug bent door de hekpoort ga je naar links,naar de paarse poort

Het bordje bij de paarse poort verteld je dat je in het gebied achter de poort een groene L-Tetrisje kunt vinden. Ga dus door de poort.

Tetris puzzel 1: Only the Two of Us:

Loop recht door......je ziet een blauwe poort en je ziet een Jemmer

Achter de Jemmer is het omheinde gebied waar de groene L-Tetris zweeft en je ziet ook dat ook dat gebied is afgesloten door een blauwe poort.  

Raap de Jemmer op en neem het ding mee naar de voorste blauwe poort

Je zult eerst de voorste blauwe poort moeten jammen om de achterste blauwe poort te kunnen bereiken dus jam de voorste blauwe poort met je Jemmer

 Links naast de voorste blauwe poort is een steeg naar een zijgebied waar Jemmer 2 in staat.  

...je bent nu bij Jemmer 2. Pak Jemmer 2 op en neem het ding mee naar de voorste blauwe poort. 

Loop met Jemmer 2 nu door de voorste poort, draai je dan om en plaats Jemmer 2 hier op de grond zodat Jemmer 2 ook de voorste poort jamt

Ga nu Jemmer 1 ophalen en neem Jemmer 1 mee naar de achterste blauwe poort.  Zet Jemmer 1 nu hier neer om met Jemmer 1 de achterste blauwe poort te jemmen

Haal nu Jemmer 2 weer op. Hierdoor gaat de voorste poort weer "dicht". Neem Jemmer 2 nu mee door de achterste poort, maar pas op voor de Turret

Ga voorzichtig in de achterste poort staan en zoek De Turret bereikt met zijn  rode laserstralen het begin van het gebied niet, dus ga stijf tegen het hek aan staan en Jam dan de Turret met je 2e Jemmer. 

Richt Jemmer 1 op de turret, die dan blauw wordt.....Klik je linkermuisknop om Jemmer 1 dan neer te zetten en..

...de Turret is nu "bevroren" en jij kunt nu zonder gevaar de L-Tetris gaan ophalen

Ga dus je 1e groene Tetrisje ophalen. Gewoon tegen de Tetris aan lopen om het ding te scoren

Linksboven in je scherm zie je dan dat je de 1e van de 3 benodigde groene Tetrissen hebt gescoord en oompje God meld zich ook weer

Ga terug, raap aan de andere zijde van de poort Jemmer 1 weer op en jam hiermee dan weer de voorste blauwe poort want anders kun je er niet uit.

Ga dan verder terug en door de paarse en de witte poort terug naar Plaza 1

je bent terug op Plaza 1.......op het aanwijsbordje bij de witte poort is nu de groene L-Tetris doorgekruist ten teken dat je deze Tetris hebt verovert. Je moet nog een groene L-Tetris en een groene Z-Tetris vinden om de hekdeur in de middelste poort te openen. Ga  links naar de paarse poort. Het bordje bij de poort zegt dat je in het gebied erachter een gele tetris kunt scoren. Gele Tetrissen heb straks in de Tempel nodig om de Connectors te activerenDus loop door naar de paarse poort en stap er door en....je bent dan in weer in een zij-hof van Plaza 1

Tetris puzzel 2: Peephole

De game meld je dat je hier een gele Tetris kunt vinden en de titel van de puzzel "Peephole", of te wel "gluurgat" geeft je een hint over hoe je deze Tetris moet scoren. Loop door naar paarse poort en ga dan rechts af naar de jemmer die voor het raam staat Dit is Jemmer 1 in dit gebied. Loop naar de Jemmer en kijk door het raam. Dit raam is dus de "Peephole" 

Door het raam zie je Jemmer 2 staan....Jemmer 2 is bezig om een blauw energieschild te jammen. Door de steeg, rechts van Jemmer 2, beweegt een mijn op en neer......Als je wat langer kijkt dan zul je zien dat er ook nog een 2e mijn is, die achter de steeg mijn van  rechts naar links en visaversa beweegt. Die 2 mijnen moeten Gejamd worden......Je weet echter dat je Jemmer 1 niet met je mee kunt nemen door paarse poorten. Maar je hebt Jemmer 2 ook nodig om er n van de 2 mijnen mee te jammen. Als je nu door de paarse poort naar Jemmer 2 gaat en die dan oppakt dan sluit het blauwe energieschild en dan zit je vast in het vak waar Jemmer 2 in staat. Dat kun je dus niet doen.....Je moet nu eerst met Jemmer 1 die blauwe energie poort, van het vak waar Jemmer 2 in staat,  Jammen. Jemmer 1 zorgt er dan voor dat die poort open blijf

Raap dus Jemmer 1 op en loop er mee naar het raam. 

Zorg dat je helemaal tegen het raam aan staat en richt de Jemmer dan naar Jemmer 2 en klik dan je linker muisknop om Jemmer 1 neer te zetten. 

Zowel Jemmer 1 als Jemmer 2 Jammen nu de blauwe energiepoort 

Draai je om en duik door de paarse poort het gebied in en ren naar Jemmer 2. 

Pak Jemmer 2 op en........Omdat Jemmer 1 nu, door het raam (peephole) de blauwe poort jamt, kun je nu met Jemmer 2 het vak uit. Loop dus met Jemmer 2 het vak uit en ga naar de steeg waar de mijn door beweegt. Blijf aan het begin van de steeg staan en, een beetje aan de rechter kant.  Wacht tot Mijn 1 op je toe komt.

Richt je Jemmer alvast op de mijn en als de mijn ongeveer halverwege de steeg is klik je linker muisknop om de mijn te Jammen en de Jemmer neer te zetten.

Je hebt vast ook al wel mijn 2 gezien, die achter in de steeg heen en weer beweegt. Je hebt dus nog een Jemmer nodig om ook voorbij mijn 2 te kunnen komen, maar er zijn maar 2 Jemmers hier. Jemmer 1 jamt nog steeds de blauwe poort maar dat is nu volkomen onnodig want je hebt Jemmer 2 immers al. Race dus terug naar Jemmer 1,  die door het raam de blauwe poort staat te jammen. Pak Jemmer 1 weer op.....hierdoor gaat de blauwe poort weer dicht. Blijf tegen het raam aan staan en richt Jemmer 1 nu op de mijn, die door Jemmer 2 nu wordt gejamd en zet de Jemmer weer neer.

De mijn wordt nu dus door zowel Jemmer 1 als Jemmer 2 gejamd en hierdoor kun je nu Jemmer 2 weer pakken en toch veilig verder door de steeg lopen. 

Ren dus terug naar Jemmer 2 en raap het ding weer op.

 Jemmer 1 jamt door het raam de mijn dus ren met Jemmer 2 voorbij mijn 1 maar stop als je net voorbij mijn 1 bent en wacht op mijn 2.......

Mijn 2 komt van rechts, dus wacht erop en Jam mijn 2 dan met Jemmer 2

Als je Mijn 2 ook bewegingsloos hangt dan volg je het pad naar rechts en dan door naar de gele Tetris.

Loop tegen de gele Tetris aan om het ding te pakken en.........God gilt dat je deze Tetris niet nodig hebt om de hek poort op Plaza 1te openen.

Het ikoontje dat je bij deze gele Tetris nu linksboven ziet stelt een Connector voor. 

Connectors heb je vanaf Wereld 2 nodig maar je moet die Connectors eerst "bevrijden" en daar heb je 3 gele Tetrissen voor nodig. 

Draai je om en volg de route terug naar Plaza 1. We hebben nu de 2 paarse zij hofjes aan de rechter kant van de Plaza gehad. 

We gaan nu door de poort links naast de hekdeur poort. 

Wereld A 1: Plaza 1:  Het gebied links van de Hekpoort

2020: walkthrough door Louis Koot