The Escaper

2020: Walkthrough door: Dick Leeuw

Start een nieuwe game en kies in het volgende scherm in welke modus je wilt spelen. Easy-zonder timer of Normal- met timer , de puzzels zijn hetzelfde.

Je komt in een kamer en je krijgt eerst een tutorial. Rondkijken doe je met de LMB (linker muis knop) ingedrukt, doe dat en je ziet dan de volgende aanwijzing.

Klik op de sofa om deze te onderzoeken, sleep met ingedrukt LMB het kussen opzij. Je ziet daar een groene knop liggen, klik op de knop om deze te pakken.

  Klik op het voorwerp in je inventaris om het te bekijken, klik het voorwerp weer weg.

Terug uitzoomen doe je met de RMB(rechter muis knop) of de knop rechtsonder. Zoom uit van de sofa en je draait vanzelf naar een lade in het bureau.

  Sleep de groene knop naar de bovenste lade, trek de lade open met ingedrukte LMB.

Pak het papier uit de lade, je ziet welke toets combinatie bij welke klank hoort.

Duw de lade dicht en zoom uit. Je ziet een bureau met 5 laden en een rolluik.

  Klik op de lade in het midden en trek deze open, je ziet een display met 6 vlinders.

Pak het display en duw de lade dicht, zoom uit en klik dan onder het bureau. Je ziet daar een hendel, trek aan de hendel.

Klik rechts en klik daarna op de onderste la links, pak de sleutel. Duw de la dicht en klik met rechts.

Klik op de vaas rechts van het bureau, sleep de vaas naar rechts. Sleep de stekker naar het stopcontact, zoom uit.

Klik op de bovenkant van het bureau, je ziet daar krassen in het hout. Klik dan op de schemerlamp, je ziet dat er geen lamp in zit.

Klik 2x rechts en draai naar links, links naast de sofa zie je een schemerlamp met een paarse kap. Klik op de lamp en trek de kap naar boven, je ziet een paarse lamp.

Klik op de lamp en draai de lamp los, je hebt nu een lamp in je inventaris.

RMB en draai links naar de kast met 12 vakken, nummer de onderste 9 vakken van links boven naar rechtsonder 1 / 9.

Klik in vak 6, klik op het schilderij en deze draait om. Klik op de 4 schuiven en je ziet dan staan “dm”.

RMB en klik dan op vak 5, sleep dan de sleutel naar het sleutelgat. Klik dan op het plaatje in de kist, deze zit nu in je inventaris.

RMB en klik dan op vak 1, je ziet 7 boeken. Klik op de lijst met klanken en je ziet bij “Dm” het patroon hoe je de boeken moet zetten.

Je moet alleen de witte toetsen controleren. Nummer de boeken van links naar rechts 1 t/m 7 en klik dan op boek 2, 4 en 6.

Je gaat vanzelf naar vak 7, het deurtje is nu open. Trek het deurtje verder open en pak de kist uit het vak, het is een platenspeler.

RMB en klik dan in vak 4, schuif de vaas opzij en pak gewicht voor een klok.

RMB en draai naar links, onder de schemerlampen zie je een ansichtkaart. 

Pak die kaart, bekijk de kaart in je inventaris en je ziet waar de volgende reis naar toe gaat: Egypte.

Draai verder naar links, daar staat een tafel tegen de muur. Op de tafel staat een telefoon, op de poten zie je metalen ringen.

Boven de tafel hangt een schilderij van een danseres.

Klik op de tafel en je ziet 4 zwarte punten op de tafel. Sleep nu de doos met de platenspeler naar de tafel, je hoort een klik.

Je ziet ook een tekst: Er is iets verschoven op de poten.

 RMB en klik onder de tafel, de ringen zijn open gegaan en je ziet romeinse cijfers. Welk cijfer moet op de poten komen?

Draai naar links en boven het bureau een kaart van een wereldbol,

Zoom in en je ziet welk cijfer op welke poot moet komen. Noteer welke cijfers.

RMB en klik onder de tafel, zet het juiste cijfer op iedere poot en dan schuift de la open. Pak het mes uit de la.

  RMB en klik dan op de stoel, je ziet een scheur op de zitting.

Sleep het mes naar de stoel en je vindt daar een blauwe knop, pak de knop.

Ga naar het bureau en klik op de la rechtsonder, sleep de knop naar de la en trek de la open.

Je ziet een cijferpaneel, op zoek naar een code.

Zoom in op de schemerlamp op het bureau, sleep nu de lamp naar de schemerlamp.

Trek aan de knop van de ketting en de lamp gaat aan.

Klik dan op de krassen en sleep het plaatje naar de krassen. Op het plaatje staan ook krassen die je nu in blauwe licht ziet.

Schuif het plaatje omlaag en je ziet de code 5637.

Vul de code in op het paneel en de la boven het paneel springt open.  Pak het vergrootglas uit de la.

Draai je om naar de kast en klik op vak 2, sleep dan het vergrootglas naar de wereldbol.

Draai de bol en verschuif de lens tot Egypte onder de lens te zien is, vak 8 gaat open.

Pak de rode knop en ga naar het bureau. Sleep de rode knop naar het bureau.

Schuif het luik open.

Links zie je 4 rollen waar je letters op moet invullen, in het midden een typmachine met een gele notitie en rechts ligt een L.P.

  Pak de lp en lees daarna de notitie, je moet 4 kapotte letters vinden. Door op alle letters te klikken vindt je de 4 letters: W, O, F en L.

Klik de juiste letter op iedere rol en dan gaat het deurtje open, je vindt een beeldje.

Ga naar de kast en klik op vak 3, sleep het beeldje naar het gat in de stenen blok. Je moet nu het hoofd naar rechts totdat het hoofd 1 streepje zakt, daarna naar links draaien totdat het hoofd weer een streepje zakt. Weer naar rechts draaien en naar links totdat het hoofd beneden is. Je moet wel je muisknop ingedrukt houden.

Als het gelukt is draai je vanzelf naar het schilderij naast de klok, je ziet het schilderij zakken.  Pak de houten knop die je daar ziet.

Ga naar vak 9 en klik daar op, sleep nu de houten knop naar het paneel. Kijk dan op het schilderij van een danseres die boven de telefoon hangt.

De positie van de handen en voeten geven aan waar de knoppen moeten staan.

Zet de knoppen op het paneel in de juiste positie en het paneel draait weg. Je ziet dan 6 cijferrollen, welke cijfers invullen?

Pak het display met de vlinders, er zijn 6 vlinders, nummer de 6 vlinders van klein naar groot.

Je moet nu de rollen nu zo zetten dat deze kloppen met de vlinders. In het vakje dat nu opengaat ligt een opwindsleutel, pak die sleutel.

Ga naar de klok en zoom in op de kast met de slinger, sleep het gewicht daarnaartoe.

Ga dan naar de wijzerplaat en sleep de opwindsleutel naar het gat links. Je kan nu aan de sleutel draaien maar dan gebeurt er niks, je moet de juiste tijd instellen.

  Op de kaart boven het bureau ziet je welke tijd: de grote wijzer op 9 en de kleine op 1. Draai dan aan de opwindsleutel en de klok gaat werken.

Zoom in op de slinger en daar zie je een sleutel hangen, pak de sleutel.

Zoom in op het kastje onder de klok, sleep de sleutel daar naar toe en het deurtje gaat open. In het kastje ligt de toonarm voor de draaitafel.

Ga naar de tafel met de telefoon en maak de draaitafel open. Leg de LP erop en ook de arm.

Zet de draaitafel aan en leg de arm op de plaat. Je ziet een tekst op ieder nummer staan en in iedere tekst staat een cijfer, ook zie je welke dag.

·      Track A: woensdag en het cijfer 2

·      Track B: dinsdag en het cijfer 7

·      Track C: vrijdag en het cijfer 3

·      Track D: maandag en het cijfer 8

·      Track E: donderdag en het cijfer 4

Je moet nu de LP afspelen in de volgorde van de dagen: maandag t/m vrijdag. Je moet dus afspelen in deze volgorde: D, B, A, E en C.

 Als je dit goed doet schuift een laatje open, daarin ligt een munt. Pak de munt en ga naar de telefoon.

Je ziet dat het een munttelefoon is, een munt heb je maar welk nummer?

In iedere tekst staan een cijfer, kijk welk cijfer bij maandag hoort, bij dinsdag woensdag, donderdag en vrijdag.Je krijgt dan: 87243.  

Stop de munt in de telefoon en draai het nummer: 87243. Er schuift een la open, pak de sleutel.

Ga naar de deur en sleep de sleutel naar het sleutelgat, de sleutel breekt af. Ga dan naar de hoek tussen de sofa en de kast, daar zie je een rooster.

Sleep de gebroken sleutel naar het rooster en de schroeven worden eruit gedraaid.

Klik in de koker en je kruipt door de koker, je komt in een kelder.

Je staat in een kelder, voor je zie je een compressor staan op een tafel. Klik op de compressor en je ziet dat er een paar onderdelen ontbreken.

Op de achterwand zie je een boter-kaas en eieren spelletje, kopieer dit en vooral hoe de kruisjes staan.

Klik rechts en klik daarna met links onder de tafel, op de grond vlakbij de muur ligt een zekering. Pak de stop en klik dan rechts.

Rechts naast de compressor hangen 2 buizen van de buizenpost met daaronder een kist.

Naast de buizen hangt een kastje met een rood sleutelgat aan de muur, het kastje zit op slot.

Klik op de kist en je ziet een steeksleutel liggen in de kist, pak de steeksleutel.

Klik rechts en draai naar links, links naast de tafel staat een kast met een cijferpaneel, je moet de code daarvoor nog vinden.  Draai verder naar links, je ziet een grijze deur met 2 gaten. Als je op het onderste gat klikt lees je dat het te donker is, klik je op het bovenste gat dan is het te hoog.

Daar naast hangt een kastje aan de muur, trek het deurtje open. Het is een stoppenkast voor 9 zekeringen en 2 rode knoppen.

Onderin het kastje ligt een zekering, pak de zekering.

Onder het kastje staan een kistje en 3 potten verf op de vloer, boven de potten verf( rood, blauw en geel) zie je 8 witte stenen en 1 rode steen.  Links in de hoek staat een rek met 3 planken, klik op het rek en pak het pak waspoeder dat op de middelste plank staat. Boven het rek zie je een rooster met een hangslot, dat is de uitgang uit deze kelder.

Draai verder naar links.  Rechts staat een kast met een groen sleutelgat, je hebt de sleutel nog niet.

Klik dan op de wasmachine, links is het vak voor het wasmiddel. Trek het vak open en daar vindt je nog een zekering, maak ook de deur van de wasmachine open.

Naast de wasmachine staat een pallet tegen de muur, je ziet dat er iets op de muur staat geschreven. Klik op de pallet en schuif het pallet naar links.

Je moet deze som uitrekenen: de oplossing is Xo = 60o, dit is de temperatuur voor de wasmachine.

Boven de pallet zit een luik in de muur met een knoppenkastje ernaast.

Maak het luik open en je ziet dat het een lift is. In de lift ligt een thermometer gun, pak de thermometer.

Draai naar links en je staat voor de boiler, de leidingen en de radiator met 4 delen. In het midden onder de pijpen ligt een verfkwast, pak de verfkwast.

Klik op de boiler en trek de onderste klep open, pak de zekering die daar ligt.

Links in de hoek naast de boiler ligt een vuile doek, pak die vuile doek.

Je moet nu de wasmachine aanzetten maar je moet eerst stroom hebben. Ga naar het zekeringskastje, er is plaats voor 9 zekering en je hebt er maar 4.

Kijk op  tekening boven de compressor met 4 kruisjes, die kruisjes geven aan waar de zekeringen geplaatst moeten.

Ga naar de wasmachine, klik op temperatuurknop en zet deze op 60. Sleep het wasmiddel naar het vak links en schuif daarna de la met wasmiddel dicht. Doe het vuile doekje in de wasmachine en sluit de wasmachine. Zet de machine aan en als de machine klaar is maak het deurtje  open, haal het schone doek eruit.  Het doek heeft en patroon van rood, geel en blauw.

Draai naar rechts en klik op de witte stenen, sleep dan de verfkwast naar de pot rode verf.

Op het screenshot zie je welke stenen welke kleur moeten krijgen, sleep de kwast naar 1 van de stenen die rood moet worden. Sleep dan de kwast naar de volgende steen die rood moet worden. Sleep dan de kwast naar de pot blauwe verf en sleep daarna de kwast met blauwe verf naar de stenen die blauw moeten worden. Sleep dan de kwast naar de pot gele verf en maak de juiste stenen geel.

Als de stenen de juiste kleur hebben dan gaat het kistje naast de verfpotten, open.  Daarin vindt je een vis haak.

Draai je om en zoom in op het putje in de vloer, je ziet hier een groene sleutel liggen. Sleep de vishaak naar de groene sleutel en de sleutel wordt gepakt.

Ga dan naar de kast naast de wasmachine, sleep de groene sleutel naar het sleutelgat. Maak de kast open, bovenin ligt een onderdeel voor de boiler.

 Pak het stuk pijp.Onderop staat een kist, pak de kist en dan zie je een tekening in de kast.

Kopieer die tekening, de zwarte punten geven aan waar de zekeringen in moeten.

Ga naar de zekeringskastje en zet de zekeringen op de goede plaats., het licht is dan aan in de gang.

Klik op het onderste gat in de deur en pak de V-snaar die daar ligt.

Sleep dan de kist naar het onderst gat, klik rechts en klik daarna op het bovenste gat in de deur.

Je ziet dan rode lampen die oplichten, nummer de lampen van links naar rechts als 1 t/m 4.

Alle 4 de lampen gaan allemaal aan en daarna 1 voor 1, noteer in welke volgorde: 4, 2, 3, 1.

Klik rechts en draai rechts, klik op het cijferslot van de kast. Door op de cijfers te klikken vindt je dat de code 8 cijfers heeft.

Pak de kist weer op en ga dan naar de boiler en de radiator, nummer de stangen van de radiator 1 t/m 4.

Sleep de thermometer gun naar de staven van de radiator, richt de laser op iedere staaf en je ziet dat nu iedere staaf 180 is .

Klik dan op de boiler en sleep dan het stukje pijp naar de boiler. Druk daarna op de groene knop.

Je moet nu hendels in de pijpen goed zetten zodat de warmte naar de staven van de radiator gaat.Vanaf de boiler ga je naar de eerste rode hendel, zet deze naar rechtsVolg de pijp verder, daar mis je een hendel. Sleep de steeksleutel naar de rode knop.  Zet dan de steeksleutel naar boven. Volg de pijp verder en zet de volgende hendel naar rechts, nu gaat de warmte naar de radiator.

Meet dan met de thermometer gun de temperatuur van de staven.

De volgorde van de rode lampen: 4 2 3 1, dat geeft dan de cijfercode voor de kast: 35 49 43 52.

Ga naar de kast met het cijferslot en vul de code in, de deur gaat open. Je ziet daar een poelie liggen, pak die poelie.

Ga dan naar de compressor, sleep de poelie naar de compressor en sleep daarna de V-snaar daar naar toe.

Druk dan op de rode knop en de compressor gaat werken.

Als de compressor stopt dan komt een koker door de buizenpost naar beneden. In de koker zit en rode sleutel, klik op de koker om deze te pakken.

Klik weer op de koker om de rode sleutel te pakken.

Klik dan op het kastje op de muur naast de buizenpost, sleep de rode sleutel naar het rode sleutelgat.

Maak het deurtje open en zet de schakelaars volgens de notitie goed( zie screenshot), de lift heeft nu power.

Ga naar de lift en sleep de kist naar de lift, klik op de rode knop en de lift gaat omhoog. Pak de sleutel van de kabel.

Ga dan naar het rooster met het hangslot, sleep de sleutel naar het hangslot.

Het slot valt eraf en het rooster gaat open en je komt in een Egyptische ruimte.

The Escaper: Deel 2