2020: Walkthrough door: Louis Koot

Je bent Willy Morgan en je gaat op zoek naar je vader die 10 jaar geleden is verdwenen

Dit is een point and click avontuur spel waarin je alleen gebruik maakt van je computer muis. Geen toetsenbord besturing en je kunt je spel saven op elk moment dat jij dat wil.

Met je Escape-toets open je het hoofdmenu scherm. 

Je inventory bevind zich onderaan het spelscherm maar is verborgen. Om de inventory zichtbaar te maken druk je op je "T-toets" of scroll je je muiswieltje omhoog. 

In de inventory kun je items met elkaar combineren, indien dat nodig is. 

Om een item uit de inventory in het spelscherm te gebruiken sleep je dat item vanuit de inventory naar de plek waar je het wilt gebruiken en dan linksklik je

Als je de spatiebalk van je toetsenbord indrukt zie je alle hotspots / items in het speelscherm, waar je iets mee kunt doen.

Je onderzoekt items via je rechtermuisknop (rechtsklik)  en je pakt dingen op, open deuren e.d met je linkermuisknop (linksklik)

NB: In het spel kun je in totaal 35 Steam Achievements "verdienen". Sommige van deze idiote Achievements krijg je vanzelf, maar voor de meeste moet je speciale idiote dingen doen. 

Ik heb al vaker aangegeven dat ik deze Steam Achievements totale onzin vindt, dus ik zal er ook in deze walkthrough totaal geen tijd, aandacht en moeite aan verspillen. 

Thuis bij Willy

Het spel begint in de slaapkamer van Willy, in zijn ouderlijk huis, even buiten Bone Town. Willy's vader is 10 jaar geleden verdwenen en vandaag is het dus de 10e "verjaardag" van het verdwijnen van Willy's vader. Willy stuurt hierover een e-mail naar zijn moeder, die ergens op expeditie is.

Dan hoort Willy dat de postbode iets door de brievenbus naar binnen smijt en dus sleept Willy zichzelf naar beneden en raapt een brief op. 

Het is een brief van zijn 10 jaar geleden verdwenen vader, de brief is 10 jaar geleden gepost. 

Paps schrijft dat "There's something rotten going on" en dat Willy naar kamer 9 in de Old Inn in Bone Town moet gaan om meer te weten te komen

Willy wil naar de stad fietsen, maar zijn fiets is in onderdelen uitelkaar gehaald en die onderdelen zijn her en der door het huis verspreid.

Hier in de gang vindt Willy wel meteen zijn fietsframe. Je kunt het fietsframe niet pakken. Het frame blijft dus hier staan. 

Als je alle andere onderdelen van Willy's fiets hebt gevonden en verzameld dan keer je hier terug om dan alle onderdelen aan het frame te klikken.

Vanzelf keert Willy terug naar zijn slaapkamer. Willy vraagt dan of je een Tutorial wil doen en dit kun je doen of je doet het niet. 

Doorgewinterde adventure spelers zeggen dus dat Willy die Tutorial maar in zijn reet moet steken.

 Ik zal nog 1 keer gillen dat je overal en altijd je spatiebalk in kan drukken om alle Hotspots in het scherm zichtbaar te maken. Je ziet dan rondjes op de hotspots. Via rechtsklik op een hotspot bekijkt Willy het en zegt er dan iets over. Via linksklik raapt Willy spullen op om ze op te bergen in zijn tasje (inventory].  Hierboven heb ik al uitgelegd waar de inventory is en hoe je die opent en hoe je spullen vanuit de inventory in het spel moet gebruiken.Niet alle hotspots in een scherm zijn van belang voor het spel en ik zal dan ook niet van elke hotspot vertellen dat je het moet bekijken en/of erop moet klikken want dat kun je zelf wel bedenken. 

Aan de linkermuur staat Willy's grote kledingkast. Loop naar de kast. Bovenop de kast ligt 1 van de wielen van Willy's fiets.

 Aan de zijkant van de kast hangt een Memo. De kast heeft 6 laden maar de 3 rechter laden kun je niet openen. De 3 linker laden kun je wel openen.

Pak (linksklik) het Memo van de kast. 

Willy bergt het memo op in zijn tasje. Open de inventory (T of muiswiel) en rechtsklik dan op het memo om het te lezen in close-up Het memo is de gebruiksaanwijzing de fiets en je leest welke fiets onderdelen je moet vinden en in welke volgorde je ze dan aan het fietsframe moet klikken. Het fietsframe hoef je niet meer te vinden want dat staat beneden in de gang, dus je moet nog 9 onderdelen zoeken

Open de linker onderste la in de kast en pak uit die la dan de fiets trappers

Open de linker kastdeur en pak dan de Fietsketting uit de kast

Sluit de kastdeur weer. Bovenop de kast ligt 1 van de 2 fietswielen maar Willy kan er niet bij. Willy heeft een "ladder" nodig. 

Maak nu alle 3 de linker laden open en.....Willy heeft dan een "trapje". 

Klik weer op het fietswiel en....via de geopende lades klimt Willy omhoog en grijpt het Fietswiel.

Loop naar rechts. Op het bureau staat een spaarvarken,  een beker met pennen en een bureaulamp Aan de muur hangt een dreamcatcher. De dreamcatcher is het 2e fietswiel maar Willy kan het ding nog niet pakken omdat het aan de muur vast geschroefd zit. Linksklik op de zwarte pennenbeker en.....Willy pakt een Passer (compass)  uit de beker. Het spaarvarken kan Willy nog niet breken

Verlaat de kamer, dus maak de kamerdeur open en stap dan naar buiten. Willy beland op de bovengang. Links is de slaapkamer van Willy's ouders. Tegenover Willy's kamer is de badkamer. Bij het raam kun je omhoog naar de zolder en via de trap ga je omlaag naar de beneden gang. Ga nu eerst naar de Zolder

Beland op zolder pak je het fietszadel, dat links aan de muur hangt. Pak ook de Ontstopper (Plunger), die op de grond staat

Op de dozen staat een gereedschapskist. Open de gereedschapskist en pak er dan al het gereedschap uit.

Uit de gereedschapskist pakt Willy een schroevendraaier, een rubberen hamer en een schroefsleutel

Ga terug omlaag en duik dan de badkamer in. Boven de wastafel hangt een spiegelkastje en dat kastje heeft 2 deurtjes.Open beide deurtjes van het kastje. In het linker vak is niks van belang maar uit het rechter vak pak je het flaconnetje opgedroogde zonnebrandcrème

Loop door naar het bad. Het bad is vol water. Open de inventory en sleep dan de Ontstopper vanuit de inventory naar het bad en linksklik dan om de ontstopper in het volle bad te gebruiken en.....Met de ontstopper ontstopt Willy het bad en het water loopt dan uit het bad.

Pak het ronde Filter uit het bad. Dit filter dient als een tandwiel voor de fiets

Verlaat de badkamer en ga naar de ouderlijke slaapkamer.. Op het linker nachtkastje staat een bel wekker. Op de kast staan 3 grijze potjes. 

Het kleinste potje is een Cactus potje en die kun je openen. Open het cactus potje en pak er dan de Ring van je moeder uit

Combineer in inventory de Ring met de Passer (Compass) om van de passer een Lock-pick-tool te maken

Sleep de Schroevendraaier dan uit de inventory naar de belwekker en linksklik dan en......Willy sloopt de wekker en...

.....de bel van de wekker ligt dan op de vloer en dit is de fietsbel. Raap dus de fietsbel van de vloer

Ga terug naar Willy's kamer. Sluit de kamerdeur als je binnen bent. Boven het bureau hangt dus de Dreamcatcher en dat ronde ding is het 2e fietswiel voor Willy's fiets. De Dreamcatcher is aan de muur geschroefd en als je probeert om met de schroevendraaier de Dreamcatcher los te schroeven gilt Willy dat de schroeven roestig zijn.

Doe de bureaulamp aan en klik dan met de flacon opgedroogde zonnebrandcrème op de dan brandende burealamp en .....de crème wordt vloeibare olie

Gebruik dan de zonnebrandflacon op de dreamcatcher om de schroeven te ontroesten en gebruik dan de schroevendraaier op de dreamcatcher om het ding van de muur te schroeven

Gebruik de passer (lock-pick-tool) op het spaarvarken en.....

Willy pakt 2 tandwielen uit zijn spaarvarken

Terug naar buiten en daal  nu de trap af naar beneden. Op de trap kun je linksklikken en rechtsklikken op de staande klok. 

Bijna onderaan de trap hangen er een boel gele post-itt briefjes op het prikbord. Pak de gele Post-itt briefjes

sd

Rechtsklik in inventory op de post-itt briefjes om te lezen wat ze te melden hebben.Blijf dit doen totdat Willy alle briefjes heeft gelezen. De deur onderaan de trap is de keukendeur. Open de keukendeur en stap dan de keuken binnen. Op het linker aanrecht staan 3 witte tinnen blikken bij de magnetron. Linksklik op die 3 witte tinnen blikken en.....

Uit 1 van de 3 witte tinnen blikken pakt Willy dan wat dollars en muntgeld. 

Maak de witte ijskast open. In de ijskast vind Willy zijn fietsstuur maar als je het ding wilt pakken gilt Willy dat ie het stuur gebruikt om het rek erboven te ondersteunen. Rechts steekt een schroef uit. Gebruik de schroevendraaier op die schroef om het rek vast te schroeven 

Nu kun je het fietsstuur pakken dus pak nu het Fietsstuur

Willy heeft nu alle onderdelen van zijn fiets, dus keer nu terug naar het fietsframe dat in de beneden gang staat. Lees nog een keer, in inventory, het fiets memo mom te zien in welke volgorde je nu alle onderdelen aan het fietsframe moet klikken. Je moet dit in die 1 t/m 10 volgorde doen maar nummertje 1, het fietsframe, staat er dus al.

Klik dus nu alle fietsonderdelen, in de goede volgorde, vast aan het fietsframe

Dus: Fietsstuur, Wiel (kast), Wiel (Dreamcatcher), Zadel, Bel, de 2 tandwielen, de ene tandwiel, Ketting, trappers en......de fiets is klaar

Vanzelf bergt Willy zijn fiets op in zijn tasje. Maak de buitendeur open en........

....Willy fiets naar Bone Town en "parkeert" er zijn fiets tamelijk hardhandig. Vanzelf raapt Willy zijn spullen op.

Bone Town:

Ga door de poort het stadje in. Willy beland op het plein. Een fontein staat midden op het plein. Links is de Dead Man Inn. Ga er naar binnen

 Dead Man Inn

Loop naar de voorzijde van de balie en ga praten met de herbergier en gebruik alle opties die je krijgt. 

Willy wil natuurlijk kamer 09 hebben maar dat kan niet. Willy kan alleen kamer 10 huren

Zeg dus dat je kamer 10 neemt. Willy betaald vanzelf en het is net genoeg voor 1 nacht. Willy moet wel een formulier invullen maar dat ding hangt op zijn kamer

Pak de Kamer 10 sleutel van het sleutelbord

Klik met de oranje pijl op de trap en Willy verdwijnt naar boven en......

De herbergier gaat dan een telefoontje plegen met iemand die hij "Boss" noemt om die Boss te waarschuwen dat Willy is gearriveerd

Willy is dan boven in de gang beland . Hier zijn de kamer 08 t/m 10. De eerste deur is de deur van een voorraadkamer. Loop door de gang naar rechts en terwijl je dat doen kun je alle portretten bekijken die hier aan de muur hangen. Willy bereikt dan kamer 10. Maak de kamer 10 deur met de kamer 10 sleutel en stap dan je kamer binnen

Willy kan de badkamer niet gebruiken. Links naast de kamerdeur hangt het belkoord. Op de ladekast staat een pot aftershave. 

Rechts naast de open haard hangt het inschrijfformulier (Form) aan de muur. Pak de Aftershave pot en pak het Formulier (Form)

Willy heeft geen pen dus hij kan het formulier niet invullen. Verlaat de kamer en loop terug door de gang naar de trap en ga dan weer naar beneden. 

Geef het formulier aan de herbergier en die zal het dan voor Willy invullen

Willy hoort dan vreemde geluiden die van boven komen. Ga dus terug naar je kamer en zie.....Willy heeft "bezoek" gehad. 

De herbergier komt ook naar boven en er volgt een gesprekje waarin je alle opties gebruikt

Herbergier verdwijnt. Ga terug naar beneden maar in de gang ziet Willy nu een grote vlek in het tapijt. Bekijk die Vlek en ga dan verder naar beneden

Praat weer met de herbergier en gebruik weer alle opties, ook de Vlek optie.

De herbergier geeft Willy nu zijn kamer sleutel terug en een "Niet Storen" bordje

Terug naar boven en gebruik het "Niet Storen" bordje op de deur van de voorraadkamer en ga er dan binnen

Aan de kast, links, hangt een "Natte Vloer" waarschuwingsbord. Rechts staat een Emmer met Mop. Pak het "Natte Vloer" bord en pak de Emmer/Mop

Verlaat de voorraadkamer. Terug in de gang gebruik je de Emmer/Mop op de Vlek in het tapijt. Gebruik dan het "Natte Vloer" bord op de vlek

Gebruik dan de pot Aftershave op de emmer om er een lekker geurtje aan te geven

Ga terug naar je kamer. Maak je deur weer open met sleutel 10 en ga naar binnen. Trek nu in je kamer aan het belkoord en....

......Herbergier ziet dat ie wordt "geroepen" door kamer 10 en hij sleept zichzelf nogal onwillig naar boven. 

Boven in de gang ziet de herbergier de gemarkeerde vlek en hij verdwijnt om een hartig woordje te gaan babbelen met de poetsvrouw.

Je bent dan weer Willy. De Herbergier is nu dus even weg van zijn balie, dus ga als een speer naar beneden en grijp nu dan de Kamer 09 sleutel.

 Ren terug naar boven en maak de kamer 09 deur open met sleutel 09 en stap binnen

Op het bed staat een "welcome gift" maar daar heeft Willy absoluut geen trek in. De open haard heeft een gemetselde schoorsteenmantel. 

Linksklik de open haard, of de stenen muur waarin de open haard steekt, en......

.....Willy zoekt de stenen muur af en vindt een steen die iets los steekt in de muur (brick). 

Willy heeft iets nodig om die steen uit de muur te wrikken. 

Ga de badkamer binnen. Trek de la onder de wastafel verder open en Willy pakt er een nagelvijltje uit

Terug naar de open haard. Gebruik de nagelvijl op die losse steen (brick)  in de muur en......Willy vindt de bibliotheekkaart van zijn vader in het muurvak

Op de bibliotheek kaart leest Willy de titel van het laatste boek dat zijn vader uit de bibliotheek heeft geleend en dat was het "Properties of Concrete" boek

Verlaat de kamer en......Het is laat en Willy gaat slapen.

De volgende dag:

Ga naar beneden en praat met de herbergier en gebruik weer alle opties. De herbergier legt uit waar de bibliotheek is en hij geeft Willy een Stadskaart

Je kunt de stadskaart nog niet gebruiken om te reizen. Verlaat de herberg en buiten duik je dan de straat links achter de fontein in  en....

Willy heeft dan de bibliotheek gevonden. We gaan verder in:

Deel 2 van de walkthrough

2020: Walkthrough door: Louis Koot