Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst Dick Leeuw en screenshots Louis Koot

Je bent op het eiland AYUDA, volgens de verhalen is er een piratenschat verborgen ergens op het eiland.

Klik op het strand vlak voor de rots.

Afbeelding met tekst, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op de hamer die daar ligt.

Klik dan op de terugpijl en daarna klik je op de helling aan de rechter kant.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik links van het pad en klik dan op de ladder die daar ligt.

Afbeelding met tekst, plant, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op de terugpijl en volg dan het pad en je ziet een huis.

Afbeelding met tekst, boom, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga naar het huis, als je op de deur klikt zie je dat de deur gesloten is.  Je kan links naast het huis klikken, dan kom je bij een grot maar dit doe je later.

Rechts zie je een kist staan, klik boven de kist en je komt aan de zijkant van het huis te staan.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je ziet daar een dichtgetimmerd raam in de muur.

Pak de hamer uit je inventaris en klik daarmee op de planken voor het raam.

Afbeelding met tekst, vlot

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik dan in het raam en je staat in het huis. Op de tafel ligt een boek, klik daarop.

Afbeelding met tekst, vloer, meubels

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op de terugpijl en daarna op de fles, je ziet een teil met daarin een sleutel.  Pak de sleutel.

Ga terug en klik dan op het kastje aan de muur, deze is op slot.

Pak de sleutel uit je inventaris en sleep de sleutel naar het kastje, op de binnenkant van het deurtje zie je een notitie.

Dit zijn de aanwijzingen voor een cijfercode van 4 cijfers.

      1e aanwijzing: er zijn 2 mogelijkheden 1 en 3 of 2 en 6

      3e aanwijzing: dit moet een enkel cijfer zijn en het is 3 x 2e cijfer > het 2e cijfer kan alleen 3 zijn

      Het 1e cijfer is dus 1 en het 4e cijfer is dus 9

      2e aanwijzing: het 3e cijfer is dus 4

Ga terug naar buiten, naar de voorkant van het huis en klik dan op de voorzijde van de kist.

Afbeelding met hout

Automatisch gegenereerde beschrijving

Hier moet je de code 1 3 4 9 invullen, je hebt dan een koevoet in je inventaris.

Afbeelding met tekst, binnen, oven, oud

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik dan op de terugpijl en klik ddarna links van het huis.

Je staat voor rotsen, sleep de koevoet naar het midden van de rotsen en de rotsen schuiven uit elkaar.

Ga 1x vooruit en je ziet een paneel met 5 knoppen, in welke volgorde moet je op deze knoppen klikken.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga terug naar de zijkant van het huis, sleep de ladder hiernatoe. Klik op de ladder en je bent op het dak van het huis.

Op het dak ligt ook een paneel met 5 knoppen en een schotelantenne, als je op een knop klik zie je een aantal lichtflitsen.

Klik nu op iedere knop en tel het aantal lichtflitsen

Dit is een random puzzel, ik kan je hier niet de oplossing voor jou geven. 

Louis had in zijn game de volgorde zoals je op de screenshots ziet: 2 3 4 51. Bij mij was dat: 5 2 1 4 3. Het is niet zo moeilijk.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga een paar keer terug en klik weer links van het huis. Klik daarna op het paneel en klik in de juiste volgorde op de knoppen.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Als je dit correct hebt gedaan dan gaat de grot open.

Afbeelding met tekst, grot

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga verder de grot in, rechts zie je een gang die geblokkeerd is. Klik links van de ronde zuil.

Afbeelding met tekst, zoogdier, grot, steen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Rechts zie je een bijl in de modder, je kan deze zo niet lostrekken. Het pad vlak langs de ronde zuil is een dead end. Klik rechts naast de rotsen.

Ga verder de grot in en je ziet een schop tegen de muur staan, pak de schop.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga terug naar de bijl en sleep de schop naar de bijl, je hebt dan een bijl in je inventaris.

Afbeelding met tekst, rots, beton, steen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga nog een scherm terug en sleep de bijl naar de planken die de doorgang versperren.

Afbeelding met tekst, rots, grot, natuur

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga vooruit door de doorgang, je ziet dan een paneel met Romeinse cijfers. Als je deze Romeinse cijfers vertaald naar normale cijfers dan krijg je : 1 8 1.

Afbeelding met tekst, grot

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga verder, voor je zie je een afgesloten deur en links zie je een paneel met 8 knoppen. Klik op het paneel en je ziet op elke knop een ander getal.

Je moet nu op 3 knoppen klikken om 1 8 1 te maken.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

88 + 76 + 17 = 181, klik op de goede knoppen en je krijgt een sleutel.

Pak de sleutel en sleep deze naar de deur.

Afbeelding met tekst, binnen, grot, steen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Links zie je een soort benzinepomp en rechts zie je een deur. Op de benzinepomp zie je 5 knoppen met symbolen, ga eerst naar de deur.

Afbeelding met tekst, natuur

Automatisch gegenereerde beschrijving

De deur is op slot, klik dan op de kist die rechts staat, je ziet daarin een notitie met de code voor de benzinepomp.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Noteer de code en ga terug naar de pomp, klik in de juiste volgorde op de knoppen en de bovenkant van de pomp schuift open.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Pak de schroevendraaier, ga naar de deur en sleep de schroevendraaier naar de deur.

Afbeelding met tekst, binnen, levend

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je bent dan in de hut.

Afbeelding met tekst, binnen, levend, vloer

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op de lage kast rechts staat eenkist met 5 knoppen.

Afbeelding met tekst, binnen, muur, vloer

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op de tafel staat een kan, klik op de kan en je vind een sleutel. Pak de sleutel.

Ga terug en klik dan links achterin de hut, je staat voor de keuken. Je ziet op de tafel een boek liggen, ook op de tafel staat een apparaat met 5 knoppen.

Op het vat achterin de hoek staat een olielamp en er ligt een tegel.

Afbeelding met binnen, vloer, levend, plafond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op het boek en je ziet 5 symbolen getekend, noteer de symbolen en hun positie.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je moet dus 5 tegels vinden, klik op het vat achterin de hoek. Pak de tegel die op het vat ligt.

Afbeelding met binnen, ton, vat

Automatisch gegenereerde beschrijving

klik op de terugpijl en sleep de sleutel dan naar de deur.

Afbeelding met tekst, binnen, vloer, plafond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je staat in de tuin, klik op de struiken aan de linkerkant. Je ziet een tafel met daarop een tegel, pak de tegel.

Afbeelding met tekst, boom, gebied, plant

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga 1x terug en klik dan op de kist, pak de tegel die op de kist ligt.

Ga 1x terug en klik op de boom achterin de tuin, klik dan aan de linkerkant ter hoogte van de boom.

Daar vind je de volgende tegel, pak de tegel.

Afbeelding met tekst, verschillende

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga terug de hut in, klik op het apparaat op de tafel.

Nummer de knoppen van links naar rechts 1 t/m 5, bij mij was de volgorde 5, 2, 1, 4, 3.

Dit was bij mij ook de volgorde van de knoppen op het dak.

Afbeelding met tekst, binnen, vloer, houten

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je moet ze in de juiste volgorde doen, je moet de lampen 1 voor 1 aanmaken en ze moeten blijven branden.

Je krijgt dan tegel 5, pak de tegel.

Afbeelding met tekst, binnen, kelder

Automatisch gegenereerde beschrijving

Ga naar de lage kast tegen de muur naar de kist met de 5 knoppen.

Afbeelding met tekst, binnen, hout, meubels

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je hebt als het goed is de symbolen en hun positie genoteerd.

Sleep de tegels naar juiste positie.

Afbeelding met nacht

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je hoort iets wegschuiven en je ziet een gat in de vloer. Spring in het gat.

Afbeelding met tekst, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik 2 x op de ladder en je bent beneden.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Aan de andere kant van het water zie je een poort met rechts een kastje met 6 knoppen.

Afbeelding met tekst, verschillende

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op het kastje met de 6 knoppen, nummer de knoppen 1 t/m 6 van linksboven naar rechtsonder.

Ik weet niet of deze oplossing bij iedereen werkt maar bij mij was het 3, 2, 1, 6, 5, 4.

Afbeelding met tekst, afstands-, binnen, spel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je bent nu binnen, ga 1x vooruit. Je ziet links een soort benzinepomp staan

Je kan op de voorkant klikken en je ziet 2 gouden knoppen met daaronder 2 wijzerknoppen.

Klik 1x terug en klik dan op de grond achter de pomp en je zie nu de achterkant met 1 gouden knop en 2 knoppen met een wijzer.

Afbeelding met tekst, elektronica

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je moet die knoppen in een bepaalde stand zetten maar welke stand. Klik terug en klik dan op de notitie die je ziet hangen.

Op de notitie staat hoe de knoppen moeten staan, ga terug naar de pomp en zet de knoppen in de juiste stand.

Afbeelding met tekst, verschillend, verschillende

Automatisch gegenereerde beschrijving

Correct gedaan dan schuift de grote deur open, klik op de trap en je staat op het strand.

Ga vooruit en klik daar op de kist die hier bij de struik ligt.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op de zijkant van de kist staan cijfers, begin bij de ster. De stand van de cijfers geeft aan waar het volgende cijfer staat: 5 7 2 4 8.

Klik op de terugpijl en klik dan op het huis, op de zijkant hangt een paneel met een codeslot.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Klik op de cijfers van de code die je ziet op de kist: 5 7 2 4 8.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Je bent dan in de hut, op de tafel ligt een boek met tekens met cijfers ernaast. Achterin de hut staat een ladder, pak de ladder.

Rechts vind je een plat stuk steen met daarop 6 kleine stenen, op die stenen staan symbolen die je ook in het boek ziet.

Ga een aantal keren terug totdat je weer naast de kist staat. Klik dan tussen de palmbomen en de rots, je kan nog verder naar beneden.

Sleep de ladder naar wand bij de palmbomen.

Klik op de ladder om naar beneden te gaan, klik daar op de roeiboot en je ligt dan met de boot naast een boei.

Klik onderaan de boei en je ziet een code van 6 cijfers, noteer die code: 3 5 1 6 6 8.

Ga terug naar de hut, je moet de code weer invoeren. Ga naar het boek.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Zoek in het boek naar de symbolen op de stenen en noteer welk cijfer bij welk symbool hoort. Zet de cijfers in de volgorde van de stenen.

Klik op de stenen in volgorde van de code op de boei. Je gaat door de opening, klik 1x vooruit en bekijk de eindfilm.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

Einde

2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot