2021: Walkthrough door: Dick Leeuw

Tekst en screenshots: Dick Leeuw

Dit is Part 1 van de game

Start de game en je kan dan kiezen tussen Full Screen en Windowed en klik dan op play.

Het niet zoveel wat je kiest want je kan in de game wisselen tussen deze 2 opties, druk op Alt + Enter.

Er is geen menu, als je wilt stoppen ga je naar de Windowed mode, je kan dan de game afsluiten door het venster te sluiten.

Camp Enigma is een geheime militaire basis, al het personeel is verdwenen.

Bekijk de introfilm daarna ben je op jouw kantoor, klik op het bureau.

Jij ben als specialistisch privédetective gevraag om het eiland te onderzoeken om uit te vinden waar alle mensen zijn gebleven.

Je moet het eiland doorkruisen naar de communicatie toren.

Er ligt een casefile op je bureau, lees het door en klik daarna linksboven om de opdracht te accepteren.

Je krijgt nu eerst een tutorial, klik op een aantal dingen en klik deze dan naar je inventaris. Op de leuning van de bak ligt een politiepenning, klik op de terugpijl en klik op het bureau. Daar ligt een notitieblok, klik deze naar je inventaris en ga terug. Klik op de archiefkast en daarna op de bovenste lade, je krijgt een pistool.

Klik het pistool naar je inventaris, je krijgt nog een paar tips en dan ga je naar buiten.

 Je staat bij een boot, voor het stuur staat een navigatieapparaat en achter het stuur liggen papieren op de grond.

Klik op de papieren en daar zie je de coördinaten van het eiland. Noteer de coördinaten: Latitude 28.29, Longitude -16.62.

Ga terug en klik dan op de navigatie, klik nog een keer op de navigatie en nu kan je de coördinaten invoeren.

Voer de coördinaten in en je zit dan achter het stuur.

Klik op het stuur en daarna ben je op het eiland.

Ga 1x vooruit, je kan hier 3 kanten op.

Ga naar links, naar Storage Area A, ga nog een keer vooruit en je ziet 2 loodsen. Links zie je een truck en een buggy staan.

Klik rechts van de eerste loods op de kist die daar staat. Pak de batterijen die in de kist liggen, die komen altijd van pas.

Ga terug en klik dan op de deur van de eerste loods.

Klik nog een keer op de deur en je staat in de loods. Links op de wand hangen 3 vellen papier, op de middelste staat een puzzel.

Dit is een makkelijke puzzel om mee te beginnen.  De bovenste driehoek betekent: 1 + 3 + 5 = 9.

In de 2 andere driehoeken staat een vraagteken, je hier hetzelfde doen als bij de bovenste driehoek.

Voor de middelste driehoek wordt dit: 1 + 4 + 2 = 7. De onderste driehoek: 1 + 3 + 1 = 5. Dit is de code voor een kluis.

Ga 1x terug, je ziet ook een haspel met groene kabel liggen, noteer dit: groen 1. Ga 2x terug en klik op de voertuigen, klik op de truck.

De truck is op slot, op de zijkant van de motorkap staat: 486X3.  Noteer dit getal.

Ga 1x terug en klik op de deur van de 2e loods, helaas is die op slot.

Ga 4x terug en je staat weer op de splitsing.  Ga nu rechtdoor naar de Bunker.

Je ziet links een kist en rechts een luik in de grond, het luik zit op slot.

Klik op de kist, pak de zaklamp uit de kist.

Combineer in je inventaris de zaklamp met de batterijen.

Ga terug naar de splitsing en ga naar rechts, naar Storage Area B.

Na 1x vooruit zie je een rooster in de grond, klik daarop en je ziet dat het rooster met bouten vastzit.

Zoom uit en ga verder naar Storage B.

Recht voor je zie je een loods zonder deuren. Ga vooruit en je ziet dat het erg donker is in de loods.

Sleep nu de zaklamp naar de opening en nu kan je naar binnen.

In de hoek staat een kluis, je hebt hier de code van de driehoeken nodig. Voer in 975 en je krijgt een sleutel, pak de sleutel.

Ga terug naar buiten en ga dan naar rechts, naar de auto.

De auto is niet op slot en de sleutel zit in het contact maar de auto start niet omdat de benzine op is.

Je kan ook inzoomen op de achterkant van de auto maar dat heeft nu nog geen zin.  Ga terug naar Storage A, naar de truck.

Sleep de sleutel naar de truck, je zit dan in de truck.  Op de stoel ligt een slang, pak de slang.

Je ziet ook een gereedschapskist, klik op de kist en zoom verder in op het cijferslot op de kist.

Wat is de code voor de kist, op de truck staat 486X3 = 486 x 3 = 1458.

Voer deze code in op de kist en je hebt dan een steeksleutel, pak de steeksleutel.

Ga terug naar de driesprong en ga naar rechts, 1x en je bent bij het rooster.

Klik op het rooster en sleep de steeksleutel naar het rooster. Je krijgt dan een koevoet.

Ga terug naar Storage A, naar de tweede loods.

Sleep de koevoet naar de deur van de loods en je staat dan binnen in de loods.

Rechts vooraan staat een blik benzine, pak het blik.

Je ziet ook 4 haspels met blauwe kabel en 3 haspels met rode kabel. Links op de muur zie je 3 gekleurde lampen.

Zoom in op de lampen: blauw, rood en groen. De code wordt dan blauw 4, rood 3 en groen 1. Voer de code in en je krijgt een sleutel, pak de sleutel.

Je moet weer naar Storage B, ga naar rechts naar de auto.

Zoom in op de achterkant van de auto. Sleep het blik benzine en de slang hiernaartoe.

Je zit weer in de cabine, klik op de sleutel en de auto rijdt weg.

Nu de auto weg is zie je een deur,

 ga naar de deur en sleep de sleutel naar de deur.

Je staat in een loods met een tafel, op de tafel staat een kist met een cijferslot. In de wand achter de kist zie je veel kogelgaten.

De oplossing voor de code is te vinden in de kogelgaten: 7 4 6 1.

Of deze uitleg de juiste is weet ik niet maar deze code werkt wel. Op de tafel ligt een betonschaar, pak de betonschaar.

Ga terug naar de driesprong en ga dan rechtdoor naar luik, dit is de toegang tot de bunker.

Zoom in op het luik en sleep de betonschaar naar de grendel.

Je staat bovenaan een ladder, klik op de ladder en je gaat naar beneden.

Beneden zie je links een bord aan de muur hangen, klik op het bord.

Je ziet 6 emblemen van militaire rangen, je moet in de juiste volgorde op de emblemen klikken.

Nummer de emblemen van links naar rechts als 1 t/m 6, de volgorde is dan: 1, 5, 6, 3, 2, 4.  

Je ziet dan dat de power hersteld is.

Links zie je een kast tegen de muur staan, op de voorkant zie je een cijferslot. De code weet je nog niet, hier kom je later terug.

Plattegrond van de bunker.

Ga vooruit en je komt op een splitsing, noem deze F 1. Ga de rechter gang in.

Links zie je dan een kist staan, klik op de kist en daar vind je een pistool en een sleutel. Pak het pistool en de sleutel.

Zoom uit en ga verder door de gang.

Je staat dan voor een groene deur, klik op de deur en je staat in de kamer. Op het bureau staat een safe met een cijferslot.

Zoom in op het slot en klik op een aantal cijfers, je ziet dan dat je een code van 5 cijfers nodig hebt.

Je hebt de code nog niet, je komt hier later terug. Ga terug naar splitsing F 1, neem nu de linker gang.

Ga vooruit en je komt op splitsing F 2.

Neem de rechter gang, links zie je dan een deur die open staat. Je kan op de deur klikken en je staat dan voor een donkere kamer.

Als je daar klikt zie je dat het te donker is, je moet een zaklamp vinden.

Zoom uit en ga 1x verder in de gang, links op de muur hangt een bord met 5 cijfers: 67329.

Noteer deze cijfers want deze heb je nodig in de kamer met de safe.

Voor je zie je een lift, deze lift werkt niet.  Je moet deze repareren. Je hebt een tandwiel, een zekering en een drukknop nodig.

Ga 1x terug en klik dan rechts van de lift, je staat dan weer voor een groene deur.

Deze deur is op slot, sleep de sleutel uit je inventaris naar de deur. Je staat in de kamer, klik op de computer op het bureau.

Op het scherm staat een getal van 5 cijfers, noteer deze cijfers: 42351. Links naast de computer ligt een sleutel op het bureau, pak de sleutel.

Zoom uit en klik dan onder het bureau, klik op de stekker en je leest dat hier een zekering in zit. Je hebt een schroevendraaier nodig.

Ga dan terug naar splitsing F 1 en ga weer de rechter gang in. Loop door naar de kamer met de safe.

Klik op het slot en voer de code in die je net op de muur van de gang hebt gevonden: 67329. Je krijgt dan een tandwiel, klik deze naar je inventaris.

Ga dan via splitsing F 1 naar splitsing F 2.

Ga dan de linker gang in en ga verder tot je voor een groene deur staat.

De deur is op slot, sleep dus de sleutel naar de deur. Je staat binnen, je bent in een schietkamer. Links op de balie ligt een zaklamp, pak de zaklamp.

Zoom dan in op de schietdoelen, de doelen zijn genummerd.  Op de computer staat een code: 42351.

Schiet in deze volgorde op de doelen, achter doel 1 vind je een knop, pak de knop. Deze knop is voor de lift.

Op de balie ligt nu een papier, lees deze notitie.

Ga terug naar splitsing F 2 en ga de rechter gang in, daar zie je de donkere kamer.

Ga met de zaklamp naar die donkere kamer, je ziet nu een lichte vlek. Je moet hier 4 cijfers zoeken, je vindt de cijfers: 5713.

Ga terug naar het begin van de bunker, daar staat een kast met een cijferslot. Voer hier de code uit de donkere kamer: 5713.

Je krijgt een schroevendraaier, klik de schroevendraaier naar je inventaris. Ga vooruit, op F1 ga je de linker gang.

Ga daarna op F 2 de rechter gang, ga verder naar de lift. Klik rechts naast de lift en ga de kamer in.

Klik onder het bureau en sleep de schroevendraaier naar de stekker.

Pak de zekering uit de stekker. Ga terug naar de lift, klik op de lift, sleep het tandwiel naar de lift.

Sleep ook de knop naar de lift en als laatste sleep de zekering naar de kast naast de lift.

De lift gaat open, ga naar binnen.

Je gaat naar boven, net buiten de lift is kast met 6 knoppen.

Nummer de knoppen van links naar rechts als 1 t/m 6, druk op de knoppen in deze volgorde: 526143.

De klep gaat open, pak de luchtpomp en klik die naar de inventaris.

Ga vooruit, rechts zie je een koffer/kist in het zand. Als je daarop klikt zie je dat je dit moet uitgraven, je hebt dus een schop nodig.

Klik links van de linker boom, daar vind je een deel van een schop. Klik deze naar je inventaris.

Zoom uit en ga naar voren, links zie je een struik met ervoor een lantarenpaal.

Klik links van de struik, daar vind je een luchtslang en het andere deel van de schop.  Klik beide naar je inventaris.

Zoom uit en klik dan op het achterwiel van de jeep, de band is plat.

Sleep dan de pomp en de luchtslang naar het achterwiel. Je ziet dan een drukmeter met daaronder het pedaal van de pomp.

Klik een aantal keer op het pedaal van de pomp tot de meter op 60 staat. Dat is genoeg druk en de meter verdwijnt.

Zoom uit en klik dan op de laadbak van de jeep, pak de rol tape die daar ligt.

Combineer in je inventaris de 2 delen van de schop met de rol tape. Je hebt nu een schop.

Ga 2x terug en sleep de schop naar de koffer in het zand, de koffer ligt dan op de grond.

Klik op de koffer en je ziet dan 4 symbolen, je moet in de juiste volgorde op de symbolen klikken.

De volgorde moet zijn: linksonder, rechtsonder, linksboven en rechtsboven. Je krijgt dan een sleutel, klik op de sleutel.

Zoom uit en ga dan naar de deur van de jeep, sleep de sleutel naar de deur.

De jeep wordt dan weggereden en je kan dan verder.  Links zie je een paal met 2 witte strepen, klik daarop en je staat voor een donkere ruimte.

Je hebt een zaklamp nodig om hier naar binnen te gaan.

Zoom uit en ga 1x vooruit, je ziet links een paal met 2 witte strepen en rechts zie je kastje met 3 witte cirkels.

Klik op de 3 witte cirkels, het zijn 3 meters en ze staan nu op nul. Op welke getallen moeten de wijzers staan?

Ga 1x terug en klik dan op de paal met de strepen, klik daarna naast de boom.  Je staat dan voor een muur, het pad is geblokkeerd.

Ga terug, en ga dan links langs het huis 2x naar voren. Je ziet hier een tekening van 3 wijzerplaten met getallen, noteer de getallen.

Ga dan 3x terug en klik op het kastje met de 3 cirkels.

Klik op de wijzers om de juiste getallen te selecteren: boven 30, midden 45 en onder 22.5.

Je krijgt dan een kniptang, klik de tang naar je inventaris. Ga terug en klik dan op de linker zijkant van het huis.

Klik dan op de kast die tegen de muur staat, je ziet dan een grote schakelaar en links een aantal datums.

De onderste datum is nog niet doorgestreept, onthoud die datum: 21 augustus = 0821.

Zet de schakelaar omlaag en zoom uit. Ga terug en klik dan rechts van het huis, je ziet een jeep staan.

Klik links voor de jeep en je staat voor een hek met daarachter een kast op een paal.

 Omdat je de schakelaar omlaag hebt gezet kan je nu de kniptang naar het hek slepen, er is nu een gat in het hek.

Klik op de kast en je ziet een cijferslot. Denk aan de datum die je zag bij de schakelaar: 21 augustus = 0821.

Voer deze code in en je krijgt een mes, pak het mes.

Ga 2x terug en sleep het mes naar de kap over de laadbak van de jeep.

Op de grond staat nu een rugzak, klik op de rugzak en klik daarna op het zijvak van de rugzak. Nu heb je een zaklamp, pak de zaklamp.

Ga 4x terug en klik dan links op de paal met strepen.

Sleep de zaklamp naar de donkere ruimte, je ziet 3 kisten staan.

Klik op rechter kist, de klep staat open en je ziet een handgranaat liggen.  Pak de handgranaat.

Ga terug en ga dan2x vooruit en klik dan naast de boom, je staat weer voor het muurtje.

Sleep de handgranaat naar de muur, boem weg muur.

Ga door de muur en je ziet links een kast staan, je moet daar een code op intoetsen.

Voor het huis zie je 2 kisten.

 

Klik rechts naast de rechter kist en pak het geweer dat naast de kist tegen de muur staat.

Zoom uit en klik dan op de kist links, pak het touw dat in de kist ligt.

Links naast de kist staan nog een paar voorwerpen en je ziet een struik achter de voorwerpen.

Klik links van de struik en je staat voor een paar laserstralen die het pad blokkeren.

Ga 3x terug naar het gat in de muur, links zie je een boom staan.

Klik op die boom en je staat onder de boom, sleep het touw naar de boom.

Klik dan op het touw, boven zie je de top van een toren.

Klik op de toren en je leest dat je een geweer nodig hebt om op die toren te schieten.

Sleep het geweer naar de toren en je ziet een vizier heen en weer bewegen.

Je moet nu op de toren klikken als het vizier bij de toren is.

Gewoon blijven schieten totdat de toren geraakt wordt, de lasers zijn nu uitgeschakeld.

Ga een paar keer terug tot je weer bij het gat in de muur bent.

Ga 2x vooruit en klik dan weer naast de struik om naar het pad te gaan, de laserstralen zijn nu uit.

Ga nog 1x vooruit en je staat in een barak, links staat een waterkoker.

Klik op de waterkoker, pak dan de waterkoker.

Je ziet een groene mok staan, klik op die mok en je ziet een getal op die mok: 21, noteer het getal en de kleur.

Zoom 2x uit en klik dan op het aanrecht, sleep dan de waterkoker naar de kraan.

De waterkoker wordt gevuld en staat weer in je inventaris. Zoom uit en klik daarna in op de plek waar de waterkoker eerder gestaan heeft.

Sleep de waterkoker op he verwarmingselement, klik daarna op de knop op de koker.  Wacht tot het water kookt, de koker staat weer in de inventaris.

Ga terug en klik dan rechts op de achterwand, je komt dan in de badkamer.

Klik op de spiegel en sleep de waterkoker naar de spiegel, nu wordt een getal zichtbaar.

Het is een rode spiegel en het getal is 15, noteer het getal en de kleur.

Ga 2x terug en klik dan op het midden van de achterwand, je komt in de slaapzaal.

Links ligt een blauw kussen, klik daarop en je ziet daar het getal 17.

Ga 1x terug, je ziet een safe rechtsachter in de hoek.

Ga naar de safe, je ziet een draaiknop met cijfers en 3 knoppen: rood, groen en blauw.

Klik op de rode knop en draai aan de knop totdat het getal 15 op de knop staat.  Klik dan op de groene knop en draai aan de schijf totdat het getal 21 op de knop staat.

Druk op de blauwe knop en zet daar het getal 17 op, je krijgt dan een sleutel.

Ga dan 4x terug en sleep de sleutel naar de blokhut.

Op het bureau staat een apparaat met 5 gekleurde lampen. Links van het apparaat liggen papieren op het bureau.

Klik op de papieren en je ziet een aantal patronen van blokken, klik op het bovenste patroon en je ziet de kleuren van de lampen op het apparaat.

Groen, rosé, blauw, rood en geel maar is dit de goede volgorde? Je ziet ook 4 patronen met 5 letters onder de patronen.

Ga 3x terug en daar staat links een kast met een letterslot.

Klik op de kast, je kan nu alle 4 de combinaties uitproberen maar de juiste zie je rechtsonder: BLXSP. Je krijgt dan een sleutel.

Ga terug naar het kantoor in de blokhut en klik op de deur.  Sleep de sleutel naar de deur, je ziet een rek waarin 5 cilinders staan.

Je zien de 5 kleuren en ook dat iedere cilinder een ander hoogte heeft.

Dit is de volgorde waarin je op de lampen moet klikken: groen, rosé, blauw, oranje/rood en geel.

Klik op de lampen en je krijgt een Security Card, pak die kaart.

Ga 5x terug en klik dan op de deur van het huis.

Sleep de Security Card naar de sleuf en je staat in het huis.

Links achterin staat een kast, klik op de kast en pak de schroevendraaier. Op de bovenste plank zie je een vel papier hangen.

Klik op het papier en je ziet 5 symbolen uit het Griekse alfabet met naast ieder symbool een normale letter. Maak een tekening van de tekens en letters.

In het midden zie je een deur en rechts daarvan een paneel.

Klik op het paneel en je ziet hier die symbolen. Kijk op je tekening en zet de normale letters in de juiste volgorde: C F J N Z.

Zoek de symbolen bij de letters in klik in volgorde van de letters op de symbolen. Klik op 3, 4, 1, 5 en 2.

Je krijgt dan een sleutel, pak de sleutel. Zoom uit en sleep dan de sleutel naar de grote blauwe deur.

Binnen zie je rechts een trap staan, pak die trap.

Linksachter in de hoek staat een kast, klik op de kast. Op de plank ligt een koevoet, pak de koevoet.

Ga 2x terug en je staat weer in de eerste kamer, pak de ladder en zet die onder het rooster.

Sleep dan de schroevendraaier naar het rooster en je komt in een luchtkanaal.

Ga vooruit en je komt bij een rond rooster, sleep de koevoet naar het rooster.

Je bent dan in de radiokamer. Rechts staat een computer en links staat een radiozender met een seinsleutel ernaast.

Klik op de computer en daar lees je dat “HELP” moet uitzenden in de morsecode.

Zoom uit en klik op het papier dat aan de muur hangt, dit is het morsealfabet.

Vertaal het woord HELP in morsecode:

Zoom uit en klik dan op de seinsleutel, je moet nu het bericht gaan verzenden.je gebruikt de knop met een punt en de knop met de streep.

Voor de letter H klik je 4x op de puntknop, even pauze en dan klik je 1x op de puntknop voor de letter E.

Voor de letter L klik achter elkaar op de punt, op de streep en 2x op de punt.

Voor de letter P klik je op de punt, 2x op de streep en nog 1x op de punt.

Je moet dit vlot achter elkaar doen want als je te lang wacht tussen de knoppen dan wordt het een andere letter.

Als je dit juist doet dan ga je naar het einde.

 Op naar deel 2

Eind

2021: Walkthrough door: Dick Leeuw

Tekst en screenshots: Dick Leeuw