2021: walkthrough by: Louis Koot

Detective from the Crypt is een "Who's Donnut" point-and-click-spel en het speelt in Victoriaans Engeland en je kunt het krijgen op STEAM.

Deze walkthrough is een weergave van hoe ik het spel heb gespeeld, maar dit is geen lineair spel. Je kunt het spel in je eigen volgorde spelen, afhankelijk van de dingen die je in het spel doet en de items die je hebt verzameld. Controleer Jane's dagboek vaak om te zien welke taak je moet doen of al hebt gedaan.  Je bent Jane Darkday en je bent een jong meisje maar blijkbaar ben je ook dood want......je staat als een geest in de crypte van je familie. Ook je vader en moeder, je tante, de butler, de gouvernante en haar zoon zijn dood....Kortom......je hele familie is dood....vermoord! Als geest ga je op zoek naar de reden waarom iedereen is vermoord en wie dit gedaan heeft. Je krijgt hulp van Pulcheria, de kat van de familie, maar ook deze kat is dood en je zult eerst zijn geest moeten wekken

Deze game is een klassiek "Who's Donnut" verhaal en als geest verzamel je aanwijzingen, praat je met andere geesten en vervul je hun verlangens. Uiteindelijk zul je moeten beslissen wie het heeft gedaan en daarom heeft dit spel meerdere eindes, maar er is maar 1 happy end. Zoals gebruikelijk in een STEAM-game zijn er ook in deze game extra Prestaties te verdienen....... Ik heb een hekel aan dat gedoe met prestaties dus ik zal er in de walkthrough geen aandacht aan besteden. Doe gewoon alles wat je moet doen in het spel, dus klik op alles, zie alles en praat met iedereen, en je zult automatisch die prestaties scoren als je ze wilt scoren...Ik ga niet wijzen op de speciale dingen die je moet doen om alle prestaties te krijgen..... Ik geloof dat er in totaal 46 prestaties in het spel zijn

Linksboven in het spelscherm heb je een inventaristas, het dagboek, Vrouwe Justitia, een kaars en Jane.

Rechtsboven heb je tandwielen die het Save Game-scherm openen

Via Vrouwe Justitia open je het verdachtenscherm.

In het begin kun je in dit verdachten scherm niet op een verdachte klikken, dat kan alleen als je genoeg feiten over een verdachte hebt verzameld. Elke verdachte heeft een ander einde, maar er is maar 1 einde dat tot een happy end leidt. Als Jane de kaars in haar hand heeft terwijl je haar door het spel beweegt, zal de kaars van kleur veranderen als Jane in de buurt van een geheime doorgang of verborgen schat is, maar je moet die kaars eerst vinden en dat gebeurt meteen aan het begin van het spel .

Als je op het Jane picto linksboven klikt dan kun je haar sneller door het spel bewegen. Op een gegeven moment vind je ook het Masker van Anubis en dat masker zal dan ook linksboven staan. Jane moet dat masker dragen als ze in de geheime kamer van het huis museum is om met een mummie te kunnen praten. Je laat Jane dat masker dragen door linksboven op het Anubis-maskerpictogram te klikken. 

In de inventaris bewaart Jane alle items die ze verzamelt tijdens haar zoektocht naar de waarheid. Klik op de inventaristas linksboven om de inventaris te openen. Om een item uit de inventaris te halen, klik je met de linkermuisknop op dat item en sleep je het vervolgens uit het inventoryscherm om het in het spelscherm te gebruiken. Je kunt items in de inventaris niet combineren en je kunt alleen links klikken op items in het inventarisscherm

Het dagboek heeft 3 tabbladen, Notes, Files en Tasks. Brieven en notities worden opgeslagen in Notes en onder Files leest u over de verdachten. Alles wat Jane over de verdachten te weten komt, wordt opgeslagen in Files. Klik op zo'n verdachte op de linkerpagina en je leest de feiten over die verdachte op de rechterpagina

Tasks is je "To Do"-lijst en wordt voortdurend bijgewerkt naarmate je verder komt in het spel en meer te weten komt over de verdachten. 

Wanneer je een taak hebt voltooid, wordt deze in de lijst doorgestreept

Je beweegt Jane over het scherm van links naar rechts en van rechts naar links door links te klikken in het spelscherm, voor Jane of achter Jane. Je krijgt een oogcursor om naar dingen te kijken, een handcursor om dingen op te pakken, een praatcursor om met andere geesten te praten en een klimcursor om trappen op en af te gaan. Ok....laten we maar beginnen en Jane begint in de.........

Familie crypte:

Jane wordt wakker in de familiecrypte en.....er klopt iets niet want Jane is een geest. 

Je leest in het journaal dat er iets ergs is gebeurd met Jane en haar familie

Jane staat voor haar eigen doodskist.....Jane is dood en ze weet niet hoe dit zo gekomen is en dus besluit ze op onderzoek uit te gaan.

Links en rechts staat ook een doodskist. Ga die 2 doodskisten openmaken. In de linker kist ligt het lijk van Jane's vader en.....

....... in de rechter kist ligt het lijk van Jane's moeder

Voorbij de kist van Jane's moeder zijn 2 nissen in de muur die je kunt openen. Tussen de twee nissen staat een brandende kaars op de vloer.

Open de eerste nis. In de eerste nis staat de kist van Jane's grootmoeder en een brief valt op de grond.

Pak de brief....de brief wordt opgeslagen in Notesl. Oma schrijft dat Jane de huiskat Pulkheria moet vinden.

Pak de kaars. Vanaf nu staat het kaarspictogram linksboven. Als je op de kaars linksboven klikt, zal Jane de kaars in haar hand dragen. Het is niet nodig om de kaars altijd te dragen, maar als Jane de kaars draagt, zal de kaars van kleur veranderen als Jane in de buurt komt van een geheime doorgang of verborgen schat. Ga nu helemaal naar links om bij de trap te komen.

Klik op de trap met de klimcursor om uit deze crypte te komen

Begraafplaats:

Je krijgt een bericht over Bellen en over veilige doodskisten

Jane is nu buiten op de begraafplaats. Jane kan naar links naar het moeras en ze kan naar rechts, naar het park en het grote huis van haar familie. Er zijn veel graven op de begraafplaats en sommige graven hebben een bel. Als je op die bellen klikt, verschijnt de bewoner van dat graf en kun je met ze praten en dat moet je doen. Ik ga eerst naar links, naar het moeras, en ondertussen praten we met een aantal geesten

Direct links van de familiecrypte is een graftombe met een bel. Klik op de bel van dat graf en....de geest van Dr. Oldbeard verschijnt.

Praat met de goede dokter die je dan zal vertellen over mevrouw Jones die nieuwe longen nodig heeft

Loop verder naar links naar het volgende graf met een bel met een raaf erop. Klik nogmaals op de bel en de geest van mevrouw Brown verschijnt.

Praat met mevrouw Brown die vertelt dat ze erg last heeft van die vervelende raaf en graag van die vogel af wil.

Ga verder naar links en.....bij de 2e crypte is het graf van de uitvinder.

Klik op de bel van dit graf en praat dan met de geest van de uitvinder, die beweert nooit geluk te hebben gehad

Ga hier de crypte in en.....het journaal vertelt je welke crypte dit is.....het is de crypte van de Hebzuchtige Bruid (Greedy Bride)

Jane is in de crypte van de hebzuchtige bruid. Zweef naar rechts en......

.....bij de stapel botten valt Jane dan door een gat in de vloer en.....Jane heeft  dan een ontmoeting met Henrietta, de hebzuchtige bruid....praat met Henrietta

Henrietta wil juwelen schat hebben die ergens op de begraafplaats verborgen zijn. Als Jane de juwelen niet brengt, zal Henrietta haar vervloeken.

Henrietta tovert dan klimstenen tevoorschijn die uit de muur komen. Achter Jane staat een schep....pak de schep en klim dan via de klimstenen omhoog

Ga dan links, terug naar de uitgang van deze crypte en ga naar buiten.

Links van Henrietta's crypte loopt een Schotse doedelzakspeler heen en weer.

 Linksklik op de doedelzakspeler zodat hij bij Jane komt en ga dan met hem praten.

Deze ronddwalende geest wil graag veel geld verdienen met zijn muziek zodat hij terug kan naar zijn vaderland

Ga verder naar links en dan door naar het moeras

Moeras

Beweeg naar links, naar het einde van het pad, en pak het zakhorloge dat halverwege op het pad ligt

In het dagboek lees je dat dit het horloge was van Oscar, de kunstschilder die alle familieportretten heeft geschilderd en die plotseling is verdwenen

Je kunt meer lezen over Oscar op de Files-pagina van het dagboek

Aan het einde van dit moeraspad ligt een afgekloven bot op een oude krant en een paal met een touw eraan vastgebonden.

Kijk naar dat bot op de krant en kijk ook met je oog naar de paal

Ga rechts terug, naar de begraafplaats

Begraafplaats

Zorg ervoor dat Jane de kaars draagt en ga terug naar de familiecrypte en ga vanaf daar naar rechts en....

....net voorbij de familiecrypte schreeuwt Jane dat haar kaars van kleur verandert, wat aangeeft dat er hier een verborgen doorgang of een verborgen schat is

...beweeg je cursor over het scherm rechts van de engel en je ziet de oogcursor.

Klik met het oog cursor en Jane schreeuwt dat hier een verborgen schat moet zijn

Pak de schep uit inventory en klik ermee op de plek waar je de oogcursor hebt en......Jane graaft een goed gevulde schatkist op. Pak de schatkist

De schatkist ligt vol met de familiejuwelen

Verder naar rechts is het graf van de metselaar. Klik op de bel van de metselaar en zijn geest verschijnt.

Jane kan nu niet met de metselaar praten omdat ze hem eerst iets moet geven.

 

Ga dus naar rechts en Jane komt bij het graf van mevrouw Jones. Klik op de bel en praat met mevrouw Jones

Dr. Oldbeard heeft Jane verteld over het gezondheidsprobleem van mevrouw Jones... Ze heeft nieuwe longen nodig.

Ga verder naar rechts en dan verder naar Darkday Ga rechts verder en voorbij het bankje Jane ziet een klavertje vier in het gras en verderop een kat standbeeld

Loop door en pak het klavertje vier

Ga verder naar rechts. Jane kan dan verder naar het park of, onderaan het scherm, naar het Darkday-huis. 

Kijk echter eerst met je oog naar het kat standbeeld

Jane kan helaas de inscriptie op het beeld niet lezen... Jane heeft een vergrootglas nodig maar ze heeft het nog niet gevonden

Ga door naar het Park, via het bovenste pad achter de lantaarnpaal

Volg het pad naar het prieel. Er staat een paar laarzen bij het prieel en Jane wil ze van naderbij bekijken, maar daar heeft ze ook een vergrootglas voor nodig.

Ga voorbij het prieel en langs de boom naar de waterput.

Klik op het deksel van de put en.....een jongen verschijnt....Klik op de jongen en.....Jane duwt de jongen in de put maar.....

.......de jongen is al dood dus hij verschijnt weer.

Praat met de jongen....de jongen wil spelen en vraagt of Jane iets voor hem heeft om mee te spelen, in ruil voor iets dat hij heeft

Ga terug langs het prieel naar de lantaarnpaal en neem dan het andere pad naar het Darkday-huis.

Aan de heg hangt een stuk stof. Pak dat stukje stof.

Het dagboek meldt dan dat je moet uitzoeken waar dit stuk stof vandaan is gescheurd

Schuif verder naar rechts en.....Jane bereikt dan de voordeur van haar ouderlijk huis, het Darkday huis.

Probeer door de voordeur naar binnen te gaan maar kan niet vanwege een onzichtbare barrière

Zorg dat Jane de kaars in haar hand heeft en ga dan, langs de gevel van het huis, naar rechts en......

.........bij het kelderraam verandert de kaars van kleur en Jane schreeuwt dat er ergens een geheime doorgang is of een verborgen schat moet

Ga door het kelderraam de kelder in en......Wederom veranderde de kaars van kleur.....Er moet iets verborgen zijn in de gemetseldestenen muur.....

Beweeg je cursor over de stenen muur.....op een paar donkere stenen krijg je de oogcursor, dus klik met je oog en......luister naar Jane

Jane heeft hulp nodig om de muur open te breken en die hulp regelen we zo.

Maar ga eerst naar links totdat je een Candy box in de positie ziet. Pak de Snoepdoos.....de doos zit vol met chocolaatjes

Ga verder naar links en.....Jane is dan aan het einde van de kelder en bij de trap. Probeer via de keldertrap het huis binnen te komen maar.....

..... helaas .... er is zout op de trap gestrooid en dit zout voorkomt dat Jane verder het huis binnen kan komen

Dus ga terug naar het kelderraam en klim door het kelderraam weer naar buiten

Volg de route terug naar de begraafplaats en.....

..... ga dan verder naar het graf van de uitvinder.

Klik weer op de bel van dit graf om de uitvinder tevoorschijn te halen en pak dan het klavertje vier uit inventory en geef het klavertje aan de uitvinder

Je hebt nu een taak voltooid en deze wordt doorgestreept in het dagboek

Ga verder naar links en voorbij Henrietta's crypte, klik weer op de doedelzakspeler zodat hij zich weer bij Jane voegt.

Pak de schatkist uit inventory en geef de familiejuwelen aan de doedelzakspeler en......wel....kijk eens wat er gebeurt......

De doedelzakspeler gaat Henrietta's crypte binnen om daar een concert voor de doden te geven en veel geld te verdienen.

uiteindelijk komt het doedelzakspook weer tevoorschijn en hij is nu gelukkig.

Je hebt nu ook een 2e taak volbracht

Ga nu terug naar het graf van de metselaar, klik weer op de bel van het graf en de metselaar zal weer verschijnen.

Pak de snoepdoos uit de inventaris en geef deze aan de metselaar en.......

De metselaar komt nu uit zijn graf dus praat nu met de man. Jane vraagt de metselaar om te helpen die muur in de kelder af te breken

Als dank voor de chocoladesnoepjes wil de metselaar Jane wel helpen en hij verdwijnt naar de kelder van het huis. Wij gaan verder met.....

Pagina 2 van deze walkthrough

2021: walkthrough by: Louis Koot