2021: Walkthrough door: Louis Koot en Dick Leeuw

Screenshots door Louis Koot. Tekst door Dick Leeuw         

Pagina 1

 Opmerking van Louis: Dit is een Steam-spel en je bestuurt het met je toetsenbord en muis. Omdat het een Steam-game is, zijn er zogenaamde achievements verborgen in de game. Je kunt die prestaties ontgrendelen door bepaalde dingen in het spel te doen. Die prestaties zijn niet nodig om het spel af te maken en voegen naar mijn bescheiden mening ook niets toe aan het spel. Dus in deze walkthrough vertellen we je niet waar en hoe je die prestatie kunt verdienen. Als algemene regel klik je gewoon op alles waar je op kunt klikken en je krijgt al die prestaties. Ga dan naar Steam en naar het game discussieforum om andere gamers te vertellen hoe slim je bent dat je alle prestaties in deze game hebt gevonden. Maar waarschijnlijk zal er daar nog een andere slimmerik zijn die daar al een prestatie document heeft neergezet........

Start de game, je kan dan bij de opties en controls dingen aanpassen zoals jij het fijn vind op te spelen.

Iedere keer dat je de game exit dan wordt er een save gemaakt, deze wordt iedere keer overschreven.  

  Klik dan op New Game en.......

 

........ er volgt een introfilm.  

Woonkamer

Je staat in de hal en je kijkt naar de livingroom. Je kan alle schilderijen bekijken maar dat is niet noodzakelijk.  

Ga naar de livingroom, recht voor je staat naast de de dubbele deuren een Tiki beeld.  

Rechts is de deur naar de keuken en links zie je een aantal maskers trofeen hangen.

 

Ga naar het Tiki-beeld, je ziet een tandwiel. Daar kan je nog niks mee, je moet eerst een voorwerp vinden dat je samen met het beeld moet combineren.

Klik op CTRL om te kruipen, trek dan de lade, in het kastje onder het beeld, open.

De lade is leeg, duw de lade weer dicht.  De grote la onder de lade is geblokkeerd.

Klik weer op CTRL om op te staan, draai je om en loop naar de muur met de maskers.

Je mist 1 masker op de muur, op de grond tegen de bank ligt een masker. Pak het masker.

 

Klik met het tandwiel op het grote masker, klik dan op Tab en je ziet nu inventaris. Je kan nu proberen om het masker naar de lege plek te slepen maar het masker past hier nog niet. Ga met je cursor naar het rechter masker, je ziet dan de handcursor. Trek dat masker omlaag en er komt een haak op de lege plek.

 

Klik op linker Tab en sleep dan het masker naar de haak. Het grote masker gaat nu open en je ziet een speer hangen.

 

Pak de speer.  

Draai je om en je ziet op een tafel naast de dubbele deuren een olifant beeldje staan.

Klik op de olifant om het te bekijken en klik dan met rechts om het weer neer te zetten. Draai naar links en je ziet een brief liggen op de bank.

 

Loop naar de bank en pak de brief, lees de brief, ook de achterkant van de brief.

Klik op de Tab en je kan de brief makkelijker lezen, klik 2x met rechts om het scherm te sluiten.

 

Aan de andere kant van deze kamer staat een lage kast, je kan alle laden en deurtjes openen maar je vindt niks interressants.  

Loop naar de dubbele deuren en trek beide deuren open.

 

Er zijn 2 deuren hier beneden en er is ook een deur bovenaan de trap maar alle deuren zijn op slot.

Ga naar het Tiki beeld en klik met het tandwiel op zijn hand, klik op Tab en sleep de speer naar de rechter hand.

 

Trek de speer omlaag en de onderste grote la gaat open, trek de lade verder open.

 

Pak het aap-beeldje uit de lade.

 

Klik op CTRL om weer op te staan. Open je inventaris en klik op het aap-beeldje

Trek 1 voor 1 de handen omlaag en trek dan het hoofd omhoog.

 

Pak het hoofd met de sleutel.

 

Klik de inventaris weg en draai naar rechts, loop naar de deur.

Klik met de tandwiel-cursor op het slot en sleep vanuit je inventaris de sleutel naar het slot.

 

Klik je inventaris weg en draai de sleutel om, duw de deur open en ga de keuken in.

 

 keuken

Rechts staat een lage tafel, loop verder.

 

Links zie je een balanceerpuzzel, in het midden een kast met een zandloper en rechts 2 vaten met planken erboven.

 

Ga naar de 2 vaten en pak de brief die daar ligt, lees de brief

Klik de brief weg en kijk op het linkse vat, daar liggen pepperkorrels.op het rechtse vat staat een maalmolen.

 

Pak de pepperkorrels en klik die naar je inventaris, klik dan met de tandwiel-cursor op de maalmolen.

Pak de pepperkorrels uit je inventaris en sleep die naar de maalmolen.

 

Draai aan het draaiwiel aan de zijkant en trek daarna het laatje aan de onderkant open.

 

Pak de gemalen pepper uit het laatje

 

Draai dan naar liinks en klik met de tandwiel-cursor op de zandloper.

 

Draai de zandloper ondersteboven en de zandloper staat op de tafel.

 

Je ziet bovenop de zandloper een ster en deze ster kan je draaien.

 

Draai de ster naar links en nu kan je de ster pakken.

 

Klik in je inventaris op de ster, er staat een tandwieltje naast.

Draai de ster om en klik op het vierkant in het midden van de ster........ je krijgt dan een 8-puntige ster.

Klik deze ster naar je inventaris.

 

Ga dan naar de tafel naast de kast. Er staat een vreemd apparaat op de tafel, dit is de balanspuzzel. Je kan met de tandwiel-cursor op het apparaat klikken maar je kan er nog niks mee, je moet eerst 4 flesjes vinden. Aan deze kant van de tafel zie je 4 laden maar daar is niks interessants te vinden.

 

Draai naar links en ga naar de planken, onder de planken staat een kist.  

 Op de onderste plank staat flesje 1, pak het flesje.

 

Op de kist ligt een krukketrekker, pak de kurketrekker.

 

Draai je om en ga naar de oven, je staat dan achter de tafel met het balansapparaat.  

    Draai je om naar de tafel en zoom in op de rechter kant, trek de bovenste lade open en je vind flesje 2  

         Draai naar rechts en loop in de richting van de kast, links zie je een gat in de vloer.

Naast het gat in de vloer staat een emmer, pak de emmer.  

  Draai rechts en ga nu naar de kast, in het midden krijg je detandwiel-cursor. Klik met de tandwiel-cursor op de ster in het midden van de kast.

Open je inventaris en sleep de ster vanuit je inventaris naar de ster op de kast.  

                            Klik je inventaris weg en draai de ster, trek de klep open en je vind een hendel. Pak de hendel.

 

Ga iets naar rechts, daar zie je een rek met flesjes. In het onderste vak ligt flesje 3, pak flesje 3.

 

Draai naar rechts en loop naar de tafel tegen de muur, pak en lees de brief die op tafel ligt.

 

Links op de tafel staat een theepot.  pak de theepot, het is leeg

  Draai je om en kijk naar het plafond, daar hangt flesje 4. Maar hoe krijg je die te pakken.

 

Ga via de trap naar beneden.

 

Loop naar de 3 kasten met flessen, in de eerste kast ligt een touw. Pak het touw, je kan in alle kastjes kijken maar daarin vind je niks.

 

Ga naar de waterput en klik met het tandwiel-cursor op de put.

 

Je staat naast de waterput, sleep eerst het touw naar de as boven de put. Sleep dan de emmer naar het touw en de emmer zakt omlaag.

 

Op de zijkant van de paal zie de as en 2 pallen erboven, trek die pallen omlaag anders blijft de emmer niet boven hangen.

Sleep nu de hendel vanuit je inventaris naar de as.

Draai nu met de hendel de emmer onhoog, sleep vanuit je invenaris de ketel naar de emmer. Je hebt nu een ketel vol met water.

Ga weer naar boven en draai meteen naar links naar de oven.

 

Rechtsonder is een deurtje, trek het deurtje open. Daar vindje tondel en vuursteen, pak de tondel en de vuurstenen.

 

Klik met de tandwiel-cursor op de oven en sleep dan de tondel en vuursteen naar het brandhout ondeerin.

 

Je moet nu met de vuursteen op en neer gaan totdat het vuur brandt.

 

Sleep dan de ketel met water naar de oven.

 

Als de ketel stoom blaast draai dande de ketel totdat de stoom tegen de ventilator blaast.

 

Het touw waar flesje 4 aan hangt breekt nu en ligt op een zak meel. Ga naar het flesje en pak fles 4, dit is een leeg flesje.  

Ga dan naar de voorzijde van de tafel met de balanspuzzel.

 

Klik met de tandwiel-cursor op het apparaat, je ziet een plankje waar de 4 flesjes moeten staan.

 

De flesjes hebben allemaal een verschillende bodem, bekijk de flesjes en zet deze op de juiste plaats.

Wanneer je flesjes A, B en C in het rejk zet dan gaat het apparaat verder omhoog.

Bij flesje D gebeurt dat niet omdat het flesje leeg is, je moet nu flesje D gaan vullen.

Sleep de krukkentrekker naar flesje D.

 

Draai de hendel van de kurkkentrekker tot deze niet verder gaat,trek dan de kurkkentrekker met de kurk omgoog.

Nu kan je het flesje vullen met de gemalen pepper.

 

Het apparaat staat scheef, je moet nu het apparaat in balans brengen met de flesjes.

 

Je ziet 4 haken aan het apparaat en daar moet je de flesjes aan hangen en zo het apparaat in balans brengen.

Je kan alle flesjes gebruiken maar je kan het ook met 3 flesjes doen en dan krijg je een Achievement.

Nummer de haken van 1 t/m 4( zie screenshot), hang flesje B aan haak 1, flesje C aan haak 2 en flesje D aan haak 4.

 

Er schuift een luik E open. Pak de olifant sleutel, deze is voor het slot van de deur van het kantoor.

 

Ga terug naar de Living en ga dan dooor de dubbele deuren, rechts langs de trap.

 

Klik met de tandwiel-cursor op het slot, sleep de olifantsleutel naar het slot. Klik de inventaris weg .

 

Draai de sleutel om en duw de deur open.

 

Verder in deel 2.

2021: Walkthrough door: Louis Koot en Dick Leeuw

Screenshots door Louis Koot. Tekst door Dick Leeuw