2021: Walkthrough door: Louis Koot en Dick Leeuw

Screenshots door Louis Koot. Tekst door Dick Leeuw       

Pagina 2:

Office:

Ga naar de lage kast met de 6 laden. De rechter en de middelste laden bevatten niks interessants

Rechts op de kast staat een kist, trek de deksel omhoog en pak het L-vormige blok uit de kist.

In het midden op de lage kast ligt een houten form, als je met de tandwiel-cursor op klikt dan zie je dat je nog meer blokken nodig hebt. Draai naar links, je ziet daar 2 laden. Ga voor de la staan en trek de bovenste la helemaal naar je toe. Als je de la niet ver genoeg eruit trek dan kan je niet verder omdat je dan dingen mist. Kijk in de la en lees wat er staat: KYK BENEDE.

Klik met de tandwiel-cursor op de rechter kant van de la, je zoomt dan in op de rechter zijkant van de la.

Je ziet een pal, deze moet je naar links schuiven en daarna naar omlaag

Vanzelf zoom je uit, klik nu met de tandwiel-cursor op de linkerkant van de la

Je bent dan ingezoomd op de linker zijkant van de la. Ook zie je hier weer een pal, schuif deze naar rechts en omlaag

Vanzelf zoom je uit, duw nu de la dicht en je ziet nu een verborgen la. In de la liggen een blok en een shilling, pak beide voorwerpen.

Bekijk de shilling in je inventaris, draai de munt om en je ziet het getal 27 rechts naast het wapen staan.

Draai naar links en ga naar het lage tafeltje annex lesenaar links tegen de muur.

Pak de brief die daar ligt en lees de brief, het gaat over de klok die niet werkt.

Op de tafel staat ook een kistje maar daar kan je nu nog niks mee want je hebt een code en een sleutel nodig.

Trek de la in de tafel open, je vind daar een lanwerpig blok. Pak het blok.

Draai naar rechts, naar de boekenkast.

Op 1 van de planken ligt een opengeslagen boek, ga daar naar toe en pak de schroevendraaier die daar op ligt.

Nu moet je even in de boekenkast zoeken, er staan 5 boeken in met een Romeins cijfer op de rug van het boek. Je moet zoeken naar I, II, III, IV en V.

Boek I vindt bijna op het eind, boek II vind je links en onder het opengeslagen boek

Boek III vind je een paar planken boven het opengeslagen boek, boek IV vind je 2 planken onder boek I en boek V vind je in het vak naast boek I.

Trek nu de boeken naar voren in de volgorde I, II, III, IV en als laatste boek V.

Er valt een smalle kist naar beneden, deze klapt open en daar vind je een opwindsleutel voor de klok. Klik op CTRL en pak de sleutel.

Loop langs de klok en ga achter het bureau, pak en lees de brief.

Trek de la open en pak het blok uit de la

Ga een stukje terug en ga het trappetje af naar de open haard. Ga naar de lage kast en daar ligt een boek

Naast het boek ligt een stuk houtskool, pak de houtskool. Links zie je op de salontafel een schaakspel staan maar daar kan je nog niks mee.

Ga terug naar het bureau, klik met de tandwiel-cursor op het boek.

Sleep vanuit je inventaris de houtskool naar het boek, klik je inventaris weg en beweeg de houtskool over de bladzijde.

Je ziet dan het getal 18 links van het wapenschild.

Ga terug naar de lage kast met de 6 laden en klik nu met de tandwiel-cursor op het lage bakje. Je ziet nu de vormen van de blokken op kast.

Sleep de blokken vanuit je inventaris naar de getekende vormen. Je moet nu de 5 blokken in het bakje plaatsen, met de A en D toets kan je de blokken draaien.

Leg de blokken in het bakje en een kleine la schuift open, pak de sleutel die daarin ligt.

Draai naar links en ga naar de tafel annex lessenaar.

Klik met je tandwiel-cursor op het kistje. Je eerder 2 getallen gevonden: 18 en 27, dit is de code voor dit kistje.

Voer deze getallen in op het kistje, nu zijn de speren omlaag en kan je de speren wegschuiven.

Het slot is nu vrij, sleep de sleutel naar het slot. Klik je inventaris weg en draai de sleutel om, trek de deksel omhoog en pak de tandwielen die in het kistje liggen.

Draai je om en ga naar de klok, klik met je tandwiel-cursor op de klok.

Je bent dan ingezoomd op de zijkant van de klok, je ziet daar 2 schroeven.

Sleep de schroevendraaien naar een schroef en draai de schroef eruit. Doe dit ook met de 2e schroef.

De zijkant is nu open, sleep de tandwielen naar de klok.

De tandwielen staan nu op de onderrand. In de kast zie je 5 pallen A t/m E, de pallen A, B en E kan je verplaatsen.

Sleep de tandwielen naar de juiste plaats (zie screenshot). Sleep de opwindsleutel naar het blokje tegen de rand.

Draai de sleutel totdat alle tandwielen blijven draaien.

Vanzelf zoom je dan uit naar de voorkant van de klok. Links zie je een grendel, trek de grendel omhoog en nu kan je het glas opentrekken.

De grote wijzer moet naar de XII, als je wacht totdat de wijzer daar is dan krijg je een Achievement. 

Heb je geen zin om 15 minuten te wachten dan trek je de grote wijzer naar XII.

Als de wijzers goed staan dan gaat luikje boven de wijzers open en je krijgt dan een struisvogelbeeldje. Pak de struisvogel.

Ga dan naar het schaakspel bij de open haard.

Klik met de tandwiel-cursor op het schaakspel en sleep de struisvogel naar het schaakspel.

De struisvogel komt linksvoor de witte leeuw/koning te staan. Je moet de donkere leeuw/koning hebben.  

Je kan alleen de witte stukken verplaatsen, de donkere stukken reageren daarop.

Schuif 1 helemaal naar boven

                    Schuif 2 naar beneden en dan naar links

Schuif 3 naar links

Schuif 4 schuin naar rechts

De donkere leeuw valt om, pak de leeuw

Bekijk de leeuw in je inventaris, op de onderkant zie je en knop. Druk op de knop, trek dan de kop omhoog en pak dan de sleutel met de leeuwekop.

Je bent hier nu klaar, ga terug naar de hal en ga de trap op.

Klik met de tandwiel-cursor op het slot van de deur, sleep de sleutel naar het slot. Draai de sleutel om en duw de deur open.

Ga naar rechts, er ligt een stuk krant op de tafel. Lees het artikel. Loop verder door en duw tegen de deur, deze gaat niet ver open. De deur is geblokkeerd aan de andere kant.

Botanic Room

Draai je om en loop naar de andere kant, duw de deur verder open.

Ga naar binnen en je bent in de botanische kamer. Links tegen de muur hangt bord, dit is de ringpuzzel maar je moet eerst andere puzzels oplossen voordat je deze puzzel kan doen. Recht voor je op de lage kast staat een doos, deze is op slot en een vogel heeft de sleutel.

Draai naar rechts en op de kast daar zie je een brief en tegen de muur hangt een kaart. Bekijk de kaart, deze heb je nodig bij de ringpuzzel.  

Lees de brief, dit is voor de puzzel met de vogel.

Draai naar rechts en ga terug naar de deur, draai naar links en loop langs de tafels met de planten

Op de laatste tafel ligt een beeldje, pak het beeldje. Je moet nog 2 beeldjes meer vinden

Loop verder, rechts is een hek.  Boven de poort in het hek zie je een vogel en voor het raam staat een telscoop.

De poort is gesloten en je hebt de telescoop nodig om het slot te openen.

De vogel heeft de sleutel van de doos.

Aan de andere kant van de tafels staat een grote pot, ga daar naar toe en pak de draaihendel.

Draai je om en ga de trap op naar de tafel tegen de muur. Pak de brief, deze gaat over de telscoop en de sterrenbeelden.

Op de tafel staat ook een muziekinstrument, klik op een paar klankstaven.

De vogel komt aangevlogen en gaat zitten op een stok, dan fluit de vogel een melodie die je moet naspelen.

Klik weer op een paar klankstaven en de vogel vliegt weer weg, foute melodie. Klik weer een paar klanken en de vogel komt terugvliegen.

Nu zie je de melodie uit de bek van de vogel komen. De oplossing is: C, F, E, G, D, C.

Op het muziekinstrument zie je nu de letters van de klanken staan.

Speel de melodie na en de vogel laat de hanger, waarin de sleutel verborgen zit, vallen.

Pak de hanger en bekijk deze in je inventaris. Trek de sleutel uit de hanger.

Draai je om en ga de trap af, ga in de richting van de ringpuzzel. Draai naar rechts bij de doos, klik met de tandwiel-cursor op de doos. Sleep de sleutel naar het slot.

Klik je inventaris weg en draai de sleutel om, trek de deksel omhoog. In de doos liggen 2 beeldjes, pak de beeldjes.

Ga terug de trap op en draai naar links, loop naar achteren en zoom in op het apparaat.

Sleep nu het beeldje van de Huntsman naar het apparaat en draai dan aan de hendel die rechts bovenaan zit.

De Huntsman draait zich om en wijst met een vinger

Je moet naar de plek gaan waar de vinger naar toe wijst. 

Ga naar de andere kant van tafel in het midden, daar staat miniatuurboot met 3 roeiers. Zoom in op de boot.

Sleep het beeldje van de Traveller naar de boot en sleep ook de draaihendel naar het gaatje boven links naast de boot.

Draai aan de hendel en het beeldje draait en wijst dan met een vinger naar een andere plek. Draai je om en je ziet waar het beeldje naar toe wijst.

Zoom in en draai het beeldje links, om. Sleep dan het beeldje van de Chief naar het gat.

Draai aan de hendel en je ziet dat de Chief naar de Ringpuzzel wijst.

Ga naar de ringpuzzel en klik erop met de tandwiel-cursor.

Je ziet links en rechts 4 blokken, je moet dez blokken draaien totdat deze het correcte pad vormen

Als je de blokken goed hebt staan dan kan je de luiken C en D opentrekken.

Dit is het 1e deel van de ringpuzzel.

Je ziet drie met op iedere ring een knop, je moet de ringen in de juiste positie draaien.  

Je kan zien hoe dat moet worden op de tekening die aan de muur hangt.

Als de ringen goed staan dan zie je nu een aantal balken in de ringen komen.

In iedere ring is nu ook een opening.

Ook zie je in de binnenste ring een knikker liggen, je moet deze knikker nu door de ringen naar linksonder brengen want daar is de exit.

Dit is deel 2 van de ringpuzzel.

Breng eerst de knikker naar de middelste ring, zorg ervoor dat de knikker in het vak komt met de opening.

Draai nu de buitenste ring zo dat het gat in de ring bij de exit staat.

Draai dan de middelste ring tegen de klok in, de knikker valt nu door het gat van de middelste ring in het ga van de buitenste ring.

De knikker gaat door de exit naar beneden.

Onder de ringen gaat een doos open en daar ligt zaad van de “Rose of Jericho”, pak het zaad.

Ga naar de telescoop en zoom in op de telescoop.

Draai aan het wiel aan de zijkant van de telescoop totdat je 2 heldere witte puntjes ziet.

Vanzelf zoom je dan in de lens van de telescoop. Beweeg links, rechts, op en neer totdat je veel meer witte puntjes ziet.

Blijf schuiven totdat de puntjes goed staan en je ziet dan dat de puntjes verbonden worden door lijnen.

Onthou dit sterrenbeeld of maak er een tekening van want je moet dit nu namaken op het slot van de poort. Zoom uit en draai naar rechts, zoom in op het slot.

Je moet nu de diamantjes verschuiven tot ze het sterrenbeeld vormen, het slot springt open.

Duw de poort open, ga naar de tafel en lees de briefop de achterkant lees je over “Rose of Jericho”.  

Als je het zaad in goede grond stopt met water dan kan het weer gaan groeien.

Zoom in op de schaal, pak met het schepje grond uit de pot ernaast.

Sleep het zaad van de Rose of Jericho naar de schaal met grond en giet dan water uit de gieter op de plant.

Nu is er nog zonlicht nodig, rechts staat een spiegel. Draai met de spiegel tot het licht op de plant valt.

 De plant gaat open en daar ligt een sleutel, pak de sleutel.

Ga dan naar de deur en zoom in op het slot. Sleep de sleutel naar het slot en draai de sleutel om.

Verder in Deel 3

2021: Walkthrough door: Louis Koot en Dick Leeuw

Screenshots door Louis Koot. Tekst door Dick Leeuw