2021: Walkthrough door: Louis Koot

A Tale of a Legacy is een gratis point-and-click-spel en je kunt het hier downloaden

In het spel ga je door gesprekken en andere tekst door met je linkermuisknop te klikken, doe je dit niet dan zal de tekst voor altijd in je scherm blijven staan

In het verre koninkrijk Arval, bereikt een schip de haven van de stad Zippar. Het is een schip van eenvoudige constructie maar gebouwd van stevig hout. Aan boord van het schip bevindt zich een brief en deze brief  is bestemd voor Dery Marlon. De brief zal het leven en het lot van Dery Marlon totaal op zijn kop zetten. Dery Marlon, een man die slecht behandeld werd door het leven en fortuin.... Dery Marlon, een man die gedoemd is om zonder geld van stad naar stad te zwerven, met nauwelijks bezittingen en zonder familie, familie die hij ooit wel had maar niet wist te behouden. Dery Marlon, een man getekend door een verschrikkelijk ongeluk, door een vroegtijdig overlijden in zijn familie......

Dery Marlon, een man die alles heeft verloren, die in een diepe "put" viel die hij nu probeert te verlaten......en die brief, kort van inhoud, maar immens als het gaat om de gevolgen, staat op het punt zijn bestemming te bereiken in het nederige stadje Zippar, waar Dery Marlon is neergestreken, in een geÔmproviseerd kamp dat als zijn thuis fungeert. Maar die brief zal niet alleen het leven van Dery Marlon drastisch verandere, die brief zal ook het lot van het koninkrijk Arval veranderen.

Na het starten van het spel zie je het hoofdmenu. Je  kunt ervoor kiezen om een ​​nieuw spel te starten, een opgeslagen spel te laden en het spel te verlaten.

Je kunt de credits ook bekijken via Info. Om het spel te beginnen klik je op "New Game".

A: Zippar:

Kamp

Dery heeft zijn tent opgezet in de stad Zippar en hij leest de brief die hij zojuist heeft ontvangen

En eindelijk is de brief dan in de handen van de geadresseerde, en die brief is niets meer en minder dan een testament. Een testament? Verbaasd vraagt Dery Marlon zich af waarom de schrijver van de brief, ene Feyer Golesh,  hem zijn enorme fortuin nalaat. omdat hij de man die hem zijn fortuin nalaat niet eens kent...Dery leest de brief opnieuw en stopt bij elk woord dat Feyer Golesh met onvaste hand heeft geschreven.....Dery leest: "In het Samarion-tijdperk laat ik, Feyer Golesh, die gezond en welwillend van geest is, tweederde van mijn bezittingen na aan Dery Marlon"

De inventaris staat bovenaan het scherm en rechtsboven heb je de knoppen om de kaart te openen, het spel op te slaan, een eerder opgeslagen spel te laden en het spel af te sluiten.

Wanneer je op de Kaart knop klikt, verschijnt de kaart in van het dorp in je scherm

Via de kaart kun je Dery snel van de ene locatie naar de andere locatie verplaatsen door op het wegwijzer bord van een locatie te klikken. Nu zie je Dery's hoofd bij zijn kamp om aan te geven dat hij thuis is in zijn kamp. Als je Dery naar een andere locatie verplaatst, zie je zijn hoofd boven het wegwijzerbord van die locatie. Je kunt je spel opslaan, een eerder opgeslagen spel laden of het spel afsluiten met de andere 3 knoppen rechtsboven in het scherm

Dery kan zijn erfenis ophalen bij een notaris in de stad Duruk en hij denkt dat hij Duruk kan bereiken via de rivier en daarvoor moet hij naar de docs van Zippar om een boot te huren. Je opent de inventaris door je muiscursor naar de bovenkant van het scherm te verplaatsen. Het enige dat Dery nu in zijn inventaris heeft, is die testamentbrief die hij zojuist heeft gelezen. Je kunt Dery het testament opnieuw laten lezen door er met de rechtermuisknop op te klikken, maar waarom zou je dat in godsnaam doen?.....Dery heeft het testament al hardop voorgelezen, dus het is niet nodig om dingen nog eens te doen 

Op de grond, bij de kist waar Dery op heeft gezeten, ligt een Mes..... 

Pak dat Mes op en dat doe je door met de linkermuisknop op het mes te klikken...... Het is Dery's oude mes.

Dat is alles wat je nu hier in het kamp kunt doen, dus loop naar de rechterrand van het scherm en.......Dery's reis begint maar eerst legt hij uit hoe je snel van locatie naar locatie kunt reizen via de kaart. De kaart komt dan in je scherm. Zoek op de kaart de wegwijzer met de tekst Markt en klik met de linkermuisknop op dat bord om nu naar de Markt te gaan

Markt:

Een timmerman is buiten zijn werkplaats bezig en de winkelier staat bij haar kraam en verderop zie je het bloemenmeisje achter haar bloemenkraam.

Linksklik op de timmerman om met hem te praten......Er verschijnt een gespreksscherm onderaan. Klik op een gespreksoptie om er met de timmerman over te praten. Gebruik altijd alle gespreksopties die je krijgt als je met andere personen praat......Sommige gespreksopties geven je nieuwe onderwerpen om over te praten. De timmerman vertelt iets over de stad Duruk en zijn gouverneur..... De gouverneur van Duruk roept gemengde gevoelens op bij de mensen van die stad.

Als er niets meer te praten valt, neem dan afscheid van de timmerman en ga naar de winkelierster. Probeer een brood uit de mand van de vrouw te pakken. Dery vindt dat hij eerst toestemming moet vragen. Praat dus met de vrouw en probeer alle gespreksopties uit. De vrouwelijke winkelier wil Dery niet gratis een brood geeft, dus je moet haar zover krijgen dat ze Dery wel gratis brood geeft..... Ga door de opties totdat je de winkelierster om medeleven kunt vragen, ze geeft dan een brood aan Dery.

Als de vrouwelijke winkelier het gesprek afbreekt omdat ze Dery's toon niet prettig vindt, begin dan het gesprek opnieuw. De winkelierster zal Dery een brood geven als je hier de juiste opties gebruikt en ze zegt dan ook dat ze Mony heet. Praat verder over de weg naar Duruk en Mony zegt dat gouverneur Portesh de burgers van zijn stad uitperst met belastingen en de oppositie hard bestraft.

Neem afscheid en ga praten met het bloemenmeisje en probeer haar over te halen om je wat geld te geven.......Hoewel het bloemenmeisje medelijden heeft met Dery dat hij zijn bestaan is kwijtgeraakt en nu een bedelaar is geworden, zal ze hem geen geld geven. Dus neem afscheid en ga een scherm naar rechts om weer op de kaart te komen, of open de kaart gewoon door op het kaartpictogram rechtsboven in het scherm te klikken. Ga nu naar de:

Taveerne:

Tegen de tafel zit een dronkaard (Drunk) en op de rechter tafelbank staat een glazen pot. Pak de glazen pot. Het is een lege pot. Praat met de Dronkaard en gebruik alle gespreksopties. De dronkaard ziet dubbel, maar hij vertelt dat zijn naam Arged Enkil is. Je hebt deze naam later in het spel nodig, dus onthoud hem. Als de Dronkaard zijn naam heeft genoemd, eindigt het gesprek abrupt. Je kunt opnieuw proberen met de dronkaard te praten, maar het is vrij nutteloos

De herbergier staat achter een rechtopstaand vat. Links van de herbergier liggen een paar vaten op de grond. Rechtsklik op het voorste vat dat horizontaal op de grond ligt.....Dery vertelt dat er rum in het vat zit en dat er een kurk in zit. Ga praten met de herbergier en vraag de man alles wat je kunt vragen...... Als het gesprek abrupt eindigt, klik je nogmaals op de herbergier om eventuele overgebleven vragen te stellen. De herbergier wil Dery geen geld of eten geven.

Probeer met je mes de kurk uit da horizontale vat te peuteren......dus open de inventory en linksklik dan op het mes en sleep dan het mes uit inventory en klik ermee op dat vat en..... Dery vertelt dan dat hij nog geen reden heeft om de kurk eruit te trekken......Dus je moet eerst een reden vinden waarom Dery die kurk zou willen hebben. Klik met de rechtermuisknop om het mes terug in inventory te plaatsen. Achter de Taveerne is de stadspoort.....Linksklikop de poort, maar Dery zal zeggen dat het makkelijker is om met de boot over de rivier naar Duruk te gaan. Open de kaart en ga nu naar het:

Dorpsplein (Main Square)

Hier is de bibliotheek en de bibliothecaris zit op de stenen trap. Op het houten podium staat een Ambtenaar (Official). Praat met de bibliothecaris, die Fiena heet en verteld dat ze zich dood verveelt , moe en het leven beu is en verder niets anders te zeggen te zeggen heeft. Ga praten met de ambtenaar die op het houten podium staat. Hij is de ambtenaar van de Zippar- gemeenteraad en hij is een onbeleefd persoon, maar hij is een fan van de gouverneur van Duruk. Niets meer om over te praten, neem dan afscheid en open de kaart en reis naar de:

Haven (Docks):

De havenmeester staat op de steiger en er drijft een roeiboot in de rivier. Aan de rechterkant van het gebouw ligt een Touw, bij de kratten en tonnen. Pak het touw. Rechtsklik op de kistten (Boxes) om Dery te laten vertellen dat ze vol zitten met visers spullen en soortgelijke dingen. Linksklik dan op de kisten  en Dery pakt dan een Hamer, die tussen de kisten lag.

Ga met de Havenmeester praten en gebruik alle opties weer. Dery mag dan de roeiboot huren die hier nog over is, maar Dery heeft natuurlijk geen geld om de huur te betalen. Geen geld, geen boot. Blijf praten met de Havenmeester totdat je de mogelijkheid krijgt om hem te vragen of je hem iets anders kunt aanbieden in ruil voor het gebruik van de boot........

De Havenmeester leest graag boeken over zeevaart, maar de bibliothecaris wil hem geen boeken meer uit de bibliotheek lenen.

Als Dery aan zeevaartboekjes kan komen, dan is de havenmeester bereid hem de boot te lenen. Zeg vaarwel en ga terug naar het:

Dorpsplein (Main Square):

Praat weer met de bibliothecaresse en vraag haar over het lenen van boeken en over de havenmeester. De havenmeester heeft de 20 boeken die hij uit de bibliotheek heeft geleend niet teruggebracht. Alleen inwoners van Zippar mogen boeken lenen. Dus Dery heeft een document nodig dat bewijst dat hij een inwoner van Zippar is. Praat opnieuw met de ambtenaar en vraag hem naar zo'n document via "Ik heb een certificaat nodig waaruit blijkt dat ik een burger van Zippar ben". Dery moet zijn gegevens, naam en dergelijke opgeven en de ambtenaar controleert vervolgens of hij recht heeft op het document. Het document kost 25 dollar. Hoewel Dery geen 25 dollar heeft, zeg je: "Okť. Ik wil dat je wat gegevens controleert?" en de officier zegt dat hij een voornaam en een familienaam, geboortedatum, geboorteplaats en een adres hier in Zippar nodig heeft.

Je krijgt dan een lijst met namen waarvan je er een moet kiezen en je kiest natuurlijk niet je eigen naam. Als je met alle woningen hebt gesproken die je tot nu toe bent tegengekomen, dan kun je Pefeo, Feyer en Arged als namen in de lijst hebben. Kies een van deze namen en noteer de naam die je kiest, want die naam heb je later in het spel nodig. Ik heb Pefeo uit het Huis van Toures gekozen, maar welke naam je ook kiest, je hebt te weinig gegevens om het document te krijgen en je hebt ook geen geld. Dit gesprek eindigt dus abrupt als je een naam uit de lijst hebt gekozen. Dery heeft meer informatie nodig over de dingen die je uit de lijst moet kiezen, dus ga terug naar de:

Taveerne:

Praat weer met de dronken Arged Enkil. Vraag of je hem nog wat vragen mag stellen en vraag hem dan alles over hem zelf zoals zijn geboortejaar, geboorteplaats en waar hij nu woont. Arged's werd geboren in de maand Lunsi in het jaar 121 en hij werd achtergelaten in de herberg door zijn moeder. Arged werd geboren in de stad Feshna. Arged wil niet vertellen waar hij woont, omdat hij bang is dat Dery zijn woning zal beroven als hij afwezig is. Dus je moet Arged overtuigen om te vertellen waar hij woont en dan vertelt hij dat hij in de Fish Alley woont en dat zijn beste vriend Thomi is. Als je al deze info uit Arged hebt getrokken neem dan afscheid en ga terug naar het:

Dorpsplein (Main Square):

Praat opnieuw met de ambtenaar en gebruik de optie "Kunt u me eraan herinneren wat ik moet doen om het burgerschapscertificaat te krijgen?" en zeg dan nog een keer

"Okť. Ik wil dat je wat gegevens controleert" en geef de ambtenaar nu de gegevens van Arged:

Voor de naam klik je op "I am Arged from the house of Enkil".
Voor de Geboortemaand klik je op "De maand van Lunsi van het jaar 121"
Voor de  Geboorteplaats klik je op "Feshna".
Voor het adres in Zippar klik je op "Fish Alley" en.....
..

de ambtenaar vindt alles correct, maar omdat Dery geen 25 dollar heeft, zal hij toch het certificaat niet uitdelen. Open de kaart om terug te gaan naar:

Markt:

Op de kraam van het bloemenmeisje ligt een portemonnee (purse) met geld. Probeer de portemonnee te stelen, maar het lukt niet omdat het bloemenmeisje het ziet. Praat met het bloemenmeisjeen vraag haar "of ze nog andere interesses heeft dan bloemen"... en ja... ze houdt ervan om insecten te bekijken en te bestuderen. Vraag verder naar de insectenstudie hobby en je leert dat haar favoriete insect de direptera is, die in de bergen rond rotsen leeft en dat die insecten van suiker houden. Neem afscheid als je deze informatie over de twee insecten van de bloemist hebt. Ga nu terug naar de:

Kamp:

Een zwerm insecten vliegt rond de grote rots. Rechtsklik op die insecten....Dery denkt dat dit de insecten zijn die de bloemist heeft genoemd.

Probeer met de glazen pot wat insecten te vangen, maar dat lukt niet....

De glazen pot is leeg, dus Dery moet iets in de pot doen dat de insecten zal aantrekken. Ga terug naar de:

Markt:

Praat weer met Mony the Shopkeeper en vraag haar hoe je aan wat suiker kunt komen. Suiker kost geld, maar ze is bereid wat suiker te ruilen voor een middel dat helpt om de uitslag op haar handen kwijt te raken. De remedie kan worden gemaakt van zuiver water en een extract van een bloem genaamd Floris Maris. Mony vertelt ook dat je het zuivere water en extract in een kom moet doen en het dan moet verwarmen. Daartoe geeft Mony je een kom en die kom zal in de inventaris staan als je klaar bent met praten. Open de kaart opnieuw en ga nu naar het:

Bos (Woods):

In het bos zie je oranje bloemen en een struik met witte bloemen en er is ook een boomstronk.

Dery heeft de oranje bloemen niet nodig maar wel de witte bloemen, je kunt ze niet zomaar plukken.

Gebruik je mes op de witte bloemen om een witte bloem in de inventaris te krijgen

Links is de rivier. Rechtsklik op de rivier om Dery te horen zeggen dat het water van de rivier schoon en zuiver is,

Klik dus met de Kom (Bowl) op de rivier om de kom te vullen met schoon en zuiver water uit de rivier.

Ga bij de boomstronk staan. Plaats de witte bloem op de boomstronk. Plet dan de witte bloem met de Hamer en......

Je hebt  danFloris Manis Flower Extract in je inventaris. In inventory doe je het Flower Extract in de Kom met water. Reis terug naar uw:

Kamp:

Ga bij je kampvuur staan en plaats de Kom met Mengsel op het vuur en.....

na 2 of 3 seconden is het mengsel opgewarmd en zet Dery het terug in inventory. Ga terug naar Mony op de:

Markt:

Geef de Zalfkom aan Mony en in ruil daarvoor krijgt Dery nu  wat suiker, dat dan in de inventaris staat.

 Doe in je inventaris de suiker in de glazen pot. Ga terug naar je

Kamp:

Gebruik de glazen pot met suiker erin weer op de insecten en nu zal Dery een insect vangen. 

De glazen pot heeft nu suiker en een insect erin. Ga terug naar de:

Markt:

Gebruik de glazen pot met de suiker en het insect erin op het bloemenmeisje en......Dery wil het insect niet direct aan haar geven, dus het meiske moet afgeleid worden zodat hij dan haar portemonnee steelt. Zet de glazen pot dus bij de andere potten die links van de kraam staan.......

Terwijl dean het bloemenmeisje naar de insecten in de glazen pot gaat staan kijken, linksklik je weer op de portemonnee om er wat gelduit  te stelen.

Als je de munten hebt, ga dan terug naar het

Dorpsplein (Main Square):

Probeer het geld aan de ambtenaar te geven, maar je moet eerst met de ambtenaar praten over het certificaat.

Dus rechtsklik om m je gestolen geld weer op te bergen en ga dan weer praaten met de ambtenaar. Gebruik de optie "Kunt u mij eraan herinneren wat ik moet doen om het burgerschapscertificaat te krijgen?" nogmaals en dan "Okť. Ik wil dat je wat gegevens controleert" en geef dan dezelfde antwoorden als voorheen.

Voor de naam klik je op "I am Arged from the house of Enkil".
Voor de Geboortemaand klik je op "De maand van Lunsi van het jaar 121"
Voor de  Geboorteplaats klik je op "Feshna".
Voor het adres in Zippar klik je op "Fish Alley" en.....
.

De ambtenaar wil dat je betaalt. Dus zeg dat je geld hebt via "Ja, ik heb ze" en uiteindelijk krijg je het certificaat.

Laat het certificaat zien aan de bibliothecaris en je ontvangt een stapel boeken.

Als je de boeken hebt, ga dan terug naar de

Haven (Dock):

Geef de boeken aan de havenmeester.

Dery kan de roeiboot lenen, maar de havenmeester zegt dat hij een navigatiekaart nodig heeft om zijn weg op de rivier te vinden en Duruk te bereiken. Dery kan zo'n kaart in de taveerne krijgen als hij de herbergier vertelt dat de havenmeester hem heeft gestuurd. Dery moet ook roeiriemen voor de roeioot vinden. Ga terug naar de

Taveerne:

Praat met de herbergier en zeg "Volgens mij heb je navigatiekaarten van de rivier......" en zeg dan "De havenmeester heeft me dat verteld". De herbergier wil weten of je een goede burger bent en daarom stelt hij wat vragen waar jij de juiste antwoorden op moet geven.

De eerste vraag is hoe de bibliothecaris wordt genoemd. Antwoord: Fiene.
De tweede vraag is de naam van de havenmeester. Antwoord: Jezid.
De derde vraag is welke complimenten de voedselverkoper haat.
 Antwoord: De oppervlakkige en de misselijkmakend zoete.

Nu hij heeft bewezen de stad goed te kennen, krijgt Dery een navigatiekaart. Nu nog om roeiriemen vinden. Ga terug naar de

Markt:

Praat met de timmerman en vraag hem over roeiriemen (Oars)

De timmerman wil je roeiriemen geven, maar hij wil wat verse vis en wat rum terug en hij geeft je een lege fles om de rum in te doen.

Ga terug naar de:

Haven (Dock):

Op de steiger staat nu een vismand vol met vis. Maar een meeuw fladdert boven de mand, dus Dery kan geen vis uit de mand pakken omdat die vogel behoorlijk agressief is. Linksklik op de zeemeeuw en.....De havenmeester zegt dat zeemeeuw meer van brood houdt dan van vissen. Dus pak het brood uit de inventaris en klik ermee op de zeemeeuw en...Dery zegt dat het zo niet werkt werkt....hij moet die meeuw weg krijgen van de mand. Dus gooi het brood in de rivier en.....de vogel gaat weg.

Pak nu de vismand en ga terug naar de:

Taveerne:

Je weet al dat de horizontale vaten rum bevatten en dat het voorste vat een kurk heeft. Gebruik je mes op het voorste vat om het mes in het vat te steken.

Beweeg Dery dan iets naar links om goed zicht te krijgen op het mes in het vat. 

Bind het touw aan het mes, dit zal je helpen het mes eruit te trekken. Linksklik dan op het touw en......

Dery zet de lege fles automatisch onder het vat om deze met rum te vullen. Dery pakt de fles rum, het touw en het mes zelf terug. Ga terug naar de:

Markt:

Geef de vis en dan de rum aan de timmerman en je krijgt de roeiriemen

Je hebt nu alles wat je nodig hebt om over de rivier te navigeren. Ga dus terug naar de:

Haven (Dock):

Praat weer met de havenmeester en zeg dat je de navigatiekaart en de roeispanen hebt en.......

Dery gaat nu roeiend naar Duruk maar zoals de havenmeester heeft verteld.......

.......er komt mist over de rivier en Dery botst met een rots en stapt aan wal om te wachten tot de mist optrekt.

B: In het Bos

Dery weet niet waar hij is, de boot is kapot en hij is wat spullen uit zijn inventaris kwijt. Dery heeft alleen de testament brief en een mes in inventaris.

Pak de plank, die op de zanderige oever van de rivier ligt. Als je de plank hebt gepakt, ga dan het bos achter Dery in

Linksklik op de struik die bij de grote rots staat en Dery vindt en pakt een kleine houten schijf. Er zijn drie paden om uit te kiezen. Het rechter pad en het linker pad laten Dery rondjes lopen zodat hij hier weer terecht komt. Dus neem het middelste pad, aan de linkerkant van de grote rots. Op het volgende scherm zijn er 2 paden in het midden maar neem ze niet.

Ga een scherm naar links en.....Dery komt bij een graf met een grafsteen en 2 potten met bloemen.

Rechtsklik op de grafsteen.....Je krijgt een hint voor een puzzel.....

De inscriptie zegt: Bloed stroomt naar het noorden. In het oosten komt de rivier samen (komt samen). En wat voor duistere toekomst wacht hem in het zuiden?

Klik met de linkermuisknop op de linker pot met bloemen en.....

Dery vindt en pakt een tweede houten schijf die onder de bloempot lag. Dit is een middelgrote houten schijf.

Je kunt hier naar boven en naar links gaan. Ga weer een scherm naar links.

Linksklik op de kale boom en Dery vindt en pakt een 3e houten schijf... dit is een grote houten schijf

Kijk naar de diepe put, links, die maakt de weg naar links onmogelijk. Dus leg de plank over de diepe put en.......

....... ga dan over de plank weer een scherm naar links en Dery komt bij een huis aan

Het huis van de oude man:

de 3 schijvenpuzzel

Klop op de deur maar er komt geen antwoord. Rechtsklik en linksklik op de monoliet die naast de deur staat.

Je gaat in close-up. De monoliet is een schacht en heeft knoppen in rood, zwart en blauw. Onderaan zie je ook een tandwiel. Het doel van deze puzzel is om de 3 houten schijven, die Dery in het bos heeft gevonden, op de juiste knoppen te leggen. Je moet niet alleen letten op de grootte van de schijven, maar je moet ook de juiste knop vinden. Gebruik voor de oplossing de hint die je hebt gekregen van de inscriptie op de grafsteen. Die inscriptie zegt: Bloed stroomt naar het noorden. In het oosten komt de rivier samen (komt samen). En wat voor duistere toekomst wacht hem in het zuiden? . Als de 3 schijven correct worden geplaatst, werkt het mechanisme en gaat de deur open.

-Plaats de kleine houten schijf op de bovenste rode knop (bloed-noord).
-Plaats de grootste schijf op de onderste zwarte knop (donker toekomst-zuid).
-De medium schijf hoort bij de rechter blauwe knop (rivier-oost).
-Klik met de linkermuisknop op de Gear en luister naar het geluid dat je hoort wanneer je de Gear bedient.

-Als je ťťn schijf op de juiste plek hebt gezet, hoor je "clank" als je op het tandwiel klikt.
-Als je twee schijven goed hebt geplaatst, hoor je dat geluid twee keer,  als je op het tandwiel klikt.
-Als je de drie schijven allemaal op de juiste plek hebt gezet, hoor je het clank geluid 3 keerals je op het tandwiel klikt.

Dit is hoe het zou moeten zijn:

Een oude man doet de deur open. De oude man begrijpt niet hoe Dery aan de schijven kwam. Hij denkt dat zijn hond de schijven naar het bos heeft gebracht.

Het gaat nu een tijdje vanzelf verder

Dery vraagt de oude man ​​om hulp en vertelt dat zijn boot kapot is en dat hij naar Duruk wil. De oude man zegt dat Duruk nog vrij ver weg is, maar hij kan Dery naar het nabijgelegen dorp Furat brengen. Ze zijn dan misschien 's nachts in Furat, maar de oude man heeft nog wat werk te doen in zijn tuin. Terwijl de man aan het werk is, stelt Dery natuurlijk nog wat vragen. Hij wil weten wiens graf  dat in het bos is. Het graf is van de vrouw van de oude man, aan wie hij nog veel denkt. Dery begrijpt dit omdat hij zijn overleden zoon Don mist, die nog maar 5 jaar oud was.

Dery en de oude man stellen zich nu aan elkaar voor. De oude man heet Tobe en hij waarschuwt Dery voor Duruk waar de nieuwe, onsympathieke gouverneur het de inwoners moeilijk maakt. De gouverneur wil het hele koninkrijk Arval regeren. Tobe neemt Dery vervolgens mee naar Furat en Dery opent zijn hart en vertelt dat zijn zoon Don een paar jaar geleden aan de pest is overleden, waarna Dery in een depressie raakte en zich overgaf aan alcohol en gokken en al zijn bezittingen verloor. Tobe vertrekt nadat hij Dery een kaart heeft gegeven.

C: Het dorp Furat

Hoofdstraat

Even later is Dery in het dorp Furat aan de hoofdstraat. Links staat een vrouwelijke parfumeur in haar winkel. Een andere winkelier is aan de rechterkant

Er is een steegje tussen de winkelier en de parfumeriewinkel.

Rechtsklik op het uithangbord (sign) bij de parfumeur om te lezen wat er op staat...

Op het uithangbord staat: Meiga de Furat parfums. The best Nose in the Kingdom of Arval". Pak de lege houten emmer die onder het uithangbord staat. Dus de vrouwelijke parfumeur in de linker winkel is Meiga, ook wel bekend als de "Nose". Ga met Meiga de "Nose" praten en gebruik alle opties die je krijg.t Meiga heeft een bijzondere gave, ze kan allerlei geuren in haar omgeving benoemen en ze maakt en verkoopt parfums. Over Duruk Meiga zegt alleen dat het geregeerd wordt door een tiran.

Ga met de winkelier aan de rechterkant praten. De winkelier verkoopt van alles en kan Dery helpen als hij iets speciaals nodig heeft. Er staan een paar flesjes parfum op de toonbank van de winkelier maar als je met de linkermuisknop op die flesjes klikt zegt de winkelier dat je ze niet mag aanraken

Ga de steeg in. Er staan twee kratten en een kleine ton in de steeg. Pak de kleine ton die naast de kratten staat... de ton is leeg.

De kratten worden "Container" genoemd. Rechtsklik en dan linksklik op de achterste container/krat....

Er zit een houten pollepel in de achterste kist / container, maar deze zit vol gaten. Maar Dery pakt de Pollepel toch. Open de kaart, die nu de kaart van Furat is. Dery is nu in de hoofdstraat. De andere plekken waar je heen kunt zijn: het Park, de Afgrond en de Kermis (Towards the Fair) Het werkt hetzelfde als met de kaart van Zippar. Klik op de wegwijzers van een locatie om er naartoe te gaan. Ga nu naar

Het Park

In het park ontmoeten we de inspecteur, die bij een bosje struikgewas staat. Verderop zit een Kunstenaar op de bank aan een tekening te werken. Potten verf staan op het andere bankje en achter de inspecteur staat een doos. Ga met de inspecteur praten en gebruik alle opties. Deze inspecteur is op zoek naar ratten. Blijkbaar was er enige tijd geleden een rattenplaag in het Koninkrijk, dat de pest heeft gebracht, en deze inspecteur is gespecialiseerd in het vangen van ratten. De inspecteur kent enkele gildeleden in Duruk

Als je volledig met de inspecteur hebt gepraat, loop je naar de doos. Pak de doos. Rechtsklik de verfpotten, ze zijn van de kunstenaar maar er zijn maar 3 kleuren verf en Dery wil ze niet meenemen. Praat met de kunstenaar. De kunstenaar vindt zichzelf behoorlijk fantastisch. De kunstenaar, die Bobo Molek heet, heeft niets te zeggen over Duruk, hij houdt zich alleen bezig met zijn kunst. Open de kaart en ga naar:

De afgrond (precipice):

Dery beland buiten de stad op een heuvel. Er ligt een veer in het gras en bovenop de heuvel staat een boom. Pak de veer van de helling en bekijk deze in de inventaris. Het is een witte veer. Kijk naar de boom, dus rechtsklikop de boom. Er zitten vruchten aan de takken van de boom maar die hangen boven de afgrond. Linksklik op de boom, maar Dery wil de boom alleen schudden als hij een reden heeft om de vruchten uit de boom te plukken . 

Een rots staat onder de boom, aan de linkerkant van de boom. Kijk naar die rots... Er zit een gat in de rots en het is behoorlijk diep. Op de achtergrond staan wat struiken A en B. Kijk naar struik A.....er zit een losse tak in die struik, dus linksklik op de struik om te proberen die losse tak te pakken, maar Dery kan de tak niet afbreken . Dus gebruik je mes op Struik A om die losse tak te pakken. Linksklik op de rechter struik B...... Dery merkt dat er een net in zit en hij pakt het net. Open de kaart en ga nu naar

Op weg naar de Kermis (Towards the Fair):

Dery is bij een stenen brug en hij ontmoet Mony, de winkelierster uit Zippar. Praat met Mony en gebruik alle opties.

Mony weet dat Dery wat geld heeft gestolen van het bloemenmeisje in Zippar, maar eigenlijk kan het haar niet zoveel schelen omdat ze het bloemenmeisje toch niet mag. Mony is naar Furat gekomen om haar producten op de kermis van de stad te verkopen. Maar de weg naar de markt is versperd door rotsen, dus ze kan nu niet verder met haar karretje. Dery belooft haar te helpen....Dery wil de rotsen opblazen die het pad blokkeren. Reis, via de kaart, terug naar de

Hoofdstraat (Main street):

Ga met de winkelier praten en vraag hem naar buskruit via "Kun je mij wat buskruit geven?". De winkelier heeft een heel vat met vloeibare explosieven maar het is niet goedkoop.....het vat kost 10.000 dollots, en dat is de minimumprijs. De winkelier wil zijn vat met explosieven niet ruilen voor iets anders dan geld. Ga verder met "Ik vergat je dat te vertellen......." en vraag dan "Hoe gaat het met je zaken?". De winkelier had ooit een rat in zijn winkel die hem bijna dwong zijn winkel te sluiten. Als er nog een rat te zien is, moet de winkelier op bevel van de inspecteur zijn winkel sluiten. Als je klaar bent met praten met de winkelier, ga dan terug naar:

Het park

Praat weer met de inspecteur en vraag hem naar de winkelier via "Ken je de verkoper uit de Hoofdstraat?". Nadat de inspecteur zijn mening heeft gegeven over de winkelier ga je verder met "Wilt u hem op heterdaad betrappen" en vervolgens met "En als ik u vertelde dat hij een rattenplaag in zijn winkel heeft"?. Dery bewijzen dat er is een rat is voordat de inspecteur actie kan ondernemen tegen de winkelier, om zijn winkel weer te sluiten. Zeg gedag en ga terug naar de Main Street en ga dan de steeg weer in.

Hoofdstraat en steegje:

Bij de kratten/container zie je nu een rat in het steegje. Probeer de rat te vangen, maar hij vlucht onder de trap door.

Als je de doos onder de trap zet, vindt Dery het een goed idee, maar er moet iets in de doos worden gedaan om de rat in de doos te lokken.

Verlaat het steegje terug naar de Hoofdstraat. Ga met de winkelier praten over zijn parfum via "Ik kon het niet helpen je parfum te ruiken......... NB: Je kunt pas met de winkelier over het parfum praten als je eerst naar zijn parfumflesjes hebt gekeken en geprobeer hebt ze te pakken. De parfum van de winkelier is zeer exclusief, veel beter dan de spullen die de vrouwelijke parfumeur verkoopt. Ga praten met "Neus" Meiga, de vrouwelijke parfumeur aan de linkerkant. en vraag hier "Als ik je een parfummonster breng, kun je hetzelfde voor mij maken?" Meiga kan dat en ze geeft Dery een zakdoek om een monster van het parfum mee te verzamelen. Zeg gedag en probeer met de zakdoek op de flesjes parfum te klikken die op de toonbank van de winkelier staan... ..

Maar de winkelier laat dit niet toe. Dery moet eerst de winkelier afleiden, dus linksklik op de winkelier en zeg dan "Kijk achter je! Een inspecteur!" De winkelier draait zich om, zodat hij nu niet naar zijn flesjes kijkt........Gebruik de zakdoek weer op de parfumflesjes en nu heeft Dery zijn monster op de zakdoek. NB: Als het te lang duurde, moet je dit opnieuw proberen. Geef de parfummonsterzakdoek aan Meiga, de parfumeur.

Meiga ruikt aan de zakdoek en noemt de ingrediŽnten van het parfum: kippenlever, lelies, vanille en een ingrediŽnt dat ze uiteindelijk identificeert als een pomelardfruit.Meiga zegt dat pomelardfruit groeit in de buurt van kliffen en afgronden en dat ze het nodig heeft om het parfum opnieuw te creŽren. Ga dus terug naar de:

De Afgrond (Precipice)

Loop naar de boom. Combineer in inventory het Net met de houten Pollepel en je hebt een schepnet gemaakt.

Pak het schepnet uit inventory en bevestig het aan de rots onder de boom. Linksklik dan op de boom om de boom te schudden en.....

..........een pomelardvrucht valt van de boom in het schepnet en Dery pakt de vrucht op. 

Dery laat het schepnet hier achter omdat hij het niet meer nodig heeft. Ga terug naar

Op weg naar de Kermis (Towards the Fair):

Praat weer met Mony en vraag haar om wat kaas. Mony wil een lekker parfum in ruil voor kaas. Dus ga terug naar de 

Hoofdstraat (Main Street)   

Geef het pomelardfruit aan Meiga en......

Meiga maakt dan een parfum, wat een kopie is van het parfum dat de winkelier verkoopt. Ga terug naar Mony en probeer haar het parfum te geven, maar het parfum stinkt, dus Dery wil het niet aan Mony geven zoals het is.. Terug naar Main Street en praat weer met Meiga de "Neus" en zeg "Ik heb een parfum nodig......" en zeg dan "Voor een persoon van wie ik hou", en dan moet je die persoon beschrijven. Zeg: "Vastbesloten en dapper" en dan "Als een ruwe zee, mooi en gevaarlijk". Meiga geeft Dery dan een nieuw parfum en hij kan er later voor betalen. Je hebt nu 2 flesjes met parfum... de rode fles is het stinkende parfum maar de paarse fles is een lekker parfum. Ga terug naar Mony en geef haar het paarse parfum en Dery krijgt eindelijk zijn kaas

Ga naar de hoofdstraat en ga dan de steeg weer in.

De rat is terug bij de kratten. In inventory doe je de kaas in doos en dan zet je de doos terug in de ruimte onder de trap.

Linksklik dan op de rat en........De rat rent de doos in en Dery pakt de rat. Je verliest de doos, maar dat maakt niet uit, want de doos heeft zijn doel bereikt. Ga terug naar het park. Laat de rat aan de inspecteur zien, maar Dery zegt dat hij op de een of andere manier moet bewijzen dat de rat uit de winkel van de winkelier kwam. Dus combineer in inventory de rat met het stinkende rode parfum en laat de stinkende rat dan weer aan de inspecteur zien.

De inspecteur is overtuigd en hij gaat naar de winkelier als hij klaar is hier in het park. Ga terug naar de hoofdstraat en je zult de inspecteur zien praten met de winkelier. Dery wil zich niet met het gesprek bemoeien. Terwijl het gesprek tussen de Inspecteur en de winkelier gaande is, klik je met je Emmer op de ton die in de winkel staat en......

Dery vult de emmer met vloeibaar explosief. Ga terug naar Mony. Loop langs Mony en haar kar naar de rotsen die het pad blokkeren.

Plaats de kleine ton, die je uit de steeg hebt gehaald, bij de rotsen.

Vul vervolgens de ton  met het vloeibare explosief uit de emmer.

Dery denkt dat hij meer explosieven nodig heeft om de rotsen weg te blazen. Aan het wiel van Mony's kar zit een touwtje. Pak dat  touwtje.

Ga terug naar de Main Street en vul je emmer weer met explosieven uit het winkeliersvat. Terug naar Mony en leeg je emmer weer in de tonbij de rotsen. Nu zal Dery zeggen dat het vat vol is. Plaats het touwtje, dat je van het wiel van Mony's kar hebt gehaald, in de ton... het touwtje zal de lont zijn. Dus klik het touwtje op het vat. Nu heeft Dery vuur nodig om de explosieve loop aan te steken. Ga terug naar Main Street en ga de Steeg weer in en.....er brandt nu een vuur tussen de twee kratten. Haal de Tak uit inventory en steek de tak aan bij het vuur...

Derry heeft nu een brandende fakkel. Terug naar Mony en het vat. Houd je brandende fakkel tegen de Fuse van het vat en kijk wat er gebeurt.....

Dery waarschuwt Mony dat ze dekking moet zoeken en het volgende dat je ziet is dat de blokkade uit de weg is. Er volgt een gesprek met Mony.

Geld kan nu haar kraam op Fairfield zetten. Op de kaart is een nieuwe locatie toegevoegd en dat is het Kermis errein. Ga er nu heen

Kermis terrein:

Mony roept Dery bij zich en ze zegt dat de soldaat die daar staat naar hem heeft gevraagd. Dery weet niet waarom hij wordt gevolgd. Praat met Mony via alle opties. Mony zal hem helpen de heuvels van Naram te bereiken, waar een pad is dat naar Duruk leidt. Mony vindt dat Dery eerst van de soldaat af moet zien te komen.

Praat met de soldaat, die op de hooibaal zit.

De soldaat zegt dat gouverneur Portesh van Duruk bevel heeft gegeven om Dery te arresteren, omdat hij een aanzienlijk geldbedrag heeft afgepakt van een inwoner en gevaarlijk is. De soldaat heeft nog geen portret van Dery ontvangen dus hij weet niet hoe Dery eruit ziet. In Duruk heeft Portesh alle jonge mannen, zelfs kinderen, opgeroepen voor zijn leger. Er zijn belastingen geheven om het leger van de gouverneur te financieren en daar zijn veel kooplieden boos over. Inmiddels zijn al verschillende opstanden neergeslagen. Portesh zou de verkiezingsresultaten hebben vervalst en probeert de koninklijke troon van Arval te veroveren.

Naast de soldaat staat zijn drinkkan op de baal.

Rechtsklik op de drinkkan om te weten dat er warme drank in zit. Dery durft de kan niet te pakken. Open de kaart op ga terug naar:

Het park

Praat met de kunstenaar en vraag hem hoe het met zijn werk gaat en vraag dan of je een van zijn portretten mag hebben, via "Kun je mij een van de portretten cadeau doen?". Maar de kunstenaar heeft niet de gewoonte om zijn werk voor niets weg te geven. Vertel de artiest dat je niet overtuigd bent van zijn talent via "Ik weet zeker dat je niet zo goed bent als je zegt......" en ga dan verder via "Gewoon woorden, geen enkel echt bewijs van je talent......"

Bobo Molek wordt bozer en bozer, dus ga door met "Je gaat me nergens van overtuigen, je bent gewoon een fraudeur........."  en......Bobo is nu echt boos, dus ga door met te zeggen "Je zijn een kletskous! Je weet gewoon hoe je moet praten en praten!" en dan tot slot met "Chatterbox, Chatterbox! Wat ben jij toch een boef!" en......eindelijk heeft Bobo genoeg van Dery's belediging, dus geeft hij een van zijn portretten aan Dery... het is een zelfportret van de kunstenaar zelf. Ga terug naar de soldaat op het Fair Field en geef hem het portret.

Dery probeert de soldaat ervan te overtuigen dat het een portret van Dery is, maar de soldaat gelooft niet dat het een officieel Gezocht portret is, omdat er geen handtekening van gouverneur Portesh op het portret staat. Rechtsklik om het portret weer in inventory te plaatsen. Dery moet een valse handtekening van de gouverneur op het portret zetten. Ga terug naar het park. Ga bij de verfpotten van de kunstenaar staan, pak de witte veer uit inventory en klik met de veer op de verfpotten...........

.........maar Dery weet niet welke kleur verf hij moet gebruiken voor de handtekening. Dus stop de veer terug in inventory en ga terug naar de soldaat. Praat weer met de soldaat en vraag hem "Mag ik een officieel document zien dat is ondertekend door de gouverneur van Duruk?", maar de soldaat wil zo'n document niet aan Dery laten zien. Misschien kan Mony hier helpen, dus ga met haar praten en zeg "Mony, ik heb je hulp nodig met die soldaat......". Mony geeft Dery slaapkruiden waarmee hij die soldaat een paar minuten in een diepe slaap kan brengen. Dus doe de Slaapkruiden in de drinkkan van de soldaat en........

Ga even weg naar een van de andere locaties en kom dan hier terug en......De soldaat heeft zijn drankje genomen en ligt in diepe slaap op de grond.

........de documenten liggen naast de soldaat dus pak de documenten en bekijk ze in inventory (rechtermuisklik). Dery denkt dat hij de handtekening kan kopiŽren. Ga terug naar het park en klik je veertje weer op de verfpotten en nu kiest Dery de kleur blauw. Combineer in inventory de veer met het portret om er een wanted poster van te maken, getekend door de gouverneur. Ga terug naar de soldaat, die weer wakker is, en geef hem de portret poster.

Dery gaat automatisch naar Mony en maakt een afspraak om haar de volgende dag bij de stadspoort te ontmoeten. Dery en Mony verlaten Furat, reizen de hele dag en komen 's avonds aan op een plek in de bergen. Dery vertelt Mony zijn levensverhaal, maar ze zegt dat hij een goed mens is, ondanks de fouten uit zijn verleden. De volgende dag neemt Mony Dery mee naar het pad dat naar Duruk leidt. Ga verder met.........

Deel 2 van de walkthrough

2021: Walkthrough door: Louis Koot