2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst Dick Leeuw, Screenshots Louis Koot

Deel 2 van de walkthrough

Studeerkamer

Ga weer terug naar de studeerkamer en ga naar het bureau, daarboven hangt de rest van de foto.  

Sleep het stuk foto daarnaartoe, 

klik op je Eyepiece en je ziet 4 tekens op de foto.

 

Noteer of onthoud deze tekens, zoom uit en zoom in op de bovenkant van het bureau. Met de draaischijf moet je de code invoeren.

 

Vanzelf zoom je uit en de bovenkant van het bureau gaat open, er verschijnt een model van een locomotief.

 

  Zoom in op het grote wiel, rechts zie een schijf met 3knoppen. Sleep het wiel vanuit je inventaris daar naartoe, een koppelstang op het achterste wiel komt los.

Trek deze koppelstang naar rechts en koppel deze aan het andere wiel.

 

Achter het achterste wiel zie je nu een draaiwiel, hiermee kan je de wielen draaien. Je moet nu de koppelstang op de juiste manier koppelen aan beide wielen.

 

Draai het wiel tot de sleuf linksonder staat, trek de koppelstang omlaag.

 

Draai het wiel nu 1 spaak verder en trek de koppelstang omhoog naar het midden.

  Draai het wiel 1 spaak terug en trek de koppelstang weer omlaag. Draai het wiel 1 spaak verder en trek de koppelstang omhoog. Draai het wiel1 spaak terug en trek de koppelstang weer omlaag en nu is de koppelstang op de juiste manier gekoppeld aan de wielen. Het draaiwiel verdwijnt en een klep aan de zijkant gaat open, je vindt daar een buffer voor de locomotief.

 

Zoom uit en ga naar de achterkant van de locomotief, links is een buffer weg. Zoom in op de achterkant en sleep de buffer naar de juiste plaats.

  Trek nu de balk waar de buffers aan vastzitten naar achteren en pak de koppelstang.

 

Zoom uit en draai terug naar de zijkant en zoom in, sleep de koppelstang naar het wiel.

 

Nu gaan 2 kleppen aan de zijkant open, pak uit de klep de grille van de locomotief.  

Bekijk de grille in je inventaris en draai deze open met de vleugelmoer.

 

Ga naar de voorkant van de locomotief en sleep de grille daarnaartoe. Er schuift nu een kast naar boven, pak de L-vormige connector.

 

Draai naar de zijkant en sleep de connector daarnaartoe..

 

Vanzelf ga je naar de achterkant, je ziet daar een glinstering. Klik op je Eyepiece.  

Dubbelklik nu op de opening en je bent dan in de cabine van de locomotief.

 

Zoom in op 1 van de ronde ramen en draai aan het wiel naast het raam. Je ziet een deel ronddraaien, ga door tot je een opening ziet.

Als de opening in het midden staat komt een draaiwiel naar boven. Doe dit ook bij de andere raam, je ziet nu 2 draaiwielen.

 

Ga terug naar buiten en draai naar de zijkant, zoom in op de bovenkant van de locomotief.  

Draai de 2 wielen rechtsom en er komen 2 kokers omhoog.

 

Ga terug naar de achterkant en ga door de glinstering weer naar binnen.

Klik op je Eyepiece en kijk door de ramen, je moet even schuiven en dan kan je lezen: 25BF. 

Je moet naar rechts en links schuiven om 25 in het linkervenster te krijgen en BF in het rechtervenster ...... en dan kun je lezen: 25BF.

Zoom uit en ga weer naar buiten, ga naar de voorkant van de locomotief. Zoom in op de voorkant en vul hier 25BF in, de klep ga open.  

Open de deur verder en pak dan de opwindsleutel die hier ligt.

 

Ga weer naar de achterkant en ga naar binnen, onder de draaiwielen zie je een hendel. Zoom in en trek de hendel naar beneden, 

sleep de opwindsleutel hiernaartoe en draai de sleutel rechtsom.

 

Doorgaan met draaien tot je vanzelf naar buiten gaat, je ziet nu de wielen draaien. Midden onder de locomotief op de voorkant van het bureau is de hendel opzij gedraaid.

Zoom in op de hendel, trek de hendel omhoog en een tandwiel komt naar boven.

 

Nu gaat de klep van het bureau open. Zoom in op het boek en trek de grendel weg, kijk wat er weer gebeurt.

 

Zoom uit en zoom in op het kistje rechts, maak het kistje open en pak de miniatuur schoorsteen die daar ligt.

 

Zoomeen paar keer uit naar buiten en draai naar de voorkant van het poppenhuis, zoom in op het dak en sleep de schoorsteen hiernaartoe.

 

Er komen 3 pijpen omhoog, je ziet weer zo’n vreemde gloed.  

Klik op je Eyepiece en kijk vanaf de rechterkant naar de pijpen, draai met de schijf en de pijpen gaan op en neer.  

Onder de juiste hoek zie je dan een complete tekening,

je moet de schoorsteen in de juiste hoek draaien en dan de schijf draaien om de 3 pijpen op en neer te laten gaan totdat je een volledige tekening in de 3 pijpen ziet

Opmerking van Louis: het spijt me  maar ik kon geen screenshot maken van hoe de oplossing zou moeten zijn ..... Het was volkomen toevallig dat ik ineens deze stomme puzzel had opgelost. Deze The Room-spellen zitten vol met dit soort puzzels en ik vindt ze vreselijk. Je moet ze dus zelf uitzoeken.

 wit licht en de voorkant van het gebouw gaat open.

 

Klik op je Eyepiece en zoom in, klik op de rode tekening en je bent dan in het: 

Rariteiten Cabinet

  Links op het tafeltje naast de leunstoel ligt een boek, zoom in op het boek en ontgrendel het boek en lees de tekst.

 

Zoom weer uit en zoom in op de displaykast rechts in de hoek. Schuif het linker paneel open en klik op de ring, je mist hier een voorwerp.

  Schuif links dicht en schuif het rechter paneel open, pak het stuk landkaart/globe.  

Bekijk dit stuk in je inventaris, kijk ook naar de achterkant. 

 

  Zoom uit en zoom in op de globe, als je de globe ronddraait zie je dat er 3 stukken ontbreken.  

Kijk op de tekening op de achterkant van het stuk landkaart en zoek dan de juiste plaats op de globe.

  Sleep dit stuk naar de globen en je ziet dat het rood oplicht. Draai de globe zodat dit stuk onder het groene scherm ligt, 

klik op je Eyepiece en zoom in.  

Je ziet 6 schijven met witte lijnen, 3 schijven kunnen draaien. Onderop zie je een witte lichtbol en deze moet je via de witte lijnen naar boven schuiven tot in de cirkel.

Hiervoor moet je de schijven draaien.

  

Opmerking van Louis: Je kunt de schijven 1, 3 en 5 draaien maar je moet ook de toren zelf naar de andere kanten draaien om het juiste pad te vinden om de witte bol naar de top van de toren te slepen. Ik heb een aantal screenshots gemaakt die je misschien kunnen helpen het juiste pad naar de top van de toren te vinden ..... hier zijn ze .....

Gelukt dan zie je een wit licht en in de rand van de globe schuift een lade open. Hierin ligt een stuk landkaart, pak het

 kijk op de achterkant van het stuk en zoek dan de juiste plaats op de globe. Een tekening licht rood op, draai het stuk weer onder het groene scherm.

 

Klik op je Eyepiece en zoom in, je moet hier ook een lichtbol over de lijnen naar de cirkel schuiven.  

Je kan draaien en het middenstuk kan schuiven.

Opmerking van Louis: Weer een 3D schuif / draai puzzel. Je moet de witte bol naar de cirkel brengen die zich aan een van de zijkanten van de bovenste kubus bevindt. Hier zijn een paar schermafbeeldingen die u misschien kunnen helpen deze op te lossen. Het is niet mogelijk om u hier een stapsgewijze oplossing te bieden. Heeft u behoefte aan een stapsgewijze oplossing, vraag dan aan Dick Leeuw of hij u die kan bieden

Weer een wit licht en een andere lade gaat open. Pak het stuk hout uit de lade, het is de onderkaak van een houten masker.

Zoom uit en zoom dan in op de haard, onder het grote schilderij hangen 2 maskers.  

Ze lijken hetzelfde maar er zijn verschillen, je moet het linker masker aanpassen aan het rechter masker.

 

Kijk hoe de takken achter het rechter masker zitten, zoom in op het linker masker en draai de takken in dezelfde positie. Sleep de onderkaak naar het masker en trek dit omlaag. Kijk hoe de ogen staan en draai deze inde juiste positie. Als laatste kijk je naar de wenkbrauwen en trek dezen omlaag.

De takken gaan draaien en een luik tussen de maskers gaat open, pak het stuk landkaart.

 

Ga terug naar de globe en leg het stuk op de juiste plaats. Draai de tekening weer onder het groene scherm en klik op je Eyepiece. Zoom in en je ziet nu een zeilschip met 2 masten, je moet weer een lichtbol over de witte lijnen schuiven naar de cirkel in het kraaiennest. De masten kunnen draaien en de geschutpoorten kunnen open.

 

Opmerking van Louis: Deze heeft me bijna een hele dag bezig gehouden voordat ik er eindelijk achter kwam . Ik moest een paar keer stoppen omdat ik erg duizelig werd van al dat draaien en al dat glinsterende licht. Ik ga je deze niet stap voor stap uitleggen, dat is niet te doen. Wil je een stap voor stap uitleg dan moet je dat aan Dick Leeuw vragen. Hier zijn een paar extra screenshots van de laatste fasen van deze vreselijke puzzel

Gelukt en weer een wit licht, nu zie je een hendel in de rand van de globe. Trek aan de hendel en de globe klapt open.  

 Je moet de rode lichtstraal vanaf de toren in het midden naar de rechterzijde van de toren linksonder sturen. Er zijn meerdere manieren mogelijk, dit is er 1 van.

NB: Louis: Je moet de kubussen naar de juiste posities op het bord verplaatsen en je moet ook de twee driehoeken in het deksel in de juiste hoek draaien. Hier is een oplossing

In de deksel van de globe vindt je masker van Anubis.

 

Zoom in op de beugel tussen de 2 maskers en sleep het masker daarnaartoe en kijk wat er gebeurt.

 

Pak de edelsteen uit de bek van het masker. Zoom uit en zoom dan in op de displaykast, schuif het linker paneel open en sleep de edelsteen naar de lege plek.

  Er schuift een lade open en daarin vindt je een ouderwets strijkijzer.  

  Bekijk dit strijkijzer in je inventaris, bovenop zie je een schuif en ook zie je een schuif aan de zijkant. Schuif de knop naar voren en de onderkant gaat open.

 

Je kan proberen om het handvat eruit te trekken maar dit wordt geblokkeerd. Schuif de knop op de bovenkant naar achteren en ga dan weer naar de onderkant. Je kan nu met de ronde knop draaien en dan wordt 1 van de stangen opzij geduwd. Zet nu de klein knop naar beneden, nu wordt deze stang geblokkeerd. Draai de ronde knop naar de andere kant en nu wordt de andere stang naar buiten geduwd, blokkeer ook deze stang. Zet nu de knop op de bovenkant weer naar voren en nu kan je met de ronde knop de voorste beugel openmaken. Nu kan je aan de bovenkant het handvat eruit halen.

 

Nu moet je weer naar de keuken gaan.  

Keuken

Zoom in op he rechter deur van het fornuis, sleep het handvat naar de knop en nu kan je de grendel wegdraaien.

 

Je hebt nog steeds een vuurstaal(Fire Steel) in je inventaris, sleep deze tussen de 2 grote tandwielen.

  Draai aan de hendel en je ziet vonken in de oven springen, de kolen gaan branden en het rooster onder het vuut gaat omhoog.  

Trek de lade naar voren en pak de hendel van een klep.

 

Zoom uit en ga naar de gootsteen en zoom in op de klep boven de gootsteen. Sleep de hendel daarnaartoe, draai de hendel naar de andere kant.

 

Het water gaat nu via de andere pijp naar het vat boven het vuur en wordt daar stoom.

De stoom gaat via een pijp naar boven, buiten zie je dat die pijp verder naar boven gaat, naar de studeerkamer.

Studeerkamer

Ga naar de studeerkamer en draai naar links, je ziet stoom uit een pijp komen.  

Zoom daar op in en trek hendel H1 naar beneden, zet hendel H2 naar rechts en zorg ervoor dat hendel H3 naar links staat.

Een stuk pijp is omlaag gekomen en de stoom kan nu verder maar als je hendel H3 nu naar rechts zet dan gaat dat stuk pijp weer omhoog. Zet daarom hendel H4 omlaag en de weegschaal kan niet meer bewegen, zet nu hendel H3 nar rechts. Ga nu naar het apparaat ernaast, op de bol zie je 3 kleine pijpjes.  

Draai nu die pijpje opzij, het maakt niet uit welke kant op als ze maar alle 3 dezelfde kant op wijzen.

  Zet nu hendel H5, de bol met de pijpjes gaat draaien en ernaast gaat het apparaat ook draaien.  

  De grendel op de kluisdeur gaat omhoog en je kan nu de andere grendel wegdraaien. Pak de pijpconnector uit de kluis.

Zoom weer in op het apparaat met de bol en zet hendel H5 weer naar links. Draai de 3 pijpjes naar boven en sleep de pijpconnector daar naar toe. Zet hendel H 5 weer naar rechts en de stoom gaat nu naar boven. Trek hendel H6 omlaag en de stoom gaat nu naar het apparaat tegen de andere muur.

 

Ga nu naar dat andere apparaat

Zoom in op die machine en trek handel H7 naar rechts, het wiel in het midden gaat draaien maar niet erg snel.

 

Zet hendel H8 nu naar rechts en het wiel gaat veel sneller draaien.

  Zet nu hendel H9 boven het wiel naar rechts en nu kan je het voorwerp uit het midden van het wiel pakken.  

Klik het Artefact naar je inventaris en kijk wat er gebeurt.   De studeerkamer is klaar. Klik op continue.

 

Bekijk het artefact in je inventaris, klik op het symbool in het midden en hou de knop ingedrukt tot het artefact helemaal verlicht is.

  Het artefact gaat open en je vindt daar embleem van de maan, klik dit naar je inventaris.

 

Ga terug naar het

 Rariteiten cabinet,

 rechts zie je een sokkel staan. Zoom daar op in, bovenop zie je de afbeelding van een vaas en op de voorkant zie je halve knop.

 

Sleep de maan hier naar toe en de knop schuift opzij, je vindt hier een kunstmatig oog.

 

De afbeelding van de vaas ligt op, klik op je Eyepiece en je ziet de vaas met daarin een voorwerp.

Zoom uit en zoom in op het hoofd van de pop, sleep het emaillen voorwerp naar de plek boven het oog. De oogkas gaat open, sleep nu het oog naar de oogkas.

 

Je ziet dan een glinstering voor het oog, klik op je Eyepiece en dubbelklik dan op het oog.  

Je gaat naar binnen, kijk wat er gebeurt. De vaas wordt kapot gegooid en vanzelf ga je weer naar buiten.

  Zoom uit en zoom dan in op de sokkel, bovenop de sokkel ligt een windvaan.  

Klik de windvaan naar je inventaris. Zoom uit naar buiten en draai naar rechts, op het dak zie je een windroos.  

Zoom daarop in en sleep de windvaan daarnaartoe. Draai de pijl naar de S en ziet op het dak een luik opengaan.  

Zoom in en zet de schakelaar omhoog, de S staat dan verticaal. Als je naar rechts kijkt zie je nog een luik, zoom in en je ziet een E op het luik.  

Ga terug naar de windvaan en zet de pijl op de E, het luik gaat open. Zet de schakelaar omhoog, de E staat nu verticaal.  

Zet nu de pijl boven de N, draai dan naar de andere kant van het huis en daar vindt je weer een schakelaar.  

Zet de schakelaar omhoog en ook de N staat vericaal.

  Zet de pijl boven de W en draai naar voren, onder de klokkentoren vindt je de laatste schakelaar. Zet ook deze schakelaar omhoog en de W staat ook verticaal.

 

Onder de windvaan schuift een muur weg.  

Klik op je Eyepiece en klik op de rode tekening en je bent in de:

Maritine kamer

  Links zie je het model van een duikboot, in het midden zie je een kluis en een radiozender en rechts zie je traliehek met een venster.  

Rechts ernaast is een hendel, zet de hendel naar rechts en je ziet nu de grote kookpot vanuit de keuken met een lift naar boven komen.

  Klik op je Eyepiece en zoom in op het venster, je ziet op de grendels een paar bouten en moeren zitten.  

Draai aan de vleuges om de bouten eruit te draaien, de grendels hangen nu naar beneden.

 

Zoom uit en zet de hendel weer naar links. Verlaat het poppenhuis en ga dan naar de keuken, deze is recht onder deze kamer.

Ga naar de nis in de rechter hoek, daar staat de kookpot in de lift, 

zoom in op de pot en til het deksel omhoog. In de pot vindt je een kunstmatig hart.

 

Zoom uit en ga naar de pop in het rariteiten cabinet.  

Rariteiten Cabinet

Zoom in op de borst van de pop, je hebt een code nodig om de borstkas open te maken.

 

Zoom 1x uit en je ziet een röntgenscherm en rechts een schakelaar op de paal. Klik op de schakelaar om het scherm aan te zetten.

 

Rechts op het bekken zie je een vreemd ding.

Sleep het ronde vizier/vergrootglas hiernaartoe en je zie een deel van de code voor de borstkas.

 

Rechts naast het scherm zie je 2 pijlen, druk op de onderste pijl om het scherm te laten zakken.

Op het linker bovenbeen/heup zie je weer zo’n vreemde plek, bekijk dit met het vergrootglas.

 

Dit is het tweede deel van de code. Zak nog verder omlaag en in de rechterknie zie het laatste deel van de code.

 

Zoom weer in op de borstkas en stel de juiste code in.  

De borstkas gaat los en zakt omlaag, sleep het hart naar de borstkas.

Je moet nu het hart aansluiten, druk op de knop onder het hart en er komen 6 pijpen naar het hart alleen blijven deze 6 niet vastzitten aan het hart. Op de rand zie je 6 pijlpunten en deze moet je eerst in de juiste stand zetten. Zoom uit en zoom in op de tekening van het hart, boven de leeslamp. Zoom verder in en je ziet hoe de 6 pijlpunten moeten staan.  

Ga terug naar de borstkas en zet de punt in de juiste stand, druk dan weer op de knop onder het hart en de pijpen blijven verbonden.

 

De keel en het strottenhoofd van de pop gaan open.

 

Zoom uit en ga naar de Maritieme kamer, 

Maritieme kamer

ga naar de achterkant van de kluis.

De ruit is erg vies, veeg met ingedrukte linkermuisknop over het raam.

 

Nu kan je het mechanisme zien, draai aan het wiel om de pal omhoog of omlaag te zetten. Nu kan je de grendel wegschuiven.

Het raam gaat open, trek het raam verder open en draai aan het wiel om het tandwiel te draaien. Pak het voorwerp, het is een kleine schroef.

 

Zoom uit en zoom in op de achterkant van de duikboot, sleep de schroef naar de duikboot.  

Kijk wat er gebeurt, het luik gaat open en je ziet een glinstering boven het luik. Klik op je Eyepiece en dubbelklik dan op de glinstering, je bent nu in de duikboot.

Duikboot

Links zie je een kastje, zoom in en draad de hendel linksom.  

Trek het kastje verder open en pak de metalen vin, dit is een duikroer voor de duikboot.

 

Voor je zie je deur naar de stuurhut maar de deur is geblokkeerd. Aan het plafond hangt een grijper en rechts hangt de controle van de grijper, hiermee kan je de grijper omlaag en omhoog mee bewegen. Misschien kan je de grijper gebruiken om de deur open te trekken. Zo kan je de deur niet pakken, je moet de boot in de duikstand zetten. Op de vloer zie je ook nog een luik.

 

  Op de tekening zie je hoe de duikroeren moeten staan om de boot te laten duiken of stijgen.

Zoom in op de zijkant van de duikboot en sleep het duikroer vanuit je inventaris naar de boot.  

Zet dan de 2 duikroeren in de stand om te duiken, zie tekening.

 

Ga de duikboot weer in

Als de duikboot in de duikstand staat zoom dan in op de controles van de grijper.  

Zet de hendel omlaag en je ziet de grijper omlaaggaan en het wiel op de deur vastgrijpen. Zet dan de hendel omhoog en de deur wordt opengetrokken, ga de stuurhut in.

 

Rechts kan je coördinaten invoeren maar je weet nog niet welke.

 

Zoom in op het stuurwiel, rechts ligt een boek. Open het boek en lees de tekst.

Links naast het stuurrad is een kastje met een hendel, hiermee kan je omhoog en omlaag met de duikboot.

 Links naast het kastje een buis, pak die buis. Het is een radiobuis. Ga uit de boot en zet de boot weer horizontaal 

zoom daarna in op de radioontvanger. Open het boek dat op de tafel ligt.

 

Zoom in op de bovenkant van de radio en sleep de vacuümbuis vanuit je inventaris daarnaartoe.  

Zoom in op de voorkant en klik op de schakelaar en draai de wijzer naar rechts.

  Op 80 hoor je geluiden, zoom uit en je zie dat die geluiden via een spreekbuis naar boven gaan.  

Ga naar buiten en draai naar links, ga de rariteitenkamer in. Je ziet het andere eind van de spreekbuis bij het oor van de pop.

Zoom in op het strottenhoofd van de pop en je ziet een groen lampje knipperen.

 

Draai de wijzer onder het lampje naar het midden rechts, je hoort nu stemmen en in de keel wordt een bericht geprint: N 5.  

Zoom uit en zoom weer in op het lampje, zet de schuif naar rechts en zet de wijzer naar links. Nu wordt er weer een boodschap geprint: W 85.

 

Ga terug naar de onderzeeër, klik op je oculair en ga naar binnen. Ga naar het stuurhuis en vul de coördinaten in: N 5 en W 85,

 

Een rode tekening verschijnt op de kaart

 

Het raam is nu een groot scherm, klik op je Eyepiece en je kijkt op de zeebodem.

 

Trek de hendel omhoog om te stijgen en draai aan het stuurrad, je moet op zoek naar rode lijnen en cirkels.  

Je moet onder juiste hoek daar naar kijken en dan vormt het een rode tekening.  

De tekening wordt dan wit en je bent terug in de duikboot en het luik in de vloer gaat open. Laat nu de grijper in het gat zakken en haal de grijper dan weer naar boven.

De grijper haalt een boegbeeld naar boven, om de hals hangt een hanger met een wereldbol.

 

Pak de hanger en klik deze naar je inventaris, je gaat uit de duikboot en de boot gaat dicht.

  Bekijk de hanger in je inventaris, draai de hanger om en trek de 4 plaatjes open.  

Pak de parel, je heb nu in je inventaris een parel en een hanger met de wereldkaart.

  Ga naar buiten en draai naar links, boven de ingang hangt eenzelfde vorm als de hanger.  

Sleep de hanger daarnaartoe, de hanger gaat draaien en de rariteitenkamer zie je dat de globe omgewisseld wordt met een apparaat met 5 lampen.

 

Zoom in op de bol in het midden, trek de hendel bovenop de bol omhoog.  

Je ziet een oog en de lampen draaien om, het oog kan naar links of naar rechts kijken.

 

De lampen zijn nu net als die vreemde schermen, klik op je Eyepiece en je ziel pijlen in die lampen.

 

Onderaan de bol zie je een pijl en deze moet je richten op 1 van de lampen, kijk dan in welke richting het oog kijkt.

Ga dan naar de lamp en draai de pijl in dezelfde richting dat het oog kijkt.

 

Zoom weer in op de bol en draait de pijl naar de volgende lamp.  

Kijk in welke richting het oog kijkt en ga dan de pijl in de lamp goed zetten.

 

Doe dit met alle 5 lampen en als deze goed staan dan gaat het apparaat open en dar staat een artefact.  

Klik het artefact naar je inventaris en kijk wat er weer gebeurt: het rariteiten cabinet is klaar.

 

Klik op Continue om verder te gaan in:

Deel 3 van de walkthrough

  2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst Dick Leeuw, Screenshots Louis Koot