2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot

Tekst Dick Leeuw, Screenshots Louis Koot

Zoals in alle The Room games moet je eerst een profiel aanmaken, je kan 3 profielen maken.  

Daarna kom je in het menu: New Game/Continue, Options, Profile en Quit.

Klik op New Game.  

  Zolder

Je bent op de zolder van een huis, je ziet een tekst onderaan.

Klik en je krijgt een andere tekst, nog een keer klikken en dan begin de game met een Tutorial.

 

Je moet de lamp aanzetten, volg de tutorial. Dubbelklik op de lamp en je ziet dat je de schakelaar omlaag moet zetten, de lamp is kapot.  

Inzoomen is dubbelklikken en uitzoomen is rechts klikken. Zoom uit en zoom daarna in op de kist, maak de sloten open en trek de deksel omhoog.  

Zoom in op notitieboek en blader door het boek met ingedrukte linkermuisknop, lees de aantekeningen.

 

  Zoom uit het boek en pak de schroevendraaier die rechts naast het boek ligt, je kan deze bekijken in je inventaris.

Zoom uit van de kist en zoom in op de lamp, sleep de schroevendraaier naar de lamp.  

Draai de schroef uit de lamp en open de lamp, zoom in op de binnenkant van de lamp.

 

Je moet de stroomkring sluiten, trek de klein spoel rechtsonder omhoog.  

In het licht van de lamp zie je op tafel een poppenhuis staan. Zoom in om het poppenhuis te onderzoeken.  

Als je bij de opties het hintsysteem hebt aangevinkt dan zie je nu links een vraagteken. Klik daarop en je ziet nu de eerste hint.

  Zoom in op het midden van het hek, draai het wapenschild linksom.

 

Trek nu allebei de heken open, de deuren van het huis gaan nu ook open.  

Je ziet een blauwe/groene waas in de deuropening, je hebt nog iets nodig uit de kist.

 

Zoom uit en zoom daarna in op de kist, trek het rechter handvat omlaag en er gaat een verborgen luik open.

  Pak het voorwerp dat daar ligt, het is een Eyepiece.

Bekijk het voorwerp in je inventaris, aan de zijkant is een hendel. Trek de hendel omlaag. De Eyepiece is nu gereed, klik op de pijl rechts.

  Je zoomt in op de kaart in de deksel en rechts staat nu de Eyepiece.  

Klik op de Eyepiece en nu zie je dingen die anders onzichtbaar zijn, je ziet een tekening op de kaart.

 

Zoom uit en zoom in op de deuropening van het poppenhuis.  

Klik op de Eyepiece en je ziet nu een gang die verdraaid is. Met de stoel, het schilderij en de lamp kan je alles goed draaien, 

dan ga je door de gang naar binnen. Je ziet nu de deuropening, zoom in op de deuropening en je ziet de opening groter worden.

 

Klik op de Eyepiece en je ziet een cirkel met een rode tekening in het midden.  

Dubbelklik op de rode tekening en je bent dan in de:

  Foyer

 

Zoom in op de tafel, zoom in op het boek en schuif de grendel opzij. Kijk wat er gebeurt met het boek, lees de 2 bladzijden.

 

  Zoom uit en zoom dan in op de draairing onderop het apparaat op de tafel.  

Draai de ring rechtsom, de ring komt omlaag. Pak het voorwerp dat daar ligt, 

bekijk het voorwerp in je inventaris. Schuif de rechter kant omhoog, je hebt nu een mechanische munt met 4 vleugels.

Op de voor en achterkant van het apparaat zie je een ronde schijf, links en rechts zie je een plek waar die mechanische munt past.

  Zoom in op 1 van de zijkanten en sleep de munt daarnaartoe,

 1 van de ronde schijven gaat nu open.  

Zoom in op die schijf en klik op je Eyepiece, je ziet nu een aantal dunne lijnen en ook zie je vorm met 2 dwarsbalken.  

De ring rond de schijf kan je draaien en onder die ring zie je een draaiwiel. Door die 2 wielen te draaien moet je die vorm opvullen met een dunne lijn.  

Wit licht en dan vindt je een wapenschild in de ring, pak het wapenschild. Het maakt niet uit welke kant je doet, je vindt hetzelfde.

Je moet nu terug naar de buitenkant van het poppenhuis.  

Zoom een paar keer uit en je ziet een plek voor het wapenschild bovenaan in het midden van het poppenhuis.

Zoom daarop in en sleep het wapenschild daarnaartoe, kijk wat er gebeurt.

Druk op het embleem in het midden, even blijven drukken tot de hele tekening verlicht is.  

Je ziet dan in de tuin 2 sokkels, de rechter heeft een draairing en er staat een beeld van een hert op.

  Draai de ring op de sokkel en een lade schuift open, hier vindt je weer een mechanische munt.

 

Bekijk ook deze in je inventaris en schuif de rechterzijde omhoog, klik de munt terug naar je inventaris en zoom uit.

 

Zoom in op de ingang en klik op je Eyepiece, klik op de rode figuur in het midden. Je bent weer in de Foyer, zoom nu in op de andere zijkant van het apparaat.

  Sleep de munt daarnaar toe en nu gaat de andere schijf open.  

Zoom in en klik op je Eyepiece, je ziet weer een tekening.

Draai met de ringen tot de tekening goed staat, weer wit licht en je vindt metalen paneel.  

Zoom uit en de bovenkant van het apparaat gaat open. Dit is de eerste van 3 puzzels: je ziet 2 knoppen maar je kan er niet op drukken want er zitten glazen plaatjes voor.

  Draai de puzzel om en de plaatjes schuiven omlaag, nu kan je de knoppen indrukken.  

De eerste puzzel opgelost, het puzzelblok draait opzij en je ziet nu de tweede puzzel met 4 knoppen en 2 plaatjes. In het midden is een schuif met een hendel, met de hendel zet je de schuif naar links of naar rechts. Nu zijn de 2 plaatjes onder en zitten voor een witte en blauwe drukknop. Laat de schuif op deze plek staan en draai de puzzel om, nu schuift 1 plaatje naar beneden. Nu zijn 2 knoppen van dezelfde kleur open, druk op die knoppen. Draai de puzzel weer om en zet dan de schuif naar de andere kant. Draai de puzzel weer om en nu kan je de knoppen met de andere kleur indrukken.  

Puzzel 2 opgelost en het puzzelblok draai weer opzij. Nu een puzzel met 6 knoppen, 4 glazen plaatjes en 2 schuiven waarmee je de plaatjes kan blokkeren. Zet de onderst schuif naar rechts en de bovenste naar links, draai de puzzel om en nu kan je de witte knoppen indrukken. Zet nu de onderst schuif naar links en daarna de bovenste naar rechts, nu kan je de oranje knoppen indrukken. Nu eerst de onderst schuif naar rechts zetten, draai de puzzel om en zet nu de onderst schuif naar rechts. Nu kan je de blauwe knoppen indrukken, puzzel opgelost en het puzzelblok gaat omlaag en het dak sluit.

 

De zijkant gaat open, pak het artefact eruit.

 

Zoom uit en kijk wat er gebeurt. De Foyer is nu klaar.

 

Klik op Continue.

  Je moet nu het artefact bekijken in je inventaris, klik op de ronde knop in het midden tot de hele tekening verlicht is.

Het artefact gaat open, pak het beeldje van de zwaan.

 

Zoom in op de sokkel links, 

sleep de zwaan naar de sokkel en een lade schuift open. Hier vindt je de lamp van een lantarenpaal.

 

Zoom uit en zoom in op de rechterkant, hier zie je een lantarenpaal die een lamp mist.  

Sleep de lamp vanuit je inventaris hiernaartoe,

 je draait nu een rondje om het poppenhuis. Ga naar de achterkant van het poppenhuis en zoom in op het balkon.  

Sleep het paneel uit je inventaris hier na toe.

 

Op beide panelen zie je een ornament met 5 wijzers. Het rechter ornament moet je aanpassen zodanig dat dit hetzelfde is als het ornament links.

 

Links en rechts van het ornament zie 2 pallen die je omhoog en omlaag kan zetten. Hiermee blokkeer en deblokkeer je de cirkels A, B, D, D. Je moet eerst de middelste wijzer C goed zetten. Draai nu eerst de cirkels D en E en zodanig dat de wijzers naar het midden wijzen. Zet dan de linkse 2 pallen omhoog en de rechtse 2 pallen omlaag, nu kan je de andere 2 cirkels, A en E, draaien Je ziet op het linker ornament dat de middelste wijzer C omlaag moet staan dus draai die wijzer naar omlaag.

 

Zet nu de wijzers in de cirkels hetzelfde als in het linker ornament.

 

Het balkon zakt nu omlaag, klik op je Eyepiece en je ziet weer een witte cirkel met in het midden een rode tekening.

 

Dubbelklik op de rode tekening en je gaat naar binnen, je bent nu in de:

  Studeerkamer

  Draai naar rechts en zoom in op de rechter zijkant van het bureau.  

Zoom verder in op de rechter zijkant van het bureau

daar zie je een schuif met daarboven 3 afbeeldingen: een boom, een eikel en een blad.

  Schuif nu de knop eerst naar de eikel, daarna naar het blad en als laatste naar de boom.  

De afbeeldingen draaien weg en je zoom uit naar de voorzijde van het bureau.

In het midden komt een handgreep naar buiten, pak de handgreep en trek deze naar voren.

 

Er komt een blad naar buiten en deze klapt om naar beneden. Je ziet 3 panelen, links een paneel die geblokkeerd wordt door een grendel.

In het midden  eenluik die geblokkeerd is op de 4 hoeken en rechts zie je weer zoín vreemd scherm.

 

Klik op je Eyepiece en zoom in op scherm C, je ziet een octaŽder met op iedere zijde een tekening.  

De linker en rechter zijde(1 en 2) kan je draaien om de tekening te herstellen, daarna met het draaiwiel de octaŽder verdraaien.

  Zo moet je alle  kanten goed zetten, 

correct dan zoom je uit en komt er een lade naar voren.  

Zoom in op die lade en trek de klep open, je ziet 4 punten en een draaiwiel.  

Je kan aan het wiel draaien en de punten schuiven uit elkaar maar gaan ook weer terug. Zoom uit en draai je om, je ziet daar een kluis staan.  

Zoom in en zoom daarna verder in op handgreep onderaan de kluis, trek de lade open.

  Hierin ligt een medaillon met 4 gaten, pak het medaillon en ga terug naar het bureau.  

Zoom weer in op de lade en sleep het medaillon naar de 4 punten, draai dan aan de ring en het medaillon wordt opengetrokken.

 

Pak de knop die je daar ziet. Zoom uit en zoom in op de grendel van het linker paneel. Sleep de knop daarnaartoe en draai de knop linksom, 

de grendel gaat opzij en het paneel gaat open. Trek het paneel verder open, 

zoom in op het scherm en klik op je Eyepiece.  

Je moet hier de tekeningen weer goed draaien met de linker en rechter kant maar je moet nu ook de top en de onderkant goed zetten.

 

Als alle zijden goed staan zoom je uit en er draait een kast naar buiten.  

Onderaan zie je een knop, klik op die knop en een lade komt naar buiten. Je ziet binnenin een afbeelding van de 4 hoekpunten van het middelste paneel en 2 knoppen. Aan de voorkant zie je een handgreep en als je daar aan trek zie je een de grendel op een hoekpunt draaien. Druk de 2 knoppen in en trek aan de handgreep, nu kan de lade helemaal naar voren. Pak de hendel die daarin ligt,

 kijk dan naar de grendel op het hoekpunt en duw dan de lade een stukje terug tot grendel het hoekpunt niet meer blokkeert.

 

Zoom uit en zoom dan in op de bovenkant van de kast, trek de grendel weg en trek de klep open.

Sleep de hendel nu naar het mechanisme, je moet nu de rode knoppen naar rechts brengen en de blauwe naar links.  

Door aan de hendel te draaien gat het plaatje heen en weer naar de andere kant.  

Er zijn meer manieren voor maar het is niet moeilijk.

 

Als de knoppen op de juiste plaats staan dan komt er een handgreep naar boven. Trek de handgreep naar boven en er komt een open kast naar boven.  

Pak de miniatuur waterput uit de kast.

  Als je goed gekeken hebt toen je de kast omhoog trok heb je gezien dat de grendel van een hoekpunt draaide.

Je moet nu de kast een stukje naar beneden duwen tot de grendel goed staat en het hoekpunt vrij is.

 

Nu moet je het poppenhuis weer verlaten. Zoom uit naar buiten en je ziet linksonder een waterput,

 

zoom daar op in en sleep de waterput daarnaartoe.  

Draai aan de hendel van de waterput en je ziet een muur draaien en daarna wegschuiven.

 

Klik op je Eyepiece en klik daarna op de rode tekening in het midden.  

Keuken

  Draai naar links en je ziet een gootsteen, daaronder zie je een rooster.  

Zoom in op het rooster, je ziet een hendel met een wit handvat. Trek die hendel uit het rooster.

 

Trek het kleine rooster omhoog en je ziet daar een fles liggen. Je kan deze nog niet pakken.

 

Zoom uit en zoom dan in op het bord met 3 bellen.  

De linker bel mist een hendel, sleep de hendel uit je inventaris daar naar toe.

 

Zoom dan in op het plaatje onder de 3 bellen, draai de vleugelmoer eraf. Je ziet nu 4 symbolen: een driehoek, een streep, een dubbele driehoek en 2 rondjes.

 

Op de linker bel zie je een rode cirkel staan, welke symbolen horen bij de andere 2 bellen.

Klik op je Eyepiece en je ziet de symbolen, je moet nu in de juiste volgorde op de bellen klikken.

Trek aan de hendels: rechts, midden, 2x rechts en als laatste 2x links en een lade schuift naar voren. Pak de inktpot die daar ligt.

 

Zoom uit en zoom dan in op het fornuis, zoom in op de linker hendel.  

Draai de hendel linksom en de grendel schuift weg, trek het deurtje verder open.

Klik op je Eyepiece en je ziet een dubbele draaipuzzel.  

Zet eerst de goudgele delen goed zodanig dat witte blokken er voorbij kunnen draaien. Draai aan de onderste schijf tot de blokken er voorbij zijn, nu zie een paar blokken op andere hoogtes. Draai de goud delen in de juiste positie en draai weer aan de onderste schijf. Als laatste moet je een pad in het midden vrijmaken, draai dan weer aan de onderste schijf.

 

Wit licht en je ziet de grendel voor de deur in het midden wegschuiven. Trek de deur verder open en pak het wiel.

 

Zoom uit en zoom in op de tafel, daar ligt een boek. Maak het boek open en lees de tekst.

 

Zoom uit, je komt hier later terug maar nu moet je eerst terug naar de studeerkamer.

 Dus rechtsklik een paar keer om uit het poppenhuis te gaan en ga dan terug naar dee studeerkamer

Studeerkamer

Zoom in op het bureau, zoom verder in op de boekenplank boven de lade.

 

Sleep de inktpot naar de opening rechts op de plank, de deksel gaat los. Trek het deksel verder open en druk op de knop.

 

Er schuift een kast naar voren, je bent ingezoomd op de zijkant en je ziet 2 kleppen.  

Daarachter zijn 4 symbolen maar je kan er steeds maar 2 zien. Op de onderste klep zit een grendel, als je de bovenst klep omhoogschuift dan schuift de onderste klep mee omhoog. Je ziet dan de onderste 2 symbolen, schuif je de grendel naar rechts en trek je de klep open dan zie je bovenste 2 symbolen. Je moet ervoor zorgen dat de symbolen onder en boven hetzelfde zijn.

 

Er schuift een handvat uit de kast als dit correct is, trek de lade open en pak het voorwerp.

 

Kijk op de lade en daar zie je ook weer het symbool van de 4 grendels, schuif nu de lade tot de gouden streep terug.  

Zoom uit en draai naar de voorkant, de derde grendel op het paneel staat nu goed. Je ziet op de lade onder de boekenplank ook het symbool van de 4 grendels.

Draai naar de zijkant en zoom in op de schuif die je als eerste hebt gebruikt.  

Schuif nu de knop helemaal naar voren op de lade, er gaat nu een luik open. Trek het luik verder open en pak het voorwerp, een Fire Steel.  

Met dit luik kan je nu de laatste grendel goed zetten, dus druk het luik weer iets naar binnen en......

.... trek dan het paneel in het midden open.

 

Je ziet een gat met een glinstering ervoor, klik op je Eyepiece en dubbelklik dan in het gat.

 

Je gaat naar binnen, je moet 3 stukken rail op de juiste plaats schuiven zodat het wiel A naar beneden kan op het grote wiel bij de pijl. E 

Met de 2 hendels zet je hel wiel midden boven naar links en rechts en naar boven en onderen. Naast de hendels zie je een ander wiel, als je aan dit wiel draait dan draait ook het wiel in de rail. Zet nu eerst het wiel naar rechts en dan naar beneden, draai dan het wiel en schuif het stuk rail onder de rail links. Zet het wiel naar boven en helemaal naar links, draai aan het wiel en zet het stukje rail onder de rail in het midden. Zet nu  het wiel omlaag en draai het wiel vooraan en zet het stukje rail boven de pijl. Zet met de hendels het wiel weer naar het wiel rechts en zet nu het stukje rail op zijn plaats.

 

Zet nu het wiel A via de rail op de pijl en draai aan het wiel, blijf draaien totdat het grote wiel vanzelf draait.  

Onder het paneel in het midden gaat een luik open, pak de hendel van de miniatuurpomp eruit.

 

Je bent nu klaar met het onderste helft van het bureau.

 

Zoom uit naar buiten en draai naar links, links naast de keuken staat het andere deel van de pomp.  

Zoom daarop in en sleep de hendel daarnaartoe, de pomp begint te pompen.

 

Keuken

Ga de keuken in en draai naar links, zoom in op het rooster onder de gootsteen. De fles drijft nu in het water en je kan deze nu pakken.

 

Bekijk de fles in je inventaris en draai de dop van de fles, trek het stuk papier uit de fles. Je ziet dat het een stuk van een foto van een locomotief is.

 

Zoom uit en keer terug naar de Studeerkamer. De walkthrough gaat verder in:

Deel 2: Studeerkamer

  2021: Walkthrough door: Dick Leeuw en Louis Koot