2009: Walkthrough door: Louis Koot

De jonge Parijse operazangeres Mona de Lafitte wordt door vampierbaron Shrowdy von Kiefer ontvoert en meegenomen naar zijn kasteel in Draxsylvania. Nadat Shrowdy door twee vampierjagers doorboord wordt met een houten staak, kan Mona proberen het kasteel te ontvluchten. Mona doorzoekt het hele kasteel, inclusief het geheime laboratorium van Shrowdy's moeder, op zoek naar oplossingen voor de problemen die ze tegenkomt. Ze wordt hierin bijgestaan door vleermuis Froderick. Maar ook nadat het gelukt is, zijn de moeilijkheden nog niet voorbij. Voordat Mona op weg kan gaan naar Parijs, zal ze paard en wagen en aarde uit haar graf moeten vinden, zodat ze veilig kan reizen. Mona ontkent het in alle toonaarden, maar is zelf intussen ook een vampier! En baron Shrowdy is intussen een boze geest, die haar op alle mogelijke manieren blijft dwarszitten.

Zoals u in de titel al kunt lezen zal de game A Vampyre  Story uit meerdere delen gaan bestaan. Deel 1 ( Chapter One) is dus inmiddels uit en deze walkthrough behandeld dus dit eerste deel. Het einde van dit Deel 1 is een "open einde", dus als u het hele verhaal wilt spelen dan zult u moeten hopen en bidden dat men nu ook keihard werkt aan Deel 2, deel 3 en deel 4 en dat deze delen ook snel uit komen.

  • A Vampyre Story is een komiek Horror Adventure game dat u geheel met uw muis bestuurt. De game steekt de draak met de Dracula verhalen. 

  • U moet de game dus absoluut niet vergelijken met games als Dracula Origin en Dracula 3 The Path of the Dragon.

  •  U bestuurd Mona de Lafitte. Mona kan zich veranderen in een vleermuisje en dan kan ze ook vliegen. 

  • Mona heeft een hulpje en dat is het vleermuisje Froderick die door Mona liefkozend Frodi wordt genoemd. 

  • U kunt saven zoveel als u wilt maar u kunt uw saves niet zelf een naam geven. 

  • Saven/loaden, de game afsluiten doet u in het hoofdmenuscherm dat u in de game opent middels de ESCAPE toets van uw toetsenbord.

  • Mona heeft ook een Inventory waar de spullen in terecht komen die ze verzameld. 

  • De inventory is een doodskist en u opent deze met uw rechtermuisknop. Dus rechtsklik om de inventory te openen. 

  • U sluit de inventory weer met uw cursor voorbij de doodskist te bewegen. 

  • De inventory/doodskist is ook de plaats waar u hulpje Froderick vindt.

  • Mona kan bepaalde acties doen, zoals vliegen, praten met andere personen, dingen bekijken en deuren openen of dingen weg duwen. 

  • Deze acties laat u Mona doen via het Actiekruis. 

  • Linksklik (dus klik met uw linkermuisknop) op een object/item om het Actiekruis tevoorschijn te toveren. Hou dan de muisknop ingedrukt.  

  • Het Actiekruis heeft 4 functie. 

  • Klik op 1 van de 4 icoontjes om Mona de functie te laten uitvoeren.

  • Met een druk op uw Spatiebalk gaat 7u snel door de filmpjes en de dialogen. Het is echter niet aan te raden om dit te doen omdat u dan de kans loopt belangrijke informatie te missen. 

  • Met de TAB-toets maakt u op elk scherm alle actieve "hotspots" zichtbaar. De "hotspots" ziet u dan via een klein vleermuisje. 

  • U kunt Mona sneller laten lopen door te klikken op de plaats waar u Mona naar toe wilt laten gaan en dan de spatiebalk in te drukken. 

  • Niet alle items die u in de game tegenkomt kan Mona gelijk pakken. Items die pas later kunnen worden gepakt komen "voorlopig" in inventory maar worden daar gemarkeerd door een blauwachtige schaduw. 

  • Gebruik altijd op elk item/object elk van de 4 functie van het actiekruis om alle dialogen en mogelijke aanwijzingen te horen. 

  • Gebruik in gesprekken altijd alle gespreksopties en doe dat altijd in volgorde zodat u nooit een optie overslaat waardoor u verderop in de game vast zou kunnen komen te zitten.

Intro: Kasteel Dwarg, Draxsylvania 1895.

Mona staat te zingen op het toneel van een lege theaterzaal. 

Haar enige toehoorder is vleermuis Froderick, die liever een polka hoort, maar toch applaudisseert. 

Mona beklaagt zich bij Froderick. Mona zou graag weer in Parijs in het theater staan.   

Froderick zegt dat hij haar zal helpen ontsnappen. Dan komt baron Shrowdy Von Kiefer binnen. 

Mona vraagt meteen waar haar "wijn" blijft. Ze bedoelt eigenlijk bloed.

  De baron vertrekt en Mona verandert zichzelf in een lief klein vleermuisje en zij Froderick vliegen achter de Baron aan. 

Mona en Froderick zien hoe de baron van een Waterspuwer de sleutel van het boothuis krijgt en naar de wal roeit.

Mona hoort dan een vreemde stem. Uit het water duikt een zeemonster op. De baron hypnotiseert het monster en kan doorvaren. 

Aan land overvalt vampier Shrowdy iemand met een mantel.  De man blijkt echter een vampierjager te zijn, die prompt een houten staak door het hart van de baron jaagt.   De laatste woorden van de baron zijn, dat hij Mona nooit vrij zal laten. Mona voelt, nu Shrowdy's hart is doorboort, dat ze niet meer onder de invloed van de baron staat. Ze is vrij!  Nu nog een manier vinden om te ontsnappen van het eiland!  De vampierjager vraagt zich af wie Mona is.  Het Boek verschijnt en in het Boek lees je wie er allemaal hebben meegewerkt aan deze game en zie je op foto's hoe Mona opgroeit, zangeres wordt en gehypnotiseerd wordt door baron Shrowdy. 

WAARSCHUWING: 

GEBRUIK in je gesprekken ALTIJD ELKE GESPREKSOPTIE.....SLA ER NOOIT 1 OVER want anders komt u later hopeloos vast te zitten in de game. Wees nou niet eigenwijs maar doe dit gewoon. U komt onherroepelijk vast te zitten als u in gesprekken vragen/gespreksonderwerpen overslaat. U kunt wel snel door de gesprekken heen gaan door op uw spatiebalk te drukken.

Hoofdstuk 1: Kasteel Dwarg:

Deel 1: Vindt de sleutel van het boothuis

Brug:    

Mona staat op de brug en probeert de deur naar het boothuis te openen. Froderick zit op Mona's schouder. Mona weet niet meer van welke waterspuwer (Gargoyle) de baron de sleutel kreeg. Rechtsklik ergens in het scherm om je Inventory te openen, en zie.....Je Inventory is een met satijn beklede doodskist. Op dit moment zie je alleen Froderick in de Inventory zitten. Sluit de inventory door met je cursor links naast de kist te gaan staan. 

Linksklik op de deurknop van de boothuisdeur en houd de muisknop ingedrukt om het Actiekruis tevoorschijn te toveren. 

Houd nog steeds de muisknop ingedrukt en ga op het handicoon staan. 

Het handicoon licht nu oranje op. Laat de muisknop los om de optie te activeren. Mona rammelt aan de deur en zegt dat ze de deur zonder sleutel niet open krijgt. We moeten dus op zoek naar de sleutel van deze deur. Druk op uw TABtoets om de "hotspots" te zien. Linksonder zie je dan de hotspot "Lake Shore" en "Lake Monster".  Achter Mono staat 7 stenen Waterspuwers. De eerste 3 Waterspuwers zijn "hotspots".

Linksklik op de voorste 3 waterspuwer om het actiekruis te openen en gebruik elk van de 4 functie en luister  dan naar Mona's commentaar. Mona zegt dat de eerste waterspuwers er te dom uitzien om te kunnen praten. Ook Froderick is deze mening toegedaan. Mona wil niet vliegen naar de waterspuwers en ze wil ze ook niet omduwen. Tegen de 3e waterspuwer gaat Mona staan vleien om te proberen de sleutel los te krijgen, hetgeen echter geen enkel resultaat heeft.

NB: U weet nu hoe u Mona acties moet laten doen via het actiekruis. Ik ga dit vanaf nu niet steeds meer uitleggen maar zal voortaan alleen de actie noemen die u Mona moet laten doen. U moet dan zelf bedenken dat u dan het actiekruis moet openen en in het kruis dan op de betreffende icoon moet klikken.

In het water onder de brug zit de hotspot "Lake Monster". Je ziet het monster ook in het water heen en weer zwemmen.  Klik op de "Lake Shore" plek en dan op het vliegicoon (Fly over to Lake Shore) maar....Mona vertelt dat ze niet over stromend water heen kan vliegen vanwege de vloek die Baron Shrowdy over haar heeft uitgesproken. Klik op de "Lake Monster" plek en praat dan tegen Lake Monster. Het monster laat zich niet zien maar Mona probeert er vriendjes mee te worden voor het geval ze straks met de boot over het meer zal moeten varen. Het monster geeft echter geen antwoord. Plaats je cursor op de ingang van het kasteel, achterop de brug. Je krijgt dan een rode Pijl. Rechtsklik de rode pijl en...in een oogwenk staat Mona dan in de entreehal van het kasteel.

Entreehal:

NB: Druk de TAB toets in om alle hotspots te zien. Het zijn er 9. Bekijk alle plekken met het oog. Ook dit zal ik in het vervolg niet steeds weer vertellen. U moet nu zelf maar weten of u wel of niet uw tabtoets gebruikt om steeds op elk scherm de hotspots te zien. 

Links naast de deuropening naar de brug hangt een Roestig Zwaard (Rusty Sword) aan de muur. Probeer het zwaard te pakken. Mona zegt echter dat het zwaard zo roestig is, dat het waarschijnlijk uit elkaar valt als ze iemand ermee probeert te slaan. Maar waarschijnlijk kan ze het voor iets anders gebruiken. Mona onthoudt dat het zwaard hier hangt. In je inventory zie je dan een blauw zwaard. Dit gebeurt met alle voorwerpen die je niet meteen kunt meenemen, maar waar je wel op klikte. Het is een geheugensteuntje waardoor je weet dat je dit zwaard nog moet pakken op het moment dat je het nodig blijkt te hebben.

Bekijk het wandtapijt (Banner) die boven de deuropening hangt. Het toont het familiewapen van de Von Kiefer familie. Probeer er naar toe te vliegen, maar Mona weigert dit want ze vindt dat de Banner niet stevig genoeg aan de muur vast zit. Je krijgt een blauwe banner in je inventorykist. 

Bekijk de overige hotspots in de hal en luister dan naar het commentaar van Mona en Froderick. De ogen van het Beerkleed, dat in de hal op de grond ligt volgen Mona steeds Je kunt hier in de hal nu verder niets doen. Je kunt vanuit de entreehal dus weer naar buiten naar de brug. Via rechtsonder kun je naar de kelders en via linksonder naar de Theaterzaal. Via de rode pijl op de trappen kun je omhoog naar Mona's slaapkamer. Rechtsklik de rode pijl die je op de trappen krijgt om naar boven te gaan, naar 

Mona's slaapkamer   

  • Links naast de deur is een kastje waar vazen in staan. 

  • Bekijk die vazen en luister naar Froderick die Mona dan verteld dat het urnen zijn waarin de as van de overleden echtgenotes van de Barones in worden bewaard. 

  • Probeer een urn (Vase) te pakken. 

  • In je inventory krijg je dan een blauwe urn, ten teken dat je de urn pas later echt kunt pakken.

  • Rechts van de deuropening staat een toilettafel met een grote spiegel en 2 schemerlampen. De spiegel is afgedekt door een grote tekening. 

  • Op de toilettafel staat en flesje parfum en een flesje bodyolie (Body Oil). 

  • Pak het flesje Parfum (Perfume) en het flesje Bodyolie

  • Bekijk de tekening die over de spiegel hangt. 

  • De tekening is gemaakt door baron Shrowdy en Froderick veronderstelt dat Mona niet naar haar spiegelbeeld mag kijken van de baron. 

  • Probeer de tekening te verscheuren via de hand in het actiekruis.  

Mona durft de tekening niet van de spiegel te rukken omdat ze bang is wat ze dan in de spiegel zal zien. Mona zal namelijk niets zien in de spiegel want Mona is een vampier en, zoals  iedereen wel weet, vampiers hebben geen spiegelbeeld en dát wil Mona natuurlijk niet zien want Mona wil nog steeds niet weten dat Shrowdy haar tot een vampier heeft gemaakt.

  • Rechts van de toilettafel staat de kooi van Froderick (Froderick's Cage). Bekijk de Kooi. 

  • Er liggen zakjes gedroogd fruit en noten (Fruits and Nuts) in de kooi. 

  • Pak de zakjes gedroogd Fruit en Noten uit de kooi.  

  • Bekijk Mona's Hemelbed (Mona's Bed)

  • Froderick zegt dat Mona's eigenlijke bed in de donkere kelder staat. Mona geeft toe dat het in deze kamer véél te licht is om te slapen. 

  • Probeer in het bed te gaan liggen (Hand van het actiekruis) en Mona zegt dat ze liever de hele nacht opblijft. 

  • Mona ontkent dat dit komt omdat ze een vampier is. Ze zegt dat ze alleen maar last heeft van een vloek. 

  • Links onder het bed ligt een navulfles parfum (Perfume Refill Bottle). 

  • Pak het Navulflesje van onder het bed vandaan. 

  • Loop door naar links. Aan de linker muur staat een grote kist. 

  • De kist is open en zit vol met het speelgoed van Shrowdy. 

  • Pak uit de kist een Doosje met Diergeluiden (Animal Noise Toy).

  • Links naast het grote hemelbed is de doorgang naar het Balkon. Loop het Balkon op:

Balkon:

Links zie je het grijze water van het meer. Bekijk het meer (Lake Warg). Soms zie je hier mensen drijven, zegt Mona, met het gezicht naar beneden. Rechtsklik om de inventory doodskist  openen. Linksklik in inventory op Froderick en houd de knop ingedrukt en klik dan op de Mond om met Froderick te praten.

Je krijgt gespreksopties/vragen. Rechtsonder zie je de scrolpijl waarmee je omlaag of weer omhoog door de gespreksopties scrolt. Je klikt op een opties/vraag om deze te gebruiken. Gebruik alle opties en loop ze in volgorde, van boven naar beneden, af. Sla geen vraag/optie over.

Froderick vertelt hoe hij Mona ontmoette. Froderick vloog weg voor een paar grotere vleermuizen die hem te grazen wilden nemen en Mona redde hem. Froderick vertelt ook dat Shrowdy's moeder kasteel Warg heeft geërfd van haar man, Baron Von Kiefer. Von Kiefer is gestorven onder verdachte omstandigheden, hij kreeg stenen op zijn kop, zoals alle eerdere mannen van de barones.  Toen de barones op een dag verdween, is Shrowdy haar nog gaan zoeken, maar kwam uiteindelijk terug met een vriendin.  Mona is dus niet de eerste die door Shrowdy is gehypnotiseerd en ontvoerd en daarna is veranderd in een vampier.Sluit het gesprek af via "Well, that's enough talk for now" als je genoeg gehoord hebt.

Aan de rechterkant van het balkon hangt een besneeuwde plantenbak (Planter Box). Linksklik op de besneeuwde plantenbak en veeg dan de sneeuw weg met de Handicoon. Er zitten nog bloembollen in de plantenbak.  Rechtsklik om de inventory te openen. Linksklik dan op Froderick. Froderick zit dan vast aan je cursor. Sluit de inventory.  Froderick gloeit nu rood. Klik met Froderick op de Plantenbak (Use with Planter Box) en Froderick onderzoekt de bloembollen in de plantenbak en verteld dan dat het Belladonna bollen zijn . 

Rechtsklik om Froderick weer in de doodskisiventory op te bergen.

Open de inventory weer en linksklik dan op de blauwomrande Urn (Urn with Ashes). Pak de urn uit inventory en klik ermee op de Plantenbak en....

Mona loopt terug de slaapkamer in om nu de Urn uit de kast te halen. In de Urn zit de as van de oude Baron Von Kiefer en Mona strooit de as uit de urn in de plantenbak. Er gebeurt echter niets en Mona is hierover ietwat teleurgesteld. Maar tja....van as alleen groeien planten nu eenmaal niet.   

Ga terug de slaapkamer in en dan terug naar de Entreehal. Terug in de Entreehal ga je via de rode pijl rechtsonder naar de: 

Martelkamer

Als Mona de martelkamer in is gegaan dan staat ze achterin, bij de in/uitgang. Rechts naast Mona kun je een pook met hete kolen (Poker and Hot Coales) en een zeer ongemakkelijke stoel (Chair of Supreme Discomfort) bekijken. Aan de muur, tussen de pook en de stoel hangt een stevige Knots (Mace). Probeer die Knots te pakken. Mona heeft de Knots nu nog niet nodig dus je krijgt een blauwe knots in je inventory. 

  • Voorin de martelkamer staan 2 doodskisten. 

  • De rechter doodskist is van Mona en de linker kist is de doodskist van Shrowdy. Deze 2 kisten zijn dus de slaapplaatsen van Mona en Shrowdy. 

  • Achter Mona's kist staat de IJzeren Maagd (Iron Maiden). 

  • Achter de IJzeren Maagd staat een tafel waarop een Grinder staat. 

  • In de nis, rechts achter Mona's kist, zie je de rode oogjes van een boel ratten gloeien. 

  • Achter de kist van Shrowdy staan 2 martelstoelen. 

  • In de linker stoel zit de Hoofdloze Kleiman. 

  • De rechter stoel is een "Notenkrakerstoel" 

  • Achter de stoelen is de doorgang naar de Kelders. 

  • Rechtsonder zie je een Fontein met een Waterspuwer. Uit de mond van de waterstuwer stroomt water de fontein in.

Loop door naar de 2 doodskisten. Bekijk beide kisten en probeer dan of je de kist van Shrowdy kunt openen. Dit lukt Mona niet want Shrowdy's kist zit op slot met een combinatieslot. Pak Mona's kist. Mona wil haar "bed" niet met zich meezeulen dus je krijgt Mona's kist blauw in je inventory.

Barb de IJzen Maagd:

Linksklik op de IJzeren Maagd en gebruik dan het mondicoon om met deze vriendelijke dame te praten. Gebruik alle vragen/gespreksonderwerpen en gebruik de scrolpijl om omlaag te scrollen. Sla weer geen enkele vraag/onderwerp over. Je krijgt gedurende het gesprek ook steeds nieuwe vragen/onderwerpen. 

De IJzeren Maagd verteld dat ze Barb heet.  Barb is een martelwerktuig met ijzeren pinnen in haar binnenste.  Barb is de "Martelkamer Stenograaf", wat wil zeggen dat Barb alles noteert wat de "gasten" van de barones te zeggen hebben, terwijl ze hun martelingen ondergaan.

Barb vertelt dat de Barones altijd iets wilde weten over een "het Boek van Shrowd".  Op een dag folterde de Barones een man uit Cabal, die haar vertelde waar ze een ding kon vinden dat ze nodig had bij het boek.  De Barones ging erachteraan maar ze kwam nooit terug.  Shrowdy dacht dat de Barones in een val gelopen was. Hij zocht haar maandenlang vergeefs. Daarna kwam hij terug naar het kasteel en onthoofde de man uit Cabal.  Toen bleek dat het geen echte man was, maar een golem, gemaakt was van klei.  Barb vertelt ook dat de Cabal een speciale gordel droeg, met een gouden cirkel, waarop een ster stond en in het centrum van de ster was een oog. 

Vraag of Barb de combinatie van het slot op Shrowdy's kist kent via "Do you happen to know the combination to Shrowdy's coffin".  Barb zegt dat het eerste nummer in ieder geval een 0 was. Een blauw wolkje met een 0 komt in je inventory te staan.    Barb heeft vanuit haar positie nooit het hele nummer kunnen zien maar ze geeft het advies om eens te praten met Ozzie, de fontein waterspuwer in de hoek.  Ozzie heeft een beter zicht op de kist en wellicht kent hij de hele code voor het slot.Als je echt alle vragen/gespreksonderwerpen hebt gebruikt (alles is dan grijs) dan sluit je dit gesprek af met "Well. I better be going. It has been very nice talking with you". 

Ozzie de fontein Gargoyle

Rechtsonder zie je de fontein waarin Ozzie, de fontein waterspuwer, zijn water spuugt. Ga tussen de beide doodskisten instaan en praat dan met Ozzie (Bizarre Fountain). Ozzie maakt echter alleen een gorgelend geluid, want het is moeilijk praten als er constant water uit je mond stroomt. Mona zal dus eerst moeten zorgen dat er geen water meer uit Ozzie's mond komt.

Frankie

Bekijk de onderste rode oogjes (Rats) in de nis. Mona loopt naar de nis en begint een gesprek met Frankie, een Italiaanse rat,en zijn partners Joey, Sammy en Dean. Je praat met Frankie. Gebruik weer elke gespreksoptie....sla weer geen enkele gespreksoptie over.

Frankie wil wel een van zijn partners door de waterleiding sturen, in ruil voor iets lekkers.  Frankie heeft ook informatie over het Boek van Shrowd.  Hij zegt dat er informatie te vinden is, in het geheime lab van de barones, achter de bibliotheek.  Als Mona meer wil weten, moet ze eerst de kat Pyewacket, die de keuken bewaakt, "koud maken" en als bewijs de halsband brengen. 

Als je het gesprek met Frankie hebt beëindigt dan open je de inventory. Pak de zakjes Fruit en Noten (Fruits and Nuts) uit de inventory en klik ermee op de Ratten (Use with Rats) om het fruit en noten aan de ratten te geven. Frankie stuurt meteen zijn partner Dean door de waterleiding om de waterleiding dicht te draaien. Dean blijft vastzitten in de leiding, maar gelukkig stopt wel het water in de fontein. Mona heeft niet alle zakjes met fruit en noten aan Frankie gegeven want in je inventory heb je nu nog steeds zakjes fruit en noten.

Ozzie

Spreek dus weer met Ozzie de fontein waterspuwer (Bizarre Fountain). 

Ozzie heeft gezien dat Shrowdy 3 getallen gebruikt voor hij in zijn kist stapt: 3 en 7

In je inventory heb je dan nu een blauw wolkje met de  code: 0-03-07. 

Pak dit wolkje uit je inventory en klik ermee op de doodskist van Shrowdy (Use with Shrowdy's Coffin) en....Mona maakt Shrowdy's kist nu open

Shrowdy's kist

In Shrowdy's kist vindt je een hoofdkussen en foto's van Mona (Pictures of Mona).  Onder het hoofdkussen ligt een Krant, maar die zie je pas als je het hoofdkussen wegschuift.  Bekijk de foto's van Mona en bekijk het Hoofdkussen. Mona wil de foto's niet pakken.  Schuif het Hoofdkussen weg met de handicoon van het actiekruis. Je ziet dan een krant (Draxsylvanian Tribune).  Bekijk de Krant. Pak dan de Krant. Ga, via de rode pijl achter de 2 stoelen, omlaag naar de:

Kerker

Rechts hangt een  brandende toorts en een niet-brandende toorts aan de muur. Ook hangt er een kromme Spike naast de brandende toorts. Aan de achtermuur, links achter de trap, hangen 2 kettingen. Midden in de vloer zit een groot valluik. Aan de rechterkant zit een rond handvat (Pit Handle) aan het valluik. Aan de linkerkant van het valluik zitten 2 scharnieren (Hinge) waarmee het valluik aan de grond vastzit.  Pak die niet-brandende Toorts (Unlit Torch). Je krijgt een blauwomrande toorts  in je inventory. Je weet nooit wanneer je hem nodig hebt. 

  • Bekijk de kettingen, die links achter de trap aan de muur hangen. 

  • Bekijk het Valluik (Pit) en bekijk het ronde handvat (Pit Handle). 

  • Probeer of je het luik kunt openen door met de hand van het actiekruis op het handvat te klikken. 

  • Helaas....Mona krijgt het luik niet open want de scharnieren zijn vastgeroest. Mona moet de scharnieren dus oliën. 

  • Pak dus het flesje Bodyolie (Body Oil) uit je doodskist en klik ermee op één van de 2 Scharnieren (Use with Hinge). 

  • Mona spuit de olie op het rechter scharnier maar jammer genoeg is het flesje dan leeg. 

  • Het nu lege olie flesje gaat terug naar je inventory. 

  • Ga terug naar de Martelkamer, bovenaan de trap

Martelkamer

  • Achter de doodskist van Shrowdy staat dus 2 stoelen. 

  • In de linker stoel zit de Hoofdloze Kleiman. De rechter stoel is een Notenkrakerstoel (Crushing Device). 

  • Loop naar de twee stoelen. 

  • Leg een Fruit en Noten zakje in deze stoel en......Mona activeert de stoel en hierdoor worden de noten geplet. 

  • Er druipt dan Notenolie van de zitting van de stoel. 

  • Pak het Lege Flesje (Empty Bottle) uit je inventory en klik ermee op de zitting van de stoel (Use with Crushing Device) en.....

  • Mona vult het lege flesje met de Notenolie. 

  • Je hebt dan een flesje "All Natural Body Lotion made from Froderick's Fruit and Nuts" in je inventory. 

  • Ga terug naar de:

Kerker:

  • Gebruik het flesje  "All Natural Body Lotion made from Froderick's Fruit and Nuts" op het linker scharnier van het valluik. 

  • Beide scharnieren zijn dan nu los. 

  • Klik weer met de hand op het handvat en.....Het valluik gaat nu open. 

  • Een vreselijke stank komt omhoog uit het gat en het is er stikdonker. 

  • Haal de niet-brandende toorts uit je inventory en klik ermee op de brandende toorts aan de muur om jouw toorts aan te steken. 

  • Pak dan de nu blauwe Brandende Toorts uit je inventory en klik ermee in het vierkante gat en....

Mona pakt nu echt de niet-brandende toorts van de muur en steekt hem aan via de brandende toorts en gooit de brandende toorts omlaag  het gat in en ontdekt dat er halfvergane lijken in het gat liggen, die de barones hier gedumpt heeft. 

Verlaat de kerker en de martelkamer en ga terug naar de entreehal en ga dan naar buiten, naar op de:

 Brug:

Rufus

  • Loop in de entreehal rechts naar buiten, naar de brug. 

  • Haal de blauwomrande knots (Mace) uit je inventaris en klik er mee op één van de voorste drie waterspuwers

Mona vliegt weg om de echte knots op te halen uit de martelkamer te halen en ze gebruikt hem daarna op de waterspuwers om ze te dwingen de sleutel te geven. Rufus, de voorste waterspuwer, weet de knots echter te ontwijken en de knots wordt ingeslikt door het Lake Monster. 

  • De eerste 2 waterspuwers heeft Mona dus vernietigt, maar Rufus staat nog fier overeind. Praat met Rufus.  

  • Rufus werd ooit door de barones gemaakt om haar gezelschap te houden. 

  • In zijn vrije tijd mocht Rufus de bibliotheek bezoeken, waar hij zichzelf onderwees en beschaving bijbracht. 

  • Toen Shrowdy was geboren, werd Rufus nog even het speelkameraadje van Shrowdy. 

  • Nadat Shrowdy over hem klaagde bij de barones, werd Rufus voorgoed verbannen naar de brug, waar hij de sleutel in zijn mond moest houden. 

  • Rufus wil de sleutel alleen afgeven als Mona hem verlost van de raaf Edgar, die hem steeds vol zit te schijten met vogelpoep. 

  • En Rufus houdt er helemaal niet van om vies en vuil en ongewassen zijn.

Raaf Edgar 

Loop door naar rechts, naar de nog steeds afgesloten boothuis deur. Aan de stenen deurpost hangen 2 vuurpotten. Boven de linker vuurpot zie je nog net de onderkant van een torentje (Turret Bottom). Dat torentje is de verblijfplaats van Edgar de raaf. 

Klik op de onderkant van dat torentje en kies dan in het actiekruis de vliegoptie. Mona verandert in een vleermuis en samen met Froderick vliegt ze omhoog naar het torentje Op het torentje is raaf Edgar bezig de was te doen. Rechts van Mona staat een standbeeld van een meisje (Angelic statue) op de dakrand te wiebelen.

Probeer het standbeeld naar beneden te duwen, in de hoop er Rufus de waterspuwer mee te verpletteren. Helaas is Mona niet sterk genoeg om het standbeeld van het dak te duwen. Pak het blauwomrande Roestige Zwaard uit je inventory en klik ermee op het standbeeld. 

Mona gaat nu het zwaard ophalen uit de entree en ze probeert hiermee het standbeeld naar beneden te werken. Froderick waarschuwt Mona echter dat Rufus niet precies onder het standbeeld staat, dus heeft het geen zin om het standbeeld nu naar beneden te gooien. Eerst moet Rufus op de juiste plek staan.

Mona stopt dus haar poging om het standbeeld omlaag te krijgen maar het Roestige Zwaard laat ze in het standbeeld gestoken zitten. Praat nu met Edgar. 

  • Edgar vindt dat de Rufus niet moet klagen. 

  • Edgar heeft in de winter altijd last van een verstopping, door gebrek aan rottend vlees. 

  • Dus zo vaak laat Edgar nou ook weer niks op de waterspuwers vallen. 

  • Hela...Je weet waar je rottend vlees kunt vinden. 

  • Edgar voelt zich hier in de toren een beetje eenzaam en afgesloten van het leven in de rest van de wereld. 

Als je het gesprek weer helemaal hebt gevolgd en weer hebt beëindigd dan pak je de Krant (The Draxsylvania Tribune) uit je doodskist en klik je ermee op Edgar om hem de krant te geven. In ruil voor de krant  krijgt Mona een Wasknijper (Clothespin), die Edgar nu even niet nodig heeft. Vlieg terug naar beneden via de rode omlaagpijl. Mona verandert zichzelf weer in het vleermuisje en vliegt terug omlaag naar de brug. Ga terug naar de Entreehal en dan naar de Martelkamer en dan naar de:

Kerker:

Terug in de kerker linksklik je in het vierkante valluikgat. Kies in het actiekruis dan weer de vliegoptie maar......Mona wil niet zelf in het gat vliegen om rottend vlees uit het gat te halen. Open je inventory en  haal Froderick eruit en klik dan met Froderick in het gat. Froderick weigert echter ook om het gat te vliegen. Froderick heeft opzich niets tegen rottend vlees heeft, maar ook hij kan er de stank niet van verdragen.  Open weer je inventory. Combineer in inventory de Wasknijper met Froderick symbool. Dus pak in inventory de Wasknijper op en klik dan de wasknijper op Froderick. Je hebt dan een blauwomrande Froderick-met-wasknijper

Open weer je inventory en pak er nu de blauwomrande Froderick (Froderick with Nose Pin) uit en stuur hem het gat in. Froderick komt terug met een stuk rottent vlees. In je inventory heb je dan een blauw bot met vlees (Corpse Jerky). Ga terug, via de Martelkamer en de Entreehal, naar de Brug. Loop op de brug weer helemaal naar rechts. Je krijgt nu de rode Omhoogpijl op de onderkant van het torentje. Dus rechtsklik de rode omhoogpijl en Mona en Froderick vliegen weer naar boven, naar Edgar.

Edgar:

  • Pak het blauwomrande bot (Corpse Jerky) uit je inventory en klik ermee op Edgar en...... 

Froderick gaat het bot nu echt ophalen en geeft het aan Edgar, die even later moet doen, wat een vogel nu eenmaal doet. Beneden op de brug ziet Rufus het aankomen en springt opzij. 

  • Rufus staat dus nu recht onder het standbeeld, dus nu kan Mona het standbeeld naar beneden gooien. 

  • Het zwaard steekt nog onderaan in het standbeeld. 

  • Linksklik dus op het Zwaard en kies in het actiekruis de Handoptie en.....Rufus valt in stukken. 

  • Rechtsklik weer de rode omlaagpijl om weer terug naar beneden te vliegen. 

Brug

Van Rufus is nu alleen zijn hoofd over. Praat met het Rufus Hoofd (Rufus's Head). Je krijgt nu geen gespreksopties maar Mona en Froderick gaan Rufus nu staan beledigen en bedreigen. Dit is teveel voor de arme Rufus en hij spuugt dan de Sleutel uit. Vanzelf raapt Mona dan de Sleutel op. In je inventory heb je dan de Sleutel voor de Brug Deur (Key to Bridge Door). Loop weer naar rechts, naar de deur. Pak de Brug Deur Sleutel uit je inventory en klik er mee op de deur (Use with Metal Door) en de deur gaat nu eindelijk open

Mona gaat de toren in en ziet de boot aan de oever liggen. Jammer genoeg zijn de roeispanen verdwenen. Dan verschijnt plotseling de geest van Shrowdy. Omdat hij met zwarte magie gemaakt is, is hij alleen zijn vampierlichaam kwijt. Shrowdy wil Mona niet uit het kasteel laten vertrekken. 

Shrowdy maakt van de roeispanen een kruis en blijft boven de boot hangen. Mona kan, omdat ze een vampier is, het kruis niet aanraken en vleermuis Froderick is te zwak. Ze zullen op zoek moeten gaan naar iemand anders, die dit probleem kan oplossen.

Deel 2: Boek van Shrowds   

Eetzaal

Ga vanaf de boot de lange houten trap op en je arriveert in een grote eetzaal. Vanuit de eetzaal kun je naar 4 andere locatie. Links is de uitgang naar het Boothuis. Achter de eettafel is een balkon. Op het balkon staat het kerkorgel. Via de deuropening onder het balkon kom je buiten op de Brug. Rechts naast het balkon is de trap naar de Bibliotheek. Rechts van de trap is de doorgang naar de Keuken is de doorgang naar de keuken. 

  • Op de grote eettafel staan een bord, een suikerpot (Sugar Bowl) en een kopje met een rietje (Sippy Cup). 

  • Rechts naast het bord ligt een mes (Knife). 

  • Klik op het Kopje (Sippy Cup) om het te pakken. 

  • Mona heeft het kopje niet nodig maar ze pakt wel het rietje (Straw) uit het kopje. 

  • Pak het Mes, dat rechts naast het bord ligt. 

  • Ga naar de:

Keuken:

Bekijk alles wat je kunt bekijken met het oog van het actiekruis. Op een plankje, in de nis links van de deuropening, vind je een blikje Kattenvoer (Can of Cat Food). Pak het blikje Kattenvoer. Pak het blikje gelijk weer uit je inventory en klik ermee op de Demon-blikopener (Demonic Can opener), die op tafel staat. Mona gooit automatisch het blikje leeg in het voerbakje, dat links naast de tafel op de vloer staat.  Kat Pyewacket komt nu aanlopen, maar wil dit voer niet eten. 

Plaats je cursor weer op de bovenste plank van de nis waar je het blikje kattenvoer hebt gepakt. Het linker blikje is nu een hotspot en dat linker blikje is een blikje kattenvoer voor Siamezen (Siamese Cat Food). Grijp nu dit blikje en maak het weer open met de Demon-blikopener. Mona giet het voer weer vanzelf in het etensbakje. Ditmaal eet de kat het voer wel. Praat nu met de kat.

  • Dit is dus de kat Pyewacket, waar rat Frankie over heeft vertelt.

  • Pyewacket  was vroeger de heksenkat van de barones. 

  • Pyewacket taak was het om twee heel speciale boeken in de bibliotheek te bewaken.

  • Pyewacket had toen ook enige beperkte magische kracht. 

  • Tegenwoordig houd Pyewacket zich voornamelijk bezig met het jagen op de ratten, die hij ook opeet. 

Pyewacket draagt een halsband om zijn nek. Terwijl Pyewacket staat te vreten pak je het Mes uit de inventory en dan klik je met het Mes op Pyewacket (Use with Pyewacket) om de halsband (Collar) los te snijden. Loop terug naar de eetzaal en ga dan door de deur, onder het balkon met het orgel, en je komt uit op de brug. Terug op de brug ga je weer, via de Entrehal, naar de:

Martelkamer

  • Haal de kattenhalsband (Colar) uit je inventory en klik ermee op de rattenoogjes in de nis. 

  • Frankie neemt de halsband aan en komt zijn deel van de afspraak na. 

  • Frankie geeft Mona  de 2 titels van boeken die ze in de bibliotheek uit de kast moet trekken en weer terugzetten, om toegang te krijgen tot het geheime laboratorium van de barones. 

  • De blauwomrande boektitels (Secret Book Titles) gaan in je inventaris.

Ga terug naar de Entreehal en dan naar de Brug. Loop weer over de brug naar rechts en via de geopende metalen deur weer de eetzaal in. Ga in de eetzaal nu, via de trap, omhoog naar de:

Bibliotheek:

  • Er staat een leestafel, een bureau en 2 boekenkasten in de bibliotheek. 

  • Op de leestafel liggen een kleurboek (Coloring Book) en wat kleurkrijtjes (Crayon). 

  • Bekijk het kleurboek, waarin Shrowdy een watersalamander getekend heeft. 

  • Ga weer uit het kleurboek via 1 van de 2 rode pijlen. 

  • Pak een kleurkrijtje

Loop naar de rechter boekenkast. Pak dan de 2 blauwe Boeken (Secret Book Titles) uit je inventory en klik ermee op de rechter boekenkast en Mona zoekt deze 2 boeken in de boekenkast maar ze vindt ze niet. De smerige ratten hebben gelogen....Frankie heeft Mona de verkeerde boektitels gegeven. 

Op het bureau van de Barones ligt een Kleverig geel Notitieblokje (Sticky Note) en het Dagboek van de Barones ( Baroness's Journal).  Bekijk het Dagboek met het oog in het actiekruis. Mona kan het dagboek echter niet openen om het te kunnen lezen. Froderick zegt dat er "Bezoek Von Kiefer, een puntje en dan com" op staat, iets wat Mona zeer vreemd vindt

NB: Je kunt het dagboek alleen via het internet lezen. Maak verbinding met internet en klik dan op deze link www.vonkiefer.com  en je kunt dan on-line het dagboek lezen. Via de pijlen, rechtsboven, blader je dan naar de volgende pagina's.

Links naast het dagboek ligt dus een klein geel notitieblokje (Sticky Note). Bekijk het Notitieblokje. Het gele blokje komt groot in je scherm te staan. Je kunt nog vaag de doordruk zien van wat de barones op het vorige blaadje geschreven heeft. Blijf in dit close-up scherm maar open je Inventory. Pak het Kleurkrijtje (Crayon) uit je inventory en klik ermee op het blaadje en.....Mona krast met het kleurkrijtje over het blaadje en de doordruk is dan leesbaar. 

Lees de tekst via het oog in je actiekruis. De Barones heeft  de titels van 4 boeken genoteerd: "A Teen Campers Guide to Crystal Lake", "Draxsylvania on 2 pints a day" "The Dark Night Returns" en "Sharpening your Fangs: A Parent's Guide to Raising the Perfect Vampire". Zoom uit via de 1 van de rode pijlen

Linksklik nu op één van de boekplanken in de rechter boekenkast en kies dan in het actiekruis het Oog. In je scherm krijg je dan één van de planken met boeken. Via de rode pijl, rechts, zoom je uit de kast en via de groene omlaagpijl en de groene omhoogpijl ga je omhoog of omlaag naar de andere planken van de boekenkast. 

  • Er zijn 5 planken met boeken die je kunt bekijken. 

  • Klik op elk boek en Mona noemt dan de titel van het boek.   

  • Je ziet dat er op de ruggen van de boeken ook symbooltjes staan

  • Op één van de planken staat kat Pyewacket tussen de boeken. 

NB.: In de boekenkast staat o.a ook het boek "The Abbey". The Abbey is de titel van een Adventure Game dat, evenals A Vampyre Story, is uitgebracht door Crimson Cow. The Abbey is ook bekend onder de naam "Murder in the Abbey".

  • Als je alle boeken op alle planken bekeken hebt dan zoom je uit via de rode pijl. 

  • Mona heeft geen idee wat ze verder met de boeken moet doen. 

  • Misschien is het verstandig om nog eens met kat Pyewacket te gaan praten. 

  • Loop dus terug naar links en ga terug naar de eetzaal en dan terug naar de:

Keuken

Kat Pyewacket is nog aan het smullen. Praat weer met  Pyewacket en vraag  het beest nu: "We found the titles of the secret library books. Can you tell us more about them?" Pyewacket is echter te moe om je vraag te beantwoorden. De ratten proberen altijd de keuken in te sluipen als ze slaapt en ze wordt nooit snel genoeg wakker om ze te pakken. Dus probeert ze nu wakker te blijven.  Sluit het gesprek af en ga terug naar de eetkamer, de brug, entreehal en dan naar de

Martelkamer

Praat weer met de ratten in de nis en zeg: "We were thinking we might be able to leave some food out for you. What time do you think you're going to go up to raid the kitchen?". Frankie wil weten waarom Mona de tijd wil weten waarop hij en zijn makkers de keuken gaan plunderen. Froderick zegt dan dat ze het voedsel vanwege de kakkerlakken niet te lang in de keuken willen laten liggen. Frankie zegt dan dat hij en zijn makkers zo rond 3 uur 's nachts naar de keuken willen gaan. Neem afscheid en ga terug naar de:

Keuken

Ga terug naar de keuken en praat weer met kat Pyewacket en zeg: "Hey, we found out what time the rats are going to raid the kitches. It's 3 A.M". Pyewacket is verrukt over deze informatie, want nu krijgt ie kans  om tot die tijd te slapen. Als dank geeft Pyewacket Mona de tip om de beide geheime boeken in de bibliotheek van plaats te verwisselen. Je hebt dan nu de blauwomrande verwisselde boeken (Secret Book Titles) in je inventory. 

Neem afscheid van Pyewacket en ga terug naar de:

Bibliotheek

  • Loop weer naar de rechter boekenkast. 

  • Pak de blauwomrande verwisselde boeken (Secret Book Titles) uit je inventory en klik er weer mee op de rechter boekenkast en........ 

  • Ditmaal lukt de truc en de linker boekenkast schuift open en onthult een geheime gang. 

Ga door de geheime gang en je beland in het: 

Laboratorium

Mona is beland in een grote grot en ze staat op de rechter hangbrug. Er volgt even een babbel tussen Mona en Froderick. Midden in de grot "zweeft' een eiland. Boven het eiland hangt een Demon die de bodem van de grot vult met hete groene snot.  Als Mona en Frodi zijn uitgepraat dan klik je de rode pijl op het "eiland" om Mona er naar toe te laten lopen.  Dit is het eigenlijke laboratorium. 

Bekijk alles op de buitenring. Rechts achter de straal snot staat het Schoolbord (Chalkboard) met recept. Links achter de straal snot vindt je een Magische Orb (Magical Orb), de Koelkast (Refrigerator) en een Bunsenbrander (Bunsen Burner). Links van de koelkast is de Drankjestafel (Potion Table) waar 3 kleine bruine flesjes op staan. Voor de straal snot staat het Demonische Combinatie Slot (Demonic Combination Lock.)  Bekijk ook de straal Snot want er staat een Magisch Item (Mysterious Item) in. Bekijk al deze dingen met het oog van het actiekruis.

  • Op het schoolbord staat een recept geschreven. 

  • Bekijk het recept in close-up en klik er dan op met het oog van het actiekruis zodat Mona het recept opleest. 

  • De Magische Orb schijnt, volgens Froderick, het powercentrum van het lab te zijn. 

  • De koelkast zit dichtgevroren en krijgt Mona niet open. 

  • Als je de Bunsenbrander bekijkt dan zie je het ding in close-up. 

  • De 3 flesjes, op de Drankjestafel, zijn leeg. Op elk flesje staat een kaartsymbool. 

  • Bekijk elk van de 3 flesjes. 

  • Van links naar rechts zijn dit de Harten Beker (Hart Beaker), Ruiten Beker (Diamond Beaker) en de Klaveren Beker (Clover Beaker). 

  • Bekijk deze 3 flesjes nu alleen maar dus pak ze niet.  

  • Froderick denkt dat ze een plug in de neus van de demon moeten stoppen om het Magische Voorwerp uit de straal snot te kunnen pakken. Als je goed naar de straal snot kijkt dan zie er allemaal gezichten in.

Het Magische Combinatieslot zie je weer in close-up als je er met het oog in het actiekruis op klikt. Je ziet dat het slot bestaat uit 4 ringen, waar symbooltjes op staan. In het midden is een cirkel met gekleurde steentjes. Je kunt de ringen draaien, met de rode pijl die je op elk van de 4 ringen krijgt. Je hebt al deze symbolen ook gezien op de boeken, in de rechter boekenkast in de bibliotheek. Doe nu niets met het slot. Ga uit de close-up via één van de rode pijlen aan de randen van het scherm en ga dan terug naar de bibliotheek, via 2 keer de rode pijl aan de rechter rand van het scherm

Bibliotheek:

In de rechter boekenkast moet je nu de 4 boeken zoeken, en bekijken, die de barones op het gele briefje noteerde. Dus linksklik weer op de bovenste plank van de rechterboekenkast en kies dan in het actiekruis weer het Oog. Via de rode omlaagpijl ga je dus omlaag naar de volgende plank. Zoek de volgende 4 boeken op en noteer dan het symbool dat op de rug van het boek staat.

  • Bovenste Plank = "A Teen Campers Guide to Crystal Lake Basin" Dit boek heeft een groene ruitvorm op de rug van het boek. 

  • 2e plank = "Draxsylvania on 2 pints a day". Dit boek heeft een spiraalvorm op de rug.

  • 4e plank = "The Dark Night Returns". dit boek heeft  een gekantelde maan met stersymbool op de rug 

  • Onderste plank = "Sharpening your Fangs: A Parent's Guide to Raising the Perfect Vampire". Dit boek heeft een Z-vorm op de rug.

  • Als je deze 4 boeken gevonden hebt en hebt genoteerd welk symbool ze hebben, en in welke volgorde ze op welke plank staan, dan zoom je uit en ga je terug naar het:

Laboratorium 

  • Zoom weer in op het Demonische Combinatieslot. 

  • Het slot bestaat uit 4 ringen. 

  • Noem de 4 ringen, van binnen naar buiten, A, B, C, D. In elke ring zie je symbolen. 

  • In elke ring is 1 van de symbolen het symbool van 1 van de 4 boeken die je in de rechter boekenkast hebt opgezocht. 

  • Het slot wordt vastgehouden door een Demon die zijn tong uit zijn bek heeft hangen. 

  • Het is nu de bedoeling dat je elke ring gaat draaien zodat het symbool van het boek recht onder de tong komt te staan. 

  • In Ring A is dat de groene Ruit. In ring B is dat de Z. In Ring C is dat de gekantelde Maan. In ring D is dat de Spiraal. 

  • Maar je moet dit ook in de juiste volgorde doen. 

  • Op elk van de 4 ringen krijg je de RODE PIJL, als je de cursor recht onder de TONG op de ring plaats. 

  • Je draait een ring dus door met de rode pijl te klikken.

Ok.....hier is de oplossing

  • Stap 1: Plaats de rode pijl midden op Ring A en klik dan net zo vaak als nodig is om de groene Ruit onder de Tong te klikken.

  • Stap 2: Plaats de rode pijl op Ring D onder de tong. Klik dan net zo vaak als nodig is om de Spiraal onder de Tong te klikken.

  • Stap 3: Plaats de rode pijl op Ring C onder de tong. Klik dan net zo vaak als nodig is om de Gekantelde Maan onder de Tong te klikken

  • Stap 4: Plaats de rode pijl op Ring B onder de tong. Klik dan net zo vaak als nodig is om de Z onder de Tong te klikken

Je hoort "KLIK" en zoomt vanzelf uit en....De straal snot is verdwenen en vanzelf pakt Mona dan het Magische Object van het zuiltje. Het is het "Boek van Shrowds", het geheime boek van de Barones. Het boek komt groot in je scherm te staan. Linksklik op het boek en kies dan in het actiekruis de Hand om het boek te openen. 

Er gaat maar 1 flap van het boek open. Blijf nu, met de rode stercursor, klikken totdat Mona een flap heeft geopend waarop de gebruiksaanwijzing staat om een Golem te maken. Lees de tekst op de flap zodat Mona de tekst hardop voorleest. 

Je kunt ook nog op het poppetje, de Golem, klikken om deze te laten bewegen. Mona leest op wat er nodig is om een Golem te maken en dat is:

  • Belladonna

  • Beendermeel van een vermoorde maagd

  • De adem van een waterspuwer (Gargoyle) 

  • Het oog van een salamander.

  • Meng alles in een kristallen fles en spray het dan op een mensvorm, gemaakt van aarde of steen.

Deel 3: Maak een Golem: 

A: De ingrediënten voor een Golem 

1: Belladonna

Laboratorium:

Herinner je dat je Belladonna bloembollen hebt gezien in de bloembak op Mona's balkon? Die plantjes moet alleen nog groeien. Omdat de Demon, die boven het eiland hangt, nu geen snot meer uitbraakt, kan je nu ook de koelkast openen. Linksklik dus op de koelkast en maak het ding dan open middels de Hand in het actiekruis. De koelkast staat vol met flesjes en andere dingen. Plaats je cursor op de items die in de koelkast staan. Je leest dan de naam van het flesje/item. Bekijk alles met het oog van het actiekruis en hoor Mona's en Froderick's commentaar.

  • Van links naar rechts staat er in de koelkast de volgende spullen: 

  • "Can of Diet Cherries Gone Wild", 

  • "Can of Blueberry Sucker Punch", 

  • "Can of Yellow D'Mellow", 

  • "Schotchman's Miraculous Growth Fertilizer" en "Dry Ice". 

  • Pak uit al deze items uit de koelkast. 

Het Droge IJs (Dry Ice) en het Plantengroeimiddel (Schotchman's Miraculous Growth Fertilizer) pakt Mona nog niet echt maar krijg je als blauwe items in je inventory. In je inventory heb je dan 3 blikjes fris in de kleuren Geel, Blauw en Rood en het blauwe Droge IJs en het blauwe Plantengroeimiddel.

Ga terug naar de bibliotheek en dan naar de eetzaal. In de eetzaal neem je weer de uitgang, onder het orgel balkon, naar de brug. Dan naar de Entreehal en dan naar de slaapkamer van Mona.

Mona's slaapkamer:

  • Ga weer naar het balkon. 

  • Pak het blauwe Plantengroeimiddel (Schotchman's Miraculous Growth Fertilizer) uit je inventory en klik ermee op de plantenbak, die rechts aan het balkon hangt.

Mona vliegt terug naar het laboratorium en ze pakt nu echt het flesje Plantengroeimiddel uit de koelkast. Ze vliegt met het flesje terug naar het balkon en giet het flesje leeg in de plantenbak. Onmiddellijk komen de bloembollen uit.

  • In de plantenbak zijn de bollen nu uitgegroeid tot Belladonna bloemen. 

  • Pak een Belladonna Bloem uit de plantenbak. Je hebt je eerste ingrediënt te pakken.

2: De Adem van Rufus de Waterspuwer:

Brug:

Zoals je in de aanwijzingen in het "Shrowdy Book" hebt gelezen, moet je drankje in een kristallen flesje gemengd en dan gesprayd worden. In je inventory heb je intussen een sprayflesje, namelijk het parfumflesje. Je zou de adem van een waterspuwer (Gargoyle) in dat flesje kunnen opvangen, tenminste...als Rufus wil meewerken.

Verlaat het balkon en Mona's slaapkamer en ga naar de Brug, waar het hoofd van waterspuwer Rufus nog steeds ligt. Loop door naar het hoofd van Rufus. Linksklik op het Rufus hoofd en gebruik dan de Hand om te proberen de bek van Rufus open te breken. Praten doet Rufus niet meer, maar bijten des te meer als Mona probeert zijn mond open te trekken.  Haal het flesje Parfum (Perfume) uit je inventory en klik ermee op de Lake Monster klikplek, links onder de brug (Use with Lake Monster) en....

Mona giet het flesje leeg over Inky het Lake Monster. Het sprayflesje is dan nu leeg. Pak het het, nu lege, Parfum Sprayflesje (Empty Crystal Perfume Vial) uit je inventory en klik er mee op het hoofd van Rufus (Use with Rufus's Head). Rufus weigert echter in het flesje te ademen. Pak de wasknijper uit je inventory en klik ermee op Rufus om de wasknijper op zijn neus te zetten. Pak dan het Lege Parfumflesje (Empty Crystal Perfume Vial) weer uit je inventory en klik er weer mee op Rufus en....

  • Je komt in de close-up van Rufus die nu zijn adem probeert in te houden. 

  • Rufus kan steeds maar een paar seconden zijn adem inhouden maar dan moet hij uitblazen. 

  • Je ziet dan een wolkje adem uit zijn mond komen. Dat wolkje moet je opvangen met het flesje.

  • Zodra je ziet dat Rufus naar adem begint te snakken klik je met je rode stercursor op hem om zijn ademwolkje op te vangen in het flesje. 

Je moet dus tellen hoeveel seconden Rufus zijn adem inhoudt en dan vlak voordat Rufus moet uitademen op hem klikken om zijn wolkje adem op te vangen. Klik je te vroeg of te laat dan komt het wolkje adem niet in het flesje en zul je dit net zo lang moeten blijven proberen totdat het je gelukt is. Is het gelukt om een wolkje adem op te vangen dan zegt Mona  "YES" en dan gaat ze rechtop staan en ben je vanzelf uit de close-up. In je inventory heb je dan het gevulde parfum sprayflesje (Crystal Vail with Some Ingredients)

Een tip om deze puzzel op te lossen:

  • Rufus hapt steeds eerst adem en dan houd hij een aantal seconden stijf zijn mond dicht. 

  • Na een paar seconden komt Rufus echter in ademsnood en moet hij uitademen om weer opnieuw te kunnen inadem

  • Als Rufus uitademt dan komt er een wolkje adem uit zijn bek en dat wolkje moet je opvangen in het flesje door dan snel op Rufus te klikken. 

  • Probeer te tellen hoeveel seconden Rufus zijn adem kan inhouden voordat hij zijn mond weer open moet doen 

  • Klik dan, vlak voordat het wolkje uit zijn mond komt, op Rufus

NB: dit is de eerste beetje moeilijk puzzel in deze game. Het is mij helaas niet mogelijk om Save Games voor deze game aan te bieden. Ik ben er niet achter gekomen hoe en waar de game de Save Games opslaat en bovendien.....het zijn te grote bestanden. 

3: Het Oog van een salamander

Bibliotheek

Ga, als je de adem van Rufus hebt opgevangen, naar de bibliotheek. Op de leestafel ligt het kleurboek van Shrowdy. Bekijk het kleurenboek weer van dichtbij, dus linksklik en kies dan in het actiekruis het Oog. Shrowdy heeft een salamander getekend. De magie zit in het oog, schreef de barones. Blijf in het close-up scherm en open je inventory. Pak je Mes (Knife) uit je inventory en klik dan met het mes op de Salamander om het getekende oog van de salamander (Paper Eye of Newt) uit de pagina te snijden. 

Ga uit de Close-up. Nu heb je alleen nog het Maagdelijk Beendermerg nodig.

4: Maagdelijk beendermeel   

  • Ga in de bibliotheek weer door de geheime gang naar het Laboratorium. 

  • Loop door tot op het eiland en loop dan zover mogelijk door naar links, tot de linker hangbrug. 

  • Je krijgt dan aan de linker rand van het scherm de rode pijl. 

  • Rechtsklik deze rode pijl en Mona beland op de linker hangbrug. 

  • Rechtsklik dan de rode pijl in de rode tunnel ingang, links, en Mona beland in de:

Privé kerker van de Barones:

Mona staat voor een kloof. Aan de overkant hangt een skelet (Skeleton) in boeien. Rechts van het skelet zijn 3 ramen. In het midden van de kloof zie je twee vuurvaste houten zuilen (Wooden Columms) met een platform (Walkway) bovenop. Onderaan de 2 zuilen zit een Sokkel (Columm Supports). Achter Mona zie je, in de rood verlichte tunnel, een Briefje (Note) aan de muur hangen en een Hendel. 

  • Lees het Briefje via het Oog in je actiekruis. 

  • Mona leest dat het skelet aan de overkant van een Ierse non is en dat haar maagdelijkheid was gecontroleerd. De barones had bloed van een maagd nodig. 

  • Links naast het briefje zit de Hendel die ervoor zou moeten zorgen dat het platform zakt, zodat je naar de overkant kunt. 

  • Linksklik op de hendel en kies dan de Hand om de hendel omlaag te trekken. Helaas.....Het platform zakt niet, de boel zit vast.

Linkslik op het skelet en kies dan de vliegoptie en Mona vliegt naar het skelet om er een paar botten van te pakken. Helaas lukt dit niet want de botten van het skelet zijn te broos. Mona en Froderick keren dus zonder botten terug. Bekijk de ramen. Volgens Froderick zitten de ramen op het oosten. Ga terug naar het laboratorium via de rode pijl en dan de rode pijl op het eiland.

Laboratorium:

Lees weer het recept dat op het schoolbord staat geschreven. Dus linksklik op het schoolbord en kies dan het Oog om in de close-up te komen. Klik dan weer op de tekst  en kies weer het oog zodat Mona het recept nog een keer opleest. Het is een recept voor een zuur dat organisch materiaal aantast. Misschien kun je hiermee die houten zuilen naar beneden krijgen. Je hebt nodig:

  • 3 bekers en wel de volgende: Paars Hart, Oranje Ruit, Groene Klaver. 

  • 1/3 demonsnot, 1/3 kleurdrankje, 1/3 kleurdrankje. 

  • Koel de eerste, warm de tweede en koel de laatste.

  • Zoek roze tint.

  • Verhit het geheel tot koken in een keramische kom tot het gloeiend rood is.

  • Gebruik demonische hitte.

Ga uit de close-up van het schoolbord. Loop naar links, naar de tafel waar drie flesjes staan (Potion Table). Zoom weer in op de 3 Flesjes en pak ze nu alle drie op. Je krijgt 3 blauwe flesjes in je inventory Op de flesjes zie je dus een hartje, een klavertje en een ruit.  

Achter de flesjes staat een Demonsnot Tapkraan (Demon Spout). Je moet de 3 flesjes gaan vullen.Pak het blauwe Hart Flesje uit je inventory en klik ermee op de Demonsnot Tapkraan (Use with Demon Spout) en Mona vult het hart flesje voor 1/3 met Demonensnot.

  • Je hebt in inventory 3 frisdrankblikjes, een blauwe, een groene en een gele. Je hebt echter paars nodig. 

  • Om paars te krijgen moet je rood en blauw met elkaar mengen. 

  • Je kunt de drankjes echter niet zomaar met elkaar mengen want dan zullen ze verdampen. 

  • Het rode blikje is een dieetdrankje, dus een drankje zonder suiker. Ga terug naar de:

Eetzaal:

Op de grote eettafel staat een Suikerpot (Sugar Bowl). Pak het rode Blikje "Can of Diet Cherries Gone Wild" uit je inventory en klik ermee op de suikerpot. Mona doet een schepje suiker in het rode blikje om het zoeter te maken. Ga terug naar de bibliotheek en dan weer via de geheime gang naar het:

Laboratorium: 

Maak de drankjes

Paars drankje

  • Zoom weer in op de 3 flesjes die op de flesjestafel staan. 

  • Pak het Rode Blikje uit je inventory en klik ermee op het, echte, Hart Flesje om de zoete drank uit het rode blikje aan het snot toe te voegen. 

  • Pak dan het Blauwe Blikje "Can of Blueberry Sucker Punch" uit je inventory en klik dit ook op het, echte, Hart Flesje. 

  • Het Hart op het flesje wordt nu paars. 

  • Ook het blauwe hart flesje in je inventory heeft nu een paars hart.

Rood drankje

  • Pak het blauwe Ruit Flesje (Diamond Beaker) uit je inventory en klik ermee op de Demonsnot Tapkraan om ook dit flesje voor 1/3 te vullen met snot. 

  • Pak weer het Rode Blikje uit je inventory en klik er mee op het, echte, Ruit Flesje. 

  • Pak het Gele Blikje uit je inventory en klik er mee op, echte, het Ruit Flesje en...

  • De ruit op het echte flesje  en op het blauwe flesje is nu oranje.

  • Groen drankje

    Pak het Blauwe Klaver Flesje uit je inventory en klik ermee op de Demonensnot Tapkraan. 

  • Pak het Blauwe Flesje uit je inventory en klik ermee op het, echte, Klaver Flesje. 

  • Pak dan het Gele Blikje uit je inventory en klik er mee op het, echte, Klaver Flesje. 

  • De Klaver op het echte flesje en op het blauwe flesje is nu groen.

Roze drankje

Nu heb je nog een roze drankje nodig. Zoom uit de flesjestafel en zoom nu in op de Bunsenbrander, die bovenop de koelkast staat. Volgens het recept is de volgorde:  Warm, Koel en Warm. Hiermee wordt de volgorde bedoeld, waarin je de drankjes in het keteltje moet gieten. Paars en groen zijn koele kleuren, oranje is een warme kleur.
Op de brander staat de ketel (Cauldron's Content). Onderaan de brander zit de vleugelmoer (Control Valve) om de brander aan te steken. 

  • Pak uit je inventory nu het Paarse Hart Flesje en giet het leeg in de Ketel van de brander. 

  • Pak dan het Oranje Ruit Flesje uit je inventory en giet dit leeg in de Ketel van de brander. 

  • Pak dan het Groene Klaver Flesje uit je inventory en giet dit leeg in de Ketel van de brander. 

  • "It Worked, It Worked" roept Mona uit. 

  • Je krijgt de Ketel met roze drank (Cauldron with Ingrediënts) en het blauwe, nu lege, Klaver Flesje in je inventory. 

Volgens het recept moet je het mengsel nu gloeiend heet verwarmen met demonische hitte. Je kunt de bunsenbrander aanmaken, maar het vlammetje stelt niks voor. Dat is niet heet genoeg. Zoom uit de bunsenbrander en zoom weer in op de tafel waar de drie flesjes op staan. Pak de blauwe Klaver Flesje uit je inventory en klik ermee op de Demonsnot Tapkraan, om het, echte klaver flesje weer met 1/3 snot te vullen. Zoom uit de flesjestafel en ga terug naar de bibliotheek en dan naar de eetzaal en dan naar de:

Keuken: 

Organische Zuur:

De kat zit nog steeds te vreten. Links is de grote oven. Bovenop de oven staat een Stookketel (Cauldron). Onder de stookketel zie je 2 roosters. Het rechter rooster is het Warme Fornuis rooster (Warm Furnace). 

Pak het Keteltje met de roze drank (Cauldron with Ingrediënts) uit je inventory en plaats het keteltje op het rechter rooster (Use with Warm Furnace). Het fornuis is echter niet heet genoeg. Pak het blauwe Klaver Flesje, waar het snot dus in zit, uit je inventory en klik ermee op hetzelfde rooster (Use with Warm Furnace) en.....Mona loopt naar rechts en smijt het flesje via de rechter poort de oven in. Het keteltje wordt nu goed verhit en vanzelf stopt Mona het ketel met Zuur (Acid) in je inventory. Nu het beenmerg van het skelet ophalen. Dus verlaat de keuken en ga, via de geheime gang in de bibliotheek, terug naar het laboratorium en dan door naar de:

Privé Kerker van de Barones:

Pak het Zuur (Acid) uit je inventory en klik ermee op één van de 2 houten Zuilen (Wooden Columns) en.....Mona vliegt naar de 2 zuilen toe en giet het zuur in de beide sokkels. De 2 zuilen verdwijnen en het platform komt nar benden. Ook het skelet valt omlaag.  Linksklik op het skelet en gebruik dan de Hand in het actiekruis om een paar botten van het skelet te pakken, maar.... De geest van de Ierse Shannon verschijnt en Mona schrikt zich een hoedje en deinst achteruit. Praat met de geest en sla geen enkele gespreksoptie over.

  • Shannon wil haar botten bewaken, tot de botten in gezegende grond begraven kunnen worden. 

  • Mona mag dus geen botten van Shannon pakken. 

  • Shannon wacht tot de zon opkomt, want dan zal haar geliefde William komen om haar te redden. 

  • Pas dan zal Mona een paar botten van het skelet kunnen pakken, maar zo lang kan Mona natuurlijk niet wachten.

Mona moet dus op de een of andere manier er voor zorgen dat de zonsopgang eerder gebeurt dan gebruikelijk is. Ze moet Shannon dus misleiden. Verlaat de kerker door 1 scherm naar rechts te gaan. Mona staat dan weer voor de linker hangbrug in de ingang van de kerker. 

Boven Mona zie je een rood verlicht gat.Je krijgt nu de rode Omhoogpijl op dat gat. Rechtsklik de rode Omhoogpijl en....je beland in 1 klap in het:

Theater:

NB: je had natuurlijk vanaf de privé kerker ook de lange route naar het theater kunnen nemen. Dus via het laboratorium naar de bibliotheek, naar de eetzaal en naar de brug. Dan naar de entreehal en in de entreehal dan, via linksonder, naar het theater. Maar waarom zou je deze lange route nemen.

Mona staat op het toneel. Links en rechts krijg je de rode pijl op de groene gordijnen. Via de rechter rode pijl ga je dus terug door het gat naar het laboratorium, maar dat wil je nu natuurlijk niet. Ga door het linker gordijn naar links. 

  • Mona staat dan links voor het podium. 

  • Voorin het scherm zie het Controle Paneel (Control Panel) met 3 hendels. Op het paneel zit ook een Briefje (Note).  

  • Boven het toneel hangt een grote Plaquette (Dedication Plaque). 

  • Links en rechts zit er een Masker aan de plaquette. 

  • Het linker masker is een Tragedie masker (Tragedy Mask) en het rechter masker is een Komedie masker (Comedy Mask) 

  • Aan de linker en aan de rechter muur hangen de koppen van diverse dieren. 

  • Aan de linker muur zijn dat de: Haas (Bunny), Hert (Buck Head), Zwijn (Boar). 

  • Aan de rechter muur vindt je de: Bever (Beaver) en de Beer (Bear).

Bekijk eerst alles, behalve de hendels, met het oog in je actiekruis en luister naar het commentaar van Mona en Froderick. Loop dan naar de Hendels. Linksklik op het briefje en kies dan in het actiekruis het oog om het briefje door Froderick te laten lezen. Bekijk dan, met het oog van je actiekruis, de Hendels en luister naar de uitleg van Froderick.  Met de 3 hendels kun je de diverse achtergronddoeken, van het podium, laten zakken. Volgens Froderick zit er eentje bij met een grote zon. Hij liet Shrowdy weleens schrikken, door dit doek plotseling te laten zakken. Dat kan goed van pas komen!

Probeer de hendels te bewegen met de hand van het actiekruis. Dus linksklik op het Controlepaneel en kies dan de Hand. Helaas....de hendels zitten vast omdat Froderick zijn noten en fruit in de gleuven heeft laten vallen. Froderick past echter niet in de gleuven van de hendels, dus het heeft geen zin om met Froderick op het paneel te klikken. Tenminste niet zo..

Open je inventory en combineer dan het Rietje (Straw) met Froderick. Pak dan de blauwe Froderick met Rietje (Froderick with Straw) uit je inventory en klik ermee op het controlepaneel en.....Froderick zuigt de noten op. Klik weer, met de hand van het actiekruis, op het controlepaneel en nu geraak je in het close-upscherm van de 3 hendels.

  • Achter de hendels zie je het toneel. 

  • Elke hendel beweegt in een gleuf. 

  • Elk gleuf heeft 6 posities waarna je de hendel toe kunt klikken. 

  • Nummer de hendels, van links naar rechts, A, B, C. 

  • Nummer de posities in elke gleuf, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 6. 

  • Je beweegt een hendel naar een bepaalde positie door de gleuf door in de gleuf op die positie te klikken. 

  • Elke hendel laat een paneel met eenderde van een achtergrond zakken. Er zijn meerdere achtergronden. 

  • Je moet nu met de 3 hendels een complete Zonsopgang of een Zonsondergang  achtergrond omlaag laten zakken. 

  • Dit doe je door elke hendel naar 1 bepaalde positie in zijn gleuf te  klikken

Zorg dat de 3 hendels in de beginpositie staan en dat er op het toneel geen achtergronddoeken omlaag zijn gekomen. Klik dan:

  • Hendel C naar positie 3. 

  • Hendel B naar positie 2. 

  • Hendel A naar positie 6 en......

  • Op het toneel zie je nu een complete zonsopgang.

Ga uit de close-up en klik de rode pijl in de poort, links van het toneel, om terug het toneel op te gaan. Pak dan je Mes (Knife) weer uit je inventory en klik ermee op de zonsopgang achtergrond borden (Use With Theather Backdrop) en.....Mona snijd het theaterdoek uit en legt dit opgerold op het toneel. Pak het stuk opgerolde Theaterdoek (Cut Out Theater Flat). 

Je krijgt het blauw in je inventory omdat Mona het te zwaar vindt om nu met zich mee te dragen. Ga via de rechter rode pijl terug door het gat en Mona staat dan  weer voor de ingang naar de 

Privé Kerker van de Barones ;

Loop weer door de tunnel naar binnen. Achter de geest zie je ramen. Bekijk die ramen nog eens. Volgens Froderick kijken ze uit op het oosten, dus waar de zon opkomt. Combineer in je inventory het blauwe theaterdoek met Froderick. Klik dan met de blauwe Froderick op de Ramen (Use with Dungeon Windows) en......

Froderick vliegt naar buiten om het zonsopgangdoek aan de buitenkant tegen de ramen te hangen. Mona praat intussen met geest Shannon. Je kunt eventjes niet doen want Froderick heeft even tijd nodig om het doek voor de ramen te hangen. Dan komt Froderick terug en de geest gaat door de ramen naar de zonsopgang kijken. Helaas is Shannon niet helemaal overtuigd dat de zon ook werkelijk opgekomen is.

  • Open je inventory. Linksklik in je inventory op het Dierengeluidendoosje (Animal Noise Toy) en bekijk dit in close-up via het oog van het actiekruis. 

  • Het dierengeluidendoosje heeft een rode hendel en een rode pijl . 

  • Je kunt de rode pijl op 8 verschillende dieren klikken en dan het geluid horen door op de rode hendel te klikken. 

  • Wel....bij zonsopgang denk je meestal aan het geluid van een Haan. 

  • Klik de rode pijl dus naar de Haan en klik dan op de rode hendel om te controleren of je dan ook een haan hoort kraaien. 

  • Laat de rode pijl op de haan staan en ga uit de close-up. 

  • Combineer dan in je inventory Froderick met het Dierengeluidendoosje. 

  • Mona vraagt of hij met het doosje achter het theaterdoek wil gaan. 

  • Pak dus de blauwe Froderick weer uit je inventory en klik ermee op de kerkerramen. en......

  • Froderick vliegt weg en, na enige momenten geduldig wachten  hoor je de haan kraaien. 

  • Nu gelooft Shannon dat het ochtend is en ze vliegt opgetogen weg naar haar Wilhelm.  

  • Linksklik weer op het Skelet en kies dan in het actiekruis weer de hand en....

  • Mona loopt naar het skelet en ze pakt dan nu eindelijk een Bot (Skeleton Bones) van het skelet.

Pheew...dat was een heel gedoe om een botje. Nu moet het beenmerg nog even uit het botje worden gemalen. Zeg....staat er in de martelkamer niet een Grinder op een tafel? Verlaat de privé kerker en ga naar de Martelkamer. Je kunt dit doen via de lange route of via de korte route. De korte route is dus via het gat boven de ingang van de privé kerker naar het Theaterpodium, dan door het linker gordijn en dan rechtsonder naar de Entreehal. In de Entreehal ga je dus rechtsonder naar de:

Martelkamer:

Links achter Barb, de ijzeren maagd, staat dus de Grinder op de tafel. Pak het Bot (Skeleton Bones) uit je inventory en klik ermee op de Grinder en...even later heeft Mona eindelijk het beendermeel van een vermoorde maagd (Skeleton Dust). Nu heb je dus alle ingrediënten om het drankje te brouwen dat je nodig hebt om een Golem te maken. Een Golem heb je nodig om uit het kasteel te kunnen ontsnappen.

B: Maak een Golem:

Mona is nog in de martelkamer. Open je inventory. Combineer in inventory het Papieren Oog van Newt (Paper Eye of Newt), het Beendermerg (Skeleton Dust) en de Belladonna met het Parfumspray flesje (Crystal Vail with some Ingrediënts)  en je hebt een Golemdrankje gemaakt. Het Parfumflesje heet nu in je inventory (Mixed Potion Ingrediënts).

Het drankje moet worden gesprayd op een menselijke vorm van steen of aarde. Wel....in de linker stoel, die achter de doodskist van Shrowdy staat, zit de hoofdloze Kleiman. Bekijk de Kleiman nog eens met je oog. Froderick zegt dan nu dat deze Kleiman een Golem is geweest, en dat heeft Barb je ook al vertelt. De Kleiman heeft echter geen hoofd, en ook geen leven. Maar....op de brug staat nog steeds het hoofd van Rufus de waterspuwer. Ga dus naar:

De Brug:

Loop weer door naar het Rufus Hoofd en probeer of je het hoofd nu kunt oppakken.....maar natuurlijk laat hoofd Rufus zich niet zomaar oprapen. Open je inventory en haal de blauwe Banner, die je in het begin van de game in de entreehal van de muur haalde, eruit. Klik met de Banner op het hoofd van Rufus en..... 

Mona vliegt terug naar de Entreehal om nu de banner echt van de muur te halen. Met de Banner vliegt Mona terug naar de brug en ze wikkelt Rufus hoofd in de banner. In je inventory heb je dan de blauwe Rufus Hoofd In Tapijt (Rufus's Head in Tapestry). 

Ga terug naar de:

Martelkamer:

Klik met het blauwe  Rufus Hoofd In Tapijt op de Kleiman. Mona en Froderick halen het Rufus Hoofd nu echt op en zetten het Rufus Hoofd op de Kleiman. Rufus heeft enig commentaar. Pak het Parfumsprayflesje (Mixed Potion Ingrediënts) uit je inventory en klik ermee op de Kleiman en.....

De Kleiman, met het hoofd van Rufus, komt tot leven. Mona geeft Kleiman opdracht om naar het botenhuis te gaan om er de geest van Shrowdy te verjagen. Dit gebeurt maar.....het verloopt niet helemaal volgens plan want ook Kleiman en de boot verdwijnen.

Deel 4: Ontsnap uit het kasteel:

Boothuis en op het meer:

Mona en Froderick staan op de steiger van het boothuis, zonder boot. Gelukkig heeft Mona haar blauwe doodskist (Mona's Coffin) Klik met Mona's doodskist op water en.....

Mona vliegt weg om haar echte doodskist uit de martelkamer op te halen en Mona en Froderick varen in de doodskist weg over het meer.  Maar natuurlijk duikt Inky het Lake Monster op en Inky is niet van plan om uit de weg te gaan. 

Open je inventory. Combineer nu het, nu weer lege, Parfumsprayflesje (Empty Crystal Perfume Vial) met Navulflesje (Perfume Refill Bottle). Je vult het sprayflesje met het parfum uit het navulflesje. Pak het Parfumflesje (Perfume) uit je inventory en klik ermee op Inky om Inky ermee te verblinden, zodat we langs Inky kunnen varen. 

Het lukt echter niet want Inky is te snel en duikt steeds weg. Open weer je inventory en pak het blauwe ijsklontje er uit. Klik met het blauwe ijsklontje (Dry Ice) op Inky. Mona roeit terug om het ijs op te halen  uit de koelkast in het laboratorium en ze gooit het ijs, vanaf de brug,  in het meer. Inky eet het meteen op. Loop door naar rechts en dan door de deur naar de eetzaal. Ga in de eetzaal door de linker deur naar het boothuis en loop de houten trap af naar beneden. Klik met de rode pijl op Mona's doodskist. 

Mona vaart  weer het meer op, tot bij de weer bibberend opduikende Inky. Pak weer het Parfumsprayflesje uit je inventory en klik er weer mee op Inky. Ditmaal bibbert Inky zo van het ijskoude ijs, dat hij niet op tijd wegduikt. Mona verblindt hem en Inky druipt af.

Madame Strigoi

Mona vaart door naar de oever, waar de twee vampierjagers zich net voorbereiden op een bezoekje aan het kasteel. De oude man zegt nog dat een vampier nooit vrijwillig het kasteel zal verlaten en hallo zal roepen. Dan komt Mona aanvaren. Als Mona haar kist aan land gesjord heeft, hoort ze in haar hoofd de stem van Madame Strigoi. Deze zigeunerin, die veel weet van dingen die beter verborgen kunnen blijven, roept Mona via haar kristallen bol bij zich en Mona beland bij Madame Strigoi in haar woonwagen. 

Mona doet nog steeds alsof ze helemaal geen vampier is, maar Madame Strigoi overtuigt Mona er toch van dat ze beslist haar kist nodig heeft om in te slapen want anders zal Mona sterven.

We zijn beland in:

Hoofdstuk 2: Buiten het Kasteel

A: Ben ik een Vampier?

Agent Otto:

Na het gesprek met Madame Strigoi is Mona terug bij de haar doodskist, op de oever van het meer. Een agent staat de doodskist te bekijken. Praat met de agent en doe dat volledig, dus sla geen gespreksoptie over. Dit is agent Otto van Pelt

  • Dorpelingen maakten melding van twee mannen en een ijselijke schreeuw. 

  • Otto heeft de zaak onderzocht en heeft de stinkende kleding van Shrowdy gevonden en Mona's kist. 

  • Otto heeft de kist bekeken en geconcludeerd dat hier een vrouw in sliep met paarse kleding, zwarte haren en een vleermuis als huisdier. 

  • Op het deksel van de kist staat de naam: Mona de Lafitte.  In de kist vond Otto ook nog resten aarde. 

  • Als de agent Otto naar haar naam vraagt, is Mona nog net slim genoeg om te liegen.

  • Mona vraagt vervolgens informatie over de nabijgelegen dorpen Vlad's Landing, Gothford Falls en Scarlet Meadows. 

  • Vlad's landing is een toeristenstad en handelsplaats. In Gothford falls is Shannon's Wilhelm de burgemeester. 

  • Scarlet Meadows is een rustoord voor gepensioneerden, hoewel de bewoners niet zo oud zijn en alleen 's nachts op de golfbaan te vinden zijn. 

  • Het kerkhof blijkt een populaire picknickplaats te zijn geworden, die overigens alleen 's nachts bezocht wordt.

Links achter Mona's kist staat een Wegwijzer (Road Sign). Bekijk de wegwijzer met je oog en Froderick leest de tekst op. Rechts achter agent Otto staat Koffie en Doughnuts. Bekijk de Koffie en Doughnuts met je oog. Mona wil het niet pakken. Ga, via de rode pijl rechtsonder, terug naar:

Madame Strigoi:

Madame Strigoi geeft Mona het "Vampire for Dummkopfs" boek, waarin ze kan lezen wat ze wel en niet kan en wat ze moet doen als vampier. Verder krijgt Mona goed advies. Als Mona naar Parijs wil, heeft ze haar kist nodig om overdag in te slapen, gevuld met aarde van haar graf. De aarde is wellicht op het kerkhof te vinden. Ook heeft Mona een paard en wagen nodig en een domme bediende die overdag over haar veiligheid waakt. Mona krijgt een folder (flyer) waarop een paard te koop wordt aangeboden in Vlad's Landing. De kar kan Mona lenen van de grafdelver. Wel....Mona wil nog steeds niet erkennen dat ze dood is en een vampier is. Mona is een Ondode. Madame Strigoi waarschuwt Mona dat ze uit de handen van die 2 vampierjagers moet blijven.

De Vampier Test:

Mona staat dus in de woonwagen van Madame Strigoi. Blijf binnen. Open je inventory en Linksklik dan op het "Vampire for Dummkopfs" boek en gebruik dan het oog in het actiekruis om het boek te lezen. Linksklik op elke pagina en gebruik dan het oog in het actiekruis om de tekst te lezen.. Je bladert naar de andere pagina's met de groene kromme pijl rechtsboven.

  • In het hoofdstuk 1 Sectie 1 "Domicile Defenses" lees je dat vampiers een huis alleen voor de eerste keer kunnen betreden op uitnodiging. 

  • Als je geleerd hebt hoe je moet hypnotiseren, kun je er tevens voor zorgen dat dingen als knoflook en dergelijke verwijderd worden. 

  • In Hoofdstuk 1 Sectie 2 " Back in Black and Never ga Back" lees je dat zwart de kleur van het kwade is, omdat de goeden het eerste mochten kiezen en voor wit kozen. Zwarte kleding beschermt tegen de zonnestralen, kruisen, slechte adem en gezegend water. 

  • In het hoofdstuk 1 Sectie 3 "Biting and Sucking" krijg je instructie over hoe je aan de benodigde porties bloed moet komen. 

  • Daarbij is het handiger om je slachtoffer maar half leeg te zuigen, zodat je geen lijken achterlaat. 

  • Behalve als je slachtoffer Van Helsink heet. Zuig hem dan maar helemaal leeg! 

  • Als je een slachtoffer leegzuigt en hem daarna van je eigen bloed laat drinken, wordt hij ook een vampier. 

Op de laatste rechter pagina staat de Vampier Test. Er zijn 4 vragen. Klik op elke vraag en Mona geeft dan vanzelf de antwoorden. Mona is langer dan 1 dag in Draxsylvania, ze houdt van rauwe biefstuk, ze zingt als operaster altijd 's nachts en ze draagt een bandje om haar hals omdat het mode is in Parijs. Mona slaagt dus met glans, maar ze ontkent nog steeds dat ze een vampier is.  n je inventory verschijn nu Mona's vampierportret (Vampire Bite). Sluit het boek via de rode omlaagpijl

Kijk rond in de woonwagen van Madame Strigoi. Achter de stoel waar Mona op zat staat een kastje. Kun je dat kastje niet zien dan moet je Mona iets naar links bewegen.  In het kastje staat een flesje Inkt (Bottle of Ink)

Probeer of je het flesje Inkt mag pakken. Mona vraagt of ze het flesje inkt mag pakken en dat mag. Verlaat dan de woonwagen via de rode pijl op het blauwe gordijn. Mona staat dan buiten voor de woonwagen. Madame Strigoi heeft een lekker warm kampvuur branden. In de achtergrond ze je Kasteel Warg. Via rechtsonder ga je naar het dorp Vlad's Landing. Via de omhoogpijl keer je terug naar het meer. 

Mona moet nu eerst haar doodskist gaan ophalen en een paard en wagen zien te regelen. Rechts achter het kamvuur is het pad terug naar het meer. Je krijgt er de rode omhoogpijl op. Dus rechtsklik de rode omhoogpijl om terug te keren bij de oever van het meer.

B: Doodskist en Paard:

Agent Otto staat nog steeds Mona's doodskist te bewonderen. Zolang die Otto hier staat kan Mona haar doodskist niet pakken.Pak de Vampier Beet (Vampire Bite) uit je inventory en klik hiermee op agent Otto en....Mona besluipt Otto van achteren en bijt de arme sloeber in zijn nek. Otto gaat slapen. Pak dus nu de Doodskist en Mona brengt de kist vanzelf naar de woonwagen van Madame Strigoi. Ga niet de woonwagen binnen maar loop naar rechts, tot Mona op het pad staat, rechts van het kampvuur. Ga nu, via de rode pijl aan de rechter rand van het scherm, een scherm naar rechts en Mona komt terecht in:

Vlad's landing

Spatula winkel:

Je ziet een verlicht huis. Dat verlichte huis is de "Spatula" winkel, waar Mona een paard zou kunnen kopen. Links voor oor het huis staat een regenton (Rain Barrel) en rechts leunt een Wagenwiel (Wheel) onder het raam. Boven in de gevel is het linker raam kapot (Broken Window). Links naast de voordeur hangt het Naamplaatje (Address) en rechts naast de voordeur hangt een streng Knoflook (Garlic). Linksonder in het scherm zie je nog net een Waterput. Probeer op de van de winkel deur te kloppen maar.....Mona kan niet bij de deur komen, omdat ze terug deinst vanwege de streng knoflook die rechts naast de deur hangt. Ga een scherm door naar rechts, via de rode pijl rechtsonder. Je beland bij de:

Stal

Er staat een Sneeuwpop (Snowman)  voor de stal. Klik met de hand van de actiecursor op de sneeuwpop. Mona besluit de sneeuwpop in gedachten te houden en in je inventory heb je dan een blauw Sneeuwpophoofd (Snowman)

Linksklik op de hekdeur van de stal (Stable Gate) en ga dan naar binnen via de hand in het actiekruis. Kijk rond in de stal, inclusief het paard dat in de stal staat. In de stal is ook een schuurtje (Shed). Bekijk de nummerplaten die op de schuur zitten. Bekijk de Zakken Graan (Sacks of Grain) en de Voederzak (Feedbag). Bekijk de Kalender (Calendar). Bekijk het Paard (Horse). Het linker voorbeen van het paard zit in een schoen. Bekijk de Schoen (Horse Boot). Paardje heeft blijkbaar zijn linker voorbeen gebroken.

Open de Schuurdeur (Shed Door). In het schuurtje hangt het Tuig ( Tack and Harness), een Paardendeken (Saddle Blanket) en een Zadel (Saddle). Mona wil het Tuig  en het Zadel niet hebben maar wel de Paardendeken. Klik dus met je Hand op de Paardendeken en je krijgt dan een blauw Paardendeken in je inventory. Verlaat de stal weer via de rode pijl in de deuropening. Weer buiten ga je weer een scherm naar rechts, via de rode pijl boven de sneeuwpop. Mona komt dan nu terecht bij de:

Kledingzaak en Restaurant:

Boven de deur van de kledingzaak hangt een wit bord met een rood kruis, dus Mona kan hier niet naar binnen, tenzij ze zwarte kleding draagt. Loop iets door naar rechts, maar klik niet de rode pijl. Rechts in je scherm zie je dan het verlichte raam van het Restaurant. Onder het raam staat een Vat (Oily Vat) dat je kunt bekijken. In het vat zit Kookvet. Als je het vat bekeken hebt dan klik je de rode pijl om weer een scherm naar rechts te gaan. Mona beland dan bij de

Nagelsalon:

  • Voor de nagelsalon staat een "dame" (Woman of Low Moral Fiber). 

  • Praat met de "dame". Haar naam is Iris.

  • De "dame" staat hier buiten op wacht vanwege de activiteiten in de "salon". 

  • In de nagelsalon is een privé-feestje aan de gang voor het voltallige gemeentebestuur onder leiding van burgemeester Wilhelm Vinton. 

  • Agent Bud Crane wil de salon sluiten en houdt hem daarom voortdurend in de gaten. 

  • Als iemand Crane kan wegwerken, zou de dame zeer dankbaar zijn. 

  • Ze biedt Mona nog een baantje nog aan, maar als operazangeres kan Mona dat natuurlijk niet accepteren. 

  • Ook vertelt ze dat mevrouw Stoker van de kledingzaak het erg druk heeft met haar twee kinderen en lastige echtgenoot. 

Agent Bud Crane:

Neem afscheid van de hoer als je weer alles hebt gevraagd.  Aan de overkant van de rivier is het Stadion. Voor het Stadion staat die agent Bud Crane op wacht. Gebruik nu niet de rode pijl, linksonder, want dan beland je in het stadion. Loop nu gewoon de ronde trap af en klik dan op de brug en je ziet dan Mona op de brug staat en je ziet dan ook agent Bud Crane, die op wacht staat voor het stadion.

Klik met je mond in het actiekruis op agent Bud Crane en Mona loopt naar hem toe om met hem te gaan praten. Bud vertelt veel, dus luister goed naar hem. Bud's grootste wens is om een kind te redden, zodat hij de grote held van de stad zou zijn, in plaats van zijn broer Lou. Lou is de held omdat hij de familie van de Burgermeester heeft gered uit de handen van een stel weerwolven. Als je weer alles aan Bud hebt gevraagd dan sluit je het gesprek. 

Achter agent Bud Crane is de trap naar het Stadion. Links van agent Bud is de ingang van een steeg waar je in kunt. Via de rode omlaagpijl ga je terug naar de Spatula winkel. Ga door de boogdoorgang het steegje in. Mona beland bij de achterdeur van het stadion. Probeer de deur te openen, maar natuurlijk is de deur op slot. En Froderick vertelt dat het deurslot aan de andere kant zit. Bekijk het tralieraampje (Barred Window) dat in de deur zit. Froderick denkt dat hij wel tussen de tralies door naar binnen zou kunnen vliegen. 

Pak dus Froderick uit je inventory en klik met hem op het tralieraampje. Helaas....de traliespijlen staan net niet ver genoeg uit elkaar om Froderick door te laten. Het scheelt niet veel. Tegenover de deur staat een doos met afval waar een Boemerang in zit. Grijp de Boemerang (Boomerang). Ga terug door de steeg naar agent Bud Crane en loop dan een scherm omlaag via de rode omlaagpijl, linksonder. Mona is dan terug bij de:

Spatula winkel 

Pak de Boemerang (Boomerang) uit je inventory en klik ermee op de streng Knoflook, die rechts naast de deur van de winkel hangt (Use with Garlic) om de knoflook te verwijderen. Als de knoflook weg is, kun je op de deur kloppen. Dus klik met de hand op de deur. De eigenaresse van de winkel verschijnt achter de deur.   

De eigenaresse van de winkel is ook de eigenaresse van het paard in de stal. Maar ze kan de winkeldeur niet open doen. Haar zoon heeft de sleutel van het huis door het raam gegooid. Maar als Mona de sleutel vindt, kan ze het paard gratis krijgen. 

Praat verder met de winkeldame via alle gespreksopties en als je alles weer hebt gehad ben je vanzelf weer uit de close-up. Bekijk nu het kapotte linker raam van de winkel, dus het raam boven de regenton. Mona concludeert dat de sleutel door dit raam naar buiten is gevlogen  en dat  de sleutel niet ver van de winkel ergens moet liggen.  Links in het scherm is een waterput (Water Well). 

Loop dus naar links, naar de Waterput. Bekijk de waterput met het oog van het actiekruis. Kies dan de vliegoptie in het actiekruis en Mona vliegt  de put in. En...ja hoor. De sleutel ligt op de bodem, maar de sleutel is vastgevroren aan de bodem van de put.

Boven de sleutel hangt de emmer (Empty Bucket). Er ligt ook een skelet in de put en er staat wat graffiti op de muur. Kik met de hand van het actiekruis op de Emmer en.....Je krijgt een blauwe emmer in je inventory.  Klik de rode omhoogpijl, bovenaan het scherm, om terug uit de put te vliegen. Weer boven op straat klik je de rode omhoog pijl, in de poort die je in de achtergrond ziet, om terug te belanden bij de woonwagen van Madame Strigoi.

  • Boven het kampvuur van Madame Strigoi hangt een kookketel met onbestemde inhoud (Kettle with Mystery Stew) te pruttellen. 

  • Pak de blauwe Emmer uit je inventory en klik ermee op de kookketel die boven het kampvuur hangt en je hebt een blauwe emmer met hete Stew. 

  • Ga terug naar de waterput bij de Spatula winkel en vlieg de put weer in, maar nu via de rode omlaagpijl die je nu op de put krijgt. 

  • Weer op de bodem van de put pak je de blauwe emmer weer uit je inventory en klik je ermee op de vast gevroren Sleutel en....

Mona gaat dan nu echt een emmertje hete stoofpot ophalen en ze kiepert het emmertje leeg over de bevroren sleutel. Maar helaas.....ook de stoofpot bevriest onmiddellijk en dus kan Mona de sleutel nog niet oprapen.

  • Ga dus weer de put uit en weer terug naar de woonwagen van Madame Strigoi. 

  • Weer terug bij het kampvuur open je de inventory. 

  • Combineer in inventory dan de Paardendeken (Saddle Blanket) met de blauwe Emmer (Empty Bucket). 

  • Pak dan deze combinatie uit je inventory en klik er weer mee op de kookpot boven het vuur. 

  • Terug naar de bodem van de put. 

  • Pak, op de bodem van de put de blauwe, nu geïsoleerde, emmer stoofpot (Insulated Bucket with Hot Stew) uit je inventory en klik ermee op de bevroren sleutel, dus op het hoopje bevroren stoofpot

Mona gaat nu de paardendeken ophalen uit de stal en vliegt dan terug naar het kampuur om opnieuw de emmer te vullen met stoofpot. Ze isoleert de emmer met de deken en vliegt terug naar de bodem van de put. Ze giet de nu hete stooftroep over de sleutel en de sleutel ontdooit nu.

Grijp dus de nu de Sleutel (Key). Mona draagt Froderick op om dit klusje te klaren want zij wil haar mooie vingers niet vies maken. Verlaat de put weer en klop weer op de deur van de Spatula winkel en....

Mona gebruikt de sleutel om de winkeldeur te openen en Mona en de winkelvrouw lopen naar de stal en Mona wordt voorgesteld aan paard Buttercup. Mona brengt het paard meteen naar de woonwagen van Madame Strigoi. Nu nog een wagen voor het paard en aarde voor in de kist.

C: Aarde voor Mona's kist en een wagen voor het paard:  

Kerkhof

Ga vanaf de woonwagen over het pad omhoog naar de oever van het meer. Agent Otto ligt nog heerlijk te slapen. Ga, via de rode linksonder pijl een scherm naar links en Mona arriveert bij het kerkhof. Het huis van de grafdelver ligt boven op de heuvel. Klik met de rode omhoogpijl op de heuvel maar........Vanwege alle grafkruisen kan Mona niet het pad over het kerkhof volgen. Mona moet iets vinden waarmee ze die kruisen kan bedekken. Ga terug naar het meer en dan verder naar de woonwagen en ga vanaf de woonwagen verder door naar rechts, naar Vlad's Landing. Loop dan vanaf de Spatula winkel door naar rechts, naar de stal en dan nog een scherm naar rechts naar de:

Kledingzaak

  • Mona kan de kledingzaak niet in vanwege het rode kruis dat boven de deur hangt. 

  • Je hebt echter het blauwe Sneeuwpophoofd in je inventory. 

  • Pak het blauwe Sneeuwpophoofd (Snowman's Head) uit je inventory en klik ermee op het rode kruisbord (Cross).

Mona gaat nu het sneeuwpophoofd echt ophalen bij de stal en ze gooit dan de sneeuwbal naar het kruisbord. De sneeuw bedekt dan het kruis gedeeltelijk, maar nog niet helemaal

  • In het vampierboek heb je gelezen dat zwart een vampier beschermt tegen kruisen. 

  • Ga dus terug naar de stal. Terug bij de stal pak je het flesje Inkt uit je inventory. 

  • Klik met het flesje Inkt op de Sneeuwpop en.....

  • Je hebt dan een blauwe zwarte sneeuwpophoofd in je inventaris.  

  • Ga terug naar de kledingzaak en gooi nu de blauwe zwarte sneeuwbal op het uithangbord met het kruis.

Mona gaat weer terug naar de sneeuwpop om nu een zwarte sneeuwbal te pakken en ze gooit deze dan ook tegen het kruisbord aan. Nu is het kruis goed bedenkt.

  • Open dus de deur van de kledingzaak en....Mona stapt naar binnen maar ze blijft stokstijf staan in de deuropening. 

  • Mona kan niet verder naar binnen omdat ze niet is uitgenodigd.

Binnen zie je de vrouw druk heen en weer rennen om haar man te bedienen. Manlief zit aan tafel en commandeert zijn vrouw in de rondte. Boven op het balkon zijn de 2 zoons van het echtpaar wild aan het spelen. Niemand heeft oog voor Mona. 

  • Op de deur hangt een bord (Sign). 

  • Lees het deurbord met je oog in het actiekruis en je leest dat de winkel momenteel gesloten is. 

  • Linksklik weer op het deurbord en kies de Hand van het actiekruis. 

  • Je komt in de close-up van het bord. 

  • Linksklik weer op het bord en klik dan weer de hand in het actiekruis en Mona draait het bord om. 

  • Nu staat er "Yes We Are Open! Come on In". 

  • Zoom uit de close-up. 

  • In je inventory heb je nu het blauwe bordje (Dress Shop Sign)

  • Pak het blauwe bordje uit je inventory en klik ermee op de rondrennende vrouw, als die weer uit de keuken is gekomen. 

Mona vraagt de vrouw wat er op het bord staat want zij kan het niet lezen omdat ze haar leesbril vergeten is. De vrouw leest nu dat de winkel open is en ze zegt tegen Mona "kom binnen". Mona voelt zich nu uitgenodigd en voelt dat ze nu verder de winkel in kan lopen.

Klik met je praatmondje op de man die aan tafel zit om met hem te gaan praten. De man is overduidelijk werkschuw en doet niets anders dan zijn vrouw rondcommanderen. Achter de man is de ingang van de keuken. Naast de keukeningang staat een Stoel. 

Linksklik in de keuken (Kitchen)  ingang en kies dan weer het mondje in het actiekruis. Klik om met de vrouw in de keuken te praten. De zenuwachtige en bange vrouw komt de keuken uitgesneld. Praat met de vrouw en gebruik weer alle gespreksopties.

  • De namen van de twee lieve zoontjes zijn Siegfried en Roy. De vrouw zelf heet Mina. 

  • Mina heeft ergens nog wel een rol zwart doek, maar ze heeft geen tijd om het te zoeken. 

  • Eerst moeten haar kinderen slapen en haar man klaar zijn met zijn diner. 

  • Daarbij heeft ze ook nog een hoop afwas die zij erbij doet om extra geld te verdienen. 

  • De kinderen gaan alleen slapen als er voor ze gezongen wordt. 

Na het gesprek met de Mina loop je de trap op, via de rode omhoogpijl, en ga je boven op het balkon praten met de 2 kinderen, Siegfried en Roy. De boys vragen of Mona een liedje voor ze wil zingen en Mona begint een deuntje te blèren. 

De jochies willen  echter maar één liedje horen en wel het deuntje "Who Let the Wolves Out". Dit liedje kennen ze van het stadion. Mona kent dit liedje niet maar ze bied aan om het te  leren. In je inventory heb je dan een blauw Liedje (Who Let the Wolves Out Song). Loop terug de trap af en ga dan bij de winkeldeur staan. Rechts van de winkeldeur is de etalage. 

In de etalage hangt een babyjurkje, dat er door de vrouw eerder is ingehangen. Pak het Babyjurkje en je krijgt een blauw Babyjurkje (Baby Dress) in je inventory. 

Leer het Liedje:

Verlaat de winkel en loop weer iets door naar rechts, naar het raam van het Restaurant. Onder het raam van het restaurant staat dus een groot Vat met kookvet (Oily Vat). Pak Froderick uit je inventory en klik met hem op het vat en.....Froderick duikt het vat in en even later heb een blauw vettige Froderick in je inventory (Froderick covered in Cooking Grease) Loop verder door naar rechts en dan bij de Nagelsalon weer de ronde trap af en dan over de brug naar agent Bud Crane. 

Ga  achter Bud, nu de trappen op naar het:

Stadion:

Bovenaan de trap word Mona tegengehouden door agent Lou Crane. Mona heeft geen ticket, dus mag ze het stadion niet in. Praat met Lou en sla weer geen enkele gespreksoptie over.

  • Het belangrijkste dat Lou vertelt is dat sinds hij hier op wacht staat er maar een paar mensen illegaal het stadion in konden komen. 

  • Waarschijnlijk zijn die paar illegalen door de artiesteningang, aan de zijkant van het stadion, binnen geslopen.

Neem afscheid en vanzelf staat Mona dan weer buiten, op de trap achter agent Bud. Ga nu weer de steeg in, links van Bud, en je bent dan weer terug bij de achterdeur van het stadion. Dit is dus de artiesteningang waar Lou het over had. Zoals je al weet is de deur afgesloten en heb je al eens geprobeerd om Froderick door het tralieraam te krijgen. Dat is toen niet gelukt, maar nu is Froderick lekker glad van het kookvet. Pak dus de blauw vettige Froderick uit je inventory en klik met hem op het tralieraampje en....

Froderick vliegt nu terug naar het vat bij het restaurant en duikt er nu echt in. Een vettige Froderick vliegt terug en wurmt zich nu door het tralieraampje. Helaas kan Froderick de deur niet openen, dus ook Mona gaat zich met vet bedekken en wurmt zich dan ook door het raampje naar binnen. 

Mona en Froderick zijn dan beland in de theaterzaal van het stadion. Je ziet de dirigent van het orkest aan het werk. Rechts staat agent Lou. Rechts naast de dirigent ligt een lijst met muziekstukken (playlist) op een kist. 

Bekijk de Playlis lijst met je oog van het actiekruis. Helaas het liedje "Who let The Wolves Out" is al gespeeld. Praat met de dirigent en......vraag alle vragen. De dirigent is niet bereid om het lied nog een keer te spelen en hij doet ook niet aan verzoeknummers. Dirigent houdt zich strikt aan de volgorde zoals die op de playlijst. 

Probeer nu de Playlist te pakken maar de dirigent verbiedt Mona de lijst aan te raken. Froderick zegt dat ze een methode moeten bedenken om de dirigent af te leiden. Verlaat het stadion, via de rode pijl bij agent Lou. Je beland weer buiten bij de broer van Lou, agent Bud. Helemaal rechts zie je  Iris weer voor de nagelsalon staan. Linksklik op Iris en kies dan het Mondje en druk gelijk je spatiebalk in en.....in één klap staat Mona dan terug bij Iris en ben je in de gespreksopties. 

Vraag Iris: "I was wondering if you might do us a favor"? en gebruik dan alle verdere nieuwe opties. Mona legt nu haar  probleem uit aan Iris en ze vraagt of Iris de dirigent zou willen afleiden. Dat wil Iris wel maar alleen als Mona er voor kan zorgen dat agent Bud Crane verdwijnt, zodat die Bud de nagelsalon niet meer voortdurend in de gaten houd. 

NB: Je krijgt deze nieuwe gespreksoptie met Iris alleen als je voorheen eerst met agent Bud Crane en zojuist met de dirigent hebt gesproken.

Ga terug naar de achterdeur van het stadion, in het steegje bij agent Bud Crane. Zoals je van Bud zelf en van Iris hebt gehoord wil Bud graag een kind redden, zodat hij ook een held zal zijn, net als zijn broer. Je kunt vanaf de achterdeur van het stadion verder omlaag door de steeg lopen, middels de rode omlaagpijl. Loop dus verder omlaag door het steegje en Mona bereikt het einde van de steeg. 

Twee hoge kratten staan blokkeren de weg naar een open rioolput. Linksklik op elk van de twee kratten en kies dan in het actiekruis de Handoptie en....Mona en Froderick schuiven de kratten uit de weg. Er is dan een vrij pad ontstaan naar de rioolput. Ga terug door de steeg naar agent Bud Crane.

Als je terug uit de steeg bent en weer voor Bud Crane staat dan open je de inventory. Combineer in inventory Froderick dan met het blauwe Babyjurkje en Mona vleit Froderick op zodat hij ermee akkoord gaat om het babyjurkje 1 keer te dragen. Je hebt dan een blauwe baby-Froderick in je inventory.  Pak de baby-Froderick uit je inventory en klik ermee op agent Bud Crane en.....

Froderick legt het plan uit aan Mona en hij vliegt weg om het babyjurkje op te halen, terwijl Mona zich verstopt in de steeg. Froderick loopt dan, verkleed als klein kind, langs Bud de steeg in en roept dan om hulp. Buddyboy rent de steeg in en denkt dat er een kind in de rioolput is gevallen. Mona bijt Bud in de nek en Bud valt bewusteloos op de grond.

Bud ligt rechts in de hoek voor apegapen. Op de borst van Bud zit een kaartje gespeld. Bekijk het Kaartje (Badge) met het oog in je actiekruis. Het is een toegangsbadge voor het stadion. Pak de Badge van Bud's borst. Ga terug door de steeg en dan terug naar Iris bij de nagelsalon. Pak de Badge uit je inventory en geef het aan Iris en.....

Iris gaat nu naar het stadion en gaat er de dirigent staan te beledigen. Mona gaat ook vanzelf terug naar het stadion en staat dan naast Iris.

Blijf opletten. De dirigent en Iris gaan elkaar oneindig staan te beledigen. Je krijgt zo nu en dan de kans om op de Playlist te klikken. Zodra je de rode stercursor weer krijgt open je de inventory en pak je er het blauwe Liedje uit. Klik dan snel met het blauwe Liedje op de echte Playlist en Mona schrijft "Who Let the Wolves Out" bovenaan de lijst. 

Klik in je inventory op Froderick en klik dan met Froderick op Iris en Froderick stopt de woordenwisseling tussen Iris en de dirigent. De dirigent gaat dan vervolgens het liedje "Who Let the Wolves Out" spelen en Mona leert het lied uit haar hoofd. De blauwe muzieknoten van het lied zitten nu in je inventory. Verlaat het stadion via de voordeur of de achterdeur en ga terug naar de:

Kledingzaak

Ga weer naar binnen en loop de trap weer op naar de verdieping, waar de kinderen nog steeds op de bedden springen. Pak de blauwe Muzieknoten uit je inventory en klik ermee op één van de twee kinderen.

Mona kreunt het liedje en de twee kids vallen als een blok in slaap. Moeder Mina heeft echter nog steeds geen tijd om naar de zwarte stof te zoeken. Haar man wil voortdurend dat ze hem eten brengt. Mina is wel blij dat ze het vuur in een van de fornuizen kan uitmaken, omdat de kinderen slapen. Mina rent weer de keuken in. 

Misschien moet je Mina's man zien kwijt te raken. Alleen lastig als Mina steeds uit de keuken komt rennen en je de keukendeur niet mag dichtmaken. Ga terug de trap af en verlaat de winkel. Als je weer buiten op straat staat dan zie je dat er naast het rechter winkel raam een schoorsteen (Chimney) staat. 

Linksklik op de schoorsteen met het actiekruisoog en kies dan eerst het Oog en daarna de Vliegoptie. Mona en Froderick vliegen omhoog en dartelen dan boven de twee kleine schoorsteenpijpjes van de kledingzaak, waar geen rook uit komt. Linksklik op één van de twee pijpjes en kies dan weer de vliegoptie en....Mona en Frederick vliegen door de pijpjes omlaag en hangen dan in de schoorsteen.

In de schoorsteen kun je naar de graffiti en het skelet kijken. In de bodem van de schoorsteen zit een Luik (Fireplace Flue). Linksklik op hert Luik en kies weer de Vliegoptie in het actiekruis om vleermuisje Mona weer te veranderen in mens Mona en......

Mona zakt door het luik en beland in de oven van de keuken. Mona en Froderick worden door Mina naar buiten gejaagd.

  • Ga terug de winkel in. Mina is nu zo druk bezig in de keuken met het opruimen van de rotzooi, dat ze niet oplet. 

  • Loop weer door naar links, naar de keukendeur. Links naast de keukendeur staat dus een stoel. 

  • Pak die stoel. Je krijgt een blauwe stoel in je inventory. 

  • Pak de blauwe Stoel gelijk uit je inventory en klik ermee op in de keukendeur (Use with Kitchen Door). 

  • Mona pakt nu de echte stoel op en blokkeert er de keukendeur mee. Mina kan nu de keuken niet meer uit.

  • Pak de Vampier Beet (Vampire Bite) uit je inventory en klik ermee op Bruno, de man van Mina die nog steeds aan de tafel zit. 

Mona bedreigt Bruno en eist dat hij vriendelijker tegen zijn vrouw wordt en dat hij een baan moet gaan zoeken. Bruno valt uitgeput in slaap over de tafel. 

  • Linksklik weer op de stoel, die Mona voor de keukendeur hebt gezet en kies dan in het actiekruis weer de Hand en....Mona pakt de stoel weer weg van de keukendeur. 

Mina komt de keuken uit gestormd en is heel erg blij als ze Bruno slapend ziet. Mina haalt nu de rol zwart stof (Black Cloth) op en geeft die helemaal gratis aan Mona. Mona en Froderick belanden vanzelf nu terug op het Kerkhof en bedekken alle kruisen met zwarte stof.

Het huis van de Grafdelver:

Rechtsklik de rode omhoogpijl op de heuvel en Mona beland bovenop de heuvel bij het huis van de grafdelver. Rechts naast het huis staat een lege waterton (Water Basin) onder de regenpijp. Links naast het huis staat een Kar (Wagon). 

Bekijk de waterton en bekijk de kar. De waterton is leeg en met de kar worden doodskisten vervoerd. Deze kar wil Mona meenemen, als ze de aarde van haar graf heeft gevonden.  Loop het huisje in en kijk binnen goed rond.

Rechts naast de kachel staat een houten vat. In het houten vat staan een schep (Shovel) en een pikhouweel (Pickaxe), die Mona wel handig vindt. Klik met je hand op zowel de Schep als de Pikhouweel en in je inventory krijg je dan de blauwe schop (Shovel) en de blauwe pikhouweel (Pickaxe). Links naast de brandende kachel zie je een blaasbalg (Bellows), die gebruikt kan worden om het vuur aan te wakkeren. Klik met de hand op de Blaasbalg en ook de blaasbalg krijg je blauw in je inventory. Aan de muur hangt een plattegrond van het kerkhof. Bekijk de plattegrond met je oog van het actiekruis. Froderick ontdekt dat Mona is begraven in kwadrant A113. Mona wil gelijk naar haar graf om er wat aarde vanaf te halen maar........

Voordat Mona en Froderick naar het graf kunnen gaan, verschijnt de geest van Shrowdy. Shrowdy sluit Mona op in het huisje en wil haar daar laten zitten tot ze gewilliger is geworden en mee terug gaat naar het kasteel. 

De deur zit nu dus dicht en op slot. In de deur zit een raampje. Mona moet op zoek naar een mogelijkheid om te ontsnappen. Bekijk de kachel met je oog.  Mona vertelt dat de kachel nog genoeg brandstof heeft om nog uren en uren te blijven branden. Als de kachel uit zou zijn dan zou Mona door de kachelpijp naar buiten kunnen vliegen. Kijk door het raampje in de deur, met je oog.  Mona ziet door het deurraampje de lege waterton, die het water moet opvangen van het dak. Er ligt sneeuw op het dak en op de takken boven het dak.  Pak het Navulflesje Parfum (Perfume Refill Bottle) uit je inventory en klik ermee op de Kachel (Use with Furnace). 

Mona gooit het flesje in de al brandende kachel en hierdoor laait het vuur hoog op. De sneeuw op het dak is door het hoog oplaaiende vuur gesmolten en het smeltwater is in de waterton gestroomd waarin het meteen weer is bevroren. De waterton zit dus nu vol met ijs.

  • Pak de blauwe Schep uit je inventory en klik ermee op het raampje in de deur (Use with Window). 

Mona pakt nu de echte schep uit het houten vat en ze wipt er de waterton mee om en het ijs ligt nu voor de deur.

  • Pak de blauwe Pikhouweel uit je inventory en klik ermee op de deur (Use with Door). 

Mona pakt nu de echte Pikhouweel uit het houten vat en wrikt er de deur een stukje omhoog mee, zodat je nu een spleet onder de deur hebt.

  • Pak weer de blauwe Schep uit je inventory en klik er nu mee op de Kachel (Use with Furnace). 

Mona vindt het een goed idee om de schep rood gloeiend te maken maar ze doet het nu nog niet.  Je hebt dan een blauwe gloeiend hete schep in je inventory.

  • Pak de blauwe gloeiend hete schep gelijk uit je inventory en klik ermee op de deur (Use with Door). 

Mona maakt nu de echte schep roodgloeiend en ze steekt de gloeiende schep onder de deur door om het ijs te pakken. Het ijs smelt Mona in de kachel en....even later ligt er voor het houten vat een plas water (Puddle of Water) op de grond.

  • Pak de blauwe Blaasbalg uit je inventory en klik ermee op plas water (Use with Puddle of Water), 

  • Je krijgt een blauwe Blaasbalg+Water in je inventory.

  • Pak de blauwe Blaasbalg+Water uit je inventory en klik er mee op het vuur in de kachel (Use with Furnace) en....

Mona pakt nu de echte blaasbalk en vult het ding met water van de plas en dooft hiermee het vuur in de kachel.

  • De kachel is nu dus uit en je krijgt nu de rode omhoogpijl op de kachel. Rechtsklik de rode omhoogpijl en.....

Mona en Froderick vliegen via de kachel en de kachelpijp het huisje uit en gaan aarde halen uit het graf van Mona. Ze nemen de Wagen mee naar het graf, Froderick heeft dan net een kist met aarde uit Mona's graf gevuld, als Shrowdy de plannen weer komt dwarsbomen. Shrowdy haalt alle zwarte doeken van de kruisen af Nu kan Mona de wagen niet van het kerkhof trekken!

  • Pak Froderick uit je inventory en klik met het Froderick op de Wagen (Use with Wagon). 

Mona vraagt aan Froderick of hij de wagen kan besturen en Froderick zegt dat ie dat wel kan doen.

  • Linksklik op de wagen en kies dan in het Actiekruis de Hand en......

.......KIJK NU NAAR HET EINDE VAN A VAMPYRE STORY CHAPTER ONE.......JE HOEFT ZELF NU NIETS MEER TE DOEN......

Mona geeft de wagen een flinke duw zodat de wagen vanzelf de heuvel af rolt naar de woonwagen van Madame Strigoi. Mona vliegt hoog boven de kruisen mee. De wagen dendert de heuvel af en rijd dwars door geest Shrowdy heen.

Ondertussen bekijkt madame Strigoi in haar kristallen bol de verrichtingen van de vampierjagers. Strigoi maakt zich nogal kwaad  over de vorderingen van de 2 vampierjagers en ze roept dat zij desnoods zelf de vloek van Mona zal opheffen. Dan hoort madame Strigoi een geluid en verlaat ze haar woonwagen. Shrowdy komt aanvliegen en Madame Strigoi gaat op onderzoek uit. Shrowdy vliegt om Strigoi heen en....

Mona en Froderick bereiken veilig de woonwagen van Madame Strigoi en horen  een  harde gil. Mona en Froderick vliegen het bos in en  vinden Strigoi en Mona vertelt dat ze nu gereed is om naar Parijs te vertrekken omdat ze nu een paard en wagen heeft en haar doodskist met aarde van haar graf.

Strigoi, maar is het echt Madame Strigoi,  vertelt echter dat Mona  haar goede vriend dokter Rigor Mortis in de molen een bezoekje moeten. Want die dokter Rigor Mortis kan Mona van Shrowdy's vloek genezen  brengen. Mona en Froderick gaan weg en.....Madame Strigoi verandert in de geest van Shrowdy.......Shrowdy en Strigoi zijn 1 en dezelfde persoon.........

TOT ZIENS IN CHAPTER 2, CHAPTER 3 en CHAPTER 4

(Als die ooit nog gemaakt gaan worden)