F.E.A.R. First Encounter Assault Recon:

2006: Walkthrough door: Louis Koot

In F.E.A.R ben jij een agent van de "First Encounter Assault Recon", een overheidsorganisatie die is gespecialiseerd in het onderzoeken en het jagen op geesten. Een paranormaal begaafde vent, Paxton Ferrel, heeft de controle over het "Replica Leger" genomen en zijn plan is om met behulp van dit KLONEN leger de heerschappij over de wereld te verkrijgen. Aan jou de taak om er voor te zorgen dat Paxton Ferrel niet zal slagen.

  • F.E.A.R  is dus een zgn "Shooter".  

  • F.E.A.R is gemaakt door "Monolith", dezelfde firma die ook de "No One Lives Forever" games hebben gemaakt, en is uitgebracht door "Sierra". 

  • F.E.A.R werkt met zgn "Checkpoints", maar je kunt ten alle tijden ook gewoon zelf saven. 

  • F.E.A.R is een redelijk angstaanjagende game en als je niet beschikt over "stalen zenuwen" dan zou ik deze game beter maar niet gaan spelen. 

  • Wil je het wel spelen en eens lekker het angstzweet bij je laten uitbreken, speel de game dan alleen en in een lekkere donkere kamer. 

  • Je vijanden in F.E.A.R zijn behoorlijk intelligent en komen echt niet als wilde gekken op je afgestormd om jou een gemakkelijke gelegenheid te bieden om ze af te schieten. 

  • De AI denkt dus na en denken strategieën uit om jouw te grazen te nemen.

Over de Walkthrough:

  • Ik schrijf een Walkthrough, dus vertel je precies welke route je door de diverse levels kunt gaan volgen en waar je naar toe moet, welke hendels e.d je moet bedienen. Ook vertel ik waar je wapens, ammunitie, health e.d kunt vinden. Vertel uiteraard ook waar je zult worden aangevallen door de vijanden. Maar ik zal zo hier en daar best wel een Medkit, Body Armor, Ammo en Geweren over het hoofd hebben gezien.

  • MAAR....dit is geen STRATEGIE GIDS. Omdat ik deze walkthrough schrijf terwijl ik de game zit te spelen, moet ik telkens de game even pauzeren om weer een paar zinnen op te schrijven. De AI gaat echter door met bewegen en daarom zal het best zo zijn dat de AI hier en daar sneller opduiken, of ergens anders staat dan dat ik vertel. 

  • Ik ga je ook niet vertellen HOE je het beste de vijanden kunt uitschakelen. Dat zul je echt zelf moeten bedenken en dan uitvoeren. Zal je wel zo hier en daar wat tips proberen te geven.

  • Je vijanden in F.E.A.R zijn behoorlijk intelligent en komen echt niet als wilde gekken op je afgestormd om jou een gemakkelijke gelegenheid te bieden om ze af te schieten. 

  • De AI denkt dus na en denken strategieën uit om jouw te grazen te nemen. 

  • Je vijanden in deze game zijn dus de Kloonsoldaten van Paxton Ferrel. In de walkthrough noem ik ze Kloon/Klonen.

  • In F.E.A.R heb je de beschikking over de zogenaamde "SlowMo" functie. 

  • De "SlowMo" functie komt overeen met de "Bullettime" functie die je wellicht nog kent uit de 2 Max Payne games. 

  • In "SlowMo" zet je de game even in SLOWMOTION. Dit is erg handig in gevechten met je vijanden. 

  • Je kunt dan beter reageren en beter mikken. 

  • Een toets van je toetsenbord is aangewezen om de "SlowMo" te starten en weer te beëindigen. Bij mij is dat de "C" toets. Je kunt dit echter zelf ook instellen. 

  • "SlowMo" heb je echter steeds maar voor een beperkte tijd. 

  • In de levels kun je echter "Reflex Boosts" vinden en deze verlengen je "SlowMo" tijd. 

Ik kan mij zo voorstellen dat je op enig moment in de game vast komt te zitten, of dat je telkens maar dood gaat en dat je daar op een gegeven moment echt wel genoeg van hebt. Om te voorkomen dat je daardoor de game niet verder kunt/wilt spelen, zijn hier dus de:

CHEATS:

  • Om in F.E.A.R te kunnen cheaten druk je tijdens het spelen op je "T" toets. 

  • In je scherm verschijnt dan "Says". 

  • Je hebt hiermee de console geopend. 

  • Achter "Says" kun je dan de cheats in typen. 

  • Elke Cheat bevestig je dan door op je "Enter" toets te drukken. 

  • Na elke LOADING moet je echter de cheat weer opnieuw invoeren omdat na een LOADING de cheat niet is onthouden. 

  • Je kunt de volgende cheats gebruiken:

Poltergeist = Ghostmode. Dit is in feite de enige echte God cheat. In feite ben je nu onzichtbaar en ga je nooit meer dood.
God = Onkwetsbaarheid. Je gaat niet dood, maar je Armor gaat wel nog omlaag, en dus ga je toch nog dood
Armor = Vol Armor
Health = Je gezondheid wordt herstelt
Tears = Alle wapens en alle Ammo
Gear = Verhoogt je gezondheid en je reactiesnelheid.
Maphole = je slaat het huidige level over en gaat door naar het volgende level.
Notarget = De vijanden zien je niet.
Ammo = Je krijgt alle Ammo
Guns = Je krijgt alle wapens.

Hoofdstuk 1:Point of Origin

Je bent dus uit de auto gestapt en staat in een steeg. Loop rechtdoor en dan rechtsaf door de steeg. Het einde van de steeg is geblokkeerd door een houten hek. Loop door naar het houten hek. Er zit een grote opening in het hek, maar die opening is geblokkeerd met planken. 

Mik met je pistool op de planken. Je kunt de planken stukschieten maar als je liever je Ammo spaart dan kun je ze ook stukslaan. Mik, één voor één, op de planken en schiet of sla ze stuk. Om ze stuk te slaan moet je de rechtermuisknop gebruiken. Nadat je de planken hebt verwijdert ga je door de opening in het hek. Je bent op een binnenplaats. Draai links en kijk uit over de binnenplaats. Je ziet een ijzeren vat staan. Er brand een vuur in het vat. Achter het vat zie je een deur. Loop dus tot voorbij het brandende vat en dan naar rechts, naar de deur. 

Open de deur en stap naar binnen. Volg de gang, links, rechts en weer rechts en ga dan door de deur. Je bent in een donkere kamer. Doe dus je zaklamp aan. Loop vooruit en draai naar links. Achter de metalen stellingkast zie je weer een deur. 

Loop door de kamer naar de deur. Open de deur. De deur valt uit de sponning. Ga door de deuropening en je beland in de Receptie ruimte. Links zie je een dichtgespijkerde dubbele deur. Rechts staat de receptiebalie en rechtvooruit zie je het trappenhuis. Achter die dichtgespijkerde dubbele deur bevindt zich Jankowski. Hij roept je al. Loop naar de dichtgespijkerde dubbele deur. Je kunt niet door deze deuren bij Jankowski komen. Je moet een andere route zien te vinden. Draai je om zodat je naar de receptiebalie en de trap kijkt. Achter de receptiebalie en de trap bevinden zich 2 kleine kamertjes. Je kunt via het rechter kamertje naar het linker kamertje gaan.

Ga dus via het rechter kamertje naar het linker kamertje. In het linker kamertje staat een houten tafel tegen de muur. Op de tafel ligt je eerste Health Booster. Health Boosters "boosten" je gezondheid permanent een klein beetje omhoog, dus het is aan te raden om ze steeds te grijpen als je ze tegen komt.

Grijp dus de Health Booster van de tafel en laveer dan om de stellingkasten heen naar de uitgang van de kamer, terug naar de receptie ruimte. Ga dan nu, rechts, de trap op en door de dubbele deuren. Je komt in een gang. De deuren recht tegenover je gaan niet open. Dus draai links en volg de gang welke dan rechtsaf gaat. Spring over de tafel heen die hinderlijk in de gang staat en volg de gang verder. De gang gaat weer rechtsaf en brengt je in een kamer. Zodra je deze kamer binnen stapt zie je, door de half dichtgespijkerde deuropening aan de overzijde, iemand naar rechts weg lopen. Je hoort ook een stem.

Loop vooruit naar de half dichtgespijkerde deuropening, buk dan en kruip dan door de deuropening de gang in. Volg de korte gang naar rechts en als je het einde bereikt dan wordt de volgende kamerdeur voor je neus dichtgesmeten. Open de deur en stap de kamer in. Draai links. Achterin deze kamer zijn 2 achterkamertjes. Ga het rechter kamertje in en loop dan naar de deur, rechtsachter. De deur zit op slot met een hangslot.

Knal het hangslotje stuk, open de deur en klim dan de twee trappen op. Bovenaan de trappen stap je dan de gang in. Volg deze korte gang naar rechts en dan sta je voor een dubbele deur. Je hebt je eerste Checkpoint bereikt en je game wordt nu gesaved. Achter de deur verschijnt Jankowski. Hij duwt de stellingkast opzij die de deur blokkeerde. Open de deur en volg Jankowski dan verder. Jankowski trapt de kamer deur in. Volg Jankowski de kamer in. Je gaat nu alles "wazig" zien en....Op geheimzinnige wijze verdwijnt Jankowski in het niets. 

Goed...links kun je verder via de deuropening, maar rechts kun je ook verder via het grote gat in de muur. Het maakt niet uit welke route je nu verder neemt. Zowel links als rechts brengt je uiteindelijk in dezelfde kamer waar een lijk op een stoel zit. Ik ga via het gat in de muur verder.

Via het gat in de muur beland je in de volgende kamer. Verlaat deze kamer dan weer via de deuropening en volg de gang en je beland in de Eindkamer waar een bloederig lijk op een stoel zit. Als je via de linker route was gegaan was je ook in deze kamer terecht gekomen.

Loop naar het lijk. Je ziet opeens alles weer helder en Jankowski verschijnt weer. Jankowski zal hier op Jin blijven wachten. Jij moet verder even in je eentje op onderzoek. Ga dus, rechts van het lijk, de kamer uit en dan de trap op. Bovenaan de trap ga je dan door de deur. Je bent nu op het dak. Loop rechtdoor en dan naar links en ga via de volgende deur weer naar binnen. Draai rechts, volg de gang en dan langs de ramen verder door naar achteren en dan verder naar links naar de volgende deur.

Open de deur en stap naar buiten. Je bent nu weer op een dak. Loop naar de pijpen die over het dak liggen en draai dan rechts. Loop door het "steegje" vooruit en......Je wordt bewusteloos geslagen door Paxton Ferrel. Ferrel buigt zich over je heen en hij praat even tegen je.

Ferrel verdwijnt en je komt weer bij je positieven. Ok....nu moet je terug naar Jankowski, dus naar het kamertje waar het lijk op de stoel zit. Volg dus de route terug naar dat kamertje. Jin heeft zich ondertussen bij Jankowski gevoegd:

Zodra je terug bent bij Jankowski en Jin volgt er een filmpje en dan wordt je in een helikopter geladen en beland je in:

Hoofdstuk 2: First Encounter:

Na een helikopter vlucht sta je op de kade in de haven. Je collega's staan vol ongeduld bij de dichte poort, in het hek, op je te wachten. Loop vooruit naar de poort.

Wel....jij bent nu eenmaal de "Pointman" dus jij moet opzoek naar de controlekamer en naar de hendel om de poort te openen. Draai rechts. Achter de rechter soldaat zie je dat je vooruit kunt gaan door de "steeg", tussen de containers en het hek. Ga dus vooruit en je beland achter de containers. De poort van de witte loods staat half open. Loop er naar toe, buk en kruip de loods in. Als je binnen bent dan druk je even op je springtoets om weer rechtop te gaan staan. Draai links. Je ziet 2 hoge stellingen staan. Op de dozen, die onder de rechter stelling staan, ligt een Reflex Booster.

Reflex Boosters verhogen je Reflexen en stellen je in staat om langer gebruik te maken van de  "Slowmotion" functie. Ga dus die Reflex Booster grijpen. Kruip dan terug door de poort naar buiten. Buiten ga je naar links en dan links de hoek om. Aan de zijkant van de loods ga je via de witte buitentrap omhoog en boven dan door de deur. Je bent nu weer binnen in de loods, maar nu boven. Loop rechtdoor en in de achterkamer ga je dan links de korte gang in. Volg de gang en je komt in de eindkamer. Hier ligt een lijk op de vloer en bij het raam staat dan de gele hendel om de poort in hek te openen.

Loop naar de hendel en zet dezer omhoog en.....de poort gaat open. Je ziet dat je collega's niet op je wachten maar gelijk door de geopende poort het terrein opstormen. Draai je om en volg de route terug naar buiten en terug naar de poort. Ga door de poort en......FILMPJE....zijn dit jouw collega's die worden afgeslacht? In het filmpje zien we ook Alma, het kleine meisje dat in het vervolg van de game een ware nachtmerrie voor jouw zal worden. Alma is echt een irritant wezentje en daarom zal ik haar in het vervolg dan ook maar "Het Irritante Kind" noemen. Je krijgt een nieuwe opdracht en dat is dat je Jankowski en zijn team moet vinden.

Je staat voor een grote plas bloed. In de bloedplas liggen 3 afgekloven skeletten. Paxton is hier duidelijk bezig geweest en heeft zijn honger gestild. Rechtvooruit zie je een witte loods. Loop daar naar toe. Op de linker hoek van de loods lees je dat dit de "Blacksand Imports" loods is. Loop naar links langs de loods en dan rechtsaf de hoek om. Je bent nu aan de linker zijkant van de loods. Je ziet dat er verder op een schutting de "steeg" afsluit, maar je ziet ook de zijdeur van de "Blacksand Import" loods.

Ga dus verder vooruit en naar de zijdeur van de loods. Open de deur en stap naar binnen. Draai gelijk naar rechts. "Help me" hoor je de onfortuinlijke bewaker kreunen, die hier op de vloer ligt dood te gaan. En hij gaat dan ook dood.

  • Ok.....Tot nu toe was je leven als F.E.A.R agent redelijk eenvoudig en zonder al te veel risico en bedoeld om je te laten wennen aan de besturing en de game. Wel....vanaf dit moment gaat dat echt veranderen. 

  • Het is geen slecht idee om nu eerst even je game hier te SAVEN. 

  • Als je, voorbij dit lijk, nu verder gaat dan zul je je eerste "ontmoeting" hebben met de Kloonsoldaten van Paxton. En geloof me....het enige dat zij willen is om jouw te doden. 

  • Zoals ik hierboven, in de aanhef van deze walkthrough, al vertel is dit epistel geen STRATEGIEGIDS. Ik ga je dus echt niet steeds vertellen wat de beste strategie is in gevechten met de vijand. 

  • Je kunt gebruik maken van de "SlowMo" functie en je kunt om hoeken kijken en schieten. 

  • Via de Aim/Zoom functie kun je het richting van je wapen vergemakkelijken. Wapens die een Zoomfuncie hebben zoomen dan ook vanzelf in.

  • Probeer wel om een vijand in het hoofd te raken omdat een hoofdschot gelijk de dood betekent. De lichamen van de vijanden zijn bepantsert, dus je hebt meerdere schoten nodig als je op de lichamen vuurt. 

  • Vergeet niet om de wapens van de gedode Klonen op te rapen. 

  • Wel...meer weet ik er niet van te zeggen. Mocht je echt in grote problemen komen dan kun je altijd overwegen om de Cheats te gaan gebruiken.

Loop vooruit en door de smalle doorgang, links naast de kastenwand, naar de deuropening. Druk je tegen de achtermuur aan en kijk door de deuropening de volgende kamer in. Een Kloonsoldaat is bezig een bewaker te vermoorden en als hij daarmee klaar is loopt de Kloon naar links en blijft dan net naast de stellingkast staan. De Kloon staat dus met zijn rug naar je toe. Hij heeft je nog niet opgemerkt. Gebruik nu de "Lean Rechts/Lean Links" toetsen en de Aim/Zoom functie om deze 1e Kloon snel een kogel in zijn achterhoofd te jassen.

Als je dit juist uitvoert dan leg je deze 1e Kloon met 1 schot om. Er is echter nog een Kloon in de kamer. Die 2e Kloon zit verstopt achter de dozen die links en rechts, voorbij de stellingkast, staan. Dus gebruik nu de Aim/Zoom functie en de SlowMo functie en ren dan nu de kamer in, draai links en schakel die 2e kloon snel uit met een hoofdschot. Het kan zijn dat de 2e Kloon vanachter de dozen tevoorschijn komt en dan probeert weg te komen. Als je mazzel hebt dan komt ie vlakbij dat ijzeren vat. Knal dan een kogel in dat ijzeren vat. Het vat ontploft dan en de ontploffing verpulvert de Kloon. 

Zorg wel dat je dan zelf op veilige afstand van dat vat blijft. Ben je echter te langzaam in het uitschakelen van de 2e Kloon, dan trekt deze zich, al schietend, terug de gang in en zal je dan verder op het leven weer moeilijk gaan maken. Het zou ook kunnen dat er nog een 3e Kloon hier opduikt. Dat hangt af van je eigen snelheid van handelen. Heb je te veel tijd nodig om deze eerste 2 Klonen uit te schakelen dan zou het zo maar kunnen dat er, vanuit de gang, nog een 3e Kloon opduikt. We gaan er van uit dat je dit eerste "gevecht" hebt overleeft en je eerste Klonen vakkundig hebt omgelegd. Vergeet niet om de wapens van de gedode Klonen op te rapen. In het kantoortje, achter de ruit, is absoluut niets te vinden, dus loop helemaal door naar achteren en dan de achterste kamer in. Draai rechts. In de 2e stelling vindt je hier dan je 1e Medkit. Grijp de Medkit

Je kunt maximaal 10 Medkits bij je dragen. Raak je gewond dan vullen de Medkits je gezondheid weer aan via de toets van je toetsenbord die je daartoe hebt aangewezen. Zoek dus steeds naar de Medkits en grijp ze dan ook. Ga verder via de opening naar de trap. Voor de trap zou je nu naar buiten kunnen gaan via de dubbele deuren links, maar je zult daar niets vinden. Ga dus nu via de trappen naar boven en volg dan boven de omloop, links, rechts, rechts. Aan de andere kant gekomen ga je eerst rechts via de deur het kleine kantoortje in. Op het bureau vindt je weer een Medkit. Grijp het en ga terug de gang in en volg deze verder rechts de hoek om. De gang loopt dan dood. Links zijn 2 ramen. Een stuk hardboard staat schuin tegen het achterste raam aan. 

Loop dat stuk hardboard op en ram dan de planken uit het raam. Voor de onderste plank moet je bukken om deze stuk te rammen. Kruip dan, voorzichtig, uit het raam naar buiten. Je beland op een schuin afdak boven een steeg. Draai rechts. De steeg is afgesloten met een schutting maar het dakje waarop je staat gaat tot voorbij de schutting. loop dus naar het einde van het dak en kijk dan naar links en omlaag. Je staat nu achter de schutting op het dakje en je ziet een deur.

Wel.....spring omlaag en ga door de deur de loods binnen. Volg, voorzichtig, het korte gangetje en sluip dan door de deuropening de grote opslagruimte binnen. STOP. Blijf achter de stapel dozen staan. Loop voorzichtig tot de hoek van de stapel dozen en gluur dan naar links om de stapel dozen heen. Je kijkt door de ruimte en ziet, achterin, 1 Kloon staan. Die Kloon staat voor de half geopende buitenpoort van de loods. Als je even geduldig blijft kijken dan zul je, door de half geopende poort, zien dat er daar buiten nog een Kloon rondloopt. Die Kloon die je ziet staan, staat met zijn rug naar je toe. Als je weet hoe je moet sluipen, dan sluip je nu vooruit tot vlak achter de Kloon en dan ram je zijn hersens in met de revolver die je in je hand hebt. Sluipen doe je via Bukken+Vooruit en rammen doe je via je Rechtermuisknop. Je kunt ook gewoon vooruit gaan rennen en dan via Springen+Vooruit+Rammen de hersens van die Kloon inrammen. En uiteraard kun je die Kloon nu ook gewoon neerknallen....maar dat is echt geen goede strategie.

Hoe je het ook wenst te doen....schakel die Kloon uit en ga je dan snel verbergen achter de stapels dozen, die zoweel links als rechts staan. Je bent weliswaar stilletjes te keer gegaan, maar één van de Klonen die buiten heen en weer lopen zal toch het lijk van de Kloon, die je zojuist hebt gedood, opmerken en deze Kloon zal via de half geopende poort binnen komen. Wacht hier geduldig op. Je kunt aan de voetstappen horen dat die Kloon is binnen gekomen. Gebruik dan de Aim/Zoom en de SloMo functie en knal die Kloon snel een kogel door zijn kop. Ga dan snel de 2 RPL-Machinegeweren van de 2 gedode Kloons grijpen.

NB: Het kan zijn dat, als je nu te lang wacht, er van uit het buiten gebied nog meer Klonen komen binnen gestormd. Gebeurt dat je, schakel ze dan snel uit. Gebeurt dit niet dan ze je zometeen met al die Klonen te maken krijgen.

Je kunt nu onder de half geopende poort door naar buiten kruipen. Dat is echter geen goed plan. Ga liever verder door de deuropening, rechts in de hoek. Je beland dan in het kantoortje van deze loods. Van buiten af zul je dan, dwars door de ramen, onder vuur worden genomen, en wellicht stormt er ook een Kloon, via de andere deur, naar binnen. Kill ze. Ook jij kunt, van binnen uit, dwars door de ramen schieten en met behulp van de Aim/Zoom functie al die Klonen in het buiten gebied uitschakelen.

Er staan 2 bureaus in dit kantoortje. Op linker bureau ligt een AT-14 Pistool en op het rechter bureau ligt een Medkit. Grijp het pistool en de Medkit. Vanaf nu kun je dus met 2 AT-14 Pistolen tegelijk schieten en in combinatie met de Aim/Zoom functie is dit een zeer doeltreffende combinatie. 

NB: Hier houden mijn gebrekkige tactische aanwijzing wel zo'n beetje op. In het vervolg van deze walkthrough vertel ik je alleen nog maar waar de Klonen opduiken. Je bedenkt dan zelf maar de voor jouw beste strategie om ze vervolgens uit te schakelen.

Ga via de andere deur naar buiten en draai dan links. Je bent in het buiten gebied waar je ook zou zijn gekomen als je onder de half geopende poort door was gekropen. Maar dan had je de Medkit en de AT-14 gemist. Het kan zijn dat er nu hier, tussen de containers nog 1 of 2 Klonen zitten. Het kan ook zijn dat je nu alle Klonen, op één na, al hebt uitgeschakeld. Hoe dan ook...Steek deze binnenplaats rechtover naar de loods recht vooruit. Op het laadplatform van die loods zul je, naar alle waarschijnlijkheid, dan de laatste Kloon treffen van dit gebied.

Kill de "bastard" en klim dan op het laadplatform, of loop even naar links om daar via het trapje het laadplatform op te gaan. Ga dan via de openstaande deur de loods binnen. Ga door de 1e opslagruimte naar achteren en dan via de deuropening, links achterin, de gang in. Volg dit korte gangetje naar de 2e opslagruimte. Hier staan 3 hoge stellingen, vol met dozen. Vanaf de middelste stelling dondert een doos omlaag. Ga tussen de 1e en de 2e stelling. Er staan dan 2 dozen, achter elkaar, op de grond tegen de linker stelling aan. 

Klim op de voorste doos en loop dan door tot op de achterste doos. Draai dan links en klim op de onderste plank van de stelling. Draai dan weer links. Op de hoge stapel dozen vindt je hier dan een Health Boost. Grijp het. Draai links om. Achter de achterste stelling zier je dan de uitgang uit deze opslagruimte.

Spring dus terug omlaag en verlaat deze ruimte door die uitgang. Je bent dan in een kort gangetje. Loop nu heet voorzichtig, en stil, verder vooruit de volgende ruimte in en draai dan links. Tussen de stellingen in staat een Kloon en ook achterin, voor het kantoortje, staat een Kloon. Ook in het kantoortje, rechts waar die voorste Kloon staat, zit een Kloon.

Wel....Ga die Klonen uitschakelen. SloMo en Aim/Zoom zijn hierbij onmisbare hulpmiddelen. Heb je deze klus geklaard ga dan het achterste kantoortje in. Aan de muur, rechts naast het prikbord vindt je daar binnen een Medkit. Terug naar buiten en dan links en loop door naar de Rode en Groene Frisdrankenautomaten.

Ga rechtsaf en loop door. Links is dan de 3e grote opslagruimte, maar loop eerst rechtsdoor en dan rechts het 2e kantoortje in. In dit 2e kantoortje vindt je een Granaat op het bureau, een Armor Vest bij de kasten en in de rechterkast een Medkit. 

Terug naar de gang en dan nu, rechtsaf, de 3e grote opslagruimte in. Loop hierdoor naar rechts en dan door de doorgang naar de hal. Het kan zijn dat je onderweg 2 Klonen moet uitschakelen, maar het kan ook zijn dat je die 2 pas in de hal tegenkomt. Loop door de hal naar de trappen en klim deze twee trappen op. Boven gekomen verschijnt er recht voor je een Kloon in de deuropening. Kill hem. 

Naar links loopt de gang, verderop, dood, dus ga hier nu rechtdoor, rechts en dan links de kamer in en verlaat de kamer dan weer aan de andere kant. Volg de gang dan verder naar rechts. Je loopt tegen de witte deur van een kantoortje aan. Je kunt de deur niet openen omdat er een bureau tegenaan is geschoven. Via het deurraam kun je wel naar binnen kijken. Volg de gang verder naar rechts. Het is maar een klein stukje en dan sta je op een platform, bovenin weer een grotere opslagruimte. 2 grote dozen blokkeren dit platform. Links zie je dat je op de hoogte bent van de bovenste plank van een stelling. Klim hier dus over de railing tot op de stelling en klim dan vervolgens over de 3 dozen heen, die bovenop de stelling staan, naar achteren. Spring vervolgens naar en op het platform waarop de Gele Hendel staat.

Blijf van de gele hendel af en ga eerst hier, links, het kantoortje in. Dit is dus het kantoortje dat je binnen keek toen je daar het raampje in de witte deur keek. Op het bureau, dat tegen de witte deur aan staat, kun je een AT-14 Pistool grijpen. Op het voorste bureau ligt een Granaat. Het rode lampje van de telefoon knippert ten teken dat er een voicemail bericht is. Je kunt het bericht beluisteren. Ga recht voor de telefoon tegen het bureau aan staan en druk dan op je "Use" toets. Hierna is het rode lampje dan uit. SAVE GAME NU, want het wordt zo dadelijk hectisch. Ga nu terug naar de Gele Hendel, buiten op het platform.

Verwissel nu je AT-14 pistolen voor je machinegeweer. Zet de Gele Hendel omhoog en ga dan snel terug het kantoortje in en druk je, rechts van de ingang, tegen de muur aan. Leun uit de deuropening zodat je "om een hoekje" terug de opslagruimte in kijkt. De Gele Hendel heeft een container in beweging gezet, die van links naar rechts gaat. Als de container ter hoogte van de Gele Hendel is gekomen, gaat aan de overkant de deur open en daar stormen dan 2 Klonen door naar binnen.

Snel.....Gebruik Aim/Zoom en SlowMo en schakel die 2 Klonen, aan de overkant, uit. Ondertussen gaat de container door naar rechts en blijft daar dan hangen. Als je die 2 Klonen succesvol hebt uitgeschakeld dan draai je rechts en je ziet die container hangen.

Klim dus weer, over het hek, op de dozen die op de stelling staan en ga over de dozen terug en dan via de hangende container naar de overkant. Ga daar dan naar links en dan via de deur, waardoor die 2 klonen binnen kwamen. Onderweg grijp je natuurlijk wel nog even de 2 geweren van die 2 gedode Klonen. Je komt in een gang. Je kunt nu naar links en naar rechts. Feitelijk loopt deze gang rond om een hele dikke kolom heen. Links staat een rode Cola-automaat. Ga eerst naar links en voorbij de Cola-automaat naar rechts en dan door de deur het kleine kantoortje in. In dit kantoortje raap je een machinegeweer van de vloer en grijp je het Pistool en de Body Armor van het bureau. Terug naar de Cola-automaat en dan rechtdoor door de gang. Je gaat tussen 2 hoge kisten door en dan zie je een stelling staan. Grijp uit de stelling de Medkit en ga dan verder, links vooruit en dan naar rechts de nis in. Je staat voor een dichte deur. SAVE GAME.

Open de deur en stap dan, voorzichtig en stilletje, vooruit. Je staat op een omloop bovenin een opslagruimte. Onder je staan stellingen en tussen de stellingen zwerven 3 Klonen. Gluur omlaag en blijf rustig wachten. 2 van de Klonen zullen, in ganzenpas, tevoorschijn komen. Zij lopen een vast rondje door de ruimte. de 3 Kloon zwerft alleen tussen de stellingen en zul je hoogstwaarschijnlijk nog niet zien. 

Als de 2 Klonen te voorschijn komen, wacht dan tot ze links in het zicht zijn en schakel ze dan snel uit. Je kunt dit doen met je pistolen of geweer maar je kunt het ook eens met een granaat proberen. Je hebt een toets van je toetsenbord "gebonden' aan je granaten. Als je op die toets drukt dan smijt je vanzelf een granaat omlaag. Je moet dan wel granaten bezitten. Door het uitschakelen van die 2 Klonen heb je natuurlijk die 3e Kloon wel gealarmeerd. Die Kloon zwerft ergens tussen de stellingen. Loop over de omloop naar rechts en als je die 3e Kloon beneden je ziet, schakel hem dan uit. De omloop brengt je bij een deur. Ga door de deur, gangetje door en de 2 betonnen trappen af. Beneden gekomen kun je dan naar links of naar rechts. Naar links brengt je bij de dubbele uitgangdeur. Het is niet handig om via deze deuren dit pand te verlaten. Je bent dan een schietschijf voor de Klonen die dan op de grote binnenplaats zullen verschijnen. Ga dus naar rechts de ruimte in waar je zonet nog boven was. Hier heb je die 3 Klonen zojuist van bovenaf uitgeschakeld. Als de 3 lijken er nog liggen, verzamel dan bij de lijken de wapens. De poort, achterin deze ruimte, staat half open. Kruip onder de half geopende poort door naar buiten.

Buiten druk je op je springtoets om weer rechtop te gaan staan. Ga links en tussen de containers door naar het midden van deze kleine binnenplaats. Je staat dan in een grote plas. Draai links en kijk naar de grote loods van de "Heater and Refrigeratior Manufacturing". Op een platform staat de inlaat van het ventilatiesysteem van deze loods

Ga links nu tegen de containers aan staan en loop dan naar de hoek van die containers. Gluur dan links de hoek om. Je kijkt door de "steeg" en naar de grote binnenplaats. Wel daar moet je naar toe, maar SAVE GAME EERST. Op de grote binnenplaats zul je een zwerm Klonen moeten bevechten. Ze komen van alle kanten. Ik kan je geen strategie meegeven behalve dat je gebruik moet maken van SloMo en Aim/Zoom. Dus ren door de "steeg" de grote binnenplaats op en........

Van alle kanten en uit alle loodsen zullen Klonen op je af komen en op je gaan schieten. Wel....probeer dit te overleven en schakel alle Klonen uit. Je kunt gebruik maken van de dekking die de aanhangers  en de dozen je bieden. Als je dit gevecht hebt overleeft dan ga je naar rechtsachter op deze binnenplaats. Er gaat, langs de zijkant van de "Heater and Refrigeratior Manufacturing" loods , een trap omlaag. Ga deze trap af en door de deur naar binnen.

Je bent in de kelders van de "Heater and Refrigeratior Manufacturing" loods. Draai je om en sluit de deur waardoor je binnen bent gekomen. Op het bureau ligt een machinegeweer. Grijp het. Laveer dan om de stelling heen naar de deuropening, links achterin. Je krijgt een visioen terwijl je dit doet en je geraakt een beetje in slowmotion. Je beland in een gang die naar links gaat. Als je door de gang kijkt zie je een figuur weg lopen. Dit is geen Kloon, maar het is ook geen Mens. Volg de gang. De gang wordt dan breder. Links en rechts is dan een kamer.

Je kunt niet hier de linkerkamer in gaan. Het heeft ook geen nut om deze beide kamer in te gaan. Je zult er niet vinden. Loop dus maar door. Achter het hek zie je dozen staan en de gang gaat dan verder linksaf. Ga verder door de gang. Je ziet dat figuur dan weer. Het verdwijnt recht vooruit door de deuropening. Ga daar ook door en dan rechtsaf door de deuropening. Je bent nu bij een Generator. Loop langs de generator en dan door naar achter in het gangetje. Je bent dan achter dat hek en hier vindt je op een kist een Health Booster. Grijp het.

Loop terug naar de ruimte met de dozen en dan verder naar de volgende ruimte, links achter de dozen. In een grote bloedplas drijven 3 afgekloven skeletten. Loop door de bloedplas en draai rechts. In de hoek, recht tegenover je, gaat een witte metalen trap omhoog naar een klein kantoortje. Ga die trap en dan via de deur het kantoortje in. In het kantoortje ga je naar rechts, naar het kapotte raam.

Kijk omlaag door het kapotte raam. Onder je zie je een gang. SAVE GAME HIER. Spring door het kapotte raam omlaag de gang in en.......Flits.......recht voor je verschijnt het "Irritante Kind" en ze brengt een vlammenzee met zich mee. Alma komt nader en nader......SNEL.....Je wilt niet levend verbranden...dus draai je snel om en REN weg door de gang

O.....HELP HELP HELP.....de gang loopt dood en.....De vlammen halen je in....er is geen ontkomen aan en.....je stort bewusteloos op de grond. Je bent echter niet dood....je bent beland in:

Hoofdstuk 3: Escalation:

2006: Walkthrough door: Louis Koot