2008: Walkthrough door: Louis Koot

  • FEAR Perseus Mandate is Sierra's officiële vervolg op FEAR en op FEAR Extractionpoint. FEAR Perseus Mandate is een "stand-alone" game. 

  • Je hebt dus het oorspronkelijke FEAR niet nodig. 

  • FEAR Perseus Mandate speelt op het zelfde moment als het 1e FEAR game. 

  • In Perseus Mandate ben jij een sergeant van het 2e FEAR Team, dat achter het 1e team word uitgezonden

  • Tijdens je missies zul je dan ook vaak berichten en info krijgen van uit het 1e FEAR game.

Ik ga er van uit dat je FEAR en ook FEAR Extraxtionpoint al hebt gespeelt. Je weet dus hoe één en ander werkt in een FEAR game. Ik ga dat nu niet weer allemaal uitleggen. Hou gewoon je ogen open en grijp, indien nodig, de Medkits, Wapens en Ammo als je ze nodig hebt. 

Ik ga je in de walkthrough niet elke Medkit, Geweer, Healthboostrer e.d aanwijzen. Je mag zelf ook wel opletten en zoeken. Ook ga ik je niet vertellen hoe je de Klonen en andere vijanden het beste kunt overleven. Dus strategische tips heb je van mij niet te verwachten. Je hebt in de game weer de SlowMo functie tot je beschikking, dus gebruik die dan ook. Als je Health beneden een bepaalde minimum waarde komt dan wordt je Health automatisch weer aangevuld. Deze minimum waarde is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je de game speelt. Je Health "groeit" sneller aan als je dan even een tijdje stil blijft staan.

Je kunt nog steeds maar 10 Medkits met je meedragen en maar 3 verschillende soorten wapens. Je zult dus steeds zelf moeten beslissen of je één van de wapens die je hebt wilt ruilen voor een andere wapen dat je tegen komt in de game.

Het Cheaten gaat op precies dezelfde wijze als in de eerdere FEAR games. Dus druk op je T-toets en typ dan de cheat in. De belangrijkste cheat is ook in deze game de Poltergeist cheat want dat is de eigenlijke Godcheat.

Veel plezier met: F.E.A.R  Perseus Mandate...........Louis Koot

Situatie:

De situatie bij Armachan is zeer snel verslechtert. Paxton Fettel, de Kloon leider, is nog steeds op vrije voeten. Maar wat veel erger is....... Armachan heeft  zich gekeerd tegen het officiële gezag. Troepen van Armachan vechten nu openlijk tegen de FEAR troepen. In een FEAR transport vliegtuig wordt het 2e FEAR team gebrieft over de missie door FEAR commandant Rowdy Betters. Het team bestaat uit 3 leden, Captain Raynes, Sergeant Chen en jij. De ATC heeft zich nu openlijk aan de zijde van de Klonen geschaard en heeft de informant van FEAR, Bishop, vermoord. Het doel van de missie is om te infiltreren in Armacham's Global Data en Security Center en om er alle informatie betreffende het Perseus Project te vinden. Jij en je 2 teammaten worden gedropt en landen in een drooggelegd kanaal:

Hoofdstuk 1: Investigation:

A: Arrival

  • Dit eerste deel is bedoeld om weer even te oefenen. 

  • Je krijgt steeds mededelingen in je scherm over hoe je moet springen, bukken en meer van dat soort onzin. 

  • Raynes en Cheng rennen meest al ver voor je uit. 

  • Je rent gewoon achter Raynes en Cheng aan en je laat hen zoveel mogelijk het vuile werk opknappen.

  • Raynes en Cheng kunnen niet dood gaan in dit deel, maar jij natuurlijk wel. 

  • Op een aantal momenten zullen Raynes en Cheng echter stil blijven staan. 

  • Er wordt dan van jouw verwacht dat je "point" neemt, dus voorop gaat lopen. 

  • Dat moet je dan ook doen omdat je anders tot Sint Juttemis kunt blijven wachten. 

Jij, Raynes en Cheng zijn beland in een uitgedroogd kanaal. Het kanaal staat vol met troep zoals autowrakken en vuilniscontainers. Boven op de "brug" is een gevecht aan de gang. Volg Raynes en Cheng door het kanaal, dus onder de brug door. 2 Kloontjes abseilen van de brug het kanaal in. Je kunt het aan Raynes en Cheng overlaten om de Klonen naar de andere wereld te helpen. Maar je kunt ook even een handje helpen. Hou er echter rekening mee dat je nog niet al te veel ammo hebt. Als de Klonen dood zijn dan grijp je hun wapens. Het kanaal eindigt, maar gaat rechts verder via een tunnel. 

Kruip onder het hek door de tunnel in en volg Raynes en Cheng door de tunnel, waarbij je dus steeds onder de hekken door kruipt. De tunnel brengt je in het volgende kanaal. Het kanaal gaat naar links en gaat dan weer onder een brug door. 

Raynes en Cheng verwachten nu van je dat je de leiding neemt. Dus laveer tussen de autowrakken door richting de brug. Er volgt een ontploffing en op de brug ramt een Klonenauto door de reling. 3 Klonen nemen je vanaf de brug onder vuur en ze springen dan omlaag. Wel.....schakel de Klonen uit, of laat dit over aan Raynes en Cheng. Grijp de wapens van de gedode Klonen en volg dan het kanaal verder. Na een bocht naar links beland je dan weer in een ronde tunnel.

In de tunnel staan autowrakken. Spring over het eerste autowrak heen en volg de tunnel verder. Grijp de Medkit en de pistolen van het matras en vervolg je weg door de tunnel. Na het 2e autowrak is er een, doodlopende, afslag naar links. Raynes en Cheng springen al over het autowrak en rennen verder. Uit de afslag duikt dan een Kloon op en deze neemt Raynes en Cheng onder vuur. Laat het maar aan Raynes en Cheng over om die Kloon vakkundig om zeep te helpen. 

NB: het kan zijn dat er meerdere Klonen opduiken. Als er meerdere Klonen opduiken dan zullen Raynes en Cheng er een paar voor hun rekening nemen. Een paar Klonen zullen echter, in de bocht van de tunnel, in dekking gaan achter het matras. Het is dan jouw taak om die Klonen te gaan uitschakelen want Raynes en Cheng verwachten dat dan van je.

Hoe dan ook....Links staan 2 kisten. Tegen de voorste kist staat een ASP Rifle en op de kist ligt een Medkit en een Harnas. Je moet zelf weten of je één van je huidige wapens nu wilt ruilen voor de ASP. Volg de tunnel verder en.....de tunnel eindigt en mond weer uit in een verdiept open gebied. Raynes en Cheng zijn je al vooruit gesneld en zijn al omlaag gesprongen. Blijf zelf nog maar even in de monding van de tunnel staan en zie wat er gebeurd.

Van achter de 4 dikke pilaren duiken Klonen op die het gevecht aangaan met Raynes en Cheng. Laat het maar rustig over aan Raynes en Cheng om die Klonen uit te schakelen. Als het gevecht voorbij is dan spring je zelf omlaag. Je moet nu weer "point" nemen want anders zijn Raynes en Cheng niet vooruit te branden. Ren dus tot tussen de 4 dikke pilaren en draai dan naar rechts. Je ziet de ingang van weer een tunnel. Ga de tunnel in. Halverwege de tunnel staan er 2 grote Explosieve kisten in de tunnel. 

Blijf op een veilige afstand van de 2 kisten staan en knal ze dan stuk. De linker kist bevat een aantal G2A2 Assult Rifles en de rechter kist en Medkit. Je moet zelf maar weer weten of je één van je huidige wapens wilt ruilen voor de G2A2 Assult Rifles. Volg de tunnel verder. Je 2 metgezellen zullen al vooruit gesneld zijn. De tunnel mond weer uit in een open kanaal en Raynes en Cheng zullen al in het kanaal zijn. Dus spring ook omlaag het droge kanaal in en voeg je weer bij Raynes en Cheng. Ga naar rechts door het kanaal, maar laat Raynes en Cheng maar voorop gaan. Halverwege het kanaal staat een dikke pilaar en vanachter deze pilaar duiken een paar Klonen op. Laat Raynes en Cheng maar met de Klonen afrekenen. Als de Klonen dood zijn dan volg je Raynes en Cheng naar het einde van dit kanaal.

Het kanaal loopt dood, maar links is weer de ingang van een tunnel.  Bij de achtermuur van het kanaal kun je een Medkit oprapen. In de ingang van het tunneltje leunt een VK-12 Shotgun tegen de muur en op de kist ligt een Harnas. Alweer...je moet zelf weten of je één van je huidige wapens wilt ruilen voor de VK-12 Shotgun. 

Kruip onder het hek door. Het tunnel is maar kort en loopt dood. Maar links hangt een gele ladder. Klim dus via de gele ladder omhoog. Raynes en Cheng zullen je volgen. Bovenaan de ladder ga je, rechts, door de grijze deur naar buiten. Je betreed een binnenplaats. Draai gelijk links. Bij de granaatkist kun je een Reflex Booster oprapen. Doe dat en draai je dan weer om. 

Voordat je nu, via de stenen treden, verder omhoog gaat kun je eerst, beneden in het kanaal, nog een Medkit gaan ophalen. Klim hiertoe omlaag via  de gele ladder, naar de bodem van "Duct 19". Grijp op de bodem de Medkit en klim via de ladder weer omhoog. Ga dan de stenen treden op. Boven draai je rechts. Je ziet weer treden en een hekdeur. De hekdeur zit op slot met een hangslot. Knal het hangslot stuk en ga dan door de hekdeur en draai dan links. 

Je moet, via de grijze deur, het gebouw in, maar grijp wel eerst de N6A3 Fragmentatie Granaten die bij de kist op de grond liggen. Tegen de muur leunt een ASP Sniper Rifle. Ondertussen zijn Raynes en Cheng het gebouw al wel binnen gegaan, dus volg ze naar binnen. Raynes en Cheng staan dan achter in de gang op je te wachten bij de volgende grijze deur. Loop naar ze toe want ze staan te wachten tot jij die deur opent. Open dus de deur en.....je beland in de eerste machinehal.

Pas op want het zal gaan krioelen van de Klonen. Je moet omlaag naar de kelder, maar Raynes en Cheng zullen pas omlaag gaan als hier boven de Klonen zijn uitgeschakeld. Dus help Raynes en Cheng maar even.  Raynes zal het roepen als alle Klonen opgeruimd zijn. Als de Klonen zijn opgeruimd dan gaan Raynes en Cheng, via één van de trappen, omlaag naar de kelder, onder de machines. In de kelder is dan een pijpen gang. Raynes en Cheng blijven voor de ingang van de pijpengang op je wachten, want het is de bedoeling dat je weer "point" neemt.

Als je halverwege de pijpengang bent dan zie je dat een onzichtbare Assassin door de deur achterin de gang blaast. Dus wees gewaarschuwd! Raynes en Cheng zullen wel weer vooruit lopen. Volg Raynes en Cheng verder door de gang en je beland in de kelder van de 2e machinehal. 

Wel....je weet al wat je hier te wachten staat....geen Klonen maar een stuk of 4 van die onzichtbare Assassin's. Dus wees op je hoede en schakel de Assassin's uit. Als je FEAR en ook FEAR Extraction Point al hebt gespeelt dan weet je nu zo onderhand wel hoe je die Assassins kunt herkennen en hoe je ze kunt omleggen, maar ik zal het nog maar even uitleggen:

Assassins zijn nagenoeg onzichtbaar vanwege hun camouflagepak. Ze rennen op je af en worden dan zichtbaar en voeren Melee aanvallen uit. Vlak voor ze bij je opduiken krijg je meestal een waarschuwing in de vorm van  witte elektrische strepen in je scherm en je ziet dan ook een vervorming in je scherm . Je weet dan dat er zo'n Assassin op je af komt. Gebruik SloMo en de shotgun om ze redelijk makkelijk om te leggen.

Die Assassins kunnen al gelijk in de kelder opduiken. Ga via één van de trappen omhoog naar het bovenste level, schakel de Assassins uit en kijk dan rond in de hal. Op 2 plaatsen kun je een Medkit en een Harnas oprapen. 

Raynes en Cheng gaan dan geduldig op je staan wachten bij de uitgang uit deze hal. Voeg je weer bij hen en ga dan door de deur de bloedige omkleedruimte in. 

Raynes en Cheng verwachten van je dat je weer de leiding neemt, dus ga verder door de omkleed en de gang  ruimte en dan naar buiten de straat op. Aan overkant van de straat staat een Klonenauto en Klonen verschijnen in de straat. 

Je kunt het gerust aan Raynes en Cheng overlaten om die Klonen uit de weg te ruimen, dus als je geen zin hebt om ammo te verspillen dan ga je maar even in dekking achter de grote vuilniscontainers tot dat Raynes en Cheng die paar Klonen hebben opgeruimd. Voorbij de Klonenauto zie je de ingang van een tunnel. Eén van de Klonen is de tunnel in gerent en Raynes beveelt je om achter die Kloon aan te gaan om hem uit te schakelen.

Ga echter nog niet de tunnel in maar ga naar het einde van de straat, naar de schutting.Draai dan links. Achter het airconditioning huisje kun je dan een Health Booster oprapen. Ga dan de tunnel en ren een stukje door en.....Raynes gilt een waarschuwing want de Klonen beginnen nu met raketjes te schieten. Draai je om en zie.....de ingang van de tunnel is nu afgesloten door het hek.

Raynes en Cheng hebben je niet kunnen volgen en ze zijn in hevig gevecht verwikkeld en maken dan dat ze in veiligheid komen. Raynes gilt dat jullie elkaar weer zullen treffen bij het ATC Data Center. Je gaat dus nu even alleen verder en hoopt dat je je dan straks weer bij Raynes en Cheng kunt voegen. Volg dus de tunnel. 

In de tunnel kom je bij een kapotte brug, neem een aanloopje en spring naar de overkant maar....oeps....je haalt het niet en je dendert omlaag en beland in:

B: Underneath:

Je bent  onderwater terecht gekomen. Zwem rond en zoek de rode ladder in één van de hoeken. Klim via de ladder uit het smerige water. Je beland op een ijzeren rooster pad. Ga naar en door de grijze deur. 

Je bent beland in het rioolsysteem. Draai rechts. Bij de kisten, op hert kruispunt, staat een Kloon. Sluip naar de Kloon en kill snel hem snel. Kijk dan snel naar rechts want in hert rechter riool staat nog een kloonde kloon die en die gaat granaatjes op je af schieten met zijn K3-BT Grenade Launcher. 

Je kunt niet verder rechtdoor, maar aan de overkant ligt wel een Medkit. Ga over het bruggetje naar de Medkit, draai rechts en volg het riool dan verder. Het riool gaat dan linksaf en is dan verder op weer geblokkeerd door een zwaar hek. Net voor het hek is een bruggetje en een grijze deur, tussen de kisten.

Voor het bruggetje ligt een Medkit. Boven het bruggetje zit een rond luchtgat in het plafond. Ga over het bruggetje naar de grijze deur en.....Oeps....er wordt op je geschoten maar je wordt niet geraakt. Draai je snel om en.....je ziet nog net zo'n Assassin door het luchtgat omhoog verdwijnen.

Ga door de grijze deur. Je beland in een fabriekshal. Rechts hangt een Medkit aan de muur. Voorzichtig want vanaf de bovenetage zul je door Klonen onder vuur worden genomen. Werk je een weg naar linksachter en verdwijn dan de lager gelegen gang in. Volg de gang en je beland in de pijpenkelder van de fabriekshal. 

Er zullen Klonen opduiken, dus reken er mee af. Klim via de rode ladder omhoog naar het bovenste level van de hal. Boven gekomen schakel je dan nog wat Klonen uit. Hierboven staat een "kantoor". Je kunt nog even via trappen terug omlaag, maar het kantoor is de uitgang uit deze hal.  

Ga het "kantoortje" binnen en dan via de stenen trap omlaag en door de grijze deur terug het riool in. Je bent terug in het riool. Rechts is het riool afgesloten met een zwaar hek, dus draai links en loop door naar de kruising en.....

je scherm wordt wit en dan....wel...Alma trakteert je weer eens op een hallucinatie. Je bent niet meer in het riool maar in een gang. Volg de gang en....de gang gaat links af en dan zie je Cheng die vraagt "Where the fuc have you been". 

Voor Cheng verschijnt een donkere bloedplek op de vloer. Cheng stapt op de donkere bloedvlek en.......demonische handen grijpen Cheng aan zijn benen vast en beginnen hem de donkere plek in te trekken. Cheng gilt en gilt en.........je beland terug in het riool. 

Was het echt alleen maar een hallucinatie? Of is Cheng nu echt dood. Was dit bedoeld om je te waarschuwen dat je nooit en nimmer op die grote zwartdonkere bloedvlekken moet gaan staan?  In ieder geval...je bent terug in het riool. Het riool is hier aan alle kanten afgesloten, dus loop rechtdoor, over het bruggetje. en dan door naar de grijze deur. Ga door de grijze deur. Je beland in een trappengang. In de hoek ligt een bibberend lijk. Draai links en ga via de trappen naar boven. Boven gekomen wordt het weer oppassen geblazen. Kijk naar rechts. Door de deuropening kijk je een hal in. 

Pas op want in die hal krioelt het weer van de Klonen. Ga door de deuropening en....Wel....Klonen vallen je aan. Je moet omlaag naar de kelder, dus ren de trap af en dan rechts door, langs de ronde machines. Ga dan rechtsaf naar en door de grijze deur.

Voor je beneden door de grijze deur gaat kun je ook eerst linksaf gaan en dan via de stenen trap terug omhoog. Je kunt dan wat N6A3 Fragmentatie granaten vinden op een gele kist en in een stelling. Bij het grote blauwe console kun je dan nog omhoog en rondlopen naar een andere gele kist waar 2 pistolen op liggen.

Wat je ook doet, je moet in de kelder door de grijze deur, rechts van de ronde machines. Dus ga beneden door de grijze deur en je bent dan terug in het riool. Draai rechts en loop door naar het kruispunt. Vanuit het luchtgat worden er dan lijken omlaag het riool ingesmeten. 

Loop door en over het bruggetje en ga verder door naar de grijze deur, vlak voor de dikke pijp en het hek. Ga door de grijze deur en .....je bent beland in een grote hal met dikke pijpen. Je staat op een metalenpad onder het pad is water. Het water is maar kniehoog diep. Het pad gaat rondom en omhoog tussen de dikke pijpen door. Uiteraard krioelen er hier weer Klonen rond, dus maak je op voor een groot gevecht. Hoe je het doet moet je zelf maar uitzoeken, maar zorg dat je de Klonen uitschakelt en dat je levend en wel aan de andere kant van de hal terecht komt.

Aan de andere zijde van deze vierkante pijpen hal is een rode ladder. Voor je de rode ladder opklimt kun je nog even het water in springen. om een Reflexbooster te vinden. Aan de kant waar de rode ladder is kun je dan een tunneltje inkruipen, Het tunneltje brengt je in een smalle ruimte met een generator en hier ligt dan de Reflexbooster op de richel. 

Klim uit het water en grijp de Reflexbooster. Je kunt niet door de grijze deur, links naast de generator maar bij de deur hangt wel nog een Medkit. Dus kruip terug door het waterige tunneltje en zorg dat je weer op de metalen paden komt en ga dan nu via de rode ladder omhoog naar de brede richel. Verlaat deze pijpenhal dan via de deuropening. Volg de smalle gang. De gang gaat dan linksaf en loopt dan dood, maar rechts is een grijze deur en een raam. Achterin de gang staan kisten. Bij die kisten kun je een paar  N6A3 Fragmentatie granaten oprapen.

Ga door de grijze deur het kantoor binnen. Op de 2 bureaus liggen spullen die je wellicht kunt gebruiken en op de vloer zwerft er een Harnas. Verlaat het kantoor weer via de andere grijze deur en loop dan rechtdoor, langs de generator, naar de rode ladder. Daal via de ladder omlaag het riool weer in. Draai rechts en loop door naar de kruising. Wel...je kunt niet rechtdoor en ook niet linksaf, dus loop iets terug en ga over het bruggetje naar de overkant, links en dan rechts af het rechter riool in. Je ziet dan een stapel grijze vaten op een rooster staan. Bij die vaten komt een ronde rioolbuis uit de muur. Achter de stapel vaten is weer een grijze deur. Loop door naar de stapel vaten en......

achter de vaten wordt dan de grijze deur opgeblazen en een Kloon vliegt door de lucht en dan.....stapt een zware Pantser Kloon het riool in. Deze Zware Jongen heeft dus een K3-BT Grenade Launcher. Ok....dit soort Pantser Klonen heb je in FEAR en in Extraction Point al vaker ontmoet, dus je weet wel hoe je er mee moet afrekenen. Zorg dus dat je deze Zware Jongen overleeft. 

Is de Zware Jongen geveld dan kun je overwegen om één van je huidige wapens te ruilen voor zijn K3-BT Grenade Launcher. Moet je zelf weten.Ga dan door de opgeblazen grijze deur. Je bent weer in een gang. Volg de gang, trap op, en dan rechtsaf en door de volgende grijze deur naar buiten. Weer een hal met machines. Het zijn een paar ventilatiemachines. Geen Klonen hier. Links is een kantoortje waar je wat bruikbare ammo kunt vinden. 

Voorbij het kantoortje is dan de grijze deur waardoor je deze hal weer verlaat. Dus ga door die grijze deur naar buiten. Je bent dan buiten bij de rioolzuiveringsinstallatie. Ga over de lange metalen brug naar de grijze deur aan de overkant. De deur zit op slot, dus je kunt er niet door naar binnen. Links hangt echter een gele ladder. 

Dus klim via de gele ladder omlaag. Beneden draai je rechts en....je ziet een geestverschijning naar links de steeg in lopen. Ga ook die steeg in. De steeg loopt dood, dus draai je om en.....godverd.....je schrikt je rot want die geestverschijning duikt op en zegt iets tegen je. Ga terug naar de gele ladder en dan, achter de ladder, via de stenen trap omhoog. 

Ga dan verder naar de volgende gele ladder en klim omhoog en verdwijn door de grijze deur weer naar binnen. Kleine voorraadkamer. Ga rechts door de volgende grijze deur een grotere hal binnen. Draai rechts en.....achter de dikke stalen pilaar zie je Klonen weg lopen. Loop door naar de pilaar en gluur dan naar links om de pilaar heen. Het pad is verder verrdiept en gaat onder een "bruggetje" door. Pas op want er komen Klonen op je af.

Kill de Klonen en ook de Klonen die verder nog her en der opduiken. Loop onder het "bruggetje" door naar achteren en dan via de stenen trap naar boven. Volg de richel naar links en naar het "bruggetje". Aan de overkant van het "bruggetje" zie je dan een kantoortje. De deur van het kantoortje staat open.

Voor het kantoortje staat een geel ontplofbaar vat, als die tenminste inmiddels al niet is ontploft. Je kunt dat vat dus laten ontploffen en dan zal er een flink gat in de muur van het kantoortje worden geslagen. Je kunt natuurlijk ook gewoon via de deur het kantoortje in gaan. Hoe dan ook, ga het kantoortje in en dan via de andere deur weer naar buiten en dan door de volgende deuropening het riool weer in.

Je bent dus weer terug in het riool. Ga, vlak voor het kruispunt, het bruggetje over en dan het rechter kanaal in. Verderop is dan het rechter kanaal afgesloten door een provisorische schutting. Aan de rechter zijde blokkeert een pijp de rechteroever, dus ga over het bruggetje naar de linkeroever en loop dan, langzaam en voorzichtig, richting de schutting en.....Je ervaart een ontploffing en je scherm gaat op SlowMo. Er breken 2 Klonen door de schutting.

Kill de 2 Klonen en ga dan naar achter de schutting. Je kunt dan, vanwege de pijpen, niet verder langs de linker oever. Op de rechter oever staan 2 grote kisten en er liggen een paar smerige matrassen.

Werk je een weg langs de  grote kisten op de rechter oever, of spring gewoon het smerige water van het rioolkanaal in. Het riool gaat dan linksaf en eindigt bij een stel pijpen. Ga rechts naast de pijpen staan en kijk omlaag. Het riool gaat onder je verder en in de rechter muur zie je een rode ladder.

Spring dus omlaag en ga naar de rode ladder en klim via de rode ladder omhoog het riool uit. Je beland in:

C: Firefight:

ATC agenten en Klonen bevolken de straten van de stad. Raynes en Cheng zijn nog steeds op weg naar het Data Center. De plattegrond toont dat je nog maar enkele blokken verwijderd bent van het Data Center en je rendez-vous met Raynes en Cheng. Je hebt echter hevige tegenstand van de ATC en van de Klonen te verwachten. Je missie is nog steeds om te hergroeperen met Raynes en Cheng bij het ATC Data Center.

Je bent dus uit het riool omhoog gekropen en staat in een steeg. De steeg mond uit op een kleine binnenplaats waar een auto staat. Sluip voorzichtig vooruit naar de auto en....waarschijnlijk zie je 2 Klonen achter de auto een volgende steeg in lopen,.

Sluip, links, om de auto heen en sluip achter die 2 klonen aan de steeg in en leg ze dan om. In de steeg ga  dan naar de grijze deur. Haal diep adem en zorg dat je tot schieten gereed bent en open dan de grijze deur en....snel...knal de 2 Klonen neer die vanuit het gangetje op je af komen.

Ga dan naar binnen en volg de enige route die je kunt gaan, door de wijnkelder, naar de enige grijze deur die je kunt open en stap er door naar buiten. Je bent dan in een smal kamertje. Ga hier dan door de grijze deur naar buiten. Je beland in een steeg

Een lijk ligt slordig gedrapeerd in een afvalcontainer. Je bent in de straten van de stad. Ik hoop dat je de ASP Sniper Rifle bezit want die kun je zo meteen goed gebruiken om de ATC-agenten om te leggen. Loop de steeg uit naar de straat. Naar rechts is de straat geblokkeerd, dus ga linksaf en naar de Klonenauto. Bij de Klonenauto gaat de straat dan rechtsaf. Gebruik je ASP Sniper Rifle om vanaf afstand de ATC-agenten te sniperen die nu het en der opduiken.

Werk je een weg door de straat naar de bushalte. Voorbij de bushalte is de straat dan weer geblokkeerd. Aan de overkant zie je dan een winkel op de hoek. Voor de winkel is de ingang van een smalle steeg. Duik de steeg in en volg de steeg. De steeg draait rechts en links en halverwege kom je bij een rode deur.

Je kunt niet door de rode deur naar binnen, dus volg de steeg verder en...bijna aan het einde kom je dan bij een grijze deur. Ga door de grijze deur naar binnen. Je bent dan in een generatorkelder beland.

Geen Klonen of ATC-ertjers. Ga links de trap af en dan door de deur, bovenaan de rechter trap deze kelder weer uit. Je beland in een trappenhuis. Klim alle trappen op.  Terwijl je de trappen omhoog klimt hoor je een conversatie tussen Communicatie officier Dean Motheren Raynes en Cheng. Betters vertelt het Delta Team in ernstige moeilijkheden zit. Raynes en Cheng krijgen opdracht om het Delta Team te gaan helpen. Boven gekomen ga je door de deur en je bent dan beland in een gang. De gang is geblokkeerd maar er is een rode deur waardoor je naar buiten kunt. Mocht je nog geen ASP Sniper Rifle hebben.....wel...er leunt er hier 1 tegen de muur. Ga door de rode deur naar buiten. 

Je beland op een ijzeren rooster balkon boven een steeg. Kijk omlaag. Onder je loopt een ATC man heen en weer te lopen. Knal snel die ATC man dood. Loop naar het einde van het balkon en spring over naar het balkon aan de overkant en.....wel....je stort omlaag en beland in de steeg op de grond. Je kunt dan aan 2 kanten de steeg uit naar de straat. Het maakt niet uit of je linksom of rechtsom gaat. Dus zorg dat je de steeg uit komt en weer in de straat beland. Ik ben door de smalle steeg rechts gegaan.

Gluur, vanuit de steeg de straat in. Er staan auto's in de straat en er sluipen ATC agenten rond. Sniper de ATC agenten. In de pick-up truck kun je bruikbare spullen vinden. De straat is naar links geblokkeerd door een betonnen versperring waar je niet tussen door kunt. Loop tot ongeveer halverwege de straat en kijk dan naar de overkant. Je ziet dan de ingang van een brede steeg.

Deze steeg leid naar een parkeerterrein en de ingang van de parkeergarage. Loop dus de steeg in en loop door naar de gele auto die voorop op het parkeerterrein staat. Er zullen ATC mannen verschijnen tussen de auto's op het parkeer terrein, dus leg ze om. Ga dan, achter de 2 ATC-auto's, de parkeergarage in.

In de parkeergarage ga je, via de op/afrit, omhoog naar de eerste verdieping. Draai links en.....Rechtsachter blokkeert een Klonenbus de doorgang. Van links duiken er 3 ATC-ertjes op. Sniper snel die 3 ATC-ers. Ga dan, linksachter, tussen de gele paaltjes naar het trappenhuis.

Je kunt niet verder naar boven, dus daal omlaag naar de kelder van de parkeergarage. Je krijgt een oproep van Raynes die verteld dat hij en Cheng in het kruisvuur van de ATC terecht zijn gekomen.

Kijk onder de trap. Onder de trap staan 2 van die grote kabelkatrollen. Achter de katrollen kun je een Healthbooster gaan rapen. Doe dat en ga dan verder door het gangetje en dan door de rechter grijze deur. Je beland in een kort gangetje met 2 deuren. Ga door de voorste deur. Je komt terecht in een kantoor.

Door de ramen zie je de straat weer. Pas op want er verschijnen een paar ATC-ertjes en die nemen je dan door de ramen onder vuur. Schakel die ATC-ers snel uit en loop dan door het kantoor naar links en dan via de deur naar buiten de straat op. Of je springt gewoon door nu stuk geschoten ramen de straat op. De straat moet je nu naar rechts volgen en dan kun je gebruik maken van de auto's om steeds dekking te zoeken. Want het gaat krioelen van de ATC-ers en Klonen

. Wel....werk je een weg naar rechts door de straat en gebruik je ASP-Sniper Rifle om de vijanden van afstand te sniperen. Er staat dan een betonnen versperring in de straat.

Ga tussen de betonblokken door en door naar de Klonenbus. Bij de Klonenbus ga je verder rechtsaf. Verder op in de straat staat dan een gele auto en er duiken weer diverse ATC mannetjes op. Leg ze neer en ga naar achter de gele auto. De straat is dan weer geblokkeerd, maar links staat een Klonenbus en achter de Klonenbus kun je door de doorgang naar het de straat voor het ATC DATA Center gebouw.

In de Klonenbus kun je misschien wat bruikbaars vinden. Ga door de doorgang bij de Klonenbus en werk je een weg naar het ATC DATA Center gebouw.

Ga dan rechtsaf en naar de Ionenbus die aan het einde van de straat staat. Achter de Klonenbus is dan een steeg waar je dan eindelijk Raynes en Cheng weer treft. Ren dus de steeg in en voeg je weer bij Raynes en Cheng. Volg Raynes en Cheng het ATC DATA Center gebouw in. Je bent dus in de kelder. Blijf achter Raynes en Cheng lopen. Raynes en Cheng springen dan omlaag en dat doe jij dan ook, want via het gele laddertje kun je niet omlaag klimmen.

Volg Raynes en Cheng verder en er volgt dan een loading waarna je bent beland in:

Hoofdstuk 2:  Revelation

Jij, Raynes en Cheng zijn binnengedrongen in het ATC Data Center. FEAR verbindingsofficier Dean Mother heeft het contact verloren met Fear team Delta Force welke al eerder het ATC complex is binnen gedrongen. Je opdracht is nu om het Delta Force team te vinden en om zoveel mogelijk informatie over het Perseus Project te vergaren.

A: Rescue and Recon:

Je bent nog in de kelder gang en Raynes en Cheng staan achter je. Er wordt weer van je verwacht dat je "point" neemt, dus dat je voorop gaat lopen. Wel...volg het gangetje verder en ga dan aan het einde door de grijze deur. Je beland weer eens in een kelder met cilindervormige generatoren/stoomketels. Op de vloer liggen de gebruikelijke lijken van een aantal werknemers. 

Loop door naar rechts achter en ondertussen rapporteert Raynes verbindingsofficier Dean Mother. Deze werkers zijn niet gedood door Klonen of ATC mannen maar door iets anders. Ze zijn leeggebloed en liggen allemaal in een grote plas bloed. Achter de cilindervormige generatoren is een omkleedruimte en een grijze deur. Ga door die grijze deur en draai dan links en ga de trap op naar de hekpoort in de gang. Voor je onder het hek doorkruipt kun je dan, rechts, uit een stelling een Medkit en een paar granaten pakken.  Kruip dan onder het hek door en ga naar links. Je bent beland in de kleine receptiehal van het ATC DATA Center en bij de liften. 

Het is hier een bloederige rotzooi en Cheng gilt dat het gehele gebouw in "Lockdown" is. Rechts van de liften is de gang afgesloten door een hek. Het is ook donker. Raynes geeft je de opdracht om een manier te vinden om de deuren/hekken te openen en om het licht weer aan te doen. Raynes en Cheng zullen hier in bij de liften blijven wachten tot dat jij dat hek hebt weten te openen. Je gaat dus even alleen verder.

Ga dus achter de balie en dan door de lichtbruine deur. Je beland in een kantoor. Loop door naar de rode frisdrankenmachine en ga daar dan door de dubbele lichtbruine deur. Je komt in een gang. Door de ramen, links, kijk je de grote centrale hal in van het gebouw. Het brand in de centrale hal. De gang, rechts, is ook weer door een hek afgesloten. Ga dus aan het einde van de gang linksaf de Centrale Hal binnen. Dit is de hal die je ook zag in het begin filmpje van de game. Midden in de hal staat het ATC Logo.

Doorzoek de hal op wapens, ammo en medkits. Er is maar 1 gang die je in kunt gaan vanuit de centrale hal, behalve dan de gang waardoor je binnen kwam. Ga die gang in, waarbij je dan wel onder het half geopende hek door moet kruipen. Het is maar een kort gangetje en aan het einde ga je door de lichtbruine deur. Weer een gang en de poort achterin deze gang is weer afgesloten door een hek. Loop door naar die hekpoort en draai dan links. Je kijkt een kantoortje in en in het kantoortje "zweeft" een mysterieuze "Vortex". 

Ga het kantoortje in en loop die "Vortex" in en je beland in een 'Droomscene". Je bent in een bloederige gang. Achter in de gang is een cel. Loop door naar de cel en....wel....de bewoner van de cel jaagt je dan enige schrik aan. 

Hierna ben je terug in de werkelijkheid en dus in het kantoortje. Ga nu door de andere deuropening het kantoortje weer uit. Je bent dan weer in een gang. Loop door en dan rechts de hoek om. De gang gaat dan linksaf. Rechts is een kantoor en links is een kantine. Zowel in het kantoortje als in de kantine is niets te vinden dus ga door de lichtbruine "Restricted Area Authorized Employees Only" deur. Je bent dan in de stroomkastenkelder. Achterin de kelder staat een grote stroomkast waar je een rood licht in ziet branden. 

Ga naar die kast en ruk er dan de hendel omlaag en....Je hebt de stroom ingeschakeld en Raynes meld dat de ie etage nu ook open is. Je moet nu helemaal terug naar de Centrale Hal om je weer te voegen bij Raynes en Cheng. Volg dus dezelfde route terug naar de Centrale Hal. Ondertussen hoor je Raynes die vertelt dat hij en Cheng onder hevig vuur zijn komen te liggen.

Terug in de Centrale Hal krijg je te maken met Nightcrawlers. Nightcrawlers zijn een speciaal soort Klonen en ze gaan gekleed in een zwart pak. Nightcrawlers dragen een nachtkijker en zijn bewapend met de VES Advanced Rifle. en ze zijn moeilijker te killen dan "gewone" Klonen. Vanaf nu zullen deze Nightcrawlers je voornaamste vijand zijn. 

Kill de Nightcrawler en ruil dan één van je wapens om voor zijn VES Advanced Rifle. Vanuit de Centrale Hal kun je nog steeds niet naar de kleine receptie ruimte waar de liften zijn. Maar Raynes en Cheng zijn daar ook niet meer. Ga vanuit de Centrale Hal terug naar de gang waardoor je de eerste keer de Centrale Hal binnen kwam, dus de gang achter de grote ruiten. In deze gang is nu het hek open dat eerder de andere gang afsloot. Ga dus nu deze gang in. Volg de gang, die dan rechtsaf gaat en weer eindigt bij een hek. 

Het hek gaat steeds een klein beetje omhoog en zakt dan weer. Helaas gaat het hek nooit genoeg omhoog zodat je er niet onderdoor kunt kruipen. Gelukkig is er rechts een lichtbruine deur die je kunt openen. Open dus de lichtbruine deur en ga dan via de stenen trap omhoog naar de 1e etage.

Halverwege de trappen is een zitje bestaande uit 2 banken en hier hoor je een conversatie tussen Delta Force C en Raynes. Delta Force zit vast op de 2e etage en hun situatie is penibel. Ga rechts en rechts en de 2e trap op en dan langs de rode frisdrankenmachine naar en door de lichtbruine deur. Je bent dan nu op de 1e etage en wel boven de Centrale Hal.

Loop door naar achteren. Doorzoek even de 2 kantoren of je er wat bruikbaars kunt vinden en verdwijn dan door de lichtbruine deur. Je bent dan weer in een hal met liften. Links ligt een Medkit op een bank. Ga rechts door de dubbele glazen deur de volgende hal in. ATC lijken liggen op de vloer en over een bank gedrapeerd. 

Grijp de wapens, harnas en andere spullen die je denkt nodig te hebben. Achter in de hal is een grijze metalen "Restricted Area Authorized Enmployees Only" deur. De deur schuift vanzelf open als je er op toe loopt, dus ga door deze deur en je bent dan in een ruimere hal. In de gang, recht voor je, verschijnen Nightcrawlers. Je kunt het beste nu eerst die gang maar vermijden. 

Je kunt die Nightcrawlers min of meer verrassen als je het eerste stukje van de gang vermijd via de computerkamers links en rechts van de gang. Je kunt dan gebruikmaken van de dekking van de grote computerkasten om een aantal Nightcrawlers op je gemak om te leggen. Helemaal rechtsachter in de gang, bij de donkergrijze kasten, ga je dan door de volgende grijs metalen schuifdeur. Weer een gang met grotere computerkamers. Doorzoek alle kamers en verdwijn dan, links, door de lichtbruine deur. 

Trapje af naar een hal waar in het midden een verdiept zitje is. De doorgang rechts is geblokkeerd door kisten. Links is een kleine kantine en een klein kantoortje. Loop naar de ander kant van de hal en dan rechtsaf naar de volgende open hal. Ook dit is een hal met een verdiept zitje. 

Rechtsachter is een trap naar de 2e etage, Pas op.....Nightcrawlers. Gebruik de grote kisten als dekking om met die Nightcrawlers af te rekenen. Ga dan via de trap omhoog en volg het balkon dan naar de geopende rechter poort. De linker poort zit dicht met een hek, dus ga door de rechter poort naar de liften. Je bent dus nu boven de 1e hal met het verdiepte zitje. In één van de kantoren zie je het rode lampje van de telefoon knipperen. 

Ga dat kantoortje in en neem de telefoon op en beluister de boodschap van Gragg. Je krijgt ook een mededeling van verbindingsofficier Dean Mother die je vertelt dat je naar het "Main Frame" moet. Doorzoek het andere kantoortje en verdwijn dan weer door de lichtbruine deur boven het trapje. Je bent dan in een kleine kale hal met computerkasten. Door het raam kijk je een kantoortje in waar je weer een telefoon ziet knipperen. 

Ga dus via de metalen schuifdeur het kantoortje binnen en neem die telefoon op. Je hoort Walt Gragg weer die een boodschap heeft voor ene Walt. Dean Mother heeft hierdoor weer iets meer informatie gekregen die hij dan aan jouw door vertelt. Verlaat het kantoortje door de schuifdeur rechts van de telefoon en ga door de volgende kamer naar links en door de volgende schuifdeur. Een bloedige gang met pijpen en links weer een grotere computerkamer. 

Volg de gang links de hoek om en....je hoort een Nightcrawler die zegt dat het "doelwit" vlakbij is. Wel....dat doelwit ben jij dus. Dus wees voorzichtig en alert. Ga elke kamer. De kamers links zijn leeg en hebben niets voor je. Als je de gang helemaal doorloopt dan kun je niet door de schuifdeur, achterin de gang. Ga dus gelijk maar de grote computerzaal rechts in, via de grijze schuifdeur. In de computerzaal moet je een stuk of 6 Nightcrawlers zien te overleven.

Vergeet niet om de lijken van de Nightcrawlers te doorzoeken op wapens. Sommige Nightcrawlers schieten met de Shotgun, anderen met de VES Advanced Rifle en er zijn er ook die een Lasergeweer hebben. Zelf heb ik mijn Dual Pistols hier geruild voor zo'n Lasergeweer. 

Achterin de zaal is een balkon dat je bereikt via de trap aan de rechterkant. Ga dus via de trap het balkon op en dan door de schuifdeur naar het linker balkon. Op de witte kist ligt wat spullen die je wellicht kunt gebruiken en in de stelling ligt een Medkit. Ga door de schuifdeur en je bent in een betegelde gang. Ga het trapje af en volg de gang naar de volgende schuifdeur en ga er door. Je bent dan weer in een grotere zaal met grote computerkasten en......Nightcrawlers.

Ruim dus de Nightcrawlers op en ga dan, rechtsachter, via de schuifdeur weer deze zaal uit. Volg de korte gang naar een kantoortje waar weer een telefoon rood staat te knipperen. Neem de telefoon op en luister naar de opgenomen boodschap.

Verlaat dit kantoortje door de linker schuifdeur en volg de gang verder. Na nog een paar deuren ben je dan beland in een grotere hal. Rechts zijn 2 gangen die door een hek zijn afgesloten. Links hang er een Turret aan het plafond, maar wees maar gerust....die Turret is nu nog uitgeschakeld.

Achter de Turret zie je de ruit en de deur van het securitykantoor. Ga eerst even naar de afgesloten gang, onder het balkon, en dan linksaf en het kantoortje in. In dit kantoortje kun je een Healthbooster of een Reflexbooster oprapen. Ga dan terug naar de hal en ga dan nu dat Securitykantoortje binnen en......Je hebt Raynes en Cheng en de restanten van het Delta Force C team terug gevonden..

Aan de linkermuur staat een groot console onder een grote monitor. Die monitor is de bediening voor de Turret, die aan het plafond in de hal hangt. De knop in het console is nu nog niet geactiveerd. Raynes, Cheng en die Delta Force pief lopen dan het volgende kantoortje in. Volg ze. Cheng loopt naar de monitoren aan de muur en schakelt ze in. 

Op de grote middelste monitor zien we dan de commandant van de ATC Gavin Morrison. Gavin Morrison is dus de vent die gemene zaak maakt met de Senator. Je hebt Morrison en de Senator al vanaf FEAR in de beginfilmpjes gezien en gehoord. Morrison ondervraagd een ATC wetenschapper want hij wil de codes weten om het DNA van Paxon Fettel in handen te krijgen. De gevangene weigert de codes te geven en dan wordt zijn keel doorgesneden door een Huurling. Morrison krijgt dan door dat jullie alles hebben gezien en geeft zijn Huurlingenleger opdracht om iedereen in het gebouw te vermoorden. Raynes, Cheng en de Delta Force pief verdwijnen dan door de linkerdeur, terwijl jij hier moet blijven om die Nightcrawlers van het lijf te houden.

Ok...Ga terug naar het Turret Console in de vorige kamer en druk nu op de knop van het console. Je moet nu dus met de Turret zoveel mogelijk Nightcrawlers killen die in de grote hal opduiken. Dus blijf maar op je vuurknop drukken terwijl je de Turret heen en weer beweeg en schakel zoveel mogelijk Nightcrawlers uit.

Na een paar seconden slagen de Nightcrawlers er echter in om de Turret te vernielen. Er komt dan een grote ster in de ruit van je monitor en je kunt dan niet meer vuren met de Turret. De deur naar de monitorkamer zit nu op slot, dus je kunt niet terug. Ga dus terug de grote hal in en ruim daar dan de resterende Nightcrawlers op die nu vanuit de 2 gangen de hal in stormen.

De gang, die eerder was afgesloten met het hek, is nu open. Dus storm die gang in en ga dan achterin door de "Restricted Area Authorized Employees Only" deur. Je bent dan bij de scannerpoortjes. Loop door en.....LOADING want het volgende level wordt nu geladen:

B: Disturbance:

In dit deel krijg je voornamelijk te maken met die Nightcrawlers. Er is eigenlijk niet veel aan. Verdwalen kun je niet want er is maar 1 rechttoe rechtaan route door dit level. Er zijn nergens zijgangen waar je in kunt.

Er is contact gemaakt met een onbekende groep Huurlingen. Deze Huurlingen proberen ook informatie te vergaren over het Perseus Project. Raynes en Cheng begeleiden de overlevenden van het Delta Force team het gebouw uit. Jouw opdracht is het om de identiteit te achterhalen van dat Huurlingen leger en onderwijl er zo veel mogelijk van te elimineren.

Het alarm is nu af gegaan. Loop door de poortjes en dan door de vernielde deur achterin. Je beland bij de enorme Computercore. Loop om de core heen en verdwijn dan door de volgende schuifdeur.

Je bent weer beland in een kale ruimte met kisten en computerkasten. Ga naar rechts en verdwijn dan deze ruimte weer uit door de rode deur. Je bent dan in een trappenhuis. Op de kisten, die onder de trap staan, ligt in ieder geval een Medkit. Ga de trap op en dan boven door de lichtbruine deur. Je bent weer in een gang met kantoren. Volg de gang en doorzoek de kantoren. Halverwege de gang ligt er, links, een lijk en ook in de kantoren liggen lijken. De gang mond weer uit bij de liften. Ga bij de liften naar rechts en door de lichtbruine deur.

Een kort gangetje waarin dan de hekpoort weer dicht zit, dus ga rechts door de volgende lichtbruine deur. Weer een grotere zaal met computerkasten. Hier duiken dan de eerste Nightcrawlers weer op.

Sniper de Nightcrawlers waarbij je de computerkasten als dekking kunt gebruiken. Plunder de lijken voor de wapens en verdwijn dan, rechts achter, door de grijze metalen schuifdeur. Je bent weer in de computercore schacht, maar nu een etage hoger.

Loop weer om de core heen naar de schuifdeur aan de overkant. Bij de corepilaar staat een kist waar een heel mooi LP4 Lightning Arc Weapon in ligt Je kunt overwegen om bijvoorbeeld de ASP Sniper nu te ruilen voor dit LP4 Lightning Arc Weapon. Echter.....je zult in de game maar sporadisch ammo vinden voor dit wapen. Je moet het zelf maar weten. Ga door de schuifdeur en door het korte gangetje en de rode deur brengt je dan in een grotere ruimte met ronde generatoren.

Pas op....Nightcrawlers. Kill ze terwijl je je een weg naar achteren baant. Ga achterin dan de trap op naar het hogere looppad en volg het pad naar de rode deur, waar je dan door heen gaat een ruimte met een groot blauw console in. Niets te beleven hier, dus ga gelijk door naar en door de volgende lichtbruine deur. Je betreed een bloedige gang.

Via je communicatiemiddel krijg je nu de mededeling dat er een klein meisje in een rode jurk ronddwaalt in het gebouw. Jij en ik weten dat het de lieftallige Alma is. Dus....je kunt er gif op innemen dat Alma straks weer één van haar truckjes zal uithalen. Achter in de gang ga weer door de onvermijdelijke lichtbruine deur. Je komt weer terecht in een trappenhuis. Dus hupsakee...de trap op en boven weer door de deur. Je betreed een ruimte met pijpen en ronde reservoirs. Er duiken hier weer Nightcrawlers op.

Ruim de Nightcrawlers uit de weg en ga dan via de trap omhoog en boven ga je dan weer door.....jawel...rode deur. Weer een ruimte met dikke pijpen en een platform in het midden. Weer Nightcrawlers, dus overleef ze.

Trapje af, trapje op naar het platform, trapje af en dan de achterste trap op en verdwijn dan weer door de rode deur. Je komt in een hal met blauwe cilinderflessen. Ga naar links en je beland in een ruimte me2 grote cilindervormige tanks. Tussen beide tanks is een rode deur waar je niet door kunt.

Loop door naar achteren, trap af en klim dan via de gele ladder omhoog naar de richel. Op de richel is er rechts weer een metalen schuifdeur, dus ga daar door en....je bent weer in de Coreschacht maar nu bijna helemaal bovenin. Oeps....het licht gaat uit en je kunt nu even niets doen. Opeens gaat de Core als een gek draaien en.....

.........rondom de schacht zweven er nu een boel DEMONEN omhoog.....je kunt niets doen...alleen kijken en rustig wachten. De Demonen verdwijnen vanzelf en het licht gaat weer aan. Alles is weer rustig en er is je niets overkomen. Ga weer rond de core naar de deur aan de andere kant. Door de deur en door de "rode" kamer en weer door een deur. Weer een gang.

Rechts door de ruit zie je Nightcrawlers in de zaal. Je kunt ze alvast door de ruiten onder vuur nemen. Ga, via de schuifdeur, die rechter zaal in, lever er slag met een stuk of 4 Nightcrawlers en verdwijn dan, rechts in de hoek, weer door de schuifdeur. Ga naar links en in de hoek gaat dan een trap omhoog naar een hoger gelegen looppad.

Dus.....trap op en via het looppad naar de volgende schuifdeur waardoor je dan verdwijnt. Je komt weer terecht in een kantorenzaal. Zoek weer de lichtbruine deur waardoor je de zaal dan weer verlaat. Nu ben je weer in een grotere hal. De hal heeft verschillende afdelingen en de uitgang is links. Maar de dubbele uitgangdeur zit dicht en op slot. Ga gelijk rechts de trap op naar het "balkon". Op een tafeltje staat een laptopcumputer. 

Activeer de laptopcomputer en.......de informatie over het Perseus Project wordt nu naar het commandocentrum van FEAR gedownload. Onmiddellijk gaan nu alarmbellen rinkelen en in de hal gaat het rode licht aan. Nightcrawlers duiken overal op. Sniper/kill in de hal dus de Nightcrawlers. De dubbele deur is nu open maar de Nightcrawlers hebben twee kleine turrets voor de deur neergezet. Sniper die 2 Turrets dus via de zoomfunctie van de VES Advanced Rifle.

Ga dan door de nu geopende deuren Loop door naar de liften en ga door de lichtbruine deur, rechts van de liften. Je bent weer in een gang. Volg de gang. Halverwege de gang is ook een rode deur van een kantoortje waar je wat wapens e.d kunt oprapen.

De gang eindigt weer bij een rode deur, dus.....je weet het nu wel hé....door de rode deur. Je stapt een grotere machinehal binnen. Nightcrawlers dwarrelen door de hal. Je moet op het ijzeren looppad zien te komen en dit pad dan volgen naar achteren want daar is de ingang van de gang waar je in moet.

De Nightcrawlers zwerven echter her en der door de hal en het zijn ook nog eens snelle jongens. Dus bedenk maar een strategie waardoor je deze hal overleeft en zorg dan je via het ijzeren looppad de gang bereikt. Het is maar een kort gangetje. De deur achterin de gang brengt je dan weer in een hal waar je rond kunt lopen. Alle andere gangen zijn afgesloten met een hek. In de middelste gang zijn 2 vergaderzalen waar niets te beleven valt. Zoek hier de lichtbruine "Maintenance" deur.

Ga door de "Maintenance" deur. Je bent dan in een onderhoudsruimte. Ga naar links en klim via de gele ladder omhoog en knal dan, links in de hoek, het ventilatierooster stuk.

Kruip in de ventilatiekoker en kruip door de koker naar links en knal dan aan het einde het rooster in de vloer stuk en val dan omlaag de gang in. Volg de gang helemaal door naar achteren en dan rechtsaf en.....Links zie je door de ramen de buitenwereld. Rechts zie je een lichtbruine dubbele deur.

Ok......je hebt het einde van Hoofdstuk 2 bereikt....loop naar de dubbele deur, open de deur en......Oeps......ALMA.......Alma laat de boel nu ontploffen en je wordt achteruit geblazen. Je wordt door de ruiten geblazen en dendert bewusteloos op de grond. Langzaam kom je weer bij je positieven en kijkt in de grijnzende kop van Captain Raynes.....je leeft nog en bent beland in:

Hoofdstuk 3: Apprehension:

De informatie die je, met gevaar voor eigen leven, in het ATC Data Center hebt gevonden wordt momenteel gedecodeerd. Ondertussen heeft het Klonenleger en het Nightcrawlers leger de aanval geopend op Armachan Plaza. Je bent nu on-route naar de Plaza om het Delta Force team te assisteren het gebied te heroveren.

A: Pacification:

Een FEAR heli brengt je naar het  Armachan Plaza centrum. Je missie is om alle vijandelijke troepen te elimineren en er voor te zorgen dat de vijand geen belangrijke onderzoeken van de ATC in handen krijgt Nadat je uit de heli bent gestapt gilt iemand dat je hem moet volgen. Het is Cheng. 

  • Vanaf nu moet je oppassen dat je niet per ongeluk Raynes en Cheng doodschiet, want die zijn vanaf nu dus ook kwetsbaar. 

  • Dus grif in je geheugen wie Raynes en Cheng zijn. Raynes en Cheng hebben, net als jij, geen rood of groen lampje in hun helm, dus daaraan kun je ze herkennen.

  • Het is niet zo heel erg belangrijk om Raynes en Cheng in leven te houden maar ze zijn wel handig om nog een tijdje bij je te hebben. 

  • Uiteindelijk gaan beide toch wel dood, eerst Raynes en later Cheng, maar dat duurt nog even.

  • De Nightcrawlers zijn dus de knapen met een rood of een groen lampje in hun helm. 

  • Er zwerven ook ATC-soldaten rond in uniformen waar met grote letters ATC op staat. 

  • Ook krijg je weer te maken met ATC agenten in blauwe uniformen maar deze zie je voornamelijk als lijken. 

  • Nightcrawlers en Huurlingen zijn ook elkaar aan het bevechten. 

  • De Nightcrawlers en de ATC soldaten zijn in een bitter gevecht met elkaar verwikkeld.

Loop naar de Cheng en volg hem dan naar links en dan via de poort het Armachan Plaza gebouw in. Raynes en Cheng staan dan, achter de dikke kolom, in de poort te wachten. 

Er is een hevig gevecht aan de gang op de binnenplaats. Er wordt weer van je verwacht dat je "point" neemt, dus neem de leiding en ga de binnenplaats op. De poort achter je gaat dicht. Vecht je een weg over de binnenplaats, kill de Nightcrawlers en de Huurlingen. Raynes en Cheng zullen al wel door gerent zijn en die zie je dus even niet meer. Je kunt niet door de 2 grijze dubbele deuren, dus ga helemaal naar links achter en dan, bij het ATC lijk, door de volgende poort het volgende deel van de binnenplaats op. 

Hier is Cheng al en hij is in gevecht met Nightcrawlers. Help je maat en neem weer de leiding. Ga, rechts, via de trap omlaag en dan door de dubbele grijze deur naar binnen. Raynes is al hier binnen. Raynes en Cheng rennen weer vooruit en je zult ze vanaf nu een hele tijd niet meer zien. Wel zul je Raynes en Cheng zo nu en dan horen via je "oortje". 

Je bent in de ontspanningsruimtes van het gebouw. De kamers hier zijn allemaal met elkaar verbonden en in de gang zijn 2 wc's waar je niet in kunt. Het krioelt hier van Nightcrawlers en huurlingen die elkaar aan het uitmoorden zijn, maar ook jou niet zullen vergeten. Dus werk je een weg door deze paar ruimtes en kill ondertussen alles en iedereen die je tegen komt. 

Achterin in dit gebied kom je weer in een gang met de grijze dubbele Exitdeur. Ga door deze Exitdeur en draai dan gelijk rechts. Een trap. Je bent in de zwart marmeren entree hal terecht gekomen.

Loop de trap op en kill de Nightcrawlers en de huurlingen.. Je beland boven in de grote Hal. In het midden staat het Armachan Logo opgesteld. Er is hier weer een hevig gevecht aan de gang. Een Pantser Nightcrawler zal op je af komen. Wel.....kill weer alles en iedereen hier in de grote hal. 

Op richels langs de muren kun je Ammo en Medkits vinden. Werk je een weg naar achteren en ga dan, links, via de trap omlaag en beneden dan door de grijze deur. Je beland in een kantoortje. Je kunt niet door de linker deur, dus ga door de "Shipping and Receiving" deur de opslagloods binnen.

In deze opslagloods zwerft weer allerhande vijanden rond, dus reken er mee af. In het midden van de loods is een  kooi. Knal het hangslot stuk weermee de deur van de kooi op slot zit en ga dan de kooi in. In de kooi kun je een Reflexbooster en een Medkit rapen. Verdwijn dan via de uitgang, links achterin, naar buiten. Je bent dan weer op een grotere binnenplaats. Loop door naar links en dan naar rechts en.....FUCK YOU.....gil je dan uit want een Raketjesrobot staat, voor de ingang van het 2e gebouw ATC-ers af te slachten.

Als de Robot met de ATC-ers klaar is dan richt ie zijn aandacht op jouw. Wel....verzin maar de voor jouw beste strategie om met de Robot af te rekenen. Is dat gebeurt dan ga je terug over deze binnenplaats en dan het gebouw aan de overkant in. Je bent dan weer in een aankomsthal met liften. Loop door naar de liften en....de linker lift gaat open en er stappen 2 ATC clowns uit.

Kill de 2 ATC-ers die uit de linker lift stappen. Verdwijn dan. links in de hoek, de gang in en dan via de trap naar boven. Boven gekomen is de gang afgesloten door een hek, dus ga door de grijze deur. Je bent dan in de projectiekamer van de film/vergaderzaal. 

Je kunt niet via de deur naar buiten. Dus klim in het grote raam en spring dan omlaag de filmzaal in en.....LOADING.

B:Bio-Research:

Het Klonen leger de ATC mensen zijn verwikkeld in een verbeten strijd, in en rondom Armacham Bio-Research Facility. Bewijs voor het Huurlingenleger is nog niet gevonden. Je opdracht is nu om het ATC Bio-Research Facility te doorzoeken naar info en om deze info veilig te stellen..

Raynes en Cheng en jij zijn dus nu ieder op eigen houtje op zoek naar info over de geheime ATC projecten. Je zult zo nu en dan mededelingen ontvangen van Raynes, Cheng en van Commandant Rowdy Betters.

Je bent dus, door het raam van de projectiekamer, omlaag gesprongen en bevind je nu in de film/conferentiezaal. Ga naar rechts de zal, uit en dan door de grijze dubbele deur. Je beland in een gele, maar bloedige, gang. Het is een lange gang en op diverse plaatsen zitten er poorten in de gang. Ren door de gang en als je ongeveer halverwege bent dan hoor je stemmen. 

Het alarm gaat af en in de poorten zakt dan kogelvrij glas omlaag. Elke sectie van de gang is nu afgesloten en je kunt even niet verder. Draai je om. In de eerste sectie van de gang staan nu 3 ATC agenten. Ook zij staan te wachten tot dat iemand de glazen hekken weer omhoog takelt. Maar dan......Bij de 3 ATC-ers dendert er dan een enorme ROBOT door het plafond omlaag en robotje maakt gehakt van de 3 ATC-ers.

Ondertussen beginnen de glazen hekken weer omhoog te gaan. WACHT NIET, maar draai je weer om en kruip snel onder het omhoog gaande hek door. Ga dan snel weer rechtop staan. De Robot heeft ondertussen die 3 ATC-clowns opgegeten en begint nu raketjes op jouw te vuren. Je kunt deze Mother Fucker hier niet verslaan, dus ga in SloMo en ren dan naar het einde van de gang. De grijze deur, aan het einde van de gang, zit op slot maar gelukkig staat er rechts een deur open.

Ga dus door de deuropening en val dan door het vloergat omlaag naar de kelder. De Robot kan niet door het vloergat, maar daar vindt ie zometeen wel iets op.

Ga door de witte deur en dan de keldertrap af en weer door de witte deur. Je bent dus nu een verdieping lager en weer in een gele gang. Links is de gang weer met kogelvrij glas afgesloten, dus ga meteen rechtdoor de kantoorkamer in.

Ren door het kantoor naar links en dan zie je dat er een kast staat voor de uitgang. Klim op de kast, buk en kruip dan door de deuropening weer de gele gang in. Je bent dus nu aan de andere kant van het kogelvrije glas. Draai rechts en......Oje....de Robot komt door het plafond omlaag vallen. Snel.....wacht niet maar ren, links, door de deuropening de volgende zaal in.

Ren door de zaal. De Robot zal je nu overal volgen want hij breekt door de muren en blijft nu achter je aan komen. Ik kan je nu niet meer precies de route vertellen die je moet gaan. Alle kamers en gangen zijn hier met elkaar verbonden en je moet nu snel opzoek naar 3 Granaat Launchers want die je heb je nodig om de Robot te vernietigen. Via de 1e zaal kom je weer in een gele gang. Volg de gang snel naar links en bij het kogelvrije glas naar rechts. Weer een gele gang en hier ga je dan, rechts naar binnen.  Je bent dan nu in een gebied met laboratorium kamers die allemaal met elkaar verbonden zijn en min of meer rond lopen.

Ren door alle labkamers en zoek de 3 Granaat Launchers, De robot zit je op de hielen dus ga steeds in SloMo, want dan leef je langer, en bestook de Robot met je Granaat Launcher. Ontwijk de raketjes van de Robot en zorg ook dat je niet te dicht in de buurt staat als jouw granaten hem raken. Ren dus van kamer naar kamer, met de Robot op je hielen. Bestook de Robot met je granaten uit de Granate Launchers en uiteindelijk zul je de Robot vernietigt hebben. Gebruik wel steeds de SloMo want dan heb je veel meer kans om dit stuk te overleven.

NB: Het spijt mij, maar vanaf het moment dat de Robot door het plafond omlaag komt vallen, in de onderste gele gang, heb ik de route niet goed meer in kaart kunnen brengen. Ook ik moest snel wezen en had daarom onvoldoende tijd om dit deel goed te kunnen beschrijven en om er veel screenshots van te maken. Maar nogmaals.....alle kamers zijn met elkaar verbonden en verdwalen kun je dus niet. Zorg dat je in de laboratorium kamers terecht komt en zoek dan snel de 3 Granate Launchers op. 

Ik weet dus niet in welk van de labkamers je bent als je de robot vernietigt hebt, maar dat geeft ook niet. Als de Robot vernietigt is ga je weer door de labkamers, op zoek naar de Exitdeur en natuurlijk Medkits want je zult er wel niet veel meer hebben. 

In één van de labkamers zie je dan de witte Exitdeur. Je hoort stemmen en de Exitdeur wordt opengeschopt en een stuk of 3 Nightcrawlers/ATC-ers stormen naar binnen.Wel.....kill de Nightcrawlers/ATC-ers en ga dan door de Exitdeur naar buiten de "gele" gang op.

Volg de gang naar links naar het kruispu8nt en ga dan door de rechter witte deur een kaal trappenhuis in. Daal de kale stenen trap af, grijp beneden eventueel de Medkits uit de stelling en ga weer door de witte deur de nieuwe "gele" gang in. Het is een bloederige teringzooi in de eens zo mooie gele gang. Je bent weer een etage lager.

De deur, rechts, kun je niet door. In het kamertje recht voor je zie je een Laptop staan. Ga dat kamertje in en activeer er de Laptop. Op het laptopscherm verschijnt een Demon die zegt dat "de Doden Dood zullen blijven". Ga terug de gang op en loop door de gang naar rechts en verdwijn dan door de BC-0406 deur. Je bent dan in weer een laboratoriumkamer en deze is min of meer in de vorm van een L.

Loop door de kamer naar achteren. Er zijn 2 zijkamer. In de linker zijkamer kun je een telefoon beluisteren. Ga het trapje op en verdwijn dan weer door de grijze metalen schuifdeur de volgende labkamers in. In de rechter lab is niets te vinden, dus ga, links achterin, via het metalen trapje omlaag naar de lager gelegen labkamer. Ga hier dan naar het grote raam, rechts. Kijk door het raam. In de gang verschijnt ene Gavin Morrison, een agent van ATC. 

Je hebt deze Gavin Morrison al eerder gezien. Je zag Morrison namelijk op de monitors van de turretkamer in Hoofdstuk 2 A. Het is kogelvrij glas dus het heeft geen zin om te proberen of je Morrison en de Huurlingen kunt raken. Blijf staan en luister naar de conversatie tussen Morrison en de baas van de Huurlingen. Morrison loopt dan weg en de Huurlingen baas vertelt dan zijn mannen dat ie van plan is om Morrison te vermoorden zodra deze het DNA van Paxon Fettel in bezit heeft gekregen.

Wel....draai je om en vervolg je weg. Je gaat weer door een paar grijze metalen schuifdeuren en wat kamers en uiteindelijk ben je dan weer in een gele gang beland. De gang is echter geblokkeerd door tonnen en meubels. Links is een kamertje waar niet te vinden is. Ga dus rechts de grotere labkamer in. Een telefoon staat rood tegen je te gillen. Beluister even de boodschap via de telefoon en verdwijn dan weer, via de deur links, naar de gele gang. Volg de gang naar het kruispunt. "Research 1" staat er op het bord dat aan de muur hangt.

Je ontvangt nu een bericht van Cheng. Cheng meld over het Project Origin, dat de ATC aan het uitvoeren is in een geheime locatie te Aburn. Maar Cheng meld ook dat de ATC nog een ander geheim project heeft......een ondergrondse Klonenfabriek.....

Links een deur en rechts een deur. Beide deuren zij n van 1 lange labkamer waar echt niets te vinden is. Dus volg de gele gang naar links en helemaal door naar het einde. Je kunt onderweg diverse labkamers in gaan in de hoop wat Medkits, Wapens en Harnassen te vinden. De gele gang brengt je dan uiteindelijk in een grotere hal waar, links, weer de liften zijn. Volg deze hal naar rechts en vergeet de labkamers maar. Achter in de hal is dan. links een grote Metalen Deur en de deur van een Securityoffice.

De grote Metalen deur is de toegang tot het liftje waarmee je omlaag moet naar de geheime, ondergrondse "Fabriek" van de ATC, waar de ATC dus haar geheime Kloon projecten uitvoert. Maar de grote deur gaat niet open. Ga dus door de Security Office deur het Security kantoortje in.

Er ligt een Medkit in de stelling en bij het lijk hangen wat geweren in het wapenrek. Door het raam, waar het console voor staat, zie je het liftje waarmee je omlaag moet. Druk dus op de blauwe "activate" knop en....de grote metalen deur schuift open. Hupsakee....terug naar buiten en......je ontvangt de mededeling dat men inmiddels die Gavin Morrison heeft geïdentificeerd.

Stap op het liftje en druk op de blauwe liftknop en je zakt nu omlaag. Als het liftje is gestopt dan stap je eraf en loop je de "blauwe" hal in. Je bent nu onder de grond en in het voorportaal van de geheime Klonenfabriek van de ATC. Alle ruimtes zijn hier schemerig blauw en ietwat mistig. Ga links door de grijze schuifdeur en dan door de volgende. Je bent dan in de grote opslagloods. Je hoort een stem die HELLUP gilt. Kijk naar links.....een ATC-agent sterft.

Wel...dit is een grotere ruimte met kisten. Links en rechts is een zijkamer waar niets te vinden is. Sluip linksom, of rechtsom, om de kisten heen en kill de Nightcrawlers die opduiken en ga dan aan de overkant door de grijze schuifdeur. Je staat dan boven een controlekamer.

Ga de twee trapjes af naar de vloer. Rechts kun je dan wat wapens pakken uit het wapenrek en links staat een Laptop. Ga naar de Laptop en activeer het ding. De info van de Laptop wordt ontvangen door Commandant Rowdy Betters

De laptop geeft info over een geheim ATC project op een eiland. Maar de laptop "zegt" ook dat het DNA van Paxton Fettel hier in de Klonenfabriek ligt opgeslagen. Paxton Fettel's DNA is dus gebruikt om het Klonenleger, dus ook om de Nightcrawlers, te maken. Maar als Fettel's DNA hier nog is....wat is er dan op dat eiland voor geheimzinnigs aan de hand?

Ga door de grote deuropening. Je bent dan in een korte gang. Achterin de gang staat, links, weer een laptop maar daar kun je niets mee. Ga, bij de laptop, in de smalle deuropening staan. Je kijkt Area 2 in en ziet nog niet een Nightcrawler weg schieten.

Ok.....je staat voor een gebied dat bestaat uit Area 2 en Area 3. Het zijn 2 gebieden met glazen paden. De glazen paden zijn van kogelvrij glas. Onder het glazen pad is nog een etage met een metalen roosterpad. Er zwerven 2 Nightcrawlers rond in Area 2 en straks ook in Area 3. Gelijk links kun je via de metalen trap omlaag naar het onderste roosterpad. En dat moet je ook doen, maar ga eerst over het glazen pad rechtdoor naar de overkant. Aan de overkant merk je echter dat de metalen schuifdeur, naar Area 3, op slot zit. Ook hier kun je dan via een trap omlaag. 

De 2 Nightcrawlers zijn vliegensvlug en moeilijk te raken. Wel....zorg dat je die 2 Nightcrawlers te pakken krijgt, voor ze jouw te pakken nemen. Als je Proximity granaten hebt dan kun je die her en der plaatsen in de hoop dat de Nightcrawlers er in de nabijheid komen en zo worden opgeblazen. Je kun natuurlijk ook proberen de Nightcrawlers te sniperen. Heb je de 2 Nightcrawlers eindelijk omgelegd dan ga je via 1 van de 2 trappen omlaag naar het onderste roosterpad. Zorg wel dat je niet van het roosterpad af valt want dat overleef je niet. Links achter in de hoek zie je dan de ingang van een Ventilatiekanaal.

Kruip het ventilatiekanaal in en volg het. Knal aan het einde het rooster stuk en kruip uit het kanaal maar zorg dat je op de 2 pijpen komt te staan. Kom niet terecht op de mistige vloer want dat overleef je niet. Je bent nu op de onderste etage van Area 3. 

Volg de 2 pijpen naar rechts en klim aan het einde op het roosterpad. Ook hier zwerven 2 Nightcrawlers rond, dus ga ie eerst uitschakelen. Achterin vindt je de trap omhoog naar het glazen pad. Ga dus via de trap omhoog.

De deur, terug naar Area 2 zit op slot, dus ga naar de andere kant, waar Area 3 op de muur staat, en ga hier dan door de schuifdeur en je beland in de grote controlekamer. Kijk door het grote raam naar buiten en......

Door het raam kijk je de Reactorschacht in. Bovenop de ronde Reactor zie je Gavin Morrison. Morrison is bezig om alle geheime info, en Fettel's DNA, uit de reactor te halen. De ruit is weer van kogelvrij glas dus je kunt Morrison niet doden door het raam. Draai links. Je kwam binnen via de linker deur en de rechter deur zit op slot, dus je kunt Morrison niet bereiken. Draai je helemaal om. In de achtermuur zie je dan het rooster van een ventilatiekanaal.

Knal het rooster stuk, ga het trapje af en kruip in de ventilatieschacht. Val in de schacht omlaag en kruip dan door en je beland op 2 pijpen die naar het ronde Reactorplatform gaan. Morrison ziet je echter en hij rent weg naar links en verdwijnt de controlekamer in. Kruip snel over de pijpen naar waar Morrison was. Je krijgt nu de opdracht om achter Morrison aan te gaan en om hem, LEVEND, gevangen te nemen.

Boven op de reactor gekomen kun je niets doen. Dus volg Morrison nu, via het omhooglopende pad, terug naar de controle kamer en verdwijn dan weer door de linker deur naar Area 2. PAS OP....Midden boven het glazen pad hangt nu een TURRETKANON. Gebruik de zoomfunctie van één van je wapens om de Turret te vernielen en ren dan door over het glazen pad en ga dan door de schuifdeur Area 2 weer in. Ook in Area 2 hangt er nu een Turret boven het glazen pad, dus knal ook deze turret eerst stuk. Ren dan door en dan via de smalle controlekamer naar de grote opslagloods.

In de grote opslagloods moet je weer vechten met een paar Nightcrawlers, die ook in de 2 zijkamers zijn. Schakel ze dus uit en ga dan door de schuifdeur en terug naar het Liftje. Met het liftje terug omhoog naar de gele gang. Je hoort Morrison die contact opneemt met zijn opdrachtgever de Senator. 

Volg de gele gang terug naar de liften. Je ziet nog net dat Morrison in de linker lift stapt en verdwijnt. De rechter lift is nu echter ook open. Dus stap in de rechter lift en druk in de lift op het liftknoppen paneel en....je beland in:

C: The Plaza Chase:

Het FEAR team heeft Gavin Morrison ontdekt. Morrison is een agent die ogenschijnlijk samenwerkt met de Huurlingen. Morrison heeft echter weten te ontsnappen en is nu op de vlucht. Morrison is waarschijnlijk in het bezit van het DNA van Paxton Fettel. Je opdracht is duidelijk en eenvoudig......Vindt Gavin Morrison en zorg dat je het DNA van Fettel in bezit krijgt.

Je jaagt dus achter Gavin Morrison aan en het is de bedoeling dat je hem levend te pakken krijgt. Stap uit de lift en ga door de korte gele gang. Je komt dan bij een neergestorte helikopter. Achter de heli zit een groot gat in de muur. In de heli kun je 2 Medkits rapen en.....de MINIGUN. Ik raad je aan om de MINIGUN maar te pakken.

Ga door het gat in de muur en draai rechts. 3 Klonen staan bewegingsloos voor de dubbele witte deur. De Klonen zijn gedeactiveerd omdat Morrison het DNA van Paxton Fettel heeft gejat. Het is Fettel's DNA dat het Klonenleger aanstuurt. Je zult dus nu geen last meer hebben van Klonen en Nightcrawlers. Je krijgt nu uitsluitend te maken met ATC-ers. Knal deze 3 hangklonen toch maar een paar kogels door hun kop want je weet nooit....Ga dan door de witte deur en volg de gang verder en vanzelf kom je dan buiten en op een grote binnenplaats.

Uit de deur aan de overkant komen ATC-ers gestormd, dus kill ze en ga door die deur het gebouw weer binnen. Volg de rode gang, kill ATC-ers  met een stroom kogels uit de MINIGUN en aan het einde van de gang is dan weer een wit/grijze deur.

Pas op want er zal een ATC-er door de deur de gang in komen. Kill de gek en stap dan door de deur de kale kelderruimte binnen. Het heeft geen zin om de trap op te gaan want de bovendeur zit toch op slot. Maar boven op de trap ligt wel een Reflexbooster en onder de trap kun je een Harnas vinden.

Ga dus, links, door de blauwe deuropening naar buiten. Je bent nu op de binnenplaats die dient als parkeerterrein voor de ATC agenten. Kill hier de ATC-ers die het en der opduiken. De MINIGUN leeft zich hier helemaal uit.

Er staat ook een Klonenbus waarin je wat bruikbare spullen kunt vinden. Ga dan door de openstaande dubbele witte deur het gebouw weer in en volg de kale gangen verder. Kill onderweg ATC agenten en vul je Ammo, Medkits, Granaat voorraad aan met wat je zoal vindt in deze kale gang. Je komt terecht in een trappenhuis.

Klim de trappen op en verdwijn dan boven door de al openstaande deur. Pas op want in het kamertje staan explosieve tonnetjes. Ga, links, door de grijze deur. Je bent dan in een grijze gang,  Volg de grijze gang. De witte deur, links achter in de gang, gaat niet open. dus ga naar rechts en spring over het glashekje omlaag de receptiehal onder je in.

Ok.....je moet nu helemaal terug naar het begin van dit hoofdstuk, dus naar de hal waar je voor de eerste keer dit enorme ATC complex bent binnen gekomen, toen de helikopter je in de tuin heeft afgezet. Ik hoop dat je de MINIGUN hebt en dat je er plenty ammo voor hebt want je zult het ding hard nodig hebben om zwermen ATC-ers te vermoorden.

Je bent dus geland in een receptiehal. Ga links door de al geopende deuren en draai dan links en.....kill de 2 ATC-ers op de trap. Dan de trap op en.....je bent terug in de enorme ontvangsthal van het ATC-complex.

Wel....je moet weer door de hal naar de andere kant. Maar er duiken plenty ATC-ertjes op die je vakkundig over de kling jaagt met de MINIGUN. Aan de andere kant ga je dan, rechts, de trap weer af en verdwijn je door de witte deur. Je bent dan terug in de gele ontspanningsruimtes

Werk je weer een weg door de ontspanningsruimtes, waarbij je dus zwermen ATC-ers moet overleven en waarbij je ook niet vergeet om Medkits, Ammo, Geweren en Harnassen op te rapen. Aan de andere kant van al deze ruimtes ga je dan door de witte deur weer naar buiten. Je bent terug op de smalle binnenplaats. Trap op, en dan door de poort naar de grote binnenplaats waar je het complex ooit bent binnen gekomen.

Maai de ATC-ers uit de weg in ga dan naar de poort waar je, dagen geleden, met Cheng en Raynes dit ATC-complex bent binnen gegaan. De poort is nog steeds afgesloten door het hek maar ga rechts de hoek om en spring dan, bij de 2 gele pyloontjes, omlaag.

Na de LOADING ga je links de hoek om en......MORRISON......Loop door en...CHENG duikt op en neemt Morrison gevangen.

We staan dus op een dakterras en Cheng houd Morrison onder schot. Op dit zelfde moment heb jij, in FEAR 1 ook het einde bereikt en dat zul je hier nu ook merken want.....In FEAR 1 ontploft nu de nucleaire Centrale en....hier wordt nu je scherm wit vanwege de nucleaire ontploffing in FEAR 1. 

Morrison maakt van de verwarring gebruikt en hij geeft Cheng een optater en rent dan naar rechts en verdwijnt door de dubbele glasdeur het gebouw in.  Cheng raakt hevig in paniek want de schokgolf en de Fallout zal jullie zo meteen bereiken en dat is niet goed. Je moet zorgen om ondergronds te komen. Cheng rent ook naar de dubbele glasdeur maar Morrison heeft de deur op slot gedaan. VOLG CHENG.....

Cheng slaagt erin om de deur open te trappen en rent de gang in....

VOLG CHENG DOOR DE SMALLE GANG en zorg dat je vlak achter hem blijft. Ga in GEEN GEVAL voorbij Cheng en raak ook niet te ver achterop..........ONTPLOFFING......je scherm wordt zwart en je beland in:

Hoofdstuk 4: Devestation

A: Burried:

Een massieve explosie van onbekende oorzaak heeft de stad bijna totaal verwoest. Het is onbekend of de diverse FEAR teams deze nucleaire explosie hebben overleeft. Het FEAR team had net ontdekt dat een Huurlingenleger bezig was om het DNA van Paxton Fettel in bezit te krijgen, en andere genetisch materiaal dat gebruikt werd in het Perseus Project.  Je missie is nu om je Teammates terug te vinden en, nog steeds, om die vervelende Galvin Morrison te arresteren.

Je komt bij en staart in het grijnzende smoelwerk van Cheng. Cheng vertelt dat Captain Raynes het niet heeft gered om tijdig ondergronds te geraken. Dus Raynes heeft naar alle waarschijnlijkheid de nucleaire explosie niet overleeft. Cheng rent dan weg de gang in.

Je bent in de ondergrondse gangen van een voormalig Krankzinnigeninstituut. Door de nucleaire explosie is een groot deel van het gebouw bedolven onder puin. Vanaf nu zul je te maken krijgen met ALMA en haar DEMONENLEGER. Dus maak je maar op voor een lekker potje schrikken en griezelen.

Cheng staat in de gang te wachten tot je weer bij je positieven bent gekomen. Maar de Luitenant is een ongeduldig persoon, dus hij rent alvast vooruit. Cheng weet het niet maar hij zal dit level niet overleven en zal op een verschrikkelijke manier aan zijn einde komen.

Links van je is een groot gat in de muur naar een ruimte waar het brand. Je kunt daar een paar Medkits rapen. Volg Cheng door de gangen en probeer bij hem in de buurt te blijven. Verdwalen kun je niet zolang je maar zorgt dat je Cheng in de smiezen hebt.

In de 2e gang moet je even onder wat kabels door kruipen, net zoals Cheng deed. Cheng brengt je dan in een kamer met 2 ramen en een geopende deur naar de kelder. Cheng trapt het rechter raam stuk en springt er door en verdwijnt.

Je kunt nu er voor kiezen om Cheng te volgen door het raam, maar je kunt ook Cheng nu even laten gaan om zelf door de deuropening en de trap af te dalen naar 2 kelderkamers om daar wat spullen te verzamelen. Je komt Cheng dan straks vanzelf weer tegen. Ik heb Cheng hier even laten gaan en ben naar de kelder gegaan.

In de voorste kelderkamer vindt je Medkits en een Harnas. Ga door de deur naar de achterste kamer en vindt er nog wat items. Je kunt dan niet de volgende kamer in, dus draai links en ga via de trap, in de hoek, omhoog en bovenaan de trap dan door de blauwe deur. Draai gelijk links en.....Je ziet Cheng weer.

Volg Cheng dus weer. Spring, net als Cheng, over de tafel heen en ga dan, linksaf, door de dubbele deur waarbij je wel onder de schuine stelling moet door kruipen.  

Je gaat door een gang die heel even "misvormt" raakt en geel wordt.

Je hoort ook een vreselijke schreeuw.  Cheng is je alweer ver vooruit. Je komt dan in een grotere kamer. Ga hier door de deuropening bij de ramen en volg dan de gang naar rechts. Doe nu wel je zaklamp aan.

Het wordt vanaf nu een bloederige rotzooi. De gang wordt dan breder en dan zie je, op het einde van de gang, een lijk dat naar links wordt weg getrokken.

Volg de gang verder. De gang gaat dan links de hoek om en mond uit in een dwarsgang. Als je deze gang naar links volgt dan loop je dood bij een hek dat de trap afsluit. Volg de gang dus naar rechts, naar de deur waar het bloederige kruis op staat.

Uit F.E.A.R 1 en uit Extractionpoint weet je nog wel dat deuren waar zo'n bloedkruis op staat een gebied markeren waar groot gevaar voor je heerst. Zo'n bloedkruis is het teken van de onzichtbare Assassin's dus je bent gewaarschuwd. Ga door de deur.

Je bent in een kamer met een enorme plas bloed op de vloer. Je kunt hier een paar Proximitymijnen rapen, bij de metalen kist. Draai je om. Je kwam binnen door de linker deur. De rechter deur zit op slot, maar ga er toch maar naar toe. Je scherm wordt even zwart. Na enige ogenblikken zal Cheng, van af de andere zijde, de deur open trappen en vragen "where the hell you've been".

Volg Cheng nu weer en zorg weer dat je hem bijhoud. Je gaat een trap af naar de kelders en beland dan in een gewelfde gang. Hier vraagt Cheng je om weer "point" te nemen. Dus je moet nu voorop gaan lopen. Volg de gewelfde gang naar de Rolstoel.

Ok... Je bent nu in gewelfde kelderruimtes. Deze kelder is één grote ruimte waarin je rond kunt lopen. Je staat voor de rolstoel. Als je naar rechts gaat kun je een Reflexbooster of Healthbooster rapen en ook een kist kapot schieten voor een Medkit. Ga dan terug naar de drolstoel en vanaf de rolstoel naar links. 

PAS OP.....er verschijnen nu een paar van die Assassin's. Je ziet ze komen omdat je hun rode ogen ziet. Ze zijn snel, dus begin meteen te schieten zodra je die gluiperige rode oogjes ziet. Ren door deze gewelven, kill de Assassin's en raap bruikbare spullen op. Cheng helpt een handje. Links achter ligt een lijk bij een hek. Het hek zit op slot met een hangslot. Cheng zal bij dat hek blijven staan terwijl jij nog aan het rond rennen bent door deze gewelven op zoek naar spullen. Cheng zal dan op een gegeven moment het hangslot stuk schieten en dan door het hek verdwijnen en via de trap omhoog gaan.

Volg Cheng weer en.....Heel even verschijnt grote en naakte Alma in de hekopening, maar ze verdwijnt gelijk weer. Volg Cheng dus, trap op en door de gang.  Cheng is al weer vooruit. Je komt dan in een kamer met een groot gat in de vloer. Cheng is al verderop en gilt waar je blijft.

Er liggen houten schotten op de vloer. Ren over de houten schotten verder om je bij Cheng te voegen en......Oeps......die houten schotten konden je gewicht niet dragen en je dendert door de vloer omlaag. Je komt bij en merkt dat je in onderin een groot gat ligt. Je hoort Cheng. Klim, rechts, de berg puin op en draai je dan om en.....Cheng verschijnt aan de overkant in de donkere opening.

Je kunt Cheng niet bereiken en Cheng verdwijnt dan opeens omdat ie iets meent te horen. Je hoort Cheng dan in gevecht met.....tja...met wat eigenlijk. In ieder geval schijnt Cheng te winnen en door al het geweld breekt er een dikke buis af en de buis komt over het gat heen te liggen.

Zorg dus dat je op de buis komt te staan en loop dan over de buis naar de overkant en ga dan door de poort en....je ziet Cheng staan voor een dicht hek.  Je maakt nu het spectaculaire einde van Cheng mee. Dit heb je al eerder gezien in de droomscene die je had in het riool in Hoofdstuk 1.

Voor Cheng verschijnt een ZWARTE PLEK op de vloer. Cheng wil het hek openen om dan via de trap naar omlaag te gaan. Dus Cheng moet wel in de zwarte plek stappen. Cheng stapt dus midden in de zwarte plek en.....Cheng begint te gillen. Hij wordt in de zwarte plek de vloer in getrokken. Je kunt niets doen alleen maar vol afschuw blijven kijken hoe Cheng dieper en dieper de zwarte plek in wordt getrokken en hoe hij dan uiteindelijk in een wolk van bloed uitelkaar spat.

Cheng is dus dood en er is niets meer van hem over. Je wordt nu aangevallen door 2 of 3 van die roodoogige Assassin's. Reken met de Assassin's af en zorg ervoor dat je zelf niet in de zwarte plek stapt want dan eindig je net als Cheng. Als je de Assassin's hebt overleeft dan maak je even een SAVE GAME. want je wilt natuurlijk wel weten wat er gebeurt als je in zo'n zwart gat terecht komt. Ik leg het je even uit.

Stap in de zwarte plek en je ervaart wat er met Cheng is gebeurt. Zo'n Zwarte plek is dus een "HEL GAT" en er zit een DEMON in die je aan je benen het gat in trekt om je vervolgens te verpulveren. De enige manier om dit te overleven is om de DEMON onmiddellijk een stroom kogels in zijn kop te jassen. 

De Demon gaat dan dood en het Hel Gat sluit zich dan. Je moet dus vermijden dat je op zo'n zwart Hel Gat terecht komt maar soms is het onvermijdelijk. Vanaf nu zullen er steeds van deze Hel Gaten verschijnen. Soms kun je ze ontwijken maar soms verschijnen ze op plekken waar je ze niet kunt ontwijken. Je kunt niet over zo'n zwarte plek heen springen, dus je komt er altijd dan op terecht. Begin dan onmiddellijk een stroom kogels te vuren in de harses van de Demon en gebruik ondertussen, via de Z-toets, je Medkits om je Health te blijven aanvullen.

Ok...als je de Assassin's hebt overleeft dan is het hek in de poort inmiddels open. Het is dus geen goed idee om door deze linker poort te gaan want dan zou je in het Hel Gat terecht komen. Doe je zaklamp aan en kijk naar rechts. Achter de grote kist zie je nu, rechts achter, nog een hek poort en ook deze poort is nu open.

Ga dus door de rechter hekpoort, om het Hel Gat te vermijden, en dan door het smalle gangetje en dan de smalle trappen af. Beneden gekomen volg je de smalle gang die dan uitmond in de linker galerij van een binnenplaats waar een grote fontein staat.

Ga naar de fontein. Dit was dus, voor de nucleaire explosie, een open binnenplaats, maar nu heeft het een "dak" van rotsen. Links achter de fontein verschijnt een Hel Gat, dus zorg dat je er niet in stapt.  Achter de fontein staat een matras tegen de muur.

Loop aan de rechter zijde van de fontein vooruit en ga dan naar links, langs het matras, de hoek in. Dan linksaf en volg nu de rechter galerij naar achteren. Dan rechtsaf en via de trappen naar boven.

Bovenaan de trappen volg je de gang, die een paar keer een hoek omgaat. Je komt in een ruimte met 3 poorten. Voor de rechter poort zie je een Hel Gat ontstaan. Je moet door de linker poort en dan de trap af. Achter het Hel Gat kun je wat spullen rapen, maar dan moet je wel door het Hel Gat. 

Vermijd het Hel Gat dus maar en loop naar links en draai dan rechtsom naar de linker poort. Helaas.....de Demonen zijn niet gek en ook voor de linker poort verschijnt een Hel Gat. Je moet echter door de linker poort, dus je hebt nu geen keuze. Je kunt proberen om over het Hel Gat heen te springen, maar het zal niet lukken. Je komt dus in het Hel Gat terecht en de Demon verschijnt en begint je omlaag te trekken....SNEL.....knal een stroom kogels in de demonenkop en de Demon spat uit elkaar en het Hel Gat sluit zich en is dan een gewone plas bloed. Ga dan door de linker poort, trap af en volg de gang. De gang gaat wat hoeken om en dan staat er een soort rijtuig in de gang. Achterin de gang zie je dan een dubbele deur.

Ga achterin de gang door de dubbele deur en volg dan de volgende, links de hoek om. Je beland in een smalle lange ruimte dat gedeeltelijk is ingestort. Pas op want je krijgt hier weer te maken met die vervelende gluiperige en roodoogige Assassin's. 

Blijf aan de rechter kant lopen en blijf alert en let goed op zodat je op tijd de rode oogjes van de Assassin's ziet. Pomp ze vol lood. Werk je een weg naar rechts en dan rechtsaf de hoek om. Doe wel je zaklamp aan. Volg het pad langs het puin naar achteren en je zult dan bij een deur komen.

Bij de deur verschijnen weer een paar Assassin's, dus reken er mee af en ga dan door de deuropening. Volg de tegel gang en dan via de trap omhoog. Je komt terecht in een hal met een trap. De trap kun je verder niet op.

In het kamertje, achter de trap, kun je een paar Medkits rapen. Vervolg je weg door de gang naar links, dus ga de gang links in. Halverwege de gang staat wat meubilair waar je wat spullen kunt rapen. Ga verder door de dan donkere gang en je beland weer bij een trappenhuis. Klim de eerste trap op.

Je staat dan op de overloop tussen de trappen. Je kunt links verder omhoog of rechtdoor omlaag. De route naar links omhoog loopt dood maar je kunt die kant even op gaan voor een geweer en een spookverschijning. Als je dat doet dan moet je daarna weer tot hier terug komen. Je route gaat verder rechtdoor omlaag, via de trappen. Dus ga rechtdoor omlaag en beneden door de deur.

Volg de gang en ga door de volgende deur. Weer ben je bij een instorting en het is er weer donker. Dus doe je zaklamp aan. Volg het smalle pad langs de berg puin naar rechts en ga dan, achterin, door de geopende dubbele deur.

Gelijk rechts is dan een tunnel, maar je kunt eerst nog even rechtdoor lopen naar het einde waar je een geweer kunt oprapen. Keer dan terug en ga dan linksaf de tunnel in.

Aan het einde van de tunnel is een dichte grijze dubbele deur. PAS OP....de deur knalt opeens open en er komen 2 Demonen op je af. Snel.....kill de 2 Demonen voordat ze je aanraken.

Als je de 2 Demonen hebt overleeft dan ga je door de deur en je bent dan beland in een fabriekshal. Je hebt het gekkenhuis verlaten en bent terug in de ATC gebouwen. Ga, achterin, door het hek en volg dan de pijpengang naar de volgende hal. 

Ga dan, links door de blauwe deur en in het korte gangetje door de volgende, dubbele, deur. Je beland nu in:

B: The Deep:

De nucleaire explosie heeft een stortvloed van paranormale activiteit. Demonen zijn losgelaten en deze Demonen dreigen het hele gebied te verzwelgen. Luitenant Cheng heeft is gedood in actie. Wees extreem voorzichtig en op je hoede, Overleef deze levels en vindt een weg naar de oppervlakte. Vindt uit of er overlevende FEAR of Delta Force soldaten zijn en lokaliseer hen dan. Je hoofddoel is nog steeds om die Gavin Morrison in zijn nekvel te grijpen.

Je krijgt in dit level weer te maken met de Assassin's, dus wees alert. Ga de trap op en door de volgende deuropening en.....O...o...o....Je betreed een zaal met pilaren en er begint van alles te bewegen. Assassin's komen van alle kanten op je af. Wel.....ik weet geen strategie voor je te bedenken. Overleef deze zaal en zie zelf maar hoe je dat voor elkaar krijgt.

Je kunt natuurlijk proberen om snel door deze zaal te rennen en dan, links achter, de pijpen gang in te verdwijnen, maar die Assassin's hebben de onhebbelijke gewoonte om achter je aan te jagen. Dus dat is geen optie. Je moet in de zaal blijven en kan pas verder als je hier alle Assassin's hebt vernietigt. Is dat gebeurt dan kun je de zal, links achter of rechts achter verlaten. Je beland dan in een pijpen gang. Volg de gang en ga dan, bij de blauwe vaten, de trap op.

Je komt in een kleine hal met 2 grijze deuren. De rechter deur is van een kleine kamer waar je in de stellingen wat Medkits en Ammo kunt rapen. Ga dan door de linker deur en.....je bent in de Waterzaal.

Wel.....Het wordt donker en er begint weer van alles door de lucht te vliegen. Ook in deze waterzaal dien je een horde van die Assassin's te overleven. Alweer.....hoe je dat denkt te doen bedenk je zelf maar.

Er is maar 1 uitgang uit deze waterzaal en dat is de rode deur, rechtsachter. Ga dus door de rode deur en je bent dan in een smalle gang met kisten. Spring over de voorste kist en klim dan op de achterste kist en.....Oeps....een HEL GAT.

Achter in de gang is de deur waar je door moet, maar voor je voeten ligt zo'n Hel Gat. Je kunt proberen of je over het Hel Gat kunt springen, maar dat lukt niet. Dus...Spring vooruit en de Demon duikt op en begint je het Hel Gat in te trekken. Snel....pomp de Demon vol lood om het Hel Gat te dichten. Ga dan verder en door de deur. Je bent dan weer in een pijpengang.

De pijpengang brengt je in een hal met een .groene machine. Er zijn ratjes en er valt een pijp omlaag.  Doorzoek de hal op bruikbare spullen. Achterin de hal spring je over de kist en ga je de trap op naar de grijze deur. Er valt dan een rooster uit het plafond. Ga door de grijze deur. Je bent dan in een grotere hal die vol staat met kisten. Een Demon kruipen langs het plafond. Trek je niets aan van de Demon want die is banger voor jou dan jij voor hem. 

Ga door de hal naar links en doorzoek de stellingen op mogelijke bruikbare items. Ga dan linksachter door de grijze deur, want je kunt niet door de dubbele grijze deur. Volg de stenen gang. Bij de pijpen, rechts, kun je niet door de grijze deur. Dus ga rechtdoor, klim of spring over de kist heen en....

O...je beland weer in een Hel Gat. Dus reken af met de Demon in het Hel Gat. Je kunt, vanwege de kisten, niet rechts door de grijze deur. Dus spring omlaag de water gang in. Er valt een rooster omlaag. Een Assassin duikt op. Reken af met de Assassin en ga verder en dan rechts de treden op en verdwijn door de grijze deur.

Een grote hal met, links, blauwe cilinders. Loop door naar achteren. Er liggen 2 lijken op de vloer. Links is een hek waarvan de hekdeur een hangslot heeft. Achter hek is de uitgang uit deze hal. In het kantoortje kun je een wapen en een harnas vinden. Als je het kantoortje in gaat dan.....breekt opeens de ruit en verschijnt er een groepje Demonen. Het wordt even donker terwijl die Demonen je een beetje in de maling staan te nemen. Dan verdwijnen de Demonen weer en wordt het weer lichter. 

Ga het kantoortje weer uit en nu naar het hek. Knal het hangslot stuk en ga dan door het hek en verdwijn  door de poort. Volg de gang. De gang gaat rechtsaf. Achterin deze pijpgang zit een rode deur. Die rode deur gaat niet open Er is echter, links, een nis waar een rood draaiwiel aan de muur steekt. In de nis zit een brede metalen deur.

Draai het rode draaiwiel open en hierdoor gaat de brede metalen deur open. Ga snel door deze deur want als je te lang wacht dan gaat de deur weer dicht en moet je weer aan het rode draaiwiel draaien. Volg de waterige gang. Je hoort dan Gavin Morrison die contact heeft met de Senator. Het begint nu een beetje te schudden en Morrison gilt "What the fuck".  Er komen weer een paar Assinsin's op je af, dus kill ze. Je blijkt in een soort riool te zijn en zowel links als rechts kun je er niet uit. Kijk naar rechts. Aan de dikke pijp zit weer een rood Draaiwiel. 

Draai het rode Wiel open en...het water stijgt. Je geraakt onderwater, dus zwem omhoog. Het water is nu voldoende gestegen, dus klim de oever op en ga naar de gele ladder en klim via de gele ladder verder omhoog. Het is een hele klim. Bovenaan de gele ladder ga je dan weer door de onvermijdelijke grijze deur.

In het kleine kamertje kun je dan 2 Medkits grijpen. Ga de trap af en door de volgende grijze deur. Een opslagruimte. Er staan hier 2 bewegingsloze Klonen. Knal die 2 Klonen een paar kogels door hun kop en grijp dan, eventueel, hun wapens als je die denkt te kunnen gebruiken. In de stelling liggen 2 AP-5 Deployable Turrets. Grijp ze. 

Verdwijn door de volgende grijze deur en volg de wit betegelde gang. De gang gaat links de hoek om en....Een hek sluit de poort naar de ondergrondse Metrohal af. Je bent terug in het metrostelsel waar je in Extractionpoint ook al bent geweest.

In die hal lopen Nightcrawlers en je hoort één van die Nightcrawlers zeggen dat ze Morrison te pakken hebben. Volg de betegelde gang verder rechtsaf. De gang gaat nog een keertje rechts en dan links. Op een plank liggen dan een paar Proximitymijnen. Ga door de blauwe glas deur en dan linksaf. Je bent in de hal van het Metrostation en wel bij de toiletten. Een Kloon staat voor je te hangen. Knal de Kloon kapot en loop verder.

Je bent dus in een Metrostationhal. Het zal hier gaan krioelen van de Nightcrawlers. In de verte zie je een groen reclamebord staan. Ga naar dat groene bord en...wel....Nightcrawlers. Kill de Nightcrawlers. Er duiken er nog meer op, dus reken af met al die Nightcrawlers. Midden in de hal staat het ronde kaartjeshok. Als je voor het ronde kaartjeshok staat kijk dan naar rechts en je ziet dan de enige gang waardoor je deze hal weer kunt verlaten. 

Ga die gang in en volg de gang en onderwijl maai je met de MINIGUN al die vervelende Nightcrawlers neer. Je komt dan in de volgende tunnel. Het staat hier vol met kisten en ook 2 uitgeschakelde Klonen. Achterin zie je de brede trap, maar je kunt ook linksaf. Knal de 2 Klonen dood en blaas dan de 2 ontplofbare kisten op De gang naar links staat vol kisten en is dan halverwege ook geblokkeerd. Dus ga niet linksaf maar rechtdoor en via de brede trappen helemaal omhoog. 

Er zit een lijk op een bankje en als je bij dat lijk bent gaan de lichten in de trapgang uit. Ga verder helemaal omhoog en je komt buiten en Captain Raynes neemt nu contact met je op. Raynes heeft dus de nucleaire ontploffing wel overleeft.

Kijk even om je heen. Weet je waar je bent? Je was hier al toen je F.E.A.R Extraction Point speelde want je bent bij het neergestorte vliegtuig waar je in Extractionpoint de metrotunnels in bent gegaan. Ga de straat voor het vliegtuigwrak op en ren helemaal rechtdoor en door het geopende hek en dan rechtsaf door de steeg.

e steeg gaat linksaf en...er staan een paar ijdele klonen en achter de Klonen zit een vent in een rood shirt tegen de schutting. Knal die Klonen kapot. Als je werkelijk enige menselijkheid wil tonen dan knal je ook die bibberende vent in het rode shirt dood, om hem uit zijn lijden te helpen. 

Klim via de 2 zitbank op de groene container en spring dan over de schutting en volg de steeg nog een stukje verder. Je beland dan in:

Hoofdstuk 5: Infiltration:

A: Relic

Captain Raynes leeft dus nog en er is weer radiocontact met hem mogelijk. In de stad is geen enkel teken van leven meer te ervaren. De burgers zijn geëvacueerd of zijn simpel weg verdampt tijdens de nucleaire explosie. Gavin Morrison is gevangen door het Huurlingen Leger van Nightcrawlers. Het is nog steeds je missie om die Gavin Morrison in handen te krijgen, dus je moet hem uit handen van de Nightcrawlers zijn te krijgen.

Volg de steeg verder. De steeg gat weer linksaf en eindigt dan. Er staan hier weer een paar Klonen uit hun neus te vreten. Rechts gaat een trap naar een rode kelderdeur. Kill de Klonen en ga dan via het trapje omlaag naar de kelderdeur en door de deur naar binnen.

Je bent weer binnen in een gebouw. Er is maar 1 gang, dus volg de gang. Kijk in het kamertje en in de stellingen en grijp de spullen die je kunt gebruiken. Je gaat door een paar rode deuren en uiteindelijk door een rode glasdeur weer naar buiten. Je bent dan op het Treinemplacement en bij de Treinloodsen.

Aan beide zijden kun je via een witte loopbrug naar de overkant. Bij de 2 witte loopbruggen zijn de grote loodsdeuren dicht. Je kunt gelijk via de witte bruggen naar de overkant, maar je kunt ook eerst even in de treinwagons klimmen om er wat bruikbare spullen, zoals Medkits en Harnassen, te vinden. Je moet de loods achter de rechter brug in, maar die loods is dicht. Ga naar de overkant, via de ,loopbruggen of via de gele laddertjes en de treinen. Aan de overkant zie je, achter het hek, een paar uitgeschakelde Klonen staan. Links in de hoek is een rode "Authorized Personel Only" deur. Ga door deze deur naar binnen en volg de "groene" gang.  

Bij de grijze machine ga je over de rooster en dan rechts de gang weer in en aan het einde door de rode deur naar buiten. Je bent nu tussen de hekken. Loop door naar de andere kant en ga dan via de rode deur weer naar binnen

Kill snel de Nightcrawler en ga de trap op en volg boven weer de groene gang. Rechts kun je dan door de rode deur een ijzeren balkon op waar je wat spullen kunt rapen. De gang brengt je in een kamer met blauwe consoles en een groot raam dat uitkijkt over de treinen en de linker treinloods. Voor het raam staan een smal console met een hendel.

Activeer de Hendel en door het raam zie je dan dat de deur van de loods open gaat. Draai je om en.....oeps...zag je iemand door de andere deur gluren. Ok.....je moet dus nu dezelfde route terug gaan, naar de treinen. Onderweg krijg je van Raynes het bericht dat het Klonenleger van Paxton Fettel weer tot leven is gekomen. De Nightcrawlers hebben blijkbaar Fettel's DNA van Morrison gejat en hebben het DNA weer geactiveerd. 

Volg dus de route terug naar de treinen en......Als je naar over het perron, of tussen de treinen door, naar de nu geopende loods loopt dan stormen er Klonen uit, waaronder 2 of 3 van die Pantser Klonen. De loods gaat weer dicht. Je moet nu, tussen de treinen, de Klonen uitschakelen want eerder gaat de loods niet weer open.

Bedenk zelf maar hoe je het doet, maar kill hier, tussen de treinen, alle Klonen, inclusief de 2 Pantser Klonen. Pas dan gaat de loods weer open. Ga dan de treinen loods in en pas op want in de loods zwerft er nog een Pantser Kloon.

Schakel in de treinloods dus ook de Pantser jongen uit en ga dan, links achter, door de grijze deur. Je bent dan in een pijpen gang met stoomroosters in de vloer. Vermijd het stoom terwijl je door de gang gaat en ga dan, achterin, door de deur de volgende loods in.

Dit is een lege loods. Ga, rechts, via de wit metalen trap naar boven en verdwijn dan boven door de grijze deur. Je bent dan nu op het looppad boven de treinloods.Volg het metalen looppad naar links en verdwijn weer door de grijze deur naar de volgende loods.

Je kunt dan kiezen welke kant je op gaat. Je kunt omlaag en dan beneden door  de grijze dubbele deuren naar de volgende loods. Of je gaat door de boven deur naar de volgende loods. Het maakt niet zo veel uit want deze loodsen staan met elkaar in verbinding en uiteindelijk kom je dan toch bij de uitgang terecht. Het krioelt in deze loodsen van de Klonen, dus verzin zelf maar strategieën om ze uit te schakelen. In de eerste loods staat een grote gastank die je kunt laten ontploffen als er een paar Klonen bij in de buurt staan, en verder staan

Je moet de 2e loods in. Dat is de loods waar de ronde tanks staan. Bovenin is dan een controlekamer. Ga door de controlekamer en je bent dan weer in een gang met pijpen en stoomroosters in de vloer. Volg de gang. De gang gaat rechts de hoek om en dan kun je weer 2 kanten uit. Het maakt weer niet of je rechtdoor gaat of rechtsaf. Beide richtingen brengt je in dezelfde grote machinehal waar weer Nightcrawlers en ander tuig rondlopen. Er dwaalt hier ook weer een Pantser Kloon rond.

Wel....vecht weer voor je leven terwijl je rond rent in deze hal. Je moet dan via één van de metalen trappen omhoog naar het hogere metalen looppad. Doe dat dus en boven ga je het kantoortje binnen. Loop door het kantoortje en ga dan, bij de kleedkasten, naar links en door de grijze deur weer naar buiten.

Een lijk zeilt langs je neus weg en je ziet een paar van die Assassin's weghuppelen. Draai links, daal de trap af en volg beneden dan die Assassin's naar de volgende ruimte. Je paranormalemeter begint te zoemen.  Je bent in een ruimte met stellingen, Er zit een gat in het plafond en de ramen zijn bedekt met planken. Loop door naar de ramen en dan naar links en naar de dubbele grijze deur. Bloed stroomt onder de deur naar. Open de deur en.....je ziet dan iemand door de volgende dubbele deur verdwijnen. 

Loop door deze bloederige ruimte naar die dubbele deur en.....De deur barst open en Demonen komen op je af. Snel....kill de Demonen. Als je deze Demonen hebt overleeft krijg je te maken met een bende Assassin's. 

Dus bevecht de Assassin's terwijl je door de volgende grote hal gaat.  Je komt dan in de 3e hal. Achter het hek staat een machine. Je kunt niet door de grijze deur. Knal het hangslot stuk van de hekdeur en ga dan door de hekdeur en naar het gat in de vloer. 

Na de Loading spring door het gat omlaag de oranje verlichte kelder gang in. Volg de kelder gang en.....als je bijna aan het einde van de gang bent gaat je paranormalemetertje weer zoemen. Je scherm wordt wit en dan is de gang grijs. Je beleeft weer een paranormale hallucinatie. 

Droomwereld:

Je wapens zijn weg. Draai je om en ren terug door de gang naar het zwarte gat aan het einde. Als je vlakbij het zwarte bent gat  bent gekomen verschijnen en Helvuren. Je wordt je vanzelf het gat ingetrokken. en beland in een zwembad vol bloed. Duik omlaag en zwem dan door het vierkante zwarte gat en....je krijgt je wapens terug en bent in een grote vierkante betonnen ruimte. 

Het is een volkomen kale ruimte. Draai rond en zoek de dubbele beige deur en ga dan door de deur de volgende kamer in. Bloed op de vloer en bloed op het plafond. Loop door naar de smalle deur en.....Uit 2 zwarte Hel Gaten, links en rechts van de deur, komt er dan een Demon op je af. 

Knal de 2 Demonen neer en dan gaat vanzelf de smalle deur open. Dus door de deur de smalle gang in. Achter in de gang ligt een lijk. Volgens mij is het Raynes. Ren door de gang en dan wordt Raynes naar links getrokken en de dubbele deur klapt dicht. Open de deur en stap de volgende gang in. 

Rechts een deur. Draai links en....een aantal Demonen voeren een circusact uit en verdwijnen dan vanzelf. Achter in de gang zit Raynes. Ren naar Raynes en.....wel.....Raynes overkomt nu hetzelfde lot als Cheng. Maar natuurlijk is dit een droom en, nog geen werkelijkheid. Maar in Hoofdstuk 1 had je ook een droom waarin het einde van Cheng werd getoond en die droom is wel werkelijkheid geworden. Dus je mag aannemen dat wat je hier nu Raynes overkomt straks ook werkelijkheid wordt.

Er verschijnt weer een Demon uit een zwart Hel Gat. Kill snel de Demon en dan....wordt de gang langer en verschijnt er een dubbele deur. Ren verder en door de dubbele deur en....je beland in een betonnen laboratorium kamer. De deur waar je door kwam is verdwenen. Je bent nog steeds in de hallucinatiewereld. De deur, links, kun je niet openen, dus ga, via linksachter of rechtsachter, naar de volgende labruimte. 

Er zijn 3 Hel Gaten in de vloer en er is geen mogelijkheid om ze te ontwijken. Je moet door deze kamer om de deur te bereiken dus je komt in ieder geval in 1 van de 3 Hel Gaten terecht. Wel...je weet inmiddels wat er gebeurt als je in een Hel Gat terecht komt, dus reken af met de Demon in het Hel Gat en ga dan door de beige deur de volgende kamer in. En kale kamer met 2 bloedige tafels. Je gaat nu door een stuk of 3 van deze kamertjes en dan ben je in de laatste en deze  laatste kamer zwemt letterlijk in bloed.  Midden tussen de twee tafel is het bloed dus zwart, dus dat is een Hel Gat. Om het Helgat te vermijden kun springen je op één van de 2 tafels en er aan de andere kant weer af. Verdwijn dan weer door de deur en je bent dan in de Eindkamer. 

Hier zit de deur in de vloer. Loop naar de Deur in de vloer, ga er vlak voor staan en kijk omlaag en zorg dat je de blauwe handcursor krijgt en open dan de deur en val door het deurgat omlaag en..... Je bent terug in de oranje verlichte kelder gang en terug in de echte wereld. 

Na Droomwereld;

Loop door de gang naar het einde waar de gele ladder is en klim via de gele ladder omhoog . Je beland in een kleinere ruimte met 2 grote metalen cilinders. Je kunt niet door de rechter deur, dus loop tussen de cilinders door naar achteren en verdwijn dan door de linker grijze deur. Gang. Links is een kantoortje en rechts een rode glasdeur.

In het kantoortje is een Healthbooster/Reflexbooster te vinden, maar je kunt de grijze deur niet openen. Knal dus de ruit van het kantoortje stuk. Kijk dan door het raam naar links het kantoor in. Je ziet een grijs elektrakastje aan de muur hangen. Knal kogels naar dat elektrakastje en....het kastje ontploft en hierdoor ontstaat er een groot gat in de muur, links naast het raam. Ga door het gat dus het kantoortje binnen en raap er de spullen die je kunt gebruiken. In de stelling ligt dan de Healthbooster en er staat ook en Type-7 Particle Weapon. Terug door het muurgat naar de gang en dan door de rode glasdeur. Je bent dan op een pad boven een opslagloods. Je kunt niet door de volgende grijze deur. 

Spring over de reling naar de vloer van de loods en ga dan, rechtsachter, door de poort naar de volgende loods. Loop door tot op het ijzeren pad en kijk omlaag. Je bent weer in een treinloods en er loopt een Pantser Kloon rond en ook diverse Nightcrawlers. Achterin kun je niet door de grijze "Authorized Personel Only" deur, dus je moet omlaag naar de vloer via 1 van de 2 metalen trappen. Doe dat dus en reken af met de Pantser Kloon en de Nightcrawlers. Verzamel, in en rond de treinwagons, de spullen die je kunt gebruiken. 

Achterin de loods, bij de grote loodsdeur, is een gele ladder. Klim via de gele ladder omhoog en volg dan het metalen balkon naar de grijze deur en ga er door. Je bent dan in een trappenhuis. Daal de twee trappen af. Onderaan de trap kun je een Turret oprapen. Volg de gang dan rechts, rechts en na het Checkpoint ga je verder. Je komt in een kamertje met stellingen en je ziet wat Klonen weg rennen. Volg ze de gang verder in en dan links af door de deur naar buiten.

Je bent weer buiten op een treinemplacement. Er staan 2 wagons tussen de rails. Ga tussen de 2 wagons door en.....uit de loodsen uit de overkant komt 2 Raketjes Robots te voorschijn en deze begint weer raketjes op je af te vuren. Wel.....er zijn hier zat dekkingsmogelijkheden, dus bedenk maar de voor jouw beste manier om van die Robots af te komen

Als beide Robots vernietigt zijn dan ga je naar de loods aan de overkant en dan via de grijze "Authorized Personnel Only" deur naar binnen. Korte gang. Ga door de volgende grijze deur. Bloedgang met 2 lijken en wat kisten. Niets te beleven hier dus door de volgende grijze deur en door de volgende. Je bent dan weer buiten. Achter de schutting is een hevig gevecht aan de gang. Rechts een metalen trap.

Ga de metalen trap op en boven door de grijze deur weer het gebouw binnen. Volg de gang. De gang brengt je op een roosterpad bovenin een pijpengang. Je kunt dan niet verder door de grijze deur. Spring hier dus, over de reling...... en.....LOADING. Je beland in:

B: Basecamp:

Door nog onbekende oorzaak is het Klonenleger van Paxton Fettel weer tot leven gekomen en Klonen bevolken het treinemplacement. Wat het doel van de Klonen is blijft vooralsnog onduidelijk en ook wie hun baas is. Het is nog steeds je opdracht om Galvin Morrison te zoeken en, levend, in handen te krijgen.

Je bent op de vloer, onder de dikke pijp. Je kunt niet de gang in want die is geblokkeerd door 2 grote kisten. Ga dus door de dubbele grijze deur en volg de bloederige gang rechts de hoek om. Rechts is dan een controlekamer waar niets te beleven valt, dus loop iets door en daal dan, links via de trappen naar beneden. Beneden kun je, voordat je het kantoortje in gaat, wat wapens vinden. Ga het kantoortje in. Op het bureau staat een Laptop. 

Activeer de Laptop en luister naar wat de baas van de Huurlingen zegt. Raynes meld zich dan nog even. Kijk door het raam en je ziet dan het vervolg van de gang. Verlaat dus het kantoortje weer en volg de gang verder. Je hebt dan weer een keus. Je kunt door de dubbele deuren maar je kunt ook omlaag via de gele ladder aan het einde van de gang. Ga via het gele ladder omlaag. Je komt dan in een stelsel van kruiptunnels. 

Kruip de tunnel in en raap dan de Reflexbooster op. Kruip verder door en dan rechtsaf en ga dan via de schuine plank deze kruiptunnels weer uit. Je bent in een locomotieven loods. Niets te doen hier, dus ga, bij de locomotief, via de metalen trap omhoog en verdwijn weer door de grijze deur. Rechts het trapje af, door poort en dan linksaf naar de opslagloods.

Loop door naar de grijze dubbele deur. Voor je door de grijze dubbele deur gaat draai je links. In de hoek staat en kist die je kunt stuk schieten en er staat ook een granaatkist. Door de dubbele grijze deur, volg de gang en je beland in een smalle loods waar een locomotief staat. De locomotief blokkeert het tunneltje waar je doorheen moet. Rechts is een kantoor. Loop door en bij de locomotief naar rechts. Bij de ramen staat een machine. Je kunt de trap af naar de locomotief maar doe dat niet. 

Loop door naar de machine en dan rechtsaf en weer rechtsaf en ga dan door de grijze deur het kantoor in. Voor het raam staat en Hendelconsole. Op het linker console staat een Laptop. Activeer de laptop en luister naar de mededeling. Activeer dan de gele Hendel voor het raam en...de locomotief rijd dan naar links. Verlaat het kantoor en ga terug naar de machine. Daal bij de machine de trap af en ga dan door het tunneltje naar de volgende loods. Er staan auto's  op de rails. 

Vanachter de auto's duiken Nightcrawlers op, dus bevecht ze en schakel ze uit. Hoe?? Wel...dat moet je zelf maar bedenken. Er duiken nog meer Nightcrawlers op. Je moet omhoog naar de brede richel waar die ronde tanks op staan. Je kunt niet via de voorste gele ladder omhoog, dus klim via de achterste gele ladder omhoog naar de brede richel. Ga dan naar rechts en je ziet dan de ingang van een gang, tussen de ronde tanks. De deur van de gang is al open want uit deze gang kwam die 2e stroom Nigthcrawlers. Dus gang in. De gang gaat linksaf en dan is er, links, weer een kantoortje waar je een Laptop moet activeren. 

Ga dus het kantoortje in en activeer de Laptop. Tegen de muur staat een MP-50 Repeating Canon, dus je kunt overwegen om 1 van je huidige wapens nu in te ruilen. Ik zou echter de MINIGUN houden. Kantoortje weer uit en verder naar links. Je bent dan boven een smalle loods waar 2 generatoren staan. Kijk over de reling omlaag. Onder je zie je een Nightcrawler staan. Wel....probeer je nieuw verworven MP-50 Repeating Canon eens uit.... Van rechts komt er dan waarschijnlijk ook een Nightcrawler te voorschijn, dus geef die hufter ook even een blauwe boon. Ga rechts de hoek om en dan, links de trap af en trakteer de Nightcrawlers/Klonen op granaten uit je MP-50. 

Loop om het podium heen waar het blauwe console op staat en aan de andere kant ga je via de metalen trap omhoog en dan door de rode deur weer een controlekamer in. Ga er aan de andere kant weer uit en volg de gang. De gang gaat linksaf en er zitten 3 pijpen aan de rechtermuur en aan het einde ga je weer door een rode, glas, deur. Door de volgende ruimte, waar je met je MP-50 nog een paar Klonen uit de weg ruimt. Je beland dan in een ruimte waar 2 laptops op kisten staan. Deze 2 laptops kun je niet activeren. Grijp hier de wapens, die her en der staan en die je denkt te kunnen gebruiken. Ga dan, rechts, de trap af en door weer een rode glas deur naar de volgende ruimte.

Het schijnt dat je zo'n beetje in het communicatiecentrum van de vijand bent binnen gedrongen want ook hier staat radiocommunicatieapparatuur. Wel...grijp wat je nodig hebt uit de her en der rondslingerende spullen en ga door de volgende rode deur. Kort gangetje. Loop door naar de beige deur, open de deur en stap nu de grotere communicatiekamer binnen.

In het midden van de kamer ligt het mobieltje van Morrison op de vloer en via dit mobieltje hoor je de Senator die een boodschap voor Morrison inspreekt op zijn voicemail. De Senator wordt de grond te heet onder de voeten en hij geeft Morrison opdracht om alle sporen uit te wissen en om de stad te verlaten. Er hangen 2 videoschermen aan de muur. Onder het linker scherm staat en laptop op het linker tafeltje. Activeer die Laptop en je ziet dan het dossier van Gavin Morrison. Verlaat deze kamer dan door de rode glas deur. Gang. Achter het hek kun je Medkits grijpen, maar dan moet je wel eerst het hangslot kapot schieten

Volg deze korte gang naar een grotere hal waar 2 grote cilinders in staan. In de hal verschijnen een paar van die vliegensvlugge Nightcrawlers, dus wees zelf ook vliegenvlug en schakel ze uit. Achter in de hal kun je niet de gang in want die is geblokkeerd door grote kisten. Ga dus terug naar waar je de hal binnenkwam en dan de linker gang in. 

Volg gang en dan via de metalen trap naar boven. Je komt dan op het metalen pad, boven de hal met de 2 cilindertanks. Volg het metalen pad en verdwijn door de al geopende deuren. Je bent in een korte brede gang met pijpen aan de muur. Loop door de gang naar achteren en daal dan via de gele ladder omlaag. 

Beneden gekomen draai je om en ga je door de rode glasdeur. Je bent dan op het metalen pad van een opslagloods. Je kunt door geen van de bovenste deuren, dus daal via de metalen trap omlaag naar de vloer van de loods. Voorin de loods staat een vorkheftruck. Op de vorkheftruck staat een metalen kooi en in de koot zit Gavin Morrison gevangen. 

Dus ga naar de vorkheftruck en ga tegen de kooi aan staan en zodat je de handcursor krijgt. Druk dan op je "E-toets" om Morrison een radio te geven. Via de radio praat Raynes dan met Morrison die bescherming wil.

Morrison vertelt dat de Nightcrawlers achter het DNA van Alma aan zitten. Alma was de hoofddonor voor Project Origin en Project Perseus. Het was de afspraak dat de Nightcrawlers Alma's DNA aan Morrison zouden geven, maar blijkbaar hebben de Nightcrawlers Morrison alleen maar gebruikt. Morrison zegt dat hij een kortere route door een voorraadtunnel weet en dat hij, in ruil voor bescherming, je wel naar de plek wil brengen waar Alma's DNA wordt bewaard. Raynes geeft je dan de opdracht om Morrison uit de kooi te laten.

  • Knal dus het hangslot van de kooi stuk en open dan de kooi en Morrison stapt uit de kooi. 

  • Morrison rent weg. 

  • Wel....VOLG MORRISON. 

  • Raynes geeft je de opdracht dat als Morrison je probeert te belazeren dat je hem dan mag killen.

  • Loop dus tegen Morrison aan en hij rent verder. 

  • Morrison rent sneller dan jij, dus als je te ver achterop raakt dan zal Morrison steeds stil blijven staan. 

  • Om hem dan weer in beweging te krijgen loop je gewoon tegen hem aan.

Volg Morrison dus. Morrison gaat in de gang rechtsaf en dan door een deur. Je kunt echter best eerst zelf nog even, links, het kantoortje in gaan om er wat spullen te rapen. Volg dan Morrison door de deur naar buiten. Na het chekpoint zijn jij en Morrison dus buiten op een grote opslagplaats. Morrison blijft staan en zegt dat de ingang van de tunnel in één van de gebouwen is. Zorg dat Morrison weer gaat rennen en volg hem dan. 

Morrison rent naar links en tussen de grote containers door naar een grijze deur. Morrison trapt de deur open en gaat er door naar binnen. Wel....Volg Morrison naar binnen en verder. Morrison brengt je naar een kamer en blijft dan voor de achtermuur staan terwijl hij zegt "It's just through here".  

Loop verder door naar Morrison en.....

Filmpje: Morrison drukt op een steen en uit de muur komt een codekastje waarmee Morrison dan de geheime tunnel opent. Je kijkt dan de tunnel in en staart in het....grijnzende smoelwerk van Paxton Fettel die zegt....."You've made it!! I was beginning to wonder". Je beland in:

Hoofdstuk 6: Exploration:

Labyrinth

Gavin Morrison heeft de huurlingen geïdentificeerd als de Nightcrawlers. Morrison heft bevestigd dat het doelwit van de Nightcrawlers het DNA van Alma is. Morrison zal je, via een korte route, naar het DNA brengen, dat verborgen ligt in de ATC Klonenfabriek op een verlaten eiland

Het Einde voor Morrison:

  • In een lift dalen jij en Morrison omlaag. 

  • Raynes vertelt dat er nu een tijdje geen radiocontact mogelijk zal zijn en dat hij je dan op het eiland zal ontmoeten. 

  • De lift gaat dan open en Morrison loopt de lift uit en loopt door de tunnel in.  

  • Volg Morrison. 

  • Morrison blijft dan stilstaan. Dus neem "Point" en volg de tunnel. 

  • De tunnel is dan, na de bocht, afgesloten en Morrison vindt dit niet leuk. 

  • Morrison zegt dat er ergens het controlemechanisme moet zijn om de grote ronde tunneldeur te openen. Rechtsboven is een controlekamer. 

  • Ga dus via de trap naar boven en door de rode deur. 

  • Draai rechts en ga het controlekamertje in en naar de Gele Hendel voor het raam. 

  • Activeer de Hendel en....Het luik voor het raam schuift open en ook de enorme ronde tunneldeur gaat open. 

  • Terug naar Morrison en ga het volgende stuk van de tunnel in. 

  • Loop door en.....

Je scherm wordt wit en dan zie je een droomscene die je wordt aangeboden door Paxton Fettel. Je ziet Alma en een paar wetenschappers en ondertussen hoor je Paxton Fettel. Zie hoe Alma wraak neemt op haar kwelgeesten.

Je bent dan terug in de tunnel. Morrison heeft blijkbaar ook dezelfde droomscene gezien. Achter in de tunnel verschijnt grote en naakte Alma en.. en......wel......Alma neemt nu ook wraak op Morrison. Morrison wordt verplettert door de Klonenbus.

 NB: Ik leid je nu even snel door het volgende stuk naar de MIJN. Er is maar 1 route die je kunt gaan, dus verdwalen kun je niet, wel moet je hordes Klonen van je lijf houden. 

  • Morrison is dus dood. Had ie Alma maar niet kwaad moeten maken.  

  • Je bent weer alleen en opgesloten in dit 2e deel van de tunnel. 

  • Loop door naar het einde en ga dan, links, via de trappen weer omhoog en door de rode deur. 

  • Smalle gang. Volg de gang en je komt in een wat grotere ruimte waar je eerst even afrekent met alle Nightcrawlers en dan ga je de volgende gang in. 

  • Volg de gang naar een grote loods waar containers van CODEMASTER staan. 

  • Ook hier krioelt het van de Nightcrawlers en Klonen.

  • Werk je een weg naar achter in de loods. 

  • Bij de Klonenbus ga je dan rechts en volg je het korte gangetje naar de loods achter de grote container. 

  • Bevecht nog wat Klonen en ga dan, achter de stelling, de volgende gang in en volg deze. 

  • Je komt terecht in een vierkante schacht.

  • Bovenin de schacht hangt een niet werkende ventilator. 

  • Je moet omlaag door het gat. 

  • Ga naar de zijkant en kijk dan over de reling. 

  • Er zitten richels in de schacht. 

  • Spring over de reling naar de bovenste richel en spring dan verder, via de richels naar de bodem van de schacht. 

  • Op de boden gekomen doe je je zaklamp aan en kruip je de lage kruiptunnel in.

  • Volg de tunnel en je beland dan boven de ingang van de mijn.

Mijntunnels

  • Spring omlaag en ga door de waterige tunnel. Je beland in de eerste grot.

  • Niets te beleven hier, dus ga de linker oever op en verdwijn daar dan de tunnel weer in.

  • Volg de tunnel naar de 2e grot. Nu krijg je te maken met Nightcrawlers.

  • Rechtsboven staat een rode benzinetank, dus......

  • Kijk het is verre van mij om een ace als jij bent te vertellen wat ie moet doen en natuurlijk ben jij een kei in dit soort games.

  • Alhoewel.....als je een walkthrough nodig hebt om door games als FEAR te komen.....

  • Dus ruim de Klonen hier op en ga dan, achterin, de tunnel weer in.

  • Volg de tunnel en je komt dan bij een gele ladder.

  • Achter de gele ladder loopt de tunnel dood.

  • Dus het lijkt mij logisch dat je via de gele ladder omhoog klimt.

  • Boven duik je dan, rechts, de tunnel weer in en deze volg je naar de 3e grot.

  • Je komt linksboven de 3e grot uit. Nightcrawlers, dus schakel ze uit.

  • Ga naar achter de kisten en spring dan omlaag naar de bodem van de grot en ga dan, linksachter, de rode tunnel in.

  • Volg de rode tunnel naar de 4e grot.

  • Ruim in de 4e grot ook weer de Nightcrawlers op.

  • De rode tunnel loopt dan dood.

  • Klim, aan de rechterkant van de grot, op de richel en ga dan naar de gele ladder.

  • Klim via de 2 gele ladder helemaal omhoog en je bent dan uit de mijn en in gebouw beland.

Gebouw in aanbouw:

  • Je bent in de eerste hal van een betonnen gebouw. 

  • Linksboven hangt een kantoortje en rechts achter is de rode deur waar je door moet. 

  • Ga dus door deze ruimte naar de rode deur en er door en je beland in een hal/gang. Pas op...Nightcrawlers....

  • Er zijn wat kamers maar je kunt geen van de rode deuren openen. 

  • Ga, achter de kist, de gang in en linksaf naar de gele ladder. 

  • Klim via de gele ladder omhoog. 

  • Boven volg je dan het gangetje naar een metalen omloop. 

  • Je bent nu boven het 1e kamertje.

  • De omloop leid naar een rode deur en als je door die rode deur gaat dan kun je het gangetje verder volgen naar het hangende kanoor dat je eerder zag. 

  • In dat kantoor kun je een Harnas grijpen. Keer dan hier terug.

  • Een stukje van een ladder hangt omlaag. 

  • Ga daar staan en spring dan omlaag naar de vloer van het verwoeste kantoortje. 

  • Ga dan door de rode deur en je beland in een grotere ruimte. 

  • Alles is hier nog in aanbouw of deels verwoest. 

  • Dood de Nightcrawlers en ga dan, achter het muurtje, door de gang naar de volgende, opslagloods.

  • De opslagloods is links van de muur.

  • Ga rechts van de muur verder vooruit en aan het einde rechts, rechts, vooruit, links en je bent dan bij een stenen trap die naar en rode deur omhoog gaat.

  • Klim de trap op. Je moet dan door de rode deur maar als je nog enige granaten en een harnas wilt rapen kun je nu eerst even een zijtoertje maken.

  • Linksachter staat er een plank schuin tegen de muur aan.

  • Loop over die plank de muur op.

  • Je kijkt dan uit over de ruimte waar je zojuist beneden was.

  • Op het middelste muurtje balanceert een plank.

  • Spring over naar de balancerende plank en dan via de volgende plank naar het achterste muurtje.

  • Vanaf het achterste muurtje kijk je dan bovenop de stelling.

  • Er liggen granaten en een harnas op de stelling.

  • Spring dus vanaf het muurtje op de stelling en grijp de granaten en het harnas.

  • Spring dan naar de vloer en loop de route terug naar de trap.

  • Trap weer op en ga dan nu door de rode deur.

  • Je beland in een grotere hal die nog onder constructie is.

  • Je moet het grote "podium" op. Her en der verschijnen Nightcrawlers.

  • Er staan 2 van de rode benzinetanks. De eerste zie je gelijk al staan en de tweede staat rechtsachter op het "podium".

  • Wacht tot er wat Klonen opduiken bij de voorste tank en laat die tank dan ontploffen.

  • Bevecht de Klonen en ga dan, rechtsachter, via het trapje het grote podium op.

  • Bevecht nog meer Nightcrawlers/Klonen en ga dan naar achter de witte tank.

  • Achter de witte tank is de ingang van een gang dicht getimmerd met planken.

  • Waarschuwingsborden waarschuwen je dat je die gang niet in moet gaan.

  • Maar....what the hell....Knal de planken in de ingang van de gang stuk en ga dan de gang in en volg de gang.

  • De gang gaat rechtsaf en er liggen dan wat tonnen in de gang. Loop door en........je zakt door de vloer en dendert omlaag en je beland weer in een waterige grot.

Weer in de Mijn:

  • Volg de grot naar achteren. Achterin de grot zie je dan 2 tunnels.

  • De linker tunnel loopt door. Je moet dus de rechter tunnel in.

  • Maar je kunt eerst even de linker tunnel volgen. In de linker tunnel zie je dan Paxton Fettel even verschijnen.

  • Aan het einde van de linker tunnel kun je een wapen rapen.

  • Loop dan terug en ga dan de rechter tunnel in....MAAR PAS OP....

  • In de rechter tunnel duikt een Demon op uit het water en de Demon wil je omlaag trekken. Het is dus een Hel Gat Demon

  • Jaag snel een stroom kogels door de kop van de demon en volg de tunnel dan verder.

  • Je beland in een grot met generators en hier dien je een paar Klonen te bevechten. Zorg dus dat je de Klonen hier overleeft.

  • Achterin de grot ga je dan verder de tunnel weer in.

  • De tunnel mond uit boven een volgende tunnel. Spring dus omlaag.

  • Je moet links de tunnel in, maar eerst kun je rechts nog een harnas rapen.

  • Daartoe knal je dan de planken stuk en loop je het doodlopende stukje tunnel in. Grijp het Harnas en loop terug en volg de tunnel verder.

  • PAS OP....in de tunnel verschijnt een Hel Gat,

  • Je kunt dit Hel Gat ontwijken door er links of rechts langs te lopen.

  • Je beland in een grot met een vuur.

  • Ga achter het vuur door naar de volgende grot en loop dan door naar de Lift.

  • Ga voor de lift staan zodat je de handcursor krijgt.

  • Druk dan je "E-toets" in om het deurtje van de lift te openen.

  • Ga dan de lift in en activeer de lift knop en met het liftje ga je omhoog.

  • Boven gekomen stap je van het liftje en ga je, links, de gang in.

  • Je krijgt nu wat mededelingen van Raynes te horen die o.a zegt dat je bij de Klonenfabriek bent beland en dat je naar "The Vault" toe moet.

  • Ga, achterin de gang, door de rode deur. Een kantoortje. Niets te doen hier, dus ga door de volgende rode deur. Een lege loods. Je kunt een grote kist stuk schieten of rammen maar dat is dan ook alles, dus ga door de rode deur naar buiten. Je bent dan in een buiten gebied.

Je moet naar de achterkant van het lage gebouw en dat kun je linksom of rechtsom doen. Je krijgt hier wel weer te maken met een stuk of 3 van die onzichtbare snelle Klonen. Je herkent ze aan de vervorming die optreed in je scherm. Kill de 3 onzichtbare Klonen en zorg dat je aan de achterkant van het lage gebouw komt.

Ga dan de treden op en naar en door de rode deur naar binnen. Een kale ruimte, dus ga gelijk door de volgende rode deur. Ok....je bent nu ij een grotere hal en moet een horde Klonen zien te overleven terwijl je door de hallen gaat. Het is een simpele route zonder zijwegen dus verdwalen kun je niet.

Werk je dus een weg door de voorste hal en dan naar rechts naar de volgende hal, Ga dan, achter de machine de grijze gang in en volg de gang naar een grote kale ruimte waar 2 grote ronde ventilatoren in de vloer zitten.

Je kunt deze hal niet verlaten door de rode deur boven de trap. Ga naar het voorste ventilatorgat. Er gaat een metalen wenteltrap omlaag in het gat. Zoek de wenteltrap en daal deze dan af. Doe wel je zaklamp aan.

Op de bodem knal je het rooster stuk en spring je de ventilatieschacht in. Begin dan door de ventilatieschacht te kruipen en.....je beland in...

Hoofdstuk 7: Extermination

A: Clone Facility:

Je bent binnen in de, al lang geleden verlaten, ATC Klonenfabriek. Het vijandelijke Huurlingen leger van Nightcrawlers zijn hier ook al binnen gedrongen. Hoe dieper je de fabriek binnen dringt hoe meer paranormale verschijnselen je zult tegenkomen. Je opdracht??? Wel...die is simpel...vindt het hart van de fabriek, de "Vault" en zorg dat je Alma's DNA te pakken krijgt.

NB: Ik ga je hier niet stap voor stap door alle kamers en gangen leiden. Er is maar 1 vaste route die je kunt gaan door de gangen en de kamers, dus verdwalen kun je niet. Je moet uiteraard wel een bende Nightcrawlers bevechten in verschillende kamers en je moet uitkijken voor Hel Gaten die op diverse plaatsen ontstaan. Maar echt moeilijk is dit level niet, dus ik ga er even snel doorheen.

Doe je zaklamp weer aan. Kruip verder door de ventilatieschacht. Het is maar 1 route die je kunt gaan en je moet 2 keer door een verticale schacht omlaag. Uiteindelijk kom je bij het eindrooster. Ram en knal het rooster stuk en van dan door het gat omlaag. Je bent dan in een donkere betonnen ruimte met computerkasten tegen de muur. Dus zorg dat je zaklamp vol opgeladen is en doe de zaklamp aan en zoek dan de deur. Rechts naast de deur zit een Hendelkastje. 

Trek de Hendel omlaag en.....het licht gaat aan. Je bent dus in de Klonenfabriek van de ATC beland. Ga door de deur. Je beland in een smalle gang. Draai links en volg de gang naar  het einde. Section 08 A staat er op de muur. Ga hier dan door de volgende schuifdeur. Je komt in een laboratorium kamer. Op één van de lange tafels kun je pistolen grijpen. Ga door de volgende schuifdeur. Je beland op het balkon van een grotere zaal. Aan de overkant loopt een Nightcrawler en er zullen er nog meer opduiken. Sniper zoveel mogelijk van de Nightcrawlers en ga dan, links, via het trapje omlaag. 

Beneden ga je links en dan via de trap in de hoek weer omhoog. Loop door de halfronde "achterkamer" naar rechts en verdwijn door de schuifdeur. Gang met Nightcrawlers. Achter de schuifdeur, rechts, is een kleine opslagruimte waar je een Medkit kunt vinden. Volg de gang rechts de hoek om. Je bent dan aan de overkant van de eerste kamer. Je kunt nu 2 kanten op. Er ligt een grote plas bloed. Je kunt eerst rechts van de plas bloed de ruimte met de kisten gaan "zuiveren" of je volgt gelijk de gang, links van de plasbloed. Het maakt niet uit want je komt toch terecht in de gang.

Achter in de gang zijn wat douches en midden in de gang is dan, links, een brede metalen deur. Ga door deze deur en je bent weer in een grotere laboratorium kamer. Door deze kamer naar rechtsachter en door de volgende schuifdeur weer naar buiten. Je bent dan in een gang waar de groter operatiekamer is. 

Volg de gang naar rechts en bij de deur van de grote operatiekamer krijg je een praatje van Paxton Fettel te horen die vertelt over Alma. Ga de grote operatiekamer binnen. Raap, indien nodig, in de operatiekamer de Medkits op en verdwijn dan weer door de volgende grote schuifdeur en dan door de smalle schuifdeur, achterin de korte gang. Je bent dan weer in een smalle gang. Draai links. Door het grote raam, achterin de gang zie je een "bloedgang" en daar loopt een geestverschijning die dan oplost. Loop naar het raam en verdwijn dan weer door de smalle schuifdeur en volg de korte bredere gang naar rechts. Doe wel je Zaklamp aan want.......PAS OP....voor de 2 Wc-deuren  verschijnt een Hel Gat op de vloer dus......Laveer om het Hel Gat heen of stap er in en kill de Demon

Tegenover de dames WC ga je dan door de schuifdeur. Je bent dan in een rood verlichte gang met liftdeuren. Achter het raam, rechts, verschijnen 2 Spookklonen die weer oplossen. De liften kun je niet in dus ga naar de grote schuifdeur. De deur gaat echter niet open. Achter je hoor je een geluid, dus draai om. Je ziet dan beweging bij de satellietschotel. Loop er naar toe en dan weer terug naar de schuifdeur en nu gaat de deur wel open. Ga dus nu door de deur de volgende kamer in en ga dan gelijk, rechts, door de volgende smalle schuifdeur. Je gaat dan nu door een serie kleine snijkamers waar absoluut niets te beleven is. In de kamer met de badkuipen zit een Hel Gat in de grote bloedplas dus wees gewaarschuwd. 

Na de badkuipkamer ben je dan op een galerij boven een diepe vierkante ruimte. Kijk door de ruiten omlaag en zie hoe Alma afrekent met een paar Nightcrawlers. Het bloed spat tegen het glas aan. 

Je kunt linksom of rechtsom verder. Het maakt niet uit. Dus ga linksom of rechtsom naar de andere kant en verdwijn dan door de volgende brede schuifdeur naar de omkleedruimte. Rechts de gang in en na het Checkpoint volg je de gang verder naar links en verdwijn je, bij het glasraam, door de volgende smalle schuifdeur. Je staat dan boven een ruimte met Klonen. Sniper alvast de Klonen onder je en ga dan, rechts, via de trap omlaag. 

Doorzoek de kamer en verlaat deze weer via de deur linksachter.Je komt terecht in een Eindkamer. Er staan 2 grote ronde tanks en er is geen uitgang naar een volgende kamer. Linksachter zit echter een ventilatierooster in de muur. Knal of ram het rooster stuk en kruip dan in de ventilatieschacht. 

Zaklamp aan en kruip door de schacht en knal aan het einde het rooster weer stuk en val omlaag. Je bent dan weer in een kamer. Midden in de kamer staat een Laptop op een omgevallen kast. Activeer de Laptop en luister naar de mededeling betreffende het experiment met Alma. 

Verdwijn door de deur naar de gang en volg de gang. Negeer de eerste deur en loop door naar het Checkpoint. Na het Checkpoint volg je de gang verder, rechtsaf naar het einde en dan door de smalle schuifdeur weer de volgende kamer in. Je bent nu in wat grotere labkamer met kasten. Deze kamer bestaat uit 2 delen. Ga naar het 2e deel en dan is de uitgang rechtsachter maar PAS OP.....voor de uitgangdeur verschijnt een Hel Gat op de vloer, dus wees gewaarschuwd. 

Je kunt, linksom achter de kasten omkopen om het Hel Gat te vermijden of je loopt er in als je graag met de Demon wilt afrekenen. Verdwijn dan door de smalle schuifdeur. Een donkere gang die door een toorts rood verlicht is. Rechts een raam en op de tafel staart een laptop. 

Activeer die Laptop en luister naar de hulpkreet van John Breyers die het niet overleeft. Ga links naar de volgende ruimte en door de schuifdeur. Het is donker dus doe je zaklamp aan. Je bent nu in een kamer met badkuipen een MRI-scanapparaat. Niets te beleven hier, maar er is een kleine voorraadkamer waar wellicht spullen liggen die je kunt gebruiken. Als je door deze ruimte loopt naar de uitgang dan verschijnen er, achter de grote ruiten, in het gangetje bij de stoelen, kortstondig een groepje Demonen. 

Wel...ga door de volgende deur en volg het gangetje dan linksom en dan door de deur de volgende gang in. Op de gangmuur zit een waarschuwingsbord dat je waarschuwt dat je in de "Radiation Area" bent beland. Volg de gang en dan rechtsaf de rood verlichte gang in en verdwijn dan, na het Checkpoint, weer door de volgende schuifdeur. Je bent dan nu in een trappenhuis.

Daal dus de trappen af en dan beneden door de schuifdeur. Volg de gang naar links en.....Oeps....met grote vaart zie je dan een lift omlaag denderen. Volg de gang verder, rechts de hoek om, en je beland in een grotere opslagruimte. Tussen de kisten zwerven Nightcrawlers, dus reken er mee af. 

Zoals ik al zei...dit is een grote ruimte. Links is de smalle schuifdeur van een controlekamer. Ga daar naar binnen en naar het blauwe console. Activeer de knop op het console en door het raam zie je een grote deur open gaan en de gele alarmlampen gaan aan. 

Verlaat deze controlekamer weer naar de grote hal en ga dan naar links en door de nu geopende grote poort, waar de 2 gele lampen branden, de volgende gang in. Volg de gang en, bij het raam van de controlekamer, ga je dan links, door de gele lampen poort, naar de grote Lift. 

Stap op de lift en activeer de liftknop en....je zakt omlaag en beland in:

B: Clone Production:

Nightcrawlers zijn diep de Klonenfabriek binnen gedrongen. Onze F.E.A.R sergeant vecht zich momenteel een weg door de fabriek en geraakt steeds dieper onder de grond en bij het hart van de fabriek. Captain Raynes is nu ook op het eiland en heeft, bovengronds, de situatie onder controle. Je doel is nog steeds de "Vault" om het DNA van Alma te bemachtigen

NB: Alweer...ook dit is een recht toe recht aan level waar je maar via 1 vaste route doorheen kunt. Je volgt weer de gangen en gaat weer door allerlei ruimtes en onderweg kill je de Nightcrawlers en grijp je her en der Medkits, Ammo en andere spullen die je kunt gebruiken. Weer zal ik niet elke kamer en elke gang tot in detail beschrijven.

Als de lift is gestopt dan zoek je het korte gangetje en verdwijn je door de smalle schuifdeur. Volg de gang, die via een helling omlaag loopt. Dan gaat de gang rechtsaf, trapje en dan linksaf, linksaf, weer trapje en je bent bij de volgende deur. Door de deur om in het vervolg van de gang te geraken. Er ligt een lijk op de vloer. Volg gang verder. Je gaat over een "brug" in een schacht en vervolgt je weg door de gang. Vlak voordat je weer over de 2e brug gaat kom je in een kamer met lijken en bloed op de vloer. 

Uit een groot ventilatie rooster stroomt een geheimzinnige mist de kamer in.  Stap de kamer in en......Naakte Alma verschijnt en ze wekt de lijken weer tot leven. 

Vuur wat schoten af om Alma en de ondoden te laten verdwijnen en ga verder door de kamer en door de deur. Op de 2e brug hoor je stemmen uit de volgende kamer komen, dus wees gewaarschuwd. Ga over de 2e brug de volgende ruimte binnen en ruim er de Nightcrawlers uit de weg en ga dan, achterin, door de volgende deur. Je bent dan in een grote ronde schacht

Het grote platform is waarschijnlijk een lift maar je ziet nergens een knop. Je moet helemaal naar de bodem van deze schacht, maar dat kan dus niet met dit platform. Loop dus over het platform naar de overkant en ga door de schuifdeur. Checkpoint. 

Volg de gang, grijp eventueel de wapens die je tegenkomt. Rechts dan het trapje af en door de volgende schuifdeur. Loop  rechtdoor en sniper, vanaf het "balkon"  de paar Nightcrawlers in de volgende ruimte. Loop terug en dan linksaf via het trapje omlaag en die ruimte in waar je zojuist die 3 of 4 Nightcrawlers hebt gesnipert. Achterin deze ruimte ga je dan, links, weer door de volgende schuifdeur.

De doorgang recht voor je is dan geblokkeerd door grijze kisten, dus ga hier, rechts, door de smalle schuifdeur de omkleedruimte in. Aan de rechterkant van de kastjes ligt een bloedplas voor de uitgang en dat is dus een Hel Gat. 

Wil je dat Hel Gat vermijden, loop dan links langs de kastje naar de deur en verdwijn door de deur de volgende gang in. Een korte bloederige gang. Ga door de volgende deur en dan gelijk rechtsaf en door de volgende deur en je beland op het voorbalkon van weer een grotere ruimte met grote ronde cilinders. Over de vloer lopen Nightcrawlers. Rechts is een deur en links kun je via het trapje verder die ruimte in. 

Het maakt niet uit wat je doet dus ga maar door de rechter deur. Je bent nu echt in het hart van de Klonenfabriek. In de cilinders zitten Klonen in "aanmaak". Kill de Nightcrawlers hier en ga dan. linksachter, door de deur weer naar buiten. Je bent dan in de volgende "Klonenfabriekzaal". Hier ruim je nog wat Nightcrawlers op en dan verdwijn je door de brede schuifdeur, achterin deze ruimte. Kort gangetje dat dan is geblokkeerd door cilinders. Rechts is echter een nis waar een ladder omlaag gaat door een diepe schacht.

"Level 9D" lees je hier op de muur. Daal dus via de ladder omlaag door de schacht.. Beneden sta je dan op een balkon boven de volgende gang waar weer van die Klonencilinders in staan. De deur, rechts naast je, is geblokkeerd, dus spring over de reling omlaag de gang in en ga dan, links, VOORZICHTIG....de volgende ruimte in. En Demon trekt een lijk  de grote bloedplas in en je hoort gegrom. Ga voor de grote bloedplas staan en je ziet dan, aan de overkant, een tafeltje waar een laptop op staat. 

Wel...je moet naar dat tafeltje, dus je moet over de bloedplas. Maar er zit een Hel Demon in de bloedplas want het is een Hel Gat. Je kunt de bloedplas en dus het Hel Gat niet vermijden. Dus stap in de bloedplas en knal onmiddellijk een stroom kogels in de kop van de Demon. Loop dan door naar de laptop en dan rechtsaf naar de schuifdeur en verdwijn deze helkamer weer uit. Ga door de volgende Cilinderkamer, waar je ook weer te maken krijgt met een Hel Gat Demon tussen de cilinders en als je dan weer door de volgende deur gaat dan krijg je een Checkpoint in de gang

Je bent bij de grote Schacht. Door de ruiten kun je de schacht inkijken. Loop naar links en dan linksaf de hoek in en ga door de schuifdeur. Gang. Paxton Fettel verschijnt heel even in de gang. Aan het einde van dit gangetje lees je "SUB E" op de muur. Rechts is dan de schuifdeur waar je door moet. Maar je kunt eerst nog even naar links voor wat Ammo. Ga bij "SUB E" door de deur en dan de smalle trap af en beneden weer door de volgende deur. Kijk dan door het raam en je ziet de een rond luik in de vloer van de volgende ruimte.

Ga links de gang in. Volg de gang. De gang gaat rechts en is dan bloederig en er ligt een lijk. De gang gaat dan weer rechts en je staat dan op het balkon boven de hal waar het ronde luik in de vloer zit. Volg het balkon naar links en daal dan via het laddertje omlaag naar de vloer. Ga door de poort naar de volgende ruimte, waar ook een rond luik in de vloer zit. 

Kruip hier onder het "balkon" door en ga dan de volgende gang . Klim dan via het ladder omhoog naar de "Reclaim F 5" richel. Draai rechts en ga het gangetje in, tot bij de grote bloedplas. Je hoort een stem. Rechts is een schuifdeur en rechtdoor een kruispunt.

Wel...de bloedplas is een Hel Gat... dus....reken af met de Demon en ga dan, rechts, door de deur. Aan het einde van het pad kun je dan een Healthbooster of een Reflexbooster oprapen. Ga terug naar de bloedplas gang en volg de gang verder en je beland weer in een grotere ruimte met Cilinders en.....Nightcrawlers. Schiet je een weg door deze ruimte, kill de Nightcrawlers en ga dan via de trap omhoog naar de hoger gelegen controlekamer. 

In de controlekamer ga je dan, links, weer door de deur naar buiten. Je bent dan in Kale vierkante Eindruimte waar een witte generatorkar staat. Links is echter weer een ladderschacht in de vloer. Dus daal via de ladder door de schacht omlaag. Benden draai je om. Rechts kun je een Granate Launcher oprapen als je er behoefte aan hebt. Ga door de smalle schuifdeur en....je bent terug nu in de ronde schacht, maar nu een etage lager. 

Je staat op een klein balkonnetje. Gelukkig staat er een pilaartje met een Hendel. Activeer de hendel en....het grote ronde Liftplatform, waar je al eerder over heen bent gegaan, komt nu naar omlaag gezakt. Loop dus over het enorme liftplatform naar de deur aan de overkant. Checkpoint. Ga door de deur, volg gang en je hoort dan weer stemmen. Draai rechts. Beneden het trapje zie je weer een paar Nightcrawlers, dus KILL KILL KILL....en ga dan het trapje maar af en verdwijn door de volgende schuifdeur. Een ruimte met een groene machine en ook hier zijn Nightcrawlers.

Je kunt links of rechts via een trapje omlaag. Kill de Nightcrawlers, grijp de wapens die je denkt te kunnen gebruiken en verdwijn dan, linksachter, door de schuifdeur. Volg gang en je krijgt een mededeling van Raynes. Door de volgende deur. Je bent weer in een Eindkamer. Rechts is een diepe schacht met richels. De deur is door kisten geblokkeerd. Dus je moet via de richels omlaag door de schacht. Ga voor de bovenste groene richel staan en spring dan over de reling naar de bovenste richel. 

  • Kijk dan omlaag de schacht in en spring over naar het platformpje boven het ronde rooster.

  • Kijk weer omlaag door de schacht en spring omlaag naar de volgende groene richel. 

  • Het kost je een boel gezondheid, dus gebruik je Medkits (Z-toets) om je gezondheid weer aan te vullen. 

  • Kijk weer omlaag en spring nu omlaag en zorg dat je nu op de pijpen terecht komt. 

  • Op de pijpen kun je dan even naar rechts kruipen voor een Medkit. 

  • Kruip terug en val verder omlaag naar de laatste groene richel en dan naar de bodem.

Achter de witte generator kun je dan weer een Medkit vinden. Ga de bloederige gang in en dan door de schuifdeur en je bent weer bij de schacht. Rechts op de muur staat dat je bent op "Station 9c". Door de ruiten kun je de schacht weer in kijken. Loop weer naar links langs de ruiten. Ga dan weer links de hoek in. "Living Quarters" staat er op de muur. Door de deur en door gang, rechtsaf trapje af en door de volgende deur. Je hoort Paxton Fettel en je ziet hem nog net om de hoek van de gang verdwijnen. Ga, bij het lijk, de hoek om en....je zoet dan 3 deuren. 

Je bent in de leefruimtes met slaapkamertjes van het personeel. Open de voorste deur, links, en kijk het bloederige slaapkamertje in. Je hoort Paxton Fettel weer. Ga maar niet het kamertje in. Open de achterste deur en....Paxton Fettel zit hier te bidden en....Fettel lost weer eens op. Ga nu door de rechter deur en volg de gang verder. Als de gang links de hoek om gaat verschijnt er een zwart Hel Gat in de vloer. Wel....je kunt dit Hel Gat niet ontwijken dus....reken af met de Demon in het gat en ga dan door de "Caution please use handrail" deur.

Je bent weer in de grote ronde schacht en weer op een balkonnetje. Activeer de Hendel op het pilaartje weer om het grote liftplatform weer om laag te laten komen. Steek dan weer over het platform naar de overkant en verdwijn door de deur. Een opslagkamer met kisten. Je krijgt nu te maken met van die kleine rode Turrets.

  • Achter de kisten hangen 2 Turrets, links en rechts, naast de volgende deur. 

  • Gebruik de Zoomfunctie van je sniper geweer om de 2 Turrets stuk te knallen, terwijl jezelf dus in dekking blijft. 

  • Ga dan door de deur de volgende, oplopende, gang in. 

  • Hou nu je ogen goed open om de Turrets te ontdekken en schakel ze dan op tijd uit.

  • Bovenaan de helling, bij de tafeltjes, zit weer een turret en er staan ook een paar Nightcrawlers. 

  • Dus gebruik je sniperfunctie van je geweren. 

  • Loop dan verder omhoog en verdwijn, achter de twee tafels, door de volgende deur.

  • Weer een Turret boven de volgende deur. 

  • Schakel dat ding uit en ga door de deur en door de volgende. 

  • In dit deel van de gang staan dan kisten en boven de deur, achter de kisten, hangt weer een Turret. 

  • Dus schakel de Turret weer uit en ga dan weer door de deur. 

  • Volg de gang verder en halverwege krijg je een Checkpoint. 

  • Loop verder naar de grote zaal met de dikke ronde pilaren.

Ga voorbij de 2 dikke ronde pilaren de grote zaal in en....Er duiken een stuk of 4 van die zenuwen Nightcrawlers op. Je weet wel...het zijn van de vervelende Klonen die maar niet stil blijven staan. Reken met ze af en ga dan achterin de zaal via één van de trapjes het balkon op. Volg het balkon naar rechts en dan omhoog via de lange trap naar het bovenste pad. Volg dit bovenpad dan deze zaal weer uit en door de deur naar de volgende zaal.

Een iets kleinere zaal met Klooncilinders. Niets te beleven hier, dus ga door deze zaal en verdwijn dan, achterin, door de volgende deur. Nu ben je in een zaal met grote draaiende "lopende banden" waar Klooncilinders aan vast zitten. Op de "brug" staat Paxton Fettel die tegen je aan gaat staan te zeiken over zijn broer. Fettel verdwijnt dan weer. 

Wel...loop over de "brug" naar de overkant en verdwijn weer door de volgende deur. Je hebt nu de EINDKAMER bereikt en dit is de LIFTKAMER. Ga via het trapje of de oprit  naar het liftje en stap op het liftplatform. 

Activeer de liftknop en...met het liftje zakt je nu omlaag door de schuine tunnel en je beland in:

C: Showdown:

Zowel de  Nightcrawlers als F.E.A.R agenten hebben het hart van de Klonenfabriek bereikt. Een beveiligde kamer diep onder de grond. De Nightcrawler baas is echter bezig met de voorbereidingen om "The Vault" te openen om het DNA van Alma er uit te halen. Je opdracht is duidelijk....Zorg dat de Nightcrawlers Alma's DNA niet in handen krijgen en ga dan als de bliksem terug naar de oppervlakte waar Raynes op je staat te wachten.

Na de loading zak je verder omlaag door de tunnel en je bereikt dan het einde. Ga, links of rechts, van het liftplatform en dan door de deur de Liftkamer uit. Je beland op een metalen balkon en je hoort stemmen. 

De Nightcrawlers baas wil dat de Kluis wordt geopend maar hij wordt gewaarschuwd dat Paxton Fettel het gebied is binnengedrongen. Ga links het trapje af en volg het pad naar de deur onderaan het 2e trapje. Je betreed een grote zaal met kasten en hier moet je op leven en dood slag leveren met een stuk of 5 Nightcrawlers.

  • Het is een grotere zaal en je kunt er niet meer uit. 

  • Midden in de zaal staan witte kisten en rechts achterin staat een bouwsteiger en een metalen trap op wielen. 

  • Ga gelijk naar rechts. 

  • In de hoek zit dan de deur om deze zaal te verlaten, maar de deur heeft een rood lampje en je kunt de deur dus niet openen. 

  • Ren door de zaal naar achteren en...er verschijnen een stuk of 5 Nightcrawlers die je nu hier in de zaal moet bevechten en moet killen. 

  • Als alle Nightcrawlers hier gedood zijn hoor je de mededeling dat de "Vault" geopend is.  

  • Het licht gaat uit en je hoort nu een enorm gekrijs van uit de paranormale dodenwereld. J

  • e kunt dus niet door de deur in de hoek deze zaal uit. 

  • Ga helemaal naar rechtsachter. Bij de metalen trap op wielen zie je dan een ventilatierooster. 

  • Knal het rooster stuk en kruip in de ventilatieschacht. 

  • Draai gelijk links en grijp de Healthbooster. 

  • Draai terug om en kruip door de lange ventilatieschacht.

  • Als je een paar meter vooruit bent gekropen wordt een Vortex geopend en hierdoor komen er een paar Demonen op je af. 

  • Snel....knal de Demonen dood en kruip verder door de schacht naar het einde. 

  • Je bent hoog boven de bodem van een enorme schacht. 

  • Op de bodem is een gevecht aan de gang. 

  • Kruip verder over de metalen balk naar het looppad recht voor je

  • Het pad gaat, via een serie trappen omlaag naar de boden van de schacht. 

  • Daal dus via het pad en de trappen omlaag en.....

  • Er dendert dan een witte generator omlaag. 

  • De generator vernield een deel van het pad en de trappen en komt terecht op een groter platform. 

  • In het platform zie je een gat waar een gele ladder door omlaag gaat.

  • Spring omlaag naar het platform. 

  • Je kunt dan niet door de schuifdeur, dus daal via de gele ladder verder omlaag. 

  • Je staat dan op het onderste platform en je hebt nu een mooi uitzicht op de vloer van de enorme schacht. 

  • Draai rechts. In de hoek zie je weer een gele ladder. 

  • Het heeft geen zin om via die gele ladder weer omhoog te klimmen want dan kom je weer terecht op het platform boven je. 

  • Maar...je ziet ook een deur en een deel van het onderste pad en trap. 

  • Ga, links van de gele ladder, op de hoek staan en spring dan omlaag naar het pad bij de deur. 

  • Draai je om en loop de vernielde trap op tot op de onderste trede en spring dan omlaag naar de vloer van de schacht.

Je bent nu helemaal beneden op de vloer van de schacht. Klim, rechts, over de reling en loop naar het lijk dat voor de kolom op de vloer ligt. De kolom is een liftschacht maar je kunt de lift niet openen. Grijp de geweren, indien je die kunt gebruiken en ook de Medkit en het harnas en draai je om. Aan de overkant zie je een smalle poort. 

  • Ga naar de poort. De poort is de ingang van een smalle traptunnel. 

  • Daal alle trappen af en je beland in een smalle gang. 

  • Paxton Fettel duikt op en zegt dat dit niet jouw strijd is. 

  • Fettel verdwijnt en je scherm wordt wit. 

  • De gang begint te draaien en er komen Demonen op je af. 

  • Kill snel de Demonen en alles wordt weer normaal. 

  • Ga verder en verdwijn dan door de deur achterin de gang. 

  • Door een ruit kijk je dan een kale ruimte in waar 3 ronde ketels staan.

  • Links ligt een lijk. 

  • Ga, links of rechts, via het trapje die kale ruimte in. 

  • Links een deur en rechts een deur. 

  • Het maakt niet uit door welke deur je gaat. 

  • Beide deuren brengen je in een gang die je dan in "The Vault" brengt. 

  • Ga dus door 1 van de 2 deuren en volg dan het gangetje en....je komt bij de VAULT. 

  • Door de ramen zie je dat Baas van de Nightcrawlers het DNA van Alma uit de kluis haalt en dan weg rent via de andere gang.

  • Merk op dat de Baas een "WIT HOOFD" heeft....onthoud dit. 

  • Ren door en vanzelf kom je dan ook in "The Vault". 

  • Ga door de andere gang terug naar de traptunnel maar.....

  • PAS OP want de Nightcrawler heeft nu van die kleine gemene Turrets her en der neergezet. 

  • Terug op de bodem van de schacht zie je dat je te laat bent want de Nightcrawler verdwijnt in de lift omhoog door de kolom.

Ga de  in de liftkolom staan. Je kunt de lift niet terug omlaag roepen want de liftknop doet het niet. Maar....je ziet nu dat er onderin de liftschacht een kruipruimte is. Dus spring omlaag en kruip de gang in en volg de gang, die naar wat bochten uitkomt bij een gele ladder. 

  • Klim via de ladder verder omlaag en ga dan verder weer de gang volgen. 

  • In de gang kun je nu op een aantal plekken door ramen kijken. Je ziet dan steeds wat spoken in de ruimtes achter de ramen.  

  • Eerst zie je een spook in een zwembad en verder op in de gang zie je wat spoken in een opslagruimte 

  • Volg de gang verder en aan het einde klim je via het korte gele laddertje omhoog. 

Je bent dan in een ruimte met pijpen. Ga door de open deuropening en dan door de korte gang en de volgende deur. Je bent dan in een grote ruimte en hier dien je wat Nightcrawlers en een Pantser Kloon te verslaan. 

  • Bedenk zelf maar de voor jouw beste tactiek om dit te overleven. 

  • Er zijn 2 zijkamertjes waar je in kunt en waar je geweren en andere spullen kunt rapen.

  • Grijp de wapens en Medkits die her en der liggen en ga dan naar links achter in de zaal. 

  • Boven een paar treden is dan de uitgang uit deze zaal. 

  • Dus ga de treden op en door de deur. 

Je bent dan in een kantoortje. Door het raam kijk je een grote diepe zaal in. Op het balkon aan de overkant zie je de Nightcrawler Baas staan. Hij is in gevecht met de troepen beneden op de vloer. De Baas verdwijnt dan. Raap, links de Healthbooster op. Je kunt dan dit kantoortje links of rechts weer verlaten. Ga rechts het gangetje in en kill de Nightcrawler. 

Je kunt dan gelijk via de trap omlaag of je gaat eerst verder op door de deur. Ga maar door de deur. Je bent dan in een omkleedkamer. Ga door de volgende deur de volgende kamer in. In de hoek kun je hier en Reflexbooster rapen. Ga door de volgende deur, volg het gangetje en je komt dan op een balkon dat uitkijkt over een ruimte met Klooncilinders. Achterin deze ruimte staan 2 Klonen al op je te wachten. Het zijn een Pantser Kloon en een Nightcrawler met schild en Minigun.  

Daal de trap af en sluip voorzichtig naar die 2 Klonen en bedenk nu zelf maar hoe je deze twee Zware Jongens het beste kunt overleven. Ik bemoei me er even niet mee. Heb je de 2 Zware Jongens overleeft dan duiken er nog wat gewone Klonen/Nightcrawlers op die je ook even vakkundig omlegt. Ga niet door de metalen schuifdeur deze kamer weer uit, maar kijk naar rechts. Je zit een kantoortje en...een "oranje" gang. In het kantoortje kun je wapens e.d vinden. 

Ga de  gang in en dan door de volgende deur. De gang is dan breder. Rechtdoor is afgesloten door een hek. Rechts kun je een opslagkamer in waar niets te doen is. Ga bij het hek linksaf en dan door de deur en je bent dan in de Cafetaria. 

De Cafetaria heeft een aantal ruimtes en je kunt hier uren ronddwalen zonder dat je de uitgang weet te vinden. Er duiken Nightcrawlers op, dus dwaal door de Cafetaria ruimtes en ruim de Nightcrawlers op. Zorg dat je dan rechtsachter, bij de toiletdeuren komt. 

Ga, recht tegenover het "ladies toilet" dan de het trappetje op en dan door de volgende schuifdeur en je bent dan in een halletje. Rechtdoor is het weer door een hek afgesloten, dus ga rechts door de "LOADING BAY" deur. Volg het gangetje en ga door de volgende deur en dan via de trap naar boven.

Eindgevecht met de Nightcrawler Baas:

  • Je bent nu in een grote opslaghal. 

  • Achterin in de hal is de lift waarmee je naar boven moet, maar....die lift zit dicht en krijg je ook niet open. 

  • Boven de lift is een balkon. 

  • Je hoort de Nightcrawler Baas en meneer heeft nu genoeg van je. 

  • De Baas stuurt nu eerst wat gewone Nightcrawlers op je af en dan een paar van die "spring in het veld" Nightcrawlers. 

  • Je moet hier in deze zaal dus nu slag leveren met diverse soorten Nightcrawlers en dan met de Baas zelf.

Wel.....leef je hier maar helemaal uit. Gebruik SlowMo en Melee aanvallen en kill de Nightcrawlers. Gebruik de dekking van de tonnen en kisten en steigers en raap de wapens, medkits en ammo op die her en der rondzwerven.

  • Als je de eerste serie Nightcrawlers hebt overleeft spring heer Baas himzelf omlaag. 

  • Baas herken je dus aan zijn witte kop. Baas heeft echter 2 levens, dus je moet hem 2 keer killen. 

  • Pomp de Baas vol lood en hij verdwijnt dan weer. 

  • Er wordt dan een 2e serie Nightcrawlers op je afgestuurd. 

  • Kill dus ook de 2e serie Nightcrawlers en de Baas zelf verschijnt meer. 

  • Kill nu de Baas echt en de lift gaat dan open.

  • In de lift staat het potje waar het DNA van Alma in zit. 

  • Ga de lift in en grijp het groene potje. 

  • Zorg dus dat je vlak voor het potje staat en dat je dan de handcursor hebt. 

  • Druk dan op je "E-toets" om het potje te grijpen. 

  • Als je het potje hebt gepakt gaat vanzelf de lift dicht en vanzelf ga je dan in de lift omhoog. 

  • Stap uit de lift als deze weer tot stilstand is gekomen en.....zeg hallo tegen Captain Raynes.

Ontsnap van het eiland:

  • Raynes roept dat je hem moet volgen en hij rent weg. 

  • Wel....VOLG RAYNES. Raynes neemt je mee naar buiten en hij gaat dan achter dikke pijpen in dekking. 

  • Raynes zal nu blijven wachten tot jij hier buiten alle Nightcrawlers en Klonen hebt opgeruimd. 

  • Dus....ren door dit buitengebied en ruim de Klonen en de Nightcrawlers uit de weg. 

  • Onder de Nightcrawlers is weer zo'n Zware Jongen.

  • Als je hier alle vijanden hebt opgeruimd dan komt Raynes weer in beweging en rent weg een gang in. 

  • VOLG RAYNES dan weer. 

  • Raynes neemt je mee door wat gangen en door een hek en uiteindelijk beland je weer buiten. 

  • Raynes gaat echter weer in dekking en verwacht weer van jouw dat je de vijanden weer in je eentje opruimt.

  • Ok....dit is het laatste gevecht en Raynes zal je alweer niet helpen. 

  • Achter Raynes is een kamer waar je een grote voorraad aan granaten, mijnen, geweren en medkits kunt vinden. 

  • Ook zijn er,in het gebied voor Raynes, een paar zijkamers waar je ook ammo en medkits kunt rapen. 

  • Ga dus het buiten gebied in en ruim alle Klonen op, waaronder een paar Pantser Klonen. 

  • Gebruik weer de SloMo en de Melee aanvallen en vul je voorraad Medkits en Ammo steeds aan door zo nu en dan even in de kamertjes te gaan. 

  • Als je hier alle Klonen hebt uitgeschakeld komt Raynes weer in beweging en roept dat je hem moet volgen naar de F.E.A.R Helikopter. 

  • Volg Raynes dus weer en vanzelf beland je dan in de Helikopter.

  • In de Helikopter duikt de geest van Cheng ook nog even op en Raynes bevordert je dan tot Luitenant, met instemming van Cheng. 

  • Je hebt het weer gered want dit is het:

EINDE.

  • De Credits beginnen over je scherm te rollen en dit duurt wel even, dus daar heb je geen geduld voor. 

  • Druk dus op je ESCAPE-toets om het keuzescherm te krijgen en kies voor "Leave the game" of Quit.

  • Je kunt nu dan de 3 BONUSMISSIES, Clinic, Arena en Sprint gaan spelen. 

  • Ik ga je daarbij echter niet meer helpen, dus voor deze 3 Bonusmissies ga ik geen walkthrough meer maken. 

  • Deze 3 Bonusmissies zoek je zelf maar uit.