Half Life

Azure Sheep:

Super Definition Azure Sheep

2005: Walkthrough door: Louis Koot

In deze MOD, die ongeveer zo groot is als Half Life Blue Shift, speel je ook een Security agent Barney die dienst doet aan de hoofdpoort van het Black Mesa complex op het moment dat Gordon Freeman de boel in de soep laat lopen. Barney heeft een geliefde onder het Security personeel en haar naam is Kate. Kate werkt ook als een Security agent in het Black Mesa complex maar op een andere afdeling. 

Het is jouw taak om, samen met Kate, het Black Mesa complex veilig te verlaten. Je komt Gordon Freeman tegen die jij dient te beschermen tegen de OPS sluipmoordenaars en je dient ook er voor te zorgen dat Kate niet dood gaat. Ook kom je Adrian Sheppert, de commando uit Oppossing Force, tegen en ook hem dien je te beschermen. Er zijn wat nieuwe vijanden en je krijgt wat nieuwe wapens tot je beschikking. 

Je dient wel over het Originele Half Life te beschikken EN over Update 1108 voor Half Life anders werkt deze MOD niet. Deze Update kun je via SiŽrra of de OfficiŽle Half Life site downloaden en is 76MB groot.Cheaten werkt exact hetzelfde als in Half Life. De MOD werkt ook met het High Definition Pack voor het Originele Half Life, maar de eerste vereiste is dat je jouw Half Life Update naar versie 1.1.0.8.

WALKTHROUGH

Je begint dit spel, na de CREDITS, in je slaapkamer in ťťn van de Security gebouwen van het Black Mesa Complex. Jij bent vanaf nu BARNEY, een Security Guard en je post is aan de hoofdpoort van het Black Mesa Complex. Voor het eerst in de Half Life serie krijgen we nu ook Vrouwelijke Bewakers en met ťťn van hen heb jij een liefdesverhouding. Haar naam is Kate.

Hoofdstuk 1: Work; Work; Work

Je wordt wakker van het helse gesnurk van je kamergenoot en van het helse lawaai van de "wekker". Het is 08:00 uur in de ochtend en het wordt tijd om je dienst te beginnen. Je staat voor je al opgemaakte bed. Draai naar links en loop naar de geopende kast. Pak er je kogelvrije vest en je helm en je pistool uit. Draai je dan om en loop door de kamer naar de deur. Verlaat je kamer. Je bent in de gang, ga links en dan rechts, langs de Heren WC en ga de trap/helling op. Bovenaan ga je naar links de gang verder volgen (je volgt feitelijk de "Exit" bordjes). Deze gang gaat dan rechtsaf, rechtsaf, trap af, rechtsaf en je stapt dan vanzelf door de dubbele rode deuren naar buiten. Filmpje waarin je vanzelf, na door je collega te zijn begroet, het wachthuisje bij de hoofdpoort binnen stapt. 

Je krijgt weer controle over het spel. Draai naar links en loop naar achteren naar de ramen met de consoles ervoor. Je hebt gezelschap van een mannelijke -en een vrouwelijke collega die beide niet erg spraakzaam zijn. Je kunt niks doen, alleen maar wachten. Blijf dus voor de ramen staan en kijk naar buiten. Na enige momenten zal Gordon Freeman in zijn fel Oranje bolide het Black Mesa Complex komen binnen rijden. Na zich te hebben gemeld bij de collega die buiten op wacht staat, rijd Freeman verder om aan ZIJN dagtaak in het Black Mesa Complex te beginnen, hij heeft haast want hij is aan de late kant. 

Je scherm wordt nu zwart en er volgt een LOADING. Je bent nog steeds op je post in het wachthuisje, alleen zijn nu je 2 collega's verdwenen en is het later op de dag. Je kunt niks doen, dus blijf gewoon staan wachten op de dingen die komen gaan. Opeens hoor je, buiten, geweervuur en zie je je collega die buiten staat, naar voren lopen en omhoog kijken. Er verschijnen nu 2 helikopters die over je heen vliegen en verdwijnen. (Freeman heeft nu dus zijn Cascade ramp veroorzaakt). Na weer enige ogenblikken verschijnt er zo'n AliŽn "vleermuis" in de lucht en ook deze vliegt over je heen. Dan komt ťťn van de helikopters terug, daalt en stijgt voor je weer op en ONTPLOFT en stort neer voor het wachthuisje. HET SPEL IS BEGONNEN. Trek je pistool, draai je om en loop naar buiten, ga rechts om het wachthuisje heen en kil gelijk de 2 AliŽn Slaves die zijn ingeteleporteerd.

Ga dan naar rechts naar de poort en raap het pistool van je collega op. Draai om en loop terug en pak voor de ingang van het wachthuisje nog een pistool van de grond. Ga dan via het trappetje en de dubbele rode deuren terug het gebouw binnen. Ga binnen de trap op naar boven en bijna boven gekomen krijg je een filmpje te zien waarin we Kate zien in een parkeergarage. Volg verder de trap tot je boven bent gekomen, raap wat Ammo op bij het lijk, kil de AliŽn Slave in de gang en ga verder, ga dan eerst naar links en dan links een kleine smalle voorraadkamer binnen, kil hier de Headcrab en laaf jezelf bij de Healthterminal. Ga weer buiten, rechts en volg de gang rechtdoor, via de trap/helling naar beneden. Je bent weer terug op je uitgangspunt bij de Heren WC. Er beamen voor je 2 AliŽn Slaves in. Kil ze. Je kunt nu rechtdoor of linksaf. Feitelijk loopt deze gang gewoon rond. Ga linksaf en dan is de eerste deur rechts met nummer D-AL-102 jouw slaapkamer. Ga hier even binnen. Je kamergenoot ligt dood op de vloer. Pak zijn Ammo, je hebt het hard nodig en ga weer naar buiten.

In de donkere kamer tegenover jouw kamer kun je op grote kratten, rechts, wat Ammo vinden, maar je moet dan wel even je zaklamp aan doen en helaas je kunt deze Ammo niet pakken. De Kratten zijn te hoog. Ga dan weer de gang in en ga links en dan rechts naar de Heren WC. Ga hier binnen en loop helemaal naar achteren. Kill de twee Mutanten en raap de Ammo op. 

Verlaat de WC terug de gang in en volg de gang naar achteren. Voorbij de Dames WC gaat de gang naar Links. (De kamer D-AL-300 in de hoek heeft alleen een lijk en een Headcrab). Ga dan rechts de kamer D-AL-204 in en pak hier wat Ammo. Ga weer buiten en volg de gang verder naar rechts. Kill de Mutant aan het einde bij de frisdrankenmachine en daar voorbij is een kleine werkplaats waar alleen maar een lijk en een Headcrab is, dus ga maar gelijk kamer D-AL-203 in voor wat Ammo en dan weer naar buiten en volg de gang verder naar rechts. De volgende afslag, voorbij kamer D-AL-201, naar links, is de gang waar jouw kamer is en daar wil je niet meer naar toe, dus loop recht door en ga dan links door de Groen/Blauwe metalen deur, ga rechts en volg de stenen trap naar boven. LOADING.

Volg verder de stenen trap omhoog en je komt dan in een gang met aan het einde een liftschacht waar je zeker niet in wilt vallen. Ga in deze gang links door de Groen/Blauwe metalen deur. Je bent weer in een betegelde gang met houten lambriseringen aan de muur. Volg deze gang. Je komt bij een splitsing. Kil hier de 4 of 5 "Piepbeesten" en ga dan verder RECHTDOOR tot de volgende splitsing naar links. Als je hier nu gelijk RECHTDOOR de gang gaat volgen kom je in het volgende gebied, maar eerst willen we nog eventjes wat wapens en Ammo ophalen. Dus ga links en dan door de deur gemerkt "Target Range Access". 

Volg deze gang en je komt in de wapenkamer. Pak hier alle Ammo van de toonbank en ga dan achterin door de Houten Deur. Volg het smalle gangetje naar achteren en ga dan links door de houten deur. Je bevindt je nu aan de ACHTERKANT van de schietbaan, achter de Targets. Loop door naar het lijk en pak de Handgranaten op. Onmiddellijk stralen er voor in de schietbaan een paar AliŽn Slaves in. Ga terug door het gangetje naar de Wapenkamer en kil hier de 3 Slaves. Ga dan via de Metalen Deur de Schietbaan op en kill daar de 2 andere AliŽn Slaves en pak de Ammo uit de hokjes. Volg dan de betegelde gang weer terug naar de hoofdgang. Je komt weer door de "Target Range Access" deur.

Ga naar rechts en volg de gang en bijna aan het einde ga je links door de grijze metalen deur de Cafetaria binnen. Kil hier de Mutanten en pak de Ammo op, ga ook naar beneden voor nog wat Ammo en kil de Headcrabs. Dan terug door de grijze deur de gang weer in en ga verder naar links. Ga rechtdoor door de volgende Grijze Metalen deur gemerkt "Restroom". Volg de gang die gaat rechts, links en na de LOADING kom je dan in de grote manschappenkantine. Ga hier rechts de trap af naar beneden en pak achter de groene banken de SHOTGUN op en de Handgranaten en de Ammo die tegen de achterkant van de bank liggen. Gebruik Shotgun gelijk maar op de 4 Slaves die in teleporteren. 

Ga dan weer de trap op en ga via de rechterkant de kantine uit en volg de gang. Na de LOADING kom je via de Grijze Metalen deur weer terug in de hoofdgang. Loop rechtdoor en als je bijna weer bij het einde van deze gang bent ga je rechts de smalle betegelde trap af. Je komt in de Biljard kamer. Raap hier een Biljartstok van de vloer. Je hebt nu tenminste ook een BREEKWAPEN waarmee je kratten en dergelijke kunt stuk meppen. ( je kunt dus nu ook eerst eventjes terug gaan naar die donkere kamer tegenover jouw slaapkamer, om daar met de biljartstok die grote kratten te breken om de Ammo te kunnen pakken) 

Verder vindt je hier niks dus ga terug via de smalle betegelde trap omhoog de hoofdgang weer in, ga rechts en dan links. Voor je ligt dan weer het deel van de gang waar je al door heen bent gegaan maar dat ga je nu ook weer ,maar NU HELEMAAL NAAR ACHTEREN. Daar gaat de gang rechtsaf en nogmaals rechtsaf. Er volgt weer een LOADING waarna de gang verder gaat, rechts, links en dan kun je door weer een grijze deur gaan een soort speelhal binnen met computerspellen waar je bij het lijk op de vloer wat Ammo kunt oprapen.

Terug naar de gang en deze volg je dan, nu linksaf, naar het einde, onderweg nog even wat Piepers killend. De gang eindigt bij een deur met een code slot. 

Rechts in de muur zie je een witte Retinal Scanner. Ga hier vlak voor staan en druk op je "USE" toets. 

Hierdoor gaat deze deur open (even wachten tot je dit hoort). Ga dan door de deur en volg de gang verder. Je beland in een liftcabine en deze doet het niet, maar gelukkig is er een luik waardoor je de ladder in de liftschacht bereikt. Klim via deze ladder naar beneden naar de bodem van de liftschacht en ga daar door de geopende liftdeur de smalle gang in, deze gaat naar links , kill de Headcrab, en achterin ga je door de ijzeren deur en je komt in een grote kelderruimte. PAS OP: van links komt er een Scientistmutant op je af en ook van rechts komen 2 van deze jongens. Ook hangen er hier Barnacles aan het plafond. Kill snel de 3 mutanten en dan de Barnacles links aan het plafond (uiteraard kun je ook eerst de rechterzijde van de kelder gaan onderzoeken, maar behalve de Barnacles en een op slot zijnde deur, vindt je toch niks), dus ga naar links naar de hoek van de kelder (achter de vaten) en ga daar door de ijzeren deur. Volg de gang, deze draait naar rechts en er volgt dan een LOADING.

Hoofdstuk 2: I'am Comming Kate

De gang gaat naar links en eindigt bij een ijzeren deur. Ga hierdoor. Je bent nu in een halfronde TUNNEL. Naar rechts loopt deze dood, dus ga links. Een Jeep en 2 Commando's die op je beginnen te schieten. Kil ze en verzamel dan hun Ammo en wapens. Loop de tunnel uit, ga over de verbindingsbrug en ga de volgende tunnel in. Loop naar de Yp wagen. Deze gaat open en 2 Commando's nemen je onder vuur. Kil ze en pak uit de Yp de Ammo. Volg de tunnel verder, maar blijf aan de Rechterkant lopen maar ook weer niet tegen de MUUR aan. Voorbij de Yp gaat deze tunnel naar rechts en dan staat er een 5 TONNER in de tunnel. STOP en zorg dat je recht achter de 5 Tonner blijft.

Voorbij deze 5 Tonner loopt de tunnel dood en bij de achtermuur staat een TURRET opgesteld en deze neemt je onder vuur als ie je opmerkt. Tussen de 5 Tonner en de Turret is er echter, in de rechter tunnelmuur, een ijzeren deur en dat is je uitgang, daar moet je door. Helaas bezit je geen enkel wapen waarmee je die Turret het zwijgen kunt opleggen dus er zit niets anders op dan het er maar op te wagen. Ik hoop dat je 100 procent gezond bent op dit moment, want anders overleef je dit niet.

Ren, rechts, voorbij de 5 tonner richting de Turret en ga dan snel rechts door de ijzeren deur. Je loopt heel wat schade op, maar je zou het net op tijd moeten kunnen redden (ga anders even in de GODCHEAT). Door de deur kom je weer in een kelder ruimte. Loop vooruit en dan draai je naar links, kil snel de Headcrab op de tonnen en loop naar achteren naar de Health Terminal en pomp daarmee je Health weer vol op. 

De deur, rechts, zit op slot, dus doe je zaklamp aan en klim, links bij de Health Terminal, in de ventilatieschacht en volg deze. De schacht draait naar links. Aan het einde laat je je naar beneden vallen, draai je om, buk en kruip verder door deze lagere schacht. LOADING. De schacht gaat weer linksaf en eindigt bij een rooster. Breek dit stuk en kruip erdoor. STOP. Je bent nu in een grote vierkante verticale schacht en voor je zie je een rode ladder. Loop linksom over het ijzeren roosterpad naar deze ladder en klim helemaal omhoog. Stoot met je hoofd, bovenaan de ladder, het ijzeren luik open en klim dan de schacht uit, maar voorzichtig. Je bent namelijk nu boven op de rotsen van Black Mesa en voor je is de uiterste rand van het spel. Als je daar naar beneden flikkert dan is het eventjes GAME OVER. Draai je om en loop over de roosters naar de rotswand. Ga dan links en volg de betegelde brede richel tot aan het rode hek. 

Draai naar rechts en kil de marinier die aan het einde van de korte gang voor de ijzeren deur staat. Verzamel zijn Ammo. De deur zit op slot, dus draai je om en loop de gang weer uit en ga dan rechts over de, nu smalle, rotsrichel. Na de bocht zie je voor je een bekent object tegen de rotswand. Als je het originele Half Life hebt gespeeld dan herken je deze buizeninstallatie wel. PAS OP want verder op, voorbij deze buizen, staat een TURRET opgesteld. Ga voorzichtig verder tot je in de verte deze Turret kunt zien staan, trek je SHOTGUN en schakel de TURRET uit met een paar schoten. Je moet dit echt zo proberen want het heeft geen zin om vooruit over de richel te stormen naar die TURRET om er dichterbij te komen, dat overleef je niet. Als je de TURRET hebt uitgeschakeld ga je verder over de richel naar het einde (waar de Turret stond) en hier klim je de ladder op naar omhoog. Je komt op een hoger gelegen richel. 

Volg deze rechts naar het einde en daal daar de korte ladder (rechts) af naar de richel vlak onder je. Volg deze richel de bocht om en dan helemaal naar de ladder aan het einde. Rechts onder je zie je dan weer de roosters van de vierkante schacht waar jij daarnet uit geklommen bent.

Klim de ladder op, breek rooster, kil Headcrab en kruip in de ventilatieschacht. Volg deze, linksom, buk en kruip verder door de schacht, linksom, Headcrab, rechtsom en de schacht eindigt weer bij een rooster. Breek dit en spring uit de schacht. Je komt terecht in een stenen gang. Ga links door deze gang (rechts zit de deur toch op slot). De gang gaat naar linksom. Kil de Bullsquid bij de ijzeren deur, die overigens ook op slot zit, en ga dan verder rechtsom door de gang. Negeer, rechts, de kleine voorraadkamer waar toch niks te halen valt. De gang gaat verder rechts en dan links en mond uit in een ruimte waar in het midden het riool stroomt. Rechts in de hoek staat er ťťn of andere groene machine te werken. 

Aan de overzijde van het "riool" gaat de gang verder maar pas op......de ingang ervan wordt "bewaakt" door 2 TURRETS. Dus schakel deze eerst uit en ga dan verder door de gang. Je komt uiteindelijk bij een ijzeren deur uit en ook deze zit op slot. Breek, rechts in de muur, het rooster open en kruip in de ventilatieschacht, kort stukje recht door, laat je dan omlaag vallen, draai om, buk en kruip verder door de schacht naar het einde. Breek het rooster en........hola......een hele diepe/hoge brede verticale schacht. Aan de overzijde een ladder die omhoog en omlaag gaat. Naar boven gaat deze ladder naar een platform waar dan weer een ijzeren deur is, maar ook deze zit stijf op slot. Kijk omlaag en je ziet onder je nog een platform en daar onder zie je dat de schacht nauwer wordt en uiteindelijk taps toeloopt in een vierkant gat. 

Geen gezeur nu, spring omlaag. Waarschijnlijk beland je dan, net als ik, op het onderste platform onderaan de ladder. Spring dan verder omlaag naar de bodem en laat je dan door het vierkante gat vallen. Je beland dan uiteindelijk onderin deze schacht. Buk dan en kruip dan nog een stukje vooruit door de schacht, breek het rooster en kruip eruit. Weer ben je in een stenen gang, en weer volg je deze naar links. LOADING. De gang gaat naar rechts en eindigt bij weer een ijzeren deur maar deze gaat wel open. Ga dus door de deur, de stenen trap op en..Hola......een TANK en daarop staat een TURRET en deze neemt je onder vuur. 

Snel ren naar rechts en ga achter de vaten in dekking. De Turret stopt met schieten. Kom overeind en knal van achter de vaten die TURRET op de tank aan god. Draai je dan om naar links en ren naar de muur. Activeer de Retinal Scanner en de deur, naast het hek, gaat open. 

Ren er door de binnenplaats op, kill de 2 Commando's daar en verzamel hun Ammo. Ga dan naar de overzijde, links, en ga door de deur, aan de zijkant van het gebouw (boven de afrit) het gebouw binnen. Blijf onmiddellijk in de deuropening stilstaan. Barnacles aan het plafond. Maar ook vlak voor je een Laser Boobytrap. 

Smijt een Handgranaat naar binnen en stap snel terug naar buiten. Wacht op de ontploffing en open dan de deur weer. Door de ontploffing is nu niet alleen die Blauwe Laser Boobytrap uitgeschakeld, maar ook de meesten van de Barnacles.  Loop verder, en via de trap naar beneden. Ga even bij de Health Terminal je Health bijvijzelen en ga dan verder naar rechts. Kil de enige overgebleven Barnacle en ga dan links verder de gang in, deze gaat linksom en dan rechtsom. 

STOP. Rode Lasers!!!!!....e gang mond uit in de Treintunnel, maar daar staan wel 2 TURRETS opgesteld die door de 2 Lasers, voor je in de gang, zullen worden geactiveerd. De eerste TURRET staat gelijk recht tegenover je maar de andere is dan verder naar rechts.  Dus ren nu niet gelijk door de Rode Lasers heen maar blijf er voor. Smijt een Handgranaat naar de Turret die recht voor je in de hoek staat om deze alvast uit te schakelen.  

De 2e Turret staat opgesteld achter die hangende Krat, rechts. Probeer ook die Turret met een wel gemikte Handgranaat, die je dus over die hangende krat heen moet gooien, uit te schakelen. Stap dan pas door de Rode Lasers en ga rechts de hoek om. Breek de 2 kratten voor een paar Handgranaten. Spring op het Railkarretje.

Start de Railkar en rij vooruit, maar langzaam. Gelijk in de tunnel is er een Laser Boobytrap, breng deze tot ontploffing, door er op te schieten terwijl je erop toe rijd. Je kunt ook gewoon bukken en dan met het Railkarretje door deze Boobytraps heen rijden. Rij gewoon nu door de tunnel, onderweg nog een paar Booby Traps uitschakelend, en een Turret die voor een Kisten barricade staat opgesteld. Als je vol gas geeft en bukt dan zal je treintje door deze kisten heen breken en ook die Turret uitschakelen. Stop gelijk als je voorbij deze barricade bent, want links op het perronnetje kun je wat Ammo vanaf de vaten pakken en er ligt ook een Medkit. 

Rij dan verder door de tunnel, en na nog 2 bochten en wat Boobytraps kom je aan het einde van je rit. Spring van het karretje op de rand en loop om naar de linker zijde, breek de kratten, maar behalve Hev Updates, waar je niets aan hebt omdat je geen HEV pak draagt, vindt je verder niets. Dus ga door de ijzeren deur. Weer een gang, ga klein stukje vooruit, ga links en dan door de linker deur. Kleine voorraad kamer met een Health Terminal, dus tank even bij en ga dan terug  de gang in.  Volg de gang verder. De gang gaat naar rechts. LOADING.

Hoofdstuk 3: Black Mesa Entrance:

De gang gaat verder naar links en je komt bij een rode deur. Pas op want deze rode deuren openen meestal naar je toe. 

Ga door deze deur en volg de gang naar rechts. Je komt onder in een trappenhuis terecht. Onmiddellijk links zit er een Bullsquid onder de trap. Kill en ga dan de trap op. Op de eerste verdieping gekomen is er een Rode deur. Deze gaat niet open. De bewaker aan de andere kant van de deur zal proberen de deur te openen maar dit gaat niet. Blijf even door het deurruitje kijken. De bewaker hoort iets en begint te schieten en loopt dan naar links weg dan zie je de "onderdelen" van de bewaker over de vloer zeilen. Blijf nog even door het ruitje kijken en je ziet dan dat er een Grunt verschijnt. 

Gelukkig krijgt deze ook de rode deur niet open. Ga verder omhoog via de trap naar de 2e verdieping. Ook hier een Rode deur en deze gaat wel open.

Wel, je kunt nu door deze 2e verdiepingsdeur gaan, maar ik raad je het niet aan. De blauwe gang waar je dan in terecht komt heeft 2 TURRETS die aan het plafond hangen en deze schakel jij toch niet snel genoeg uit. Waarschijnlijk kun je de eerste nog wel snel uitschakelen, maar de 2de, om de volgende bocht, zal je toch te veel worden. Het is ook niet echt nodig om door deze gang te gaan. Het brengt je uiteindelijk, via een Scanner deur, in een andere gang waar een aantal AliŽn Slaves in zijn en waar verder alle deuren op slot zijn. Je kunt dan wel, via de rode "achterdeur" naar buiten en dan kom je op een binnenplaats. Deze kun je oversteken, en dan kom je in een gang en deze brengt je naar een glazen lift. Met deze lift kun je dan omhoog alwaar je de route door het spel verder gaat vervolgen. Maar er is een makkelijker en veiliger weg om ook daar te geraken.

Ga gewoon verder de trap op naar de 3e verdieping, ga daar door de rode deur en volg de lichtblauwe gang, links, rechts, rechts, rechts. De gang eindigt in een verbreding met een deur in de achtermuur, en die deur zit dicht. Er is hier een glazen hok. In dit hok vindt je een Meiske die gebukt zit bij het lijk van haar collega. 

Raap het pistool op naast het lijk en druk op de muurknop om die deur te openen. Je kunt het Meiske, en dit is NIET KATE, vragen om met je mee te gaan maar veel heb je niet aan haar. Ga door de nu geopende deur en volg de gang. Je kunt dan linksaf of rechtsaf. Als je de gang naar links neemt, dan loopt deze dood bij een deur die op slot zit. Dus ga de rechter gang in maar smijt eerst een Handgranaat de hoek om, om die laser boobytrap uit te schakelen. Volg deze rechtergang en je kunt 2 kamers binnen gaan. In kamer B-874FJ vindt je dan wat Ammo en Handgranaten en na de 2e Booby Trap, vindt je in kamer B-387FJ een Mutant en een Health Pack.  Bij kamer B-387FJ gaat de gang ook naar links maar pas op. De rode laser activeert dan de 4 Turrets die in het volgende deel staan opgesteld. Deze 4 Turrets beveiligen de trap, die in dit deel van de gang omhoog gaat naar de 4e verdieping.  Schakel de 4 Turrets dus uit met een paar handgranaten en ga dan deze tussengang in dan links de TRAPPEN op naar de volgende verdieping. Bovenaan de trap volg je de gang naar links en helemaal naar het einde. Je komt bij een grijze Security deur. Het Meiske zal je tot hier volgen, maar voorbij deze deur niet verder met je meegaan. 

Ga door deze deur en je staat dan buiten, boven de binnenplaats, op een ijzeren "oprit" die verder omhoog gaat naar de overzijde. 

Volg dit ijzeren pad en ga boven door de grijze Security deur. Volg de gang, deze gaat rechtsom, kill de AliŽn slaves. Volg gang verder en dan is er, rechts, de Lift. Dit is dus die glazen lift waarmee je omhoog zou zijn gegaan als je de 2e verdieping gang, met die 2 plafond Turrets,  zou hebben gevolgd, dan was je uiteindelijk ook hier uitgekomen). Laat deze lift maar lekker zitten en ga gewoon verder rechtdoor door de gang. Deze gaat dan voorbij de lift naar rechts, links, links en er volgt een LOADING. Na deze Loading gaat de gang verder naar links en dan is er een lang recht stuk voor je. Ga dus verder en als je net voorbij de helft bent stort je door de vloer van de gang naar beneden en je beland op de grond van de verdieping onder je. Je hoort het geratel van een lift die omhoog komt. Draai je om en..... ja hoor er komt inderdaad een lift omhoog en.........daarop staat Mr.Gordon Freeman in zijn fancy Hev Pak.

Als je het originele Half Life hebt gespeeld dan weet je dus waar je je nu bevind. Freeman staat op het punt om die grote ruimte in te gaan waar een bende grote kratten staan en waar hij een aantal Black Ops vrouwtjes moet "nemen" om dan via een ijzeren oprit naar boven op een ijzeren platform te belanden. Daar is dan een hendel gemerkt "Surface Access" en als in het Originele Half Life Freeman dan door de "Surface Access" deur gaat dan wordt ie gevangen genomen door de Commando's en in de pletmachine gegooid.

Op dit punt van het originele Half Life spel kom jij nu dus Gordon Freeman tegen en het is nu JOUW taak om te voorkomen dat Freeman door de Ops vrouwtjes wordt gedood. Je kan Freeman gewoon op de lift laten staan en dan zelf naar links gaan om daar in de grote ruimte tussen al die kratten 3 of 4 Ops vrouwtjes te gaan killen, je kan ook aan Freeman vragen om achter je aan te rennen. Hoe dan ook je MOET er voor zorgen dat Freeman niet wordt gedood. Als Freeman dood gaat dan moet je dit deel telkens opnieuw beginnen. 

Als je er in bent geslaagd om dit gebied van de 3 of 4 Ops Vrouwtjes te zuiveren, ren dan de ijzeren "oprit" op en boven op het platform ga je naar rechts en draai je de "SURFACE ACCESS" hendel naar links (net zo als Freeman dat in het originele Half Life moet doen). 

Zodra je deze hendel hebt bedient zal Freeman verdwijnen, want zoals je weet gaat hij beneden nu door de "Surface Access" deur en daar wordt hij dan door de commando's in zijn kraag gegrepen en in de vuilnispletter gesmeten. jij gaat ook nu via de ijzeren oprit, weer naar beneden. Daar verschijnen nu 3 of 4 van de commando's die Freeman hebben gegrepen. Schakel ze uit en ga dan, in deze grote opslagruimte, alle breekbare kratten breken en je Health bijtanken bij de Health Terminal die je in een zijruimte vindt. Ga dan de gang gemerkt "Surface Access" in. 

Volg deze en na de bocht naar links ga je rechts door de nu geopende deur. Je komt in een kleinere ruimte met metalen kisten. 

Tank hier je Health bij, bij de Health Terminal, draai dan naar links en ga links in de hoek, achter de stapel kisten, door de metalen deur. 

Volg de gang, rechts, rechts, kil de 2 Commando's en volg de gang verder naar achteren. Achterin deze gang is een ijzeren deur en gaat de gang verder naar rechts.

NB: Het heeft absoluut geen zin om de gang verder naar rechts te gaan volgen want dat brengt verder niets. De "Surface Access" deur zit toch op slot en de deur "Hazardous Machinery" brengt je ook alleen maar op een doodlopend einde op een groot ijzeren rooster. Wel kun je aan het einde van de gang, bij die "Surface Access" deur, je Health even bijtanken.

Dus ga hier, als de gang dus rechtsaf gaat, door de ijzeren deur. Je komt dan in een gang met paarse vloertegels en deze gaat links, links en er volgt een LOADING. De gang gaat verder dan links en dan is er rechts aan de gangmuur een "Exit" bordje. De gang gaat verder naar rechts, door de deur en je komt buiten bij een gebouw uit. Dit is het gebouw dat je ook al zag in het eerste filmpje, helemaal bij de start van dit spel, het filmpje met Kate in de garage. 

Loop rechtdoor en dan rechtsom om het gebouw heen. Kil de 2 commando's en als je de ingang hebt bereikt ga je binnen en achter de jeep door de ijzeren deur. 

Volg dan de smalle gang. Deze gaat links, rechts, rechts, rechts en dan een trap op. In de korte boven gang ligt dan links het lijk van een wetenschapper. 

Op 2 na zijn hier alle deuren op slot. Achter het lijk kun je, rechts, in de laatste kamer 4 AliŽn Slaves killen. 

Ga dan terug naar het lijk van de wetenschapper en ga hier, rechts, het hok in. Klim de Rode ladder op en bovenaan spring je rechts op de ijzeren richel en ga je door de ijzeren deur. Je bent nu op het dak. Loop links -of rechtsom naar de andere kant en ga dan door de ijzeren deur gemerkt "Maintenance Access". Draai links en ga in schacht A de gele ladder af naar beneden.

Je bent weer in een ventilatie schacht. Onderaan de gele ladder buk je en kruip je verder door de schacht en klim je de volgende gele ladder af naar onderen. Je komt nu terecht in de grote VENTILATIE BUIS en het waait er behoorlijk door de grote ventilators. Loop om de ladder heen naar achteren en daal de volgende ladder af en dan nogmaals de volgende ladder recht eronder. Je bent nu op de onderste "verdieping" van dit ventilatiebuizensysteem. Ga linksaf naar het hek. 

De deur in dit hek is op slot maar links breekt er een Headcrab door een ventilatierooster. Kil de Headcrab en kruip in de ventilatieschacht. Doe je zaklamp aan en volg de schacht. Val omlaag, draai je om, buk en volg de volgende schacht verder. Het is een heel eind kruipen en onderweg moet je een tussenrooster breken en een Headcrab killen, maar na een aantal linkse en rechter bochten kom je dan bij het eindrooster. Breek dit en spring de gang in. Draai gelijk naar rechts. Deze gang heeft aan de linkermuur een Blauwe en een Gele pijp tegen een rood muurvlak en voor je in de gang liggen een hoop lijken. Loop een klein stukje vooruit en zieÖ.een stuk of 5 van de lijken komen weer tot leven. 

Het zijn Mutanten, kil ze en loop verder naar achteren. Bijna aan het einde van deze gang ga je rechts door de deur, trapje af, pak de Ammo bij de 2 dode soldaten en dan ga je rechts door de ijzeren deur. Je bent nu in een grote ruimte met een boel kratten. Links een ijzeren deur die op slot zit en een vierkant gat in de vloer met daarboven een soort takel. 

Breek eerst even alle houten kratten voor wat extra Ammo en ga dan naar de muur achter het vloergat en druk er op de knop. Er komt nu een liftplatform omhoog. Druk weer op de knop en spring snel op het liftplatform want dit daalt weer naar omlaag. Beneden wordt je opgewacht door een Grunt. 

Snel, kill de Grunt. Ga dan rechts naar de legertruck, klim in de laadbak voor wat Ammo, spring er weer uit, breek de kratten en druk dan, rechts van de grote deur, op de rode knop. De deur gaat open, dus ga er door. Volg de tunnel, deze gaat naar rechts en mond uit in een volgende tunnel. Van links komt er een groep AliŽn Slaves en deze schakelen de Turrets uit die rechts staan opgesteld. Ga dan links de tunnel in en "bedank" de Slaves voor hun moeite. Volg de tunnel verder, kill nog een Grunt en een Slave en dan kom je bij weer een grote deur. Deze gaat niet open, dus volg de tunnel verder naar rechts.

Er volgt een Loading en dan, als de tunnel weer naar links gaat, is er vlak voor die bocht een ijzeren deur. Ga hier door en pak in het kleine kamertje de Ammo en tank je Health bij. Ga dan verder de tunnel volgen die, zoals al gezegd, naar links gaat. Open de grote deur via de knop en je komt in een geasfalteerde tunnel. Onmiddellijk wordt je van links door 3 Commando's onder vuur genomen. Kil ze en kijk dan achterin het rupsvoertuig dat rechts in deze tunnel staat. Je kunt er wat Medkits en Handgranaten pakken. Volg dan deze geasfalteerde tunnel verder. Deze gaat rechtsaf en de volgende grote deur gaat dan vanzelf open als je deze nadert. Je komt in een parkeergarage vol met jeeps en met 5 Commando's die je eventjes snel kilt. 

Ga dan, achterin, de volgende tunnel in en na 2 linkerbochten zijn er links een aantal garageboxen, maar ook weer Commando's. Kil de Commando's en open de achterste garagebox, als deze al niet is open gemaakt door ťťn van de soldaten. Hierin staat een fel gele sportauto, maar je vindt er ook een Health Terminal. Dus laaf jezelf even aan deze terminal en ga dan door de ijzeren deur achterin de tunnel. Volg de gang en ga door de dubbele deur. Korte gang en dan kom je in een grotere zaal met links en rechts wit/rode pilaren. 

Kijk uit want er zijn hier 3 Turrets aan het plafond. Eťn hangt er boven de ingang en de andere twee hangen links en rechts achter in de zaal, achter de pilaren. Schuilen kan niet, dus je moet zo snel mogelijk deze 3 Turrets zien uit te schakelen. De deur aan de andere kant van deze zaal, achterin het korte gangetje, gaat echter niet open. Zodra je de 3 Turrets hebt uitgeschakeld stormen er, vanuit de gang waar jij uitkwam, 3 Commando's binnen. Schakel ze uit en dan gaat de dubbele deur achterin deze zaal open. Ga daar dan door en volg de blauw betegelde gang. Er volgt een LOADING.

Hoofdstuk 4: Walking To Black Mesa Inbound

Volg de gang verder. Je komt na wat bochten in een breder deel van de gang, met rechts drie grote ruiten en achterin 2 hysterische wetenschappers. 

Door de ruiten zie je een deel van de treintunnels. 

Loop door naar achteren, ga daar door de opening, draai rechts en ga de korte stenen trap af. Ga door de schuifdeuren. Je komt op een platform. Kil de 3 Houndeye's, terwijl je ook even let op de Tank die over de rails van links naar rechts komt aan tuffen (met deze Tank krijg je later nog te maken). Als de Houndeye's gedood zijn ga je, recht voor de schuifdeur waar door je kwam, de korte ladder af naar het onderste platform. Draai je dan om en ga de gang in, deze gaat naar links en mond weer uit in de treintunnel. Loop rond naar de overzijde, ondertussen wel enige AliŽn Slaves dodend en een paar kisten breken, en ga dan rechts naar de grote deur met daarop het Half Life Logo. Ga door de smalle deur. 

Volg de paars betegelde gang, trap af, kil de Headcrab en de Mutant en ga achterin de gang LINKS door de deur want de "achterdeur zit op slot. Volg de gang, naar rechts en je komt weer bij een treintunnel. Loop over de groen betegelde "loopbrug" waarop een wetenschapper staat en ga aan de overzijde rechts achterin de volgende gang in. Deze loopt eerst een klein stukje omlaag, gaat dan rechts en na een aantal bochten volgt er weer een LOADING en uiteindelijk kom je weer bij een deur. SAVEÖÖGa door de deur en ren ONMIDDELLIJK naar rechts de omhoog lopende gang in. Het wemelt hier van Commando's, niet alleen aan jouw kant maar ook aan de overzijde. Ren snel omhoog en boven gaat het dan naar links. Kil de Commando die vlak bij de deur rechts staat. 

Je kunt door deze deur en dan de gang gaan volgen, maar dit brengt je dan op een platformpje in een andere treintunnel alwaar je niet verder kunt. Je moet dan weer terug. Het beste kun je dit maar laten zitten.

Ren naar achteren, de deur daar gaat niet open, maar vanaf hier kun je wel die paar Commando's onder je omleggen met een paar wel gemikte Handgranaten. Keer dan terug, via de omlaag lopende tunnel, naar beneden, kil nog 1 of 2 Commando's en druk dan op de knop, die links op de korte muur zit. Er komt een brug naar je toe gerold. 

Ga er over naar de overkant. Hier aan de overzijde is er gelijk links een deur die op slot zit, en ook recht voor je, achter de stapel kisten, is er een deur. Helemaal rechts achterin is er een grote deur met het Half Life Logo erop, die je kunt openen middels de muurknop daar.

Je kunt door die grote "Half Life" deur gaan en dan de groen betegelde gangen gaan volgen. Je komt dan terecht in een andere treintunnel waar je via een ijzeren helling omhoog kunt gaan naar een paar platforms die uiteindelijk doodlopen. Op het eerste platform is dan een deur waar je door kunt gaan en daarachter kun je alle gangen gaan volgen. Deze gangen zijn onderling met elkaar verbonden en je kunt hier lekker uren in ronddwalen en een bende Commando's killen. Als je echt heel veel mazzel hebt dan zul je ook wel die B8 deur vinden waar je door moet om naar het volgende deel te kunnen gaan. Maar er is een veel gemakkelijker route om bij die B8 deur te geraken als je de volgende instructies maar opvolgt.

Als je, via de rolbrug, aan de overkant bent gekomen, ga dan gelijk door de smalle ijzeren deur rechtvoor je, achter de stapel kratten. Uiteraard kun je eerst al die kratten gaan breken. De korte gang brengt je dan bij een lift waarmee je omhoog gaat. Boven ga je uit de lift en in de gang ga je gelijk de eerste gang naar links in. Dit is een kort stukje gang en brengt je bij een volgende lift. Als deze lift er niet is dan roep je hem via de knop en dan ga je ermee naar beneden. Beneden stap je uit deze lift en ga je ONMIDDELLIJK naar links en volg je de gang. Deze gang bocht een paar maal naar links en naar rechts en uiteindelijk is er een Loading en dan kom je bij een donker gedeelte van deze gang. Hier is dan, links, een Deur met een geel bordje ernaast waarop staat B8. Ga door deze B8 deur.

De korte gang brengt je dan in een vierkante eindruimte met kisten en ook 2 metalen vaten. 

Breek de kisten en zie..rechts naast de 2 vaten wordt dan, in de hoek, een lange schacht met ladder zichtbaar. In deze schacht gaat een gele ladder omlaag, dus klim hierin en daal deze zeer lange ladder af. Je komt dan beneden in weer een kleine ruimte met een paar kisten en ook een Health Terminal. Breek de kisten, laaf je eventueel aan de terminal en stap dan door de deur. Je komt in een gangenstelsel terecht. Ga gelijk rechtdoor en dan rechtsaf. Voor je staat zo'n Ops Meiskje en ze wil maar 1 ding, jouw vermoorden. Ze rent weg. Ren achter haar aan door de gang die linksom en linksom gaat. 

Je gaat door een al openstaande deur en dan ga je gelijk rechtsaf, door de tussengang, naar de volgende gang. Ga hier naar rechts en stop. Voor je staan nu waarschijnlijk 2 Opsjes op je te schieten en ook is er vlak voor je nu, links, een ijzeren deur. Achter deze deur gaat je route door dit spel verder. Dus je kunt nu gelijk door deze deur gaan of je kunt besluiten om die 2 Opsjes eerst even mores te leren. De gangen hier lopen verder allemaal dood ook de meeste andere deuren zitten op slot. Zie zelf maar.

Ga dus door die deur links. Je komt in een kleine kantoorruimte. Rechts is dan weer een dichte "houten" deur. Ga daar door maar blijf in de deuropening staan. Een soort loods die in tweeŽn wordt gedeeld door een "Tram" railgoot. Van af de overzijde wordt je beschoten door een paar Commando's en er hangen ook een bende Barnacles aan het plafond. 

Een paar van die Commando's vallen ten prooi aan de Barnacles maar een paar zul je zelf moeten killen. Schakel eerst de Barnacles aan jouw kant van de loods uit en ga dan via de "afrit" naar de vloer van de loods. Druk bij de Railgoot op de knop in de muur om de brug omloog te brengen en ga er dan over heen naar de overzijde. Kill Commando's en Barnacles, breek de kratten en ga dan verder door de deur, rechts achter in de hoek. Weer kom je in een gangenstelsel. Als je de gang rechtsaf gaat volgen dan kom je nog een Opsje tegen en uiteindelijk kom je dan in een kantoortje waar je niet verder kunt. Ga dus maar gelijk linksaf door de gang. Je komt dan in een volgende korte gang waar rechts voor de deur een Beestje op je spuugt. Kil en draai je dan om en ga door de CN Deur. Volg de "marmeren" gang en na een paar draaiingen ga je een stenen trap op, kil de Headcrab en volg dan de "marmeren" gang verder. Na nog wat draaiingen wordt het weer link.

Je moet door 2 achterelkaar liggende ruimtes heen die beide, links, grote ramen hebben waardoor jij wordt beschoten door Commando's die aan de overzijde staan opgesteld. Deze 2 ruimtes zijn verbonden door een deur die je moet openen door middel van de Retinal Scanner. Er staan in beide ruimtes kisten en vaten. De kisten kun je breken voor wat Ammo, maar ik betwijfel of je daar de tijd voor hebt. Zorg ervoor dat de Commando's je niet meteen opmerken als je uit de "marmeren" gang in de eerste van deze twee ruimtes komt. Ren gelijk door naar de deur achterin, gebruik de Retinal Scanner om deze te openen en ren dan snel door de tweede ruimte naar en in de gang daar achter. Je zal wel enige schade oplopen, maar tja......het leven zit nu eenmaal vol gevaren. Maar het is mogelijk deze 2 achter elkaar liggende ruimtes door te komen zonder dat er ook maar 1 schot behoeft te worden gelost, als je maar snel genoeg bent. Volg de gang dan verder en na wat draaiingen en een LOADING ga je door de volgende ijzeren deur. Kil snel de Grunt en klim achter de blauwe kisten via de gele ladder omlaag naar het asfalt van de grote wegtunnel. 

Hier staan 2 Legertrucks en er teleporteren een paar AliŽn Slaves in. Kil ze en ga dan deze weg tunnel naar rechts volgen, rechts, linksaf en dan ligt de tunnel een heel eind recht vooruit voor je. Volg de tunnel. Er is dan, na een paar passen, een afslag naar links waar je door de grote deur naar buiten kunt als je eerst eventjes op de knop in de rechtermuur drukt.

Je komt dan in een buitengebied terecht waar dan rechts een rupsvoertuig staat waaruit je wat Ammo kunt pakken. Het is een DEAD END maar je kunt hier even wat lol hebben. Voor het rupsvoertuig staat een SAM Raketinstallatie. Je kunt hiermee wat lol maken door wat raketjes af te vuren op het vliegtuig dat hier steeds komt aangevlogen en waaruit dan steeds Commando's via touwen naar beneden abseilen. Je kunt  het vliegtuig laten ontploffen, maar pas nadat je het met heel veel raketjes geraakt hebt. Het is gewoon leuk, verder heb je er niks aan. Denk er wel aan dat je hier gewoon dood kunt gaan, dus wil je het meeste hieruit halen, ga dan hier even in GOD Mode en leef je een tijdje uit met de SAM Raketjes. Heb je er genoeg van, ga dan via de grote deur terug de tunnel in en volg deze verder.

Keer dus terug via de grote deur naar de wegtunnel. Ga verder door de tunnel en deze draait naar rechts. Een legertruck en 2 Commando's. Kil ze en ga verder. Voorbij de legertruck gaat de tunnel weer naar rechts en loopt omhoog. Bovenaan zie je al dat verderop de tunnel doodloopt bij een Half Life Logo deur, dus je moet hier linksaf. Maar pas op. 

Ga, in deze linkerafslag, wel langs de rechtermuur, want anders lig je onder vuur van een Tank die verderop op de rail staat. Ook krijg je weer te maken met een stuk of 4 Opsjes waarvan er al een op de Rode Container staat recht voor je. Kil haar gelijk terwijl je naar die containers toe loopt.

 Ga dan rechts, het "steegje" in tussen de rode containers. En ren door deze "steeg" helemaal naar achteren. Onderweg loop je wat schade op als je 2 keer uit de dekking van de containers moet en dan in het schootsveld komt van de tank die links op de Rail staat en ook dien je hier nog af te rekenen met een paar andere Opsjes. Als je aan het einde van de "steeg" bent dan zie je voor je een ijzeren deur in de muur, tussen 2 rode containers in. 

Ren naar de deur toe en ga erdoor. Volg dan de achter deze deur gelegen groen/blauw betegelde gang, die na wat draaiingen en een LOADING eindigt bij een smalle stenen trap die omhoog gaat en is afgeschermd door een blauwe laserstraal. Pak hier eerst nog de Ammo van de vaten, en laat vanaf beneden de trap de Boobytrap ontploffen. Ga dan de trap op en ga bovenaan door de deur. Je komt in een lichte korte metalen gang. Ga door de volgende deur aan het einde van deze korte gang. Je stapt een trapeziumvormige tunnel in. Lekker breed is deze tunnel. Links zit de grote metalen deur dus op slot, dus ga rechts door deze tunnel. Als deze rechts de hoek omgaat doe JIJ dat nog even niet. 

Om de hoek staan er, midden in de tunnel, 2 Turrets naast elkaar opgesteld en deze knallen je echt overhoop. Dus probeer ze eerst met wat handgranaten uit te schakelen. Ga dan verder de tunnel volgen en voorbij de, nu uitgeschakelde Turrets, gaat de tunnel weer naar rechts en eindigt bij een grote metalen deur. Deze open je middels de rode muurknop rechts en dan stap je door de deur. Je komt in een deel van het tramtunnel systeem met gelijk recht voor je een dichte slagboom (je kunt hier onderdoor kruipen naar de overzijde waar een lijk ligt waar je wat Ammo kunt vinden). 

Ga gelijk naar rechts en loop richting de volgende "trapezium" tunnel. Als je daar vlakbij bent gekomen teleporteren er 3 AliŽn Slaves in. Kil ze. In de stapel kisten vindt je niks wat bruikbaar is dus ga verder door deze nieuwe "trapezium" tunnel. Deze draait linksom en eindigt dan bij 2 grote metalen schuifdeuren. Als je vlakbij deze deuren bent gekomen gaat je scherm opeens trillen en hoor je achter je een gerommel. Loop even terug en zie..de tunnel ingang is nu geblokkeerd door puin en er is geen weg terug. Dus open de deuren via de knop links. Je hoort de lift omhoog komen. Ga in de lift, druk op de liftknop in de lift en je zakt omlaag. Ga uit de lift en volg de tunnel verder. Als deze rechtsaf gaat staat er een open legertruck in de tunnel met daarop, en rechts ernaast, een Turret die gelijk gaan schieten op je. 

Een paar goed gemikte handgranaten reken af met deze Turrets. Klim dan in de laadbak van de truck en pak er wat Ammo. 

Spring weer omlaag en ga voorbij de truck naar achteren. Ga hier links door de Kleine Metalen Deur. 

Je bent dan in een kleine ruimte waar links 2 grote dikke Oranje Pijpen omhoog gaan. Draai naar rechts en klim de Ladder op naar het platform boven je. Klim dan zo verder alle ladders op tot je helemaal boven bent gekomen. Kil onderweg een paar AliŽn Slaves en op het bovenste platform ga je links de smalle metalen gang in. Dit is een kort gangetje die eindigt bij de "Hazardous Machinery" deur. 

Ga hierdoor, kil gelijk 1 of 2 Commando's en loop door naar achteren. Ga de trap af naar beneden, kil eventueel nog 1 of 2 Commando's en onderaan de trap draai je naar rechts en loop je door tot je links tussen de 2 grote machines door kunt naar een "Authorized Personnal" deur in de tegenoverliggende muur. Je kunt door deze deur gaan en dan het achterliggende gangetje volgen, maar het brengt je naar een Dead End. Dus laat deze deur maar. Draai, staande voor deze deur, naar rechts en je ziet dan links achterin de hoek een Oranje Pijp die stuk is. 

Loop naar deze pijp en als je er bent doe je je zaklamp aan. Spring dan in pijp die de vloer in gaat, buk en kruip dan door deze, lange, pijp. Na een draaiing volgt er een LOADING en na nog een paar draaiingen kom je in een wat lichter deel van de pijp. Zodra je hier verder door begint te kruipen, zakt dit deel zachtjes schuin omlaag. Kruip uit de pijp en je komt op een metalen platform. 

Draai naar rechts en loop naar die grote metalen deur waar een lijk ligt. Deze deur gaat echter niet open. Loop een stukje achteruit zodat je ook de zijkanten kunt zien. Je ziet, links en rechts, van deze grote deur een soort "Rolluik". Achter deze "luiken" loopt een ventilatie schacht. Loop helemaal naar de rechterzijde van het platform en je ziet dat in het rechter "rolluik" een breuk zit. Knal dit "luik" kapot en de ingang van de ventilatieschacht komt tevoorschijn. Wel...... daar moet je IN zien te komen, maar hoe. Het is te ver om te springen. SAVE EERST MAAR. Als je goed kijkt zie je voor de ventilatieschachtopening een vierkante BALK hangen. Loop gewoon rechtdoor zodat je vanaf het metalen platform OP die metalen Balk terecht komt. Loop dan over deze balk naar rechts, bochtje om maar niet helemaal tot het einde. BUK dan en je loopt dan zo de ventilatieschacht in. Je zal dit wel een aantal malen moeten proberen, ook mij lukte dit pas na tig maal herhalen. Je kunt ook proberen om via de NOCLIPCHEAT in de schacht te komen.

Als je in deze ventilatieschacht bent beland dan volg je deze helemaal naar achteren. Daar laat je je verticaal door het vloerrooster naar beneden door de verticale schacht vallen, je breekt door nog een rooster tijdens je val, en je beland dan weer in een horizontale schacht. Kruip naar achteren en STOP. Ook hier gaat nu een VERTICALE schacht recht naar beneden. Als je naar beneden kijkt dan zie je vlak onder je een rooster. Vlak boven dit rooster gaat er, rechts, de volgende horizontale schacht en daar moet jij in zien te komen. Het is dus niet de bedoeling dat je door het ROOSTER heen valt want dan val je helemaal naar de bodem van deze schacht en kom je er niet meer uit. 

Wat je moet doen is om eerst maar te SAVEN en dan gewoon vooruit kruipen, je stort dan omlaag en gelijk als je valt druk je op je RECHTSAF toets. Je beland dan echt precies in de monding van die horizontale schacht en valt niet door het rooster. Kruip ook door deze schacht, na 2 bochten kil je 2 Headcrabs en loopt deze schacht vervolgens dood. Kruip een stukje terug tot het rooster dat in de schacht op de vloer ligt. Hier begint er een nieuwe schacht. Kruip daar in en volg deze. Na de eerste bocht volgt er een LOADING:

Hoofdstuk 5: Where Are You Kate

Kruip verder door de schacht en na een aantal draaiingen laat je je weer omlaag vallen, door het rooster heen. Je beland op de paarsbetegelde vloer van een gang. Ga links (want rechts loopt dood). De lift rechts werkt niet, dus blijf de gang volgen rechtsom en ga door de deur. Je komt in een volgende gang, draai gelijk naar links en kill de Commando's. Draai dan weer terug en volg de gang nu naar rechts. Even voor alle duidelijkheid. Dit is een lange gang die helemaal rondloopt. Er zijn verschillende Hekken in deze gang en 2 ervan kun je door. Uiteindelijk kom je weer hier op dezelfde plek uit als je maar gewoon de gang door blijft lopen, maar dat moet dus niet. Ga dus rechtsaf door deze gang. De gang gaat dan links, kill Commando, de gang gaat weer links en dan weer rechts, maar jij gaat dan, links, door het hek LS-78

Loop door deze ruimte naar achteren en laaf jezelf bij de Health Terminal. Ga dan rechts de "helling" af. 

Rechts een paar kooien met Mutanten. Ben je erg moordlustig dan kil je ze allemaal.

Loop naar de grote deur, druk op de knop om deze te openen en ga erdoor. Een brede paarsbetegelde gang. Volg deze naar achteren waar de gang rechtsaf gaat. Snel REN zigzaggend verder naar achterin en schakel de 2 Turrets uit, of probeer het op een andere wijze. Grijp de Ammo en ga naar links de volgende gang in. Ga hier door de smalle deur die je recht voor je ziet. 

Die smalle deur is gelabeld als "Lab Cages Medium Security".(Alle RODE SECURITY DEUREN zitten op slot en gaan niet open). Dus door die smalle deur en volg de smalle gang. Achterin ga je door de volgende deur. Daal de smalle trappen helemaal af en beneden volg je de gang verder. Er volgt een LOADING, en dan ga je door de volgende deur en dan linksaf door de volgende bredere gang. Deze gaat Links, Rechts en je komt dan bij een links/rechts splitsing. Linksaf loopt dood en ook rechtdoor loopt dood, dus ga rechtsaf, kill de 3 Commando's en loop naar achteren. 3 grote deuren, links, rechts en recht voor je. 

Open de deur recht voor je via de rode muurknop en stap in de "garage" erachter. Een legertruck. 

Ga links achter de truck via de gele ladder omhoog en boven ga je rechts door de deur zonder nummer. Je komt weer in een "paarse" gang en ook deze loopt helemaal rond. Ga links, kill Commando en volg de gang verder, links, rechtdoor en na de volgende bocht zie je de EXIT deur. 

Wel hier moet je door, maar je kunt uiteraard ook verder deze gang eerst door en dan door alle deuren, die open gaan, heen de achterliggende ruimtes doorzoeken. Deze staan allemaal met elkaar in verbinding, en in sommige van deze ruimtes zul je dan Ammo vinden en je kunt er een bende Commando's killen maar uiteindelijk moet je toch door deze EXIT deur. Ga dus door deze Exit Deur en dan links naar de liftdeuren. Druk op de knop. Boem/Knal, de liftdeur gaat open, maar er is geen lift. Kijk omlaag door de schacht. De lift hangt een verdieping lager en het is een eind omlaag. Als je direct omlaag springt dan overleef je deze val niet. Ook kun je die gele ladder, aan de achterwand, niet bereiken, maar je moet omlaag om bovenop de lift te geraken. Bekijk de zij wanden van de liftschacht even. Je ziet dan richels aan deze zijwanden 

Dus spring eerst naar ťťn van deze richels en dan vandaar af verder omlaag en je land dan zonder al te veel schade op de liftkooi. Draai je dan om en klim de gang in en loop naar je collega Barney. Rechts van hem is een Retinal Scanner Deur. Zorg dat je collega deze deur voor je opent en ga er dan door. Volg de "Rode" gang. LOADING:

Achter in deze "Rode" gang ga je door de volgende deur en je komt in de 2e "Rode" gang. Wel.... je moet gewoon deze gang door. In deze gang zijn er steeds, links of rechts genummerde deuren, sommige gaan open en leiden dan naar een soort lab waar het dan verder dood loopt, maar waar je allicht wel wat Ammo kunt opdoen. Dus volg deze 2e Rode Gang. Voorbij de eerste deur (links) gaat de gang naar rechts en voorbij deur HS-87 weer naar links, links, voorbij deur HS-32 gaat de gang naar rechts, loop voorbij deur HS-83 en ga dan even links door deur HS-14. Loop naar het einde van deze gang, kil de Commando en laaf jezelf bij de Health Terminal en loop terug naar de gang maar ga nog niet de rode gang weer in. 

Er is daar een gevecht aan de gang tussen een paar Commando's en 2 Grunts. Wacht tot de Grunts de Commando's hebben uitgemoord en vermoord dan zelf de beide Grunts. Ga dan verder naar links door de Rode Gang. Deze gaat dan weer naar rechts, en voorbij deur HS-59 (waar je overigens wel door kunt) gaat de gang rechts, links. Voorbij deur HS-23 weer naar rechts en dan zie je hoe er recht voor je, door een Grunt een wetenschapper door de muur wordt gegooid. Kil de Grunt en volg de rode gang verder, links, links en dan is er links een Retinal Scanner deur met daarachter een wetenschapper die deze deur zal open maken. Stap binnen en draai gelijk naar links, loop naar achteren en daal de lange gele ladder af naar beneden. Beneden volg je dan de smalle gang, kill de Mutant en ga je door de deur. Weer een gang die rechts dood loopt, dus ga naar links, links, zaklamp aan volg de donkere gang en er volgt een LOADING:

Hoofdstuk 6: Kate To the Rescue:

De donkere gang gaat naar rechts en je stapt door de deur. De lift werkt niet dus ga naar links en open daar de deur met de Retinalscanner. 

Stap door de geopende deur en volg ook deze rode gang. 

Na wat draaiingen kom je in een lang recht stuk met een 3 tal afslagen naar rechts die elk naar een deur leiden. Aan het einde een deur die niet open gaat. 

Er teleporteren hier wat AliŽn Slaves in die je eventjes omlegt, loop dan naar achteren en ga dan de laatste afslag naar rechts in en daar door de deur. Deze deur gaat achter je NIET MEER OPEN en de deur voor je, met het raampje erin, gaat ook niet open. Door het ruitje zie je de ADMINISTRATOR naar je gluren. JE ZIT IN DE VAL.

Een lange cutscťne volgt nu: ADMINISTRATOR laat gas bij jouw naar binnen en je raakt bewusteloos

. Als je bij komt dan bevindt jij je in een soort lab in een VLOEISTOF tank. Voor je zie nog 2 van die tanks met in elk ervan een wetenschapper "drijven". 

Wel in zo'n soort tank drijf jij nu ook. Je ziet ook de bedieningsruimte en daarin zie je de ADMINISTRATOR vergezeld van 2 Black Ops vrouwtjes die de wetenschappers daar dwingen om hun experimenten op jullie in de tanks uit te voeren. Na enige tijd gaat de ADMINISTRATOR weg en stapt er een vrouwelijke Security Guard het kantoortje binnen. Zij killed de 2 Opsen en beveelt de wetenschapper om jouw uit je benarde positie te bevrijden. HET IS KATE.

Als je weer de controle hebt gekregen ga dan links door de deur, draai rechts, trapje op, door deur, rechtsaf en door de volgende deur rechts in de gang. 

Je bent nu ook in dat kantoortje. Omhels Kate.

we gaan verder:  

Activeer Kate en verlaat deze kamer via de deur en ga de gang naar links volgen. De gang gaat verder Links, Links, Rechts, Rechts en je komt dan bij een Retinalscanner deur. Kate dient hier de Retinalscanner te gebruiken om de deur te openen. 

Is dat gebeurd ga dan door de deur en er volgt een LOADING:  Waarschijnlijk blijft Kate bij de Retinalscanner staan. Ga naar haar terug om haar opnieuw te activeren. Volg de gang verder, deze gaat Links, Links, Rechts en je komt bij een deur die niet open gaat. Van links uit de muur springt een Headcrab uit de ventilatieschacht. Zorg ervoor dat deze door Kate wordt gedood. Om de deur te openen heb je een Passcard nodig waarmee je dan de Passcartlezer kunt bedienen. Je bezit nog niet zo'n Passcard. 

Laat Kate hier bij de deur achter en klim in de ventilatieschacht, kruip er helemaal door en na een paar draaiingen kruip je er weer uit en ben je in een korte gang met links een grote dubbele gele deur en voor je weer een kleine metalen deur waar je een Passcard voor nodig hebt. Draai naar Rechts en je ziet voor je een min of meer ronde grote ruimte waarop een boel van die grote dubbele gele deuren op uit komen. Ik noem dit maar even "het Plein". 

Loop daar naar toe. Midden boven het "Plein" hangt een Glazen Kooi. Dat is een TURRET en daar moet jij nu in zien te geraken. Aan de overzijde, links, gaat een "Rode" gang en als je naar rechts draait zie je nog een gang, min of meer rechts achter je in de hoek. Je hoort het geluid alsof er AliŽns inteleporteren. Ren, zo snel je kunt, over het plein naar die rode gang, links aan de overzijde. Volg deze gang en je komt bij weer een Retinalscanner deur. 

Gebruik de Retinalscanner om de deur te open, ga erdoor en volg de gang verder, klim via de gele ladder omhoog en volg boven de gang verder. Deze heeft na wat bochten dan rechts een verbreding waar een aantal metalen kisten staan. Op ťťn van deze kisten ligt een gewone Medkit en op een andere een Passcard. 

Pak de Passcard mee en ga dan verder door de gang, bocht om naar rechts en ga door de deur. Je bent nu in een "rood" verlichte ruimte met links aan de muur een Hev en een Health Terminal. Rechts is er een groot vierkant gat in de vloer. Laat je door dit gat omlaag vallen en......

........Je zit nu in een glazen "huisje" dat hangt aan het plafond van dat grote "plein" waar al die grote dubbele gele deuren op uitkomen. En er zijn daar onder je een bende AliŽn Slaves en er teleporteren er nog steeds meer in. Je zit nu dus in een TURRET, deze hangt onder je. Druk op je USE toets om de TURRET te activeren en met je muis beweeg je de Turret heen en weer en omhoog en omlaag en met je vuurknop vuur je ermee. 

Wel, leef je even lekker uit en maai onder je alle AliŽn Slaves uit de weg. Zorg ervoor dat je zeker weet dat er geen ťťn dit bloedbad overleeft. Zoek dan in ťťn van de hoeken van je Turret naar de smalle ladder en kruip daar tegenaan. Je beland dan vanzelf weer in de bovenruimte. Laaf je bij de Health Terminal en volg de route terug door de gang, ladder af, gang, open de deur met de rode knop links, en stap het "plein" weer op. Steek over naar de overzijde en ga dan links in de hoek de smalle gang in. Loop naar de deur aan het einde en je wordt aangevallen door een Headcrab. Snel....... gebruik rechts de Passkaartlezer om de deur te openen.  Kate komt te voorschijn en rekent af met die Headcrab. Activeer haar zonodig weer. Draai je om en loop terug naar het "plein". Ga links de brede gang in waar je uit die ventilatieschacht kroop, en gebruik hier rechts de Kaartlezer om de smalle deur te openen. 

Ga de achterliggende gang in en begin deze te volgen. Na de bocht naar links komt er een Mutant op jullie af. Ren terug naar Kate en ga achter haar schuilen. Kate moet de Mutant killen. Is dat gebeurd ga dan verder door de gang. Deze gaat naar Links en dan omhoog, Kate kilt de Headcrab en de gang gaat dan verder naar Rechts en door de dubbele schuifdeur de volgende gang in. Links een Headcrab en Rechts een Mutant. Zorg ervoor dat Kate eerst de Headcrab killed en dan pas de Mutant want deze is nog verder weg. Is dit gebeurd ga dan deze gang naar rechts volgen, dus de kant op waar die mutant vandaan kwam. Na een paar stappen ga je links door de dubbele schuifdeuren. Je bent nu in de ruimte waar je je HEV-Pak kunt gaan aantrekken. 

Druk, op de console, op het 2e knopje van rechts en de container met het HEV-pak gaat beneden open. Loop daar naar toe en er tegenaan en je trekt vanzelf het HEV-Pak aan. Vanaf nu gebruik je dus ook de Hev-Terminals en de Hev-Updates die je tegenkomt. Ga terug door de deuren de gang in en volg deze verder naar links. Kate zal dan bij de volgende deuren de Retinal-Scanner gebruiken om deze te openen. Ga er door en verder door de gang. LOADING. De gang is smaller geworden. Volg deze naar het einde waar een wetenschapper die bij het lijk van zijn collega op de grond zit voor een glazen schuifdeur. 

De wetenschapper mompelt wat tegen je, maar jij hebt haast want je hebt nog steeds geen wapens. Ga door de glazen schuifdeuren en dan kun je in de kamer uit een vitrine vast het "Handschoen" wapen pakken. Ik ben de naam van dat ding kwijt maar het is dat wapen waar je die insecten mee kunt afschieten. 

Druk op de muurknop om de vitrine te openen en spring dan gewoon op het "wapen" om het op te pakken. Ga je Hev-pak nu dan even bijvullen bij de Hev-Terminal en neem gelijk een slok gezondheid uit de Health Terminal. Ga dan door de volgende deur, en de korte gang door en door de volgende deur.

HOERA.......WAPENS.........pak, links in de "Kuil", al je wapens, Ammo en ook het KATE KIT op. Als Kate gewond is geraakt kun je nu hiermee haar Health bijtanken. Ga dan, rechts achterin, door de volgende glazen schuifdeuren en dan door de volgende schuifdeuren. De gang gaat rechtsaf, kill de Mutant. Ren door de gang. Bijna aan het einde is er een afslag naar Links waar je via dubbele schuifdeuren de volgende gang ingaat. 

NB: je kunt ook rechtdoor en de gang blijven volgen maar uiteindelijk loopt deze gang dan dood in een ruimte waar een Turret staat en waar je toch verder niks kunt vinden.

Dus ga hier gelijk maar naar links door de schuifdeuren. "Parkeer" Kate hier nu even en volg dan zelf de, nu smallere, gang. Links, kill Grunt en AliŽn Slaves, rechts, kill nog een AliŽn Slave. Ga dan terug om Kate te halen en loop met haar nu terug naar waar je de laatste AliŽn Slave kilde. De metalen deur 02, brengt je echt niks, behalve een ontmoeting met een vent in een oranje pak die toch niet met je mee wil, dus ga hier gewoon verder door de gang en na nog wat bochten kom je bij het laatste stukje. Voor je een grote glazen schuifdeur en links en rechts een Security deur. 

De rechter Security deur zit op slot maar je kunt wel door de linker om in het kamertje erachter wat Ammo op te pakken. Ga dan door die grote glazen schuifdeuren, aan het einde van de gang. Je beland in een soort Hangar. Hier is in het midden zo'n AliŽn "vleermuisachtige" vlieggeval. Draai gelijk naar links en loop naar de muur, draai weer links en daal de korte ladder af naar de boden van de "kuil" en loop naar links naar de 2 lijken die daar liggen en raap daar de KOEVOET op. Je hebt nu tenminste weer een stuk gereedschap om al die kratten die je tegenkomt mee stuk te slaan. Gebruik het gelijk maar en klim dan via de ladder weer naar boven en loop dan recht door naar achteren en ga Links door de Security Deur naar buiten. Je komt in een "Rode" gang. Volg deze, Links, rechts, kil de 2 AliŽn Slaves, rechts, links, rechts en er volgt een LOADING:

Hoofdstuk 7: The Escaping Osprey:

De gang gaat verder, links, links. Pak achterin de Ammo van de kisten. Laat Kate hier nu weer even in de gang staan en ga zelf  rechts door de opening naar buiten. 

Je bent in een brede "Tunnelhal" met links een dichte legertruck met draaiende motor en brandende koplampen. Kill, links in de tunnel, de AliŽn Slave en ga dan de Rechter tunnel in, kill hier ook de AliŽn Slaves en loop naar achterin de tunnel. Kill bijna aan het einde de 2 AliŽn Slaves, breek kratten en ga dan terug naar de gang waar je Kate hebt achter gelaten. Activeer Kate weer en neem haar nu mee naar het punt in de rechter tunnel waar je de laatste AliŽn Slaves kilde:

Ga dan links door de opening en door de volgende. Je komt in een smalle "grijze" gang met paarse vloertegels. 

Volg deze gang, links, kill Commando, rechts, rechts, Commando's, loop naar het einde. Een metalen trap rechts die omhoog gaat. Breek onder deze trap de kisten.

Ga dan, tegenover de trap, verder linksom door de gang. Deze loopt hier ten einde en er staan hier links een rij bruinroestige vaten. Zet Kate hier weer stil.

Stap dan zelf rechts door de grijze Security deur, Oeps, een landingsplaats voor helikopters en er vliegt er net een boven je van waaruit er op je geschoten wordt. Snel, terug de gang in. Laat Kate hier staan en ren terug naar de trap en ga naar boven. Volg boven de gang, links, links, rechts, ga door de 1e deur naar binnen en pak wat handgranaten en ga dan terug de gang in. Links, rechts en je komt in een soort hal met links een raam.

Pak de Ammo van de stelling voor je en ga dan rechts door de 1e Security deur. Je bent buiten, op een dakje, en hier staat links een lekker mooi groot machinekanon. Loop er naar toe, de heli cirkelt nog voor je in de lucht, dus GEBRUIK dit machinekanon om de Helikopter uit de lucht te knallen. Mik op de Rotors. 

Is dit gebeurd ga dan terug naar binnen en ga linksaf en doorzoek achterin nog een ruimte. Je pikt o.a nog wat Levende Munitie op. Goed klaar hier, volg dezelfde route terug naar de beneden gang naar de Security deur bij de roestige vaten. Activeer Kate weer en stap weer door de Security deur naar buiten. Ga naar rechts, kil een eventuele commando en ga vervolgens door de volgende Security deur weer naar binnen. 

Zet aan het begin van deze "bruine" gang Kate weer stil en loop zelf verder door de gang. Na 2 bochten linksom is er achter de bocht naar rechts een Laserboobytrap. 

Loop iets terug en smijt dan van veilige afstand een handgranaat er naar toe. Is de Boobytrap opgeruimd haal dan Kate op en ga verder door deze gang. Trap af en volg de volgende gang. Links, links, LOADING. De gang gaat verder rechts, rechts en dan is er rechts een deur. Zet Kate hier weer eventjes stil en ga dan zelf door deze deur en kil in deze 2 ruimtes de AliŽn Slaves en verzamel dan alle Ammo. Terug de gang in, activeer Kate weer, en ga rechtsaf, rechts, links, links, rechts en zet Kate hier weer stil. Voorbij de volgende hoek kill je de 2 Commando's bij de voet van de metalen trap. Breek hier ook de kratten en ga Kate weer ophalen. Ga dan de trap op. Boven volg je de korte gang tot aan de Security deur. Zet Kate weer stil en ga dan zelf door de Security Deur naar buiten. 

Weer een buitenplaats. Hier staat een troepentransport heli, maar deze ONTPLOFT dus kom er niet te dicht in de buurt. Ga dan naar rechts en kil de enig overgebleven Commando bij de Tunnelingang. Deze tunnel brengt je echt niks, maar rechts is de volgende Security deur. Ga eerst terug naar Kate en zet haar weer in beweging en keer dan hier terug met haar. Stap door de Security deur weer naar binnen. STOP. Je route gaat verder door deze gang, maar je kunt eerst best even, via de gele ladder links, naar boven. Kate blijft hier dan staan. Boven in de ruimtes kill je wat  Commando's en verzamel je Ammo. Keer dan terug hier bij Kate en volg deze "bruine" gang en ga na de bocht de metalen trap af en door de beneden gang. LOADING. Verder door de gang, rechts, rechts, kil de AliŽn Slaves en pak dan links de Colt Commander van de ijzeren kist.

Breek de houten kratten voor een HEV Powerup en ga dan links verder door de gang. Achterin kom je bij een volgende deur. Parkeer Kate hier weer en ga dan zelf door deze deur en je bent dan bovenin een hele grote loods met beneden op de vloer een bende Rode Containers. 

Daal, links de lange "afrit" af en draai naar rechts en kil hier tussen de Containers een stuk of 5 AliŽn Slaves. Haal dan Kate van boven uit de gang op en breng haar mee hier naar toe. Links in de hoek van deze loods is een stukje gang dat is afgesloten door een HEK. Erachter zie je een Metalen deur en een Retinal Scanner. Dit hek moet open, want hier gaat jouw route verder. Verder naar rechts is er een Tunnel Deur die je kunt openen via de knop rechts van deze deur. Doe dat en kill de AliŽn Slave die achter deze deur staat. De korte tunnel is verder niet van belang, maar doordat je deze deur hebt geopend zal nu ook dat HEK open zijn gegaan. Het is echter goed mogelijk, dat in het gevecht met die andere AliŽn Slaves, deze Slave al deze tunnel deur heeft geopend en heeft meegedaan in dat gevecht. In dat geval zal nu ook al dat Hek open zijn gegaan. 

Dus terug naar dat hek en laat Kate de Retinal Scanner gebruiken. De metalen deur gaat open. Stap er door. Volg nu gewoon deze gang, negeer alle afslagen, kil 2 of 3 AliŽn Slavers en na een paar bochten linksom en rechtsom loop je tegen een half open staande metalen deur aan. 

Kate kan hier niet verder dus Zij blijft hier staan en op je wachten tot jij haar weer komt ophalen. Spring over de deur heen en ga dan linksaf de gang in, volg deze naar achteren, rechtsaf, rechts, LOADING:

Hoofdstuk 8: Where Am I?:

Gang verder volgen, links, rechts, de metalen deur gaat vanzelf open. Links hangen dan de Hev -en de Health Terminals. Ga verder en voorbij het gat in de muur gaat de gang nog eenmaal naar links en dan stap je de GROTE TELEPOTATIE RUIMTE BINNEN van het LAMBA COMPLEX. 

Hier is Gordon Freeman dus zojuist naar XEN geteleporteerd en ook Adrian Sheppert heeft hier een Teleportvortex naar Xen genomen. Wel dat moet jij nu ook gaan doen. Trek je niks aan van al die vliegende AliŽns, ze zijn toch moeilijk te raken en je kunt beter je Ammo bewaren. Ren naar rechts naar dat grote gele platform. Wacht tot je een luide knal hoort. Op het lage midden deel van dit gele platform is dan nu ook een Oranje/Groene Vortex verschenen. Klim de Rode ladder op en spring op het hoge deel van het platform. 

Spring dan op het lage deel en ren naar en door de TeleportatieVortex en je beland in:

Hoofdstuk 9: XEN

Nu wordt het een klein beetje moeilijk. Zoals je allicht wel weet is Xen een andere wereld in een andere dimensie en bestaat het uit een groot aantal "eilandjes" die in de "lucht" zweven. Er zijn kleine eilandjes maar ook grotere. De zwaartekracht is hier ook een stuk minder dan op aarde dus je maakt grote en lange sprongen. Maak je maar niet te sappel. Dit XEN gedeelte wordt bij lange na niet zo moeilijk als in het originele Half Life

Je bent geland op een piep klein eilandje. Loop naar de rand en kijk omlaag de diepte in. Onder je zie je nu een groter "eiland" waarop je ook een lijk zit liggen. 

Spring omlaag en zorg dat je op dat "eiland" land. Pak dan naast het lijk een HEV Powerup en loop dan naar de rand van dit eiland die recht tegenover het lijk is. Kijk omlaag en je ziet nu onder je een groot groen eiland, diep onder je. Er steekt een enorme Blauwe staak omhoog waaraan, ongeveer op jouw hoogte, een kleiner eilandje hangt. 

Wel..... je moet je nu gewoon omlaag laten vallen en terecht komen op dat grote eiland diep onder je. Dan draai je om en loop je naar de rand en laat je nog een stukje naar beneden vallen om op het uitstekende, iets lichtere deel, te komen. Draai je dan weer om en je ziet voor je een "GROT" ingang die is afgeschermd door een "net".

Breek dit net stuk en stap de grot binnen, stap het "moeras in en draai gelijk naar rechts. Kil de 2 Grunts en loop dan recht naar achteren en stap de volgende Oranje/Groene Vortex binnen en je beland in het volgende deel van XEN, de "Fabriek".

Draai je om en loop door het smalle gangetje de "Fabriek" binnen. Er is hier een gevecht aan de gang tussen de AliŽns en een handjevol Commando's. De Commando's verliezen. Zijn de Commando's uitgeschakeld ren dan naar voren en ga achterin de treden op en dan links de helling omhoog op. 

Boven kil je wat AliŽn Slaves en stap je op de "LIFTSTEEN". 

Deze brengt je een verdieping hoger waar je afstapt en dan rechtdoor naar de "muur" loopt. Kijk dan naar Links. 

Er gaat daar er nauw"blauw" verlicht gangetje naar beneden en dan naar rechts en deze brengt je in een volgende afdeling van de "Fabriek".

 Kil hier ook wat AliŽn Slaves en ga dan, rechts, weer met de 2e "Liftsteen" omhoog. 

Boven, je bent nu helemaal bovenin, draai je naar links en spring je naar en door de Oranje/Groene VORTEX en je beland terug in het Lamba Complex van Black Mesa. 

Draai je snel om en volg nu gewoon de "Oranje" gang helemaal, kill wat Commando's onderweg, en je komt dan uiteindelijk bij zo'n grote metalen deur. Deze gaat nu vanzelf open, stap er door en ga rechtdoor, dan rechtsaf en volg deze gang terug naar KATE. Katie heeft nu gezelschap van een wetenschapper die haar eventueel van haar verwondingen geneest. 

Activeer Katie weer en zorg dat ze weer met je mee gaat. Loop TERUG door de gang naar die metalen deur aan het einde van de "Oranje" gang waardoor je zojuist kwam. Al dat gedoe in XEN was dus om, via een omweg, deze deur te kunnen openen vanuit de Oranje gang en om zo met Kate het Lamba complex binnen te kunnen gaan.

Volg dus de "oranje" gang terug, rechts, links, rechts, rechts, links en dan zie je voor weer die groen/oranje vortex waardoor je uit Xen hier weer terecht kwam. Ga daar niet naar toe maar ga rechts de "grijze" gang in en volg deze, links, voorbij de oranje en blauwe pijpen naar rechts en dan helemaal rechtdoor, links en je komt bij het einde. Hier staat "Lamba Reactor Level A" op de muur, maar je kunt niet door deur "Core Level D". Ga dus door de "Caution" deur. 

Weer een oranje gang, volg deze rechts, rechts en je komt bij een Retinalscanner deur. 

Kate opent deze voor je, ga erdoor en zorg dat Katie je blijft volgen. Er volgt gelijk een LOADING:

Hoofdstuk 10: Liquids:

Ga rechtsaf, rechts de hoek om en dan is deur D 461MK achterin op slot. Zet Kate hier weer stil en ga dan zelf door de rechter van de twee Metalen deuren. 

Je komt terecht in een hoge ruimte op een roostervloer. In deze ruimte zijn pijpen, 2 Bullsquids en wat Barnacles aan het hoge plafond. 

Het is er ook enigszins radioactief, dus het is niet raadzaam hier lang te vertoeven. 

Kill gelijk het de Bullsquid en de Barnacles en daal de rooster helling af. Laat de kratten maar voor wat ze zijn en loop door naar achteren over het rooster, steek door het smalle deel, dan links, kill de 2e Bullsquid en ga door de deur. TunnelsÖ..Ga rechts, kill de Grunt en volg de tunnel, rechts, links over rooster, links en je komt in een volgende tunnel. Kill, links, de Grunt en ga daar dan door de deur. 

Loop rechtsaf door deze radioactieve ruimte en ga door de deur. Je komt in een soort hal waarop een aantal deuren uitkomen. 

Kill de 2 Grunts en ga dan rechts naar achteren, draai links en je ziet de laatste deur.  Ga door de deur. 

Je komt nu in een gangen stelsel en deze gangen hebben ijzeren balken aan de muren en ook aan het plafond. Het zijn nauwe gangen, volg deze, rechts, links. Je ziet dan voor je een aantal Commando's staan, met hun rug naar je toe. Dit zijn de Elite eenheden. Wel wacht niet op wat ze van plan zijn maar begin gelijk maar te schieten en kill ze allemaal. Ga dan verder. De gang is hier wat breder met links een aantal gele vaten en een Health Terminal. De gang gaat dan naar rechts, je raapt vanzelf een nieuw wapen op. Je komt in een trappenhuis. Pak eerst achter de trap een HEV-Update en Ammo en ga dan rechts de trap op om te zien of er nog meer Elite troepen zijn. Is dat zo, kill ze dan. Helemaal bovenaan de trap moet je dan door de deur, maar ga nu eerst helemaal terug naar Kate. Activeer Kate weer en zeul haar met mee tot boven in het trappen huis. Ga gezamenlijk nu weer verder en door de deur en volg de gang verder, links, LOADING. Rechts, links en je stapt dan door een al openstaande deur een hele lange brede tunnel binnen. Hier hangt een GELE CABINE. 

Je bent aan het begin van het Ondergrondse Kanaal 1. Stap de cabine in en zorg dat ons Katie dat ook doet. Druk dan, rechts achterin, op de knop en de cabine begint aan zijn tocht over het lange kanaal. Vlak voor de eerste bocht komt de cabine echter tot stilstand. De Stroom is uitgevallen. Wel, er zit niks anders op dan dat je gaat zwemmen. Kate blijft achter in de cabine en jij duikt het kanaal in. Zwem helemaal door dit kanaal naar achteren. Het is een heel eind en kijk wel uit want er zwemmen een paar gemene "visjes" in het water.  Dus je zult zo af en toe onderwater moeten om die visje te zien aankomen en om ze uit te schakelen. Je kruisboog rekent wel met hen af. Aan het einde klim je, links, via de korte ladder het kanaal uit. Links zie je nu het raam waarachter de controle kamer voor de cabine zich bevindt. De rode knop, die rechtsvoor het kanaal staat doet niks. 

Dus stap door de deur. Je komt in een Blauwe Gang. Links is een Retinalscanner deur en rechts een paar Boobytraps. Loop naar links naar de retinalscanner deur en je ziet dat de Retinalscanner onherstelbaar beschadigd is. Je kunt de deur niet openen en dat is jammer want nu moet je via een lange omweg aan de andere kant van deze deur zien te komen, want daar bevindt zich de Controle kamer. Draai je dus om en knal vanaf de deur de Boobytraps uit de weg. Loop dan naar achteren en ga links door de deur.  Een Blauwe ruimte. Breek hier de kratten en ga links verder door de volgende deur en dan door de volgende rechts. Je komt bij Kanaal 2 aan. 

Spring erin en zwem dan linksaf helemaal door dit kanaal. Blijf boven water zwemmen

 Het is een heel eind en ongeveer halverwege is er een LOADING. Uiteindelijk kom je dan bij de DAMDEUREN die het kanaal afsluiten. 

Spring, vanuit het water, over deze DAMWAND. Echt waar, dat kan makkelijk. 

Aan de andere kant van de dam is het kanaal dus droog en stort het zich dan de diepte in naar een "meer", diep onder je. Dat doe jij dus ook. 

Je land in het "meer". Hier zwemmen 2 dodelijke "visjes". Je kunt proberen ze te doden met je Kruisboog, maar het is waarschijnlijk verstandiger om nu snel de ladder op te zoeken om dan snel op het droge te klimmen. Ga gelijk door de deur en volg de achterliggende gang. Als de gang naar links gaat springt er zo'n gemeen insect uit het ventilatiekanaal in de muur. Kill en ga verder door de volgende deur. Je bent dan in een grotere ruimte met muren die deels oranje zijn en met aan de overzijde verschillende deuren.

Draai rechts. 2 Bullsquid zijn met elkaar aan het vechten. De winnaar zal op je af komen, dus kill. Loop dan naar achteren en steek dan links naar de overzijde en door de laatste deur. Volg gang. Rechts, links, links, weer zo'n rot "insect", verder door naar achteren en door de deur. Je bent nu in een hoge "schacht" met Blauwe en oranje Pijpen die naar omhoog gaan. 

Links achter deze pijpen zit een Bullsquid. Klim dan in de hoek de hoge ladder helemaal omhoog. Spring dan naar links op het platform en ga dan door de volgende deur. Uiteraard weer een gang. Volg de gang. De gang gaat links. Ren snel door naar het kleine muurtje en smijt dan naar links de hoek om een Granaat naar de Turret. 

Als de Turret is uitgeschakeld loop je door naar de deur achter die nu uitgeschakelde Turret en SAVE. Open deze deur........ Oeps.....FOUTJE. Je bent dood. Er staan in de volgende ruimte dus ook 2 Turrets. Dus bedenk een manier om ze uit te schakelen zonder dat je dood gaat. Loop dan deze ruimte in, pak rechts achter de Turrets wat Ammo en ga dan door de volgende deur. Volg gang, rechts, links, LOADING, rechts, rechts, links, door deur en je stapt een Blauwe Hal binnen. 

Er zijn hier 3 deuren. D deur recht voor je, die je open maakt via de rode knop rechts in de muur, is die Stukende Retinalscanner deur en daar achter is dan de eerste Blauwe gang en het einde van het 1e kanaal. Ga echter eerst naar rechts. 2 deuren. Een Retinalscanner deur die jij niet mag openen en een "gewone" deur. Open deze gewone deur en ga de trap op. Links, kill het Ops moordenaresje en ga dan rechts door de door. HOERA.....de Cabine controle kamer. 

Negeer het lijk en druk, rechts, op de console op de grijze knop. Je hoort de Cabine weer op gang komen. Verlaat deze kamer, trap af naar de Blauwe hal en open de deur achterin via de rode knop. Stap de Blauwe gang in en ga dan rechts naar de aanleg plaats van de Gele Cabine. Deze is er al of komt er aan. Activeer Kate zodat ze je weer gaat volgen en keer nu terug naar de Retinal Scanner deur in de Blauwe hal. Katie zal deze nu voor je openen. 

Dus stap dan door de deur en je komt in een, min of meer, paarse gang waarvan de muren een gele band hebben van afgebladderde verf. 

Volg deze gang. Alle Gele deuren zitten op slot, ook die aan het einde van de gang. Maar rechts is de ingang van een lange en hele donkere tunnel.

 Dus zaklamp aan en ga deze tunnel in en zorg wel dat Kate je blijft volgen. Na een bocht in de tunnel is er LOADING en kom je in:

Hoofdstuk 11: Old Black Mesa:

De tunnel brengt je dan weer in een gang. Ook hier is het pikke donker dus hou je zaklamp aan. Draai naar rechts en volg de gang naar achteren. De gang gaat rechtsaf. Volg de gang verder maar hou je licht nu wel op de rechter muur gericht. Je gaat voorbij een Gele deur en dan is er een Grijze deur.  Ga hierdoor. Je bent in de Generator kamer. 

Loop naar de achtermuur naar de grote generator en druk daar op de Rode knop, links van het Power woord. Gelukkig, de lichten gaan aan. Doe je zaklamp.

Parkeer nu KATE hier in deze ruimte. De volgende paar secties zijn gevaarlijk voor haar en ze kan gemakkelijk dood gaan. Dus ga eerst zelf door de volgende delen heen, ruim alle vijanden uit de weg en kom dan hier terug om Kate op te halen en haar dan veilig door deze secties heen te brengen.

Ga terug de gang in en volg deze verder naar rechts. Door de gele deur. 

Je stapt een buiten gebied in en je staat op een looppad met links de rode rotswand. Voor je staat er een collega van je in een Hev pak.

Loop verder en de Collega zegt dat ie wat hoort. Loop verder en om de bocht komen dan wat van die Speciale Commando's via touwen omlaag. Kil ze alle maal, verzamel hun wapens en loop verder over het pad naar achteren. Ga door de gele deur en volg de gang . Rechts, rechts, je kunt dan rechts in een kamer wat spullen pakken. Ga dan de gang verder volgen en je komt bij een afslag naar links. Kil bij deze splitsing naar links de Commando's. Ga dan links verder door de gang (je kunt ook nog een stukje rechtdoor. De gang loopt daar dan dood, maar als je links dan de planken weg breekt kun je in het kamertje je Health en je Hev bijtanken. Dus verder door de gang, onderweg nog een paar Special Forces dodend en je kunt in de kamers Ammo en Healt vinden. Bijna aan het einde van deze gang dien je nog een Laser Boobytrap op te ruimen en dan kom je in grote Hal van dit oude complex.

Draai gelijk naar rechts en schakel eerst die Plafond Turret uit, die boven de balie hangt. Loop dan om de balie heen naar rechts en dan recht naar de Glazen schuifdeuren. Druk op de knop in de muur om deze te openen en volg de gang verder. De gang gaat links, rechts, links. Er zijn een paar afslagen die allemaal leiden naar Security deuren maar die zijn allemaal op slot. Je zult in deze gang ook een paar AliŽn Slaves moeten killen en je kunt in twee ruimtes wat Ammo en een Health Terminal vinden. Het schijnt hier een DEAD END te zijn, maar in de laatste gang, links, is er dan een groot GAT in de muur waarin je 2 blauwe Pijpen ziet. Heb je dit gevonden en weet je zeker dat er voor KATE geen gevaar meer is, ga dan dit hele stuk terug naar die Generator ruimte waar je Kate hebt "geparkeerd". Activeer haar weer en breng haar nu veilig naar dit gat in de muur. 

Je moet nu Kate hier weer achter laten, want jij gaat via de kapotte vloer buis verder. Dus, zaklamp aan en spring in de pijp, je valt een stukje omlaag, breekt door het rooster en valt verder omlaag. Draai om, buk en kruip verder door de Buis Er start dan een filmpje waarin we zien dat Kate, die nog steeds in die gang bij het muurgat staat, gevangen wordt genomen door de special forces onder leiding van de ADMINISTRATOR. Je zult haar eerst moeten gaan bevrijden.

LOADING: Kruip verder door de buis en na een paar bochten val je door de verticale buis naar beneden en land je in een grote waterbak. Draai rond om naar de ladder te zoeken en klim dan via deze ladder uit het water. Draai naar links en ga door de deur. Volg de gang, rechts en dan is er rechts in de gang een openstaande deur. Hier teleporteren er 2 AliŽn Slaves in. Kil ze. 

Ga dan door de openstaande "Maintenance Access" deur en daarachter via de lange grijze ladder omhoog.

Je komt boven in het begin van een TREIN tunnel en hier staat zo'n mooie rode locomotief op je te wachten. 

Helaas wil dit ding niet starten Er is geen STROOM, zoals je ook kunt zien aan het Power Lampje in de muur, deze brand namelijk niet. Je zult echter toch met dit treintje verder moeten, maar eerst moet je ervoor zorgen dat de stroom weer aan staat. Daal terug de ladder af en ga verder rechts door de gang, en aan het einde stap je door de deur naar buiten.

Je bent nu buiten in een soort straat tussen kantoor gebouwen. In het midden stroomt er een kanaal door deze straat en als je omhoog kijkt zie je de rails van het treintje. Volg gewoon deze straat, rechtdoor, rechtsaf, rechtdoor, linksaf helemaal naar het einde, ondertussen een paar AliŽn Slaves killend, en daar stap je door de einddeur. 

Volg dan de lange gang helemaal en je komt uit bij een gele lift. Kil hier de 2 AliŽn Slaves en ga dan met het liftje omhoog. 

Het is een heel eind. Boven stap je door de deur recht tegenover de lift. De deur achter de lift zit op slot. Door die deur kom je straks weer uit. Volg dan de hele lang gang helemaal naar achteren en er is een LOADING en dan kom je in een eindruimte waar je de rode ladder op klimt naar boven. Je stapt dan boven door de ijzeren deur naar buiten. Draai naar links en ga het trapje op.

Je krijgt nu de volgende mededeling te zien in je scherm: "WARNING: IN HERE HUMAN GRUNT ARE FRIENDS. SPECIAL FORCES ARE HOSTILES AS USUAL" Dus in het volgende gebied zijn nu de "Gewone" Commando's je vriendelijk gezind, maar de AliŽns en de Special Forces blijven je vijanden. Je zult zo meteen wel merken wat dit voor je betekent.

Bovenaan het trapje draai je naar rechts. Je bent in een buiten gebied met een geasfalteerde weg. De weg gaat, links, naar een tunnel die dicht zit en blijft. Naar rechts gaat de weg naar een dichte poort in een stenen muur. Een troepenvliegtuig zal achter de muur landen en.......ONTPLOFFEN. Wacht rustig. Ga nog niet naar de muur. Op een gegeven moment zal er een groot stuk uit de muur geslagen worden omdat een heel groot Monster daar zal inteleporteren. Je ziet dan ook een pantserwagen staan. Ga dan vooruit naar die panterwagen en gluur dan naar rechts. Een Grunt staat bij een gedode Commando. Kill deze Grunt. Ga dan voorzichtig naar het ontplofte vliegtuig en kijk naar links. Daar is het hele grote Monster. Je kunt dit Monster niet verslaan. Je kunt het niet eens een krasje geven. Wat je moet doen is maken dat je hier weer weg komt. Ga terug naar het gebied voor de muur en wacht dan geduldig af. Op een gegeven moment zal het Monster dan, uit verveling, vanzelf weer weg teleporteren. Ga dan terug, kill de 2e Grunt en ga dan naar links en loop de hoek in onder de wachttoren. Door het raam zie je een Commando in het kantaartje staan.

Ga door de Grijze deur dit kantoortje binnen. De Commando draagt een GASMASKER.  KIL HEM NIET WANT DIT IS ADRIAN SHEPPERT en hij is bezig aan zijn Opposing Force Missie.  Je MOET nu Adrian Sheppert activeren en zorgen dat hij met je mee gaat door het volgende deel en je MOET er voor zorgen dat Adrian Sheppert in leven blijft. Je hebt hem namelijk hard nodig zo meteen.

Dus ACTIVEER Sheppert en zorg dat hij je gaat volgen. Stap naar buiten en ga helemaal naar links en dan links door de smalle ijzeren deur. Je krijgt nog een expliciete waarschuwing op je scherm dat je vooral ADRIAN niet moet vergeten. Ga verder en na wat linker en rechter draaiingen ligt er voor je een grote Weg tunnel. SAVE SAVE SAVE.

 Ik zal het volgende eventjes gaan uitleggen. In deze tunnel krijg je te maken met 2 soorten Commando's. De Commando's in de LICHTE PAKKEN zijn nu opeens je VRIENDEN, omdat jij ADRIAN SHEPPERT bij je hebt. Deze Commando's dragen allemaal Gasmaskers.

De Commando's in de DONKERE pakken zijn je Vijand, maar ook de vijand van SHEPPERT. Zij willen immers Sheppert ook uit de weg ruimen. Dus wat je ook doet SCHIET HIER NOOIT op SHEPPERT en zijn maten. Als je door de tunnel gaat zul je zien dat de Lichte Commando's in gevecht zullen raken met de Donkere Commando's. Helemaal aan het einde van deze tunnel is de tunnel weer breder, eigenlijk is het dan een loods en daar staat een soort TANK en deze schiet Raketten op jouw en de Sheppert Commando's af. 

Hier is ook een ijzeren deur waar jij verder door moet, maar helaas deze deur zit op slot. Je hebt Adrian Sheppert nodig om deze deur voor je open te maken. Maar Sheppert doet dat alleen maar als jij er in slaagt om die raket werpende Tank uit te schakelen. Ik hoop dat je wat Granaten, of andere zware explosieven bij je hebt inmiddels.

Dus ren door de tunnel en voorbij de legertruck naar rechts, verder door de tunnel en zorg dat je "vrienden" de vijanden omleggen. Zodra je dan achter in komt en je de tank ziet staan ren je snel naar die tank, zig zaggend. Als je van die laser mijnen hebt plak er dan 1 van op de Tank zelf en een andere op de deur of de muur achter de tank. Blaas dan zelf, van veilige afstand deze boobytrap op en.....weg tank (je kunt het ook met handgranaten proberen) Kortom bedenk zelf maar een goede strategie om veilig en heelhuids door deze tunnel te komen en om die tank op te blazen en zorg ervoor dat IN IEDER GEVAL ADRIAN SHEPPERT NIET DOOD GAAT. Is de tank opgeblazen, dan zal Sheppert ook hier komen Gebeurt dit niet, dan is ie ergens in de tunnel blijven steken, zoek hem dan op en activeer hem weer en breng hem naar deze ijzeren deur. Breng Sheppert naar die ijzeren deur in de rechter achter hoek. 

Sheppert zal nu de deur voor je open trappen en dan wordt hijzelf "ontvoert" door 2 AliŽn Slaves die in teleporteren. Geeft niet want hij heeft zijn taak voor je gedaan. Ga dus door de deuropening en dan de gang volgen, trap af en beneden door de deur. Kil Grunt en ga achterin verder door de volgende deur, volg gang en dan daal je in het DANGER GAT de rode ladder af. 

Volg gang, LOADING Na de volgende bocht ga je rechts door de deur en ben je, eindelijk, bij de stroomgenerator. 

Zet deze dus aan met de High Voltage Knop en je hebt de stroom voor de Locomotief herstelt. 

Terug de gang in. Volg de gang verder naar rechts en verder en je stapt dan door de deur en je bent terug bij de Gele Lift. Je komt dus weer bij de Gele Lift via de deur achter de lift. Ga terug met de lift omlaag, door gang weer naar buiten naar de "straat". Hier vliegen nu ook van die rare AliŽns in de lucht. Ren dus terug door de straat naar de deur van de gang en ga dan weer door de "Maintenance Access" deur en de Grijze ladder omhoog naar de Rode Locomotief. Deze loc heeft nu stroom, dus stap in en activeer het ding via je USE knop en met je Pijltje vooruit zet je de Loc in beweging. Je rijd door de deur en je rijd dan eerst een stukje boven de straat en na de bocht ga je door de deur de volgende trein tunnel in. RIJ NU LANGZAAM, want na een paar bochten zie je het einde van de tunnel.

 PAS OP......een zeer groot en diep gat zit er in deze tunnel en als je te hard rijdt dan dender je daar met loc en al in, en dat is niet de bedoeling. Dus rij langzaam verder en als je na, ik geloof, de 2e bocht, dan voor je dat gat ziet, STOP DAN DE LOC. Stap aan de rechter kant uit en spring op de richel langs de rechtermuur, loop naar het gat. Helaas is de richel voor je nu ook stuk, dus je zult moeten springen, en wel 2 maal achter elkaar, om voorbij het gat te komen. Is dat gelukt, steek dan over naar de linker kant en klim daar op het "Perron".

Ga dan links door de deur. Volg gang. Kijk uit want je komt bij een stenen trap die omlaag gaat. Hier komt weer zo'n Turret uit het plafond. Schakel deze snel uit en ga dan de trap af. En dan links door de volgende deur. Een bredere gang, kil links en rechts de "Piepbeestjes" en ga dan verder links door de gang naar achteren. Een brede hal met een kantoortje recht voor je. 

Breek hier alle kratten en klim dan, via het "Raam" dat kantoortje in, wel eerst de "Pieper" killen. In het kantoortje pak je Ammo, Health en Hev bij de 2 terminals en klim je weer via het raam naar buiten. Ga dan, recht voor je, door de al openstaande deur, breek kratten en ga rechts verder door de volgende deur. Links, volg de gang, rechts, rechts en dan links door de deur. GA ONMIDDELLIJK rechts in dekking achter de kratten en smijt dan een paar handgranaten naar die 2 Turrets voor je. 

Als deze zijn uitgeschakeld breek je de kratten. Je bevind je nu in een Trein Hal. Er staan hier 2 van die treintjes. Steek over de rail, kil de 3 Grunts die dan verschijnen, breek nog wat kisten en stap in de ACHTERSTE trein. Activeer dit ding en je gaat nu op reis door de smalle treintunnel. Na een aantal bochten rij je door een min of meer ronde schacht waar je vanaf boven door 2 commando's wordt beschoten. Geef gas om snel verder te rijden en je gaat verder door de smalle tunnel. Na weer een paar bochten zie je voor je een "perron" met daarop een aantal vaten en kisten en ook 2 AliŽn Slaves. Kil de Slaves. 

Je kunt hier even stoppen om op dit perron de 2 Kisten te breken. Rij verder door de treintunnel en na weer een paar bochten is er rechts een perron met daarop kisten en blauwe generatoren en hier stop je de trein (even verder is het doodlopende einde van de tunnel). Stap het perron op, kil de ratjes, breek de kratten en ga dan, achter de 2 blauwe generatoren, door de deur.Volg de gang, rechts, rechts, links, links en je komt aan het einde bij een deur waarop een grote A op staat. SAVE JE GAME HIER NU en ga dan door de deze deur............

Zodra je door deze A deur stapt start een film. Je ziet jezelf nu een grote hoge ruimte binnenstappen en je ziet dan Kate die boven achter de ruit gevangen zit in zo'n vloeistof tank. Ze wordt bewaakt door 2 Ops moordenaartjes. De film gaat verder en je ziet recht tegenover je de ADMINISTRATOR verschijnen. Hij zal dat grote Rode MONSTER zo meteen op je loslaten. Op de vloer van deze ruimte staan wat kratten. Het Monster springt naar je toe. Jij moet het killen of anders wordt jij door het monster verslonden. Alle gemerkte deuren zijn op slot. 

Je kunt wel, via het omlaag hellende deel van de ijzeren omloop op de bovenomloop komen om het monster van bovenaf te beschieten. Als je de kratten breekt dan zal er zo'n MIJN in het midden te voorschijn komen. Pak deze op en plaats de mijn dan in de loop van het MONSTER en lok dan het BEEST naar deze mijn. Op het juiste moment laat je dan de mijn ontploffen en als je geluk heb dan is dat gelijk het einde van het Monster. Lukt dit niet dan kun je het nog proberen met je Laserboobytraps en lukt ook dit niet dan zit er niks anders op dan met je "gewone" vuurwapens te proberen het Beest te doden. Je moet dan op hem schieten als hij zich weer aan het OPLADEN is. Het heeft geen zin om op hem te schieten als ie OPGELADEN is. Het kost je heel wat kogels maar uiteindelijk legt ie het loodje.

Dan gaan er 2 van die deuren open, de deur recht onder Kate's gevangenis en de deur rechts daarvan, en daardoor komen een paar Commando's binnen. Kil ze en ga dan door de deur, recht onder Kate's gevangenis, en dan rechts de trap op en boven door de blauw metalen deur. Je bent bij Kate. 

Kil de 2 Opsen en druk dan op de knop links op de groene machine om Kate te bevrijden. Activeer Kate weer om te zorgen dat ze weer met je mee gaat en ga die trap weer af. Onderaan de trap ga je door de deur rechts. Volg de gang, Rechts, rechts, links, links en Kate zal dan weer de Retinal Scanner gebruiken om de volgende deur te openen, activeer dan Kate weer en ga door de deur. LOADING:

Hoofdstuk 12: Let's Get Out of Here:

Volg de gang, rechts, rechts naar de volgende deur. Je hoort het geluid van schoten achter deze deur. Parkeer Kate hier eventjes. Stap door de deur en draai gelijk naar links. Je bent in een Kanaaltunnel en voor je is een bloedig gevecht aan de gang tussen de Special Forces en een paar Grunts. De Grunts winnen. Schakel dan de Grunts uit. Breek de kisten. Vanaf nu raad ik je aan om wel steeds ALLE kisten, vooral de grote, te gaan breken. Want vanaf nu zul je echt de zwaardere wapens moeten vinden, zoals de Bazooka enzÖ.Je hebt deze over niet te lange tijd hard nodig. Ga Kate weer ophalen en steek door deze tunnel naar achteren en dan naar rechts. Op de boot in het water kun je nog een Hev vinden en ga dan  door de deur in de achter muur die het dichts bij die grote Rode deur is. Volg gang naar achteren en je komt bij een volgende open deur. Parkeer Kate hier weer eventjes en stap dan zelf door de deuropening.

Een 2e Kanaaltunnel. Breek eerst de eerste van de grote kisten aan de rand bij het kanaal, maar voorzichtig. Je komt nu in het bezit van de BAZOOKA. Achter de volgende rij kisten ligt in het kanaal een GUNSHIP met 3 of 4 TURRETS en deze zullen je gaan beschieten. Laat nog even de volgende kisten heel want ze dienen als dekking voor je van waarachter je nu met de zojuist verkregen BAZOOKA dat GUNSCHIP kunt uitschakelen. 

Je hebt er 2 schoten voor nodig en je schakelt dus alleen maar die Turret uit die erop staan. Je moet dus met de Bazooka wel precies mikken op de KANONNEN van het Gunship. Denk eraan dat er ook een Kanon op de achterzijde van het Gunship staat. Breek dan de rest van de kisten. Als je zeker weet dat het Gunship geen kwaad meer kan doen, ga dan terug naar Kate en activeer Kate weer. Volg de kade naar achteren en onderweg pak je nog wat Ammo op. Ga dan links door de volgende deur. Trap op naar boven, door deur en je komt in een grote ronde schacht. Beneden je is  water waar een grote schoep in draait. Je staat op een roestig rooster en je kilt gelijk die ene commando rechts. Loop over het rooster naar de deur rechts. Helaas deze zit op slot. 

Jij moet nu een weg zien te vinden tot achter deze deur want je moet deze deur vanaf de andere kant openen zodat Kate verder kan. Dus loop terug naar de deur waardoor je kwam, draai om en spring dan naar beneden en land op het ijzeren platform dat vast zit aan dat schoepenrad. Loop hierover naar de witte deur en ga erdoor. Je komt in een stelsel van smalle tunnels. 

Rechtdoor en dan gelijk linksaf, rechtdoor, LOADING, linksaf en naar het einde van de tunnel. Klim hier via de ladder omlaag tot op de bodem van de "waterbak". Je bent nu onderwater in de tunnels.  Draai dan naar links en volg dit onderwater ijzeren pad tot dat je bij de splitsing komt, ga hier links, door de deur en klim de rode ladder op en je komt weer boven water. Oja, tijdens deze korte zwem partij krijg je wel te maken met 2 van die vissies. 

Goed je komt weer boven water, loop over het rooster en ga door de deur. De kamer waar je dan in beland staat ook gedeeltelijk onder water en er "zwemt" een Bullsquid onder water die naar je spuugt. Kil het en loop dan over het rooster naar de deur achterin (dus BOVEN WATER) en ga daar door. Volg de gang, links, rechts, kil 2 AliŽn Slaves, rechts en je komt dan bij een Retinal Scanner deur. 

Je kunt deze niet openen maar door het "raampje zie je dat in de ruimte erachter een gewonde technicus zit. Je hebt Kate nodig om deze deur te openen. Dus ga verder en door de deur achterin de gang, steek door de volgende ruimte die ook deels onderwater staat en ga door de volgende deur, gang, trap op, gang, LOADING Volg gang verder en na een paar bochten is er een verbreding waar je de 2 Commando's neermaait en hier vindt je een Health en een HEV terminal aan de muur en je kunt wat Ammo pakken vanaf de kratten. 

Dan nog een stukje gang en je stapt door de deur en je bent weer terug bij Kate in de ronde "water" schacht. 

Activeer Kate en neem haar mee terug door de deur die jij net hebt geopend. Dit zou wel eens moeilijk kunnen blijken want Kate vertikt dit vaak. Je moet haar echt door deze deur DUWEN of "TREKKEN" maar uiteindelijk lukt dit wel. Ga dan helemaal dezelfde route terug tot je weer bij die Retinalscanner bent gekomen waarachter die gewonde technicus zit. Kate zal deze deur voor je open maken. Stap door de deur en druk op de Groene Machine dan op de Rode Knop. 

Nu heb je al die ruimtes die gedeeltelijk onder water stonden weer Droog gemaakt. 

Dus ga de gang weer in en volg deze terug naar links tot je terug bent in de ruimte waar je de Bullsquid (die toen hier onderwater zat) hebt gekilled. 

Ga hier links de ijzeren trap af en dan beneden door de deur. Volg dan de Paarse gang, links, rechts en dan rechts door de deuropening een volgende kelder in. 

Breek hier alle kratten en ga achterin door de volgende deur. Een trappenhuis. Draai naar rechts en ga door de WITTE deur onderaan de trap (dus ga NIET deze trap op, als je dat doet dan blijf je maar rondjes lopen). Dus door die witte deur rechts, links, kil Bullsquid, gang volgen, links, rechts, rechts en je komt bij de volgende Retinal Scanner deur die Kate weer voor je zal openen. Volg dan de gang verder. LOADING. Links en achterin door de stalen deur. Ga rechts door deze controle ruimte en door de Deur. 

Een buiten gebied met een "meertje". Daal de ijzeren trappen af en onderweg killen jij en Kate de AliŽn slaves. Op de kade ga je naar rechts (dat diepe gat links met de rode ladder is een dead end) en achterin ga je de volgende gang in, dan links, AliŽn Slave, rechts en ga dan rechts door de F-512VX deur. 

Volg dan het roestige roosterpad tussen de pijpen door, onderweg wat AliŽn Slavers dodend en uiteindelijk na een paar bochten stap je door de volgende deur. Je komt dan in een ruimte met een Kuil. Links een Health en een Hev Terminal en rechts het Kanaal. Kil de 2 AliŽn Slaves, breek rechts op de kade de kratten en steek dan verder door over het rooster boven de kuil naar de volgende deur en ga hierdoor. Volg gang, trapje op, links, trap op en helemaal boven verder door de gang, links, rechts, LOADING:

Hoofdstuk 13: Last Step:

De gang gaat naar rechts en eindigt onderin een kapot geschoten trappenhuis. de trap omhoog is stuk, maar er is hier wel een rode ladder en een lift platform. 

SAVE game voor alle zekerheid want het volgende gebied wordt heftig. 

Jij moet met de Ladder omhoog en bovenaan de ladder draai je naar rechts en spring vanaf de ladder naar de trede van de trap en dan loop je naar het lijk van de Commando die hier boven ligt. Ondertussen zal Kate met het liftje omhoog komen en zich boven bij het lijk weer bij je voegen.

Je gaat nu beginnen aan het laatste stuk van je tocht op weg naar de vrijheid en veiligheid. En het zal hier wemelen van de Special Force en ook kom je een aantal Helikopters tegen die het op jouw en op Kate hebben voorzien. We zullen dan nog maar zwijgen over de AliŽn Slaves en de Grunts die ook hier op je staan te wachten. Goed je staat nu dus eigenlijk op de begane vloer in het trappen huis bij het lijk van een Commando. Naar rechts gaat het trappenhuis verder omhoog, rechtdoor kom je via een donkere opening in een stelsel van kapotte kamers. Je kunt echter nu eerst  Kate even ergens veilig gaan parkeren.

Dus stap links van het lijk door de grote opening en zet Kate dan links in het donkere deel STIL. LAAT HAAR HIER IN DE BETREKKELIJKE VEILIGHEID gewoon WACHTEN en SAVE NU JE SPEL. Nu kun jij via het vervolg van de trap (even springen) naar de 1e en naar de 2e verdieping gaan om daar in de kapot gebombardeerde ruimtes alle Commando's te killen en om veel Ammo te verzamelen. Dan keer je terug naar de begane grond (dus waar je Kate hebt geparkeerd) en daar ga je ook alle kapot gebombardeerde ruimtes door zoeken en de Commando's en de Grunts killen. Is dat gebeurd keer dan terug naar waar je Kate hebt achter gelaten, Laat haar hier nog even stil staan en stap dan zelf links door de grote bres in de muur naar buiten de STRAAT OP. Onmiddellijk ga je dan linksaf en je ziet dat de geasfalteerde straat naar beneden loopt en een tunnel in gaat. 

Waarschijnlijk is er een Commando in deze tunnel, dus KILL. Ga nu nog niet deze tunnel in maar loop recht door naar de hoek van het gebouw. Kil dan de, eventuele, Commando en loop dan naar rechts, naar het einde van de straat en ga dan  via de bres in de muur de kamer in waar een soort rode touwladder omhoog gaat. 

Blijf hier gewoon staan wachten op de Helikopter die hier zijn cirkels boven het gebouw vliegt. Met de Bazooka knal je de Heli uit de lucht. 

Kom je granaatjes te kort klim dan die rode "touw" ladder op want in de kamer boven je vindt je extra granaten. 

Als je dan nu zeker weet dat je in dit gebied Alle VIJANDEN en de Helikopter hebt opgeruimd ga dan terug naar waar je Kate hebt geparkeerd, activeer haar weer en neem haar nu mee naar buiten de straat op en zorg ervoor dat ze nu met je mee gaat links die tunnel in.

Doe je dit niet zo, dus eerst alleen ervoor zorgen dat je dit hele gebied zuivert van de vijanden, dan zal Kate als je eenmaal hier op de geasfalteerde straat bent, echt als een gek in de rondte gaan rennen, schietend op alles wat er maar beweegt inclusief die heli en krijg je haar nooit die veilige tunnel in en uiteindelijk zal ze dood gaan.

Eenmaal veilig in de tunnel volg je deze en na een paar bochten kom je dan in de parkeergarage. 

Hier teleporteren dan een stuk of 4 AliŽn Slaves in, kil ze en PARKEER nu Kate weer hier. Zorg dat ze hier in de parkeer garage blijft. 

Ga dan zelf, via de oprit, naar buiten en volg de geasfalteerde straat, links de hoek om,

 Kil bij de legertruck in de hoek de Commando en ren door naar achteren en ga in dekking in die korte tunnel en wacht op de tweede Helikopter. 

Verschijnt deze Blaas de Heli dan weer uit de lucht. (ik hoop dat je voldoende Ammo hebt hiervoor. Zo niet....misschien dat dan de Impuls 101 cheat je kan helpen. Is ook deze Heli opgeruimd, dan kun je achterin die leger truck nog wat Ammo vinden en vergeet dan ook niet die ene sniper in het gebouw nog eventjes te killen. Ren dan terug naar de parkeer garage en activeer Kate weer. Ga terug met haar, via de oprit, weer naar buiten en volg dan nu de geasfalteerde straat weer naar die legertruck en dan hier naar links en achterin de tunnel in.  Zet Kate hier nu weer STIL. Neem Kate niet verder met je mee.

Ga dan zelf de gang in en volg deze gang en na een paar draaiingen volgt er een LOADING. Volg de gang verder en dan wordt het donker. Ga rechtsaf en........Je bent in een gebied van kapot gebombardeerde kamers en ruÔnes.  Ga hier eerst in alle ruimtes kijken en schakel ALLE Commando's uit. Raap Ammo op en zorg dat je voldoende raketjes voor de Bazooka hebt. Terwijl je hier bezig bent om, in en tussen de ruÔnes, de Commando's uit te schakelen, zal er ook een Helikopter verschijnen. Die moet je dus ook uit de lucht knallen. Er zal dan nog een 2e Helikopter verschijnen en ook die knal je uit de lucht.

Ik kan je geen route beschrijving geven door dit gebied, maar zo moeilijk is het niet. Heb je echt alle Vijanden EN de 2 Helikopters, uitgeschakeld hier in dit doolhof van ruÔnes,  zoek dan de weg terug naar de gang waar je Kate hebt achter gelaten. Activeer Kate weer  en ga dan NU met haar terug door deze gang naar het RuÔne gebied waar jij net was. Als je dan deze gang uit komt dan ga je onmiddellijk rechts af en loop je helemaal naar achteren waar het lichter is, dan linksaf, naar achteren, links, naar achteren, rechts en langs het kamertje met de grote ruit, 

dan nog iets rechtdoor en je bent in een kapot geschoten ruimte.

Draai hier naar links en je ziet de UITGANG. ZET KATE HIER WEER STIL en ga dan zelf door de UITGANG naar buiten

Dn rechts naar beneden en dan rechts de hoek van het gebouw om. Je staat weer op een Geasfalteerde weg. 

Kil hier snel de LAATSTE 3 of 4 Special Forces Commando's en dan krijg je de mededeling om naar die JEEP te gaan. 

Maar eerst haal je natuurlijk KATE weer op en MET haar loop je nu naar de JEEP,

 Je krijgt nog een mededeling dat je Kate niet moet vergeten, stap in de JEEP en jij rijd nu, met KATE de vrijheid tegemoet.

NB: Ik moet nog wel even benadrukken dat je het spel ALLEEN kan beŽindigen als je op deze laatste map echt alle Elite Commando's hebt gedood en die 2 Helikopters uit de lucht hebt geschoten. Er zijn 8 Speciale Commando's tussen de ruÔnes en de laatste 4 rondom de Jeep. Je hoeft de 8 tussen de ruÔnes niet rechtstreeks neer te knallen, het kan ook door die Heli's op hun te laten crashes. Dan zijn ze ook dood.

Bekijk na de LOADING nog de EINDFILM, knipoog naar de "kikker" en je hebt het VOLBRACHT.

We zullen nooit weten of Kate en Barney verder een gelukkig leven zullen leiden, maar we hopen er maar het beste van.

EINDE.